Print side | Luk vindue

oddessy sub placering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161570
Udskrevet den: 05-November-2024 kl. 16:26

Emne: oddessy sub placering
Skrevet af: blumenburg
Emne: oddessy sub placering
Skrevet den: 25-August-2020 kl. 23:05
hey
har kørt min nye sub ind med oddessy idag
og er lidt i tvivl om hvordan det kan være sub 
efterfølgende angives til at stå 7 m væk og sættes til -5 db
den stå ca 2,5 m væk og jeg har som udgangspunkt stillet alt bag på sub som producent angiver som et godt udgangspunkt.
umiddelbart syntes jeg den spiller fint men undre mig nu alligevel over resultatet

vh jens

-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-August-2020 kl. 23:32
audyssey måler hvor meget delay sub har, og øger distancen for at få signal til at komme før til sub.

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 05:47
det er jeg med på, men undrer mig alligevel over de 7 m

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2020 kl. 08:58
Faseforskydning i forhold til fronter.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 10:16
er det noget jeg skal ændre på eller er det iorden ud fra reciverens korrektion

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 10:58
Du kan se hvordan fase står bag på sub. Står den på 0 og sub er på samme væg som fronter, skal du ikke ændre noget.

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 11:13
fase står på 0 og den står ved sidevæg til venstre for sweetspot

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 11:17
Hvis sub ikke har membran i samme retning som fronter, forklarer det at der er stort delay før bassen rammer sweetspot. Så det kompenserer audyssey for.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 26-August-2020 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis sub ikke har membran i samme retning som fronter, forklarer det at der er stort delay før bassen rammer sweetspot. Så det kompenserer audyssey for.

Subbens retning er fløjtende ligegyldig når det gælder bas - den spreder alle retninger :)

Men det er rigtigt hvad de andre siger: En sub har typisk forstærker og anden signalbehandling indbygget som, når man måler, får det til at se ud som om, den står længere væk. Ingen grund til at ændre noget. 

Hvis du vil rode med det, kan du evt. sætte noget musik med typisk "techno-bas" på og justere et par meter frem og tilbage for subben og se om du opnår bedre lyd. Audyssey er ikke kendt for at ramme rigtigt ift. optimalt sub-delay. 

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 17:50
ja undskyld alle mine spørgsmål, men jeg er sgu lidt forvirret.
min nye sub har osse rumkorrektion, men hvordan prioriterer man i imellem reciverens og subbens korrektioner eller sagt på en anden måde hvordan griber man kalibrering an med denne udfordring?

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 26-August-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

min nye sub har osse rumkorrektion, men hvordan prioriterer man i imellem reciverens og subbens korrektioner eller sagt på en anden måde hvordan griber man kalibrering an med denne udfordring?
Normalt optimerer man sub først og så kører forstærkerens korrektion efterfølgende. Hvis du mener det alvorligt burde du investere i en UMIK-1 målemikrofor og sætte dig ind i pc-programmet REW for at kunne måle og optimere. Din sub kan være totalt dårligt placeret og Audyssey kan have problemer med overgang mellem sub og højtalerne. Jeg kan anbefale Home Theater Gurus på YouTube omkring placering og justering af sub. De 7m i afstand lyder af meget, vil tro at den bliver mindre hvis fasen sættes til 180.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 19:37
lyder spændende, starter med YouTube og tager den derfra. I forhold til placering, så tror jeg der kommer til at flyde blod hvis jeg skal overbevise hjemmestyret om en anden placering end nu😬

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-August-2020 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

Måske jeg har overset noget, men i din signatur står der SA 175? Jeg har ikke selv haft System Audio SE 175 men derimod deres SE 200 og endda 4 stk. af dem og ingen af dem havde rumkorrektion.

Hvis du har crossover sat til 80Hz. Så prøv evt. at afpille en YouTube video eller lign. på 80Hz. Og prøv så at justere din afstand på subben i odyessey. Hvad oplever du så? 

Og prøv også med noget relativ bass tung musik, MJ har b.la. nogle ret gode nummere, ligesom Yello har noget ret interessant.

Jeg har selv roomkorrektion indbygget på mine subber som nu virker ret godt, og til sidst har receiveren justeret med YPAO “Yamaha” og efterfølgende selv optimeret med peq settings.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 26-August-2020 kl. 20:16
ups jeg har ikke fået rettet i min signatur.(nu har jeg)
jeg har lige byttet min gamle sub ud med en ny xtz 10.17 edge

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Print side | Luk vindue