Print side | Luk vindue

Ældre Acer Aspire

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160920
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 10:57


Emne: Ældre Acer Aspire
Skrevet af: Guest
Emne: Ældre Acer Aspire
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 15:16
Jeg har en ældre Acer Aspire 7738G som jeg gerne vil have fat i nogle flere ram til, men kan ikke finde ud af hvilke ?
Der sidder nu 4 Gb ram i den og den kører 64 bit, men jeg ville gerne have 8 Gb i den så den kan streame uden lagging.

Hvor finder jeg 2 x 4 Gb ram til denne ældre maskine ?



Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 16:04
stream uden lag har intet med rammængden at gøre - med mindre du kører en masse ved siden af.

Det der gør den lagger er dens manglende HW understøttelse af videocodec's. Du kan give den alt det ram du har lyst til, men den er desværre nødt til at decode video i ren software, da den ganske enkelt ikke supporterer de formater streaming video bliver sendt i i dag.

Brug hellere pengene på en billig brugt bærbar fra fx refurb.dk eller lignende sted, hvor du kan få en maskine som er meget yngre og har hardware understøttelse for h.264/h.265 etc.


Skrevet af: Guest
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 16:38
Nej ok, jeg havde bare den ide fordi at når jeg f.eks åbner Nvidia panelet skriver den, Nvidia svarer ikke i 5-10 sekunder før jeg kan lave instillinger.
Og så troede jeg at den PC 2 kernet 2.0 ghz processor med Gforce GT 130M var rigeligt til stream (Dplay og Tv2)

Jeg ved ikke om lagger er det rigtige ord i denne sammenhæng, men udsendelsen stopper nogle gange i et sekund og kører så videre. Andre gange kører det fint i 10 min.

Det er kablet forbindelse og der er 100 Mb at tage af 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 17:09
En 10 år gammel notebook.....

Har du Windows 10 på den?




Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 19:51
til @Guest
H.264 support kom først for alvor ind i CPU og GPU 2-3 år efter din bærbare. Så blot fordi du har et geforce 130M (som stadig ikke er noget værd i dag) så er det ikke ensbetydende med at det kan bruges til noget. - jeg har også en mac mini fra 2010 med et geforce 320m som ikke kan håndtere fuldHD video streaming i dag.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 17-Maj-2020 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

til @Guest
H.264 support kom først for alvor ind i CPU og GPU 2-3 år efter din bærbare. Så blot fordi du har et geforce 130M (som stadig ikke er noget værd i dag) så er det ikke ensbetydende med at det kan bruges til noget. - jeg har også en mac mini fra 2010 med et geforce 320m som ikke kan håndtere fuldHD video streaming i dag.
har du den originale harddisk i? Hvis ja, prøv at sæt en SSD i. For jeg leget selv med en gammel maskine en gang med Netflix, den spillet først uden lag efter der kom SSD i, da harddisken var for sløv af den alder


Skrevet af: Guest
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

En 10 år gammel notebook.....

Har du Windows 10 på den?




Klaus

Ja kører Windows 10 - 64 


Skrevet af: Guest
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

til @Guest
H.264 support kom først for alvor ind i CPU og GPU 2-3 år efter din bærbare. Så blot fordi du har et geforce 130M (som stadig ikke er noget værd i dag) så er det ikke ensbetydende med at det kan bruges til noget. - jeg har også en mac mini fra 2010 med et geforce 320m som ikke kan håndtere fuldHD video streaming i dag.
har du den originale harddisk i? Hvis ja, prøv at sæt en SSD i. For jeg leget selv med en gammel maskine en gang med Netflix, den spillet først uden lag efter der kom SSD i, da harddisken var for sløv af den alder

Ja det er den originale HD
Men når den har lagget i 2-3-4 minutter og man lader være med at røre ved den, så streamer den fint.
Lige indtil man skal skrue lidt op eller skifte kanal eller lignende, så er det lagging i en periode igen.
Derfor troede jeg at lidt mere RAM ville kunne gøre det.

Skift fra almindelig til fuld skærm får den også til at lagge 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Guest Guest skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

til @Guest
H.264 support kom først for alvor ind i CPU og GPU 2-3 år efter din bærbare. Så blot fordi du har et geforce 130M (som stadig ikke er noget værd i dag) så er det ikke ensbetydende med at det kan bruges til noget. - jeg har også en mac mini fra 2010 med et geforce 320m som ikke kan håndtere fuldHD video streaming i dag.
har du den originale harddisk i? Hvis ja, prøv at sæt en SSD i. For jeg leget selv med en gammel maskine en gang med Netflix, den spillet først uden lag efter der kom SSD i, da harddisken var for sløv af den alder


Ja det er den originale HD
Men når den har lagget i 2-3-4 minutter og man lader være med at røre ved den, så streamer den fint.
Lige indtil man skal skrue lidt op eller skifte kanal eller lignende, så er det lagging i en periode igen.
Derfor troede jeg at lidt mere RAM ville kunne gøre det.

Skift fra almindelig til fuld skærm får den også til at lagge 
så skifter jeg lidt mening, for så er det både din harddisk, og ram, og CPU. Altså en ny PC, med det du nu har beskrevet


Skrevet af: Guest
Skrevet den: 18-Maj-2020 kl. 23:24
Jeg ser om jeg kan få den til at balancere lodret i containeren LOL



Print side | Luk vindue