Print side | Luk vindue

Netflix kvalitet*update 18 maj*

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160859
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 23:39


Emne: Netflix kvalitet*update 18 maj*
Skrevet af: Hajsa
Emne: Netflix kvalitet*update 18 maj*
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 10:29
Har lige set sæson 3 af Ozark færdig og er meget skuffet over Netflix’s billedkvalitet i ca 2/3 af denne sæson. Den sidste del af serien var bedre men slet ikke som det jeg normalt har oplevet på Netflix.

Jeg oplever ligeledes det samme på andre film feks 12 Strong, jeg er klar over at man har skruet lidt på kvaliteten i forhold til Corona, men jeg synes faktisk billedkvaliteten er så ringe at man burde kompenseres, hvis det har noget med denne ændring at gøre. 

Jeg har denne gang dog “kun” tegnet abonnement i HD kvalitet, men har aldrig oplevet en så ringe kvalitet, jeg vil påstå at TV2 Play har bedre kvalitet end det jeg så i filmen 12 Strong igår.

Er der andre der har bemærket dette kvalitetsproblem.?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 10:43
Hvad haves der af kvalitet.? Så kan jeg lige se hvordan det passer med hvad der modtages med her.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvad haves der af kvalitet.? Så kan jeg lige se hvordan det passer med hvad der modtages med her.

Jeg har desværre hverken Xcode eller mac



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 11:58
 Så kan der jo ikke sammenlignes noget uden de informationer, jeg kan se det direkte på TVet.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Så kan der jo ikke sammenlignes noget uden de informationer, jeg kan se det direkte på TVet.

Ok det var jeg ikke klar at man kunne se på smart tv, har altid været modstander af smart tv, så har faktisk aldrig brugt det, men der er så noget det kan bruges til.

Bruger kun Appletv normalt men.......

Har lige observeret følgende på Netflix på abonnement HD

Ozark sæson 3 afsnit 1   0,94Mbps/1080
Ozark sæson 1 afsnit 1   1,31Mbps/1080
12 Strong                      1,19Mbps/1080
Tiger King                      2,49Mbps/1080
F1 Drive to Survive         5,53Mbps/1080



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:32
Netflix har fuldstændigt tabt sutten hvad angår videokvaliteten.

Det var meningen at bitraten skulle sænkes med 25%, men ofte er det slemmere end hvis de bare havde sænket den til 25%.

For et par uger siden ville jeg se en film, men den kørte med en bitrate på cirka 800 Kbps. Det så fuldstændig latterligt ud i visse scener.

Jeg er sådan set ligeglad med hvad bitraten er, bare det ser ordentligt ud. Normalt kører nogle serier med 2-3 Mbps (f.eks. Riverdale), og det ser perfekt ud. Big Mouth kører normalt, udenfor coronakrige, med under 1 Mbps, og det ser ikke godt ud.

Desuden hjælper det ikke en disse på internettets kapacitet at Netflix røvrender deres loyale kunder med dårlig videokvalitet, for der var aldrig noget problem med kapaciteten på hele internettet generelt. https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1584943281" rel="nofollow - Kilde . Når M$ Teams, Skype, whatever kørte dårligt, så var det på grund af at de forskellige tjenester egne servere var overbelastede. Der var ikke brug for at mindske belastningen på internettet generelt, overhovedet.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:36
Vi har ikke oplevet problemer med kvaliteten i denne tid - slet ikke noget, der skulle være i nærheden af 0,94 eller 0,8Mbps.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Vi har ikke oplevet problemer med kvaliteten i denne tid - slet ikke noget, der skulle være i nærheden af 0,94 eller 0,8Mbps.

Kan det have noget at gøre med at du evt har 4K abonnement måske?


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:46
Jeg har det samme problem med Netflix i øjeblikket. Bitraten på mange film er nede omkring 1 Mbps.

Deres egne produktioner i 4K ser ud til typisk at have en noget bedre bitrate, omkring halvdelen af hvad de have før corona.

Jeg har et 4K abonnement.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Kan det have noget at gøre med at du evt har 4K abonnement måske?


Nej.


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:53
har 4K abonnement, og det er ikke alt der skruet ned.

Så filmen extraction i går, og den var over 12mb/s, men tilgengæld var afterLife kun på omkring 7mb/s

til gengæld er jeg irrerteret over at de laver Aspect i Ozark i 2:00 : 1, hvorfor ikke laver den i 16:9 når nu det er en netflix serie?





Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:54
Et par eksempler på mit LG OLED TV:

Wind River: 0.74 Mbps
Godzilla 2: 1.28 Mbps
Overlord: 1.69 Mbps

Jeg prøvede Wind River på mit Apple TV og selv om jeg ikke kan se bitraten, er det tydelig at bitraten er meget lav.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Kan det have noget at gøre med at du evt har 4K abonnement måske?


Nej.

Sorry den skulle have været til lunddal


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:00
Jeg svarede på hans vegne. Der er også skruet ned for UHD-abonnenter.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg svarede på hans vegne. Der er også skruet ned for UHD-abonnenter.

Undskyld men mit hoved virker ikke så godt idag, har haft hovedpine i et par dage, så tak for svaret👍


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:12
Bliver spændende at se om kvaliteten bliver bedre, når folk er tilbage på arbejde igen verden over, eller det her kvalitetsproblem bare dækker over noget helt andet.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

har 4K abonnement, og det er ikke alt der skruet ned.

Så filmen extraction i går, og den var over 12mb/s, men tilgengæld var afterLife kun på omkring 7mb/s

tilgen er jer irrerteret over at de laver Aspect i Ozark i 2:00 : 1, hvorfor ikke laver den i 16:9 når nu det er en netflix serie?


Vi har bl.a. også set Extraction, og den stod fint.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Bliver spændende at se om kvaliteten bliver bedre, når folk er tilbage på arbejde igen verden over, eller det her kvalitetsproblem bare dækker over noget helt andet.


Det gør det ikke. Det er bare Netflix der sparer nogle penge, under dække af at gøre noget godt under coronakrigen.


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Vi har bl.a. også set Extraction, og den stod fint.

Det er også en at Netflix's egne 4K produktionen. Dem har de ikke skruet så meget ned for.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Bliver spændende at se om kvaliteten bliver bedre, når folk er tilbage på arbejde igen verden over, eller det her kvalitetsproblem bare dækker over noget helt andet.


Det gør det ikke. Det er bare Netflix der sparer nogle penge, under dække af at gøre noget godt under coronakrigen.

Ja det tror jeg desværre også at du muligvis kunne have ret i.

Netflix’s kundeservice gav mig beskeden tidligere at der ikke er ændret i Danmark på billedkvaliteten som i andre lande.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:54
Jeg foretrækker personligt at billedkvaliteten er rimelig ens på hele Netflix’s katalog, de store forskelle jeg har set er kort og godt uacceptabelt, men ja selvfølgelig skal der være forskel på HD og 4K abonnement. Man kan kun håbe på at Appletv+ får et større udvalg, for der er kvaliteten trods alt efter min mening “dejlig sprød”



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:55
Undskyld jeg blander mig. For et par år siden, havde jeg det problem. Hvor Netflix påstod det var mit net der var problemet, hvor jeg fik af vide fra fibia, da jeg krydstjekket hos dem, og der sagde fibia, at Netflix var igang med at skifte serverne ud hos flere af de danske ISP'ER. Som ville løse det. Nu ved jeg ikke hvem i har som ISP'er men det kunne være spændende at høre fra dem. Jeg har ikke selv Netflix for tiden, da der ikke var noget vi så og der først kom noget til efteråret, så jeg kan desværre ikke selv teste med. Det var kun en idé


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Undskyld jeg blander mig. For et par år siden, havde jeg det problem. Hvor Netflix påstod det var mit net der var problemet, hvor jeg fik af vide fra fibia, da jeg krydstjekket hos dem, og der sagde fibia, at Netflix var igang med at skifte serverne ud hos flere af de danske ISP'ER. Som ville løse det. Nu ved jeg ikke hvem i har som ISP'er men det kunne være spændende at høre fra dem. Jeg har ikke selv Netflix for tiden, da der ikke var noget vi så og der først kom noget til efteråret, så jeg kan desværre ikke selv teste med. Det var kun en idé

Stofa her


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Netflix’s kundeservice gav mig beskeden tidligere at der ikke er ændret i Danmark på billedkvaliteten som i andre lande.


Det er der helt sikkert nu. Jeg synes også at der gik et stykke tid før det "ramte" mig, men der er helt sikkert sket noget.

Deres egne serier kan godt ses. Jeg har set Never Have I Ever og er i gang med anden sæson af Dead to Me, og det ser fint nok ud. Førstnævnte målte jeg til lige under 2 Mbps.

Det kan hjælpe at bruge en DNS-unblocker som f.eks. Getflix, men der er man underlagt andre forhold der kan gøre kvaliteten uacceptabel. Jeg har fulgt samtlige vejledninger de har peget mig i retning af, og de har også opdateret noget vedrørende Netflix efter min henvendelse. Det virker for det meste fint.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

... men ja selvfølgelig skal der være forskel på HD og 4K abonnement.


Den eneste forskel der skal være, er at dem med UHD-abonnement skal have adgang til UHD-opløsning med HDR og de dertilhørende højere bitrates. Det er ikke meningen de skal have bedre bitrate på materiale der er i normal HD.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 16:11
Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs

Hvilken internetudbyder har du, bare for nysgerrighedens skyld?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs

Hvilken internetudbyder har du, bare for nysgerrighedens skyld?
Fibia 500/500


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 16:38
Det lugter lidt hvis potter ikke har problemer. Men du hajsa har. Prøv at hør Stofa om de ved noget. Og fortæl at der er nogle på fibia det kører uden problemer.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det lugter lidt hvis potter ikke har problemer. Men du hajsa har. Prøv at hør Stofa om de ved noget. Og fortæl at der er nogle på fibia det kører uden problemer.

Ja det vil jeg gøre, men kunne være fint hvis dem der også har problemer lige skriver hvilken udbyder de har.



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det lugter lidt hvis potter ikke har problemer. Men du hajsa har. Prøv at hør Stofa om de ved noget. Og fortæl at der er nogle på fibia det kører uden problemer.


Ja det vil jeg gøre, men kunne være fint hvis dem der også har problemer lige skriver hvilken udbyder de har.

for en gang skyld er vi enige 😁


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 17:34
 Det jeg får ud af det afviger kun med små forskelle fra det Potter skriver, med hensyn til HD og UHD.
 ISP er ASOM-Net.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Nickamburi
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

har 4K abonnement, og det er ikke alt der skruet ned.

Så filmen extraction i går, og den var over 12mb/s, men tilgengæld var afterLife kun på omkring 7mb/s

tilgen er jer irrerteret over at de laver Aspect i Ozark i 2:00 : 1, hvorfor ikke laver den i 16:9 når nu det er en netflix serie?

Fordi at aspect ratioen nok har mere at gøre med et rent kreativt og æstetisk valg end så meget andet i disse dage :)


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs


Fuldstændigt svarende til hvad jeg får (Jeg har yousee via antennekabel hvis det skulle betyde noget).


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

 
Den eneste forskel der skal være
 

Det står vel egentlig ikke skrevet nogen steder?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs




Fuldstændigt svarende til hvad jeg får (Jeg har yousee via antennekabel hvis det skulle betyde noget).
det betyder meget. Hvis det er sammen billede hos Stofa som med fibia, den gang jeg oplevede de problemer. Der var det serverne ikke kunne følge med så Netflix skulle opgradere dem hos fibia. Sjovt nok de dage fibia sagde at Netflix opdateret dem, så kunne jeg se bitraten stige de to dage det tog. Så hvis det kun er Stofa kunder så ligge det der. Om Stofa har et problem eller om det er Netflix serverne, det er så det


Skrevet af: Narcissus
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 22:06
Har fuldstændig samme udfordringer på Netflix app'en på LG B6. 300/300 via Eniig. Troede også det skyldtes Corona-reduktionen.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 22:11
Det ér coronareduktionen der på en eller anden måde er gået for vidt. Jeg har YouSee via kabel og har altid haft optimal forbindelse til Netflix.

YouSee har, enten et par kilometer væk i Tranbjerg eller i København, deres egen Netflix-server med deres mest sete indhold liggende.

Også når jeg tester i dag kan jeg se, at server-forbindelsen typisk ligger mellem 80-120 Mbit. Det er altså en kunstigt lav bitrate.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det ér coronareduktionen der på en eller anden måde er gået for vidt. Jeg har YouSee via kabel og har altid haft optimal forbindelse til Netflix.

YouSee har, enten et par kilometer væk i Tranbjerg eller i København, deres egen Netflix-server med deres mest sete indhold liggende.

Også når jeg tester i dag kan jeg se, at server-forbindelsen typisk ligger mellem 80-120 Mbit. Det er altså en kunstigt lav bitrate.
det undre mig bare at potter på fibia ikke har problemer. Nu ved jeg ikke hvornår i begyndte at se den lave bitrate. Men før jeg satte min på pause den 1 maj der var der stadig fuld knald på, via fibia


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 22:40
Har tjekket her og modtager max med 7,62Mbit/s og det er DolbyVision, og 4K HDR.
Tager jeg noget i HD (Too hot to handle), så er det 3,91Mbit/s.

Det er da lidt sært. Bruger Netflix på LG OLED C7, og jeg har Kazoom fibernet. 


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det ér coronareduktionen der på en eller anden måde er gået for vidt. Jeg har YouSee via kabel og har altid haft optimal forbindelse til Netflix.

YouSee har, enten et par kilometer væk i Tranbjerg eller i København, deres egen Netflix-server med deres mest sete indhold liggende.

Også når jeg tester i dag kan jeg se, at server-forbindelsen typisk ligger mellem 80-120 Mbit. Det er altså en kunstigt lav bitrate.
det undre mig bare at potter på fibia ikke har problemer. Nu ved jeg ikke hvornår i begyndte at se den lave bitrate. Men før jeg satte min på pause den 1 maj der var der stadig fuld knald på, via fibia

30/4 kan jeg se i min streamingaktivitet at jeg startede mit abonnement og påbegyndte sæson 3 af Ozark


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-Maj-2020 kl. 23:52
hvordan måler i båndbredden på Netflix ?


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 09:23
Jeg har meget lav bitrate på en 150/30 Yousee forbindelse.


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs

Hvilken bitrate har du på filmen Wind River? Det er det værste eksempel hos mig. Den er nede på 0.74 Mbps.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det lugter lidt hvis potter ikke har problemer. Men du hajsa har. Prøv at hør Stofa om de ved noget. Og fortæl at der er nogle på fibia det kører uden problemer.

Om hvor vidt potter har problemer eller ej, det kan være lidt svært at vurdere hvis ikke sammenligningsgrundlaget er det samme, jeg har testet et par titler som det kunne være fint hvis det evt var dem der kom feedback på.

Jeg har nu skiftet abonnement fra HD til 4K så mine tal ligger ligner nu også potter’s, men igen kunne det være fint hvis potter og andre feks ville teste filmen 12 Strong  og serien evt serien Safe og melde tilbage, så får vi nok et mere reelt billede, inden vi kontakter internetudbyderene. 

Testede igår aftes på min adresse både Stofa og yousee med samme resultat.

Faldt over denne på nettet

https://ispspeedindex.netflix.com/country/denmark/" rel="nofollow - https://ispspeedindex.netflix.com/country/denmark/




Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lige logget ind på Netflix på appen på mit TV.

Jeg udvalgte 3 forskellige 4K ingen HDR - Video Bitrate på alle 11.44Mbps

Jeg udvalgte 3 forskelige 4K UHD Dolby Vision - Video Bitrate på alle 15.25Mbps.

Jeg udvalgte 3 forskellige HD/1080 - Video Bitrate på alle 7.62Mbprs. 

Dokumentar tog et par stykker HD/ 1080 Video Bitrate på alle 7.62Mbprs

Men men der var også nogle ældre film HD/1080 som var nede på 3.33Mbprs

Hvilken bitrate har du på filmen Wind River? Det er det værste eksempel hos mig. Den er nede på 0.74 Mbps.

Ved godt spørgsmål var til perkjaer, men jeg blev nysgerrig.

Den er også på 0,74 Mbps her, det må vist siges at være bundskraberen.




Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 10:44
Tjekkede lige Wind River via fjernskrivebord hjemtil (er aktuelt på arbejde)

Windows 10 angiver at Wind River skulle have 2,6 mbps video, mens f.eks. The Story of God with Morgan Freeman har 7,5 mbps. (Jeg kan kun få 1080p via fjernskrivebord, så jeg har ikke tjekket nogle 4K titler)

Men det lyder da til at man kan tage Netflix i brug igen - De lyder også på Potter til at være tilbage på pre-Corona bitrater igen Big smile

Mht Wind River, så kan den med sine 2,6 mbps video faktisk sagtens være encodet til samme kvalitetsparametre som 16:9 materiale der i andre tilfælde har 7,5 mbps. Det handler delt om at filmens format er meget smallere, så der er langt mindre video at encode (de sorte letterbokses i top og bund kræver ikke noget, så det er meget typisk at de smalle formater bruger mindre bitrater end fuld 16:9). Der til kommer hvor kompleks selve videoen er. Er der f.eks. mange mørke diffuse scener og/eller meget ensfarvede lyse baggrunde og stillestående kameraer uden større komplekse detaljer eller støj, ja så kræver det også mindre bitrater for at ramme samme quantizer værdier som mere komplekst og/eller mere støjfuldt materiale optaget med mere rystende kamera af folk der løber i komplekse dragter i komplekse og videomæssigt mere detaljerede miljøer. 

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 10:48
Jeg har indtil nu ikke rigtigt kunne forstå de klager der har været over kvaliteten på Netflix på det seneste, da jeg ikke rigtigt har oplevet problemer.
Jeg har UHD abb, og ser normalt mest Netflix branded indhold, og normalt bruger jeg ATV4K uden mulighed for at lave målinger.

Men nu hvor jeg har faldet over denne tråd, og fandt ud af at jeg kan måle på app'en på mit LG tv, så må jeg give jer ret.

For mig virker det som om, det der ikke er Netflix branded generelt bliver nedprioriteret.

Generelt for Netflix indhold i 4K og 4K DV, ligger det på hhv. ca. 11 og 15 mbps.

For HD indhold ser de tests, jeg lavede således ud:

Netflix:
Lucifer:        3,33 mbps
Murder Mountain: 3,59 mbps
Shooter:        3,36 mbps

Ikke Netflix i HD:
Wind River:     0,74 mbps
Mollys Game:    1,52 mbps
12 Strong:      1,19 mpbs
Safe:           1,10 mpbs
Don't Breathe: 0,74 mbps
The Revenant:   2,18 mbps
Peaky Blinders: 2,24 mpbs
Gotham:        3,18 mpbs


Jeg har ikke lige kunne find noget 4K der ikke er Netflix branded. Tror ikke det findes.

Selv har jeg Fiberby 1000/1000, dog er mit tv er på 5ghz wifi, men med ca. 300 mbps downstream fra internet.

Jeg er overbevist om at problemet ikke skal findes hos internet udbyderne, men hos Netflix og hvordan de prioriterer. Men hvordan det prioriterer er lidt en gåde, for hvorfor ligger Gotham i min test så højt, når resten ligger så lavt?


EDIT:
og lige efter jeg postede ovenstående, så faldt jeg over "Into the Wild" som heller ikke er Netflix branded, som ligger helt oppe på 6,80 mbps i HD.

Så det med Netflix vs ikke-Netflix holder måske ikke alligevel.


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 10:51
Slettet. Flyttet til EDIT i tidligere indlæg.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Shumway Shumway skrev:



For HD indhold ser de tests, jeg lavede således ud:

Netflix:
Lucifer:        3,33 mbps
Murder Mountain: 3,59 mbps
Shooter:        3,36 mbps

Ikke Netflix i HD:
Wind River:     0,74 mbps
Mollys Game:    1,52 mbps
12 Strong:      1,19 mpbs
Safe:           1,10 mpbs
Don't Breathe: 0,74 mbps
The Revenant:   2,18 mbps
Peaky Blinders: 2,24 mpbs
Gotham:        3,18 mpbs



Det er sku mærkeligt, jeg får

Lucifer: 6,2 mbps
Murder Mointain: 5,6 mbps
Shooter 6,2
The Story of God with Morgan Freeman: 7,5 mbps

Wind River: 2,6 mbps
12 Strong: 4,1 mbps
The Revenant: 4,9 mbps
Into the Wild: 7,15 mbps

Forskellene passer meget godt med at de 4 øverste alle er fuld 16:9 - De 3 nederste er mindre end 16:9 og har dermed som udgangspunkt ikke bitratebehov for at opnå samme encode kvalitet. Der er så at sige ikke så meget video/opløsning at bruge bitrate på. Into the Wild indeholder en del film-grain og komplekse scener, hvilket forklarer dens relativt høre bitrate for aspect ratio'et. Den havde nok haft omkring 10 mbps hvis den havde været 16:9

[ISP: Parknet]



-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: ahp
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 12:03
Kører ok her.
Yousee ADSL 50/10, København
Extraction: 15,25 Mbps / 2160

Edit:
The Highwaymen: 15,25 Mbps / 2160
The Revenant:        2,18 Mbps / 1080
Wind River:            0,74 Mbps / 1080
Sicario:                  0,78 Mbps / 1080

Mvh 


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Det er sku mærkeligt, jeg får

Lucifer: 6,2 mbps
Murder Mointain: 5,6 mbps
Shooter 6,2
The Story of God with Morgan Freeman: 7,5 mbps

Wind River: 2,6 mbps
12 Strong: 4,1 mbps
The Revenant: 4,9 mbps
Into the Wild: 7,15 mbps



Testede lige i en Safari browser på en mac, og hvis jeg læser debug overlay korrekt, så får jeg ca. samme resultater som dig.
f.eks. for Wind River viser den "Playing bitrate (a/v) 128/2610", hvilket jeg går udfra er i kbps, så ca. 2,6 mbps.

Prøvede lige fra Netflix app'en på tv'et, igen, denne gang kablet, men får de lave resultater. Underligt at der er sådan en forskel.

Jeg må set at finde ud af hvordan jeg får ATV'et til at vise bitrater og få testet der :)


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 14:28
Jeg har nu prøvet Wind River på lidt forskellige enheder her i huset:

Diverse TV:

LG 4K TV: 0.74 Mbps
XBox One X: 0.74 Mbps
Samsung FHD TV: 2.48 Mbps
Samsung 4K TV: 2.48 Mbps

På Windows 10 får jeg lidt forskellige resultater alt efter hvilken browser jeg bruger:

Chrome: 
Bitrate (a/v): 128 / 659
Opløsning: 1280x720
Video codec: VP9

Edge:
Bitrate (a/v): 64/2610
Opløsning: 1920x1080
Video Codec: AVC


Det kunne se ud som om Samsung TV og Edge browseren får den gode bitrate, mens LG TV, XBox og Chrome browseren får den dårlige.

Der er forskel på hvilken codec og opløsning man får i to browsere. Måske er der også forskel på hvilken codec de forskellige TV bruger.



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

På Windows 10 får jeg lidt forskellige resultater alt efter hvilken browser jeg bruger:

Chrome: 
Bitrate (a/v): 128 / 659
Opløsning: 1280x720
Video codec: VP9

Edge:
Bitrate (a/v): 64/2610
Opløsning: 1920x1080
Video Codec: AVC


Det er velkendt at man SKAL bruge Microsoft Edge-browseren eller Netflix-appen til Windows 10 for med aktiveret kopibeskyttelse at komme over mobil-telefon kvaliteten og kunne få adgang til de høje kvaliteter inkl. 4K, HDR og 5.1
- Jævnfør Netflix egen support:  https://help.netflix.com/da/node/23931" rel="nofollow - https://help.netflix.com/da/node/23931

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

På Windows 10 får jeg lidt forskellige resultater alt efter hvilken browser jeg bruger:

Chrome: 
Bitrate (a/v): 128 / 659
Opløsning: 1280x720
Video codec: VP9

Edge:
Bitrate (a/v): 64/2610
Opløsning: 1920x1080
Video Codec: AVC


Det er velkendt at man SKAL bruge Microsoft Edge-browseren eller Netflix-appen til Windows 10 for med aktiveret kopibeskyttelse at komme over mobil-telefon kvaliteten og kunne få adgang til de høje kvaliteter inkl. 4K, HDR og 5.1
- Jævnfør Netflix egen support:  https://help.netflix.com/da/node/23931" rel="nofollow - https://help.netflix.com/da/node/23931

 
Ok, jeg mente at det kun var 4K man ikke kunne få, med det et åbenbart også FHD.

Men stadigt underligt at Samsung TV får en højere bitrate end Xbox og LG TV.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 17:41
Jeg læste på et tidspunkt at der benyttes forskellige codec, b.la. AVC/H264 High Profile og VP9 profile 0.
AVCHi og VP9 mobile. med de 2 sidst næste codec kunne man reducer båndbredde med henholdvis 15 og 35%

Mens at man med 4K UHD benytter HEVC eller VP9

TBC1 det er du sikkert mere inden i.

Men med benyttelse af forskellige codec så benyttes der så også forskellige streaming båndbredder, eller?

Hvilket hardware der benytter vilket codec og hermed og hvilken hastighed der streames med er lidt interresant. 




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 17:56
kørte de ikke nogle tests med AV1 ?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

kørte de ikke nogle tests med AV1 ?
Jeg læste på et tidspunkt at de var startet på Andriod med AV1, så jo der har sikkert være nogle test inden.

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 18:38
@lahan - jo de er også begyndt på av1. Faktisk er de i samarbejde med intel omkring det. Det er en af hovedårsagerne til at intels av1 codec har fået så store fremskridt det sidste halve år. (de bruger det til at encode av1 materiale på xeon cpu'er  https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Intel-SVT-AV1-0.8.2-Released" rel="nofollow - https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Intel-SVT-AV1-0.8.2-Released , mens browserne bruger dav1d codec til dekodning) 


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Mens at man med 4K UHD benytter HEVC eller VP9

TBC1 det er du sikkert mere inden i.

Men med benyttelse af forskellige codec så benyttes der så også forskellige streaming båndbredder, eller?

Hvilket hardware der benytter vilket codec og hermed og hvilken hastighed der streames med er lidt interresant. 

Alt tyder på at udbydere ala Netflix, iTunes og Amazon sigter efter en bestemt kvalitetssetting med de forskelle i bitrate der er på tværs af FORSKELLIGT materiale i SAMME opløsning - Det man kalder Quality based variable bitrate. Det vidner det at 16:9 film generelt har højere bitrater end 21:9 film med sorte letterboxes foroven og forneden også om.

Antager man at der sigtes efter samme niveau af kvalitet på tværs af codec, vil dette tillige også give forskellige båndbredder ved SAMME materiale.

Det normale er at de fleste enheder benytter AVC ved 1080p og HECV ved 4K til langt de fleste enheder - Det er næsten 'industri standard' (fraset YouTube der benytter VP9 og så småt AV1 til 4 og 8K)

Hvis Netflix begynder at benytte AV1 (og/eller VP9 der er forgængeren til AV1) vil det være et fåtal af enheder der vil benytte dette. De enheder der i dag kan køre YouTube HDR vil potentielt kunne få VP9 fra Netflix hvis de benyttede dette, mens det stadig er et fåtal at meget nye smart-tv der har mulighed for at afkode AV1. Hverken Shield eller Apple-TV kan dette (ATV heller ikke VP9) ....Så til disse enheder vil man helt sikkert blive ved med at benytte AVC og HECV.




-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 19:15
@TBC1 - jup. er ret sikker på at AV1 i øjeblikket kun bliver kørt via browser hvor av1 er indbygget indtil videre og ikke ud til direkte enheder som fx TV eller medieafspillere hvor codecs er indbygget i SoC og ikke bare lige kan opdateres til nyt. Men der skal ikke være nogen som helst tvivl om at av1 vil blive brugt fremadrettet, og at de pt pre encoder videomaterialet til forskellige platforme med forskellige codecs. Jeg kan forestille mig der nok er pænt meget at hente i båndbredde ved at være på forkant med situationen. hvis de kan smide 2mbit af en stream, som fx ses af 100000 mennesker indenfor samme tidsrum, så bliver der hurtigt sparet nogle TB datatrafik. Så kan det godt være det koster lidt i cpu-cykler i starten ved at encode til forskellige codecs, men det koster peanuts i forhold til den datatrafik de kan spare.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 19:33
@claus_Jac

Slet ikke uenig, jeg talte fremtid. Der af også formuleringen: "Hvis Netflix begynder at benytte AV1..."

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 12-Maj-2020 kl. 19:46
de er jo så begyndt. det er ikke fremtid men nutid.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 22:49
Der ser nu ud til at Netflix pludselig er blevet “billedkvalitets løftet” om det er kontakt til deres kundeservice der har gjort udfaldet vides ikke, men billedkvalitet er da væsentligt forbedret nu.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 18:10
Er der nogen i denne tråd som ikke oplever at billedkvaliteten ikke er blevet bedre de sidste dage?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Er der nogen i denne tråd som oplever at billedkvaliteten ikke er blevet bedre de sidste dage. 
Eller, Er der nogen i denne tråd som ikke oplever at billedkvaliteten er blevet bedre?
Ha ha, to gange “ikke” ophæver altså hinanden. Tongue
 



Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 18:54
synes virkelig ikke jeg har oplevet den overhovedet har været nedsat i bitraten. Men netflix er generelt rigtigt gode til at encode deres materiale så de får det absolut optimale ud de datamængder de har at gøre med.


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

synes virkelig ikke jeg har oplevet den overhovedet har været nedsat i bitraten. Men netflix er generelt rigtigt gode til at encode deres materiale så de får det absolut optimale ud de datamængder de har at gøre med.

Det kan måske også hænge sammen med at du evt ikke har set de omtalte titler, hvor vi andre oplevede den lave bitrate!


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 20:06
Har lige set et par stykker i gennem. 

4K UHD Dolby Vision ligger på 15.25 valgte 7 forskellige ud
Alm.4K UHD Ghostbusters ligger på 11.44 
Alm.4K UHD Spiderman “amazing” ligger også på 11.44
Alm.4k UHD Fury “Brad Pitt” ligger også på 11.44
Alm.4K UHD Chappie ligger også på 11.44

Strong HD/1080p ligger på 7.17
The Truman show ligger på 7.15

Dokumentar HD/1080 ligger på 7.17 tog et par stykker.

Jeg har endnu ikke set nogle over 15.25





-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 20:07
Jo. Nogle af HD udsendelserne jeg tidligere målte ca 1 mbit eller under er blevet forbedret.

Eks.
Wind River før 0,74 nu 3,58
Don’t Breathe før 0,74 nu 4,77
12 Strong før 1,19 nu 6,03


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 02-Juni-2020 kl. 18:18
Hvad får folk på Papirhuset?
Ser Sæson1 episode 3. 

Her får jeg 3,16 Mbit/s Dolby Vision 1080p.

Syntes det virker ret lavt? 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-Juni-2020 kl. 18:24
Det ved jeg ikke, men jeg har 5,6Mbit på startrek into darkness 1080p- vel at mærke på app'en via mit "ældtusse gamle philips TV (ingen android)"


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 02-Juni-2020 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Hvad får folk på Papirhuset?
Ser Sæson1 episode 3. 

Her får jeg 3,16 Mbit/s Dolby Vision 1080p.

Syntes det virker ret lavt? 

3,16 her også 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 02-Juni-2020 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Hvad får folk på Papirhuset?
Ser Sæson1 episode 3. 

Her får jeg 3,16 Mbit/s Dolby Vision 1080p.

Syntes det virker ret lavt? 
jeg får samme hastighed.
Er alt 4k droppet, selv på de serier ultra hd 4k vises kun i 1080?
Jeg bruger den indbyggede Netflix app på Sony oled AG8



Print side | Luk vindue