Print side | Luk vindue

Panasonic bluray recorder og 2 kortlæser

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161513
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 20:44


Emne: Panasonic bluray recorder og 2 kortlæser
Skrevet af: sokken
Emne: Panasonic bluray recorder og 2 kortlæser
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 12:42
Hej.
Jeg har prøvet med 2 kortlæser i min recorder men det fungerer ikke efter hensigten. 
Når jeg er optager 2 programmer samtidig så bliver den ene kryptere eller hvad nu  det hedder. 
Det burde da ikke være meningen når man bruger 2 kortlæser. 
Det er ikke nr 2 kort eller kortlæser det er galt med da den sidder i en anden Panasonic recorder og fungere udmærket der. 

Kortlæserne hedder Viaccess CI 3.X Retail Strong

Jeg har yousee bland selv. 

Ved i hvad der kan være galt? 



Svar:
Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:07
Rettighederne bliver lagt ind på kortet af YouSee, så det tyder på, at kort og modul ikke registreres, når det flyttes til en ny position.


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:16
Det ser ikke ud til at det er det der er problemet for har lige prøvet kun med den ene kort fra den anden recorder og den læser den fint 


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:28
Virker kort/modul i position 2 uden kort/modul i position 1?


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:32
Kan du se om de to moduler bliver registreret inde i recorderens opsætningsmenu?


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:41
Den virker også i position 2.
Hvor er den indstilling? Den har jeg nemlig ledt efter 


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:46
Stien er: 
Funktionsmenu\setup\ basic settings\ connection\common interface



Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:50
Tak så fandt jeg det. Begge 2 er registreret 


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 13:57
Så må det vel være noget med kortets registrering hos YouSee. Både recorder og modul ser ud til at virke. Har du prøvet at lade begge kort sidde i fx en times tid?


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 15:27
Ja de har siddet i over et døgn.
Når jeg er kun har et kort i og sætter den til at optage i guiden så skriver den appropriate cam and smart card must be inserted.
Men selv om den skriver det optager den som den skal, altså uden kryptering. 

Får I også den meddelelse? 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 15:41
Det er ikke sikkert, at den kan finde ud af at skifte videre til Slot 2, når Slot 1 allerede er i aktion til at dekode Kanal 1, og Slot 1 også indikerer, at kortet i den kan dekode Kanal 2.

Med andre ord, det kan være, at algoritmen er:

Kan kort i Slot 1 dekode den kanal jeg skal optage?
Nej -> Prøv Slot 2
Ja -> Er kortet allerede i brug?
......Ja -> Optag programmet kodet til senere dekodning
......Nej -> Benyt dette kort til at dekode/optage kanalen.



-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 18:57
Det kan godt være det er det der er problemet.

Er det nogle der får den meddelelse som jeg nævnte tidligere? 


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 19:27
I min efterhånden gamle Panasonic med to tunere og to pladser til CI, kan den kun dekode den ene af to samtidigt optagede kodede kanaler on the fly. Hvilket betyder, at den ene optagelse kan ses uden problemer, mens den anden optagelse skal dekodes i real time, hvis man ønsker at redigere og brænde den ud senere.
Hvis man bare vil se optagelsen og slette den bagefter, kan man stadig spole forbi reklamerne når man ser den, men ikke så meget andet, så længe den ikke er afkodet.

Grunden til at min recorder ikke kan afkode to optagelser on the fly, er at den simpelthen mangler processorkraft og RAM. Det er jo dybest set kun en computer med HDD og en Blu-ray brænder, samt tv-kort, der er pakket ind i et fint kabinet med Panasonics logo imprægneret.
Desværre tror jeg ikke at man selv kan hardware-opgradere den, som med stationære computere.


-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 19:28
Ja den meddelelse kommer også her, altså  "appropriate cam and smart card must be inserted".


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

I min efterhånden gamle Panasonic med to tunere og to pladser til CI, kan den kun dekode den ene af to samtidigt optagede kodede kanaler on the fly. Hvilket betyder, at den ene optagelse kan ses uden problemer, mens den anden optagelse skal dekodes i real time, hvis man ønsker at redigere og brænde den ud senere.
Hvis man bare vil se optagelsen og slette den bagefter, kan man stadig spole forbi reklamerne når man ser den, men ikke så meget andet, så længe den ikke er afkodet.

Grunden til at min recorder ikke kan afkode to optagelser on the fly, er at den simpelthen mangler processorkraft og RAM. Det er jo dybest set kun en computer med HDD og en Blu-ray brænder, samt tv-kort, der er pakket ind i et fint kabinet med Panasonics logo imprægneret.
Desværre tror jeg ikke at man selv kan hardware-opgradere den, som med stationære computere.
Ja så er det nok recorderen der begrænser det. 
Så kan jeg lige så godt nøjes med 1 kort for den kan også optage 2 programmer samtidig og hvor den ene så er krypteret


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Ja den meddelelse kommer også her, altså  "appropriate cam and smart card must be inserted".

Så er det nok standard for alle kortlæser 


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 19:49
Jeg kan se i manualen, at 2 CI+ moduler ikke virker samtidig. Jeg læser det, som 2 CI skulle virke, eller måske 1 stk. CI+ og 1 stk. CI. 


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 20:04
 min er 3 ci.
Det kan være den ikke kan læse den model på samme tid 


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 20:37
Jeg har nærlæst vejledningen, og der er ingen beskrivelse af, at man optage og afkode 2 programmer samtidig. Så det er, som Thomas Jensen fortæller. 
Jeg er overrasket, må jeg sige, men jeg har så heller ikke afprøvet det selv.
Jeg synes bare, at fordelen ved at have 2 kort og 2 moduler så nærmest er forsvundet.




Skrevet af: sokken
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 20:42
Ja så er der ikke meget fordel ved at have 2 kort.

Men tak for hjælpen alle sammen 😊😊


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 20:49
Det lyder underligt, jeg har to CI slots i mit pana TV fordi der er to tunere. Men der er måske mere processorkraft i et TV.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 20:51
Hej.

Jeg kan huske en 'Dreambox DM920 Test' med 2 CI moduler. Her kom det an på hvilket slags CI+ modul der blev brugt, om man kunne decode en eller to kanaler samtidigt med to CI+ moduler.
Kan det være det samme for Panasonic?

Her er et link til testen:

https://digitalt.tv/dreambox-dm920-test/" rel="nofollow - https://digitalt.tv/dreambox-dm920-test/

Hilsen Carsten.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 16-August-2020 kl. 23:48
Der står i manualen til Panasonic-recorderen, at to CI+ ikke fungerer på samme tid.
Forskellen på funktionen ved ét og to moduler/kort bliver, så vidt jeg forstår:
1 modul/kort: Man kan optage og afkode én kodet kanal, men hvis man under optagelsen surfer ind på en anden kodet kanal, som man kan SE, men så bliver den optagede kanal ikke afkodet under optagelsen.
2 modul/kort: Man kan optage og afkode én kodet kanal, og man kan samtidig surfe ind på en anden kodet kanal, som man SE, samtidig med at den optagede kanal stadig bliver afkodet under optagelsen.




Print side | Luk vindue