Print side | Luk vindue

Hvor kraftig er denne iMac?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160486
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 21:00

Emne: Hvor kraftig er denne iMac?
Skrevet af: SEOMaster
Emne: Hvor kraftig er denne iMac?
Skrevet den: 23-Marts-2020 kl. 22:43
Hej

Jeg er blevet tilbudt at købe denne iMac for 20.000 kr. af en bekendt, som har købt den hos Humac.

Hvad kan jeg forvente af "power" i denne, og er prisen fair?

iMac 5K 27" fra juni 2019 med Apple Care.

- 3.1 GHz i5.
- 40gb DDR4 ram (den er købt med 8gb RAM (4gb x2) og så opgraderet med 16gb x2.
- 500gb SSD
- Radeon Pro 575X 4gb
- Perfekt stand. Ikke en ridse.

Er det et OK køb?

Svar:
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 07:27
Alene ud fra Benchmark "multicore" er en 16" Mac Book Pro med i7 hurtigere end den iMac.
Når det kommer til H265 HEVC enkodning/dekodning stikker den lille 16" Book af, Imac'en bliver sat på plads........ 

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 07:57
Men 16” MacBook Pro er desværre ikke på tale :( Den er simpelthen for dyr ift. hvad man får. Synes virkelig den i7 jeg havde var en skuffelse. 

Så må jeg vente og se, hvad de nye iMac’s har af specs. 

Tak. 

Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 08:15
hvis du synes en i7 var en skuffelse, hvorfor så overhovedet overveje en i5

Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 08:44
Fordi de programmer jeg bruger trækker mest på Ram samt GFX. Derfor.

Her snakker vi 40gb vs 16gb i MacBook Pro. 

Det kommer ikke til at ske at jeg smider 3.400 kr. for 16gb Ram ekstra i en 16” MBP.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Fordi de programmer jeg bruger trækker mest på Ram samt GFX. Derfor.

Her snakker vi 40gb vs 16gb i MacBook Pro. 

Det kommer ikke til at ske at jeg smider 3.400 kr. for 16gb Ram ekstra i en 16” MBP.

hvorfor tester du ikke bare maskinen hos din ven ?

Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 09:34
lahan: ja godt spørgsmål, men den er pakket ned og han ville helst undgå vi kørte den op igen osv. Måske forståeligt nok. Men må lige høre igen :)

Skrevet af: zemo
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 10:45

3.600 kr. De har lige sat prisen op😂

-------------
/zemo/

Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

3.600 kr. De har lige sat prisen op😂

Ja det ser jeg nu. Det grænser sig jo til at være fuldstændig til grin!

Måske man bare skal vente til NVIDIA lancerer deres nye 3000-serie og så bygge en PC. Og så lave en Hackintosh Big smile

Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 16:07
Power: Hvad kommer du fra og hvad skal den bruges til, du skriver selv du bruger meget ram og GFX er forbedringer i HEVC noget du har behov for.
Pris: Hvad koster det at sammensætte en tilsvarende ved Apple i dag og er det en rimelig besparelse for at vælge en brugt?

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 16:57
du vil ikke kunne bruge et nvidia kort i en hackint0sh længere.  - Nvidia lavede tidligere nogle drivere man kunne få lov at hente, men de er ikke længere brugbare på catalina. 

til jer andre - SEOMaster har tidligere haft tråd om blandt andet ny bærbar, som han leverede tilbage igen da den ikke levede op til hans forventninger. Jeg kan garantere den imac heller ikke vil. Det 575x er ikke mange sure sild værd i dag. Så er det fuldkommen ligegyldigt hvor meget ram der sidder i maskinen.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 17:45
I forbindelse med den tråd claus_jac referere til, så har jeg lige siden arbejdet på den Mac Book Pro 16" i9. Det er eddermame en fin maskine til video og foto editering, uden at have prøvet nogle renderinger til sammenligninger mellem den største alm. iMac 27 BTO og 16" Mac Book Pro BTO, så tror jeg at den Mac Book Pro tæver den iMac, det er føles i hvert fald sådan. Jeg oplever ingen hakkende, men auto switching er også slået fra.
I HEVC enkodning/dekodning så får iMac'en lammetæv....

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 24-Marts-2020 kl. 18:30
Fint, jeg glemmer den iMac igen. Tak :)

Potter: Bare det, at man skal deaktivere auto-switch fordi Apples macOS ikke kan finde ud af det, det er jo en skuffelse i sig selv. Derudover så er alle mine udtalelser baseret på en oplevelse, hvor jeg ligeledes havde deaktiveret auto-switch, og der hakkede den stadig. Det var ikke en særlig smooth oplevelse. Bare det at skulle trække et vindue større, om det var en mappe eller et program, så hakkede musen hen over skærmen.

Satte man MacBook Pro 16” til en ekstern skærm, så fyrede blæserne op på næsten max speed i idle mode, hvilket er en kendt fejl blandt mange jf. Macrumors forum bl.a.

Havde jeg Firefox åbnet med 20 faner, Spotify og Lightroom kørende, så var der ligeledes ikke meget liv og glad dage når man tænker på, at jeg havde givet 20.000 kr. for maskinen. Så det var som sagt virkelig en skuffelse til de penge. 

Nu har jeg tidl. været inde på, at det måske kan skyldes, at jeg “kun” havde standardmodellen med en i7 CPU, 4GB GPU og 16GB RAM. Men jeg giver bare ikke 30.000 kr. som en maskine med 32GB RAM, 8GB GFX og en i9 koster. Det er simpelthen svært at argumentere for det kontra det man får.

Nu har jeg lige prøvet at arbejde lidt på en kammerats “gamer pc”. Den indeholder en Ryzen 9 3900X, GeForce RTX 2080 Super, 32GB 3600MHz RAM og 2TB SSD.

Den maskine har koster ham ca. 12.000 kr. alt i alt og den er lynhurtig. Den åd alt og jeg havde virkelig en fed oplevelse. Både i DaVinci, Premiere Pro, Lightroom og Photoshop. Jeg kunne ikke kvæle den til mit forbrug. Læs: Til mit forbrug. Selvfølgelig ville man kunne kvæle den :)

Der er bare én ting, og det er at det er Windows, hvor jeg virkelig havde håbet på og sat næsen op efter at skulle over på macOS / iOS og iPadOS.

Så enten skal jeg vente på NVIDIA lancerer deres nye 3000-serie og bygge mig en fed PCM og beholde Windows eller vente på de nye iMac 2020 og se hvad de indeholder af specs kontra pris. Giver det ikke mening at købe iMac, så må jeg jo gå med en byg selv PC og glemme mine forhåbninger om macOS :)

Print side | Luk vindue