Print side | Luk vindue

DAB lyder dårligere nu?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160913
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 18:57


Emne: DAB lyder dårligere nu?
Skrevet af: jake51
Emne: DAB lyder dårligere nu?
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 09:23
Jeg hører P3 lige nu... og det lyder ikke så godt
Lydkvaliteten var da klart bedre før i tiden?
Signalet er fint
Kan ikke lige finde noget om hvorfor, det lyder dårligere nu end for et par år siden
Er der noget, jeg kan prøve?
Har nulstillet DAB-radioen


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 09:52
Nej det er ikke din radio, det er hele danmarks radio den er gal med. Jeg har skrevet til DR om det flere gange, og fået at vide de nok skal skrue på det. Men jeg kan stadig ikke holde ud at høre på forvrænget lyd, som er det der kommer ud af højttalerne uanset om det er P3, P4, eller P5. Synes P8 lyder rent.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 11:38
DAB radio er bare skod kvalitet

Man oplever faktisk at netradio tit er meget bedre



Skrevet af: jake51
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 12:25
Det er også min oplevelse at internetradio lyder bedre
Har haft min Ruark Audio R2i (uden Bluetooth og nymoderne teknologi) i mange år, og den har aldrig lydt dårligere pga. den dårlige kildekvalitet

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 12:40
Bum!
Så fik jeg lige sendt en klage over lydkvaliteten til DR
Og hvad får jeg ud af det? Sikkert ikke noget som helst

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint


Og det er den (piv)ringe kvalitet DR vælger til de fleste af deres kanaler. Det er ganske enkelt grotesk, hvordan man bruger en bitrate som er fuldstændig latterlig, når der mulighed for langt højere bitrate. DR i en nøddeskal, man er fuldstændig ligeglad med kvaliteten. Og den dinosaur er man tvangsindlagt til at betale til.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Bum!
Så fik jeg lige sendt en klage over lydkvaliteten til DR
Og hvad får jeg ud af det? Sikkert ikke noget som helst

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint
Jo det hjælper at klage til DR. 

Vi fik lukket for ægte 5.1 surroundlyd på films, fordi nye TV automatisk er indstillet til multikanal lyd modtagelse, som så gir en diffus lyd i stereohøjttalerne på TV’et. Der var så mange klager over den diffuse lyd, at DR valgte at lukke et ellers velfungerende surroundsignal.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 14:52
Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.

Der er massere af plads på DAB-frekvenserne, til at holde bitraten, så det er ikke andet end en dårlig undskyldning.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 15:03
DR Netradio burde sættes op til 384 Kbps


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.
Ah jeg mener at kunne huske der har været lavet kampagner for at få folk til at købe ny DAB+ radioer fordi alle DR kanaler blev flyttet derover så FM båndet kunne lukkes. Det er så ikke sket endnu, så vi kan stadigvæk høre P4 i en anstændig kvalitet på FM.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 15:21
Øøøhhh, og?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.

Der er massere af plads på DAB-frekvenserne, til at holde bitraten, så det er ikke andet end en dårlig undskyldning.
Ikke ifølge denne artikel på recordere.
https://www.recordere.dk/2018/04/derfor-halter-dab-efter-fm-paa-lydkvalitet/" rel="nofollow - https://www.recordere.dk/2018/04/derfor-halter-dab-efter-fm-paa-lydkvalitet/



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 20:29
At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Vel ikke, hvis pladsen skal udbydes til flere kanaler? eller hvis eksisterende radiostationer skal have mere end én DAB-kanal.


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 16-Maj-2020 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Det er simpelthen ikke rigtig, det du skriver Flippo. Der er 1152 kbps at gøre godt med i et DAB sendenet (DAB MUX). DR råder over én MUX efter politikerne bestemte, at de skulle afgive én af deres landsdækkende MUX til en kommerciel gatekeeper, så der kunne bygges et kommercielt landsdækkende DAB sendenet.

Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.

Du kan se oversigterne over bitrate fordelingen på DR's kanaler her:  http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE" rel="nofollow - http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE
Så kan du jo prøve at sammenligne med de kommercielle DAB-kanaler i den landsdækkende MUX og se, om DR ikke i det mindste forsøger at presse den bedst mulige lydkvalitet ud af DAB. 

Vil man have den bedst mulige lydkvalitet for DR's kanaler, så skal man lytte til internetradio. Her kan man få 320 kbps på P2, mens de resterende er 256 kbps. Det er vigtigt, at man ikke lytter til TuneIn, da de vist kun smider 64 kbps ud. Man kan finde de højeste bitrater her som HLS-stream:  https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet

Er FM så bedre lyd en DAB, ja, under optimale modtageforhold, vil de fleste med gyldne ører nok synes bedst om FM. Min oplevelse i bilen er dog, at jeg ofte får lidt støj ind på FM-signalet, når jeg kører rundt i landet samt København og omegn. På har man enten signal eller ej, og det er yderst sjældent, at jeg oplever udfald på min DAB-radio, så derfor står min bilradio altid indstillet på DAB (når jeg altså ikke lytter til podcast :))

Til OP: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?




-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 00:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Vel ikke, hvis pladsen skal udbydes til flere kanaler? eller hvis eksisterende radiostationer skal have mere end én DAB-kanal.

Problemet er bare, at der ikke er nogen som ønsker den ledige plads. Den HAR været udbudt, og de eneste som hoppede på, var EB Radio, som så sidenhen er lukket igen, da stort set ingen gider lytte til DAB.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Det er simpelthen ikke rigtig, det du skriver Flippo. Der er 1152 kbps at gøre godt med i et DAB sendenet (DAB MUX). DR råder over én MUX efter politikerne bestemte, at de skulle afgive én af deres landsdækkende MUX til en kommerciel gatekeeper, så der kunne bygges et kommercielt landsdækkende DAB sendenet.

Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.

Du kan se oversigterne over bitrate fordelingen på DR's kanaler her:  http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE" rel="nofollow - http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE
Så kan du jo prøve at sammenligne med de kommercielle DAB-kanaler i den landsdækkende MUX og se, om DR ikke i det mindste forsøger at presse den bedst mulige lydkvalitet ud af DAB. 

Vil man have den bedst mulige lydkvalitet for DR's kanaler, så skal man lytte til internetradio. Her kan man få 320 kbps på P2, mens de resterende er 256 kbps. Det er vigtigt, at man ikke lytter til TuneIn, da de vist kun smider 64 kbps ud. Man kan finde de højeste bitrater her som HLS-stream:  https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet

Er FM så bedre lyd en DAB, ja, under optimale modtageforhold, vil de fleste med gyldne ører nok synes bedst om FM. Min oplevelse i bilen er dog, at jeg ofte får lidt støj ind på FM-signalet, når jeg kører rundt i landet samt København og omegn. På har man enten signal eller ej, og det er yderst sjældent, at jeg oplever udfald på min DAB-radio, så derfor står min bilradio altid indstillet på DAB (når jeg altså ikke lytter til podcast :))

Til OP: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Ok, så giver vi politikerne skylden for, ikke at udnytte DAB, men derimod lade det køre med en fuldstændig amputeret lydkvalitet. Dertil kommer at politikerne har valgt et udbud på at drive DAB, som gør at vi mange steder har en ringe dækning.
Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!
Ud over DAB's væsentlig ringere dækning, end FM, den håbløse udbredelse af DAB, både hvad angår antal modtagere, men også antal lande som satser på det, så har man jo  decideret p*sset på danskerne, og tvunget dem ud i en opgradering, til skade for miljøet og danskernes pengepung.
Og ikke at forglemme EU, så har pålagt alle købere af nye biler, at de skal betale ekstra for en DAB-radio! Og man har ikke engang et valg.

Næh, DAB skulle være kvalt for 20 år siden.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 07:30
"Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!"

DR skulle faktisk bruge sendepladsen, indtil det hele blev sendt i udbud. Så derfor er de blevet forfordelt. Når så der kom noget i udbud, så skulle DR forlade DAB-pladserne.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 07:53
Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 07:58
Vi kan hermed konkludere at flippo hader DAB, DR, politikere og EU.



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 08:12
Lige et tillægsspørgsmål til dab+, bruger i en bedre antenne end den som følger med radioen? Her hvor jeg bor oplever jeg huller i modtagelses muligheden. Det minder om de tidlige dage med mobiltelefonen, hvor man rendte rundt og ledte efter signal..

Frank


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lige et tillægsspørgsmål til dab+, bruger i en bedre antenne end den som følger med radioen? Her hvor jeg bor oplever jeg huller i modtagelses muligheden. Det minder om de tidlige dage med mobiltelefonen, hvor man rendte rundt og ledte efter signal..

Frank

DAB+ blev faktisk til DAB- pga. omlægningen, fordi der desværre ikke er krav om landsdækning på den indbyggede teleskopantenne. Jeg bruger bare FM nu, på min dyre Argon iNet3-modtager, som desværre også røg af internettet, så nu gider jeg simpelthen ikke rode med det mere. Radio Nord kører jo fint igennem på FM, nu efter at de har forbedret sendenettet.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Vi kan hermed konkludere at flippo hader DAB, DR, politikere og EU.

LOLLOLLOLLOL


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:



Jo det hjælper at klage til DR. 

Vi fik lukket for ægte 5.1 surroundlyd på films, fordi nye TV automatisk er indstillet til multikanal lyd modtagelse, som så gir en diffus lyd i stereohøjttalerne på TV’et. Der var så mange klager over den diffuse lyd, at DR valgte at lukke et ellers velfungerende surroundsignal.

Ja , det var virkelig ærgerligt at de lukkede for 5.1 lyd på DR, savner det meget. Og det kommer nok aldrig tilbage igen 🙁


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 10:19
Jeg er enig med Flippo, stil alle dem til ansvar som har trukket DAB+ ned over hovedet på os, EU, politikerne og DR.


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 13:33
DR har for mig været nedadgående i flere år. Det startede da de fyrede mange af deres teknikere og værter overtog teknikken. Jeg bruger ikke DAB, men stadig FM. I dag er der stor forskel på lydkvaliteten på de enkelte kanaler... og det er ikke fordi de gode er blevet bedre. Nej, de er blevet ringere.... Jeg hører efterhånden ikke DR længere.... Og så lukkede de 5.1, ja, klager fra brugerne, men det er jo "vand på deres mølle", og nu bruges argumentet imod os... de har jo hørt klager og rettet ind. Men det gav dem sandsynligvis færre data at sende ud.... jeg betaler ikke min licens med glæde længere..... synes det er en ærgerlig udvikling eller rettere afvikling 



-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 15:12
Hører faktisk DAB i bilen hver dag til og fra arbejde.
Her kan man ikke høre om det er ringere end FM    Og Madsen er flyttet til P5


hjemme er det wifi radio via Sonos     og med lidt mere båndbredde


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk

I 2017 skiftede man fra DAB til DAB+. Den eneste forskel på de to er kort sagt, at DAB+ bruger en mere effektiv komprimeringsalgoritme, hvilket var nødvendigt, da DR også gik fra to til kun èt sendenet. P3 gik i den forbindelse fra 128 kbps med MP2 til 88 kpbs HE-AAC. DR fik forud for skiftet nogle lydeksperter (folk med gyldne ører) til at sammenligne HE-AAC med MP2 ved forskellige bitrater:  https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet
De gyldne ører konkluderede at 88 kbps HE-AAC var bedre end 128 kbps MP2, men der er ikke rigtig noget, som kan hamle op med 192 kbps MP2, som P2 sendte med.

Så din oplevelse kan skyldes skiftet fra DAB til DAB+ i 2017. Det kan også skyldes, at popmusik er blevet markant ringere og mere komprimeret (mindre dynamik) over de seneste 8-9 år, hvilket er særlig udtalt for musikken på P3 :/ 


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 17:47
Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk


I 2017 skiftede man fra DAB til DAB+. Den eneste forskel på de to er kort sagt, at DAB+ bruger en mere effektiv komprimeringsalgoritme, hvilket var nødvendigt, da DR også gik fra to til kun èt sendenet. P3 gik i den forbindelse fra 128 kbps med MP2 til 88 kpbs HE-AAC. DR fik forud for skiftet nogle lydeksperter (folk med gyldne ører) til at sammenligne HE-AAC med MP2 ved forskellige bitrater:  https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet
De gyldne ører konkluderede at 88 kbps HE-AAC var bedre end 128 kbps MP2, men der er ikke rigtig noget, som kan hamle op med 192 kbps MP2, som P2 sendte med.

Så din oplevelse kan skyldes skiftet fra DAB til DAB+ i 2017. Det kan også skyldes, at popmusik er blevet markant ringere og mere komprimeret (mindre dynamik) over de seneste 8-9 år, hvilket er særlig udtalt for musikken på P3 :/ 
hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 18:42
Streamet musik kan vel også være dårlig.... Fx når jeg hører "Jeg vil ud under åben himmel" på Radio Nord, FM, så lyder den ad H. til! I begyndelsen troede jeg, at det var fordi radioen var dårligt indstillet, så jeg gik hen og skruede på skalaknappen! Det hjalp ikke... Dette var på arbejdet. Senere hen hørte jeg selvfølgelig samme melodi herhjemme på min egen radio, og indså at det nok er streaningen, som er dårlig. Eller ER den dårligt indspillet i det hele taget?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 19:20
Jeg er ivrig P3 lytter, på FM, DAB og streaming.

FM i firmabilen, i privatbilen (når DAB dækningen er dårlig) og i stuen/køkkenet.
DAB i privatbilen (2019 Golf med ganske anstændige højttalere og anlæg)
Netradio ved computeren (min piradio) og i garagen (pi med Volumio via Sony surroundforstærker).

Min oplevelse er at der ikke er nævneværdig forskel.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 23:00
[/QUOTE] hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld[/QUOTE]

Hvis det er radio sydhavsøerne, du taler om, så kan jeg se, at de streamer med 160 kbps. Det er altså næsten dobbelt så høj bitrate, som P3 på DAB. Så det er ikke så underligt, hvis det lyder bedre på stream end på DAB. Men P3 via stream er 256 kbps, så det skulle gerne lyde endnu bedre end sydhavsøerne ;)


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Streamet musik kan vel også være dårlig.... Fx når jeg hører "Jeg vil ud under åben himmel" på Radio Nord, FM, så lyder den ad H. til! I begyndelsen troede jeg, at det var fordi radioen var dårligt indstillet, så jeg gik hen og skruede på skalaknappen! Det hjalp ikke... Dette var på arbejdet. Senere hen hørte jeg selvfølgelig samme melodi herhjemme på min egen radio, og indså at det nok er streaningen, som er dårlig. Eller ER den dårligt indspillet i det hele taget?

Nogle streams er på kun 64 kbps, så der vil det lyde bedre på DAB. Det er nok en væsentlig ting at holde sig for øje, når man skal identificere årsagen til dårlig lyd. Med en afspiller som VLC er det forholdsvis nemt at se, hvilken bitrate man lytter til. Så hvis man synes det lyder af lort, så afspil via VLC og tjek, om det er en lav bitrate du lytter ved.


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg er ivrig P3 lytter, på FM, DAB og streaming.

FM i firmabilen, i privatbilen (når DAB dækningen er dårlig) og i stuen/køkkenet.
DAB i privatbilen (2019 Golf med ganske anstændige højttalere og anlæg)
Netradio ved computeren (min piradio) og i garagen (pi med Volumio via Sony surroundforstærker).

Min oplevelse er at der ikke er nævneværdig forskel.


Klaus

Jeg tror 95% af den danske befolkning ikke oplever nogen nævneværdig forskel på, om det er DAB, internet eller FM. For det meste skal radio blot fylde i baggrunden. Det er selvfølgelig farligt at sige på et forum som dette.

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ok, så giver vi politikerne skylden for, ikke at udnytte DAB, men derimod lade det køre med en fuldstændig amputeret lydkvalitet. Dertil kommer at politikerne har valgt et udbud på at drive DAB, som gør at vi mange steder har en ringe dækning.
Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!
Ud over DAB's væsentlig ringere dækning, end FM, den håbløse udbredelse af DAB, både hvad angår antal modtagere, men også antal lande som satser på det, så har man jo  decideret p*sset på danskerne, og tvunget dem ud i en opgradering, til skade for miljøet og danskernes pengepung.
Og ikke at forglemme EU, så har pålagt alle købere af nye biler, at de skal betale ekstra for en DAB-radio! Og man har ikke engang et valg.

Næh, DAB skulle være kvalt for 20 år siden.

Man kan vel sige, at den seneste regering forsøgte at gøre noget ved lydkvaliteten på DAB, da de prøvede at slagte P6, P7 og P8. Det ville have frigivet kapacitet, som kunne have løftet lydkvaliteten. Der var dog folkelig opstandelse over at lukke P6 og P8, så den nye regering sørgede for penge til at holde P6 og P8 i live. Folk vil hellere have flere radiostationer, end de vil have god lydkvalitet. I hvert fald lige i dette eksempel.

Ren og skær nysgerrighed, hvordan ser du, at DR har forfordelt DAB? Synes da det er internetradio DR har forfordelt med nye apps, masser af metadata i form af covers og spillelister etc. Det kunne man også gøre på DAB, hvis man ønskede at den skulle tilbyde noget udover FM. Man gider ikke engang lave ordentlig trafikradio på DAB, så synes snarere det virker til, at DR forsøger at lade DAB leve et stille liv på siden af FM, Internet og Podcast. Og så kommer der indimellem en politiks beslutning om, at de skal udbygge et landsdækkende sendenet:  https://meremobil.dk/2019/12/dr-udvider-dab-daekningen-markant/" rel="nofollow - https://meremobil.dk/2019/12/dr-udvider-dab-daekningen-markant/
Spændende om det giver flere DAB-lyttere eller om radioen snart lever op til sin forkortelse: Dead And Buried :D


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 05:28
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld[/QUOTE]

Hvis det er radio sydhavsøerne, du taler om, så kan jeg se, at de streamer med 160 kbps. Det er altså næsten dobbelt så høj bitrate, som P3 på DAB. Så det er ikke så underligt, hvis det lyder bedre på stream end på DAB. Men P3 via stream er 256 kbps, så det skulle gerne lyde endnu bedre end sydhavsøerne ;)
[/QUOTE] det jo også det jeg mener, at dab+ er forfærdeligt


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 05:56
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?

Holstebro og Ulfborg.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

 Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.


Før der går helt tekniknørd i den, så skal vi lige huske på, at når DR sender P6 beat i 96 Kbit/s så sendes der reelt kun 88 Kbit/s HE-AAC, da en del af signalet går til fejlretningen i DAB+.

DR har mulighed for at gøre noget selv, men det har de fravælgt. Der er f.eks. ingen grund til at sende P1 i 72 Kbit/s (reelt 64Kbit/s HE-AAC stereo), når P1 sagtens kunne sendes med 48 Kbit/s mono (40 Kbit/s AAC). Wupti og så havde DR lige 24 Kbit/s ekstra, som kunne bruges til at sende P3 i en bedre kvalitet.

DR kunne også vælge at sende alle P4 og P5 kanalerne med 80 Kbit/s (72 Kbit/s HE-AACv2), hvilket næsten ingen lyttere i målgrupperne ville bemærke. Wupti - så var der lige en masse ekstra kapacitet til de andre kanaler. Lytterne af P4/P5 vil i store træk ikke bemærke forskellen, hvis DR skrifter fra 80 Kbit/s HE-AAC til 72 kbit/s HE-AACv2.

DR kan på P1, P4 og P5 altså finde den kapacitet som de mangler til at sende den andre kanaler i bedre kvalitet. Jeg er helt enig i, at politikerne har aben, men DR har altså truffet nogle meget underlige prioriteringer, når det gælder tildelingen af kapacitet til de enkelte kanaler. Så DR er ikke uden skyld.

At Radio4 sendes med 128 Kbit/s er simpelthen idioti på et højere plan... Det er crazy!


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?

Holstebro og Ulfborg.

Klaus


Så skal du altså have checket din antenne.

DR har en af landets kraftigste DAB-sendere (og højest placerede) lige øst for Holstebro.
Du bør ikke opleve nogen som helst problemer i det område.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 08:58
@Branchekender.

Jeg vil nødigt være den der bestemmer hvilke kanaler der skal have bedre bitrate.

Eksempelvis er jeg i P4 segmentet og mener ikke mine ører er så dårlige.

Hvad med alle de unge der lytter til musik på mobilens indbyggede højttalere(P3’s målgruppe). De kan sagtens klare sig med lavere bitrate.

Eller hva. Wink


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

@Branchekender.

Jeg vil nødigt være den der bestemmer hvilke kanaler der skal have bedre bitrate.

Eksempelvis er jeg i P4 segmentet og mener ikke mine ører er så dårlige.

Hvad med alle de unge der lytter til musik på mobilens indbyggede højttalere(P3’s målgruppe). De kan sagtens klare sig med lavere bitrate.

Eller hva. Wink


Du vil måske ikke, men det vil jeg gerne.

Forskellige musikgenre gengives forskelligt for de forskellige versioner af AAC. De musikgenre, som sendes på DR P4 og P5 er oplagte til at sende i HE-AACv2, hvilket kan gøres i en lavere bitrate end nuværende. Det er oplagt at sende almindelig popmusak eller dansktop i HE-AACv2.

DAB handler ikke om kvalitet, men om "god nok" kvalitet. Nogle få promille af befolkningen bliver alligevel ikke bliver tilfredse selvom DR sendte alle programmer i 160 Kbit/s AAC. De få promille må streame via internettet.

DR har bare ikke erkendt ovenstående, og derfor tør DR ikke træffe de logisk valg. DR ønsker ikke at gøre forskel på kanalerne, men det betyder så at alle kanaler få dårligere lydkvalitet end nødvendigt.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.

Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.


Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.
Som jeg skriver så er streaming radio langt bedre kvalitet.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.

Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.
Det siger mere om kvaliteten af bilanlægget end om den forskel der rent faktisk er på kilden.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 09:40
I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!


Forklaringen er, at lyden i 2007 blev sendt i MPEG2 layer II, som er forgængeren til MP3. Mange folk beskriver lyden som mere rund og mindre metallisk sammenlignet med de moderne AAC-codecs.

Det faktisk sammenholdt med, at DR ikke sender musikken i en høj nok bitrate betyder, at du vil opleve mere "metallisk" støj i lydbilledet. Dette kan tildels afhjælpes med en højere bitrate eller ved at "nedgradere" til HE-AACv2, som på visse punkter kan give en rundere lyd pga. den intern sampling på 16/32 KHz.

Det er den teknisk forklaring på det, som du beskriver. Spørgsmålet er så hvad man kan gøre ved det?

Det har jeg forklaret længere oppe i tråden, men lydkvaliteten kommer nok aldrig så høj op på DAB+, som selv de kritiske lyttere bliver tilfredse.
På DAB+ kan der maksimalt sendes med 192 Kbit/s per radiokanal (i praksis 160 Kbit/s AAC), hvilket ikke vil tilfredsstille rigtige lydnørder.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!


Forklaringen er, at lyden i 2007 blev sendt i MPEG2 layer II, som er forgængeren til MP3. Mange folk beskriver lyden som mere rund og mindre metallisk sammenlignet med de moderne AAC-codecs.

Det faktisk sammenholdt med, at DR ikke sender musikken i en høj nok bitrate betyder, at du vil opleve mere "metallisk" støj i lydbilledet. Dette kan tildels afhjælpes med en højere bitrate eller ved at "nedgradere" til HE-AACv2, som på visse punkter kan give en rundere lyd pga. den intern sampling på 16/32 KHz.

Det er den teknisk forklaring på det, som du beskriver. Spørgsmålet er så hvad man kan gøre ved det?

Det har jeg forklaret længere oppe i tråden, men lydkvaliteten kommer nok aldrig så høj op på DAB+, som selv de kritiske lyttere bliver tilfredse.
På DAB+ kan der maksimalt sendes med 192 Kbit/s per radiokanal (i praksis 160 Kbit/s AAC), hvilket ikke vil tilfredsstille rigtige lydnørder.
Tak for din forklaring. Det er jo til at græde snot over at vores vigtigste kilde til oplysning og underholdning har prostitueret sig i en grad, så man hellere undværer end udsætter sig for et elendigt lydbillede. Pga tinnitus har jeg altid haft radioen til at køre i baggrunden, fordi det lindrer. Men nu foretrækker jeg at slukke for skramlet, da det bare irriterer.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Så skal du altså have checket din antenne.

DR har en af landets kraftigste DAB-sendere (og højest placerede) lige øst for Holstebro.
Du bør ikke opleve nogen som helst problemer i det område.


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus



Det lyder meget underligt. I de to nævnte områder skal din bilradio fange signalet fra 8B.
Du kan se et kort over blok 2 her: https://www.infrateket.dk/4/ap016/dab-blok2.jpg" rel="nofollow - https://www.infrateket.dk/4/ap016/dab-blok2.jpg
Bemærk at de indtegnede sendepositioner ikke længere er retvisende.

Hvis din bilradio falder tilbage på FM i Holstebro (hvilket ikke alle DAB+ radioer kan - det er en feature på din bilradio), så må der altså være noget helt galt med modtageforholdene.


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 13:17
Jeg kan næsten ikke forholde mig til at man har har hyret Delta til at teste og når man så kigge på "testudstyret" så står der: 

"22 members of the DELTA SenseLab expert panel participated in the experiment. The expert panel has extensive experience in the evaluation and detection of differences in the various audio reproduction domains. All the listeners were native Danes. The average age of the listeners was 30.9 years (SD = 8.8). Five were females, 17 were males. "

Det er jo en ren subjektiv vurdering, fortaget for DR og betalt af DR.... for mig meget useriøst... og kun gjort for at DR har en håndvask at vaske hænder i.... Måske jeg er bare for nørdet hvad lyd angår...


-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 14:03
Det lyder til at du ved meget om DR Henrik Nielsen.

Mig bekendt er DAB politisk bestemt. Altså ikke noget DR har bestemt. 

Den håndvask du nævner. Er det den der er ved siden af Bamses hus?Wink




Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:07
Hæ hæ, ja det er det nok. Undrer mig bare over man betaler for at få personer til at give deres mening hos Delta.... det virker mest som en måde at finde nogle som bakkede op om den beslutning... tænker der burde være nogle standarder man arbejdede op imod. For mig virker det helt absurd. Jeg har selv tidligere arbejdet med test og iøvrigt også brugt bl.a. Delta. Men jeg har dog aldrig hørt om sådan en test før. Mener også at have læst at nogle lande er begyndt at kigge ind i, hvor ringe en lyd man kan acceptere. Mener det var Tyskland og Frankrig... Ser lige om jeg kan finde det.

EDIT:
Jeg fandt noget, dog ikke den artikel jeg kunne huske.
Citat: "Blandt andet har USA og Frankrig krævet ved lov af broadcastere, at lydkvaliteten følger høje standarder for lyden.
Der findes en europæisk standard kaldet EBU R128, som er blevet implementeret i flere lande."

Link:  https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/lydekspert-nutidens-lyd-er-en-lang-poelse-uden-nuancer" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/lydekspert-nutidens-lyd-er-en-lang-poelse-uden-nuancer

Hvis jeg finder den artikel jeg kan huske at have læst, skal jeg nok bringe den :)


-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: zunex
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:10
Gutter... beklager at deraile.... men forfordele betyder altså at snyde folk, eller behandle dem ringere. Det er ikke en "ekstra" fordel.

Og hvad angår DAB: Det er en hønen og ægget situation; der er ikke nok incitament for brugerne at skifte til DAB - pga det identiske/ringere udvalg ift FM.

Der er ikke incitament for udbyderne, fordi der ikke er nok lyttere.

EU's beslutning om, at rette op på den åbenlyse mangel: At bilfabrikanterne kan vælge at undlade at montere radioer, der kan modtage det format man satser på i det europæiske område (Der er i alle fald lige nu ikke andre digitale, jordbaserede alternativer) er jo en joke. Lukningen af FM kommer de fleste til gode, fordi man får mere kapacitet ud af den samme resource. Det svarer lidt til, at I vil lukke DVB-T til fordel for analog, fordi der er pixelering - vil I så også undvære de yderligere kanaler (gratis eller betalte), som man får mulighed for at modtage? Analogt tv fik kniven fordi markedet er mere værd end radio - det er ikke nok incitament til at tvinge den samme udvikling indenfor FM.

Det betyder ikke markedet har ret. Forudsætningen for at man kan lukke for FM er bl.a. at man på nationalt niveau kan være tryg ved, at man har et instrument i nødberedskabet (=alle kan modtage det). Regulering er den eneste vej frem - med mindre I alle insisterer på, vi skal blive hængende i fortiden.

Jeg er dog ikke så naiv at jeg forestiller mig, at når man så endelig får nakket FM at DAB kanalerne får den båndbredde de har brug for...


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:31
zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af zunex zunex skrev:

Gutter... beklager at deraile.... men forfordele betyder altså at snyde folk, eller behandle dem ringere. Det er ikke en "ekstra" fordel.


så nemt er det ikke :-)

https://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/numre/argang-2005-2009/december-2006-pdf" rel="nofollow - https://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/numre/argang-2005-2009/december-2006-pdf



-------------
mvh Christian


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.

Igen igen. Kanaludbud er politisk bestemt. En del af medieforliget.




Skrevet af: zunex
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:49
Ref: henvisningen til "nudansk" (Sorry, quote er smuttet): Visse vasse. Bare fordi der er mange, der gør det forkert, er det ikke ensbetydende med det så er rigtigt :)


Skrevet af: zunex
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.

Jeg gør mig ikke til dommer over, hvilket indhold der fortjener at overleve eller ej - det er ikke min pointe. Jeg er heller ikke enig i, at DR "skovler kanaler ud", og jeg synes faktisk de alle havde fin kvalitet (Også dem, jeg ikke lyttede til - tænkte, der var nogen andre der nok var glade).


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 17:45
Her er til info det svar, jeg har fået fra DR
"Bitraten på DAB har aldrig været høj, pga pladsmangel. I 2017 sænkede vi bitraten fra 128 til 88 kbps, pga. at der skulle være plads til DAB+ Der er ikke mere kapacitet i vores del af sendenettet. For nylig har vi skiftet til komprimeringsalgoritmen HE-AAC som giver bedre lydkvalitet.
Mange dab-radioer har også en internet del. Hvis din har det, vil du kunne opnå en meget bedre lyd. På P2 er lyd-kvaliteten helt oppe på 320 kbps, de andre kanaler er på 256 kbps."

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Før der går helt tekniknørd i den, så skal vi lige huske på, at når DR sender P6 beat i 96 Kbit/s så sendes der reelt kun 88 Kbit/s HE-AAC, da en del af signalet går til fejlretningen i DAB+.

DR har mulighed for at gøre noget selv, men det har de fravælgt. Der er f.eks. ingen grund til at sende P1 i 72 Kbit/s (reelt 64Kbit/s HE-AAC stereo), når P1 sagtens kunne sendes med 48 Kbit/s mono (40 Kbit/s AAC). Wupti og så havde DR lige 24 Kbit/s ekstra, som kunne bruges til at sende P3 i en bedre kvalitet.

DR kunne også vælge at sende alle P4 og P5 kanalerne med 80 Kbit/s (72 Kbit/s HE-AACv2), hvilket næsten ingen lyttere i målgrupperne ville bemærke. Wupti - så var der lige en masse ekstra kapacitet til de andre kanaler. Lytterne af P4/P5 vil i store træk ikke bemærke forskellen, hvis DR skrifter fra 80 Kbit/s HE-AAC til 72 kbit/s HE-AACv2.

DR kan på P1, P4 og P5 altså finde den kapacitet som de mangler til at sende den andre kanaler i bedre kvalitet. Jeg er helt enig i, at politikerne har aben, men DR har altså truffet nogle meget underlige prioriteringer, når det gælder tildelingen af kapacitet til de enkelte kanaler. Så DR er ikke uden skyld.

At Radio4 sendes med 128 Kbit/s er simpelthen idioti på et højere plan... Det er crazy!

Lad os da bare nørde lidt, det er altid rart, når der er nogen, som har sat sig ind i tingene ;)
For du har ganske ret, af de 96 kbps er der afsat 8 kbps til FEC, så den reelle kapacitet til lyd er mindre, end det man kan aflæse af sin DAB-radio.

Når det kommer til HE-AAC vs HE-AACv2, så er der mig bekendt kun én forskel på disse to, og det er parametric stereo (PS) delen. Den gør, at man med HE-AACv2 kan lave et "mono"-signal om til stereo vha. en række parametre der sendes med, hvis den tilgængelig bitrate er særlig lav (18-48 kbps). Ved højere bitrater bliver PS ikke taget i brug, og der er derfor ikke nogen forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved bitrater fra 48 kbps og op (mener jeg har set eksempler på nogle implementeringer, hvor grænsen går ved 64 kpbs, mener det var i mobiltelefoner). 

Så jeg vil blive meget overrasket, hvis du kan høre forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved 72 kbps, da encoder og decoder ved denne bitrate skal koble PS-delen fra. EBU har lavet en fin lille rapport om HE-AACv2 for dem der virkelig gerne vil nørde den slags:  https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf" rel="nofollow - https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf  :)




-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus


Er enig med Branchekender i, at det lyder ret underligt. Har du været i Ulfborg for nyligt og oplevet samme problem. I december startede DR udsendelse fra 280 m oppe i Videbæk-masten med 10 kW på kanal 8B. Det skulle gerne øge dækningen betragtelig i området. 

De startede samtidig op i Viborg-masten i samme højde og effekt, men på kanal 13B. Det betyder, at der dækningsmæssigt er et forholdsvis stort overlap mellem 8B og 13B i området omkring Herning, Holstebro og Viborg (Ulfborg er nok lige i overkanten). Overlap er godt, da det giver bilradioerne god tid til at finde ud af, hvilken frekvens giver det bedste signal. Der er dog en del bilradioer, som kun har en DAB-tuner indbygget, så de bliver nød til at tabe signalet helt, før de skanner efter en ny frekvens og finder et dækkende signal. Det tager tid, og gør at man ofte oplever udfald, hvis man kører i grænseområdet mellem 8B og 13B på det fine kort Branchekender linkede til.

Løsningen er at enten skaffe sig en DAB-radio med dual tuner, som er i stand til at skifte mellem frekvenser sømløst, som tilfældet for de fleste FM-radioer. Alternativt skal man have kortet fra Branchekender i baghovedet og manuelt tvinge radioen over på 13B eller 8B, når man bevæger sig i deres respektive områder.

Jeg har selv en Opel med DAB, der kun har en enkelt tuner. Kører ofte turen fra København til Thy og sidst jeg blæste forbi Holstebro på den nye motorvej, var der fint signal på 13B, selvom det er godt inde i 8B området.

Hvis det ikke er det problem du oplever, så kan det måske være udefrakommende forstyrrelser. Har set eksempler på, at en lysbutik har smadret DAB-dækning med et udstillingsvindue fyldt med LED-pærer.  Har ikke hørt, at et lyskryds har forårsaget det, men det er ikke utænkeligt.


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Maj-2020 kl. 23:44
Der er ingen problemer hverken på motorvejen, eller ringvejen syd rundt om byen. Det var inde midt i byen (sydvest for stationen).

Men, det er nok skiftet mellem de to der driller.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 08:55
Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!

https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766" rel="nofollow - https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!

https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766" rel="nofollow - https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766

Dan Rachlin på Ekstrabladet som kilde/sandhedsvidne.. LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!

https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766" rel="nofollow - https://ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/og-de-unge-gider-stadig-ikke-lytte/8128766

Dan Rachlin på Ekstrabladet som kilde/sandhedsvidne.. LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL

Prøv, ligesom os andre, at forholde dig til tal og fakta, og ikke budbringeren... Dead


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 12:17
Ligesom der er en artikel om det samme, i dagens Berlingske og BT, hvis det gør det mindre morsomt for dig. Wacko


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Lad os da bare nørde lidt, det er altid rart, når der er nogen, som har sat sig ind i tingene ;)
For du har ganske ret, af de 96 kbps er der afsat 8 kbps til FEC, så den reelle kapacitet til lyd er mindre, end det man kan aflæse af sin DAB-radio.

Når det kommer til HE-AAC vs HE-AACv2, så er der mig bekendt kun én forskel på disse to, og det er parametric stereo (PS) delen. Den gør, at man med HE-AACv2 kan lave et "mono"-signal om til stereo vha. en række parametre der sendes med, hvis den tilgængelig bitrate er særlig lav (18-48 kbps). Ved højere bitrater bliver PS ikke taget i brug, og der er derfor ikke nogen forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved bitrater fra 48 kbps og op (mener jeg har set eksempler på nogle implementeringer, hvor grænsen går ved 64 kpbs, mener det var i mobiltelefoner). 

Så jeg vil blive meget overrasket, hvis du kan høre forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved 72 kbps, da encoder og decoder ved denne bitrate skal koble PS-delen fra. EBU har lavet en fin lille rapport om HE-AACv2 for dem der virkelig gerne vil nørde den slags:  https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf" rel="nofollow - https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf  :)



Så lad os sige at DR kan sende med 64 Kbit/s HE-AACv2. Pointen er, at det er muligt at levere et fornuftigt produkt til lytterne, hvis DR ønsker det.

Jeg har aldrig hørt om, at PS delen bliver slået fra ved bitrates over 48 Kbit/s - er du sikkert på det? Det er korrekt at højere bitrates end 48 Kbit/s på papiret er bedre med HE-AACv1, når man læser EBU's test.

Men et er teori, noget andet er praksis. Under alle omstændigheder så lyder det elendigt ved bitrates på under 64 kbit/s uanset om der benytter v1 eller v2.

Jeg er dog 100% overbevist om, at HE-AACv1 giver højere kvalitet i forhold til den oprindelige kilde ved f.eks. 64 Kbit/s, men HE-AACv1 giver desværre også bare en masse støj ved de lave bitrates. Støj som opleves som om der bliver skuet ekstra op for diskanten ved stemmer og visse instrumenter i den høje del af lydbilledet. Det er et velkendt fænomen.

Hvad nytter det, at komme tættere på den oprindelige kilde, hvis lyden plages af "støj". Det er den gode gamle traver med, at operationen var vellykket, men patienten døde desværre.

Problemet med støjen i HE-AACv1 ved de lavere bitrates er, at den støj faktisk kan høres af almindelige mennesker med almindeligt udstyr. Jeg har f.eks. digitaliseret hele min store CD-samling, men jeg kan ikke lige slæbe et par hundrede GB data med rundt på min smartphone. Så jeg har komprimeret musikken med 64 Kbit/s HE-AACv2, så jeg kan have hele samlingen med.. Selvom jeg sagtens kan høre forskel i forhold til den originale CD, så er lyden ganske fornuftig.

Jeg bruger dBpoweramp til encodingen, da dBpoweramp bruger den nyeste tilgængelig FDK-AAC encoder. FDK-AAC er også standardencoderen i Android. FDK-AAC benytter et low-pass filter som frasorterer høje frekvenser, hvilket igen giver højere lydkvalitet.

Alle HE-AACv2 decodere skal kunne decode HE-AACv2 med op til 72 kbit/s, men det er ikke sikkert, at enocoderen kan det. Jeg bruger dBpoweramp, og her er højeste kvalitet 64 Kbit/s i HE-AACv2, og det er også maks. i Apples egen HE-AACv2 encoder.

Almindelige mennesker elsker FM på trods af, at HE-AAC kan gengive lyden langt mere præcist. Gad vide hvorfor?


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er ingen problemer hverken på motorvejen, eller ringvejen syd rundt om byen. Det var inde midt i byen (sydvest for stationen).

Men, det er nok skiftet mellem de to der driller.

Klaus

Skal til Holstebro i weekenden, så tror lige, at jeg vil smutte forbi stationen. Hvis du kan sige et vejkryds i byen, hvor det er særligt galt, så drøner jeg der forbi.


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:



Så lad os sige at DR kan sende med 64 Kbit/s HE-AACv2. Pointen er, at det er muligt at levere et fornuftigt produkt til lytterne, hvis DR ønsker det.

Jeg har aldrig hørt om, at PS delen bliver slået fra ved bitrates over 48 Kbit/s - er du sikkert på det? Det er korrekt at højere bitrates end 48 Kbit/s på papiret er bedre med HE-AACv1, når man læser EBU's test.

Men et er teori, noget andet er praksis. Under alle omstændigheder så lyder det elendigt ved bitrates på under 64 kbit/s uanset om der benytter v1 eller v2.

Jeg er dog 100% overbevist om, at HE-AACv1 giver højere kvalitet i forhold til den oprindelige kilde ved f.eks. 64 Kbit/s, men HE-AACv1 giver desværre også bare en masse støj ved de lave bitrates. Støj som opleves som om der bliver skuet ekstra op for diskanten ved stemmer og visse instrumenter i den høje del af lydbilledet. Det er et velkendt fænomen.

Hvad nytter det, at komme tættere på den oprindelige kilde, hvis lyden plages af "støj". Det er den gode gamle traver med, at operationen var vellykket, men patienten døde desværre.

Problemet med støjen i HE-AACv1 ved de lavere bitrates er, at den støj faktisk kan høres af almindelige mennesker med almindeligt udstyr. Jeg har f.eks. digitaliseret hele min store CD-samling, men jeg kan ikke lige slæbe et par hundrede GB data med rundt på min smartphone. Så jeg har komprimeret musikken med 64 Kbit/s HE-AACv2, så jeg kan have hele samlingen med.. Selvom jeg sagtens kan høre forskel i forhold til den originale CD, så er lyden ganske fornuftig.

Jeg bruger dBpoweramp til encodingen, da dBpoweramp bruger den nyeste tilgængelig FDK-AAC encoder. FDK-AAC er også standardencoderen i Android. FDK-AAC benytter et low-pass filter som frasorterer høje frekvenser, hvilket igen giver højere lydkvalitet.

Alle HE-AACv2 decodere skal kunne decode HE-AACv2 med op til 72 kbit/s, men det er ikke sikkert, at enocoderen kan det. Jeg bruger dBpoweramp, og her er højeste kvalitet 64 Kbit/s i HE-AACv2, og det er også maks. i Apples egen HE-AACv2 encoder.

Almindelige mennesker elsker FM på trods af, at HE-AAC kan gengive lyden langt mere præcist. Gad vide hvorfor?

Jeg mener, at det var i en standard for lyd til mobiltelefoner (3GPP), at jeg en gang fandt en grænse for, hvornår PS skulle bruges, og at den var bestemt via bitrate.

Hvordan det fungerer i DAB-modtagere eller sendeudstyr for den sags skyld ved jeg ikke, men det ville ikke give mening at bruge bits på at sende PS parametre, hvis du kan opnå et bedre kvalitet ved at sende det i rigtig stereo.

Det leder jo så til det, som du også slutter med. Lyder det bedre reelt at have et dårligere signal, fordi det måske runder nogle kanter af, som fx på FM. Jeg har ikke lavet lyttetest på v1 og v2, så jeg ved ikke, hvilke artefakter v2 introducere ved 64 kbps sammenlignet med v1 ved 72 kbps, men det kan selvfølgelig være noget, der giver lyd en glød/varme eller gøre den mere rund, som mange forbinder med FM, og mener mangler ved DAB.


-------------
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 20-Maj-2020 kl. 21:38
Jeg har skrevet det før. Det som dab+ gør ved musikken er forfærdeligt hvis man som jeg har et meget musikalsk øre. Slagtøj er generelt fremhævet for meget ift de øvrige instrumenter. Eks hørte jeg til morgen Alberte synge Lyse Nætter, som her i corona tiden er meget brugt til fællessang og spilles en del i radioen. En dejlig ren og skøn indspilning på CD, som er fuldstændigt smadret på dab+. Jeg slukkede, det var ikke til at holde ud at høre på.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 14:17
Jeg medgiver at DAB+ ikke er den bedste kvalitet.

Mit set up består af Argon DAB modtager som er koblet på NAD reciever med spdif. Højtalerne er Dali 808. Dette er ikke det tungeste grej til hi-fi. Lyden er lidt ulden, men er efter min mening ok.

Måske har jeg ikke gyldne ører. Jeg har lyttet til radio hele weekenden uden at slukke fordi lyden blev uudholdelig.



Print side | Luk vindue