Print side | Luk vindue

Forslag til sub(s)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161079
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 01:27

Emne: Forslag til sub(s)
Skrevet af: mskp
Emne: Forslag til sub(s)
Skrevet den: 08-Juni-2020 kl. 18:26
Hej

Jeg er i gang med konfigurere en hjemmebio. Jeg har nogle Monitor Audio Silver 300 højttalere som jeg er glad for. Jeg tænker at jeg bruger 6 af dem som surround højttalere plus en C350 Silver som center. Jeg har pt. en Silver W12 sub, men jeg synes ikke den er så imponerende. Slet ikke til film. Jeg lytter meget til musik og ser koncerter. Nok 60% musik, 40% film.

Rummet er 25 m2 med en loftshøjde på 2.7 meter. Jeg har en ide om et budget til sub på omkring 25K. Min egen tanke var at købe 2 x SVS SB-4000, men sælgerne siger, at de ikke er så gode til musik. De foreslår i stedet JL Audio e110. Men jeg er noget i tvivl om, om de har kræfter nok i så stort et rum. En anden mulighed er at købe en enkelt dyrere sub og så på et tidspunkt købe en mere, hvis der er budget til det... 

Er der nogen her, der har erfaringer med noget i den stil som jeg leder efter?

Tak på forhånd
Morten

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Svar:
Skrevet af: wamsler
Skrevet den: 08-Juni-2020 kl. 21:22
Klipsch giver en fantastisk bund til film.

Jeg tror dog ikke du får brug for sub. Til musik med dine gulvhøjtalere. 

Jeg bruger aldrig min sub til musik. Men jeg har også meget bund i mine front HT

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 08-Juni-2020 kl. 21:42
En enkel JL E110 vil være i underkanten, kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil går til den.

Jeg har selv haft 2 stk. E110 som senere er blevet udskiftede til 2 stk. E112 og de spiller hammerende godt, og trykker også godt til surround. Det er en lukket sub som kun fylder minimal.

Jeg har nok efterhånden haft det meste hjemme og lytte på, både på mit surround Setup, men også på mit High-End stereo Setup.

En anden sub som også spiller godt til Hifi og er nem at integrere er X12’eren fra MK Sound, men her skal du passe på med at fyre den for meget af, X12’eren kan ikke tåle rigtige tæsk ret lang tid afgangen, enhederne bliver varme og begynder at lugte, og det var på dem begge jeg have hjemme som lavet det nummer, bas enhederne som der sidder i, er i øvrigt nogle kanske almenlige bas enheder fra scanspeak.

Hvis du tager den/ de enheder ud af X12’eren og sammenligner den med den 12” enhed som sider i en JL E112, så er du ikke i tvivl om at enheden som sider i en E112 er af en helt anden kaliber og en helt anden verden.

Jeg købte for nylig 2 stk. B&W DB1D som også har 2 enheder og 2 forstærker “2000watt total” det var en chance jeg tog, og holdt da helt kæft hvor blev jeg skuffet. De kan ikke mere end hvad 2 stk. E112 kan, det bliver også varme i midten af enheden og begynder at lugte.

Hifiklubben oplyser at de kan gå ned til 15Hz. In there Dreams, prøvet at spille en 20Hz. tone og der komme faktisk slet ikke noget krudt fra den, men den bliver varm i midten af enheden en KÆMPE skuffelse. Men udover det, så spiller de fremragende til musik, men giver desværre ikke noget løft på mit High End Setup så en total skuffelse. Men har en høj waf.

Så jeg hentet nogle nye subs hjem fra JL Audio direkte fra US.

Arrendal er også en mulighed med deres sub3,  men de er bare så pokkers store i kabinettet og det går ikke hos mig.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 08-Juni-2020 kl. 21:46
Fejl

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 08-Juni-2020 kl. 21:59
[QUOTE=Potter]

-------------

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Kan det virkelig betale sig at købe dem i USA med fragt og told?

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Kan det virkelig betale sig at købe dem i USA med fragt og told?
Ja, det kan det faktisk. Dog ikke hvis det er på listepriserne.

-------------

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 09:17
Interessant, tak for info!

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 16:13
Du får ikke ret megen mere bund for pengene end i SVS subs. Og de har en model for enhver pengepung og behov. De er velkonstruerede og prisen er yderst attraktiv. At de ikke skulle være gode til musik lyder for mig som noget en forhandler har fundet på for at sælge noget med en bedre avance. Med to SB-4000 i det forholdsvis beskedne rum så kommer du ikke til at mangle bas på nogen måde. 

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3

Skrevet af: Random_Hero
Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 16:48
for ca. 2 år siden skiftede jeg sub. 
overvejede længe hvilken en jeg så skulle have, læste rigtig mange tests, på forums ect. og til sidst valgte jeg at bestille en Arendal sub 2:  https://arendalsound.eu/1723-thx-series/1723-subwoofer-2/" rel="nofollow - https://arendalsound.eu/1723-thx-series/1723-subwoofer-2/
bl.a. ud fra en test der gav den en meget lille lille fordel end dens komkurrent fra SVS'en. dens konkurrent er nok en svs SB-4000. måske dengang det var en 3000.

og jeg kan virkelig anbefale den arendahl. intet mindre. jeg har ikke sendt den retur selvom jeg kunne. omvendt så havde jeg ikke (i denne omgang) en SB-4000 på prøver heller, så en direkte sammenligning har jeg ikke. Men der er smæk på, nuanceret bass, og det er ligesom om at mindre andre højtalere spiller meget bedre! det er svært at forklare. (5,1 system med Dali Fazon f5, fason LCR, Fazon sat + en NAD tv3 med dirac live)

håber du kan bruge mit indput. hvad du end vælger så følg gerne op i tråden med dine erfaringer :)

Skrevet af: Wish
Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 18:01
Jeg kan kun tilslutte mig Arendal-holdet!

Jeg har tidligere haft Dali og SVS, men har nu en Arendal SUB 3.

SVS’en var en PC13 Ultra og var også rigtig god, men Arendal’en er altså lige et niveau vildere.
Den er til gengæld enorm i størrelse og vægt, det er helt bims.

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 19:18
Nogle der har erfaringer med subwoofere fra et af de nye amerikanske mærker, der er dukket op de senere år?
Jeg tænker på mærker som "Rythmik", "JTR" og "PSA".
Er det overhovedet en mulighed at overveje at skaffe noget hjem?

Jeg nyder at følge Youthman på Youtube, hvor han efterhånden får flyttet vildere og vildere grej ind i hjemmebioen:

https://www.youtube.com/user/GoProYouthman" rel="nofollow - https://www.youtube.com/user/GoProYouthman

Udover det har jeg også kun hørt godt om JL Audio og Arendal.
Umiddelbart synes jeg JL-Audio virker dyre. Jeg kender importøren, desværre længe siden jeg har snakket med ham, og det er jo ikke velset, man sælger udenom de officielle kanaler...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 19:32
Arendal ser spændende ud. Det skal jeg lige have læst op på. Jeg kiggede på Rythmik for nogen tid siden, men jeg er lidt tilbageholdende med at bestille fra USA pga fragt og told. De tilbød at skrive en lavere pris på kvitteringen for at jeg ikke skulle betale så meget i told :-)

Har JL Audio e112 ændret sig i de senere år? Jeg kan se, at det er muligt at købe brugt, men vil være træt af at få en ældre version.

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 20:20

Arendal ser spændende ud. Det skal jeg lige have læst op på. Jeg kiggede på Rythmik for nogen tid siden, men jeg er lidt tilbageholdende med at bestille fra USA pga fragt og told. De tilbød at skrive en lavere pris på kvitteringen for at jeg ikke skulle betale så meget i told :-)

Har JL Audio e112 ændret sig i de senere år? Jeg kan se, at det er muligt at købe brugt, men vil være træt af at få en ældre version.
Lige for at tage Arendal sub3 så vokser trænerne nu ikke ind i himlen, jeg har hørt på sub 3 af flere omgange og den kan i hvertfald ikke mere end hvad en B&W DB1D kan præstere, som i min optik er mere en Hifi sub fremfor en til surround, hvis du er typen som godt kan lig at der skal være knald på i det dybere, så passer man på her.

Både Areendal sub 3 og DB1D spiller rigtig godt, og B&W DB1D er den klare vinder her, det er der ingen tvivl om, men når det kommer til attack og der skal smæk på fra 25Hz og ned, skal der skrues ned ellers dør enhederne, men hvis men ikke have brug for at give den en skalle, så skal de nok klare sig. 

Bemærk at begge ruller noget af ved 22-23 hz. og så kan man kompensere lidt på EQ, men så skal man passe endnu mere på, en tur med filmen interstellar får dem i knæ hvis der bliver skruet op.

Jeg har haft SVS SB4000 og SB16 Ultra hjemme, og sikke nogle kasser........ de fylder godt op i stuen, SB16 ultra spiller dybt af en lukket sub at være og har masser af kræfter, men til musik falder den/ de fra og de skal bestemt ikke stå i et hjørne.

Prøv engang at se på enhederne i f.eks. en SVS PB4000/ en SB Ultra 16 og dem den der sidder f.eks. i en JL Audio E112. De er altså af en helt helt anden kaliber, sammenlignet med dem der sidder i f.eks. B&W DB1D - Arrendal SUB3 - MK X12

-------------

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 20:35
JL Audio E110/ E112 mener at der en rev.2 på deres forstærker, da nogle af de små lytterne tørre ud efter 2-3år. Tilsyneladende en mindre konstruktion fejl.

Fandt på et tidpunkt en hollandsk tråd hvor man havde problemer med at den ikke kunne tænde, selv om der var lys i power dioden, der fik forstærkeren en recap af par lytter og kørte her efter igen. 

Ham der havde problemer fik i øvrigt målt forstærkeren’s udgangseffekt i E112, mener det var 700watt der blev målt ved 7Ohm. lidt mærkelig med de 7ohm. men selve enheden er dog kun på 3Ohm.

-------------

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 20:51

Både Areendal sub 3 og DB1D spiller rigtig godt, og B&W DB1D er den klare vinder her, det er der ingen tvivl om, men når det kommer til attack og der skal smæk på fra 25Hz og ned, skal der skrues ned ellers dør enhederne, men hvis men ikke have brug for at give den en skalle, så skal de nok klare sig. 
Jeg har også kigget på B&W. De ser lækre ud, men er også dyre. Jeg kunne købe en enkelt DB2D for mit budget - men spørgsmålet er jo så, om een dyr sub er bedre end 2 lidt billigere... Det er søreme ikke nemt.

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet den: 09-Juni-2020 kl. 22:09

Jeg har også kigget på B&W. De ser lækre ud, men er også dyre. Jeg kunne købe en enkelt DB2D for mit budget - men spørgsmålet er jo så, om een dyr sub er bedre end 2 lidt billigere... Det er søreme ikke nemt.
Som jeg skrev tidligere i tråden, fik jeg købt 2 stk. DB1D og de levede slet ikke op til mine forventninger, de blev b.la. sammenlignet med 2 stk. JL Audio E112 side by side, jeg vil til en hver tid fortrække E112 fremfor DB1D hvis det er til en kombination af surround og Hifi lytning og specielt til surround hvis du skal gi den en skalle......
Det var de fine specifikationer og omtaler “de få der er” af DB1D på nettet og ikke mindst roserne fra hifiklubben der gjorde at jeg fik købt dem i blinde, en total skuffelse. 

Selv på mit High End stereo Setup, hvor jeg spiller på et sæt B&W 802 D3 med ret så mange kræfter i rumpen, gav det ikke nogen mening at have 2 stk. DB1D med inden over.

Så jeg købte i stedet 2 stk. kraftigere subs fra JL Audio i US.

JL Audio er absolut i den høje ende af pris skalaen ingen tivl om det, men de kan også noget med små kasser som har et højt output og som samtidig lyder ”spiller” godt og ikke mindst er nemme at integrere, produktet ser og lækkert og gennemført ud, og så har JL Audio en sindsyg god support.

Jeg oplever priserne er til at forhandle, ihverfald i US.

-------------

Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 07:54
Jeg må jo have lyttet til de der JL Audio subs. Er der tilfældigvis nogen i Aarhus området, der har sådan nogen som jeg kan høre?

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 08:33

Jeg må jo have lyttet til de der JL Audio subs. Er der tilfældigvis nogen i Aarhus området, der har sådan nogen som jeg kan høre?
Du skal ringe rundt, de har typisk ikke de større på lager måske til og med E112'ere. 
Men så tror jeg det stopper der og så skal man alliere sig med nogen der har købt dem, eller til udlandet for at lytte på dem.

Desværre er der ikke en importør i dk jvf. jl audio's hjemmeside, men der vist nok en agent som får leverancer fra udlandet.

Det måske en af grundende til at salget ikke er så stort i DK på JL Audio, da man typisk ikke kan høre dem i forretningen, og endnu være at man ikke kan låne dem med hjem, og så er der selvfølge priserne som er i den høje ende, hvem vil f.eks. købe subs til 20K eller højre uden at kunne høre dem hjemme i sine omgivelser og på sit eget setup.

Og der står SVS m.fl. jo rigtig stærkt som også kan noget med subwoofer til billigere penge og man kan sende dem retur hvis man ikke er tilfreds, svært at ignorere når man skal bruge 20K+ på subs så vil man gerne kunne fortryde. 

Desværre kan SVS ren lydmæssigt ikke følge med til HIFI brug sammenligne med subs fra JL Audio - MK - B&W, men de store kasser fra SVS kan trykke noget mere og gå endnu dybere hvis det er det man ønsker, til ren film brug havde jeg valgt 2 stk. SVS SB 16 Ultra til en decideret bio, ikke til stuen der er de simpelthen for store at have stående, jeg kunne f.eks. gemme den ene væk i hjørne men det lyder bestemt ikke godt, ikke i min stue i hverfald.

PS: Har du være rundt på nettet og læse om de anmeldser - omtaler og test på JL Audio E112/ E110?

-------------

Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 10:21
Jeg har præcis de samme MA gulvhøjtaler og center som dig, sammen med en svs pc-4000. Den Kan indstilles til at have alle basporte forsejlet kaldt sealed mode god til musik, helt åben kaldt Max volume eller exteded mode som er super til film. Den går ned til 15hz så hele lydmixet kan mærkes, Men den lyder altså også fint til musik selv om jeg ikke bruger sealed mode. Hvis du vælger en PC, PB eller SB-4000 tror jeg altså ikke du vil fortryde det de lyder mega godt den 4000 serien fra svs. og ja der findes helt sikkert noget beder der ude, men så kan man jo blive ved og er der noget der er perfekt? Jeg har ikke oplevet det endnu.

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000

Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 12:16
Hvis man isoleret set kun ser på selve outputtet i en sub, uden at tage højde for selve lyden så står SVS ret stærk bortset fra at det er nogle ret så store kasser at have ståenden i sin dagligstue.

På nedenstående link er der et output chart i mellem nogle af de forskellige subs.

http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=2354888&d=1517511809" rel="nofollow - https://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=2354888&d=1517511809

I min optik, og mest fordi jeg har rent faktisk har lyttede på det meste, hjemme som ude, så står SVS som en decideret bio sub, ikke fordi den ikke kan spille musik det kan den da, der er bare andre der gøre det klart bedre til hifi brug også.

SVS har også nogle stærke priser og retur muligheder, derfor tror jeg også at det er en af grundene til at de altid bliver omtalt positiv f.eks. her på sitet. Uden købere enlig har hørt og sammenligne med de andre aktører på marked f.eks. Rel - JL Audio - Arrendal - MK - Procella - Velodyne etc.

Selve størrelsen på subben kan jo nemt være en faktor hvis den/ de skal stå i stuen, så der kan nemt opstår nogle kompromis.

Mener at lyd og billede havde en omtale i mellem en PB4000 og en Arrendal sub 2 på et tidspunkt.

-------------

Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 13:43
bestemt er svs sub en bio højtaler specielt PB og PC. Men det er jo meget individuelt hvad man syntes er god lyd. Nogle vil have hi-fi lyd som skal være 100% 1:1 i lyden uden nogen speciel karakteristikker. Det kan for nogle inklusiv mig selv gører at lyden blir lidt kedlig og anstrengende i længden at lytte til specielt hvis man gør det i lang tid.

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000

Skrevet den: 10-Juni-2020 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

Jeg har præcis de samme MA gulvhøjtaler og center som dig, sammen med en svs pc-4000. Den Kan indstilles til at have alle basporte forsejlet kaldt sealed mode god til musik, helt åben kaldt Max volume eller exteded mode som er super til film. Den går ned til 15hz så hele lydmixet kan mærkes, Men den lyder altså også fint til musik selv om jeg ikke bruger sealed mode. Hvis du vælger en PC, PB eller SB-4000 tror jeg altså ikke du vil fortryde det de lyder mega godt den 4000 serien fra svs. og ja der findes helt sikkert noget beder der ude, men så kan man jo blive ved og er der noget der er perfekt? Jeg har ikke oplevet det endnu.

Jeg er meget enig med dig. Det er skruen uden ende. Eneste bekymring er om det ender med "bulderbas" for det hader jeg.

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 11-Juni-2020 kl. 08:27
Så fordi nogen siger at en sub (der yder dårligere) lyder mere "hifi-agtigt"- så vil du bruge flere penge på en dårligere sub.... Jeg har et par diamantforstøvede hdmi kabler jeg synes du skal prøve, de kan blive dine for kun 9 millioner kroner. De er helt vildt hifi agtige Cool

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3

Skrevet den: 11-Juni-2020 kl. 12:14
 Man kan jo diskutere til dommedag hvad der er “ægte hi-fi”. I sidste ende er det en personlig smags sag hvad der er bedst. Hvis man vælger at købe en billigere subwoofer og mener den er beder så er det da perfekt for dem, men ikke alle.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2020 kl. 13:14
Præcis, vi har alle forskellige krav og et budget for hvad man vil afsætte af penge i lyd til hifi og surround.

Det jeg syns er træls som forbruger, er at de store spillere på marked som MK - Procella - Velodyne - JL Audio - Rel - Paradigm etc. ikke har en forretning i DK eller en ordning hvor man kan for dem hjem og høre, evt. bare i deres egen forretning.
Jeg tænker her på de lidt dyre modeller.

-------------

Skrevet den: 11-Juni-2020 kl. 22:12
Helt enig. Det er ufødt at investere så mange penge i blinde. Jeg har fundet en forhandler, der har SVS SB-4000 som jeg kan lytte til. Det prøver jeg i første omgang. Jeg vender tilbage med min vurdering. 

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Skrevet den: 11-Juni-2020 kl. 22:52

Helt enig. Det er ufødt at investere så mange penge i blinde. Jeg har fundet en forhandler, der har SVS SB-4000 som jeg kan lytte til. Det prøver jeg i første omgang. Jeg vender tilbage med min vurdering. 
Bare synd du ikke har noget at sammenligne med A/B/C, for der er mere forskel i mellem subwoofer end man lige ville tro.

Men det kræver tid og rigtig mege tålmodighed af finde frem til den rigtige sub, specielt til de producenter som er specalister i at lave subwoofer, deres mellem klasse og højre findes bare ikke på hylderne i lille dk. 

Brand ærgerligt, for man kan blive virkelig overrasket. 

Og så ender det måske bare med en SVS, ikke fordi de/ den er dårlig bestemt ikke, der bare også andre spiller på banen der er følger dem lige op, og så er der dem som gør det endnu bedre.

Svært når de ikke kan høres live.

-------------

Skrevet den: 12-Juni-2020 kl. 08:49
Jeg mangler en mulighed for at give en "thumbs up" til dig, Potter :-) (Og en mulighed for at redigere mit tidligere indlæg så "ufødt" kan blive til "ufedt") ;-)

-------------
Morten

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K

Print side | Luk vindue