Print side | Luk vindue

MoCa adapter

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161380
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 06:36


Emne: MoCa adapter
Skrevet af: Kejserjorn
Emne: MoCa adapter
Skrevet den: 26-Juli-2020 kl. 10:51
Hej alle,

Vi er for nyligt flyttet i nyere hus, hvor der desværre kun er trukket netværkskabel til et enkelt rum. Til gengæld er der antennekabler i næsten dem alle.

Vi bruger slet ikke antennekablerne, så jeg overvejede, om de kunne udnyttes til netværk i stedet. Og i den forbindelse faldt jeg over MoCa.

Det lyder supersmart, men er det noget værd i den virkelige verden? Og hvor kan man overhovedet købe det? Det ser ikke ud til at være ret udbredt herhjemme. Måske er der en grund til den manglende udbredelse..?

Er der nogen her, som har erfaringer? Både med køb og brug.

Og for lige at komme det i forkøbet: Vi overvejer selvfølgelig at trække netværkskabler, og det bliver nok også enden på historien. Men inden da vil jeg lige undersøge denne mulighed.

På forhånd tak.




Svar:
Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Kejserjorn Kejserjorn skrev:

Hej alle,

Vi er for nyligt flyttet i nyere hus, hvor der desværre kun er trukket netværkskabel til et enkelt rum. Til gengæld er der antennekabler i næsten dem alle.

Vi bruger slet ikke antennekablerne, så jeg overvejede, om de kunne udnyttes til netværk i stedet. Og i den forbindelse faldt jeg over MoCa.

Det lyder supersmart, men er det noget værd i den virkelige verden? Og hvor kan man overhovedet købe det? Det ser ikke ud til at være ret udbredt herhjemme. Måske er der en grund til den manglende udbredelse..?

Er der nogen her, som har erfaringer? Både med køb og brug.

Og for lige at komme det i forkøbet: Vi overvejer selvfølgelig at trække netværkskabler, og det bliver nok også enden på historien. Men inden da vil jeg lige undersøge denne mulighed.

På forhånd tak.



Nu kender jeg ikke dit behov for antallet at netværkstik og i hvor mange rum du skal bruge det.

Er det kun til et eller to rum? Hvor svært det er at trække dem?

Jeg har ikke nogen erfaring i denne løsning, men googlede det for at forstå hvordan det han sammen og fandt ud af det kan muligvis købes via Amazon.


Det jo ikke verdens kønneste løsning med de store bokse.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 12:51
Hej.

Jeg bruger MOCA i mit hus fra 1929. Jeg valgte nogle 2.5 Gbps modeller, der gør at de kan dele 2.5Gbps mellem alle adaptere. Det giver mig snilt 1gbps på de to destinationer jeg har lige nu.

Og ja. det er noget værd.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: miri
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 13:10
Jeg bruger MoCA mellem stuen og 1. sal, og det kører godt. Jeg har Triax TEOC 211, men den er vist udgået. DKT Comega har også noget MoCA udstyr, der fortsat skulle være til at skaffe....

https://www.wattoo.dk/produkt-beskrivelse-7887100414" rel="nofollow - https://www.wattoo.dk/produkt-beskrivelse-7887100414




-------------
miri


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 13:28
Jeg købte disse her:

https://www.gocoax.com/products" rel="nofollow - https://www.gocoax.com/products

De spiller 200% og kan køre point-2-point encryption, hvis det er i et etagebyggeri.

https://youtu.be/IM3nmQdfy5Q


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Jeg købte disse her:

https://www.gocoax.com/products" rel="nofollow - https://www.gocoax.com/products

De spiller 200% og kan køre point-2-point encryption, hvis det er i et etagebyggeri.

https://youtu.be/IM3nmQdfy5Q

Tak for svar. Det ser spændende ud. Har du bestilt direkte fra dem i USA?


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 28-Juli-2020 kl. 20:19
Ja, de er bestilt direkte fra det link jeg sendte dig - De leverede med DHL, og det spillede bare.

Jeg har købt 3, kører fra kælder til første sal på to forskellige værelser.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Glitzky
Skrevet den: 13-Oktober-2020 kl. 16:08
Hej
Godt at høre. Har længe irriteret mig over jeg ikke kunne bruge mine coax kabler ført ud i alle værelser. Lidt uforståeligt, når nu data til huset kommer fra et coax kabel.
Jeg har 1 Giga yousee og kan slet ikke udnytte det. Men jeg blev fortrøstningfuld, da jeg opdagede moca løsningen.
Giver den "Splitter" eller hvad det er, der fordeler data og tv, som yousee satte på i stedet for den gamle, da jeg opgraderede min hastighed, problemer?

er der andre som har problemer med det?

Med venlig hilsen


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 07-Januar-2021 kl. 11:33
Hej Hummelmose,

jeg overvejer at investere i et sæt moca adaptere, enten gocoax eller Actiontec, da jeg har 1000 mbit men knap får 20 igennem over wifi i den fjerneste del af lejligheden. Jeg har også kabeltv grundpakke,  via Yousee. 

Hvad skal jeg købe af spiltere og filtere udover MoCa Adaptere for at jeg for optimalt udbytte, så jeg fortsat kan se kabel tv og få internet.


Jeg har tænkt mig at sætte modem/router(amplif) der hvor internet (Via coax) kommer ind i lejligheden. Derfra har jeg et par steder steder hvor der løber coax kabler rundt i lejligheden, bla. til min Tv stue og kontor, hvor det kunne være smart med Moca adaptere. Men er usikker på hvad jeg skal bruge af filter og spiltere.



 


-------------
Dingo


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 07-Januar-2021 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af dingo78 dingo78 skrev:

Hej Hummelmose,

jeg overvejer at investere i et sæt moca adaptere, enten gocoax eller Actiontec, da jeg har 1000 mbit men knap får 20 igennem over wifi i den fjerneste del af lejligheden. Jeg har også kabeltv grundpakke,  via Yousee. 

Hvad skal jeg købe af spiltere og filtere udover MoCa Adaptere for at jeg for optimalt udbytte, så jeg fortsat kan se kabel tv og få internet.


Jeg har tænkt mig at sætte modem/router(amplif) der hvor internet (Via coax) kommer ind i lejligheden. Derfra har jeg et par steder steder hvor der løber coax kabler rundt i lejligheden, bla. til min Tv stue og kontor, hvor det kunne være smart med Moca adaptere. Men er usikker på hvad jeg skal bruge af filter og spiltere.



Hej Dingo

Jeg købte denne her:

https://www.triax.dk/produkter/afgrenere-fordelere/bonita-docsis-3-1/abs-8-8-way-splitter-1-3ghz" rel="nofollow - https://www.triax.dk/produkter/afgrenere-fordelere/bonita-docsis-3-1/abs-8-8-way-splitter-1-3ghz

Den kan også findes med færre porte. Men hellere en port for meget end én for lidt :-)


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 22-Januar-2021 kl. 13:56
Hej

Jeg har nu købt og installeret to MOCA adaptere fra Gocoax. Og jeg må sige at det bare spiller. Mit modem, router og diverse bridges til Hue, Tado (termostater), rullegardiner er nu placeres på loftet i entreen hvor Internet og kabel TV kommer ind i lejeligheden. Desuden er tilsluttet en mocaadapter og modtageren har jeg sat i min tv-stue som er koblet op til en switch som fordeler til smart-tv, apple-tv og en medieboks. Har lavet hastighedstest på MOCA og får rundt regnet 900 mb/s. Det må siges at være mere end godkendt. 



-------------
Dingo


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 22-Januar-2021 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af dingo78 dingo78 skrev:

Hej

Jeg har nu købt og installeret to MOCA adaptere fra Gocoax. Og jeg må sige at det bare spiller. Mit modem, router og diverse bridges til Hue, Tado (termostater), rullegardiner er nu placeres på loftet i entreen hvor Internet og kabel TV kommer ind i lejeligheden. Desuden er tilsluttet en mocaadapter og modtageren har jeg sat i min tv-stue som er koblet op til en switch som fordeler til smart-tv, apple-tv og en medieboks. Har lavet hastighedstest på MOCA og får rundt regnet 900 mb/s. Det må siges at være mere end godkendt. 


Ja - Man skal ikke brokke sig over MoCa - Der er desværre religiøse netværks freaks på diverse fora der ser ned på MoCa, men hvis man har Coax, er det jo en super let måde at komme rundt i et hus, der ikke har fået trukket Ethernet.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 10:21
Super interessant læsning. Jeg sidder i en nyere lejlighed opført i 2007, men kun med antennestik Coax i værelser og stue. Jeg har internet igennem Fastspeed 1000/100 men mit TP-link X60 mesh kan ikke rigtig trække særlig høj hastighed kun 140 mbit igennem betonvæggene. Så jeg vil gerne lave backhaul på mine accespoints.

Mit internet går ind i en DKT Comega DVU 1-4 GI LTE med data 5-204MHz -0.8 dB og 258-1300MHz -4.5dB også trukket optil router/modem fra Sagem. Splitteren trækker så TV 258-790 MHz -4.5db optil en Comega DA-4pm Ampliffier som fordeler Coax forbindelsen ud til stue og værelser.

Hvor og vil jeg kunne opsætte Moca Adapaters, og vil jeg kunne forvente at trække 1Gbit fra antennestikkene i værelserne når det kører igennem en amplifier. Desuden disse amerikansk købe Moca Adapters hvad gør i for at få adaptaer med 220v stik?

 


Skrevet af: Glitzky
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 18:39
Hej
Du skal bruge en moca adaptor ved hver
udtag, hvor du vil have internet. Eller tilslutte
en switch efter moca-fætteren.
Du får nok ikke helt de 1000 ud. Jeg får omkring
850, hvis jeg er eneste bruger i huset. Men det kan der nok
være tekniske årsager til. Jeg er ikke helt tilfreds 
med kvaliteten på nogle af tv-kanalerne. Men ikke alle kanaler. Oplever andre os det?

Du kan købe nogle stik-adaptere (amerikansk til dansk) eller
nogle nye strømforsyninger til dine moca-
adaptere. 



Skrevet af: Exido
Skrevet den: 08-Marts-2021 kl. 20:56
jeg må prøve at købe dem, skal ikke se TV, det kun til internet. Kan læse mig til i etageejendomme skal jeg også købe et lille moca filter der skal på splitteren hvor signalet kommer ind. 

Den første moca kan den sidde i teknik depotet tæt på router modem hvor signalet kommer ind eller skal jeg trækker et coax kabel fra nærmeste værelse til mocaen for forbindelse i hele coax systemet i lejligheden. Det ville være godt hvis den første moca adapter kunne blive i depotet tæt på splitter, amplifier og router/modem.

Hvis det gav mening?




Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 10-Marts-2021 kl. 13:29
Da jeg købte mine 2 MOCA adaptere gennem den amerikanske hjemmeside, kom de fra Kina med europæiske adapterstik. Så der skal ikke købes adaptere til danske stikkontakter.  Vær til gengæld forberedt på at få en toldafgift. Det fik jeg efterfølgende på ca. 300 kr. 

Jeg har tilsluttet mine 2 MOCA på følgende måde: 

Internet/tv udefra (coax) er påsat en splitter med to udgange. 

1.Den ene splitudgang er coax til 1. Moca TV.

2.Den anden splitudgang er Coax til Modem (FASTSpeed). 

3.Modem er sat i bridge og ethernet forbundet  til  router. (Amplifi)

4.Router er ethernet forbundet til 1. MOCA (samme MOCA som i punkt 1 bare ethernet port) 

5. Stadig samme 1.MOCA F-connectorstik er coax forbundet til antennekabel der fører til stue kabeludtag.

6.Kabeludtag i stue er coaxforbundet til  2. MOCA F-Connector stik. 

7. 2. MOCA er Ethernet forbundet til en Switch.

8. Switch er ethernet forbundet med tv, apple tv, medie center mv.

9. Derudover er tv stadig direkte coax forbundet til kabeludtag i stue ( har to kabeludtag, et til tv og et til internet), men det kunne også være forbundet til 2.MOCA tv-outlet.  

Håber det giver en opklaring.

Dingo  


-------------
Dingo


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 10-Marts-2021 kl. 15:40
tusind tak Dingo jeg kaster mig ud i noget bestilling. Kan dog læse hvis jeg følger din opsætning så skal jeg køre mit fastspeed modem/router som bridge kun modem også købe en router mere til at være router for at fordele coax til moca adapter. Men det var som svar til hvis jeg ville have det hele samlet i et teknikdepot. Men ser om jeg kan lykkedes med noget inden jeg også køber en router til med coax stik. Har allerede kostet penge på TP-link x60, så skal jeg bruge 3 moca adaptere også nu måske en router oveni 😂


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 10:37
Hej Exido,

Du kan sagtens spare routeren væk og lade Fastspeed Sagem være modem og router. Så kobler du bare ethernet fra Modem/router (Fastspeed) direkte til 1. MOCA Ethernet port. Så er modemet i standardopsætning fra Fastspeed. Så kan du jo vælge at have trådløse access points ude i dine rum, som du kobler på den anden side af 2. MOCA (Der har jeg bare en Switch). Så har du Ethernet backhaul tror jeg det hedder. Men det er valg. 

Hvis din trådløse dækning i modem/router fra Fastspeed er tilstrækkelig og du kabler dig til resten af dine produkter i andre rum med MOCA, så der er ingen grund til at købe router eller Access points. 

Håber det giver mening. 


-------------
Dingo


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 09-April-2021 kl. 20:17
Hej Recordere

Nu har jeg alt udstyret skulle jeg mene, men kan ikke få det til at virke. Det vil sige intet grønt signal i mine 3 go coax WF-803M 2.5 adaptere.
Kan det passe at splitteren jeg har købt ikke virker til moca?
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/antenne-og-parabol/TRIAX348103/triax-3-vejs-fordeler-f-stik" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/antenne-og-parabol/TRIAX348103/triax-3-vejs-fordeler-f-stik

Min opstilling er:
1. Fastspeed kabel udefra, ind i Moca Filter, som, så går ind i splitteren.
2. Splitteren sender signal out 3 steder. Første til Fastspeed Modem/router, dernæst out i Moca adapter, og sidste out i amplifier der fordeler coax forbindelse ud til værelserne.
3. Første Moca adapter der sidder direkte i splitteren er sat i Fastspeed modem/router med ethernet kabel.
4. Anden Moca adapter sidder i stuen i coax tv stik til Moca adapter og ethernet i accespoint.
4. Tredje Moca adapter sidder i værelse i coax stik til moca adapater og ethernet i acesspoint. 

Men der er ingen moca forbindelse.


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 09-April-2021 kl. 21:04
prøv dette

1. Kabel udefra direkte i fastspeed modem. Fra modem Ethernet kabel til 1. Moca. Fra moca coax kabel til amplifier til splitter og derfra ud til dine rum og de andre moca adaptere.


-------------
Dingo


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 10-April-2021 kl. 18:43
Hej
Jeg overvejer også at købe gocoax adapters. Kan man sende både antenne tv signal og internetsignalet igennem coax antenne kablerne og få begge konverteret via moca adapters til efterfølgende inputs i TV (antenne indgang) og internet indgang? Anyone?

 


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 10-April-2021 kl. 19:50
hej sobchak,
Når du skriver antenne, går jeg ud fra du mener F.eks bokser som du modtager via en stueantenne på taget. Moca burde virke fint med dette, da det kører på lavere frekvenser. Men så får du vel også internet gennem fiber eller er det gammeldags telefonledning? Moca virker ikke med satellit tv, da det kører på samme højere frekvenser som Moca.


-------------
Dingo


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 10:35
Hej Dingo
Tak for svar. Jeg har ganske rigtigt stueantenne (ikke bokser, blot public service:-) betalt over den kære licens). Derudover internet via coax fra YouSee med anden operatør. Burde kunne køre begge dele via coax kablingen i huset og MoCas tænker jeg så.

Der hvor forbindelsen udefra rammer huset vil jeg således sætte både router og stue antenne stik til det coax kabel der er lagt over det meste af huset. I de værelser hvor der er antenne ud stik vil jeg så sætte MoCas på, med et signal der kører DVB-T og et med internet. Skal sikkert bruge splitter og måske en forstærker til at samle de to input før de sendes videre rundt (hvad skal man mon bruge for det?).

Giver det mon mening og kan det lade sig gøre? Alternativet er en masse trådløs installations helvede med switches og access points mm.....

Sobchak 


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 10:56
hej igen, det burde kunne køre sammen så du både kan se tv og ha internet gennem moca. Jeg har kabel tv og kabel internet og det virker fint.

-------------
Dingo


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Sobchak Sobchak skrev:

Hej Dingo
Tak for svar. Jeg har ganske rigtigt stueantenne (ikke bokser, blot public service:-) betalt over den kære licens). Derudover internet via coax fra YouSee med anden operatør. Burde kunne køre begge dele via coax kablingen i huset og MoCas tænker jeg så.

Der hvor forbindelsen udefra rammer huset vil jeg således sætte både router og stue antenne stik til det coax kabel der er lagt over det meste af huset. I de værelser hvor der er antenne ud stik vil jeg så sætte MoCas på, med et signal der kører DVB-T og et med internet. Skal sikkert bruge splitter og måske en forstærker til at samle de to input før de sendes videre rundt (hvad skal man mon bruge for det?).

Giver det mon mening og kan det lade sig gøre? Alternativet er en masse trådløs installations helvede med switches og access points mm.....

Sobchak 

Følgende setup burde virke. 

1. Coaxkabel fra stueantenne, tilsluttes moca, TV Out. 
2. Coax kabel fra internet tilsluttes modem/router. 
3. Ethernet fra Modem/router til Moca Ethernet port. 
4. Moca port tilsluttes en spiltter og derfra ud til de rum der skal have tv og internet.
5. Moca i den anden tilsluttes fra stikdåse i væggen og derfra kan du forbinde med TV out til dit fjernsyn og med Ethernet kabel til hvad du nu har stående der skal have internet via en Ethernetport. 



-------------
Dingo


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Sobchak Sobchak skrev:

Tak for svar. Jeg har ganske rigtigt stueantenne (ikke bokser, blot public service:-) betalt over den kære licens). Derudover internet via coax fra YouSee med anden operatør. Burde kunne køre begge dele via coax kablingen i huset og MoCas tænker jeg så.


MoCA kan køre på forskelllige frekvensbånd, bl.a. der hvor internettet ligger. Hvis muligt, er det bedst at isolerere MoCA således signalet ikke ved et uheld forstyrrer signalet til modemmet (enten via MoCA-filter eller kabling).


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 21:29
Tak for svar, Dingo. Det prøver jeg. Giver lige en melding når det forhåbentlig er oppe at køre.


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 21:31
Takker for svar. Tænker en MoCa enhed vil løse filterproblemet, men er ikke sikker. Hvis ikke det er som jej tænker, hvor skal filteret da sættes i ex den løsning som dingo har beskrevet? 

Vh

Sobchak


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 23-April-2021 kl. 11:00
Well. Så fik jeg mine gocoax mocas. Har connected dem efter de fine anvisninger fra Dingo. Jeg har forsøget at etablere kablet netværk på mit tv, men der kommer ikke data igennem IPV6 forbindelsen. Det er ligesom om der mangler nogle DNS eller gateway oplysninger som formentlig skal tastes. Jeg har søgt højt og lavt på nettet i fht tilsvarende problemer, men jeg har ikke haft held med at ramme noget brugbart endnu. Mon nogen herinde har et bud på hvad der kan være galt?

Takker

Sobchak  


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 17:28
Hej igen Dingo
Beklager at jeg forstyrrer endnu engang. Jeg har nu fået mine gocoax mocas. Har connected dem efter de fine anvisninger fra bl.a. dig. Jeg har forsøgt at etablere kablet netværk på mit tv, men der kommer ikke data igennem netværket. 

Der bliver etableret netværk kan jeg se. Det er "blot" internettet der ikke kører. Jeg tænker det kan være en moca filter ting. Har du mon et bud?

Btw er min splitter 5-1300 MHz. Kan det være et issue?

Sobchak


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 18:18
kunne godt være spiltter. Har du prøver at køre uden spiltter. Hvordan har du tilsluttet tv til Moca?

-------------
Dingo


Skrevet af: Sobchak
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 18:42
TV er tilsluttet via Ethernet udgang på MoCA cat6 kabel til Ethernet indgangen på TV. Desuden coax TV udgang på MoCA til antenne indgang på TV.

Jeg har også en antenne forstærker på. Har læst den kan modvirke MoCA signal. Kan lige prøve at køre den udenom.

Lige en update. Bypassede antenne forstærkeren. Did the trick. Nu spiller det:-)


Skrevet af: RuneR
Skrevet den: 01-Juli-2021 kl. 11:27
hejsa

Overvejer gocoax, hvad er forskellen på de 2 modeller de sælger?
WF-803M og MA2500D

/Rune


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 01-Juli-2021 kl. 14:51
det ved Jeg ikke. Men den ene model var udsolgt. 

-------------
Dingo


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 10-Juli-2021 kl. 13:46
jeg har tre WF-803m moca 2.5 med kabler og strøm adapter for en flaske vin, afhentning i Valby plus et mocafilter.


Skrevet af: RuneR
Skrevet den: 10-Juli-2021 kl. 13:48
hejsa. 

Det vil jeg da meget gerne afhente. TongueTongue


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 10-Juli-2021 kl. 14:08
Hej Rune 

Du skal være så velkommen. 

Mvh Kasper 


Skrevet af: swahlgren
Skrevet den: 14-Januar-2022 kl. 10:08
Blev de afhentet eller har du dem stadig?


Skrevet af: Exido
Skrevet den: 14-Januar-2022 kl. 12:10
de blev hentet, og vinen var god


Skrevet af: swahlgren
Skrevet den: 14-Januar-2022 kl. 12:12
Tak for svar :)


Skrevet af: RuneR
Skrevet den: 14-Januar-2022 kl. 17:05
bliver brugt dagligt. 

Tongue


Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 23:25
Dav Folkens

Jeg håber der stadig er nogle af jer, der følger denne tråd.

Jeg skal flytte ind i en lejlighed, der heller ikke har netværk, men som dog har antennestik.

Så vidt jeg har forstået, så tilkobles MOCA på denne måde:

1. En splitter sættes på coax internet stikket, ved det primære antennestik. Ved denne spliter kobles modemmet til det ene stik, og en MOCA adapter til det andet, så de begge er koblet til internettet.

2. Så skal MOCA adapteren kobles til modem/router med et netværkskabel.

3. MOCA koblet til tv-stikket, så der er tre kabler til den første moca adapter.

4. Den anden adapter, i et andet værelse, kobles til tv stikket, og fra adapteren til en forbruger (switch, pc, tv osv.)

Er dette korrekt?

Så det udstyr jeg skal bruge, er to MOCA adaptere, nogle kabler fra tv stik til adapter, og et kabel fra adapter til internet stik, en splitter og måske et filter?

Jer der har bestilt fra gocoax: Hvor længe gik der, før i modtog forsendelsen?

Mvh Frank


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 24-Marts-2023 kl. 09:28
Hej Frank,

Nu er det et par år siden jeg bestilte min Gocoax på en amerikans amazon, som blev leveret fra Kina med europæiske adapterstik. Blev desuden opkrævet told, da pakken kom. Det tog vel en uges tid før pakken kom.

Mit setup er.

antenne - spiltter- 1 antenne- modem- Ethernet router- Ethernet Gocoax - antenne - GoCoax.
                           2. antenne - goCoax.   

Fra Gocoax antenne til anden coax som derfra er forbundet med antenne til fjernsyn og ethernet til swicth. 

Har haft det et par år nu og det virker upåklageligt, så kan kun anbefale det herfra. 


-------------
Dingo


Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 24-Marts-2023 kl. 12:59
Tak for svaret

Jeg tror jeg er ved at forstå, hvordan det hænger sammen :-)

For at være sikker på, at jeg køber det rette udstyr, har du så mulighed, for at linke til det udstyr, som du anvender?


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 24-Marts-2023 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af FrankDahl FrankDahl skrev:

Dav Folkens
1. En splitter sættes på coax internet stikket, ved det primære antennestik. Ved denne spliter kobles modemmet til det ene stik, og en MOCA adapter til det andet, så de begge er koblet til internettet.



Hvis du ikke har fysisk adskillelse mellem MoCA og resten af verden/modem, så skal du sætte et MoCA-filter på (den udgang, hvor MoCA adapteren sidder). Ellers kan det forstyrre både modem og naboer.




Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 24-Marts-2023 kl. 14:58
Mine er fra GoCoAX. Men jeg tror der er kommet ny model siden jeg købte mine, for dem jeg har købet havde to antenne tilslutninger.  Den nuværende har kun én så hvidt jeg kan se. 

-------------
Dingo


Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 25-Marts-2023 kl. 05:25
Hvor skal filtret forbindes?
Er det overhoved relevant, at sætte et filter på i Danmark?


Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 25-Marts-2023 kl. 05:34
Købte i jeres coaxkabler gennem Gocoax?
Passer de i Danmark?

Er det nødvendigt, med en splitter, hvis jeg ikke skal bruge antennestikket, til andet end internet?


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 25-Marts-2023 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af FrankDahl FrankDahl skrev:

Er det nødvendigt, med en splitter, hvis jeg ikke skal bruge antennestikket, til andet end internet?

Nej, det er kun nødvendigt, hvis du skal have fat i tv-kanaler i antennekablet. Hvis du kan lave en fysisk adskillelse, behøver du heller ikke et MoCA-filter...

Kablet udefra afluttes i modemmet. Slut.

Netværkskabel fra modem til MoCA-adapter. Antennekabel fra adapter til resten af hjemmet.


Skrevet af: dingo78
Skrevet den: 25-Marts-2023 kl. 19:56
Nej du behøver ikke splitter hvis du kan skal bruge det til internet. Tror både du kan købe det direkte på deres hjemmeside eller på Amazon 

-------------
Dingo


Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 25-Marts-2023 kl. 23:31
Tak for svarene.

Så er jeg vist næsten i mål :-)

Måske et underligt spørgsmål, men hvad menes der med, at der er fysisk adskillelse?


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 27-Marts-2023 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af FrankDahl FrankDahl skrev:

Måske et underligt spørgsmål, men hvad menes der med, at der er fysisk adskillelse?


Hvis MoCA har elektrisk kontakt, f.eks. gennem en (tv/data)splitter, så er de ikke fysisk adskilt. Signalet fra MoCA-adapteren kan derfor forstyrre modemmet (signalet løber tilbage gennem kabler/splittere), evt. naboer - medmindre signalet blokeres med et MoCA-filter.




Skrevet af: FrankDahl
Skrevet den: 29-Marts-2023 kl. 06:35
Vil det gøre noget, hvis jeg monterer et filter, for en sikkerheds skyld?

Hvor skal filtret sidde? Jeg mener at have set, at det skal sættes, mellem internetstikket og modemmet?


Skrevet af: plaurits
Skrevet den: 20-November-2023 kl. 14:06
Hej hummelmose
Jeg har spurgt yousee og de påstår at man kun kan bruge deres sagemcom coax router.
Dvs. de mener at det ikke vil virke med en moca adapter mellem coax kablet fra væggen til rj45 WAN porten på routeren.
Hvad siger du?



-------------
plaurits


Skrevet af: plaurits
Skrevet den: 20-November-2023 kl. 14:35
Det er desværre korrekt, så hvis man vil bruge moca adapter skal man vælge en anden udbyder end yousee, fx jetnet hvis det er muligt


-------------
plaurits


Skrevet af: plaurits
Skrevet den: 20-November-2023 kl. 15:25
og helle ikke jetnet tillader dette.
Så hvordan får du internet via moca adapteren?


-------------
plaurits


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 20-November-2023 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af plaurits plaurits skrev:

og helle ikke jetnet tillader dette.
Så hvordan får du internet via moca adapteren?
Man kan ikke få internet ind i sit hjem via MoCA. Antennekablet udefra afsluttes i et DOCSIS-modem.

Man kan så bruge MoCA internt i sit netværk, hvis man ønsker at køre det over antennekabler, i stedet for catx-kabler.



Print side | Luk vindue