Print side | Luk vindue

Samsung Q90R (2019) vs Q90T (2020)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161262
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 12:43


Emne: Samsung Q90R (2019) vs Q90T (2020)
Skrevet af: ozong
Emne: Samsung Q90R (2019) vs Q90T (2020)
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 12:57
Hej

Overvejer at skifte mit elskede Plasma tv fra 2011 ud med et af nedenstående modeller i 65".

- Samsung Q90 R (2019), kan fås til omkring 15.000
- Samsung Q90 T (2020), kan fås til omkring 19.000

Syntes der er mange delte meninger om Samsungs nye flagskib Q90T, når man læser på nettet og ser diverse youtube anmeldelser.
Jeg er simpelthen kommet i tvivl om hvad der er best value for money.
Merprisen kunne jo nemt bruges til et soundbar setup HW-Q66T eller noget lignende. 

Der er bl.a. meget snak om at antallet af dimming zones er væsentligt reduceret og diverse andre faktorer, men er det noget man som ganske almindelig bruger vil se??

TV skal bruges i oplyst stue (mange vinduer) dog ser vi primært tv om aftenen.
Der ses primært film og ikke meget sport og der skal ikke spilles på tv-et.

Holder meget af at sort er sort og at der er gode farver og ikke for meget gråt, ghosting, glorier m.m.

Hvad ville i anbefale??



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:08
Et OLED, især når du kun skal have et 65”


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej

Overvejer at skifte mit elskede Plasma tv fra 2011 ud med et af nedenstående modeller i 65".

- Samsung Q90 R (2019), kan fås til omkring 15.000
- Samsung Q90 T (2020), kan fås til omkring 19.000

Syntes der er mange delte meninger om Samsungs nye flagskib Q90T, når man læser på nettet og ser diverse youtube anmeldelser.
Jeg er simpelthen kommet i tvivl om hvad der er best value for money.
Merprisen kunne jo nemt bruges til et soundbar setup HW-Q66T eller noget lignende. 

Der er bl.a. meget snak om at antallet af dimming zones er væsentligt reduceret og diverse andre faktorer, men er det noget man som ganske almindelig bruger vil se??

TV skal bruges i oplyst stue (mange vinduer) dog ser vi primært tv om aftenen.
Der ses primært film og ikke meget sport og der skal ikke spilles på tv-et.

Holder meget af at sort er sort og at der er gode farver og ikke for meget gråt, ghosting, glorier m.m.

Hvad ville i anbefale??
jeg ville vælge oled. Har sammen brugsmønster som dig og jeg er glad for mit oled


Skrevet af: iKristoffer
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:30
Personligt vil jeg også gå med et OLED. Jeg kan ikke holde til at se på dimming zones på LCD. 😅


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:32
@Iahan, T-Duck og iKristoffer

Syntes bare alle anbefaler QLED når det er til lyse stuer, men farver og sort er jo nok bedst på OLED.
Hvad med Burn In er det ikke et problem på OLED, som det var på Plasma??

Hvilke OLED tv har i og hvad ville i have købt hvis i skulle vælge et i dag??


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:35
prøv at læs denne tråd
https://forum.recordere.dk/lg-cx-65_topic161246_post1623990.html#1623990" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/lg-cx-65_topic161246_post1623990.html#1623990

Har selv en Sony OLED, primært fordi jeg foretrækker Android tv fremfor webos.


Skrevet af: iKristoffer
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Syntes bare alle anbefaler QLED når det er til lyse stuer...

Jeg synes at høre det samme. Jeg er stadig i tvivl om hvorvidt de er bedre eller ej. Det er umuligt at finde objektiv information omkring det. 

Mine erfaringer og oplevelser hos andre med OLED er bare at de godt kan bruges i lyse stuer og at det fungerer fint.

Men jeg kan ikke sige om QLED ville være "bedre" på netop det aspekt. Jeg ved bare at OLED klarer opgaven fint nok. Nu foretrækker jeg også altid et mørkt lokale når jeg skal se noget på et TV.

Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hvilke OLED tv har i og hvad ville i have købt hvis i skulle vælge et i dag??

Jeg har et ældre LED bagbelyst LCD (X850C), så uanset hvad jeg opgraderer med vil det være en forbedring. Jeg er dog helt afklaret med at det bliver byttet ud med et OLED senere i år. Jeg ved ikke om den lander på CX (når den falder i pris) eller C9.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 14:07
Jeg købte et grundig i power. Ganske undervurderet oled tv. For det er super godt. Om det er Sony lg eller pana. Gør hvis lige meget. For det er lige gode på hver deres punkter. Jeg ville så ikke købe udfra styresystem der er i, men bruge ekstern boks i form af et Shield tv eller Apple tv. Vi har helt hvid stue med havedør, og et stort vindue. Hvis lyset genere i mørke film om dagen så trækker vi for. Men alm. Tv kiggerrig oplever vi ikke problemer med lyset fra vindue og dør


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 14:33
Tak for alle jeres input, det er meget værdsat.

Men kunne godt tænke mig at parkere snakken om QLED eller OLED er bedst, da det hurtigt bliver til en snak om præferencer. 

Men hvis det nu skal være et QLED, hvilket af ovenstående vil i så anbefale, nogen der har set eller haft dem begge til gennemsyn??



Skrevet af: iKristoffer
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Men hvis det nu skal være et QLED, hvilket af ovenstående vil i så anbefale, nogen der har set eller haft dem begge til gennemsyn??

Som jeg nævnte tidligere, så har jeg helt afskåret QLED modellerne på grund af de baggrundsbelyste zoner. Jeg bliver skør af at se de firkanter poppe i brightness i mørke scener. :)  


Jeg ville dog nok vælge Q90T modellen hvis ikke den er meget dyrere. 
+ HDMI 2.1 (VRR/HFR)
+ HDMI eARC (hvis du skal sætte forstærker/soundbar til og få glæde af nye formater)
+ AV1-dekodning (så virker den indbyggede Netflix app måske i længere tid, hvis de skifter format)

Jeg er sikker på at begge TV er fremragende. :)


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 17:34
Til info så kommer vores test af Q90T op på Flatpanels.dk i denne uge.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-Juli-2020 kl. 19:46
Tak til alle, ser meget frem til anmeldelsen =)


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 07-Juli-2020 kl. 08:49
Slettet

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 08-Juli-2020 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej

Overvejer at skifte mit elskede Plasma tv fra 2011 ud med et af nedenstående modeller i 65".

- Samsung Q90 R (2019), kan fås til omkring 15.000
- Samsung Q90 T (2020), kan fås til omkring 19.000

Syntes der er mange delte meninger om Samsungs nye flagskib Q90T, når man læser på nettet og ser diverse youtube anmeldelser.
Jeg er simpelthen kommet i tvivl om hvad der er best value for money.
Merprisen kunne jo nemt bruges til et soundbar setup HW-Q66T eller noget lignende. 

Der er bl.a. meget snak om at antallet af dimming zones er væsentligt reduceret og diverse andre faktorer, men er det noget man som ganske almindelig bruger vil se??

TV skal bruges i oplyst stue (mange vinduer) dog ser vi primært tv om aftenen.
Der ses primært film og ikke meget sport og der skal ikke spilles på tv-et.

Holder meget af at sort er sort og at der er gode farver og ikke for meget gråt, ghosting, glorier m.m.

Hvad ville i anbefale??


Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker om følgende:
1) Hvad skal der ske med den gamle plasma?
2) Er 65" nok?
3) Hvis du har du meget lysindfald fra vinduer skal du vælge OLED (Plasma giver meget genskind og kan næsten ikke se tv ved lysindfald)
5) Vil du have en direkte erstatning af Plasma skal det være OLED.
6) Vælg QLED hvis du har meget lys i stue. Vælger du OLED er det andre mærker end Samsung. (Sony, LG osv.)
7) Vælg nyt tv pga. eARC
8) Overvej ekstern One connect boks

Vi glæder os til at se anmeldelserne.


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 08-Juli-2020 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Til info så kommer vores test af Q90T op på Flatpanels.dk i denne uge.

Fin test der ligger på Flatpanels, der desværre bekræfter at man måske føler at sidste års model vil være et bedre køb omen man så går glip af eARC.

Tror jeg tager et år mere med mit dejlige PLasma, det performer egentlig stadig meget godt =)



Skrevet af: ozong
Skrevet den: 08-Juli-2020 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

 
Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker ...

Tror sku jeg napper et år mere med mit dejlige plasma tv =)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 08-Juli-2020 kl. 14:33
Det er vist ingen grund til at gå efter den nye model.
Jeg havde også en 2011 plasma, mit absolut bedste tv.
Dvs indtil jeg opgraderede, de nye tv er væsentligt bedre end de gamle plasmaer.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-Juli-2020 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

 
Jeg har nøjagtig samme planer med at udskifte min samsung 65" plasma. (min model er fra 2010).
Vidste du at plasma har en meget lang levetid?

Har du gjort dig tanker ...

Tror sku jeg napper et år mere med mit dejlige plasma tv =)

 
Hvilket som udgangspunkt burde være en fordel - næste år er altid lidt bedre . .Problemet er så bare, at du hælder til LCD. Og med den spritnye test af Samsungs top LCD in mente, ser det desværre ud til at udviklingen på 4k LCD ( billedkvalitet) i bedste fald er stagnerende. . .

Jeg har selv været vildt begejstret for billedet på plasma ( mit sidste var fra 2011). Men ligesom Lahan, så var det indtil jeg i 2018 opgraderede - for mit vedkommende - til OLED. Og det saver altså i den grad plasma midt over. . . Specielt lys-output og sortniveau er i en helt anden liga. 



-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 21-Juli-2020 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Til info så kommer vores test af Q90T op på Flatpanels.dk i denne uge.

Fin test der ligger på Flatpanels, der desværre bekræfter at man måske føler at sidste års model vil være et bedre køb omen man så går glip af eARC.

Tror jeg tager et år mere med mit dejlige PLasma, det performer egentlig stadig meget godt =)


Der har været snak om, at Q90R fra 2019 får eARC via en firmware-opdatering. Samsung er dog blevet noget stille omkring forholdene siden udmeldingen, så jeg ved ikke rigtig, hvad der sker. Hvis de ikke frigiver opdateringen så er der nok en masse ejere, som blive gale i skralden.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 19:05
En lille update fra min side...
Mit Plasma er pludseligt afgået ved døden og jeg har været på udkig efter et nyt tv.

Trods alles råd om at jeg skulle gå efter et OLED for, at få et billede o der ligner plasma og imod min egen først indskydelse om QLED faldt valget på et SONY 65" XG9505 og en Sony HT ST-5000 Soundbar.

Jeg burde jo være mega glad og er det som sådanne også men er alligevel en smule skuffet over begge dele. 

SONY XG9505står knivskarp og har et utroligt godt og flydende billede og gode farver i alle typer scener. Men hold nu op hvor det "skuffer" med hensyn til sort og så driver bleeding/blooming i de sorte bjælker mig til vanvid (specielt når det er aften). Herudover er der utrolig meget genskin i panelet, alt i alt er jeg faktisk skuffet om end det er mega imponerende over billedet hvis i forstår. 

HT ST-5000 spiller som sådan godt men skuffer med hensyn til ATMOS gengivelse. Er godt klar over det ikke er ægte surround, men havde måske forventet noget mere. 

Så sidder egentlig nu og tænker om jeg bare skal aflevere det hele retur og forsøge mig med et OLED og en anden soundbar.

Spørgsmålet er så som så mange andre hvad skal det så være?

Med hensyn til tv, så ser primært film og serier ikke så meget sport. Jeg ønsker et godt billede og gode farver og at sort er sort.
Herudover vil jeg rigtig gerne have god lyd, men må leve med et soundbar setup da konen ikke ønsker højtaler over det hele.

Så hvad vil i anbefale, hvad er et ønske setup til en rimelig pris =)




Skrevet af: hansie
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 19:08
Forvent at alle sound bar kan skuffe ved atmos.

Det afhænger meget af rummet hvis man skal have atmos oplevelse uden enheder i loftet

Har selv en ST5000  og en Sonos ARC   ingen af dem laver det vilde.

Men ARC vinder pga baghøjtalere muligheden



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 19:20
Du skal naturligvis få byttet dit TV til et Oled TV. Plasma lignende billede, så er det Panasonic Oled. 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 19:26
Jeg ville nok gå efter Sony eller lg. Da de er gode til at opskalerer til 4k. Og du bliver kun gladere ved oled, når du kommer fra plasma, og har set nu ved LCD er for en størrelse

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 19:52
Hvilke OLED har i selv og hvad ville i gå efter hvis i kunne vælge et nyt =)


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 20:16
jeg har haft tre forskellige plasma-tv i hhv 37”, 42” og 51”. Var kort forbi et 7-serie LED fra Panasonic; som nu er erstattet af et LG OLED. Dette er uden tvivl det bedste tv, jeg har ejet. Prisen afgjorde, at det blev LG og ikke mit 4. Panasonic TV. Det bliver det nok næste gang Tongue

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hvilke OLED har i selv og hvad ville i gå efter hvis i kunne vælge et nyt =)


Har endnu ikke et OLED, men ville klart gå efter et Panasonic.

LG's operativsystem kan jeg overhovedet ikke forliges med. Philips' og Sonys Android implementering er altså ikke helt fejlfri, så der melder jeg hus forbi. Jeg magter ikke styresystemer der driller.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 21:39
Er der nogen der har erfaringer med enten:


Philips OLED 934 
https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1574661601" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1574661601

eller

SONY AG9
https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1559881923" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1559881923

p.s.
Spørgsmålet er så bare om det er 10.000 ekstra værd i forhold til XG95.....

p.p.s.
Er faktisk blevet meget glad for ANDROID 9 platformen der virker super for mig =)


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 25-Juli-2020 kl. 13:05
Ja, min klare anbefaling ville være at få det byttet til OLED. Problemer med baglys på LCD TV er en endeløs jagt - om du så valgte de bedste LCD TV på markedet. Min mening er, at det trækker meget ned på billedkvalitet - særligt ved HDR. Mange opdager det først efter noget tid, men det afhænger nok også, hvilken skærm man kommer fra.

OLED-panelet er det samme i alle OLED TV, så langt hen af vejen yder de på samme niveau. Der er dog forskelle på videoprocessor, billedpræcision og naturligvis styresystem/funktioner.

Hvis du ikke vil give så meget ekstra ift. XG95 så kig også på LG B9 og C9. Skal det være med Android så har både Sony og LG ihså billigere modeller end de to, hvor billedkvalitet og Android-delen er den samme.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 25-Juli-2020 kl. 20:44
Hej 

Så tror jeg efterhånden at jeg er nået til en afgørelse.
Jeg må erkende at blooming/bleeding irritere mig så meget, at jeg er nød til at prøve noget der minder om Plasma og det må så være OLED. 
 
Jeg er rigtig glad for Android og har besluttet mig for at gå efter et SONY AG9.

Vi lever kun engang og det skal nydes med et godt billede. 
Nu håber jeg så bare ikke at der er noget andet der ville drille min OCD =)

Er der nogen i denne tråd der har prøvet et AG9 og har real life erfaringer med det og vil dele ud??



Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 25-Juli-2020 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej 

Så tror jeg efterhånden at jeg er nået til en afgørelse.
Jeg må erkende at blooming/bleeding irritere mig så meget, at jeg er nød til at prøve noget der minder om Plasma og det må så være OLED. 
 
Jeg er rigtig glad for Android og har besluttet mig for at gå efter et SONY AG9.

Vi lever kun engang og det skal nydes med et godt billede. 
Nu håber jeg så bare ikke at der er noget andet der ville drille min OCD =)

Er der nogen i denne tråd der har prøvet et AG9 og har real life erfaringer med det og vil dele ud??

køb et 65” Sony OLED AG8 for 12.999,-
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 25-Juli-2020 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

køb et 65” Sony OLED AG8 for 12.999,-
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all

Ja det er bestemt også en mulighed!
Panelet er det samme men indmaden er lidt forskellig, som jeg læser det...
En mindre videoprocesser og mangelden eArc, men det er naturligvis også væsentlig billigere end de 19.999 som et AG9 koster. 

Google lige lidt mere inden jeg endeligt bestemmer mig =)


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 26-Juli-2020 kl. 17:37
Hvis Android-delen er vigtig for dig så vær opmærksom på, at Sony AG8 har en langsommere MediaTek processor. Den har ikke fået Sonys seneste Android-opdatering (Android 9.0). Og uklart om den får det senere.

Det er naturligvis altid muligt senere at sætte fx Nvidia Shield på.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: henriksommer
Skrevet den: 26-Juli-2020 kl. 19:40
Philips 754 65" OLED, og Nvidia Shield boks sat til HDMI CEC porten.
Bruger tvets fjernbetjening til at styre menuer osv på Shield, bedste løsning for mig (havde Shield i forvejen)

Styresystemer på tv har altid efter min erfaring været mest MEH!, og ikke noget man kan bruge ordentligt uden at blive sindsyg i skralden.

Shiled har i mange år vundet over samtlige android bokse på markedet, og køre bare 100% stabilt.
Og har en LIDT større processor end en integreret android boks i et tv.


-------------
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 26-Juli-2020 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis Android-delen er vigtig for dig så vær opmærksom på, at Sony AG8 har en langsommere MediaTek processor. Den har ikke fået Sonys seneste Android-opdatering (Android 9.0). Og uklart om den får det senere.

Det er naturligvis altid muligt senere at sætte fx Nvidia Shield på.

Android delen er vigtig for mig da det virker super intuitivt for mig. 
Jeg er opmærksom på at AG8 har en svagre afvikling af Android.

Var lige i Elgiganten i dag og fik en lang og god snak om tv. 
Vi vendte stort set alle mærker, men tror jeg endte op med at være mere forvirret end da jeg gik ind i butikken.
Det er ikke Elgigantens skyld men nok nærmere min egen forvirring og ubeslutsomhed =(

Syntes XG95 performer super godt på mange parametre, på nær to vigtige steder og det er sort og bleeding/blooming.

Må dog indrømme at jeg har svært ved at retfærdiggøre overfor min bedre halvdel at jeg lige skal bruge 10k mere for at få et AG9.

HVad nu hvis jeg kommer hjem med det og bliver skuffet igen ?

Er der der nogen af jer der har egne oplevelser med tv'et (evt. har et selv) og vil dele ud af sine erfaringer eller et godt link til en bruger der firtæller om sine oplevelser efter x måneder...


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 26-Juli-2020 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis Android-delen er vigtig for dig så vær opmærksom på, at Sony AG8 har en langsommere MediaTek processor. Den har ikke fået Sonys seneste Android-opdatering (Android 9.0). Og uklart om den får det senere.

Det er naturligvis altid muligt senere at sætte fx Nvidia Shield på.

Android delen er vigtig for mig da det virker super intuitivt for mig. 
Jeg er opmærksom på at AG8 har en svagre afvikling af Android.

Var lige i Elgiganten i dag og fik en lang og god snak om tv. 
Vi vendte stort set alle mærker, men tror jeg endte op med at være mere forvirret end da jeg gik ind i butikken.
Det er ikke Elgigantens skyld men nok nærmere min egen forvirring og ubeslutsomhed =(

Syntes XG95 performer super godt på mange parametre, på nær to vigtige steder og det er sort og bleeding/blooming.

Må dog indrømme at jeg har svært ved at retfærdiggøre overfor min bedre halvdel at jeg lige skal bruge 10k mere for at få et AG9.

HVad nu hvis jeg kommer hjem med det og bliver skuffet igen ?

Er der der nogen af jer der har egne oplevelser med tv'et (evt. har et selv) og vil dele ud af sine erfaringer eller et godt link til en bruger der firtæller om sine oplevelser efter x måneder...
Jeg ville tage et AG8 og være mega glad for et fantastisk OLED panel og Sonys motion engine, der er bedre end LGs. Til smartdelen vil jeg så bruge enten en Shield eller en Apple TV4K - eller en Android- baseret 4K smartboks?

Jeg købte for ca 1 år siden selv et brugt LG C7 65” for 7.500,- og bruger et Apple TV4K. Ja... C8, C9, Cx har nyere features, bedre specs på chips, et.  Men grundpanelet er ret ens. Alle er fantastiske TV med OLED panel. Så medmindre du har helt specifikke krav til nogle af de nyeste features så tag et AG8 og spar pengene til noget andet lækkert. Apple TV4K? 4K blueray? En god middag med den bedre halvdel ? :-)


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hvilke OLED har i selv og hvad ville i gå efter hvis i kunne vælge et nyt =)


Har endnu ikke et OLED, men ville klart gå efter et Panasonic.

LG's operativsystem kan jeg overhovedet ikke forliges med. Philips' og Sonys Android implementering er altså ikke helt fejlfri, så der melder jeg hus forbi. Jeg magter ikke styresystemer der driller.


Klaus
hvor er det du mener at Panasonic OS er bedre ?


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 05:46
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Android delen er vigtig for mig da det virker super intuitivt for mig. 
Jeg er opmærksom på at AG8 har en svagre afvikling af Android.

Var lige i Elgiganten i dag og fik en lang og god snak om tv. 
Vi vendte stort set alle mærker, men tror jeg endte op med at være mere forvirret end da jeg gik ind i butikken.
Det er ikke Elgigantens skyld men nok nærmere min egen forvirring og ubeslutsomhed =(

Syntes XG95 performer super godt på mange parametre, på nær to vigtige steder og det er sort og bleeding/blooming.

Må dog indrømme at jeg har svært ved at retfærdiggøre overfor min bedre halvdel at jeg lige skal bruge 10k mere for at få et AG9.

Har du ikke overvejet en billigere OLED-model sammen med Nvidia Shield-boksens så? Fjernbetjeningen til TV'et kan styre boksen - og vice versa. F.eks. LG B9 + Nvidia Shield.

Jeg synes ikke, at du skal tøve med at opgradere. Du kommer aldrig til at være tilfreds med blooming og sortniveau, hvis du allerede ser det lige efter opsætning.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 06:33
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej 

Så tror jeg efterhånden at jeg er nået til en afgørelse.
Jeg må erkende at blooming/bleeding irritere mig så meget, at jeg er nød til at prøve noget der minder om Plasma og det må så være OLED. 
 
Jeg er rigtig glad for Android og har besluttet mig for at gå efter et SONY AG9.

Vi lever kun engang og det skal nydes med et godt billede. 
Nu håber jeg så bare ikke at der er noget andet der ville drille min OCD =)

Er der nogen i denne tråd der har prøvet et AG9 og har real life erfaringer med det og vil dele ud??

køb et 65” Sony OLED AG8 for 12.999,-
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/31221/sony-65-ag8-4k-uhd-oled-smart-tv-kd65ag8?scid=Pricecomparison8084162610&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all


Den har jeg sjovt nok også luret på. Hvis nogen allerede har købt den vil jeg gerne høre nærmere om billed kvaliteten. Hvad med Atmos lyd? har den det?


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Android delen er vigtig for mig da det virker super intuitivt for mig. 
Jeg er opmærksom på at AG8 har en svagre afvikling af Android.

Var lige i Elgiganten i dag og fik en lang og god snak om tv. 
Vi vendte stort set alle mærker, men tror jeg endte op med at være mere forvirret end da jeg gik ind i butikken.
Det er ikke Elgigantens skyld men nok nærmere min egen forvirring og ubeslutsomhed =(

Syntes XG95 performer super godt på mange parametre, på nær to vigtige steder og det er sort og bleeding/blooming.

Må dog indrømme at jeg har svært ved at retfærdiggøre overfor min bedre halvdel at jeg lige skal bruge 10k mere for at få et AG9.

Har du ikke overvejet en billigere OLED-model sammen med Nvidia Shield-boksens så? Fjernbetjeningen til TV'et kan styre boksen - og vice versa. F.eks. LG B9 + Nvidia Shield.

Jeg synes ikke, at du skal tøve med at opgradere. Du kommer aldrig til at være tilfreds med blooming og sortniveau, hvis du allerede ser det lige efter opsætning.


Men som jeg forstår ozong, skal tv´et have eARC. Skal man have glæde at den nye Atmos lyd bør man vælge et et tv der understøtter der, det har jeg ikke set til en pris under 20.000,-

Der findes kun disse tre fra Sony i 65"
KD-65A85, 87 og 89.


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

 

Men som jeg forstår ozong, skal tv´et have eARC. Skal man have glæde at den nye Atmos lyd bør man vælge et et tv der understøtter der, det har jeg ikke set til en pris under 20.000,-

Der findes kun disse tre fra Sony i 65"
KD-65A85, 87 og 89.

eArc er også implementeret på AG9 som er set til under 20.000 =)
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4916807/TV/Sony-KD-65AG9-Sammenlign-Priser" rel="nofollow - https://www.pricerunner.dk/pl/2-4916807/TV/Sony-KD-65AG9-Sammenlign-Priser

Men det er dobbelt op i forhold til det XG95 jeg har købt.
Tror jeg smutter forbi HIFI klubben og kigger i dag. 
Skal lige overbevise mig selv at det er ok at bruge 20k =)



Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 09:15
LG B9 har også eARC.

Hvis I søger nogle konkete funktioner, så kan I eventuelt prøve at lave en søgning i TV-databasen her. Sætter i flueben i f.eks. OLED, eARC og Atmos, så får I kun de TV-modeller, som opfylder det:  https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

PS: Atmos i DD+ kan godt leveres over HDMI ARC. Det er til lossless Atmos (fra disc), at eARC er et krav.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Juli-2020 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvor er det du mener at Panasonic OS er bedre ?


Hastigheden på betjeningen.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 07:24
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

LG B9 har også eARC.

Hvis I søger nogle konkete funktioner, så kan I eventuelt prøve at lave en søgning i TV-databasen her. Sætter i flueben i f.eks. OLED, eARC og Atmos, så får I kun de TV-modeller, som opfylder det:  https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

PS: Atmos i DD+ kan godt leveres over HDMI ARC. Det er til lossless Atmos (fra disc), at eARC er et krav.


Skal lige forstå din sidste sætning korrekt.

Siger du at lossless Atmos fra dvd eller bluray, at eARC er et krav?
Bruger man ATV 4K afspiller og Shield er eARC vel også et krav.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 08:17
Det er kun på Blu-ray og UHD Blu-ray, at Atmos ligger i lossless kvalitet (Dolby TrueHD), så hvis man har rippet disse film og afspiller dem på Nvidia Shield, så vil eARC også kræves, ja.

Apple TV 4K kan ikke afspille lossless Atmos (højest Dolby TrueHD uden Atmos), men den pakker Atmos-signalet ud til PCM (i Dolby MAT-container) før det afsendes. Dette kræver også eARC, men det lader dog til at de fleste (måske all - jeg har ikke tjekket) TV med Atmos-support og standard HDMI ARC kan konvertere det i signalvejen, så det stadig kommer igennem. Det kan dog give en forsinkelse, så TV'et skal også kompensere for AV-sync korrekt. Det gør de at dømme ud fra mange klager på diverse fora ikke altid tilfredsstillende.

Men ja, eARC er bestemt rart at få med. Jeg ville også selv tage det med, hvis jeg skulle vælge noget langtidsholdbart ift. Atmos.

Med lanceringen af de nye spilkonsoller får eARC med al sandsynlighed en endnu større rolle at spille, idet spillyd skal sendes i realtid og derfor sendes ligesom Apple TV 4K gør det. Og her nytter det ikke noget, at TV'et konverterer signalet og tilføjer forsinkelse. Det virker med pakketeret indhold som film, hvor man kan forsinke billedet. Det kan man naturligvis ikke med spil.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 08:40
Til OP's diverse spørgsmål: Havde selv LG B6 der fik Burn in men gik alligevel med et C8 som erstatning pga det flotte billede. Havde et Q90R kostet ca. 15.000 kr på det tidspunkt jeg købte (Det kostede nærmere 27-28.000 kr som jeg husker det) så havde det været en seriøs konkurrent fordi det er så god til at undertrykke refleksioner fra mine store vinduesflader. Mit C8 har så mange refleksioner at jeg er nødt til at have mørklægningsgardiner.

Jeg vil nu tilslutte mig de der anbefaler et billigere OLED med f.eks. Shield.




Skrevet af: ozong
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 09:28
Pyha, det er svært at finde det rigtige setup der dækker mine behov uden at det koster kassen. =(

Ville allerhelst have et AG9 og beholde min nuværende Soundbar HT ST-5000 som jeg har fået til at lyde godt sammen med mit nuværende XG95.
Er dog også for nærig til at give 10k ekstra for det tv.

Jeg har dog besluttet mig til at aflever mit XG95 og måske min Soundbar for at prøve det der Philips OLED934, som jeg har fået det tilbudt for 18k med en aktive sub.

Alternativt aflevere det hele og vente på microled som løser alle vore "problemer" =)

Er der nogen der har prøvet PHILIPS 934 eller en af dem fra 8 serien??


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 09:32
Jeg tror ikke, at du skal sætte næsen op efter microLED lige foreløbigt. Der går mange år før det bliver til at betale. Personligt tror jeg heller ikke på modul-løsningen som et produkt til massemarkedet. Det vil kræve (dyr) installation og man kan se samlingerne, særligt i dagslys. Vi skal over i fuldintegrerede microLED-skærme før det bliver relevant og før det kan blive relevant skal der investeres mange milliarder i produktion.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Pyha, det er svært at finde det rigtige setup der dækker mine behov uden at det koster kassen. =(

Ville allerhelst have et AG9 og beholde min nuværende Soundbar HT ST-5000 som jeg har fået til at lyde godt sammen med mit nuværende XG95.
Er dog også for nærig til at give 10k ekstra for det tv.

Jeg har dog besluttet mig til at aflever mit XG95 og måske min Soundbar for at prøve det der Philips OLED934, som jeg har fået det tilbudt for 18k med en aktive sub.

Alternativt aflevere det hele og vente på microled som løser alle vore "problemer" =)

Er der nogen der har prøvet PHILIPS 934 eller en af dem fra 8 serien??


Ja det er ikke nogen nem beslutning


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 12:01
køb et lg b9s til 12999,- du vil ikke få bedre billedekvalitet i Philips, plus skal det kalibreres er der vidst nogle kredsløb som er umuligt at slå fra.

Så er prisforskellen kun 3000kr


-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

køb et lg b9s til 12999,- du vil ikke få bedre billedekvalitet i Philips, plus skal det kalibreres er der vidst nogle kredsløb som er umuligt at slå fra.

Så er prisforskellen kun 3000kr

LG er bestemt også en mulighed men bryder mig ikke om deres webos også har de en tarvelig fjenbetjening.

Hvlke streaming tjenester understøttes ?
Kan man finde DPLAY, TV2PLAY, AMAZONE PRIME DRTV?


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 13:21
Amazon og TV2 Play er på webOS. Dplay er der ikke, men kan sendes over via AirPlay (hvis man har en iPhone/iPad).

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 06:45
Må vi høre om du har taget en beslutning? Blev det Oled eller Qled?


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Må vi høre om du har taget en beslutning? Blev det Oled eller Qled?

Jeg endte med at blive så forvirret at jeg besluttede mig for at vente og afleverede det hele retur. 

Kunne slet ikke abstrahere fra blooming/bleeding på mit Sony XG95, hvorfor jeg er overbevist om at det må blive et OLED når 2020 modellerne er kommet lidt ned i pris. 
Fik dog aldrig testet QLED og bør måske prøve det før jeg afskriver det helt =)

Så lang historie kort er nok mest til OLED, men vil ikke afskrive et QLED.

p.s.
Fik tilbudt 65" LG CX til 20K og var lige ved at slå til, men besluttede mig til at vente til priserne falder lidt mere. 




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 17:33
ozong_ Mht ujævn belysning ( blooming, bleed)  så er det desværre et generelt LCD problem. Derfor er Samsungs produkter nøjagtigt lige så udsatte som Sonys,da det jo er fuldstændig samme teknologi . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 20:43
QLED er et af mange markedsføringsnavne for LCD. Du vil opleve præcis samme udfordringer med blooming på "QLED".

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels



Print side | Luk vindue