sokken skrev:
Hej.Jeg har lånt VR og synes det er rigtig fedt. Resident evil bliver lige noget mere uhyggeligt 😋
Jeg har kun spillet lidt mere end 30 min men jeg blev svimmel og fik lidt kvalme.
Har I også oplevet det og går det væk jo mere man spiller?
Jeg har nemlig tænkt på at købe astro bot men gider det ikke hvis svimmelheden ikke forsvinder |
Der er et par ting der kan fremprovokere svimmelhed i VR:
Det ene er for lav framerate og det andet er når man bevæger sig rundt inde i et spil via f.eks. et gamepad. Så opstår der mismatch imellem synsindtrykket og indtrykket fra balancenerverne i det indre øre.
Hvis man spiller det jeg kalder for full-blown VR, hvor bevægelserne i VR udelukkende matcher dit eget hoveds bevægelser i det fysiske rum du befinder dig i i virkeligheden (ala spil i et HTC Vive room scale) og samtidig har høj framerate, så har jeg aldrig oplevet kvalme og svimmelhed.
Til gengæld har jeg spillet https://www.youtube.com/watch?v=CG-E_jSByBU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=CG-E_jSByBU hvor man hurtigt mister fornemmelsen for hvad der er op og hvad der er ned - hvilket faktisk ikke er det værste. Det værste er at man går fra de bevægelser man selv kontrollerer til en slags cutscenes hvor perspektivet pludseligt ændres uden om ens kontrol, som f.eks. når man genfylder ilt - Det er den 3 ting og det er den rene kvalmegenerator og man følger sig hurtigt direkte køresyg bag efter.
Når du spiller Resident evil i VR har du med andre ord flere ting der genererer "køresyge", du har lav framerate, du bevæger dig kunstigt rundt i spillet via joypad og (uden at jeg selv har spillet resident evil 7 i VR - kun på monitor) vil jeg også tro at der vel også er nogle cutscenes i VR hvor perspektivet taget ud af din kontro, f.eks når du smides rundt af fjenderl? (lige med cutscenes som i f.eks. Adrift og Alien Isolation) ...Du har således mange kvalmende potentialer på én gang at gøre godt med.
Det er dog noget man kan opbygge en hvis immunitet over for, men personligt fortrækker jeg helt klart "ægte" VR spil, hvor man bevæger sig i det fysiske rum som i spillet. Faktisk er min oplevelser at VR er mere overbevisende når man spiller room-scale. Det er som om man mister noget af illusionen når man har vænnet sig til den "uægte" VR, selv når man bagefter spiller "ægte" VR. Sker det for mig, så tager jeg gerne nogle ugers pause så jeg kan afvænnes igen, så er illusionen ved ægte VR meget mere overbevisende og virkelig igen, når kroppen igen har aflært at der er tale om et kunstigt element ved billedet fra VR-brillen.
------------- PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
|