Print side | Luk vindue

Nyt smart home

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161439
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 17:55


Emne: Nyt smart home
Skrevet af: lahan
Emne: Nyt smart home
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 11:16
Hej

Jeg ville høre om der er nogle som kender et godt dansk forum til smart home ?

Vi skal nemlig til at bygge nyt hus, så vil gerne have styr på alle smart-home funktionerne. Hvad skal man implementere i et nyt hus.
Vi har snakket med et bygge firma, de viste et system frem. Desværre var sælgeren ikke særlig teknisk, så han kunne ikke rigtigt fortælle noget.
Dog kunne man ikke selv konfigure systemet, hvilket er totalt no go for mig.

Jeg har selv implementeret en del produkter i vores nuværende hus. Så har en del erfaring med en del produkter.

Det er vigtigt at det er let at udskifte til et andet system.

I dag bruger jeg homekit som en fælles platform. Det virker godt, så har tænkt at forsætte med homekit. Derfor skal produkterne være homekit enable.


Dør lås
Ingen ide endnu

Lys
Jeg har brugt Hue siden det kom frem, og har været meget tilfreds med stabiliteten.
Yeelight, er ved at teste disse pærer.

Motion detection
Hue motion, har jeg god erfaring med.
Eufy cam og motion detection, er ved at teste i nuværende hus.

Kontakter
Er der egentligt nogen grund til at få monteret gammel dags kontakter ?
I dag bruger jeg primært Hue kontakter i en LK ramme.
Har også kigget på Lutron, men ser ud til at de kræver kablet forbindelse.

Security
Er ved at teste Eufy security. Umiddelbart virker det godt, men homekit mangler.

Dørklokke
Eufy doorbell

gulvvarme
Danfoss ?
Bruger Tado til gulvvarme i dag.

gardiner
Overvejer nogle ikea.
Velux ?
Andre ?

vinduer
Velux ?

Plæneklipper
Har en worx i dag, som er koblet op via en homebridge. 
Kan andre anbefales ?


Hvad har jeg mere glemt ?



Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 12:22
Til varmen, der er der udfordring (eller det var der i hvert fald sidst jeg kiggede) med Danfoss, da de kører deres eget lukkede system.

Fra deres egen side: "Danfoss Link™ kan ikke tilsluttes systemer, der ikke kommer fra Danfoss, såsom Apple HomeKit, IFTTT, Samsung SmartThings og Google Assistant"




Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hej

Kontakter
Er der egentligt nogen grund til at få monteret gammel dags kontakter ?
I dag bruger jeg primært Hue kontakter i en LK ramme.
Har også kigget på Lutron, men ser ud til at de kræver kablet forbindelse.

Hvad har jeg mere glemt ?

Min anbefaling til nybyggere, det er at få et grundlæggende system, der virker så stabilt som muligt. 
Problemet er oftest, at nybyggerne tit ikke kalkulere prisen for sådan noget ind, og så kommer overraskelsen, når de ser priser på +100.000.

Derfor er det måske mere på sin plads at starte ud med at finde budgettet, og så skrue sig ind på, hvad der er bedst mulig ud fra det. 

Personligt vil jeg til enhver tid foretrække systemer som IHC, eller endnu bedre, Velbus, (Velbus er desværre ikke så velkendt i DK). Det er ekstremt stærke systemer, hvor alt nærmest er muligt. KNX kunne også være en mulighed, men så er prisen omkring det dobbelt, og funktionerne stort set de samme. Så det er svært at bruge gode argumenter for KNX.  

Jeg ville ALDRIG bygge et hus, hvor jeg baserede systemet på forskellige produkter såsom Hue, Eufy oa, simpelthen fordi funktionaliteten er stærkt begrænset i form af muligheder, og så lægger det op til, at hvis man vil tilføje de virkelig effektive funktioner i et smarthjem, så er man nødt til at kombinere det med en 3.part styring, hvilket man ikke kan forvente at nye beboere/købere er i stand til at håndtere, den dag man måske skal sælge. Det har stor betydning for prisen. 

Mht til kontakter, så er det efterhånden noget som mange stiller spørgsmålstegn ved. I en ideel verden kunne man måske undvære dem. Problemet er bare, at vi lever ikke i denne ideelle verden. Og devicen om, alt hvad der kan gå galt vil før eller siden gå galt, er ikke anderledes i dag, som det var for årtier tilbage, snarer måske tværtimod vil jeg sige, efterhånden som alting bliver elektronisk og automatiseret. 
Jeg ville ikke undvære kontakter i et hus i dag. Uanset om jeg bruger dem eller ej, (jeg bruger fx meget stemmestyring og bevægelsessensorer i mit hjem), så er det stadigvæk en funktion der bare er til at gå til for alle, børn, voksne, gamle, handicappet osv.. Handicappet i form af blinde/svagtseende kan dog blive udfordret, hvis man fx vælger touch kontakter (fx Velbus, hvor de hedder paneler). Men risikoen er rimelig begrænset med lige præcis det handicap. Med fysisk tryk som med IHC, der er det lidt nemmere for blinde/svagtseende. 

Jeg har IHC i dag. Hvis jeg skulle bygge nyt, så ville jeg gå efter Velbus. (Niko kunne måske også komme på tale, men det skyldes primært at det er tilgængelig herhjemme). Og når jeg har konfigureret grundsystemet, der ganske enkelt skal virke altid og automatisk, så vil jeg begynde at tilføje de andre ting, (Hue, eufy, Zigbee, Zwave osv osv), hvis jeg kan finde et behov for dem. Men det vil blive begrænset og oftest en "bare fordi man kan" mulighed.  

Nu nævnte jeg stemmestyring. Hverken Velbus eller IHC kan klare stemmestyring grundlæggende uden at man skal tilføje noget 3.part. Det er der faktisk ikke rigtig nogen systemer der kan. Og det mener jeg er et problem. Men det gør ikke at jeg ville skrinlægge disse systemer. Deres stabilitet og grundform er simpelthen for effektiv. Så derfor må man tilbygge dette, ihvertfald indtil producenterne synes de gider tilføje muligheden. Og her kommer problemerne så ind specielt mht IHC.. Det er meget meget lidt udvikling der foregår fra LK/Schneider. Oven i det, så har jeg efterhånden fået et gevaldigt problem med LK og deres fuga produkter. De er bare ikke specielt fleksible som fx EU materiel. Så derfor vinder Velbus helt klart på denne led. Så kan man have sin mening om, hvorvidt man kan lide det lidt større EU materiel, eller gå på kompromis med muligheder, og låse sig fast i en Fuga standard. Det sidste kan jeg på ingen som helst måde anbefale. Så vælger jeg hellere det lidt større udseende, og specielt når det er Velbus´s paneler, som bare ser hammerende fede ud, med imponerende funktionalitet. 

Jeg ved ikke om du blev meget klogere af det her.. Min grundlæggende pointe er nok i virkeligheden - Gør det rigtigt første gang. Så slipper du for en masse ærgrelser og evt store dyre ombygninger senere. 

Btw. Mht til ringeklokke (video dørklokke), tjek evt Dahua VTO2202F-P eller Ezviz DB1. Dahua´s kommunikationssystem er altså ikke noget man bare skal ignorere uden først at have set det. Det køre via LAN og PoE. Ezviz DB1 er en Hikvision WiFi model.
Du kan evt selv google dem Wink
Jeg har desværre ingen af dem selv endnu, da jeg i et midlertidig komplet tåbeligt anfald kom til at købe en Ring 2 for få måneder siden, hvilket jeg forbander mig selv over lige siden. Magen til bras findes ganske enkelt ikke. Og jeg kommer sandsynligvis til at udskifte til en af de to, meget snart, når jeg har fået de sidste detaljer på plads mht funktioner jeg skal bruge i forbindelse med video dørklokke.

EDIT - Glemte at nævne. Både IHC og Velbus kan man selv programmere. Ingen af dem er dog "homekit" kompatible uden brug af noget 3.part. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 13:51
lahan, de fleste af de mig du kigger på, skal du ikke regne med fungerer 100% om 10 år.

Så enten skal du gå efter det traditionelle og lidt gammeldags (som Kandersen skriver), ellers skal du være forberedt på at skifte udstyret løbende og så ellers vælge der du finder lækkert/tilbyder de features du har brug for lige nu.
Vær opmærksom på udstyr der kræver forbindelse til producent for at fungere/lave opsætning på. Det er ikke sikkert at den producent er der om 7 år, når du ønsker noget skal omkonfigureres.

Jeg er snothamrende gammeldags. Jeg ville bygge med halvt faste kontakter og halvt “system”, så jeg også har lys i huset og ringklokken virker, når netværket er nede, eller en “dims” (switch, bridge, router) er i gået i baglås.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg er snothamrende gammeldags. Jeg ville bygge med halvt faste kontakter og halvt “system”, så jeg også har lys i huset og ringklokken virker, når netværket er nede, eller en “dims” (switch, bridge, router) er i gået i baglås.


Klaus

Både IHC og Velbus virker uden internet. Velbus har ingen controller, da logikken ligger i selve modulerne (kontakter osv). IHC har controller, og den kan selvfølgelig gå ned. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 14:50
Når jeg kigger på smarthome og den gode løsning på de devices jeg allerede har så syntes jeg overordnet den største udfordring er: Den brugerflade der skal håndterer det hele på en god brugervenlig måde. Jeg har kiigger på smarthings, actiontiles og meget andet men jeg syntes der er langt til noget der er funktionelt i en børnefamillie og hverdag


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Den brugerflade der skal håndterer det hele på en god brugervenlig måde.

Det er også enormt vanskeligt, specielt hvis du/i skal bruge det som en decideret brugerflade. 

Den brugerflade jeg arbejder på, det er ikke en brugerflade i ordets betydning, da det er en monitor der viser hele husets tilstand. Derfra kan man så enten vælge at bruge stemmestyring eller tryk, hvis der er ting man vil ændre på. I sidste ende mobilen, for dem der synes det er sjovt.

Jeg valgte simpelthen at gå den vej, fordi jeg synes det giver bedst mening, fremfor en centralt brugflader, hvor man skal stå og hakke sine fedtede fingre på. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 21:52
Kender ikke lige umiddelbart et decideret "Smart-Home-Forum" men vil da lige dele en smule af mine erfaringer.

1. gang jeg byggede hus havde jeg det lidt lige som dig - det skulle bare være smart, kunne det hele til det halve og alt skulle bare kunne styres.

Nu er vi så igang med at bygge vores 2. hus og alt det "smarte" er mere eller mindre blevet fravalgt da det faktisk kun var "sjovt" at lege med de første par måneder og herefter bare noget som enten bare kørte af sig selv uden at man skulle "pille" ved tingene hele tiden eller et decideret irritations moment når lortet ikke fungerede.

Jeg arbejder selv med IT og automatisering til dagligt men det eneste jeg har fået lavet i vores nye hus er tomrør de steder hvor jeg forventer at have en eller anden form for installation af noget udstyr som der skal kunne kommunikere på netværket. Jah - jeg er stadigvæk "gammeldags" og holder på at alt som ikke er en telefon eller tablet skal kables.
Vores hus er næsten bygget færdig men kan da se allerede nu at der er nogle få ting jeg har glemt men det må elektrikeren trækket et kabel til efterfølgende hvis behovet opstår.

Det var bestemt ikke fordi pengene ikke var til det men jeg blev sådan lidt...argh...skal jeg til at rode med det igen eller vil jeg bare have noget som er simpelt og fungere.

Gulvvarme og ventilation - Hvad er det liiiige man skal justere på hele tiden? 
Det "smarte" her er sq da at man ikke skal foretage sig en skid :D og lortet blot passer sig selv.

Blot mit besyv.


Skrevet af: orm08
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 22:30
Danfoss er på vej med mere åbne standarder og Zigbee:

https://zigbeealliance.org/zigbee_products/danfoss-ally-radiator-thermostat/" rel="nofollow - https://zigbeealliance.org/zigbee_products/danfoss-ally-radiator-thermostat/


https://assets.danfoss.com/documents/DOC345459030843/DOC345459030843.pdf" rel="nofollow - https://assets.danfoss.com/documents/DOC345459030843/DOC345459030843.pdf

Men ikke homekit endnu




Skrevet af: PeterDKM
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 22:59
Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hej

Kontakter
Er der egentligt nogen grund til at få monteret gammel dags kontakter ?
I dag bruger jeg primært Hue kontakter i en LK ramme.
Har også kigget på Lutron, men ser ud til at de kræver kablet forbindelse.

Hvad har jeg mere glemt ?

Min anbefaling til nybyggere, det er at få et grundlæggende system, der virker så stabilt som muligt. 
Problemet er oftest, at nybyggerne tit ikke kalkulere prisen for sådan noget ind, og så kommer overraskelsen, når de ser priser på +100.000.

Derfor er det måske mere på sin plads at starte ud med at finde budgettet, og så skrue sig ind på, hvad der er bedst mulig ud fra det. 

Personligt vil jeg til enhver tid foretrække systemer som IHC, eller endnu bedre, Velbus, (Velbus er desværre ikke så velkendt i DK). Det er ekstremt stærke systemer, hvor alt nærmest er muligt. KNX kunne også være en mulighed, men så er prisen omkring det dobbelt, og funktionerne stort set de samme. Så det er svært at bruge gode argumenter for KNX.  

Jeg ville ALDRIG bygge et hus, hvor jeg baserede systemet på forskellige produkter såsom Hue, Eufy oa, simpelthen fordi funktionaliteten er stærkt begrænset i form af muligheder, og så lægger det op til, at hvis man vil tilføje de virkelig effektive funktioner i et smarthjem, så er man nødt til at kombinere det med en 3.part styring, hvilket man ikke kan forvente at nye beboere/købere er i stand til at håndtere, den dag man måske skal sælge. Det har stor betydning for prisen. 

Mht til kontakter, så er det efterhånden noget som mange stiller spørgsmålstegn ved. I en ideel verden kunne man måske undvære dem. Problemet er bare, at vi lever ikke i denne ideelle verden. Og devicen om, alt hvad der kan gå galt vil før eller siden gå galt, er ikke anderledes i dag, som det var for årtier tilbage, snarer måske tværtimod vil jeg sige, efterhånden som alting bliver elektronisk og automatiseret. 
Jeg ville ikke undvære kontakter i et hus i dag. Uanset om jeg bruger dem eller ej, (jeg bruger fx meget stemmestyring og bevægelsessensorer i mit hjem), så er det stadigvæk en funktion der bare er til at gå til for alle, børn, voksne, gamle, handicappet osv.. Handicappet i form af blinde/svagtseende kan dog blive udfordret, hvis man fx vælger touch kontakter (fx Velbus, hvor de hedder paneler). Men risikoen er rimelig begrænset med lige præcis det handicap. Med fysisk tryk som med IHC, der er det lidt nemmere for blinde/svagtseende. 

Jeg har IHC i dag. Hvis jeg skulle bygge nyt, så ville jeg gå efter Velbus. (Niko kunne måske også komme på tale, men det skyldes primært at det er tilgængelig herhjemme). Og når jeg har konfigureret grundsystemet, der ganske enkelt skal virke altid og automatisk, så vil jeg begynde at tilføje de andre ting, (Hue, eufy, Zigbee, Zwave osv osv), hvis jeg kan finde et behov for dem. Men det vil blive begrænset og oftest en "bare fordi man kan" mulighed.  

Nu nævnte jeg stemmestyring. Hverken Velbus eller IHC kan klare stemmestyring grundlæggende uden at man skal tilføje noget 3.part. Det er der faktisk ikke rigtig nogen systemer der kan. Og det mener jeg er et problem. Men det gør ikke at jeg ville skrinlægge disse systemer. Deres stabilitet og grundform er simpelthen for effektiv. Så derfor må man tilbygge dette, ihvertfald indtil producenterne synes de gider tilføje muligheden. Og her kommer problemerne så ind specielt mht IHC.. Det er meget meget lidt udvikling der foregår fra LK/Schneider. Oven i det, så har jeg efterhånden fået et gevaldigt problem med LK og deres fuga produkter. De er bare ikke specielt fleksible som fx EU materiel. Så derfor vinder Velbus helt klart på denne led. Så kan man have sin mening om, hvorvidt man kan lide det lidt større EU materiel, eller gå på kompromis med muligheder, og låse sig fast i en Fuga standard. Det sidste kan jeg på ingen som helst måde anbefale. Så vælger jeg hellere det lidt større udseende, og specielt når det er Velbus´s paneler, som bare ser hammerende fede ud, med imponerende funktionalitet. 

Jeg ved ikke om du blev meget klogere af det her.. Min grundlæggende pointe er nok i virkeligheden - Gør det rigtigt første gang. Så slipper du for en masse ærgrelser og evt store dyre ombygninger senere. 

Btw. Mht til ringeklokke (video dørklokke), tjek evt Dahua VTO2202F-P eller Ezviz DB1. Dahua´s kommunikationssystem er altså ikke noget man bare skal ignorere uden først at have set det. Det køre via LAN og PoE. Ezviz DB1 er en Hikvision WiFi model.
Du kan evt selv google dem Wink
Jeg har desværre ingen af dem selv endnu, da jeg i et midlertidig komplet tåbeligt anfald kom til at købe en Ring 2 for få måneder siden, hvilket jeg forbander mig selv over lige siden. Magen til bras findes ganske enkelt ikke. Og jeg kommer sandsynligvis til at udskifte til en af de to, meget snart, når jeg har fået de sidste detaljer på plads mht funktioner jeg skal bruge i forbindelse med video dørklokke.

EDIT - Glemte at nævne. Både IHC og Velbus kan man selv programmere. Ingen af dem er dog "homekit" kompatible uden brug af noget 3.part. 

Det lyder interessant med Velbus, det må jeg have googlet da jeg ikke kender det i forvejen.
IHC har jeg tidligere kigget på, men synes det virker lidt gammeldags.
Prisen skræmmer ikke, men vil nødigt stå med et system som er håbløst gammeldags om ganske få år. Kan være lidt bekymret for at Velbus er for låst, så det ikke er let at tilføje nyt. Skal dog have checket det noget mere.

Jeg kan godt lide tanken om at have forskellige systemer der så er centralt styret. Det gør jo at man kan udskifte en del rimeligt billigt, hvis der skulle dukke et nyt produkt op. Mit nuværende alarm system var top moderne for 4 år siden, i dag er det håbløst. Det kan dog let opgraderet til noget nyt for få penge. Det tvivler jeg på hvis man bruger IHC alarm systemet.

Jeg har planer om at bruge kontakter og sensors, og har gjort det de sidste par år. Umiddelbart skal jeg ikke have nogen skærm op, ligesom det heller ikke skal styret fra en mobil. Mobilen er kun til konfiguration og evt checke status på farten.

I dag har jeg "låst" mine LK kontakter. Jeg har så installeret nogle hue kontakter ovenpå de gamle LK. Er også ved at teste en Niko(Hue). Hue kontakten kan tænde slukke 4 forskellige lamper i min stue. Jeg havde også planer om den skulle styre nogle ikea gardiner. LK kan kun tænde/slukke et lampeudtag i mit loft. Et lampeudtag som jeg ikke bruger.
Billedet viser Niko, Hue og nederst den originale LK.
 

Jeg har også en Ring 2, synes den virker ganske glimrende. Har dog homekit enablet den, så en hue pære blinker og sonos går på pause hvis nogle ringer på døren.

mht til netværk, skal der bare trækkes kabler til alle rum. Regner med Ubiquity, hvis de når at kommer med noget wifi6.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

lahan, de fleste af de mig du kigger på, skal du ikke regne med fungerer 100% om 10 år.

Så enten skal du gå efter det traditionelle og lidt gammeldags (som Kandersen skriver), ellers skal du være forberedt på at skifte udstyret løbende og så ellers vælge der du finder lækkert/tilbyder de features du har brug for lige nu.
Vær opmærksom på udstyr der kræver forbindelse til producent for at fungere/lave opsætning på. Det er ikke sikkert at den producent er der om 7 år, når du ønsker noget skal omkonfigureres.

Jeg er snothamrende gammeldags. Jeg ville bygge med halvt faste kontakter og halvt “system”, så jeg også har lys i huset og ringklokken virker, når netværket er nede, eller en “dims” (switch, bridge, router) er i gået i baglås.


Klaus
Ja er klar over det måske ikke virker om 10 år. Men det kan løbende opgrades.
Hvis man fx benytter hue, så vil man stadig kunne benytte lyset hvis det smarte ryger. Så virker de bare som en alm LED pære.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Når jeg kigger på smarthome og den gode løsning på de devices jeg allerede har så syntes jeg overordnet den største udfordring er: Den brugerflade der skal håndterer det hele på en god brugervenlig måde. Jeg har kiigger på smarthings, actiontiles og meget andet men jeg syntes der er langt til noget der er funktionelt i en børnefamillie og hverdag
For mig skal det bare virke automatisk eller på kontakter. Selvfølgeligt skal alle i huset kunne bruge det. De skal dog ikke kunne konfigurer det. Igen jeg kan ikke se det smarte i en bruger flade til det hele. Kan også se mange af tech youtuberne faktisk ikke benytter disse skærme.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvis man fx benytter hue, så vil man stadig kunne benytte lyset hvis det smarte ryger. Så virker de bare som en alm LED pære.

Som man tænder og slukker på den kontakt der ikke er der?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Kender ikke lige umiddelbart et decideret "Smart-Home-Forum" men vil da lige dele en smule af mine erfaringer.

Gulvvarme og ventilation - Hvad er det liiiige man skal justere på hele tiden? 
Det "smarte" her er sq da at man ikke skal foretage sig en skid :D og lortet blot passer sig selv.

Blot mit besyv.
Jeg har haft gulvvarme og radiatore i 6år. Jeg fik aldrig ordentligt styr på varmen. Enten var det for koldt eller for varmt. Sidste efterår købte jeg Tado til hele huset. Det gav et super godt overblik, så jeg kunne få programmeret ordentligt. Så sidste vinter havde vi en konstant varme. Det kan være pænt svært at styre varmen i et godt isoleret hus med gulvvarme. Skruer man op for varmen, så sker der intet de første timer. Så skruer man endnu mere op. Pludseligt begynder temperaturen at stige og stige de næste mange timer. Måske er det fordi vi har trægulve.
 Nå ja vores strømforbrug var så også ca 20% mindre end normalt.



Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvis man fx benytter hue, så vil man stadig kunne benytte lyset hvis det smarte ryger. Så virker de bare som en alm LED pære.

Som man tænder og slukker på den kontakt der ikke er der?


Klaus
Eller trækker stikket ud eller løsner pæren. Jeg har ikke oplevet problemet med mine hue pærer. De kører jo ikke på wifi. Så problemet vil kun opstå hvis ens hue bridge brænder af. Det vil stadig virker hvis wifi og internet er nede.
 Så det enste de kræver er strøm. Ryger strømmen, så er resultatet det samme som i dit tilfælde.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-August-2020 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)
Verisure er det et af de systemer som koster 5000kr pr år ?
Yale den må jeg kigge på.
Min plan var også at aktiveres alarm systemet, så skal dørene låses og strømmen til fx sonos cuttes. 
Dit tricks med aftensmad lyder interssant.  


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Gulvvarme og ventilation - Hvad er det liiiige man skal justere på hele tiden? 
Det "smarte" her er sq da at man ikke skal foretage sig en skid :D og lortet blot passer sig selv.

Blot mit besyv.

Et smarthjem er jo ikke smart, hvis man skal rode med det eller justere hele tiden. Det er først smart, når man netop ikke skal gøre det.

Men det betyder ikke, at man ikke kan få et behov for at justere/ændre noget. Når det sker, så kan man også gøre den justering/ændring smart Wink



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 01:02
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det lyder interessant med Velbus, det må jeg have googlet da jeg ikke kender det i forvejen.
IHC har jeg tidligere kigget på, men synes det virker lidt gammeldags.
Det er også gammeldags. Faktisk er det helt tilbage til 80érne..  Wink
Men det betyder ikke, at det er dels utroligt stabilt, og så har det et hav af muligheder. Det gælder bare om at kunne udnytte dem. Alene tanken om 128 ind og udgange, det åbner ekstremt mange muligheder. (Det er muligt at få mange flere ved fx at bruge to controllere). 

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Prisen skræmmer ikke, men vil nødigt stå med et system som er håbløst gammeldags om ganske få år. Kan være lidt bekymret for at Velbus er for låst, så det ikke er let at tilføje nyt. Skal dog have checket det noget mere.


Jeg kender ikke noget system, som ikke har een eller anden form for mangler, hvor man må tænke ud i 3.part løsninger. Mht IHC, så er et af de største irritationers momenter, at det fx ikke har noget så simpelt som en rum thermostat med display. Det fandtes engang, men LK solgte det kun i Norge.
På den anden side, så er det omvendt nok een af de ting som man sjældent har brug for at ændre på alligevel, specielt hvis man har tung gulvvarme. Og i værste fald, så kan man købe deres (dog hundedyre) app, og se temperaturen via den. Men det er alligevel ufatteligt at sådan en dims ikke eksistere. 
  
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg kan godt lide tanken om at have forskellige systemer der så er centralt styret. Det gør jo at man kan udskifte en del rimeligt billigt, hvis der skulle dukke et nyt produkt op.


Problemet med flere systemer er oftest, at du dermed også har flere forskellige systemer at skulle holde opdateret og konfigurere. Og langt mere kan gå galt. Så selvom jeg selv har flere systemer, så er grundanlægget (IHC) altid kørende. Og det der kan gå galt med de andre, det kan vi oftest leve uden, (nice to have features), når/hvis det går galt. 

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Mit nuværende alarm system var top moderne for 4 år siden, i dag er det håbløst. Det kan dog let opgraderet til noget nyt for få penge. Det tvivler jeg på hvis man bruger IHC alarm systemet.


Kommer an på hvad du mener med "opgraderet" og "håbløs forældet".
Jeg har IHC alarm, og jeg synes faktisk det er enormt godt, specielt taget i betragtning af, at det er vanvittig simpelt opbygget. Til gengæld er logikken omvendt ekstrem stærk. Der er nærmest ikke noget jeg ikke kan få det til. Så behovet for at opgradere det, det kræver lidt flere detaljer om, hvad det i givet fald skulle kunne.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har planer om at bruge kontakter og sensors, og har gjort det de sidste par år. Umiddelbart skal jeg ikke have nogen skærm op, ligesom det heller ikke skal styret fra en mobil. Mobilen er kun til konfiguration og evt checke status på farten.

Mit valg af skærm er primært så jeg kan se husets aktuelle status. Dvs temperatur, fugtighed, alarm status, skalsikring, ventilation, co2 og på den måde hurtig se og kunne overskue, om der er noget der evt fejler, eller ikke står som forventet. Med tiden bliver der også tilført data over aktuelt energiforbrug, samt mulighed for historiske data. Og muligvis også overvågningskamera.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


LK kan kun tænde/slukke et lampeudtag i mit loft. Et lampeudtag som jeg ikke bruger.

Hvis du havde IHC, så kunne du i løbet af 5 minutter programmere den LK kontakt om til, at tænde/slukke/dæmpe et lampeudtag du bruger, (blot for at give dig et hint om, hvad IHC fx vil sige).

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Billedet viser Niko, Hue og nederst den originale LK.


Jeg kender godt Niko, og særligt også Hue (jeg har selv Hue). Sidstnævnt er og bliver jeg ikke fan af. for mig handler et smarthjem ikke bare om lys. Men også resten af hjemme. Og lyset skal kunne justeres uden begrænsninger, og i øvrig uden at være afhængig af en app. Det hælper lidt at Hue kan arbejde med fx GA, og man derigennem kan bruge stemmestyring. Men Hue som grundlæggende, det giver meget lidt mening i min verden. Mine Hue lamper styres på IHC tryk, dog igennem 3.part system, da IHC ikke kan snakke med andre systemer direkte.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har også en Ring 2, synes den virker ganske glimrende.

Gider du så fortælle mig, hvordan du besvare et "ring" (en der trykke på dørklokken) ?
Hos mig skal jeg for det første have min mobiltelefon, (det er fair nok, da det er svært at gøre det anderledes). Jeg får også notifikation om, at det ringer på døren med det samme.. Men trykker jeg på notifikationen, så sker der nada. Jeg skal fysisk selv manuelt, åbne mobilen (fingeratryk) gå ind i appen, og vælge Live view, hvorefter jeg lige skal vente mindst 10-12 sekunder, før Live view er klart. Derefter kan jeg besvare.. 
Det er så uigennemtænkt, at man ganske enkelt ikke fatter, at man overhovedet kan finde på at lave sådan noget. +10-12 sekunder lyder ikke af meget (nok nærmere 20 for hele proceduren. Men det er meget, for den der står og venter. 

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

mht til netværk, skal der bare trækkes kabler til alle rum. Regner med Ubiquity, hvis de når at kommer med noget wifi6.


Hvorfor vente på Wifi6? Der kan gå en rum tid endnu før vi se det herhjemme. Og dernæst, så skal der ligesom være udstyr der bruger det. Heldigvis er det jo Ubiquiti, så det er netop at ændre/opgradere senere. (jeg bruger selv Ubiquiti Unifi her, og kunne ikke drømme om at vælge andet). 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvis man fx benytter hue, så vil man stadig kunne benytte lyset hvis det smarte ryger. Så virker de bare som en alm LED pære.

Yep, fuld styrke eller slukket.. Så må man håbe det er til at leve med en 9watt LED, der hvor den sidder Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 06:49
@kandersen

Bruger du ring eller rapid ring app ?
På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes.

Tryk på notifikationen for at svare et ring.
Kan være det virker anderledes på Android.


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Kender ikke lige umiddelbart et decideret "Smart-Home-Forum" men vil da lige dele en smule af mine erfaringer.

Gulvvarme og ventilation - Hvad er det liiiige man skal justere på hele tiden? 
Det "smarte" her er sq da at man ikke skal foretage sig en skid :D og lortet blot passer sig selv.

Blot mit besyv.
Jeg har haft gulvvarme og radiatore i 6år. Jeg fik aldrig ordentligt styr på varmen. Enten var det for koldt eller for varmt. Sidste efterår købte jeg Tado til hele huset. Det gav et super godt overblik, så jeg kunne få programmeret ordentligt. Så sidste vinter havde vi en konstant varme. Det kan være pænt svært at styre varmen i et godt isoleret hus med gulvvarme. Skruer man op for varmen, så sker der intet de første timer. Så skruer man endnu mere op. Pludseligt begynder temperaturen at stige og stige de næste mange timer. Måske er det fordi vi har trægulve.
 Nå ja vores strømforbrug var så også ca 20% mindre end normalt.


Det med varmeproblemer kender jeg alt til.

Hvis termostaterne er indstillet korrekt burde du ikke opleve de problemer. Men skal også se på hvordan er varmerør trukket. Er det 1 strengs system eller 2 strenget?

Dit problem lyder som om det kunne være et-strenget. 


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Til varmen, der er der udfordring (eller det var der i hvert fald sidst jeg kiggede) med Danfoss, da de kører deres eget lukkede system.

Fra deres egen side: "Danfoss Link™ kan ikke tilsluttes systemer, der ikke kommer fra Danfoss, såsom Apple HomeKit, IFTTT, Samsung SmartThings og Google Assistant"



Har selv Danfoss, men ja korrekt at de har deres lukket system, og det synes jeg egentligt er fint, da det skal passe sig selv. Du har jo ikke brug for at regulere på varmen hele tiden, det skal den selv finde ud af.
Nogle gange kan ting godt blive for smart.


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hej

Jeg ville høre om der er nogle som kender et godt dansk forum til smart home ?

Vi skal nemlig til at bygge nyt hus, så vil gerne have styr på alle smart-home funktionerne. Hvad skal man implementere i et nyt hus.
Vi har snakket med et bygge firma, de viste et system frem. Desværre var sælgeren ikke særlig teknisk, så han kunne ikke rigtigt fortælle noget.
Dog kunne man ikke selv konfigure systemet, hvilket er totalt no go for mig.

Jeg har selv implementeret en del produkter i vores nuværende hus. Så har en del erfaring med en del produkter.

Det er vigtigt at det er let at udskifte til et andet system.

I dag bruger jeg homekit som en fælles platform. Det virker godt, så har tænkt at forsætte med homekit. Derfor skal produkterne være homekit enable.

Dør lås
Ingen ide endnu

Lys
Jeg har brugt Hue siden det kom frem, og har været meget tilfreds med stabiliteten.
Yeelight, er ved at teste disse pærer.

Motion detection
Hue motion, har jeg god erfaring med.
Eufy cam og motion detection, er ved at teste i nuværende hus.

Kontakter
Er der egentligt nogen grund til at få monteret gammel dags kontakter ?
I dag bruger jeg primært Hue kontakter i en LK ramme.
Har også kigget på Lutron, men ser ud til at de kræver kablet forbindelse.

Security
Er ved at teste Eufy security. Umiddelbart virker det godt, men homekit mangler.

Dørklokke
Eufy doorbell

gulvvarme
Danfoss ?
Bruger Tado til gulvvarme i dag.

gardiner
Overvejer nogle ikea.
Velux ?
Andre ?

vinduer
Velux ?

Plæneklipper
Har en worx i dag, som er koblet op via en homebridge. 
Kan andre anbefales ?


Hvad har jeg mere glemt ?

Jeg ved ikke meget om emnet, men jeg ved der nogle kollegaer igennem mit arbejde der har implementeret det i sit hus. Kig på HomeAssistant. Det kan også tale med IHC.

https://www.home-assistant.io/" rel="nofollow - https://www.home-assistant.io/

Fx. brugte han det til at når han netværk finder hans telefon, kunne det tænder lyset i hans hus som han havde bestemt skulle tænde. Det ret smart.


Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 08:55
Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade.  https://eu.somasmarthome.com/" rel="nofollow - https://eu.somasmarthome.com/


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Kommer an på hvad du mener med "opgraderet" og "håbløs forældet".
Jeg har IHC alarm, og jeg synes faktisk det er enormt godt, specielt taget i betragtning af, at det er vanvittig simpelt opbygget. Til gengæld er logikken omvendt ekstrem stærk. Der er nærmest ikke noget jeg ikke kan få det til. Så behovet for at opgradere det, det kræver lidt flere detaljer om, hvad det i givet fald skulle kunne.
 
Kan IHC alarm også håndtere kamera og dørklokke ?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

LK kan kun tænde/slukke et lampeudtag i mit loft. Et lampeudtag som jeg ikke bruger. 
Hvis du havde IHC, så kunne du i løbet af 5 minutter programmere den LK kontakt om til, at tænde/slukke/dæmpe et lampeudtag du bruger, (blot for at give dig et hint om, hvad IHC fx vil sige).
Ja ville være let med IHC. Det var dog ikke indbygget i nuværende hus, så en efterinstall havde været pæn dyr.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 

Jeg kender godt Niko, og særligt også Hue (jeg har selv Hue). Sidstnævnt er og bliver jeg ikke fan af. for mig handler et smarthjem ikke bare om lys. Men også resten af hjemme.
Netop, jeg bruger heller ikke HUE app til noget. Alle regler foregår i Homekit.
Så en kontakt kan både styre en hue, ikea og Yeelight pære, uden man skal bruge Hue, Yeelight/Ikea app.
F.x. Hvis nogle nærmer sig mine udendørs Eufy kamera, så tænder lyset også automatisk. Igen jeg bruger ikke Hue til automation. De indgår bare i mit centrale automation.

Kan IHC snakke med homekit ?


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Hvorfor vente på Wifi6? Der kan gå en rum tid endnu før vi se det herhjemme. Og dernæst, så skal der ligesom være udstyr der bruger det. Heldigvis er det jo Ubiquiti, så det er netop at ændre/opgradere senere. (jeg bruger selv Ubiquiti Unifi her, og kunne ikke drømme om at vælge andet). 
Jeg har allerede noget velfungerende wifi6 udstyr som jeg tager med. Derfor venter jeg på at Ubiquiti også opgraderer.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

@kandersen

Bruger du ring eller rapid ring app ?
På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes.

Tryk på notifikationen for at svare et ring.
Kan være det virker anderledes på Android.

Jeg bruger det som Ring selv skriver, på en Android. (Ring appen). 
Jeg har ikke prøvet det på min iphone, men jeg har hørt fra andre, at de har samme oplevelse som mig. Ved dog ikke om de alle har android. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

@kandersen

Bruger du ring eller rapid ring app ?
På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes.

Tryk på notifikationen for at svare et ring.
Kan være det virker anderledes på Android.

Jeg bruger det som Ring selv skriver, på en Android. (Ring appen). 
Jeg har ikke prøvet det på min iphone, men jeg har hørt fra andre, at de har samme oplevelse som mig. Ved dog ikke om de alle har android. 
Det er ring som laver begge apps. Rapid ring app er nyere end den almindelige.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 10:38
Vil da lige give et link til min blog om emnet
https://www.hjemmestyring.dk" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kan IHC alarm også håndtere kamera og dørklokke ?


Dørklokke - Ja, bruges af mange. 

Kamera - Kommer an på hvad det er for et kamera, og hvad det er du vil med det.
IHC kan af gode grunde ikke optage eller gemme optagelser. Men er det et kamera med eksterne alarm udgange via potentielfri kontakter, så er det intet problem at trigge det i IHC. Og derfra kan man næsten gøre med det hvad man vil, fx sende en notifikation, når kameraet opdager en bevægelse/person/whatever.
Det er fuldstændig det samme som med dørklokken. Hvis man føre trykket til en indgang - Ja så er det næsten blot fantasien som sætter grænsen for, hvad man kan bruge det til.

Ang dørklokke. En snedig detalje er fx at "slukke" dørklokken (selve klokken), når man ikke er hjemme. På den måde kan evt indbrudstyve ikke lige afprøve dørklokken, for at tjekke om nogen er hjemme. 

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

 
Kan IHC snakke med homekit ?


Ikke uden 3.part gateway. I mit setup bruger jeg en Rpi3B+ og openHAB2. Andre bruger Home Assistant. Men der findes også et mindre "besværligt" system som IHCcaptain, som i øvrig er dansk udviklet.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har allerede noget velfungerende wifi6 udstyr som jeg tager med. Derfor venter jeg på at Ubiquiti også opgraderer.


Okay, det er så første gang jeg høre om udstyr med Wifi6 der er tilgængelig.. Men det kan evt lige så vel være mig der ikke har fulgt ordentlig med. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det er ring som laver begge apps. Rapid ring app er nyere end den almindelige.


Nu har jeg lige hentet den..
Det er jo to forskellige apps, som tilsammen kunne være bygget samme i een og samme app..
Rapid Ring kan fx ikke bruges til at sætte din Ring op med. Der skal man over i Ring appen.. Der er også en direkte adgang til Ring app, fra Rapid Ring app.
Så Rapid Ring virker mere som om, at det netop er den manglende (og fungerende/meningsfulde) notifikation.

Hvor idiotisk er det lige Confused

Mangler endnu at prøve den, så det kan være jeg bliver endnu mere negativt overrasket...

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade.  https://eu.somasmarthome.com/" rel="nofollow - https://eu.somasmarthome.com/

Det faktisk ret smart. Jeg kan ikke finde information om hvordan den forsynes udover der findes en solcellepanel?
Strømforsynes de via 230V med en usb til enhenden?

EDIT: Ser lige de kun velegenet til rullegardiner. Kan de mon bruges til lamelgardiner? Der er jo to snore?


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade.  https://eu.somasmarthome.com/" rel="nofollow - https://eu.somasmarthome.com/

Det faktisk ret smart. Jeg kan ikke finde information om hvordan den forsynes udover der findes en solcellepanel?
Strømforsynes de via 230V med en usb til enhenden?

EDIT: Ser lige de kun velegenet til rullegardiner. Kan de mon bruges til lamelgardiner? Der er jo to snore?

Ellers tjek disse ud, her har jeg købt fra til hytten.
https://www.poweredblinds.co.uk/" rel="nofollow - https://www.poweredblinds.co.uk/

De kører på batteri og jeg har skiftet 1 gang på 5år indtil videre


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 12:39
Det ser ikke ud til det system passer til lamelgardiner?


Skrevet af: Ottilia
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-August-2020 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh
Jeg vil gætte på han bruger dette plugin
https://www.npmjs.com/package/homebridge-verisure" rel="nofollow - https://www.npmjs.com/package/homebridge-verisure

Homebridge er et stykke software der enabler forskellige devices til homekit. Det kan være verisure, Sonos, Ring osv.
Det kan køre på en lille server eller en NAS. Du kan også købe en lille homebridge boks hvor alt er installeret.


Skrevet af: Ottilia
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh
Jeg vil gætte på han bruger dette plugin
https://www.npmjs.com/package/homebridge-verisure" rel="nofollow - https://www.npmjs.com/package/homebridge-verisure

Homebridge er et stykke software der enabler forskellige devices til homekit. Det kan være verisure, Sonos, Ring osv.
Det kan køre på en lille server eller en NAS. Du kan også købe en lille homebridge boks hvor alt er installeret.
Tak for svar. Har læst lidt om det nu, men må nok konstatere at det ligger over mine evnerSmile


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 19:10
hvis det skal være let, så skal du bare bestille denne hoob boks.

Jeg har dog selv bygget min på en synology nas i en docker container.

https://homekitnews.com/2020/04/17/hoobs-homebridge-out-of-the-box-review/" rel="nofollow - https://homekitnews.com/2020/04/17/hoobs-homebridge-out-of-the-box-review/


Skrevet af: PeterDKM
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh

HomeBridge er software hvor der er mange plugins til alt muligt så det kobler ind i HomeKit :)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh

HomeBridge er software hvor der er mange plugins til alt muligt så det kobler ind i HomeKit :)
kører Yale doorman HomeKit ?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-August-2020 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Mangler endnu at prøve den, så det kan være jeg bliver endnu mere negativt overrasket...

Jeg fik testet ring 2 vs eufy Doorbell i dag.

Fra man trykker på ring 2 dørklokken til billede i rapid ring går der let 10-15 sekunder. Tlf var selvfølgeligt i låst tilstand ved begge test.

På eufy går der 3-4 sekunder.

Første notifikation kommer virkeligt hurtigt i eufy app.

Min tlf var på samme wifi som ringeklokkerne. Jeg brugte Face-id på tlf.


Skrevet af: PeterDKM
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh

HomeBridge er software hvor der er mange plugins til alt muligt så det kobler ind i HomeKit :)
kører Yale doorman HomeKit ?

Ja igennem verisure -> homebridge :)

Jeg ved godt verisure koster - men du startede med at sige at +100.000,- ikke var noget problem 😂 her betaler du så i små bider :)



Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh

HomeBridge er software hvor der er mange plugins til alt muligt så det kobler ind i HomeKit :)
kører Yale doorman HomeKit ?

Ja igennem verisure -> homebridge :)

Jeg ved godt verisure koster - men du startede med at sige at +100.000,- ikke var noget problem 😂 her betaler du så i små bider :)

kan man nøjes med en Yale lås og så bare køre et homebridge plug-in for at få den HomeKit enabled ?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:


Ja igennem verisure -> homebridge :)

Jeg ved godt verisure koster - men du startede med at sige at +100.000,- ikke var noget problem 😂 her betaler du så i små bider :)

Ja ved godt jeg sagde at prisen ikke betød så meget. Prisen betyder ikke så meget hvis jeg kan se værdien. Jeg har svært ved at se fordelen ved G4S, verisure etc.
De er ofte ret lukkede, så svært at se hvad det realt koster. Så hvad er det de giver som er 5000kr værd pr år ?

Selvfølgeligt fint der kommer en vagtmand ud for at lukke døren efter tyven, men bortset fra det kan jeg ikke se fordelen.



Skrevet af: PeterDKM
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:


Ja igennem verisure -> homebridge :)

Jeg ved godt verisure koster - men du startede med at sige at +100.000,- ikke var noget problem 😂 her betaler du så i små bider :)

Ja ved godt jeg sagde at prisen ikke betød så meget. Prisen betyder ikke så meget hvis jeg kan se værdien. Jeg har svært ved at se fordelen ved G4S, verisure etc.
De er ofte ret lukkede, så svært at se hvad det realt koster. Så hvad er det de giver som er 5000kr værd pr år ?

Selvfølgeligt fint der kommer en vagtmand ud for at lukke døren efter tyven, men bortset fra det kan jeg ikke se fordelen.


Jeg vil sige at igennem HomeBridge plug-in er der næsten adgang til alt. Sensore og meget mere. Nej hvis du ikke kan se værdi i vagten er det for dyrt. Jeg kan godt lide at have trygheden med at de ikke har en halv dag til at gennemrode mit hus :)

Jeg ved ikke om du kan med Yale uden om deres system.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 19:04
Indendørs og udendørs sirene og blink koster ikke alverdens,
Tænker det virker umiddelbart ligeså godt som en vagt. (Medmindre man bor langt ude på landet)

Mit system (hjemmelavet (med færdige komponenter)) starter sirene indendørs og giver besked til naboer, så de evt. Lige kan gå forbi. (Dette bliver også sagt over anlægget, til tyvene)
Og så kan jeg aktivere udendørs alarmen manuelt.

Udendørs har jeg kamera som genkender hvis der er personer, og give en advarsel til personer og giver mig besked, sammen med et billede, så kan jeg selv aktivere alarmen hvis jeg føler for det


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 07-August-2020 kl. 20:23
Jeg må indrømme at jeg er gået HELT over i modsatte grøft.

Vi frabad os aktivt installation og opsætning af alarm system (kan ikke huske leverandøren) i vores nye hus som ellers var "med i entreprisen"

Har ikke rigtigt noget som det ville være en katastrofe hvis en tyv synes han havde mere brug for end mig. Har selvfølgelig en helvedes masse elektronik men det er vel det man betaler forsikringen for at dække hvis uheldet skulle være ude?

Udover dét så er der ikke den store besparelse på vores forsikring om vi har alarm eller ej. 




Skrevet af: elendil
Skrevet den: 09-August-2020 kl. 08:32
Jeg synes en af de allerstørste værdier ved et alarmsystem er visheden om at man ikke kommer hjem til et indbrud. Altså, at hvis ens telefon ikke har bimlet, er der ikke noget at spekulere over.

Jeg ville hade at have indbrud her. Alt det bøvl, smadrede ting, uvisheden seks måneder efter, når man ikke kan finde et eller andet osv.

Bortset fra det tror jeg en hund er den klart bedste tyverisikring. Men sådan en kræver lidt mere vedligehold end et alarmsystem.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 09-August-2020 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må indrømme at jeg er gået HELT over i modsatte grøft.

Vi frabad os aktivt installation og opsætning af alarm system (kan ikke huske leverandøren) i vores nye hus som ellers var "med i entreprisen"

Har ikke rigtigt noget som det ville være en katastrofe hvis en tyv synes han havde mere brug for end mig. Har selvfølgelig en helvedes masse elektronik men det er vel det man betaler forsikringen for at dække hvis uheldet skulle være ude?

Udover dét så er der ikke den store besparelse på vores forsikring om vi har alarm eller ej. 
Har du prøvet at have indbrud? For hvis ikke du har prøvet det, kan jeg godt forstå den tankegang - sådan havde jeg det også lidt.

For os var det en vanvittigt ubehagelig oplevelse at komme hjem til en dør der var brudt op og et hus der var fuldstændigt gennemrodet.

Alting lå på gulvet, de havde været i tøjskabe og undertøjsskuffer - tror der gik 1 måned før vi var igennem af have vasket alt vores tøj, som de havde haft deres klamme fingre i.


I reel værdi tror jeg vi mistede 10-15.000 kr (ikke nyværdi, men hvad det ville vurderes til - og det er nok højt sat).

Men der røg bl.a. en gammel computer hvor der røg nogle filer og billeder, jeg gerne ville have haft gemt (ja, backup, I know).
Og de smykker min kone havde på til vores bryllup, som er uvurderlige for hende, men kan indbringe et par hundrede kroner for tyvene (eller fra forsikringen), Samt nogle ting hun har arvet. Der gik derudover et halvt år før hun fandt ud af hvad hun reelt manglede, fordi hun fik det fysisk dårligt af at skulle kigge sine smykker igennem.


Jeg betaler ikke for alarmen fordi jeg har lavet en cost-benefit-analyse på alarmen-prisen vs forsikringsudbetalingen.

Jeg betaler fordi de skilte der sidder på postkassen, dørene og vinduerne om at der er alarmsystem med vagt, måske gør at tyvene går videre istedet for at bryde ind hos mig.



I forhold til hvad en vagt gør godt for, så påstår alarmselskaberne også at de ringer og melder det til politiet, mens tyven stadig er i huset - så hvis der er en patrulje i nærheden, sker der måske noget ved det.
Derudover har de også brandalarm koblet på, så hvis brandalarmen går mens du sidder på Kreta, så kan de rent faktisk tilkalde brandvæsnet.
Om de to eksempler så sker i virkeligheden, det kan jeg ikke udtale mig om For jeg har heldigvis ikke prøvet det efter vi fik alarm.



Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 09-August-2020 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må indrømme at jeg er gået HELT over i modsatte grøft.

Vi frabad os aktivt installation og opsætning af alarm system (kan ikke huske leverandøren) i vores nye hus som ellers var "med i entreprisen"

Har ikke rigtigt noget som det ville være en katastrofe hvis en tyv synes han havde mere brug for end mig. Har selvfølgelig en helvedes masse elektronik men det er vel det man betaler forsikringen for at dække hvis uheldet skulle være ude?

Udover dét så er der ikke den store besparelse på vores forsikring om vi har alarm eller ej. 
Har du prøvet at have indbrud? For hvis ikke du har prøvet det, kan jeg godt forstå den tankegang - sådan havde jeg det også lidt.

For os var det en vanvittigt ubehagelig oplevelse at komme hjem til en dør der var brudt op og et hus der var fuldstændigt gennemrodet.

Alting lå på gulvet, de havde været i tøjskabe og undertøjsskuffer - tror der gik 1 måned før vi var igennem af have vasket alt vores tøj, som de havde haft deres klamme fingre i.


I reel værdi tror jeg vi mistede 10-15.000 kr (ikke nyværdi, men hvad det ville vurderes til - og det er nok højt sat).

Men der røg bl.a. en gammel computer hvor der røg nogle filer og billeder, jeg gerne ville have haft gemt (ja, backup, I know).
Og de smykker min kone havde på til vores bryllup, som er uvurderlige for hende, men kan indbringe et par hundrede kroner for tyvene (eller fra forsikringen), Samt nogle ting hun har arvet. Der gik derudover et halvt år før hun fandt ud af hvad hun reelt manglede, fordi hun fik det fysisk dårligt af at skulle kigge sine smykker igennem.


Jeg betaler ikke for alarmen fordi jeg har lavet en cost-benefit-analyse på alarmen-prisen vs forsikringsudbetalingen.

Jeg betaler fordi de skilte der sidder på postkassen, dørene og vinduerne om at der er alarmsystem med vagt, måske gør at tyvene går videre istedet for at bryde ind hos mig.



I forhold til hvad en vagt gør godt for, så påstår alarmselskaberne også at de ringer og melder det til politiet, mens tyven stadig er i huset - så hvis der er en patrulje i nærheden, sker der måske noget ved det.
Derudover har de også brandalarm koblet på, så hvis brandalarmen går mens du sidder på Kreta, så kan de rent faktisk tilkalde brandvæsnet.
Om de to eksempler så sker i virkeligheden, det kan jeg ikke udtale mig om For jeg har heldigvis ikke prøvet det efter vi fik alarm.


Yes - en enkelt gang mens vi var på ferie. Vi havde noget familie til at klare det praktiske med aflåsning inden vi kom hjem igen.

For mit/vores vedkommende var det da også træls og ja - der var da besvær med oprydning og kontakt til forsikringen osv. men så var det altså heller ikke værre.
Hvorfor vaske alt tøj osv. Det skal da bare lægges på plads igen - Havde de pisset ud over det hele eller hvordan?
Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.

Har ingen tillid til politiet - så om de kommer eller ej betyder ingen ting.

Alarmen kan jo ikke sikre at der bliver gået forbi Jeres hus og hvis en tyv igennem vinduerne kan se at der er masser af værdifulde effekter at gå efter så tror jeg sq det er lige meget om der er alarm eller ej.

Forestiller mig at et typisk indbrud tager 5-10min og jeg tror at man skal være ekstrem heldig hvis nogen skal fange tyven på fersk gerning, men det er vel også lige meget hvis skaden allerede er sket.

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller". 

Jeg har sikret os ift. backup af data og meget værdifulde ting og arvesmykker mv. er låst inde i pengeskab som man ikke brækker op eller flytter med.
Så ja - har da sikret en smule men at skulle betale hver måned - No Way!

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.

Hvad jeg lige umiddelbart kan læse så kan en alarm måske endda have den modsatte effekt i virkeligheden:  https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud  

"....Når jeg ser de klistermærker, kan det få mig til at tjekke en ekstra gang, om der skulle være noget der er værd at stjæle, siger "Peter", en tidligere indbrudstyv..."



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-August-2020 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.


Det er en meget menneskelig (normal) reaktion, at man kan få det rigtig dårligt ved at vide, at fremmede har været i ens hjem, mens man ikke selv var der. Det er faktisk een af de allermest ubehaglige ting ved et indbrud, siges der. Jeg har ikke selv prøvet det. Men jeg kan sagtens sætte mig ind i det ubehag det må give. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Har ingen tillid til politiet - så om de kommer eller ej betyder ingen ting.


Og det er med god ret. Uanset om politiet er i nærheden eller ej, så er chancen for at de når at ankomme mens et indbrud står på ekstrem lille. Så det er ikke den del man skal have troen på. Derimod skal politiet bruges til den videre efterforskning.

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Alarmen kan jo ikke sikre at der bliver gået forbi Jeres hus og hvis en tyv igennem vinduerne kan se at der er masser af værdifulde effekter at gå efter så tror jeg sq det er lige meget om der er alarm eller ej.


Både ja og nej. 
Der har været mange undersøgelser af dette. Men fælles for dem alle er, at det er larm/og visuel indikering der gør udfaldet, (evt røgkanon), samtidig med at det skal være svært for tyvene at komme væk med tyvekosterne, uden stor risiko for at blive opdaget. Men det handler om tid, tid som er ekstrem kort. Et vellykket indbrud kan begås med succes på ganske få minutter. Det er den tid man skal fokusere på, hvis man skal have et rimelig system. Og så skal man have i baghovedet. Alarm forhindre ikke indbrud.  

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Forestiller mig at et typisk indbrud tager 5-10min og jeg tror at man skal være ekstrem heldig hvis nogen skal fange tyven på fersk gerning, men det er vel også lige meget hvis skaden allerede er sket.


Præcis. Men husk, det er denne vurdering indbrudstyven laver inden de går ind. (Hvor hurtigt kan de gennemføre og komme væk). Det er den man skal fokusere på. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller".


Jeg er delvis enig. Igen, hvis alarm systemet gør, at tyven hellere vælger naboen i forhold til at vælge dig, så er pengene måske givet godt ud. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.


Forsikringen kan ikke rette den psykologiske skade, som nogle får af dette.

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Hvad jeg lige umiddelbart kan læse så kan en alarm måske endda have den modsatte effekt i virkeligheden:  https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud  

"....Når jeg ser de klistermærker, kan det få mig til at tjekke en ekstra gang, om der skulle være noget der er værd at stjæle, siger "Peter", en tidligere indbrudstyv..."



Jada. Det er jo logik. Men "Peter" ved ikke om disse klistremærker sidder der, fordi man har værdier eller fordi man bare ikke gider "have besøg af Peter". Så derfor må "Peter" finde ud af det. Og når "Peter" gør det, så bliver han "fanget" på dit alarm system, (som bla består af vidoe overvågning) dvs allerede inden han er inde i huset.
Nu ved du dermed, at Peter snuser rundt om dit hus, og måske/måske ikke planlægger at "besøge" dig, indendøre. 
Hvad du selv vælger at gøre herefter, det er helt op til dig. Hvis du alligevel er så ligeglad, som jeg fornemmer du lidt er. Så vil jeg da anbefale at du måske overvejer at invitere ham inden for på en nemmere måde, end at han skal ødelægge dit hus for at komme ind. Det spare både dig og ham lidt ekstra arbejde Wink



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 09-August-2020 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Hvorfor vaske alt tøj osv. Det skal da bare lægges på plads igen - Havde de pisset ud over det hele eller hvordan?
Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.
Tusind tak for psykoanalysen af en person du slet ikke kender Confused

Tror du skal overveje at slå ordet empati op, og så sætte dig lidt ind i at bare fordi du eller nogen du kender reagerer på en bestemt måde, er det ikke alle mennesker der har det på præcis samme måde.
Vi er allesammen forskellige (heldigvis).

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller". 

Jeg har sikret os ift. backup af data og meget værdifulde ting og arvesmykker mv. er låst inde i pengeskab som man ikke brækker op eller flytter med.
Så ja - har da sikret en smule men at skulle betale hver måned - No Way!

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.
Det er helt fair at du vurderer at det ikke er pengene værd. Mit indlæg var et indspark for at belyse at den slags ikke altid kan gøres op i penge - helt afhængigt af hvordan man er som person og hvordan man reagerer.

Det må have været fedt i jeres situation slet ikke at blive berørt over det overgreb (for sådan opfattede jeg situationen, men det er bare sådan jeg er skruet sammen) at andre mennesker bryder ind i jeres hjem og roder igennem jeres ting.


Og så er mit sidste punktum sat for den del, for det kan hurtigt (og er det nok også allerede) komme meget off-topic i forhold til det oprindelige emne.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 09:29
Er der nogle som har erfaring med Niko Home Control ?


Skrevet af: PippaRandall
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 13:10
En effet, il vaut mieux commencer par déterminer le budget, on pense aussi à une maison intelligente, merci de me dire quels sont les prix approximatifs sur le marché pour les différentes offres?


Skrevet af: Alex21
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 15:08
Vi har købt en 100% trådløs http://https://fosseurope.dk/trend-bluu/" rel="nofollow - dørklokke der lader op via tryk. Batteritiden er et år, og 5 års garanti. Det fungerer superfint hjemme hos os, og man kan med god samvittighed. Og de har faktisk også mange andre produkter. Efter at have købt dørklokke der, er jeg ikke i tvivl om vi køber alt hvad de udbyder til hjem. Men vi tænker også rigtig meget på bæredygtighed hos os, så det kommer lige efter funktionalitet. Og derfor går vi også efter produkter der kan tilbyde dette. Jeg håber det kan give lidt inspiration til det øvrige der er kommenteret på dit opslag. :)


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-April-2021 kl. 18:16
Du er på ingen måde den eneste! 
https://www.youtube.com/watch?v=x7pSkVarixU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=x7pSkVarixU

https://www.youtube.com/watch?v=85yH56DS5mg" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=85yH56DS5mg

Konklusionen er vist "inkonklusiv"! :-) - i hvert fald endnu.


Skrevet af: AndaHARTTg3
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 15:52
Vi endte også med at droppe alarmsystemerne. Dels fordi jeg ikke ser en fordel i dem, når de ikke er tilknyttet et alarmsystem, og så synes jeg generelt selve selskabet er en dyr fornøjelse når man “leaser” udstyr ved siden af et abonnement. Tilgengæld har vi fundet en masse fede produkter fra https://fosseurope.dk" rel="nofollow - fosseurope.dk som vi bruger i vores hjem. Trådløse, lang levetid, og så skaber de også sikkerhed for os. Det har været en ganske rimelig løsning i vores hjem. Dog har jeg også haft kigget lidt på Arlo som et supplement. Er der noge der har erfaringer med det?



Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af AndaHARTTg3 AndaHARTTg3 skrev:

Jeg vil koncentrere mig i et smart hjem om dets sikkerhed, det vil sige tage sig af kameraerne, så de står på gode steder, og dataene transmitteres sikkert, installer en god elektronisk lås takket være den, din dør har ikke en mekanisk låse, og 90% af tyvene passerer døren, og tager sig også af alarmen
En elektronisk lås er en komfort lås, og ikke en sikring.
Ifølge siden her, foregår 8 procent af indbrud via hoveddøren.
Ligesom de fleste indbrud foregår med et koben.
https://botrygt.dk/tjek-paa-tyven/hvor-kommer-tyven-ind" rel="nofollow - https://botrygt.dk/tjek-paa-tyven/hvor-kommer-tyven-ind


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Braddk
Skrevet den: 05-August-2023 kl. 01:38
Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh



Hej Peter 

Jeg hat list problemer med homebridge-verisure installering 

Hvor taster begræftelses koden ind jeg får af verisure 

Jeg har også raspberry pi 

Hvis du kunne give en beskrivelse af installations processen ville det være fedt da jeg ikke kan få terminal linjen med nxp verisure til at gøre noget 

På forhånd tak 


Skrevet af: Braddk
Skrevet den: 05-August-2023 kl. 04:20
Update jeg har fået alarmen til at virke men danalock kommer ikke frem alt andet kommer som lukke muduler til vinduer osv røgalarm samt slugs men danalock kommer ikke frem som modul hvordan fik du den frem 





Print side | Luk vindue