Print side | Luk vindue

Udendørsantenne under betontegltag...

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160954
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 12:45


Emne: Udendørsantenne under betontegltag...
Skrevet af: mnielsen
Emne: Udendørsantenne under betontegltag...
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 08:59
Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!



Svar:
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!
Tjek din adresse på dækningskort med inden/udendørs antenne:
https://www.dr.dk/hjaelp/tv" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/tv

Men vil da mene Nibe senderen må være den bedste for dig?



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!
Tjek din adresse på dækningskort med inden/udendørs antenne:
https://www.dr.dk/hjaelp/tv" rel="nofollow - https://www.dr.dk/hjaelp/tv

Men vil da mene Nibe senderen må være den bedste for dig?


Vendes den mod Nibe - så kommer jeg i Knibe!! Hadsten eller Viborg bliver vist, når jeg bruger dækningskortet, og indtaster adressen.

Det er samme (TV)billede, fra antennen i opbearingsrummet. Men under betontegl, skal der vel en ret kraftig antenne til, eller hvad? Stueantennehokuspokus i vinduet mod Viborg duer vel ikke, når senderen står ca. 30 km væk?

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.

Redigeret - et "ikke" for meget er fjernet...


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 09:49
Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.
http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp" rel="nofollow - http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp  


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.
http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp" rel="nofollow - http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp  


Du har selvfølgelig helt ret. Min fejlOuch

Flemming


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 10:13
Jeg bor selv i Aalborg, meget højt, og modtager Nibe senderen fejlfrit med en radio stueantenne, en af disse T-ledninger beregnet til at sætte op på en væg. Min er dog placeret på loftet under et eternittag. Så prøv med sådan en først, der skal faktisk ikke meget forstærkning til.

Flemming




-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.
http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp" rel="nofollow - http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp  


Du har selvfølgelig helt ret. Min fejlOuch

Flemming

Det går nok!Smile Men der skal vel en ret kraftig/stor antenne til for at kunne modtage under betontegltag?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg bor selv i Aalborg, meget højt, og modtager Nibe senderen fejlfrit med en radio stueantenne, en af disse T-ledninger beregnet til at sætte op på en væg. Min er dog placeret på loftet under et eternittag. Så prøv med sådan en først, der skal faktisk ikke meget forstærkning til.

Flemming



Slettet - nu er det MIG, som roder...


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 11:25
Som min "fine" installation er nu: En gammel, ramponeret "TV2-antenne", hænger i opbevaringsrummet, med antenneforstærker på, DR1 går fint igennem. Alt andet pixelerer. Det er også ligemeget - ser kun en TV-avis, eller pressemøde nu og da... Men måske, en ny antenne kan gøre det!

MUX 24: Fuld skrald
Mux 26: Over normal
MUX 28: Fuld skrald
MUX 38: Fuld skrald
MUX 42: Under normal
MUX 44: Under normalen

På en stump ledning: Intet signal.

Modtager: LG HR550 C - ved godt, at jeg lige om lidt skal have noget andet!


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.
DR sender en T2 testkanal så man kan tjekke om TV understøtter T2.
På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.
Det må vel også kunne give et hint om modtagekvalitet hvis du har TV/andet der er klar til -T2 skiftet. Wink 


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.
DR sender en T2 testkanal så man kan tjekke om TV understøtter T2.
På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.
Det må vel også kunne give et hint om modtagekvalitet hvis du har TV/andet der er klar til -T2 skiftet. Wink 

Hvor finder man den kanal på Viborg- og/eller Hadsten-senderne? Jeg kan IKKE tage noget fra Nibe-senderen.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:07
Ved ikke hvor den ligger på de andre sendere. 
Hvis du har -T2 udstyr burde du kunne finde den ved kanalsøgning.


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

  med antenneforstærker på, DR1 går fint igennem. Alt andet pixelerer. Det er også ligemeget - ser kun en TV-avis, eller pressemøde nu og da... Men måske, en ny antenne kan gøre det!

MUX 24: Fuld skrald
Mux 26: Over normal
MUX 28: Fuld skrald
MUX 38: Fuld skrald
MUX 42: Under normal
MUX 44: Under normalen


Hej.

Jeg ville vente med at købe en ny antenne indtil efter den 2. juni.

Her et link over de planlagte frekvens ændringer. Her kan du i Trin 8 se, det der var planlagt til at ske den 31 marts, men som er udskudt til den 2. juni:

http://www.digi-tv.dk/PDF/700%20MHz%20Transition%20Pixiebog_rev1%20%284%29.pdf" rel="nofollow - http://www.digi-tv.dk/PDF/700%20MHz%20Transition%20Pixiebog_rev1%20(4).pdf

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:12
 Hvis du kun modtager DR kanaler, så er der her en oversigt fra Digi TV, husk frekvenser ændres 2 Juni, og til T2.
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp" rel="nofollow - http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Ved ikke hvor den ligger på de andre sendere. 
Hvis du har -T2 udstyr burde du kunne finde den ved kanalsøgning.

Har ikke T2-modtager. Men den gamle må vel kunne "se" signalet, selv om der ikke er billede på?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Hvis du kun modtager DR kanaler, så er der her en oversigt fra Digi TV, husk frekvenser ændres 2 Juni, og til T2.
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp" rel="nofollow - http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Det er den side, jeg selv linker til, på side 1 i denne tråd. Men der vises kun én MUX. Har DR efter den store nedskæring, kun én MUX tilbage?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:20
 Der er ikke behov for flere DR1, DR2 Ramasjang DR syn1 DR syn2, Region. Det er der rigeligt plads til i en T2 Mux.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: csell
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 12:24
Hej

Og her er et link til Boxers 'Kanalplaceringer pr. 2. januar 2020'. Her kan man se hvilke kanaler der ligger i de forskellige Mux ( incl. DR ), og så ved hjælp af mit tidligere link se hvile frekvenser de sendes på, og hvornår:

https://www.boxer.dk/siteassets/pdf-filer/kanalplaceringer.pdf" rel="nofollow - https://www.boxer.dk/siteassets/pdf-filer/kanalplaceringer.pdf

Hilsen Carsten.



Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Har ikke T2-modtager. Men den gamle må vel kunne "se" signalet, selv om der ikke er billede på?
Nej modulationstype er meget anderledes, jeg kan ikke fange den på min andre "gamle" tunere på HTPC Wink

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jeg kan IKKE tage noget fra Nibe-senderen.


Og du har drejet antennen mod Nibe?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.


Har DR flere testkanaler? DVBViewer finder nemlig kun testkanaler på 762MHz på Nibe senderen.


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 14:55
Præmisset er at antennen ikke være ude. Er du sikker på det?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Præmisset er at antennen ikke være ude. Er du sikker på det?

Det MÅ den ikke - desværre.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.


Har DR flere testkanaler? DVBViewer finder nemlig kun testkanaler på 762MHz på Nibe senderen.

Er det ikke netop en af de frekvenser der lukkes?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jeg kan IKKE tage noget fra Nibe-senderen.


Og du har drejet antennen mod Nibe?

Flemming

Har prøvet. Ungdomsboligerne ligger i vejen - en større boligblok, og det er pænt op ad bakke den vej. Så der er kun Østjylland eller Viborg-senderen. Regionalt TV er også ligemeget for mig. Ser det aldrig.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.
Har DR flere testkanaler? DVBViewer finder nemlig kun testkanaler på 762MHz på Nibe senderen.
Har DVB-T2 tuner på DVBViewer? 
Hvis ikke, kan du ikke finde dem på 586MHz.

Og jeg er lidt i tvivl om de to testkanaler på 762MHz, min Xoro -T2 finder dem under søgning, men de er ikke i kanalliste efter søgning har gemt kanaler. Confused

Lige nu er min DVBViewer opsætning blevet sær på DVB-T - skriver "Channel not available form server" (recording service), så bruger p.t. kun DVB-C tunere på Yousee.

Jeg har bestilt et par USB DVB-T2 tunere fra eBay Kinaland for + 2 måneder siden, men de sidder enten fast i en Corona pukkel, eller er gået tabt i forsendelse. De får lige lidt længere tid inden jeg kræver refund igennem PayPal, der er jo 6 måneders køber garanti Wink


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

[/QUOTE
Har DVB-T2 tuner på DVBViewer? 
Hvis ikke, kan du ikke finde dem på 586MHz.
[/QUOTE]

Tak. Var i tvivl om min Terratec tuner har -T2. Det har den så ikke. Er stort set stoppet med at bruge DVB-T siden DR begyndte med faste undertekster.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Præmisset er at antennen ikke være ude. Er du sikker på det?

Det MÅ den ikke - desværre.

Er du sikker? Du er ikke så meddelsom, men det har været sager om paraboler som heller ikke "måtte" sættes op på boligblokke og altaner. Det måtte man så godt alligevel, iflg menneskerettighedsdomstolen.

Sæt en parabol op! :-)


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:04
 Har en kompakt antenne på altanen, den er der ingen der har fået øje på, fint signal/kvalitet 10/10, 45 Km til sender.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Præmisset er at antennen ikke være ude. Er du sikker på det?

Det MÅ den ikke - desværre.

Er du sikker? Du er ikke så meddelsom, men det har været sager om paraboler som heller ikke "måtte" sættes op på boligblokke og altaner. Det måtte man så godt alligevel, iflg menneskerettighedsdomstolen.

Sæt en parabol op! :-)

Ja. Jeg er sikker. Boligforeningen siger, at jeg ikke må. (sætte en antenne op udendørs). Og fuglene vil jo også sidde på den, og skide ned på terrassen nedenunder det går jo helleer ikke! Det er jo noget bæ! LOL Men parabol skal man så bare have tilladelse til, så kan det da gøres - evt. én de der Flat-paraboler, hvis der skal noget Canal Er du Gal, eller Viaskvat til. Men jeg skal blot have en "kedelig" antenne, da jeg stort set ikke SER TV mere. Og hvis det var for de mange kanaler, så er det jo nemmere med stikket i væggen...

Duer det ikke med en ny antenne i opbevaringsrummet, så skal den være under taget - heldigvis har jeg et loft lige over lejligheden.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Har en kompakt antenne på altanen, den er der ingen der har fået øje på, fint signal/kvalitet 10/10, 45 Km til sender.

Altan haves desværre ikke...Cry


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:31
Er der tænkt på, at der fakrisk ikke behøves en antenne, DR har en fin App, så kan der streames. Ønskes der flere muligheder, så er der TV2 Play, Viaplay, D Play.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Er der tænkt på, at der fakrisk ikke behøves en antenne, DR har en fin App, så kan der streames. Ønskes der flere muligheder, så er der TV2 Play, Viaplay, D Play.

Mjaaaeh.... Den der App... Er der ikke en del brok med den, synes jeg at have set her i forummet. Og nej - jeg skal ikke have hverken TV2- Via- eller D-play. Så kunne jeg ligeså godt have beholdt Grundpakken! KUN det, som kan hentes på en antenne - ser højest en TV-Avis nu og da - og endnu sjældnere, en film. Det er jo LÆNGE siden, der har været noget i fjernsynet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:40
 Har ikke de store problemer her med HBB TV, og kvaliteten er helt udemærket.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Har ikke de store problemer her med HBB TV, og kvaliteten er helt udemærket.

Tror bare, jeg kan klare mig fint med antennen. Har ikke set TV ret meget - faktisk omkring et års tid. Så der vil ikke blive savnet noget.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Maj-2020 kl. 23:43
Hvilken antenne har du nu?

Hvor fanger du signal fra nu?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-Maj-2020 kl. 06:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilken antenne har du nu?

Hvor fanger du signal fra nu?


Klaus

En gammel, ramponeret "TV2-antenne", som de blev kaldt dengang TV2 blev oprettet - en 15-elements. Der modtages bedst fra Viborg-senderen bortset fra DR2 og Folketingskanalen. Antennen kan som beskrevet komme ind på loftet, altså, under betontegl. Har spurgt viceværten, om det ER betontegl, og det siger han ja til, at det er.

Måske, antennen blot skal skiftes ud med en nyere, og så blot kan fortsætte med at hænge inde i mit opbevaringsrum. Og der er antenneforstærker på - ellers kan der ikke modtages noget. Denne sidder så tæt på antennen som muligt.

Sted: Aars, har udsigt "hen over hustagene"


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-Maj-2020 kl. 06:45
Har du overvejet at prøve at tage den med op på loftet?



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-Maj-2020 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du overvejet at prøve at tage den med op på loftet?



Klaus

Det har jeg - det bliver nok Tricomp, som skal gøre det. Mine ben vil ryste under mig, hvis jeg skal klawre op ad den trappestige!LOL


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 23-Maj-2020 kl. 07:46
Denne her burde kunne tage noget under taget.

https://www.av-connection.dk/?PGr=13843" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=13843


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 23-Maj-2020 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Denne her burde kunne tage noget under taget.

https://www.av-connection.dk/?PGr=13843" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=13843


Hvorfor kaste penge efter en ny antenne, når han allerede har én som fungerer?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Denne her burde kunne tage noget under taget.

https://www.av-connection.dk/?PGr=13843" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=13843


Hvorfor kaste penge efter en ny antenne, når han allerede har én som fungerer?

MÅSKE virker den gamle ikke under betontegl. Så skal der sikkert noget kraftigere til. Det vil vise sig, om den gamle, ramponerede "TV2-antenne",  som de jo blev kaldt en gang, (15 elementer) virker på loftet. Hvis ikke, så skal der jo noget kraftigere til. Men måske "fltk" i Aalborg kunne have glæde af sådan en krabat, vendt mod Sverige? Jeg ved, at man nogle steder i Aalborg kan hive svensk TV ind på en alm. antenne...


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 07:17
Selvfølgelig skal den gamle testes før der købes en ny.

Jeg bruger selv en lidt mindre udgave end den jeg linker til under betontegl.

https://www.av-connection.dk/?PGr=13830" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=13830

Trådstarter har længere til mast end jeg har. Derfor tænke jeg at modellen over var et godt valg.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Men måske "fltk" i Aalborg kunne have glæde af sådan en krabat, vendt mod Sverige? Jeg ved, at man nogle steder i Aalborg kan hive svensk TV ind på en alm. antenne...


Nej tak af flere grunde: Jeg bruger som tidligere nævnt stort set ikke DVB-T længere, og jeg har netop konstateret at min tuner ikke har DVB-T2. Jeg har desuden både kabeltv og parabol, så jeg har de svenske kanaler jeg har brug for.Wink

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Selvfølgelig skal den gamle testes før der købes en ny.

Jeg bruger selv en lidt mindre udgave end den jeg linker til under betontegl.

https://www.av-connection.dk/?PGr=13830" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=13830

Trådstarter har længere til mast end jeg har. Derfor tænke jeg at modellen over var et godt valg.

AHA! Det var lige svaret, jeg kunne bruge. At du også har betontegl. Så ved jeg, at det kan lade sig gøre. Den anden, du linker til er mindre - på ca. samme størrelse som min gamle, men med flere elementer alligevel. Den er, hvis den er tilstrækkelig, og min gamle ikke vil oppe på loftet, kunne være der uden at være i vejen for når der en gang imellem skal være eftersyn på ventilationssystemet, som befinder sig deroppe.

Jeg kan også forestille mig, at en anden grund til, at DR2 og Folketing hakker i det K A N være fordi signalet skal igennem, først et vindue, derefter et skab, indeholdende tøj, og derefter en gipsvæg!! Det ER jo ikke det mest optimale - og så mangler den det halve af et par elementer på "havelågen".


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 09:52
Afhængig af pladskrav og behov for egenforstærkning kunne en "fluesmækker" måske være at foretrække:
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 09:53
Signalet vil.være bedre oppe under et betontegltag, end inde i en lejlighed.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Afhængig af pladskrav og behov for egenforstærkning kunne en "fluesmækker" måske være at foretrække:
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html


I forhold til en decideret UHF-antenne, med flere elementer? Nej.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Afhængig af pladskrav og behov for egenforstærkning kunne en "fluesmækker" måske være at foretrække:
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html


I forhold til en decideret UHF-antenne, med flere elementer? Nej.


Afhængig af pladskrav som Jørgen skriver: Jo.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Afhængig af pladskrav og behov for egenforstærkning kunne en "fluesmækker" måske være at foretrække:
https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/uhf-antenne/nedis-udendoers-dvb-t-t2-antenne-14db-2.html



I forhold til en decideret UHF-antenne, med flere elementer? Nej.


Afhængig af pladskrav som Jørgen skriver: Jo.

Flemming


Hvis han i forvejen ligger på kanten af, at få et signal igennem, så vil han da slet ikke få det med den der...



Print side | Luk vindue