Print side | Luk vindue

Bi-Amp A+B Kun Stereo?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160759
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 18:24


Emne: Bi-Amp A+B Kun Stereo?
Skrevet af: Mrhm
Emne: Bi-Amp A+B Kun Stereo?
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 02:16
Har en NAD T787 og nogle Dali Ikon 8 + Surround højtalere self.

Har endelig fået muligheden for at sætte ordentligt surround op, det betyder også jeg er betydeligt noob på et par ting.

Har sat mine front højtalere i Bi Amp. Når både A og B er tændt er der jo kun mulighed for Stereo, det giver for så vidt fin mening, tror jeg ?

Men når jeg ser film, så skal Kanal B slukkes for at få surround, det betyder så også at hele bas delen af min Ikon 8 højtalere intet input får, synes film lyden mangler noget dybde.

Ligeledes når de står i Stereo har jeg ikke mulighed for at få lidt subwoofer på musikken, jeg er glad for bas :D

Har prøvet at lege lidt med det og skiftede lidt mellem Large og Small speaker i settings.

Er det en ting jeg må acceptere eller er der noget jeg ikke fatter ?

for at forklare min nuværende setting:
Front højtalere i Front (diskant + mellemtone) + Speaker B output (Bas)
Subwoofer i Sub1 til LFE.
Alle højtalere i Small setting. Front til 200Hz og alle andre omrking de 40hz.

Kan man få det så der er lyd på Bas delen af mine front højtalere i Surround lyd ?

Er det muligt at få enhanced bass med Bi amping ?


På forhånd tak og Mvh.




Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 06:14
Jeg kører mine fronter som large. Det vil sige at de kører fuldt frekvensområde.

Ellers synes jeg der mangler bas. Desuden kører jeg LFE + main. Det vil sige at subben kører altid. Også i stereo.

Jeg kender ikke din NAD model. Jeg har en mindre model i sommerhuset med Dali 808. Ikke samme kaliber som dig og uden sub. Her savner jeg bestemt ikke bas. 

Så mit råd er at stille front til large og lade sub spille altid. Tjek at fasen er rigtig på sub. Det kan du let gøre med en forsigtig finger på fonternes basenheder og sub samtidigt. Det er vigtigt at de slår ud og ind på samme tid. Ellers ophæver de hinanden. Leg evt med placering af sub.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 06:56
Martin,

Hvor mange højttalere har du i surround.
5 eller 7?

Din forstærker har 7 effekttrin indbygget og skal den drive 7 højttalere i surround, er det ikke. Muligt at køre bi-amp på fronterne samtidig med.

Mit råd til dig er et undlade at bi-amp’e.

Angående sub i stereo, så skal højttalere stå til large og subben til “enhanced bass”.

Når du laver en autokalibrering, vil forstærkeren forsøget at lave en flad frekvensgang. Hvis du vil have mere bas, må du manipulere lidt med indstillingerne ved at vælge NAD tagget curve under kalibrering og så ellers bagefter Gå ind i tone controls og skrue op for bassen.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 15:24
tror ikke i forstår ?
Har 5.1 surround.
Har pt. "Speaker a/normal front output" tilsluttet mellemtone/diskant delen og "speaker b" til bas delen af mine front højtalere
Så når jeg bi amper så har ingen mulighed for vælge en anden mode end stereo,  så får aldrig noget signal ud af sub 1 udgangen.
Uanset om jeg sætter fronts til large og enhanced bass I on.

Og det modsatte i surround mode, der må jeg slukke for speaker b delen for at få muligheden for surround. Men der bliver så aldrig sendt noget ud af speaker b outputtet of dermed ingen aktivitet i mine 4 8" i mine front højtalere...

Lyden i stereo/musikken er ellers mega god og god bas i 8" enhederne når jeg bi amper, havde jeg savnet uden bi Amp da enhanced bass sluger MEGET af det fronterne ellers får...så savnede den punchy bas I musikken som jeg nu har i bi Amp.

Havde jeg indstillet det forkert uden bi Amp ? Måske for høj crossover på subben ? Eller er vi ude i at jeg må pille kabler fra og til alt efter hvad jeg skal høre ?
Eller måske jeg skal tilslutte subben med l/r phono istedet for lige indgangen? Og kører den ud fra 7.1 sub pre out udgangen ?


Legede lidt med det, gik op for mig at der ingen forskel er på om den står i bi Amp eller almindelig "back"?
Der kommer lyd ud af speaker b uanset Amp setting. Medmindre jeg slår speaker b fra self.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 17:52
Hvorfor vil du overhoved bi-amp på dine fronter?

Jeg er selv glad for bas, men det skal bestemt lyde ordenlig og jeg har prøvet med mit stereo setup og køre med subs og "ekstra bas" eller hvad det nu hedder på en Yamaha receiver, men det er et no go at køre full på fronterne og subs kørende samtidig. 
Til film kan det måske gå i nogle setups. 
Men det er selvfølgelig smag og behag.

I mit surround deler jeg ved 80Hz. det kunne også havde været ved 60Hz. da jeg har mere end rigelig med power via mine effekttrin. syns nu bare det lyder bedre når subberne klare det op til de 80Hz. 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 18:05
Det ville jeg fordi jeg ikke syntes bas enhederne producerede nok, det var ren subwoofer og det lyder ikke altid godt, alt efter musik , savnede den punch som 8 tommerne kan give..

Og det får de i bi Amp...
Men nu forstår jeg hele det crossover på subwooferen og tænker at jeg måske er gået galt i byen og sat Cross Over for højt ? Tror jeg i gennemsnit har haft den stående midt i spekttrummet, det er ca 90-100hz.
Læste lige op min sub, det crossover filter I subben er ikke aktivt når den er tilsluttet subw1 -> LFE. Hvordan har i tilsluttet jeres ?

Og så har jeg kun brugt de guld plader mellem indgangene på højtalerne, ved ikke hvor meget de forringer lyden? 
Eller om jeg burde smide kablerne på bas delen ? Har altid sat til dem til mellemtone/diskant indgangen

Uanset forstår jeg ikke hvorfor speaker b er aktive når jeg ikke bi amper...?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 19:16
Skal jeg forstår det således, at du justere crossover på din sub?

Din receiver har en sub udgang, den skal ind i dit input på din sub. Dit crossover sættes så på din receiver f.eks. 80Hz. og på din sub slå du crossover fra hvis den kan, ellers justere du helt op på din dele frekvens så den står på maksimum.

Hvis du laver bi amp. Og det giver dig så meget mere punch som du beskriver, så er der altså noget galt eller ikke er korrekt.
Det er nok ret så begrænset hvor meget mere strøm der er tilrådighed, du har jo stadig kun den ene strømforsyning i din receiver til at levere, og det er ret begrænset hvor meget effekt dine diskanter og mellemtone napper. Jeg siger ikke at du ikke vil kunne høre forskel, jeg tvivler.

Hov hov hov, sig mig har du pladerne bag på dine højtaler monteret, samtidig med at at du har 2 sæt kabler monteret? På henholdvis bas og mellemtone/diskant terminalerne? Jeg har sikkert misforstået dig, men det var lige sådan jeg forstod dig.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 19:56
har self ikke pladerne monteret :p 
Er det overhovedet muligt uden at kortslutte alting ? 


Grunden til min forvirring omkring sub crossover er at crossover på subben er deaktiveret når jeg benytter subw1 -> lfe men på min NAD er der ingen crossover hz indstilling at rode med ? On and off...that's it..

Ellers skal jeg køre det på RCA indgangen på subben...og en front pre out på nad'en ?



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 21:58
Martin,

Dine problematik kræver nok et dybere dyk ned i manualen.

Min anbefaling til dig er at få studeret manualen grundigt og så ellers spørge, hvis der er noget du ikke forstår. Så kan vi andre måske læse og se om vi kan greje, hvad NAD mener.

Få fjernet dit bi-amp og sæt bøjlerne på højttalerne igen.
Lav så en Audyssey rekalibrering af dit system.
Når den kommer til at vælge target curve, vælger du NAD kurven.

Hvad ender den med at sige om størrelsen på højttalerne?

Når du har large fronter kan du ved subwooferen vælge at bruge "Enhanced Bass", så spiller fronterne fuld frekvensgang og subben spiller med.

Du har mulighed for at lave forskellige A/V presets, her kan du vælge seperat opsætning til forskellige presets, som du så kan skifte imellem. Her skal du være opmærksom på, hvilket preset du bruger til stereolytning.

Når du lytter til stereo, må du ikke have aktiveret "ANALOG BYPASS" og (formodentligt) ej heller "DIRECT" listening mode. Der vil du slukke for subben.

Og nu vi er ved subben, så skal dens crossover stå så højt som muligt.

Prøv nu at spille stereo, spiller subben så med?
Når subben spiller med, får du så mere eller mindre bas?

Baslyden fra sub og højttalere kan faktisk udligne hinanden og dermed er det som om du har mindre bas. Prøv at slukke for strømmen til subben (når du har den til at spille med i stereo), hvad sker der så med bassen i rummet?


Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-April-2020 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

har self ikke pladerne monteret :p 
Er det overhovedet muligt uden at kortslutte alting ? 

Nej, det burde nemlig ikke være muligt, jeg blev bare i tvivl. Om det var det du mente.



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 02:40
@Klaus
Har skam studeret manualen, den er dog ikke så fyldestgørende som man kunne ønske sig.

Jeg har skam haft den uden bi amp i længere tid, Audessey siger det er large front højtalere og bassen spiller også med i enhanced mode.
Har dog ikke leget med A/V presets.

Men så længe jeg kører med subwoofer kabel mellem NAD og subwoofer så er der ingen mulighed for crossover justeringen på subwoofer delen. Som i overhovedet ikke.
Kører jeg f.eks Pre out fra Center eller front og tilslutter på Rød/hvid indgangene på subwooferen, så kan jeg bruge crossover filteret i subwooferen, men LFE indgangen kører uden om det. og NAD giver ikke mulighed for at justere filteret i forstærkeren.

Så den eneste mulighed som jeg ser og læser i manualen er at kører fra en pre out udgang, front måske? og til rød/hvid på subwooferen og så bruge subwooferens crossover filter.

Og har skam leget med phase på bassen og alle de sædvanlige tips, men den suger nu engang meget energi som jeg nu godt kunne tænke mig blev plantet i front højtalerne, så tænker at min mulighed er anskaffe mig et RCA kabel og tilslutte i stedet for et subwoofer kabel, så jeg kan bruge subwooferens crossover filter.

@Potter 
Ja tak for info, man ved aldrig hvem der sidder på den anden side :)


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 06:49
Din receiver har da specifik output til subwoofer og endda til 2 stk. SUBW 1&2.
Hvorfor benytter du ikke en dem? Det er jo der din sub burde tilsluttes.Smile


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 06:52
det her er sakset fra din 787 manual:
Connect the SUBW1 (and/or SUBW2) output to powered (“active”)
subwoofers or to power amplifier channels driving a passive system. • Unlike the full range channels, there is no power amplifier built-into
the T 787 for a subwoofer.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 07:01
Kan kun sige som KlausDM, start forfra... Hvordan er sub tilsluttet nu, du skriver at du nok vil købe et rca kabel? Man stiller ikke crosover til sub i reciveren, der er en grund til at der er en tilslutning kun til sub, tilslut sub der og stil så crosover til de øvrige højtalere, så de ikke får subsignalet. Jeg mener hvis jeg vil bi-ampe på min reciver, så er det min zone2 forstærkerdel som bliver brugt til det, men jeg vil give dig samme råd som Potter, glem det, der bør ikke være forskel. Står sub ved samme væg som dine LCR højtalere, er fasen på sub sat korrekt?

Frank


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 07:13
Hvis du ikke har sat din aktive sub til rca udgangen på din receiver 1 eller 2 så kan Audyssey ikke detecte/ altså ikke se din sub. “Start Speaker Detect”

Uden at kende din receiver’s menu, men hvis den ikke detecte din sub så kommer nok heller ingen indstillinger for den.

Der er en menu der hedder speaker Setup, der kan du da sætte dine fronter til large/small - ved small kommer der så en crossover frekvens f.eks. 80Hz. Nederst i denne menu kan du også sætte din sub til on. Det kræver så at din sub er sat til på udgang SUBW1 eller SUBW2 med et rca kabel

Side 19-23 i din manual 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

Jeg har skam haft den uden bi amp i længere tid, Audessey siger det er large front højtalere og bassen spiller også med i enhanced mode.
Har dog ikke leget med A/V presets.

Men så længe jeg kører med subwoofer kabel mellem NAD og subwoofer så er der ingen mulighed for crossover justeringen på subwoofer delen. Som i overhovedet ikke.

Du skal heller ikke kunne justere frekvens på subudgangen.

Væk fra bi-amp.
Subwoofer på sub udgangen og i LFE indgang (eller hvad den nu heddér) på sub.
Reklaibrer.
Slå enhanced bass fra

Spil musik, nu spiller kun dine fronter.

Slå enhanced bass til

Sluk for subben (hiv strømmen)
Spil musik , nu spiller fronter.

Hvordan er lyden nu i forhold til før enhanced bass blev slået til?

Tænd for sub.

Hvordan er lyden nu?



Klaus






-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Pigzinspace
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 07:40
Jeg har en NAD T785HD og her skal man bi ampe vha surround back tilslutningerne (de normale højtalertilslutninger til bassen og surround back til mellemtone/diskant). Herefter går man ind i setup, og finder den korrekte indstilling (amplifier setup, set back amp til main front (bi-amp)) 


Skrevet af: Flatcurve
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 10:33
Mener næsten 100% at når man bi-amp'er

Så bruger HT udgang + Sur-Back til henholdsvis top og bund

Du kan ikke bi-amp'e over HT a+b, da de kører på samme udgangs trin

Mvh


Skrevet af: Flatcurve
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 10:36
Taget fra manualen:

If the surround back speakers are not used in the main zone, their surround back amplifier channels could be assigned for Main back, Main Front (BiAmp) and multi-zone use.

Du bi-amp'er ikke igennem A+B

Mvh


Skrevet af: Flatcurve
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 10:38
http://https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2016/09/T787-AV-Surround-Sound-Receiver-English-Manual.pdf" rel="nofollow - http://https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2016/09/T787-AV-Surround-Sound-Receiver-English-Manual.pdf

Se side 24


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 12:16
@potter det er jo netop dem jeg bruger, men der har jeg ingen mulighed for at justere på Cross Over filteret..

@klaus
Nu har jeg taget den af bi Amp og tilsluttet normalt, taget ud af speaker b outputtet, bassen  er helt væk på fronterne og kun subben der producerer..

Slår jeg speaker b til kommer der mere bas på fronterne, som om den tager subben output og putter over til fronten når du slår speaker b til...

Der kommer ingen bass på fronterne overhovedet, virker til at subben får det hele, uanset om de står til large/small og ved hvilken crossover hz

Og min sub er connected med single sub label fra subw 1 udgang til lfe..enhanced bass slået til, selv hvis jeg slår enhanced bass fra får fronterne ikke mere 

Virker altså ikke som en normal opførsel af en surround receiver...

Skriver i øvrigt også check phase på begge fronter ved hver kalibrering, og ja de sidder rigtigt, plus til plus rød til rød om man vil..



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 12:44
Jeg ville starte med kun at sætte fronterne til, prøve at lytte i stereo, glemme alt om bi-amp og surround, se om det virker sådan? men inden, så nulstil alt, så ved du at der ikke er indstillinger som spiller ind. 


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

@potter det er jo netop dem jeg bruger, men der har jeg ingen mulighed for at justere på Cross Over filteret..

Der står følgende i din manual:
ENHANCED BASS

When the subwoofer is set to “On” and “Front” is set to “Large”, the option “Enhanced Bass” becomes available. Normally, with speakers set to “Large” the subwoofer is not active. The Enhanced Bass option allows full range operation of the speakers with the additional bass contribution of the subwoofer. This feature is particularly useful when one wants to experience maximum bass output. Please note that due to acoustic cancellation effects, the bass response may be uneven when using this setting


Hvis du starter helt forfra, sætter dine fronter uden bi-amp på L & R "front på din reciver"og sætter din sub til via RCA udgangen SUBW 1 og sætter din volume på sub til kl.12 og evt. lad dit cross over på subben står til f.eks. 80hz. og gør som din manual skriver.

Så skal det altså spille, hvis ikke så er der noget galt et andet sted.



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 13:02
jeps potter, men det er fordi jeg satte bi Amp i speaker b outputtet, nu har jeg sat dem i surround back og nu giver det hele mening !

Med speaker a+b er det ikke muligt at få enhanced bass, da det downmixer til stereo uden sub uanset hvad du gør. Jeg havde forstået det som at man bruger speaker b I bi amp. Det er ikke tilfældet. Man bruger surround back udgangen


Nu er de tilsluttet surround back of bi Amp slået til, nu får de bass + sub er på som det skal...

Men man kan sgu godt høre at de fronter ikke får lige så meget energi som var de tilsluttet speaker a+b...måske jeg skulle overveje en stereo forstærker til de 2...

Og de får en smule mere bass I bi amp kontra ikke i bi Amp, selv her uden kalibrering..

Jeg siger tak for tålmodigheden, jeg ser mit problem som løst, men er åben for gode ideer og andre input jeg kan lære af :)
Jeg skulle bare lige have fortalt at bi Amp er til surround back of ikke speaker b :)

Og så vil jeg tilføje at jeg efter kalibrering en blev ved med at sige check phase på begge fronter, at jeg har antaget at noget var fejl og dermed sat rød/sort omvendt, hvorefter kalobreringen sagde god for det , så det har jo også sligt noget bas...nu fortsatte jeg selvom den sagde check phase..

Nå lavede en kalibrering med 2 lytte positioner, så forsvandt al bassen fra fronterne...forstår jeg satme ikke...så må det være med en enkelt position :)


Skrevet af: Flatcurve
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 13:28
Super Najs,

Pøj Pøj med det

Big smile


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 15:15
Speaker A+B  på receiver med separate kabler til high og low input på højttalere, det må give bi wiring, da samme effektdel bruges. Når alternativ højttalerudgang til surrounddelen bruges, og high/low på højttaler tilsluttes med separate kabler, vil der være tale om bi amping, dog med lille, effekt da der bruges samme strømforsyning til alle forstærkertrin.
Hvis du hører massiv ændring i basniveau, foranlediges man til, at tro på fejlopsætning et sted.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 15:18
Hvis du får fejlmeddelelse omkring check phase, så er der fejlforbundet et sted.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 17:39
Du skal investere dig i en seperat effektforstærker til dine fronter, det vil give god mening til stereo, men også til surround. 

Jeg syns f.eks. at min Yamaha manglede resurser når man gik til den

Jeg er gået over til 3 stk. stereo effektforstærker, benytter dog kun de 5 af kanalerne, resten benyttes af de forstærker der i receiveren.  
Havde tidlligere en 5 kanals Rotel RMB 1585 i rumpen af Yamaha’en og den spiller i øvrigt godt.

Hvis man isoleret set, ser på målingerne på din Nad 787 målt i stereo, så måler den 152watt ved 0.1% ved 2 kanaler.

5 kanaler drevet samtidig er på 110 watt 0.1%

Det er jo slet ikke så dårligt sammenlignet med andre, 

Tager du en Marantz SR 7011 med samme måling er du på 138 watt 2 kanaler ved 0.1%
5 kanaler drevet samtidig er på 105watt 0.1% 

Tager du en Yamaha RX-A3060 med samme måling er du på 159 watt 0.1%
5 kanaler drevet samtidig er på 102 watt 0.1%

Tager du en Onkyo TX-R 1100 med samme måling er du på 125 watt 0.1%
5 kanaler drevet samtidig er på 110 watt 0.1%
Denne er magen til Pioneer LX 801


https://www.soundandvision.com/content/nad-t-787-av-receiver-ht-labs-measures#hy4TBg1HlOMelhlW.97" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/nad-t-787-av-receiver-ht-labs-measures#hy4TBg1HlOMelhlW.97

https://www.soundandvision.com/content/marantz-sr7011-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/marantz-sr7011-av-receiver-review-test-bench

https://www.soundandvision.com/content/onkyo-tx-rz1100-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/onkyo-tx-rz1100-av-receiver-review-test-bench







-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 17:44
Jetex ved nu ikke om jeg selv vil kalde det massiv forøgelse.
Kunne også være en fejl opsætning fra min side. Men som beskrevet tidligere, så må jeg vidst få investeret i en forstærker til de 2 store :)

Og check phase betyder ikke nødvendigvis at den er fejl kablet..
Er den ikke i mit tilfælde, men den kommer op hver gang alligevel.. pånær da jeg havde den i biwire... Nad skriver selv at man bare skal gå videre når man har bekræftet at plus til plus osv..

@potter tak for info :) og ja enig, men mit lille uvidende a+b åbnede mine øjne for hvad mine fronter egentlig kan præstere med noget ordentlig energi.... Lyden blev meget bedre og en meget tydeligere styring af bassen..


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 17:47
Det lyder som om dit problem er at fronter er ude af fase = bassen ophæves. Tag alle højttalerkabler fra og sikre dig at de sidder rigtigt i med sort og rød. Bruger du ikke kabler med farvemærkning/stribe, så fejl undgås?

Check fase kan også betyde der er en dårlig forbindelse. Sørg for rent kobber!


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

Nå lavede en kalibrering med 2 lytte positioner, så forsvandt al bassen fra fronterne...forstår jeg satme ikke...så må det være med en enkelt position :)


Jeg skrev et indlæg, hvor jeg trinvis bad dig om at gøre nogle ting og stillede nogle spørgsmål til de enkelte trin.

Inden du nu farer ud og bruger (unødige?) penge på en separat effektforstærker på fronterne, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at gå mit indlæg igennem og svare på de enkelte spørgsmål.

Hvorfor?
Fordi dine lydmæssige udfordringer næppe er noget så simpelt som mangel på effekt.
Når din forstærker mener at højttalerne er ude af fase og subben ikke er det, er din manglende bas - når du lader subben spille med - et udtryk for at fronter og sub arbejder i modfase. Det vi sige når subben skubber udad og flytter luft hen imod dig, så trækker fronterne enhederne tilbage og "æder" luften der burde trykke dig på brystkassen, frem fora t hjælpe med til at trykke bystkassen mere sammen.

Altså er det et spørgsmål om akustik i dit lytterum og ikke mangel på forstærkereffekt.


Når man fejlsøger, skal man finde et basis udgangspunkt og arbejde sig videre derfra.
For dit vedkommende betyder det at du skal slutte højttalere til A udgange og ikke andet. Glem bi-amp, det kan altid komme senere, når du har fundet ud af, hvor din fejl opstår.

Grunden til at jeg beder dig om at slukke for subben, selvom den burde spille med, er netop for at finde ud af om du har "akustisk kortslutning" mellem fronter og sub, hvilket det kraftigt tyder på at du har.


Klaus (proffesionel problemløser)


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 22:26
@Munch og @Klaus

Jeg er altså helt med på hvad i skriver, og gennemgik også dit indlæg klaus, glemte dog at besvare tingene.

Men Ja self har jeg tjekket at plus/rød sidder i plus/rød på alle kabler.
Om det kunne være en løs forbindelse, det kan jeg garantere det ikke er. Jeg har flere gange gennemgået både kabler og fase på sub og flere gange gennemlyttet om bassen forsvinder.
Mærkede også om jeg kunne mærke de slog ens, samtidig. 
Begge ting er sgu svært at høre og mærke men synes alligevel der var færre døde punkter ved at lade den stå i 0.

@Klaus 
mht. til din gennemgang, jeg ved godt hvordan det fungere med enhanced bass, og ja det fungere som du beskrev det, og sådan har det altid fungeret i alle de 12 år jeg har haft højtalerne og subben.
Men havde jo sat dem til Speaker B udgangen og IKKE surround udgangen, og det er jo grundlæggende forkert.

Og uanset hvordan du kobler det sammen så kan du ikke få Subwoofer signal når speaker A+B er aktivt, da receiveren downmixer til Stereo, og kun Stereo.
Om du kan få Subwoofer aktivt på andre forstærkere under de settings, det aner jeg ikke, men NAD kan altså ikke.

Mht. at de siger front er ude af phase, det siger de faktisk næsten hver gang på begge, surround og sub er altid i orden. Jeg har flere gange prøvet at bytte om på kablerne så rød til sort og sort til rød, og så siger den pludselig alt i orden, så har faktisk mistænkt en fejl produktion på højtalerne, den gjorde nemlig præcis det samme på min gamle NAD surround receiver.
Men da jeg nu havde den i Bi-wire i speaker B og front udgangene, der sagde den faktisk yes til begge, alle gange jeg kalibrerede den.
Så jeg er lidt forvirret over hvorfor den siger check phase hver gang. Jeg kan umuligt have sat kablerne forkert 100 gange i træk eller hvor mange gange man nu har sat dem i de sidste 12 år.
Og har nu investeret i banan stik så det bare er at trykke dem ind.

Og der er ingen hørbar forskel på front højtalerne når du slukker for subben, eller sågar trække kablet ud. Har også ladet den stå tændt men skruet helt ned for den, tjekket fase etc.. Fronterne spiller den bas de nu gør, konstant. Bare mindre end da de stod i Bi-wire A+B, for da jeg satte den i Speaker B + Front, Slog Speaker A+B til, den gik i stereo, slukkede for alle andre signaler, så fik mine fronter en hel del mere effekt.
Så jeg kan virkelig ikke forestille mig det skulle være andet end manglende effekt. 
Har prøvet samtlige setups, dog kun med Sub i LFE indgang.

Der har dog været små forskelle efter Audussey opsætning på Bassen i front højtalerne, så ved ikke om der er noget at hente i de afstande/volume den måler, men talene stemmer overens med virkeligheden. Og fik ikke yderligere effekt af at sidde og lege med de afstande/db settings.

Jeg har haft mit anlæg med NAD forstækere i mange år, 1 ting til fælles uanset opsætning, Subwooferen sluger for meget effekt til at forstærkeren kan trække fronterne ordentligt.
Men så snart subwooferen er ude af ligningen så spiller fronterne som man kan forvente.
Før denne T787 havde jeg versionen ældre og mindre T767 ? Den brændte desværre af efter 6 år :/

Så tænker at jeg næste gang skal ud og investere i en ordentlig stereo effekt forstærker så jeg ikke behøver de kæmpe surround receivere når surround delen brænder af.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 22:43
Hvad mener du med at subwooferen sluger for meget effekt til at fronterne kan trækkes ordentligt?

Hvilken sub er det?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 23:02
Det er ikke sikkert det er teknisk korrekt, men det er min oplevelse :)
Er den tilsluttet er der mindre bas på Fronterne.

Det er en Dali Ikon Sub 12", synes at huske man også kunne få den i 10"... 

Men har dog aldrig prøvet at tilslutte den en full range udgang og til rød/sort indgangene på subben


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-April-2020 kl. 23:28
Hvis den er tilsluttet og kalibreret sammen med fronterne, vil kalibreringen sørge for at lyden er ud fra den valgte kurve (flat/NAD/whatever).

Det kan godt betyde at du i ren stereo uden Audyssey kalibrering har mere bas end uden kalibreringen.
Tryk på tonekontrollen, vælg bas og skru op.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 00:10
ja det har jeg også gjort, men synes nu ikke det gav så kæmpe meget...

Og ja har den i NAD curve.. :)



Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 01:12
@Klaus og  tusind tak for din hjælp og din tålmodighed :)


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 05:59
Prøv en simpel ting, sæt et 1.5 v batteri på dine højtalere, så kan du mærke om membranen vandre ud eller ind når + er på +...på den måde udelukker du fasefejl på dine højtalere.

Frank


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Prøv en simpel ting, sæt et 1.5 v batteri på dine højtalere, så kan du mærke om membranen vandre ud eller ind når + er på +...på den måde udelukker du fasefejl på dine højtalere.

Frank
Det var også hvad jeg vil foreslå. Hvis der er en fejl på højttalernes fase, så afsløres det let med batteri testen.


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 19:58
Ja god ide ! Tak for tip, må jeg tjekke ud, ellers må jeg bare acceptere at den hele tiden hører den som ude af fase ? 
Virker lidt underligt...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-Maj-2020 kl. 20:07
Det kan altså godt være dit rum der gør det.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mrhm
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 23:29
ok?
Var jeg ikke klar over, men har haft mit setup i flere forskellige rum, den har gjort det altid...



Print side | Luk vindue