Print side | Luk vindue

Ny iMac (hvilken)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161520
Udskrevet den: 04-Maj-2024 kl. 14:50


Emne: Ny iMac (hvilken)
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Ny iMac (hvilken)
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 17:35
Min imac fra 2015 trænger til en udskiftning - Eller jeg savner 27” som jeg havde inden den her 21.5 som var perfekt før.

Men nu skal det igen være 27” og jeg kan se at apple lige har sendt en ny 2020 på markedet, så mit spørgsmål er om det er den man skal sætte næsen efter eller en evt 2018/2019.
Hvis jeg har 15/16.000kr at gøre med?

Det koster den “mindste” iMac 27” 2020 model og så er valget simpelt, men er de lidt ældre en bedre deal?.

Den bruge primært til surf og Plex server, men jeg har lidt en drøm om at komme igang med billedredigeringsprogram mm.



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 17:37
hvis du arbejder med video er det klart den nye du skal gå efter.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis du arbejder med video er det klart den nye du skal gå efter.

Video kommer jeg nok ikke til, men billed ville jeg gerne.
Tak for input:)


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 19:32
Personligt venter jeg med at skifte min late 2012 27" til Apples nye iMac kommer til januar hvor de har droppet Intels chip og bruger i stedet deres egen. Det giver bl.a. mulighed for at afvikle de samme apps som du har på din iPhone/ipad og meget mere. 

-------------
.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Personligt venter jeg med at skifte min late 2012 27" til Apples nye iMac kommer til januar hvor de har droppet Intels chip og bruger i stedet deres egen. Det giver bl.a. mulighed for at afvikle de samme apps som du har på din iPhone/ipad og meget mere. 
hvem siger den kommer til januar ?


Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 20:08
Tjek evt. den her video af Marques Brownlee - han har nogle gode pointer ifht. valget mellem at købe den seneste (og sidste) Intel-iMac eller vente på den første Apple Silicon iMac.

https://www.youtube.com/watch?v=6kAvCSMkYEI" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=6kAvCSMkYEI




Skrevet af: Nickamburi
Skrevet den: 17-August-2020 kl. 20:48
Den er svær. 

Hvis du har mulighed for at vente op mod 1,5 år (vi ved jo ikke hvornår nye computere bliver lanceret) så regner alle med at iMac bliver redesigneret samtidigt med at Apple opdatere dem til deres egne processorere. 

Hvis du skal vælge lige nu har computeren fået et spec bump, men altså ikke alverden. 

Her skal du samtidigt overveje om du vil beholde den i 5 år (eller længere) igen, eller om du kunne være tilbøjelig til at opgradere til den redesignede model indenfor 2-3 år. I så fald ville jeg købe 2019 udgaven. Hvis den skal holde 5 år (eller længere), så væld 2020 modellen med de nye 10. gen Intel Chips og SSD :) 

Vær opmærksom på at 2019 iMacs sælges som udgangspunkt med "fusion drive" hvilket altså giver en lidt ringe fornemmelse ift. SSD.

Edit: hvis den skal bruges som an arbejdscomputer hvor den er dit primære redskab til at redigere billeder, havde jeg også valgt en 2020 model og set redesignet an. Det er ikke sikkert at alle de apps du bruger vil understøtte de nye chips med det samme (hvis nogensinde, alt efter hvad det er)


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-August-2020 kl. 13:08
@nickamburi - det er ikke bare "lidt dårligere" performance man får med et fusiondrive. Det er en MARKANT nedgang i performance.

No matter what, kunne jeg ikke drømme om at købe en maskine med fusiondrive i 2020.  Desværre så er alle standard modeller fra 2019 med fusiondrive. (og det er altså ikke bare lige sådan at udskifte)  Altså alt der er lagerført er med fusiondrive og hvis man vil have NVMe SSD så er man nødt til at lave en specialkonfig, som ikke længere kan lade sig gøre, da apple ikke laver den slags på udgåede varer. Det kan man kun gøre på de nyeste modeller, men der kommer de heldigvis med nvme nu. så uanset hvad, ville jeg gå efter en 2020.

man finder ret hurtigt ud af hvor slemt et fusiondrive er når man begynder at arbejde med billeder og video i fx photoshop premiere pro etc.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-August-2020 kl. 16:39
Hvis du finder en 27” med Fusiondrive, kan du i stedet bruge et eksternt Thunderbolt drev med SSD, så bliver den meget hurtigere.
Den kører fint med et eksternt drev som startdisk. Det gør jeg selv lige nu for at teste det nye system Big Sur.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 18-August-2020 kl. 21:45
@Brixen - det kunne man sagtens gøre - men det er Bromberg vi taler om.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 19-August-2020 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@Brixen - det kunne man sagtens gøre - men det er Bromberg vi taler om.

Altså claus_jac, jeg har meget muligt stillet en masse spørgsmål og også mange for nysgerrighedens skyld.
Jeg er ikke komplet håbløs bag et tastatur.
Erkender blankt at jeg ikke har den store forstand - og interesse i netværk.

Den nye imac har ikke fusion - det har jeg på min nuværende, den disk er dog aldrig aldrig rigtig brugt, da jeg netop som beskrevet har en ekstern usb ssd disk jeg booter macOS op i.

Mit spørgsmål skal ses i lyset om eks en tidligere model reelt er en bedre Mac end den nye.
Husker deres mini Mac, hvor det forholde sig sådan imellem 2 versioner. Nubtqler vi overall performance.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 19-August-2020 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvis du finder en 27” med Fusiondrive, kan du i stedet bruge et eksternt Thunderbolt drev med SSD, så bliver den meget hurtigere.
Den kører fint med et eksternt drev som startdisk. Det gør jeg selv lige nu for at teste det nye system Big Sur.

Jeg forventer ikke at finde en med fusiondrev.:) på min nuværende imac kører jeg netop sådan og har gjort det i 5 år ca. det virker upåklageligt👍🏻


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 19-August-2020 kl. 08:18
Lige at bemærke:

At en SSD via usb ikke kan benytte TRIM funktion.

Benytter man en Thunderbolt port så er en SSD med m2 nvme klart at fortrække da de er markant hurtigere end en alm 2.5" SSD, jeg har selv ind til flere af dem f.eks. dem fra Samsung X5 - G Tech etc. Det negative, de er noget også dyre....

Jeg har tidligere prøvet nogle "hjemme lavet" eksterne med m2 nvme i thunderbolt kabinet, og det kan ihverfald give nogle udfordringer, så her vil jeg søge på oplysninger på dem der har fundet nogle der kan fungere under Catalina etc.

En enkel Thunderbolt controller kan godt give lidt udfordringer hvis man benytter den til en ekstern boot disk, har man f.eks en eller flere eGPU' er ekstern skærm - en eller flere diske etc. tilsluttede så kan båndbredden godt blive for lille, ikke at det ikke kan benyttes sammen, men det sagtens kan lade sig gøre at maxe den ud.

Jeg har selv flere iMac stående og benytter b.al. eGPU - ekstern skærme eksterne thunderbolt diske, og hvis man samtidig også har bootede op på selv samme thunder bolt port/ controller så er det ikke optimalt, ihverfald ikke for mig selv.

iMac har kun en controller, en iMac Pro har dog 2 kontroller med mindre jeg har overset noget.
Smile

Vælg en iMac med med den bedste GPU og med en SSD, GPU kræfter bliver vigtigere vigtigere til multimedia herunder video og billede redigering etc.



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |



Print side | Luk vindue