Print side | Luk vindue

Burn in

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160726
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 19:39


Emne: Burn in
Skrevet af: jesperKBH
Emne: Burn in
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 13:35
Jeg ved det er beskrevet og diskuteret en del,jeg har googlet og læst. Alligevel kan jegikke helt blive skarp på hvor stor risikoen er.

Der bliver ikke spillet meget på mit tv, men det står ofte mange timer på samme kanal. Jeg kan læse at risikoen er blevet mindre med nyere oled. Hvor stor er risikoen på et 2019 oled?



Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 14:38
Oled kan ikke anbefales til at vise den samme kanal(logo) i mange timer. Det kommer til at sætte sig over tid, især hvis det er samme kanal.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 14:47
jeg har et 2017 lg oled, og ingen problemer. Står ofte timer i kodi eller YouTube start billedet. Jeg tager ikke hensyn men nyder bare det super gode billede. Har også spillet en del men statiske elementer, ingen problem.


Skrevet af: Renoldo
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 14:51
Her om et par måneder, så er mit C8 2 år gammelt.

Det kører ca 3 til 4 timer hver aften, og jeg spiller Xbox et par timer, næsten hver fredag og lørdag.

Det har ikke tegn på burn in, og det er heller ikke noget jeg tager hensyn til.


Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 14:55
tak for god brugbar info. Mit tv kører jævnligt en del timer på news som jo har logo på fast


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

tak for god brugbar info. Mit tv kører jævnligt en del timer på news som jo har logo på fast
News er måske noget af det værste, du kan udsætte et oled for, når vi snakker IR. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 16:38
Hvis du ser TV2 News, så mange timer bør du ikke købe OLED. Måske sker der ikke noget, men muligheden er der. Hvis det er for at se nyheder, er det vel også lidt lige meget med den bedste billedekvalitet?

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 16:44
billede og ikke mindst betragningsvinkel. Blev selv overrasket da jeg købte et nanocell LG til køkkenet, hvor godt oled er fra “siden”


Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 16:55
jeg ser primært News arbejdsrelateret, den øvrige tid er der et ganske alm tv mønster for en børnefamillie. 

Jeg fornemmer at OLED er et sats, så jeg må nok kigge på 65 LED istedet


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 19:37
Altså nu har jeg haft mit oled i 3 år. Og jeg har aldrig haft burnin.


Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 20:14
sådan et 65 fylder alligevel en del ! Jeg har lige målt på bilen, må sådan et både stå og ligge under transport?


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

jeg ser primært News arbejdsrelateret, den øvrige tid er der et ganske alm tv mønster for en børnefamillie. 

Jeg fornemmer at OLED er et sats, så jeg må nok kigge på 65 LED istedet

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!

Jeg ser news ca 45-60 min om dagen, har iøvrigt et afvekslende forbrug, og har på mine 2 OLED ikke oplevet det mindste.

Held og lykke med indkøbet.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 20:29
News-logoer og "nyhedsbars" er ikke særlig smart for OLED. Det vil give image retention og i værste fald burn-in over tid.

Overvej QLED - f.eks. 
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4558746/TV/Samsung-QE65Q9FN-Sammenlign-Priser" rel="nofollow - https://www.pricerunner.dk/pl/2-4558746/TV/Samsung-QE65Q9FN-Sammenlign-Priser

https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1525923141" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1525923141


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus

100% enig!! 
Det er en afvejning af fordele og ulemper hver gang man køber TV. 

For mig er det helt afgørende at få det bedst mulige billede. 

Det ville dog være på kant med sandheden, at hævde at et stort forbrug af præcis TV2 News ikke giver risiko for burn in. Hvis det mest er TV2 news og børne-tv det skal bruges til, er det lidt lige meget med alle OLED kvaliteterne. Wink 

Forstår at det er forbrugsmønsteret.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 24-April-2020 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus

100% enig!! 
Det er en afvejning af fordele og ulemper hver gang man køber TV. 

For mig er det helt afgørende at få det bedst mulige billede. 

Det ville dog være på kant med sandheden, at hævde at et stort forbrug af præcis TV2 News ikke giver risiko for burn in. Hvis det mest er TV2 news og børne-tv det skal bruges til, er det lidt lige meget med alle OLED kvaliteterne. Wink 

Forstår at det er forbrugsmønsteret.

Det er delvis rigtigt, det bliver ihvertilfælde brugt væsentligt mere til flowtv end film. Er det forsvarligt at transportere det liggende i bilen?


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 25-April-2020 kl. 06:54
OLED må helst ikke ligge ned. Det "kom jeg dog til" med mit forrige, en kort tur. Zero problems.
LCD ved jeg ikke, prøv at google det?!


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 25-April-2020 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

OLED må helst ikke ligge ned. Det "kom jeg dog til" med mit forrige, en kort tur. Zero problems.
LCD ved jeg ikke, prøv at google det?!
Var det ikke kun plasma, der skulle stå op under transport?

Er QLED ikke mere modstandsdygtigt ift IR og BI ift. OLED? Tænker at et 9-serie QLED kunne være et udmærket produkt, hvis man er "bange" for IR/BI...


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 25-April-2020 kl. 16:08
TV2 NEWS åd mit LG B6 efter 2 år og 3 måneder. Jeg så vel 1-2 timer hver dag og mest det sidste års tid. Tydelig Breaking news bar synlig lige så snart der var rødlige toner i billedet og med nogle store klatter diverse steder der bare blev større.

Der er ingen kulance eller andet fra LG's side og det koster noget mere at skifte panel end at købe et nyt.

Så jo, Burn in er ikke bare noget "brok hoveder" som jeg selv har fundet på.

Men det er svært at komme udenom at OLED har suveræn billied kvalitet og derfor købte jeg et LG C8 istedet.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 25-April-2020 kl. 17:22
OLED kan sagtens transporteres liggende. Emballagen er bare designet til at yde bedst beskyttelse oprejst. Det var Plasma som ikke måtte ligge ned, da det tunge glaspanel, kunne brække fra elektronikken i bunden. 

Burn-in tror jeg først vil komme på OLED efter mange år. Det vil jo komme an på hvor længe kanaleen kører, hvilken kanal og hvor meget lys og kontrast du har indstillet det til. 
De burn-in tilfælde jeg har læst om, har alle været på defekte paneler, som alle er blevet skiftet under garanti. 

Men intet er 100% og ingen kan give dig en garanti, så køb hellere et LCD så du sover bedre :-) 


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 25-April-2020 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

TV2 NEWS åd mit LG B6 efter 2 år og 3 måneder. Jeg så vel 1-2 timer hver dag og mest det sidste års tid. Tydelig Breaking news bar synlig lige så snart der var rødlige toner i billedet og med nogle store klatter diverse steder der bare blev større.

Og så kom der lige et indlæg over mit med indbrænding! haha.. En gang skal være den første ;-) Hvilken så bringer mig frem til den sidste linie i mit forrige indlæg ;-) 
Og så lad da vær med alt det TV2 news! 


Skrevet af: ERI2707
Skrevet den: 26-April-2020 kl. 13:50
Du har ret. Oled skærme må godt ligge nede i flere måneder uden at tage skade (jeg arbejder med oled til dagligt). Og QLED har ikke problemer med IR eller Burn in. Har selv både en Oled og Qled og er faktisk lige tilfreds med begge, hver på sin måde.



Print side | Luk vindue