Print side | Luk vindue

JVC DLA-N5

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160793
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 06:59


Emne: JVC DLA-N5
Skrevet af: bphhm
Emne: JVC DLA-N5
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 07:07
Jeg overvejer at skifte min Panasonic PT-AT6000E projektor til en JVC DLA-N5.

Valget af JVC er fordi den kan levere de bedste sort niveauer (af hvad jeg kan læse mig til) og er ægte 4K. HDR oplevelsen skulle også være god.

Er der nogen der kan bekræfte dette eller henvise til f.eks. test for en anden projektor der performer bedre på de punkter?

Mit andet spørgsmål går på HDMI kablet til projektoren. Jeg skal genbruge mit nuværende fordi det er indbygget i væggen (umuligt at trække nyt). Det er et 15 m langt kabel som har nogle år på bagen. Mener det er et Supra kabel og i sin tid købt som kvalitets kabel men jeg kan ikke finde flere detaljer.

Hvordan vil i vurdere chancen for at dette kabel kan bruges med den JVC projektor uden begrænsninger?

Kan jeg teste det på en eller anden måde uden projektoren?



Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 09:12
Du skal købe nyt kabel, hvis du vil se 4K med HDR
I den længde skal det være et optisk HDMI-kabel, alt andet virker ikke
Har selv lige købt det her: https://www.amazon.co.uk/ATZEBE-Fibre-Optic-Support-18Gbps-Black/dp/B07JQ5Q9RQ/ref=sr_1_4?crid=19TFUFJYSGGWK&dchild=1&keywords=optical+hdmi+cable&qid=1588403425&sprefix=opical+hdmi%2Caps%2C169&sr=8-4" rel="nofollow - https://www.amazon.co.uk/ATZEBE-Fibre-Optic-Support-18Gbps-Black/dp/B07JQ5Q9RQ/ref=sr_1_4?crid=19TFUFJYSGGWK&dchild=1&keywords=optical+hdmi+cable&qid=1588403425&sprefix=opical+hdmi%2Caps%2C169&sr=8-4
Hvis du absolut skal beholde det gamle kabel er du begrænset til Full HD (Blu-ray), og så er JVC N5 jo nok overkill

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 10:34
der er ingen garanti for at dit kabel ikke virker, jeg havde i min bio et 10 år gammelt 15 meter langt HDMI kabel og det leverede fint 4K HDR. Så jeg ville teste det med den nye projektor inden indkøb af et nyt kabel, 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 12:51
Det er ikke min erfaring, men prøv det da først med det eksisterende kabel
Købte først et almindeligt Lindy-kvalitetskabel med de korrekte specifikationer, men der var masser af glitches i billedet


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 18:11
Jeg har genbrugt et ældre Supra HDMI (15m) og det virker fint til 4K HDR.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 02-Maj-2020 kl. 21:28
N5 er et fint valg, især hvis du er heldig og få en god unit, dog skal du være opmærksom på at N5 kun har enkelt iris så du skal nok op på min 2,6m bredt lærred for at kunne kalibrere 14fl.
4K er stadig gimick på projektoere, foretrækker stadig 1080P opskaleret på JVC Nserie når de er kalibreret især med fokus på ud af sort performance, som jeg tvivler på mange kalibratore gør idag.
Køb den et sted hvor du har fuld returret i tilfælde af du får en med lyse hjørner, og få at vide hvad kontrast ensartedheds tolerance du skal tolerere, same min kalibreret lysudbytte på lærredet, det er punkter der variere meget, og normalt er helt umuligt at få noget konkret svar på andet end at du skal sende den ind til vurdering, og finder de den inden for tolerance skal du betale omkostningerne, uden at vide hvad tolerancen er.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Maj-2020 kl. 10:36
Tak for input til de forskellige punkter.

Stridsvognen, hvorfor er 4K en gimmick på N-serien? Det skulle jo netop være native 4k og ikke pixel shiftet men siger du at der er bedre billedekvalitet ved at opskalere 1080p? Hvis det er tilfældet hvordan kan det så være?

Jeg må sige at sortniveau er absolut første prioritet efter at have kørt med OLED i nogle år og dernæst skarpheden fra 4k. Her er min PT-AT6000E desværre ikke i top.

Mht. kabel så lyder det til der kan være håb for mit nuværende kabel for det er desværre en dealbreaker hvis det ikke virker.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 03-Maj-2020 kl. 11:35
Jeg er meget interesseret i at høre om dine erfaringer, hvis du køber N5
Har selv været tæt på at købe den

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 03-Maj-2020 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Tak for input til de forskellige punkter.

Stridsvognen, hvorfor er 4K en gimmick på N-serien? Det skulle jo netop være native 4k og ikke pixel shiftet men siger du at der er bedre billedekvalitet ved at opskalere 1080p? Hvis det er tilfældet hvordan kan det så være?

Jeg må sige at sortniveau er absolut første prioritet efter at have kørt med OLED i nogle år og dernæst skarpheden fra 4k. Her er min PT-AT6000E desværre ikke i top.

Mht. kabel så lyder det til der kan være håb for mit nuværende kabel for det er desværre en dealbreaker hvis det ikke virker.
På det store lærred er pixel fill vigtigt, altså fraværet af pixel grid, det er ikke opløsningen i sig selv der gør det, ikke at 4K opløsning er dårligt i film materiale, men 4K UHD film er mastered i HDR, og det i sig selv er et kæmpe problem, da du nu skal manipulere hele din gamma kurve/ komprimere den til din projektor, derudover er der ikke 2 filmstudier der gør det ens, og der er stadig fuld flux i HDR formaterne så intet er som det var for 6 måneder siden, og ingen fast standard for hvordan man convertere det, nogle processore er bedre til det end andre, men det er komplext og langt fra perfekt, så med en god opscaleret 1080P blu ray har du det perfekte format til projektoere, masteringerne er ret ensartede, standarden er velkend, og stortset alle projektoere og displays kan idag tracke REC 709 D65 ret godt, og det er til dels på grund af 4K udviklingen vi har fået mere headroom og bitopløsning til nu at kunne opløse 8 bit anstændigt på lærredet, mange er vilde med UHD looket, oftest på grund af det oversaturerede look de fleste film har, og den mere agrasive dynamik, jeg foretrækker en filmoplevelse der virker realistisk, og komfortabel, så jeg kan se flere film i træk uden at blive træt, og er der noget 4K gør hos mig er det første indtryk kan være wow, lidt senere tænker jeg, det er for overmanipuleret, og 30 min inde i filmen går jeg i seng da mine øjne ikke gider være med mere, hvorimod på en gl CRT projektor kan jeg se 4 film i træk, og JVC Nserien er faktisk de første der har givet mig noget af det organiske og afslappede billede, 4k er ikke skarpere, det er bedre defineret, og nej en JVC N5 kan ikke 100% opløse et 4K signal, men det er tæt på at opløse et 1080P 8 bit signal.
Det kræver dog at du har styr på kalibrering, mit første møde med en N5 var hos AV Connection i sønderborg, og det var en forfærdelig oplevelse, der var ikke styr på nogetsomhelst, og snakkede lidt med de 2 gutter der stod i butikken og de var enige, og indrømmede at de aldrig kalibrerede eller havde styr på hvad der skulle til, jeg har haft æren af at kalibrere en JVC N7 der kom fra KT radio, som var kalibreret i butikken, hvilket havde negativ inflydelse på billedet, den havde ikke helt nok timer til en hardcore kalibrering, men vi fik den da rettet op til at se rigtig fornuftig ud, så self prof kalibreringer er ofte direkte negativ, oftest fordi de følger THX eller ISF retningsliner og laver en 2 punkts kalibrering som udgangspunkt, og i det øjeblik du justere ofsett på en JVC for at korigere grayscale er alt håb tabt.

Som tidligere nævnt er N5 et super valg, så længe du er bevidst om begrænsningerne, og at den ikke er egnet til så små lærreder som feks N7 og NX9, hvilket jeg tænker er det modsatte af hvad de vil fortælle dig i en butik.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 03-Maj-2020 kl. 16:28
Stridsvognen, du er en dejlig nørd
Jeg kan til nød følge med i dine skriverier, men andre er måske ikke helt så inde i stoffet

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 03-Maj-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Stridsvognen, du er en dejlig nørd
Jeg kan til nød følge med i dine skriverier, men andre er måske ikke helt så inde i stoffet

Tak, det er svært for mig at følge med når det drejer sig om HDR, og måske lidt min perfektionistiske tilgang til billede der gør at det ikke rigtig er mig.
Det jeg finder frustrerende er at stortset alle tror det er det nye sort, fordi markedsføring worldwide har besluttet at det er det der gør UHD til et bedre format, på trods af ingen er enig om hvilket HDR format der er bedst eller hvordan det håndteres korrekt.

Et eksempel er at til HDR vil man gerne have mere lys, og på en projektor skal man så åbne iris hvilket reducere kontrast, så nu har du mere lys for at bedre kunne tonemappe din HDR, men du har mindre dynamik spænd mellem sort og hvid, hvilket egentlig er det modsatte af HDR. Og samtidig vil man gerne gøre brug at farvefilter for at få større farve spektrum, men det reducere lys, så man igen er nød til at åbne iris op.

Kigger jeg på forskellen mellem HD Blu Ray og UHD, virker det for mig som om det meste UHD material er wow mastered for at fange folks opmærksomhed, lidt ala hvordan man gør i butikker på tv, helt ude i skoven pang farver og kontrast, gå på youtube og se PERU 8K, var der i Januar, og vil bare sige græsset i PERU har aldrig været så blåt, eller detalier i Machu Picchu har aldrig stået så skarpt i virkeligheden.

Jeg er helt vild åben over for at opleve hvis nogle kan ilustrere et projektor setup hvor HDR fungere optimalt, og objektivt kan dokumentere det.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 31-August-2020 kl. 13:13
Som alternativ til N5 ser jeg også på DLA-X7900 selvom det formentlig kan være svært at skaffe den fra ny.

Hvad jeg kan læse mig til har den bedre sort niveau end N5.

Nogen der har erfaring med denne?




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Som alternativ til N5 ser jeg også på DLA-X7900 selvom det formentlig kan være svært at skaffe den fra ny.

Hvad jeg kan læse mig til har den bedre sort niveau end N5.

Nogen der har erfaring med denne?


N5 har ikke lampe iris, så den er ikke velegnet til små lærreder, tænker omkring 120" og op, X7900 kan lukkes ned til meget små lærreder, og derfor også opnå højere kontrast, med fuld åben iris er det ikke umuligt at de har samme kontrast, men i et setup er det afhængigt af lærreds størels og hvor meget lys du gerne vil have på lærredet, specs er ret intetsigende på det område, og JVC produktions tolerancer er så store at du kan risikere at få en N5 med højere kontrast end en NX9. Så fordi en X7900 har høj kontrast i et setup er ikke det samme som en anden  X7900 er det samme.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 11:15
Det er gennem hvad jeg har læst mig til i diverse anmeldelser at X7900 skulle have bedre sortniveau, uden jeg lige er helt med på hvorfor. F.eks.  https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-nx9-4k-native-projector-review.16823" rel="nofollow - https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-nx9-4k-native-projector-review.16823

Der er flere grunde til at X7900 kunne være et bedre valg, men læser man denne anmeldelse af N7 https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-n7-rs2000-4k-dila-projector-review.15860" rel="nofollow - https://www.avforums.com/reviews/jvc-dla-n7-rs2000-4k-dila-projector-review.15860 så er det svært at holde læderet i lommen og ikke gå efter den. Jeg har svært ved at se se der skulle komme noget bedre på markedet, så den kunne holde i mange år.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 11:40
Husk at sortniveau bare er én ud af mange parametre for et godt billede (selvom det ofte er det eneste folk fokuserer på Smile)



Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 11:49
Det er jeg skam helt med på, men sort niveau træder så meget i øjnene sammenlignet med OLED at det er min førsteprioritet. Herefter kommer så mange andre punkter også selvfølgelig.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er jeg skam helt med på, men sort niveau træder så meget i øjnene sammenlignet med OLED at det er min førsteprioritet. Herefter kommer så mange andre punkter også selvfølgelig.

Sort er ikke altid det der træder i øjnene, oftest er det dårlig kalibrering hvor ud af sort har for lav eller for høj gamma der gør at du oplever mørke scener forkert.

Og som nævnt så er sort på en projektor defineret af lærreds størelse da det er et produkt af iris indstilling og lys mængde på lærredet, samt rummets beskaffenhed.

Du vil også snilt kunne finde en JVC med høj kontrast i center af billedet, og 75% mindre kontrast i hjørnerne, hvis du feks har et 90" lærred vil jeg anbefale JVC X500, og til et større lærred feks 130" vil en X5900 være super, de har stortset alle samme panel kontrast +- kæmpe tolerancer, men forskellige lamper, som ændre lysmængden, hvilken gør at du ofte får lige så meget brugbar kontrast ud af 5 serien, hvis du bruger den mest passende model.
Det pang farvede reklamemateriale du læser på toilettet tjener dig bedsthvis du bruger det til at tøre dig bagi, så bliver du ikke forviret af de vildledende tal.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 20:15
Er det muligt at forklare hvorfor en  projektor som DLA-N5 uden mulighed for nedblænding ikke kan bruges til et mindre lærred f.eks. 100" som åbenbart betegnes som et mindre lærred.

Kontrasten følger vel med op og ned uanset hvor meget man blænder op eller ned.

Har stadig min 10 år gamle JVC-HD950 og et Stewert StudioTek 100 hvor jeg kører fuld blænde åbning og max lys på projektoren for at få lys nok på lærredet.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Er det muligt at forklare hvorfor en  projektor som DLA-N5 uden mulighed for nedblænding ikke kan bruges til et mindre lærred f.eks. 100" som åbenbart betegnes som et mindre lærred.

Kontrasten følger vel med op og ned uanset hvor meget man blænder op eller ned.

Har stadig min 10 år gamle JVC-HD950 og et Stewert StudioTek 100 hvor jeg kører fuld blænde åbning og max lys på projektoren for at få lys nok på lærredet.
5 serien har 1 iris i lensen, det er den iris der står for det meste af on of kontrast ændringerne, i 7 serien er der også en lampe iris som kan lukke ned for lys mængden der kommer til panelerne, den iris hæver normalt ansi kontrasten en smule når den lukkes, og lense iris reducere ansi kontrasten en smule.
5 og 7 serien er stortset ens hvad angår lampe og paneler, den største forskel er lampe iris.
Og da 7 serien har lampe iris kan dens lys reduceres betydeligt mere end 5 serien.
Jeg har en X5900 som ikke kan lukkes ned under 20fl på mit 110" lærred, og jeg kalibrere til 12-14fl her, så den er ikke velegnet til det, jeg har også en X500 som passer meget bedre til det lærred, og generelt er en bedre projektor end X5900, da den har ca 50000:1 on off kontrast kalibreret, som er betydeligt mere end den RS2000/ N7 jeg havde der havde ca 35000:1 kalibreret.
Så det er vigtigt ikke at stire sig blind på markedsførings tal, hvilke er voldsomt villdledende, opgivet lysudbytte på feks 1800 lumen er fuld pop, kortest trow, med de mest off farver du kan finde, altså så langt fra kalibreret som muligt, kontrast opgivelsen er ved fuld lukket iris, og lensen i længste trow, så på en 7 serie betyder det stortset ingen lys tilbage, men høj kontrast. Har en X3 og en X7 de har begge ca 15000:1 on off kontrast fuldt åbne med max zoom/ kortest trow, men da de ikke har specielt meget lys i overskud er det begrænset hvor meget iris kan lukkes og kalibreret kontrast er ca 28000:1 for X3 og 30000:1 for X7, ikke noget der kan ses, havde lærredet været mindre, feks 80" havde de haft højere kontrast med samme lysmængde på det lille lærred kontra det store lærred.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 21:34
Mange tak for for forklaringen. Jeg går faktisk og overvejer at skifte til en DLA-N7 til min 100" Stewert, er det en god ide og hvordan tror du jeg vil opleve sortneveauet med en N7 i forhold til den noget ældre HD950 (50.000-1 opgivet)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Mange tak for for forklaringen. Jeg går faktisk og overvejer at skifte til en DLA-N7 til min 100" Stewert, er det en god ide og hvordan tror du jeg vil opleve sortneveauet med en N7 i forhold til den noget ældre HD950 (50.000-1 opgivet)
Til 100"  tror jeg ikke N5 kan lukkes nok ned, og du vil opnå næsten max kontrast på N7, du har nok 15000:1 on off kontrast på din gl HD950.

Gætter på du kan få omkring 40000-50000:1 med en N7, problematikken er at mange af dem har meget lyse hjørner, så du risikere at få en der kalibrere med 40000:1 i center og 10000:1 i hjørnerne, og der skal du være fremme i skoene og forberedt på at udrede det så den kan byttes, helst spørge sælger efter tolerancer og målemetode, så der er en vis forventnings afstemning.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 23:46
Tak for meget nyttig info.

Har hørt der kan være problemer med lyse hjørner på den nye serie. Før i tiden var det convergens og uniformity jeg var bange for og synlige fejl i billedet ødelægger fuldstændig film oplevelsen for mig, kan simpelthen ikke abstrahere fra det.

Har været rigtig heldig med min gamle HD950, derfor den stadig lever.

Må nok hellere holde købet hos AV-Connection når det forhåbentlig engang bliver til virkelighed.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 10:55
Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:


Mht. kabel så lyder det til der kan være håb for mit nuværende kabel for det er desværre en dealbreaker hvis det ikke virker.

Fik gravet HDMI kablet frem og kan se det er et 15 m Supra HF100. Så det bliver et større projekt at få en ny projektor.




Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.

Uha, det lyder ikke godt... det kan jo blive et rent mareridt at få en god enhed.

Underligt nok at det stadigvæk skal være et spørgsmål om held om man får en god projektor, og så med så dyrt et produkt som en JVC-N7.

Lykkedes det dig at få en tilfredsstillende enhed.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.

Uha, det lyder ikke godt... det kan jo blive et rent mareridt at få en god enhed.

Underligt nok at det stadigvæk skal være et spørgsmål om held om man får en god projektor, og så med så dyrt et produkt som en JVC-N7.

Lykkedes det dig at få en tilfredsstillende enhed.
Nej har opgivet det lidt, da forhandlere bliver bange når man spørger til tolerencer osv.
Det er ikke fordi SONY er bedre, umidelbart er det generelt for alle fabrikanter at man markedsføre det lige rigeligt kreativt.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.

Uha, det lyder ikke godt... det kan jo blive et rent mareridt at få en god enhed.

Underligt nok at det stadigvæk skal være et spørgsmål om held om man får en god projektor, og så med så dyrt et produkt som en JVC-N7.

Lykkedes det dig at få en tilfredsstillende enhed.

Er kommet til at bestille en ny N7 der bliver leveret idag, så spændingen er høj!!


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 11:42
Det lyder spændene.
Håber du er heldig med denne. Du må lige skrive et par linier når du har testet den grundig.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er stadig parametre du skal være opmærksom på.
Jeg købte min JVC N7 / RS2000 på ebay da det er meget lettere med garenti og retunering.
Købte den, testede den, dokumenterede problemerne og da den havde 74% kontrast tab i hjørnerne og de10 afvigelse på ca 60cm, støv på det blå panel, nogle pixels der hang, ret lavt lysudbytte, same ikke leverede kontrast som opgivet.
Køber du hos en fysisk butik er det nærmest umuligt at retunere en dårlig enhed, medmindre du har en helt klokkeklar aftale med sælger om hvad forventninger du har og han har specificeret tolerancer.
Som det er idag får du sikkert at vide du kan sende den ind og de vil vurdere om den lever op til tolerancer, hvis de mener den er ok skal du betale for test, dog kan du ikke få at vide hvordan de tester og tolerancer, så det er mere hvordan de lige føler den dag eller hvordan dit forhold til sælger/ butikken er og hvordan de håndtere JVC.
JVC laver super fede projektoere, med utrolig store afvigelser, og nok verdens ringeste kunde service.

Uha, det lyder ikke godt... det kan jo blive et rent mareridt at få en god enhed.

Underligt nok at det stadigvæk skal være et spørgsmål om held om man får en god projektor, og så med så dyrt et produkt som en JVC-N7.

Lykkedes det dig at få en tilfredsstillende enhed.

Er kommet til at bestille en ny N7 der bliver leveret idag, så spændingen er høj!!
Det var da en dejlig fejl 40 😉

Frank


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 13:16
Er også meget interesseret i dine erfaringer Smile

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 13:57
Den har kørt et par timer nu, så den skulle gerne have 8-10 timer på pæren i aften, så kommer der nogle kontrast målinger, kan allerede nu konstatere den har 2 lyse hjørner, men ved ikke hvor meget.
Native kontrast er lige målt til 31000:1 hvilket formentligt er lidt højere i aften når det bliver mørkt da jeg har en smule lysindtrængen i rummet.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 14:10
Lyder spændende. Jeg har selv bestemt at julegaven i år er en N7, så håber den lever op til forventningerne.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 14:20
Har en DVDO TPG testgenerator på vej fra USA, den skulle gerne lande i løbet af 1-2 uger, så skal der kalibreres og testes til der ikke er mere lys i pæren.Wacko

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 18:39
Nå det blev til en DOA N7 mere.. Øvv.

https://www.avforums.com/threads/jvc-n5-rs1000-n7-rs2000-nx9-rs3000-factory-tolerance-and-issue-discussion-for-owners.2257217/page-4" rel="nofollow - https://www.avforums.com/threads/jvc-n5-rs1000-n7-rs2000-nx9-rs3000-factory-tolerance-and-issue-discussion-for-owners.2257217/page-4


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Nå det blev til en DOA N7 mere.. Øvv.

https://www.avforums.com/threads/jvc-n5-rs1000-n7-rs2000-nx9-rs3000-factory-tolerance-and-issue-discussion-for-owners.2257217/page-4" rel="nofollow - https://www.avforums.com/threads/jvc-n5-rs1000-n7-rs2000-nx9-rs3000-factory-tolerance-and-issue-discussion-for-owners.2257217/page-4
Hvad så nu, kan den sendes retur?

Frank


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 20:25
Lyder ikke godt. Er det bare ikke muligt at købe en ny JVC nu om dage uden den er fyldt med fejl, har det selv sådan at jeg aldrig kommer til at leve med en projektor med selv de mindste fejl...stjæler al opmærksomheden fra filmene, derfor jeg ikke tør udskifte vores ældgamle HD950’er.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 20:25
Ja da den er købt via Ebay af selv samme årsag er der 40 dage til at teste og sende den retur på sælgers regning hvis den ikke lever op til spec.
Nu skal jeg snakke med forhandleren imorgen og se om det er muligt at pakke den i bilen og køre til nærmeste JVC service center og få den testet mens jeg er der, så der ikke bliver nogen fejl kommunikation, og den ikke skal sendes med fragt eller post service, skal den sendes nogle steder ryger den ret retur.

Jeg bad specifikt om at få den sendt på en palle, og forhandleren har pakket den super fint på palle med fragile labels og this side up, sendt med UPS, og da jeg sprang ud til UPS budet var han igang med at bakse den ud på siden, den kunne lige stå bagerst i varebilen på siden, og jeg kommenterede at der var nogle fine labels med pil op, og han svarede, yes but look at the back of my car, there is no space.. BUM.
Fik det heldigvis på video.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 21:37
Surt show
Er glad for at jeg ikke solgte min kalibrerede X5000 for at købe en N5
Sandsynligheden for at få en defekt er for stor, det burde ikke være muligt med noget der er så dyrt


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 23-September-2020 kl. 21:54
De lyse hjørner har været et problem siden X5000, og farve ensformedhed har aldrig været perfekt, men det er lidt skidt når en ny 60000kr N7 ikke rigtig bøllebanker en gl X500. Har lige forsøgt at lave en hurtig sammenligning med lidt grov gamma farve og lys match, og er i tvivl om jeg ville kunne se forskel i en blindtest med en hel alm 1080P Blu Ray.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 24-September-2020 kl. 07:32
Må sige det er ganske rystende læsning for et produkt til omkring 60k at have så dårlige tolerancer. Mine forventninger til sådan et produkt er at det skal være noget nær perfekt.

Stridsvognen, hvor mange DLA-N7 har du testet og konstateret disse problemer?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 24-September-2020 kl. 10:16
jeg har kun tested de 2 jeg selv har haft nu, og kalibreret en anden N7, men der har jeg ikke testet for color uniformity, da den kørte med fuld åben iris er det ikke umidelbart noget man bemærker, problemet med det kraftigt reducerede blå forstærkes voldsomt som du lukker for iris.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 24-September-2020 kl. 11:46
Jeg synes også det er helt utilgiveligt med et produkt i denne prisklasse, at man stadig skal risikere alle de klassiske fejl fra dårlige projektorer så som ringe lys og farve uniformety, nu også med lyse hjørner og sikkert også convergens skævheder.

Kort og godt det er jo et mareridt at kaste sig ud i, også fordi det ikke er bare lige at sende sådan et apparat frem og tilbage med den vægt og størrelse.

De fleste hjemme bio entusiaster kan jo ikke strække sig længere end til N7 - X9 er en hel anden prisklasse og måske de samme problemer blot fortsætter da forventningerne naturligt vil være sat højere.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 24-September-2020 kl. 14:00
Vi skal huske at de fleste forbrugere lever lykkeligt med helt skæve produkter, og de færreste tester og er så krittisk som jeg er, når det så er sagt så er det bare trist at markedet er styret af hvad kan man slippe afsted med at sælge til uvidende forbrugere.

De fleste ville være lykkelig med den N7 jeg har her, især på et lidt stårre lærred hvor du nok ikke rigtig vil bemærke farveskiftet da det reduceres jo mere man åbner iris, og de lyse hjørner, tja for at se dem skal du have en perfekt mørk bio, og se nogle rigtig dunkle film, hvilket jeg uheldigvis gør, og så har jeg en CRT projektor hængende lige ovenover der bøllebanker N7 i dunkle film med ca 10x højere kontrast og ingen uensartedhed at se der, selv om CRT ikke er ret ensartet på fuld hvid, vil jeg sige det er noget bedre end på denne N7. 
Ofte kommer det an på folks reference, og er der nogle der gerne vil se dyret mellem Horsens og Silkeborg så er de velkomne til at tage kontakt, kan dog ikke spå hvor længe den hænger her.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 25-September-2020 kl. 20:42
Jeg er nok den average consumer du henviser til og jeg vil godt bløde nogen penge for at få en god oplevelse. Men jeg vil også forvente at få et noget nær perfekt produkt til den pris. 

Var jeg i nærheden af Horsens/Silkeborg ville jeg meget gerne se den N7 du har in-action for at forstå hvor tydeligt det er er for mine +50 år øjne at spotte de uniformitets tolerancer du henviser til. Men det bliver formentlig ikke aktuelt før du har returneret din N7.

Jeg er ikke sikker på jeg ville spotte uniformitets forskelle i farver, men sortniveau og skarphed tror jeg vil være tydelige og allerede i dag er det noget generer mig på min eksisterende projektor (Panasonic PT-AE6000).


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 16:33
Max contrast ca 71000:1 max zoom, of low lamp -15 iris. bemærk billedet er helt gult i højre side, hvilket nok er det største problem på denne projektor, efterfulgt af lyse hjørner.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 17:20
Det må jeg nok sige!! Har set en del dårlige Epson projektorer før vores nuværende JVC.

Jeg er virkelig chokeret/frustreret over at så ekstrem farveuensartethed kan forekomme på en JVC...det der ville jeg ikke kunne klare igennem en eneste film uden mine øjne ville være låst til fejlen og intet få ud af filmen. 

Hvor ærgerligt det en er kan jeg kun sige at var projektoren i mine hænder var jeg nødt til at returnere den.

Er denne værre eller samme stand som den anden N7 du haft i hænderne?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Det må jeg nok sige!! Har set en del dårlige Epson projektorer før vores nuværende JVC.

Jeg er virkelig chokeret/frustreret over at så ekstrem farveuensartethed kan forekomme på en JVC...det der ville jeg ikke kunne klare igennem en eneste film uden mine øjne ville være låst til fejlen og intet få ud af filmen. 

Hvor ærgerligt det en er kan jeg kun sige at var projektoren i mine hænder var jeg nødt til at returnere den.

Er denne værre eller samme stand som den anden N7 du haft i hænderne?

De er forbavsende ens.
Nu har jeg lavet en A/B test med en JVC og Epson TW9400, og selv den ringeste og mest defekte JVC er umidelbart bedre der, det er så også en anden pris, og man får bestemt ikke mere end man betaler for.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 14:06
Havde i sin tid en Epson TW2000 som havde frygtelig dårlig unformity og konvergens, som jeg fik byttet 4 gange hvorefter jeg opgav Epson.

Købte så en JVC HD950 som jeg åbentbart har været meget heldig med, men som efterhånden er blevet 10 år gammel og overhalet på de fleste parametre, så har længe overvejet at købe en N7.

Nu er jeg nok sat lidt på standby igen efter denne “videnudveksling” Underligt at anmelderne aldrig bemærker den slags tolerancer i deres test, ikke engang ved de projektorer hvor der næsten altid er problemer, som f.eks. Epson.

Hvad gør man når man skal købe en ny? Eneste mulighed er vel som du selv allerede har gjordt det, at være sikker på at forsendelsen er pakket forsvarligt og det er muligt at returnere. Det opleves dog lidt som om JVC er blevet ringere på visse parametre, hvad der jo er helt modsat af forventningerne til højere opløsning og generel bedre billedkvalitet.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 14:18
Der er ingen tvivl om at billedet er bedre på visse parametre, 4K panelerne giver et rigtigt flot billede hvis man sender UHD 24fps til projektoren ( opscaleret BluRay) Der er ingen opdaterings støj som i de aldre JVC projektoere. Opscaleringen fra 1080P i N serien er ringere end ringe, så hvis man ikke har feks en OPPO 203 som kan opskalere Blu Ray så er en gammel JVC X500 en betydelig bedre projektor til det formål.
Der er ingen tvivl om at min gamle RS4910/ X500 er bedre til mørke scener, bedre kontrast og bedre gamma tracking ud af sort, så man sidder med en lidt flad fornemmelse på N7 i den type scener.
De scener hvor man ikke ser kontrast of farve problemerne er den helt fantastisk, hvilket også er derfor jeg så gerne vil have en N7 uden visuelt tydelige afvigelser, og håber på det vil lykkedes.

Man skal også huske på at feks farve ensartedhed er forbundet med iris setting, og at det derfor er setup afhængigt om man bemærker det eller ej. Generelt vil jeg sige jo mindre lærred jo mere tydeligt er problemerne, og på et stort lærred vil det nok nærmest være ubetydeligt.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 15:27
Hvad er et stort lærred efter din mening?
Jeg har et 120" fastrammelærred i formatet 2,35:1 - en billedbredde på 280 cm
Det må være på den store side 



-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Der er ingen tvivl om at billedet er bedre på visse parametre, 4K panelerne giver et rigtigt flot billede hvis man sender UHD 24fps til projektoren ( opscaleret BluRay) Der er ingen opdaterings støj som i de aldre JVC projektoere. Opscaleringen fra 1080P i N serien er ringere end ringe, så hvis man ikke har feks en OPPO 203 som kan opskalere Blu Ray så er en gammel JVC X500 en betydelig bedre projektor til det formål.
Der er ingen tvivl om at min gamle RS4910/ X500 er bedre til mørke scener, bedre kontrast og bedre gamma tracking ud af sort, så man sidder med en lidt flad fornemmelse på N7 i den type scener.
De scener hvor man ikke ser kontrast of farve problemerne er den helt fantastisk, hvilket også er derfor jeg så gerne vil have en N7 uden visuelt tydelige afvigelser, og håber på det vil lykkedes.

Man skal også huske på at feks farve ensartedhed er forbundet med iris setting, og at det derfor er setup afhængigt om man bemærker det eller ej. Generelt vil jeg sige jo mindre lærred jo mere tydeligt er problemerne, og på et stort lærred vil det nok nærmest være ubetydeligt.

Jeg forstår nok ikke helt det med iris, har netop prøvet at kigge på forskellige testbilleder ved min. og max. iris åbning og synes ikke rigtig jeg ser den store forskel på farveensartetheden. Men det er måske en anden måde de nye projektorer arbejder med iris.

(Har brugt tid på at oploade et par billeder, men dette er åbentbart ikke muligt sålænge man har ny bruger status)

På et 100" lærred med gain 1,0 har HD950 med ny lampe kun lige lys nok i high mode til iris -8 (ud af -15 til 0) Så efter 300 timer på lampen er man allerede på iris -3
Dette er også en af grundene til en tiltrængt udskiftning.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Der er ingen tvivl om at billedet er bedre på visse parametre, 4K panelerne giver et rigtigt flot billede hvis man sender UHD 24fps til projektoren ( opscaleret BluRay) Der er ingen opdaterings støj som i de aldre JVC projektoere. Opscaleringen fra 1080P i N serien er ringere end ringe, så hvis man ikke har feks en OPPO 203 som kan opskalere Blu Ray så er en gammel JVC X500 en betydelig bedre projektor til det formål.
Der er ingen tvivl om at min gamle RS4910/ X500 er bedre til mørke scener, bedre kontrast og bedre gamma tracking ud af sort, så man sidder med en lidt flad fornemmelse på N7 i den type scener.
De scener hvor man ikke ser kontrast of farve problemerne er den helt fantastisk, hvilket også er derfor jeg så gerne vil have en N7 uden visuelt tydelige afvigelser, og håber på det vil lykkedes.

Man skal også huske på at feks farve ensartedhed er forbundet med iris setting, og at det derfor er setup afhængigt om man bemærker det eller ej. Generelt vil jeg sige jo mindre lærred jo mere tydeligt er problemerne, og på et stort lærred vil det nok nærmest være ubetydeligt.

Jeg forstår nok ikke helt det med iris, har netop prøvet at kigge på forskellige testbilleder ved min. og max. iris åbning og synes ikke rigtig jeg ser den store forskel på farveensartetheden. Men det er måske en anden måde de nye projektorer arbejder med iris.

(Har brugt tid på at oploade et par billeder, men dette er åbentbart ikke muligt sålænge man har ny bruger status)

På et 100" lærred med gain 1,0 har HD950 med ny lampe kun lige lys nok i high mode til iris -8 (ud af -15 til 0) Så efter 300 timer på lampen er man allerede på iris -3
Dette er også en af grundene til en tiltrængt udskiftning.
De gamle JVC skal du nok bare være glad hvis du får noget der ligner 400 lumen, hvor N7 har ca 1300 lumen -200+100 ca alt efter hvor heldig man er.

Så på et 100" lærred vil en N7 nok skulle lukkes ned til ca -11/-12 i low lamp mode for at kalibrere til 12-14fl, det er nok ca dobbelt op på native kontrast, så ville nok komme tæt på 60000:1 kalibreret, hvor på din HD950 skal du nok være glad hvis du har 15000-20000:1 kalibreret til max 12fl.

En brugt X500 vil være en betydelig opgradering i dit tilfælde, og på rigtig mange områder være lige så godt som en N7, på enkelte enda bedre.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Hvad er et stort lærred efter din mening?
Jeg har et 120" fastrammelærred i formatet 2,35:1 - en billedbredde på 280 cm
Det må være på den store side 


2,8 m er ikke umidelbart stort til en N7, hvis vi kigger på størrelse og kontrast vil 1,8m bredt lærred være at foretrække, og omkring 3,5m bred er max hvad andgår lys og kontrast, altså minimum kontrast.

Som min N7 performer vil et setup på et stort lærred være optimalt for den da det reducere kontrast og gør lyse hjørner mindst synlige og farve skift vil ikke umidelbart bemærkes, det er så også den type setup der gør at N5 er mere relevant. Så med projektore er større = ringere billede, og et ringere, og på et ringere billede er større tolerancer mindre synlige.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 17:31
Lyder egentlig ganske interessant.

Alternativt kan jeg se X7900 stadig kan købes ny i Tyskland til en ok pris, ville det være en dum ide og bedre at gå efter en billig X500 for i ikke at udelukke en opgradering til 4K i en ikke alt for fjern fremtid.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Lyder egentlig ganske interessant.

Alternativt kan jeg se X7900 stadig kan købes ny i Tyskland til en ok pris, ville det være en dum ide og bedre at gå efter en billig X500 for i ikke at udelukke en opgradering til 4K i en ikke alt for fjern fremtid.
X5000 og frem er samme lampe som i N7, og fra X5000 og frem har lyse hjørner været et udpræget problem, dog ikke så galt som med N serien, så hvis du vurdere det i forhold til pris, en X500 må max koste 6-7000kr og helst ikke meget over 1000 timer total, den kan på et 100" lærred med det rette setup performe rigtig godt, X7900 potientielt bedre, men ikke garenteret, alle JVC projektoere er underlagt lotteriets regler, der er ikke mange vindere.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 29-September-2020 kl. 14:14
Jeg skal potentielt have monteret N7'eren i normal position (altså ikke på hovedet) ca. med bunden af billedet i toppen af lærredet. Dvs. jeg skal have flyttet billedet fra toppen af lærredet til bunden.

Hvis jeg nu forstår lens shift muligheder rigtigt så vil dette ikke være muligt. Kan i bekræfte eller afkræfte det? Manualen siger vertical lens shift er 80% af billedets højde.

Istedet bør den såvidt jeg kan se monteres i loftet på hovedet.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 30-September-2020 kl. 00:07
Hm, det er vidst forkert beskrevet.

Linsens midte er ud for toppen af lærredet. Og burde det vel godt kunne lade sig gøre med 80% lens shift.


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 30-September-2020 kl. 05:58
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hm, det er vidst forkert beskrevet.

Linsens midte er ud for toppen af lærredet. Og burde det vel godt kunne lade sig gøre med 80% lens shift.


Der er en beregner her. Indstil afstand og zoom til at få det bilede størrelse du skal bruge og se hvor meget lens shift du har i boksen nedenunder. Det ser ud til at du godt kan opnå det du vil.

http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-NX7-projection-calculator-pro.htm" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-NX7-projection-calculator-pro.htm


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-September-2020 kl. 10:40
Jeg har lige købt en TW9400 og det er en fantastisk projektor for pengene. Derudover har jeg investeret i en Vertex Fury2 der kan give DTM HDR og Dolby Vision. De penge er godt givet ud og der er langt op prismæssigt til JVC projektorerne som jeg også kiggede på og bestemt ikke fortryder jeg ikke hoppede på en af dem.
Men det kommer selvfølgelig også an på hvad ens behov udfra det miljø man bruger det i.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-November-2020 kl. 18:56
Har lige fået alle penge retur for min N7, har ikke kostet mig en krone. Tak til Ebay.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300



Print side | Luk vindue