Print side | Luk vindue

dual sub phase indstilling

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160520
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 07:34


Emne: dual sub phase indstilling
Skrevet af: moler
Emne: dual sub phase indstilling
Skrevet den: 29-Marts-2020 kl. 19:20
Hej 
Med teten om at lyder det godt så er det rigtigt, så må jeg jo gøre det rigtigt, men vil gerne høre erfaring/input om phase indstilling af subwoofer ved dual sub installation. Jeg har købt mig en ekstra mk sound x10 og var ikke helt tilfreds med lyden når jeg spillede musik i stereo. x10 har variabel phase indstilling og da jeg drejede på phase knappen mod 180 kunne jeg pludselig høre en markant dybere bas. Når man ellers læser på nettet så syntes jeg at den almene anbefaling er at begge står til 0 og at så forstærkeren skulle "ordne" det. Jeg har begge sub til at står i hver sit hjørne ved siden af lærred. Når jeg stiller mig helt over til væggen i den ene eller anden side så er bassen  markant højere end ved min lytte position. Lyden er dog blevet meget bedre efter at jeg stille den ene subs phase henimod de 180



Svar:
Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 07:13
Prøv at se på programmet MSO https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html" rel="nofollow - https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html Det kræver en målemikrofon og en DSP, men softwaren er gratis. Jeg bruger det selv til at aligne 4 subwoofers og det virker bare rigtigt godt.


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 13:20
Ikke for at highjack tråden, jeg tror det er relevant for OP også.

Jeg har kigget på at sætte DSP op i min hjemmebif, men kan ikke rigtigt regne ud hvad/hvor meget der er brug for.
F.eks. den foreslåede Behringer DCX2496; hvor mange kanaler kan den håndtere?
Skal man bruge flere af dem, i et 7.1, eller sågar et 7.1.4 setup?



Skrevet af: moler
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 13:21
Det er desværre lidt for advanceret for mig :) prøvede en antimode da jeg kun havde en sub, men det var ikke noget. Min Yamaha A-3050 har indbygget eq til sub dog kun til 36hz.

Hvis der er nogen der kender nogen der arbejder i dsp og vil køre til herning og lave indstilling mod betalling selfølgelig. Så er jeg meget interesseret 


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af JesperRou JesperRou skrev:

Ikke for at highjack tråden, jeg tror det er relevant for OP også.

Jeg har kigget på at sætte DSP op i min hjemmebif, men kan ikke rigtigt regne ud hvad/hvor meget der er brug for.
F.eks. den foreslåede Behringer DCX2496; hvor mange kanaler kan den håndtere?
Skal man bruge flere af dem, i et 7.1, eller sågar et 7.1.4 setup?



Hvis det er til flere subwoofers, så ville købe en minidsp 2x4 eller den balancerede udgave hvis du har brug for det. De kan begge klare op til 4 subwoofers. Dertil en miniDSP UMIK-1 målemikrofon. Hvis det er til de almindelige kanaler så skal du op i deres 8 eller 10 kanalers, men jeg har ingen erfaring med dem.


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

Det er desværre lidt for advanceret for mig :) prøvede en antimode da jeg kun havde en sub, men det var ikke noget. Min Yamaha A-3050 har indbygget eq til sub dog kun til 36hz.

Hvis der er nogen der kender nogen der arbejder i dsp og vil køre til herning og lave indstilling mod betalling selfølgelig. Så er jeg meget interesseret 


Det er nu ikke så svært. Du skal tage en sweep måling i hver lytteposition for hver subwoofer. Så hvis du har 3 lyttepositioner og 2 subs, så skal du lave 6 målinger i alt. Disse importeres til MSO, hvor du ved at følge den ret gode guide, kan få den til at beregne EQ filtrene til minidsp, som derefter eksporteres til den. Det MSO kan er der ingen surround receiver til menneskepenge som kan. Med mine 4 subwoofers og MSO har jeg stort set ret frekvensgang fra 10-120Hz i alle 7 lyttepositioner. Der kan også lægges en custom target curve ind, hvis man hellere vil have det.


Skrevet af: moler
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 16:38
Det kan da godt ske at jeg skal prøve at se lidt nærmere på det igen. Syntes bare at det virkede meget overvældende da jeg var inde og læse om det. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 17:52
Husk at mini dsp skal være HD


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 18:17
Så, hvis man ønsker at regulere et 7.2 f.eks, så er MiniDSP 10x10 sagen?
Deres MiniDSP-in-a-box løsninger er jo ikke specielt dyre. 599USD for 10x10.

Så vidt jeg kan læse, kan man bruge 4x10 til to subs og fronterne.
Men.. mine surrounds (SVA1500) er en smule voldsomme til rummet (de spiller så meget bedre end de gamle Northridge E10). Jeg vil gerne kunne tweake dem en smule også.

Nu ejer jeg heldigvis allerede en UMIK-1 :)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 18:26
Der er en forklaring på filtre osv er bedst egnet i HD versionen og det ene “hd” produkt har dem ikke.

Tjek evt Home Cinema guro på YouTube. 
Han forklare det


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 30-Marts-2020 kl. 19:25
+1 til Home Theater Gurus, han gør det godt både med de lette løsninger og de avancerede. Jeg har fået vild god bas med miniDSP 2x4 HD, tidligere forsøg med sub crawl havde et kæmpe hul i frekvensgangen, som forstærkeren ikke kunne rette op på.

JesperRou, da rummet har størst betydning ved bas er det vigtigt at få det på plads. Ifølge Home Cinema Guru og mange andre gøres det ved at sætte alle højtaler til small og køre flere subs som én med en miniDSP 2x4 HD.

Edit: altid godt at få navnet rigtig Wink


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 31-Marts-2020 kl. 08:49
+1 til Home theater Gure og check denne video fra Youthman som netop har haft rigtig gode erfaringer med tidskorigering og EQ af to subs  https://www.youtube.com/watch?v=_ZxbM_s4vh0&t=0s" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=_ZxbM_s4vh0&t=0s

Videoen viser også fint hvad der kan gå "galt" ved blot at stille en sub nr. 2 op. 


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 31-Marts-2020 kl. 17:12
hej folkens

Jeg har audyssey pro på min processer med tilhørende pro kit. Altså ikke dem nyeste version af audyssey.

Efter at have googlet lidt samt læst herinde, lyder det til at dertil være noget st hente ved at anvende mini dsp 2x4 til at kalibrere mon 2 Mk x10 subs.

Kan jeg bruge mikrofonen fra mit pro kalibreringssæt fra audyssey eller skal jeg have fat i en anden?


-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: moler
Skrevet den: 31-Marts-2020 kl. 18:59
@Eeyore Er det HD udgaven som du bruger ?


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

@Eeyore Er det HD udgaven som du bruger ?


Nej, jeg bruger en Balanced 2x4, da den kan levere 4V output vs. 2V for HD vs. 0,9V for alm. 2x4.
Der er lidt info om det her
https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/minidsp-2x4-unbalanced.html" rel="nofollow - https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/minidsp-2x4-unbalanced.html
https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/2985654-minidsp-2x4-2x4-hd-subs.html" rel="nofollow - https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/2985654-minidsp-2x4-2x4-hd-subs.html

Den eneste fordel HD udgaven har i MSO er at den kan lave delay op til 80 ms i forhold til 7,5ms for de andre versioner. http://diygeezer.com/minidsp-4x10-hd-review/" rel="nofollow - Desuden er der problemer med 96kHz plugins som giver en større fejl afvigelser des lavere frekvens, hvilket er uheldigt, da det jo er de lave frekvenser vi arbejder med.





Skrevet af: moler
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:22
så hvis jeg som total noob skal til at begynde at lege med er her og følge de guide som er blevet lagt op herinde, så skal jeg vælge en balanced ikke HD udgave ?


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:34
Det afhænger af indgangsfølsomheden af den forstærker der driver dine subwoofers. Du skal vælge en DSP der kan levere den samme eller højere udgangsspænding end indgangsfølsomheden på forstærkerne. Desuden så skal DSP'en kunne klare udgangsspændingen fra din AVR, eller hvad du nu bruger som kilde. En Balanced vil give dig bedre dækning end en NON balanced udgave, men den koster selvfølgeligt også mere og kræver at du laver nogle specielle kabler, hvis du ikke kører balanceret hele vejen igennem. Hvis du har unbalanced RCA hele vejen igennem kæden, så er det nok nemmere at bruge en HD udgave og så slå 96kHz fra så du undgår fejl i lave frekvenser.


Skrevet af: moler
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:41
jeg bruger almindelig sub rca kabel på min RX A-3050 Yamaha forstærker. 


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:46
Ved du hvad indgangsfølsomheden er på din subs? Hvis den er lavere eller lig med 0,9V RMS, så kan du i teorien nøjes med en alm 2x4 og så måle og dæmpe udgangsspændingen på din Yahama.


Skrevet af: moler
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:50
huha nu bliver det vist lidt for langhåret 😱
X10
Power Amp: 350W at 4 ohms / 650W peak
Frequency Response: 20-200 Hz (+/- 2 dB in band tolerance)
Amplifier Total Harmonic Distortion: Less than 0.5% at 350W into 4 ohm Dimensions: W38cm x H56cm x D42cm / W14.96 x H22 x D16.5 inch Weight: 28 kg / 61.7 lbs
AC Power Consumption: 0.5W standby, 55W average, 450W maximum

AC Line Voltage: All models 100-230 VAC 50/60 Hz 5A


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 08:56
Ahh, havde overset at det var MK X10. Ja det er jo ikke til at blive klog på, der er ikke rigtigt noget info på nettet omkring det. Måske kan du kontakte dem og høre hvad den er?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 09:26
MK Sound m.fl. oplyser desværre ikke deres følsomhed på RCA eller XLR 

Jeg har selv haft 2 MK Sound X12 hjemme, dog kun i ganske kort tid. 
Følsomheden på dem var/ virkede umiddelbart til at have den samme følsomhed som med andre subwoofer. 

På min Yamaha 3060 +1db. på. begge sub i YPAO.  Bass level reference på X12 "kl 12"

Ved -5 db. på 3060 master volume var der nogle film der fik x12 til at klippe.

Vil umiddelbart mene at følsomheden ligger indenfor standarden.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: moler
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 09:59
sååå jeg skal købe ?? Embarrassed


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 10:13
Da indgangsfølsomheden er ukendt så ville jeg vælge en HD, hvis du ikke vil rode med at lave custom kabler, ellers en balanced.


Skrevet af: moler
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 10:17
og hvad tager du så for at komme til Herning og bruge bruge det når det er købt ?Wink 

Jeg vil prøve at bruge corona krisen på at læse om det Ouch


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

og hvad tager du så for at komme til Herning og bruge bruge det når det er købt ?Wink 

Jeg vil prøve at bruge corona krisen på at læse om det Ouch


Der går desværre nok noget tid før jeg kommer nogle steder, men læs på det og stil endeligt spørgsmål, så ser vi på det.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 01-April-2020 kl. 18:57
Jeg kan ikke lige huske det præcise tal, men de 7.5mS begrænsning uden HD svarer vist til en afstand på omkring 3-4m, så hvis afstand mellem subs og til front højtaler er af den størrelse er det bedst med HD-udgaven. Tror ikke spændingen bliver et problem med/uden HD, hvis det virker direkte fra forstærkeren i dag.

Husk at matche output fra subs, mine havde 10dB forskel ved klokken 12. Og med analog justering er det et hit med tape hen over knappen, jeg har et par gange ved et uheld skruet ned for den ene Confused Og du skal nok også kigge på room modes, når du nu undrer dig over ændring i lydniveau i rummet, det snakker Home Theater Gurus også om.


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 02-April-2020 kl. 10:06
I REW er der en room simulator hvor du kan dimensionere dit rum og placere dine lytte positioner og derefter kan du rykke rundt på dine subwoofers og se hvordan det påvirker room modes. Det er en god ide at have en god placering af subs inden du går videre med DSP delen.

https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/modalsim.html" rel="nofollow - https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/modalsim.html


Skrevet af: moler
Skrevet den: 27-April-2020 kl. 13:55
jeg har nu set en del video om rew og bla fra home theater guro og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal rette på ved de dips og peaks der er. Altså hvor når en dip eller peak er så stor at der skal gøre noget ved den. Du skriver om mso at det bare er at følge den gode guide, men jeg syntes at de vil have en til at læse mange forskellige guides bla om rew. Er det muligt at lave målingerne importere dem til programmet og så laver den på magisk vis den rigtige EQ som man så kan exportere til mini dsp?Embarrassed



Print side | Luk vindue