Print side | Luk vindue

Placering af højttalere.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160977
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 06:16


Emne: Placering af højttalere.
Skrevet af: Nettossen
Emne: Placering af højttalere.
Skrevet den: 24-Maj-2020 kl. 18:31
Hej alle.

Jeg skal til at lave en hjemmebiograf, og jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg smartest placerer højttalerne, samt hvilke jeg skal vælge?

Der er tale om et rum på ca. 13 kvm. (4 meter bredt og 3,2 meter dybt), hvorfor jeg tænker, at et 5.1 setup må være rigeligt.

Min tanke er 2 x Dali Oberon On Wall højttalere til front og en Dali Oberon Vokal som center efter et besøg i HIFI-klubben. Herudover en Dali Subwoofer E-12F. 

Min tanke er et UNNU HIFI-møbel med 6 rum under lærredet, hvor der i princippet er fint plads til både front- & centerhøjttalere - vil det give dårligere lyd end at placere fronthøjttalerne på væggen?

Da siddepladserne kommer helt op mod bagvæggen for at få rimelig afstand til lærredet (vel 2,5 meter ca.), er jeg meget i tvivl om, hvad jeg bør gøre med baghøjttalerne.

HIFI-klubben foreslog Dali Alteco C1 i hvert hjørne vinklet ned til siddepositionen. Jeg har også selv tænkt over, om et par yderligere Dali Oberon On Wall er løsningen - men de vil i så fald skulle placeres meget tæt på "lytteren". Alternativt kunne man måske bruge et par lofthøjttalere til indbygning a la Dali Phantom E-50, der vist kan vinkles?

Nå, mine spørgsmål kan vel summeres op til:
  1. Bliver lyden dårligere af at "gemme" fronthøjttalere i UNNU-møbel?
  2. Hvilke baghøjttalere bør jeg vælge, og hvor bør de placeres?
  3. (Hvor stort et lærred vil så lille et rum kunne trække? Embarrassed)
Jeg har taget udgangspunkt i ovennævnte, da højttalerne ikke er kæmpe store, så biografen kan holdes relativ "clean", og da det lille rum formentlig ikke har brug for mere?

Alle input modtages med kyshånd, tak. Clap

(Udover lyd er tanken et fastramme-lærred, en lofthængt projektor og noget lækkert lys via Philips Hue).

Mvh
Chris



Svar:
Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

  1. Bliver lyden dårligere af at "gemme" fronthøjttalere i UNNU-møbel?
  2. Hvilke baghøjttalere bør jeg vælge, og hvor bør de placeres?
  3. (Hvor stort et lærred vil så lille et rum kunne trække? Embarrassed)

1: Ja, men ikke nødvendigvis så meget dårligere, at du ikke kunne holde det ud ... så hvis jeg var dig ville jeg da starte med at putte dem ind i møblet. Hvis du ikke er imponeret kan du så altid teste med højre og venstre højttaler på væggen og centeren i møblet.

2: Hvis budgettet tillod ville jeg absolut køre med Oberon hele vejen rundt, men jeg ser udfordringen hvad angår pladsen. Men du må for alt i verden ikke placere dem for højt oppe! Det med små højttalere helt oppe i hjørnet bliver ikke godt, for du får slet ikke den korrekte oplevelse i forhold til den måde filmen er tænkt. Så mit forslag er Alteco'er placeret max. 150-160 cm over gulvet. Desværre vil bagvæggen reflektere en masse lyd og "spille med", så du ikke får nogen specielt præcis surround-oplevelse, men så skal du bare ikke spille så højt med dem.

3: Kommer an på maaaange ting ... men det kan hurtigt blive for stort, især hvis væggene er hvide, for så bliver hele rummet lyst op og ødelægger al kontrasten. Jeg ville nok holde mig under 100" i så lille et rum. Måske endda helt droppe projektor og anvende et stort TV i stedet, hvilket har en hel del fordele, såsom bedre billede (UHD/HDR for under 10.000,-), betydeligt nemmere at installere, ingen larm fra blæsere, intet lampebytte om 2-3 år ...


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Nettossen
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

[QUOTE=Nettossen]
3: Kommer an på maaaange ting ... men det kan hurtigt blive for stort, især hvis væggene er hvide, for så bliver hele rummet lyst op og ødelægger al kontrasten. Jeg ville nok holde mig under 100" i så lille et rum. Måske endda helt droppe projektor og anvende et stort TV i stedet, hvilket har en hel del fordele, såsom bedre billede (UHD/HDR for under 10.000,-), betydeligt nemmere at installere, ingen larm fra blæsere, intet lampebytte om 2-3 år ...


Tak for input - det lyder alt sammen rigtig fornuftigt. Smile

Jeg vil helst have en projektor, da jeg synes, det giver en mere fed fornemmelse og mere bio-agtig (måske jeg er gal på den). Men jeg får formentlig kun ca. 2,6-2,7 meter fra projektor til lærred, og det ser ud til at være i underkanten ved f.eks. Epson EH-TW7000 eller tilsvarende? Medmindre jeg ikke helt har forstået throw-ratio / zoom osv.?

Hvis jeg HAR forstået, hvad gør jeg så, hvis jeg ønsker projektor med 4K? Jeg kan se, at "ultra short throw" projektorer skal meget tættere på? Findes der ikke 4K projektor, der kan klare 100-110" lærred fra en afstand på ca. 2,6 meter (som er til at betale for almindelige mennesker Embarrassed)?

På forhånd tak.

/Chris


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 16:41
Alteco ville jeg aldrig sætte så lavt som 160 cm over gulvet da de er lavet til at skyde skråt nedad. Så op under loftet med dem og på side væggen til 5.1 hvis du skulle have atmos, ville jeg tage om wall højtalerne og ned i øre højde og bruge alteco til atmos højtalere. Men det er en anden historie


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Alteco ville jeg aldrig sætte så lavt som 160 cm over gulvet da de er lavet til at skyde skråt nedad.

160 cm er jo ikke "lavt", når du sidder i en sofa! Så de kommer jo netop til at skyde nedad mod lytteren, hvis man sidder så tæt på.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Alteco ville jeg aldrig sætte så lavt som 160 cm over gulvet da de er lavet til at skyde skråt nedad.


160 cm er jo ikke "lavt", når du sidder i en sofa! Så de kommer jo netop til at skyde nedad mod lytteren, hvis man sidder så tæt på.
det er lavt når det er alteco. For eller skyder den lyden ned under øret. Tror ikke du ved hvordan alteco fungerer eller ser ud


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 18:27
Ser ud, jo. Fungerer ... Tja, hvis de ikke fungerer optimalt på den højde, så skal han jo så være ikke bruge Alteco i det rum.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-Maj-2020 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Ser ud, jo. Fungerer ... Tja, hvis de ikke fungerer optimalt på den højde, så skal han jo så være ikke bruge Alteco i det rum.
i følge Dali skal de op under luftet hvis man ikke lige 3 meter op jo


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

i følge Dali skal de op under luftet hvis man ikke lige 3 meter op jo

Undskyld, men sætningen giver ingen mening.
Men jeg gentager igen, og uddyber: hvis ikke de dér Alteco kan spille, med mindre de sidder helt oppe under loftet, så skal han jo ikke anvende dem til surrounds, da disse absolut ikke skal sidde helt oppe under loftet.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Nettossen
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 13:15
Jeg tror, jeg vælger 4 x Dali Oberon On-Wall som både front- og baghøjttalere. Så behøver I ikke at skændes mere om det. Wink

Næste udfordring er som nævnt ovenfor afstand til lærred. Jeg kan formentlig klemme mig op på 280 cm, og da jeg rigtig gerne vil have (mindst) 100" skærm/lærred, har jeg svært ved at finde en UHD/4K projektor med LCD, som kan nøjes med den afstand.

Der er nogle stykker med DLP (bl.a. BenQ og Optoma), der kan klare det - med en smule hjælp fra "zoom", men er DLP lige så godt som LCD? Jeg har bl.a. fået fortalt, at der kan forekomme "regnbue-effekt"?

Forslag/input modtages med kyshånd.

/Chris


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 14:05
Tak LOL

Jeg kan ikke rigtigt vejlede dig omkring lærred, da jeg som tidligere nævnt ikke mener du bør gå over 100". Dine spørgsmål er i øvrigt stillet, og besvaret, et utal af gange, men: benyt projectorcental's udregner til at tjekke throw distance og leg med parametrene. Jeg kan af en eller anden grund ikke finde TW7000, men har i stedet prøvet med TW7300/7400/9400, som på 2,8 m afstand laver et billede på 92-94". Det er altså stadig et to meter bredt billede i et fire meter bredt rum. Alternativt, har du overvejet at "vende rummet" så din biograf bliver fire meter lang, i stedet for fire meter bred?
Regnbuer er noget, som nogen ser tydeligt, mens andre slet ikke gør (inkl. mig, f.eks.). DLP og LCD har hver deres fordele og ulemper. 


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Nettossen
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 14:08
Tak igen. Det kan godt være, at jeg stirrer mig blind på "bigger is better" - det må jeg lige overveje.

Det duer desværre nok ikke at "vende rummet" grundet placering af dør. 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 15:24
Større er kun bedre, hvis man ikke behøver gå på kompromis med noget andet. 

Bliver dit rum hvidt?


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Nettossen
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Større er kun bedre, hvis man ikke behøver gå på kompromis med noget andet. 

Bliver dit rum hvidt?

Nej, jeg havde egentlig tænkt mig at male både loft og vægge mat mørkegrå - og har mulighed for at lukke lys helt ude via mørklægningsgardin (der er kun 1 alm vindue).


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 26-Maj-2020 kl. 15:32


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Maj-2020 kl. 12:53
Det bedste råd jeg kan give er, at tage ud og oplev nogle dlp projektorer, så du kan se om du er berørt af regnbue effekt fra farvehjulet. 

Langt de fleste er ikke berørt af det. Hifiklubben hvert fald i Randers har demo rum, som mon ikke også andre har det? 


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 28-Maj-2020 kl. 11:32
mht subwoofer er der fx svs sb/pb 1000 med beder specs end den Dali og til billigere penge. Men igen tag ud og lyt til forskellige højtaler og mærker, da det meget forskelligt hvordan de lyder.

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000



Print side | Luk vindue