Print side | Luk vindue

fejl-sms er det fishing??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161399
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 12:20


Emne: fejl-sms er det fishing??
Skrevet af: pianomartin
Emne: fejl-sms er det fishing??
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 10:09
Jeg har fået et par sms'ser, der begynder med "Kære June og Peter" - og så er det underskrivet med kærlig hilsen moster gurli.... Bl.a. har hun lykønsket med deres sølvbryllup, og senest er jeg inviteret til frokost i Assens.

Jeg har selvfølgelig lyst til at skrive pænt tilbage, at hun nok har fat i et forkert tlf-nummer, men er der mulighed for, at det kan være "fishing" - altså at det vil koste mig flere hundrede kroner at svare på sms'sen - ligesom man kan støtte gode formål gennem sms'services.

Sms'erne er lidt sjuskede - dårlig tegnsætning og sjusk med store/små bogstaver. Det virker ikke som "Google translate", eller "invandrer-dansk" - men jeg tænker bare, at hvis man hedder "Moster Gurli" må man næsten være fra en tid, hvor man gik op i korrekthed i skrivningen.. :) 

Kan jeg roligt svare på den, eller risikerer jeg, at det koster mig dyrt?
Nummeret er 20124101 og jeg kan ikke finde det på krak eller lignende.



Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 10:21
Jeg vil da skrive retur og sige at jeg gerne ville komme til frokost.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: csell
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

  Nummeret er 20124101 og jeg kan ikke finde det på krak eller lignende.

Hej.

En søgning på degule sider viser:

'Startside > Hvem ringede?
Telefonnummer
20124101
Vi kunne ikke finde nummeret i vores database. Andre brugere der også har modtaget et opkald fra dette nummer, skriver følgende.
Søgninger på 20124101
3 i denne uge og 23 i alt.'

Der er 3 der har søgt på nummeret i denne uge og 23 in alt. Det syntes jeg er for mange til at det bare er en fejl. Så jeg ville intet gøre.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Jeg har fået et par sms'ser, der begynder med "Kære June og Peter" - og så er det underskrivet med kærlig hilsen moster gurli.... Bl.a. har hun lykønsket med deres sølvbryllup, og senest er jeg inviteret til frokost i Assens....
Det burde være guldbryllup i stedet for sølvbryllup, og et par år forsinket  Smile
https://www.facebook.com/Noedhjaelp/posts/10155703135040229/" rel="nofollow - https://www.facebook.com/Noedhjaelp/posts/10155703135040229/

Så måske du er med til at give en ged?  LOL


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 19:07
Prøv evt at lave en overførsel i mobile pay.

Det bruger jeg ofte til at tjekke mobilnumre.

Du skal selvfølgelig ikke overføre pengene, men kan se hvem der ejer nummeret.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 19:24
Det K A N vel kun gå i ged?LOL Og en eller anden stakkel på los mobilos ikke kan finde ud af det... Har selv prøvet at blive spurgt om at blive inviteret til et eller andet, og svaret tilbage, at vedkommende vist havde tastet forkert nummer... Svaret til mig var "Fair nok". Så det KAN ligeså godt være et fejlopkald -også hele TRE gange.

(Den der mellemrumstast virker ikke altid)LOLLOLLOL


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 20:53
tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 21:01
Jeg har så ikke mobile Pay, så kan desværre ikke svare på det spørgsmål... Beklager!

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 30-Juli-2020 kl. 22:17
Det korte svar er at du aldrig kan komme til at betale mere for at skrive en SMS til et nummer der hedder 20124101 som er det nummer du har modtaget en SMS fra, så du kan roligt skrive retur at de har fået forkert nummer :) 




Skrevet af: jake51
Skrevet den: 31-Juli-2020 kl. 05:43
Det hedder phishing Wink

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 31-Juli-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.

Det er netop din nysgerrighed de spiller på.

Jeg har den holdning at folk nok skal ringe igen hvis de vil have fat i mig. Dem der ikke ligger en besked ringer jeg ikke tilbage til. Underlige sms besvares ikke.




Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 31-Juli-2020 kl. 11:06
Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation:
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/nummerplanen_2016_november_farve.pdf" rel="nofollow - https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/nummerplanen_2016_november_farve.pdf


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 31-Juli-2020 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.


Jeg har aldrig set et overtakseret sms nummer der ikke var på.4 cifre.
Jeg har før svaret tilbage at det er forkert modtager.

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 03-August-2020 kl. 18:26
Jeg modtog i lørdags, en sms med teksten, kære kunde, du er kommet til at betale et beløb på 1788kr 2 gange. klik på linket og få det for meget betalte retur. Dette er bare no go at besvare, sms blev blot slettet. Så pas på derude. Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Så du kan ikke se om et nummer er mobil eller fastnet blot ud fra nummeret. Overtakserede numre, derimod, mener jeg altid starter med 90 for 8-cifrede numre, og er på 4 cifre ellers.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Så du kan ikke se om et nummer er mobil eller fastnet blot ud fra nummeret. Overtakserede numre, derimod, mener jeg altid starter med 90 for 8-cifrede numre, og er på 4 cifre ellers.

Den viser fortsat hvordan numrene er. Selvom enkelte udbydere tilbyder særløsninger for at benytte fastnet som mobil og omvendt, ændrer det ikke på nummerets type.


Skrevet af: Bladerunner
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Prøv evt at lave en overførsel i mobile pay.

Det bruger jeg ofte til at tjekke mobilnumre.

Du skal selvfølgelig ikke overføre pengene, men kan se hvem der ejer nummeret.
Tak for tricket - det vil jeg benytte fremover Smile


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Jeg modtog i lørdags, en sms med teksten, kære kunde, du er kommet til at betale et beløb på 1788kr 2 gange. klik på linket og få det for meget betalte retur. Dette er bare no go at besvare, sms blev blot slettet. Så pas på derude. Smile


Det er forskel på en sms med et skummelt link, og en invitation der er sendt til et forkert nummer.

SMS nævnt i tråd start ser jeg ikke nogen problemer at svare på.


-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Den viser fortsat hvordan numrene er. Selvom enkelte udbydere tilbyder særløsninger for at benytte fastnet som mobil og omvendt, ændrer det ikke på nummerets type.

Ikke pålideligt. Jeg kan så vidt jeg ved tage mit nuværende fastnet nummer (som begynder med 44 44) og lave det om til et mobil-nummer (som stadig begynder med 44 44), som du så kan sende SMS'er til (og fra), selvom det står i listen som værende et fastnet-nummer. Jeg formoder, at jeg også kan tage mit nuværende mobil-nummer (som begynder med 40 84) og lave det om til et fastnet nummer (men her er jeg ikke 100% sikker).

Så med mindre den pågældende liste går helt ned til individuelle telefonnumre (og ikke kun præfix), så kan den ikke bruges som facit-liste.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver



Print side | Luk vindue