Print side | Luk vindue

KevinL' TV -stue / bio

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161501
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 22:12


Emne: KevinL' TV -stue / bio
Skrevet af: KevinL
Emne: KevinL' TV -stue / bio
Skrevet den: 13-August-2020 kl. 23:34
Hej REC

Jeg har tidligere spurgt ind til råd og vejledning herinde i forbindelse med renovering af huset.

Mit udstyr og opstilling af udviklet sig gennem tiden, men med en større renovering hvor vægge lofter og gulv bliver lavet efter ønske så kommer der en løbene lidt nyt op.

Den første opsætning da vi flyttede ind i huset.



Dette er en 5.1 opsætning med følgene.

AV-receiver - SONY STR-DA 1200ES
TV - Panasonic 42" V10
Front - B&W 603S3
Center - B&W kompakt væghængt model.
Bag - Focal SIB
Sub - Focal (sib)
PS3


B&W blev udskiftet til Q Acousitc 3050I samt 3090 Center.
Det har haft samme placering i stuen som min B&W opsætning, jeg har bare ikke andre billeder af opsætningen end en testopsætning i den "nye" stue.



AV-receiver - Marantz SR 6009  Jeg fortryder at være gået af med min SONY 1200ES, da der var mere power i den 
TV - SONY 55" husker ikke modellen, men en fornuftig rost model med ca 5 år på bagen.
Front - Q Acousitc 3050I
Center - Q Acousitc 3090
Bag - Dali Zensor 1
Sub - Focal (sib)

Nu er vi så gået igang med renoveringen og billeder og opdateringer vil komme løbene.

Jeg har fremtidige idéer til min opsætning, men grundet økonomi er jeg nødtil at holde lidt igen og tage det løbene.

Her er lidt billeder først:
Min opsætning har stået op af den blå væg.










Svar:
Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 13-August-2020 kl. 23:35
Alt er nu revet ned og elektriker her trukket kabler, lagt tomrør til TV, receiver, højtalere & netværk.

Tømmer har bygget en ny Fermacel væg efter mine tegninger, og isoleret med mineraluld.

Der er trukket kabler til en 5.1.2 Dolby Atmos opsætning og alle mål / grader er nøje udmålt fra Dolby's guide.

TV -stuen bliver flyttet til vores gamle spisestue, der er et mørkere og mindre rum end før.
Jeg har prøvet at indarbejde en form for håndtering af akustik lidt ind i rummet, da det var en stor udfordring i mit tidligere setup.
Det jeg har gjort er at få monteret Troltekt loft og så er der blevet limet ca. 8 m2 pyramide (50x50x80mm) skum op på muren hvor sofaen skal stå.















Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 00:12
I Fermacel vægen har jeg fået lavet et hul for indbygget højtaler samt hul for teknik der er 800mmx200mm og 150mm i dybden. Der kommer 5 stikkontakter UniFy AC bag TV.

Væggen bag sofaen har som nævnt fået en gang pyramide skum i håb om at gøre lidt ekstra for akustikken.

Væggen med pyramideskum og væggen med døren ved siden af vil derudover blive beklædt med sorte træ akustikpaneler for at dæmpe yderligere.

Da pladsen bliver mindre i min nye TV -stue og med udfordringen af et gangareal forbi TV har jeg desværre være nødsaget til at købe nye højtalere.

Jeg har købt 2 B&O Belolab 18 i sort, med sorte trælameller der vil blive væghængt samt en B&O Palatial indbygning centerhøjtaler.


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 09:27
Ja, det er godt nok TRÆLS at du er nødt til at købe sådan nogle højttalere😁😁😁😁😁
Kender ikke lige centeret.... 


-------------
Ning


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 09:31
Hullet til strøm og tilslutninger, er det bag skærmen.. Hvis, er der så taget højde for montering af vægbeslag? 

-------------
Ning


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Ja, det er godt nok TRÆLS at du er nødt til at købe sådan nogle højttalere😁😁😁😁😁
Kender ikke lige centeret.... 

Ja ikke Tongue sikken skam.

Centeren er en højtaler de laver i samarbejde med Orgin Acoustic, ikke noget jeg som sådan kender, men da de ikke for mig har andre pæne brugbare center højtaler løsninger så går jeg ned den.
Jeg forventer at Atmos højtalerne bliver af samme serie.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Hullet til strøm og tilslutninger, er det bag skærmen.. Hvis, er der så taget højde for montering af vægbeslag? 

Korte svar, ja det er der. Hullet er placeret så TVet går ca 50mm under kant af hullet.
 

Ja der er lavet et hul der er 800mm lang, 200mm højt, 150mm dybt.
TVet vil dække hullet, og inde bag kommer der 5 strøm udtag, antenne, netværkskabel samt en UniFy AC Lite med PoE.

På sigt var ønsket et 65" LG GX. Det vil se så flot ud, uden nogen form for gap.


Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 15:43
Hvorfor 5 strømudtag? Bare nysgerrig Embarrassed

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Hvorfor 5 strømudtag? Bare nysgerrig Embarrassed
5 fordi at mine Beolab 18 er aktive højtalere, og skal bruge et strømstik hver, og så 1 til TV og hvis jeg så ville smide noget andet ind bagved, så ved jeg at der er strøm Wink


Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 17:08
Ah, ok. Er der ikke plads til en stikdåse, hvis det endelig skulle være?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-August-2020 kl. 20:11
Er det dit V10 der skal bruges? Der sidder ophængt vist i toppen? 
Jeg har et Oled tv og der sidder vægophænget på nederste halvdel af skærmen... Det kunne måske give problemer i forhold til hullet... Hvis du engang skal ha sådan en😁


-------------
Ning


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 15-August-2020 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Ah, ok. Er der ikke plads til en stikdåse, hvis det endelig skulle være?
Jo der er masser af plads😁
Men kan ligeså godt få lidt ekstra ind. Og når de er igang tror jeg ikke det er meget dyrere end en ekstra stikdåse.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 15-August-2020 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Er det dit V10 der skal bruges? Der sidder ophængt vist i toppen? 
Jeg har et Oled tv og der sidder vægophænget på nederste halvdel af skærmen... Det kunne måske give problemer i forhold til hullet... Hvis du engang skal ha sådan en😁

Min ellers gode gamle Panasonic V10 stod af for ca 5 år siden.
Og er blevet udskiftet til et SONY 55"  men når vi kommer til BF så kunne der måske ryge et OLED i kurven 😃 hvis jeg da ikke når at bruge de afsatte midler på andet grej.

Mht. Ophæng, så optager 'hullet ca. 250mm af bunden af TVet.
Jeg synes at jeg har set på forskellige TV for at finde ud af hvor hullet skal være og hvor stort.

Jeg skal nok finde en løsning hvis det skulle drille.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 09:13
Så er der sket lidt mere, der er dog lidt vej endnu.

-Maleren kommer og maler den hvide fodliste i samme farve som væg.
-Jeg skal have malet fronten på Centerhøjtaleren.
-Fundet et nyt væghængt lille møbel til min Receiver og andet grej.  (nogen idéer?)








Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 10:21
Super elegant og flot løsning!!! Fede BeoLab 18 ;) Bliver fedt når center grillen bliver sort

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum


Skrevet af: wamsler
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 10:26
elegant, det er rigtigt lækkert at se på og den center det ser jo vanvittigt fedt ud 😊


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 10:59
Det ser sgu skide lækkert ud <3

Der er bare noget over væghængte BL18 eller bare BL8000 for den sags skyld. 
Hvilken farve skal frontgitteret til din center males? 
Og hvor skal dine komponenter hænge? Ville næsten være synd at hænge dem på samme væg som som TV. Ville næsten ødelægge det clean look væggen har nu. 


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 10:07
Det går mere og mere fremad der hjemme.
Jeg fik indkøbt et møbel til min receiver og fik den monteret i går, og det næste der står på listen er en ny sub.

Ny sub, her er der virkelig brug for hjælp.
Jeg bruger det til 50/50 film / musik, så hvad dælen skal man se på?
Jeg vil ikke have en bulder bas, den skal være kontant og gerne så man kan mærke den i mellemgulvet.

Uden at have meget forstand på det, så tænker jeg en trykkammer sub.
Budget, omkring 10k.




Skrevet af: Jens PN
Skrevet den: 02-September-2020 kl. 20:13
2 stk. af de her: 
https://www.av-connection.dk/?PGr=6082" rel="nofollow - https://www.av-connection.dk/?PGr=6082

Små og effektive. Har dem selv Smile

De kan fint placeres imellem tv og højtalere.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 05-September-2020 kl. 20:55
Hej
Jeg ser lige din tråd nu. Det er nok lidt sent at komme med ændringsforslag. Men der er mange ting, jeg ville have gjort anderledes.
Gips er bestemt ikke det bedste materiale, selvom det er bedre end beton, mursten mm. Men du vil få bedre lyd hvis du brugte krydsfiner. Det giver en mere varm mellemtone og diskant.
 
Troldtex er heller ikke det bedste materiale at bruge.
 
Hvordan har du bygget væggene?


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 05-September-2020 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Ah, ok. Er der ikke plads til en stikdåse, hvis det endelig skulle være?
Jo der er masser af plads😁
Men kan ligeså godt få lidt ekstra ind. Og når de er igang tror jeg ikke det er meget dyrere end en ekstra stikdåse.
Bedste løsning er et installationskabel til hvert apparat med egen Furutech vægkontakt. Mindre støj og mere ren lyd. I bryggers anbefaler jeg en tysk Klangmodul. det er så godt forlyden. Strøm betyder så meget og det bør overdimensioneres. Det giver så stor forbedring.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 05-September-2020 kl. 21:13
Hvad har du fået af vejledning på Recorder? Hvad er dine krav?


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2020 kl. 21:47
Det er ikke meget der sker i min lille TV stue, men det skrider fremad.

Min væg bag sofaen og væggen ved døren skal beklædes med Woodup akustikpaneler, og jeg har fået 6 Stk hjem, problemet er bare at der er fejl på alle plader, og næste levering er i uge 38.

Der er kommet et lille møbel til min Receiver, og alt rodet ligger bag stoffet, men min Marantz får lov til at stå frit! som den skal :)

Jeg har set et par film og hørt lidt musik og jeg må sige at der aldrig har været så god lyd her hjemme som nu. Det lille rum samt, den nærmest eksperimentelle akustikbehandling har på givet pote, om jeg kunne have lagt mine penge og energi i en anden løsning er da mulig, men uden nogen brugbare råd så var det bare at give det et skud.









Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2020 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Hej
Jeg ser lige din tråd nu. Det er nok lidt sent at komme med ændringsforslag. Men der er mange ting, jeg ville have gjort anderledes.
Gips er bestemt ikke det bedste materiale, selvom det er bedre end beton, mursten mm. Men du vil få bedre lyd hvis du brugte krydsfiner. Det giver en mere varm mellemtone og diskant.
 
Troldtex er heller ikke det bedste materiale at bruge.
 
Hvordan har du bygget væggene?

Hej Sven 

Tak fordi du giver dig tid til at læse med og give din mening.

Ud fra dine kommentarer kan jeg tyde at du måske er lidt mere "Audiofil end jeg er, eller i hvert fald tyder jeg det sådan :) 

Ved ikke om det gør en forskel, men der er ikke brugt gips nogle steder, men derimod Fermacel til opbygningen af væggen hvor TVet hænger.
Dette er valgt på baggrund af at der skal hænge TV, højtalere og indbygnings højtaler og fordi jeg ønsker en så stiv og vibrations fri væg som muligt inden for rimelighedens grænser.
Væggen er tilmed blevet isoleret for igen at gøre et eller andet ved akustikken ift. Film / musik og generel ophold i rummet.

Dertil har jeg valgt Troltekt pga. Rumakustik.

Bag min sofa har jeg i håb om at absorbere og diffuse lyden, monteret 80mm tykke 50 x 50 x 80mm Pyramideskum, og oven på disse kommer der sorte akustikpaneler fra Woodup.

Du nævner noget omkring nogle kabler osv. men jeg må indrømme at det for mig er at gå for vidt.
Jeg har absolut intet forstand på kabler og strøm, men jeg kan ganske enkelt ikke høre forskel, og vil ikke prioritere penge på disse ting.

Min TV stue er bygget som en TV stue og ikke som et dedikeret lytterum eller hjemmebio, men måske mere et forsøg på imødekomme det lidt, og på samme tid holde det æstetisk.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-September-2020 kl. 22:12
Jeg vil lige tilføje.

Når der er fuldstændig stille, og man kommer tæt på væggen med pyramideskummet så bliver det nærmest ubehageligt for det øre der er tættest på væggen.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 06-September-2020 kl. 23:37
Fermacel er gips med iblandet 20 % papir, så de bliver stærkere og de er formodentlig bedre.
Ja det har du ret i. jeg går meget langt for den gode lyd, og det er en spændende vej, fordi så mange ting påvirker lyden. Jeg har for år tilbage selv tegnet mit Lytterum, men med de erfaringer jeg har fået med akustik, ville jeg i dag have gjort det anderledes.
 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Bag min sofa har jeg i håb om at absorbere og diffuse lyden, monteret 80mm tykke 50 x 50 x 80mm Pyramideskum, og oven på disse kommer der sorte akustikpaneler fra Woodup.

Må jeg spørge hvorfor du sætter Woodupp udenpå dit pyramideskum?


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Bag min sofa har jeg i håb om at absorbere og diffuse lyden, monteret 80mm tykke 50 x 50 x 80mm Pyramideskum, og oven på disse kommer der sorte akustikpaneler fra Woodup.

Må jeg spørge hvorfor du sætter Woodupp udenpå dit pyramideskum?

For at få en pæn finish Wink


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 13:09
Okay. Det er da også dine penge.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Okay. Det er da også dine penge.

Korrekt, og æstetikken fylder meget 😉
Ved helt ærligt ikke hvad løsningen ellers skulle have været.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Okay. Det er da også dine penge.

Korrekt, og æstetikken fylder meget 😉
Ved helt ærligt ikke hvad løsningen ellers skulle have været.

At droppe skummet??
Det diffuserer ingenting, og absorberer blot de frekvenser som giver lyden liv. 


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 07-September-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Okay. Det er da også dine penge.

Korrekt, og æstetikken fylder meget 😉
Ved helt ærligt ikke hvad løsningen ellers skulle have været.

At droppe skummet??
Det diffuserer ingenting, og absorberer blot de frekvenser som giver lyden liv. 

Hej Jacobe

Jeg prøvede at fjerne at skummet inden jeg sætter de sorte akustikpaneler op.

Jeg synes at det gør noget positivt for lydbilledet, uden skummet synes jeg at lydbilledet bliver rodet, så nu er det da afprøvet.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 08:01
Siden sidst har jeg rodet lidt rundt med SUBS.

og puha noget rod.
Jeg købte en SVS SB-3000 men den røg tilbage, synes ikke at det var det jeg ledte efter.
Så prøvede jeg en DALI E-12F, heller ikke det jeg ledte efter.

Nu har jeg købt en brugt XTZ 10.16, den er ok.

Jeg er helt sikker på at det er nogle gode subs jeg har prøvet, men at det er rummet der er problemet.
Jeg har oplevet et ekko når jeg står i åbningen mellem stue og spisestue, jeg oplever det kun når min receiver kører en opsætning af højtalerne med testtonerne. Det er klart at de er der hele tiden, men jeg hører det ikke når jeg sidder i sweetspot.

Jeg tog et par billeder, men ved ikke rigtigt hvad jeg kan udelede af dem.



Dette billede er UDEN SKUM PÅ BAGVÆG


Dette billede er MED SKUM PÅ BAGVÆG






Skrevet af: Potter
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Siden sidst har jeg rodet lidt rundt med SUBS.

og puha noget rod.
Jeg købte en SVS SB-3000 men den røg tilbage, synes ikke at det var det jeg ledte efter.
Så prøvede jeg en DALI E-12F, heller ikke det jeg ledte efter.

Nu har jeg købt en brugt XTZ 10.16, den er ok.

Jeg er helt sikker på at det er nogle gode subs jeg har prøvet, men at det er rummet der er problemet.
Jeg enig med at rummet nok giver dig nogle seriøse udfordringer, jeg har selv en stue der minder om din.
Mit køkken-alrum ligger dog til venstre og har kun åbning i endevæggen ud til alrummet, men jeg har samtidig loft til kip ca. 3.5-4 meter og et gulv areal 35-38m2 og som næsten er kvadratiskOuch 

Så der kræves nogle seriøse subs og noget godt eq. 
Trust me, jeg har næsten prøvet det meste af subs der er på marked, og der hvor mine subs står og hvor de absolut yder og lyder bedst er og bliver med lukket subs, et andet vigtig parameter hos mig er selve den fysiske størrelse.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Siden sidst har jeg rodet lidt rundt med SUBS.

og puha noget rod.
Jeg købte en SVS SB-3000 men den røg tilbage, synes ikke at det var det jeg ledte efter.
Så prøvede jeg en DALI E-12F, heller ikke det jeg ledte efter.

Nu har jeg købt en brugt XTZ 10.16, den er ok.

Jeg er helt sikker på at det er nogle gode subs jeg har prøvet, men at det er rummet der er problemet.
Jeg enig med at rummet nok giver dig nogle seriøse udfordringer, jeg har selv en stue der minder om din.
Mit køkken-alrum ligger dog til venstre og har kun åbning i endevæggen ud til alrummet, men jeg har samtidig loft til kip ca. 3.5-4 meter og et gulv areal 35-38m2 og som næsten er kvadratiskOuch 

Så der kræves nogle seriøse subs og noget godt eq. 
Trust me, jeg har næsten prøvet det meste af subs der er på marked, og der hvor mine subs står og hvor de absolut yder og lyder bedst er og bliver med lukket subs, et andet vigtig parameter hos mig er selve den fysiske størrelse.

Selvom jeg ikke har forstand på det har jeg afligevel givet dem en chance og flyttet rundt på dem, og med købet af SVS SB-3000 havde jeg håbet på at få noget i den bedre ende til mit lille setup, men uanset hvad jeg gjorde så synes jeg bare ikke at det gav noget bas, jo bevares alle skabe i den anden ende af huset raslede men i stuen synes jeg ikke det gav noget, heller ikke selvom jeg flyttede rundt og lavede nye opsætninger hver gang med receiveren.

Der er stor sandsynlighed for at det er mig der fejler, men ikke desto mindre lykkedes det ikke for mig. 


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 18:11
Har du prøvet tricket med at stille sub midt i rummet og så kravle rundt på gulvet og lytte efter hvor bassen er bedst. Og det er så der din sub skal flyttes hen. 

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 18:47
Sub skal vel stå i lyttepositionen? Se fx Home Theater Gurus Ep. 10 på Youtube.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Har du prøvet tricket med at stille sub midt i rummet og så kravle rundt på gulvet og lytte efter hvor bassen er bedst. Og det er så der din sub skal flyttes hen. 

Subben skal stå på lyttepladsen og så kravler man rundt, ikke midt i rummet 😉
Frank


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 27-September-2020 kl. 19:08
Ja det er afprøvet, og har fundet ud af at de skal stå til højre og/eller venstre op af muren for min siddeposition midt på muren


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 04:44
Ja, selvfølgelig lytteposition. Sorry for brainfart der :-)

Men hvis du allerede har prøvet det, så skal du nok ud i nogle bass traps I hjørnerne. De kan godt laves så de se pæne ud i en stue. 


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 05:51
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Ja, selvfølgelig lytteposition. Sorry for brainfart der :-)

Men hvis du allerede har prøvet det, så skal du nok ud i nogle bass traps I hjørnerne. De kan godt laves så de se pæne ud i en stue. 

Jeg er ikke afvisende, men ret skeptisk. Det er en lille TV stue jeg har og jeg har ikke rigtig nogle hjørner at placerer dem i.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 28-September-2020 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Sub skal vel stå i lyttepositionen? Se fx Home Theater Gurus Ep. 10 på Youtube.
Har du set Ep. 10, der måler man frekvensgangen, det er svært/umuligt at afgøre bedste placering ud fra hørelsen. Jeg prøvede og kunne på efterfølgende måling se at jeg havde seriøse dyk i noget af området på begge mine subs.
Edit: Der måles med en mobiltelefon ;-)


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 29-September-2020 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Sub skal vel stå i lyttepositionen? Se fx Home Theater Gurus Ep. 10 på Youtube.
Har du set Ep. 10, der måler man frekvensgangen, det er svært/umuligt at afgøre bedste placering ud fra hørelsen. Jeg prøvede og kunne på efterfølgende måling se at jeg havde seriøse dyk i noget af området på begge mine subs.
Edit: Der måles med en mobiltelefon ;-)

Jeg har set videoen og skal helt sikkert lege lidt med opsætningen når jeg vender hjem om 1 uge, tak :)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 00:15
Der er sket en del I min lille stue siden i sommers.

-TV er udskiftet til et 77" OLED
-Receiver er skiftet ud til en NAD T778 
(DIRAC og en helt fantastisk stereo lyd)
-Ny 4K Ultra HD Blu-Ray Panasonic UB820 (OMG WAUW)
-Front højtalere er udskiftet til Sonus Faber Sonetto III
-Tilføjet 3 Atmos højtalere Dali Fazon sat (har 1 stk i restordre).

-Mangler en ordentlig sub, er bare meget i tvivl om hvilken!

Jeg vil tilføje billeder når der lige er tid.





Print side | Luk vindue