Hej Claus,
Det at man beskattes af telefonen, hvis den stilles til rådighed for privat brug, har intet med databeskyttelsesforordningen at gøre. Det er stadig en lovovertrædelse at køre for stærkt i en firmabil, selvom man bliver beskattet af den. Lad os ikke blande æbler og pærer sammen.
Jeg er godt klar over muligheden og værktøjerne for Information Rights Management til segmentering af data. Men på baggrund af måden, som trådstarter formulerer spørgsmålet på. Så finder jeg det mest pædagogisk at oplyse omkring problematikken og henvise til at han kontakter sin virksomheds databeskyttelsesrådgiver. Rådgiveren kan så henvise til IT afdelingen eller oplyse om hvilken politik, som gælder i firmaet. Efter min mening er det er dårlig stil at bede om tilgivelse i stedet for tilladelse, når det gælder virksomheden. Man ønsker vel at være vellidt og holde sin sti ren overalt i sin arbejdsplads?
PS - Vi er enige om at Moster Oda's telefonnummer er ikke følsomt persondata. Men databeskyttelsesforordningen gælder alle typer persondata. Diverse personhenførbare data; som sko-nummer, postnummer osv. er ikke problemet. Men simple ting som telefonnummer og e-mail, er persondata og kræver at ejeren oplyses om sine rettigheder. Hvis ejeren ikke selv afgiver sine persondata, så kræves der samtykke for at tredjepart må gemme dem. Man kan selvfølgelig lave databehandleraftaler imellem parterne i et b2b scenarie. Men imellem en medarbejders privatliv og virksomheden, er dette ikke muligt. Hvis Moster Oda's data ligger samme sted, som virksomhedens data på firmatelefonen. Så vil den korrekte juridiske metode være at hun bliver oplyst om måden, hvorpå virksomheden behandler persondata og at hun giver sin accept til dette. Hun har samme rettigheder, som alle andre, der aflevere data til en virksomhed i EU/EØS. Eksempelvis retten til at blive glemt, slette, vedligeholde data osv.
Der er fordele og ulemper ved databeskyttelsesforordningen, men om 10 år er alt dette sikkert glemt, fordi alle værktøjer bliver bygget til at håndtere den slags. Jeg tror det er lidt på samme måde, som med kryptering; for 10 år siden var det dødbesværligt og nu advarer mange browsere, hvis hjemmesiden ikke benytter det.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|