Print side | Luk vindue

HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161285
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 11:11


Emne: HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
Skrevet af: Gromit
Emne: HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
Skrevet den: 10-Juli-2020 kl. 23:05
Ovenstående emne, er både oprettet på Recordere & Flatpanels, og er garanteret et meget følelsesmæssig emne, som mange har en holdning til.

Personligt, er jeg dybt skuffet over den visuelle oplevelse af HDR & Dolby Vision. Det giver mig ikke den fyldestgørende og billedmæssige oplevelse, som producenterne markedsorienteret har stillet (mig) forbrugeren i udsigt.

Derimod, er jeg helt vild med det rendyrket "upolerede" 10bit billedmateriale (og gerne snarrest muligt 12, 14, 16 bit) , der virkelig rykker på både dybde- og i detaljegraden samt farvegengivelsen, set ud fra det af instruktørens eksisterende visuelle oprindelse og intentioner.

HDR & Dolby Vision virker mest af alt som en ”overfladisk” og manipulerende gengivelse af kunstige farver og kunstigt lys, som hverken virker naturtro eller naturligt.

Lige nu og her, hører jeg meget gerne fra andre, hvorledes de opfatter 10bit vs. HDR & Dolby Vision, samt andre ligesindede formater.

Og, ja da, om ganske få år vil der være helt nye lyd formater, komprimerings kodeks, og visuelle finurligheder, som ingen ved det fjerneste om. Smile 


-------------
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 11-Juli-2020 kl. 08:20
Kort:

HDR og Vision tilføjer bare meget større film oplevelse her.  

Er meget imponeret over hvad det tilføjer film.


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 11-Juli-2020 kl. 11:48
HDR og WCG hænger 100% sammen. HDR er jo “bare” højer kontrast hvordan man kan syntes det er en ulempe er mig en gåde. Stortset alle gamle film som blir udgivet på UHD har meget respekt for deres look så HDR ser flot og naturligt ud.

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 11-Juli-2020 kl. 17:37
@Gromit - nevermind. Det står i din signatur 😊

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 12-Juli-2020 kl. 22:27
HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.

-------------
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 12-Juli-2020 kl. 23:10
hvor mange UHD film har du lige set. Fordi nogle af de bedste UHD film med HDR fx. Jaws, Braveheart, Gladiator, Black hawk Down, saving private ryan, bridge on The river kwai, gandhi, unforgiven, War of The World, deer hunter, blade runner, star wars ep 4-6, Apocalyps now, lawrence of arabia, predator, die hard, 2001 a space odyssey, The matrix, glory, The patriot, waterworld, shindlers list, The Shining, The Quick and The dead, zero Dark Thirty, alien, inception, interstellar og The Dark Knight Trilogy er 100% tror mod filmene og mange af dem er godkendt af fotograferne, color grader og instruktøren har sagt de er tro med deres vision. 

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 12-Juli-2020 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.

Det er jo så din holdning, men har du set nogle interviews eller andet hvor instruktører siger det ikke var intentionerne? Smile

Det er ikke fordi du ikke skal have ret til at have din egen holdning, min er bare meget anderledes og langt fra din. 


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Juli-2020 kl. 07:25
Altså for mit vedkommende. Der er få Hvor jeg er imponeret, men den er der langt i mellem synes jeg. For de fleste nok har de hdr flag, og er i 10 bit. Og matrix og Jurassic Park som jeg har både på HDR og almindelige bluray hvor jeg kan lave a/b test, der er noget af HDR ude i hampen bla. Personernes læber der er for unaturligt røde i mørke scener i matrix. Men der er film der er gode i hdr. Men jeg har kun talt dem på maks ti fingre.


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 13-Juli-2020 kl. 08:44
The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med filmfotografen Bill pope og godkendt af nstruktørerne. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Juli-2020 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med <span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: rgb77, 81, 86; color: rgb77, 81, 86; font-family: arial, sans-serif; font-size: 14px;">filmfotografen </span>Bill pope og godkendt af instruktørende. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 
men når læber lyser neonrødt op i mærke scener. Det er ikke sådan jeg husker den i biffen. Det er distraherende for filmen synes jeg. Og Jurassic Park kan jeg ikke så forskel på HDR og den almindelige bluray. Får du siger det må være mit tv. Så vil jeg lige sige at film som The passenger, og IT. De er flotte i HDR. Men at om det er det hele hver? Njæ. En almindelig bluray film kørt igennem handbrake i 10bit h265, og så flottere end almindelig bluray. Og før du kommentere på at det stadig er 8 bit materiale, så flere stedder bl.a. Reddit melder at mindre color banding og klarer farver ved at transcode til 10 bit


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 13-Juli-2020 kl. 14:33
på mit tv ser matrix super god ud. HDR 10 kan sagtens have lidt banding pga “Kun” 10 bit, hvor Dolby vison har noget mindre banding Pga 12 bit som blir downsampled til 10 bit, da intet TV til privat brug understøtter 12 bit endnu. De bedste HDR udgivelser er nok planet earth 2, blue planet 2 og Seven worlds one planet 

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 13-Juli-2020 kl. 14:38
IMHO HDR bliver først rigtigt vigtig, når almindelig TV begynder at sende i HLG og når alverdens Youtubere opdager, at de bør optage, redigere og uploade deres indhold i HDR.

Indtil da er HDR kun noget filmnørder kan falde i svime over....


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 14-Juli-2020 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

IMHO HDR bliver først rigtigt vigtig, når almindelig TV begynder at sende i HLG og når alverdens Youtubere opdager, at de bør optage, redigere og uploade deres indhold i HDR.

Indtil da er HDR kun noget filmnørder kan falde i svime over....


Jeg tror ikke der kommer HDR på YouTube før deres kamera gør det automatisk.

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Juli-2020 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

IMHO HDR bliver først rigtigt vigtig, når almindelig TV begynder at sende i HLG og når alverdens Youtubere opdager, at de bør optage, redigere og uploade deres indhold i HDR.

Indtil da er HDR kun noget filmnørder kan falde i svime over....


Jeg tror ikke der kommer HDR på YouTube før deres kamera gør det automatisk.
Der er masser af 4k HDR video på youtube.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 14-Juli-2020 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er masser af 4k HDR video på youtube.


Ja, men det er primært indhold produceret til netop HDR. Det som virkelig rykker noget på YouTube er "YouTubere", der har millioner af følgere og millioner af view hver dag.

Hvor mange danske YouTubere kan du f.eks. nævne, som producerer og uploader videoer i HDR?
Det er et spørgsmål om, hvornår HDR bliver standard på både kameraer og de Macbooks, som de fleste YouTubere bruger til at redigere deres materiale på.

Det skal nok komme, men det er godt nok sjældent, at jeg ser indhold på YouTube i HDR med mindre, det er en video om natur.

Hvor mange videoer i HDR har f.eks. Alexander Husum, Morten Münster, Rasmus Brohave og Kristine Sloth lavet?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Juli-2020 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er masser af 4k HDR video på youtube.


Ja, men det er primært indhold produceret til netop HDR. Det som virkelig rykker noget på YouTube er "YouTubere", der har millioner af følgere og millioner af view hver dag.

Hvor mange danske YouTubere kan du f.eks. nævne, som producerer og uploader videoer i HDR?
Det er et spørgsmål om, hvornår HDR bliver standard på både kameraer og de Macbooks, som de fleste YouTubere bruger til at redigere deres materiale på.

Det skal nok komme, men det er godt nok sjældent, at jeg ser indhold på YouTube i HDR med mindre, det er en video om natur.

Hvor mange videoer i HDR har f.eks. Alexander Husum, Morten Münster, Rasmus Brohave og Kristine Sloth lavet?
Hvem! De tuber interesserer mig ikke.


Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 15-Juli-2020 kl. 11:13
Det gør vel også en forskel når streaming tjenester som Netflix producere deres nye film og serier med dolby vision.

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio


Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 15-Juli-2020 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er masser af 4k HDR video på youtube.


Ja, men det er primært indhold produceret til netop HDR. Det som virkelig rykker noget på YouTube er "YouTubere", der har millioner af følgere og millioner af view hver dag.

Hvor mange danske YouTubere kan du f.eks. nævne, som producerer og uploader videoer i HDR?
Det er et spørgsmål om, hvornår HDR bliver standard på både kameraer og de Macbooks, som de fleste YouTubere bruger til at redigere deres materiale på.

Det skal nok komme, men det er godt nok sjældent, at jeg ser indhold på YouTube i HDR med mindre, det er en video om natur.

Hvor mange videoer i HDR har f.eks. Alexander Husum, Morten Münster, Rasmus Brohave og Kristine Sloth lavet?
Youtuberne bliver meget ofte streamet på mobiltelefoner. 


-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 15-Juli-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Youtuberne bliver meget ofte streamet på mobiltelefoner. 


Helt korrekt og det er DERFOR det er relevant at tale om HDR og YouTubere.

For udover at mange ser YouTubere på deres TV eller Computer, så er antallet af telefoner med HDR skærme eksploderet, og hvis antallet af smartphones med HDR ikke allerede har overhalet antallet af TV med HDR, så sker det i år.

F.eks. har Apple Iphone SE, XS, 11 og 11 PRO alle sammen HDR skærme og så er der alle de andre Android telefoner med HDR.

Ja det er fedt, når en film vises i HDR, men det store gennembrud kommer når flow-TV og Youtubere også sender HDR.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 15-Juli-2020 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er masser af 4k HDR video på youtube.


Ja, men det er primært indhold produceret til netop HDR. Det som virkelig rykker noget på YouTube er "YouTubere", der har millioner af følgere og millioner af view hver dag.

Hvor mange danske YouTubere kan du f.eks. nævne, som producerer og uploader videoer i HDR?
Det er et spørgsmål om, hvornår HDR bliver standard på både kameraer og de Macbooks, som de fleste YouTubere bruger til at redigere deres materiale på.

Det skal nok komme, men det er godt nok sjældent, at jeg ser indhold på YouTube i HDR med mindre, det er en video om natur.

Hvor mange videoer i HDR har f.eks. Alexander Husum, Morten Münster, Rasmus Brohave og Kristine Sloth lavet?

Hvem! De tuber interesserer mig ikke.

Når de begynder at lave indhold i HDR, så bliver det interesant, indtil den dag er det noget filmnørder kan nørde med

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Juli-2020 kl. 13:36
Denne tråd har desværre overset  indtil nu.

Jeg er helt enig med Gromit omkring HDR film, og jeg har ofte haft emnet oppe og vende.

Jeg er ikke så imponeret af HDR af to årsager:

Lyset fra HDR kan være for stærkt for mine øjne, som er ganske lysfølsomme. (men det er jo bare mig).

Dernæst har min bedømmelse af billede kvalitet nok altid været vægtet op i mod "Lige som at være der selv". Altså det som jeg ser på mit TV skal være så tæt som muligt, som hvis jeg selv kiggede på "Scenen".

Jeg har set en del HDR film som falder en del uden for min definition på billede kvalitet. Mange film er som nævnt for lyse, for meget unaturlig farve, og virker en del opskruet for at glæde dem der nu er til kraftige farver m.v. - vil jeg tro.  Men et naturligt billede,  nej ikke i mine øjne.

Heldigvis findes der også nogle noget bedre HDR film som er værd at studere nærmere. Her kan man sætte pris på detaljer og billede dybde. Dunkirk er for mig et godt eksempel på en okay god HDR film. Desværre ved man ikke når man bestiller en HDR BD, om det er gode eller dårlige HDR film. Jeg streamer ikke ret meget, men køber de film som jeg gerne vil eje.

Jeg har lidt på fornemmelsen, beklager hvis jeg tager fejl, at der findes 2 grupper af "For og imod HDR". Den ene gruppe vil gerne have at en film ser flot ud, den anden gruppe hylder nok mere stadig den "Gamle" udgave af god billede kvalitet, altså det naturlige billede.

Rigtig god weekend til alleSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Print side | Luk vindue