Print side | Luk vindue

Anbefaling af hovedtelefoner

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161672
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 08:38

Emne: Anbefaling af hovedtelefoner
Skrevet af: ulrik6900
Emne: Anbefaling af hovedtelefoner
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 12:03
Ønsker mig et par hovedtelefoner m./kabel i prisklassen 3-5000 kr
Er der nogen forslag?

Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 12:52
Jeg ville nok kigge på B&W og Zennheiser.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 17:05
nu skriver du bare hovedtelefoner - det er jo teknisk en absolut latterlig udmelding når du bagefter smider en prisklasse, som helt klart melder om "highend" (eller har du bare for mange penge der skal brændes af?), og i den klasse, snakker man om brug, typer af musik og en hel masse for at sikre man har "optimeret" sin lytteoplevelse. Skal de bruges på farten, kabel/trådløs etc. - kom med noget mere information. du kan som minimum angive din musiksmag, hvad og hvor du forventer at skulle bruge dem.

Jeg er kun delvist enig med Hother. Selvfølgelig ved de 2 producenter noget om bøffer, men de er langt fra de eneste på markedet som gør det.

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nu skriver du bare hovedtelefoner - det er jo teknisk en absolut latterlig udmelding når du bagefter smider en prisklasse, som helt klart melder om "highend" (eller har du bare for mange penge der skal brændes af?), og i den klasse, snakker man om brug, typer af musik og en hel masse for at sikre man har "optimeret" sin lytteoplevelse. Skal de bruges på farten, kabel/trådløs etc. - kom med noget mere information. du kan som minimum angive din musiksmag, hvad og hvor du forventer at skulle bruge dem.

Jeg er kun delvist enig med Hother. Selvfølgelig ved de 2 producenter noget om bøffer, men de er langt fra de eneste på markedet som gør det.

Forstår ikke hvorfor der skal bruges den tone?
Det du ridser op er DINE kriterier - det er jo ikke sikkert andre har samme kriterier?
Men ja en klar præference er da “nemmere” at anbefale ud fra.
Jeg har selv b&w p7 wireless og er glade for dem til film, musik Og Playstation.
I mine øre et sæt der er meget neutrale og det kan jeg lide til de nævnte emner

Skrevet den: 16-September-2020 kl. 18:34
Jeg lytter til Dire Straits, Pink Floyd, Mike Oldfield, Jean Michell Jarre etc.
Mit setup er stream fra Tidal i 16bit 44.1khz til 24/96khz og enkelte download i 24 bit 192khz.
Bluesound node og Marantz HD-AMP1 .
Ønsker et par med kabel da jeg lytter i lænestol ved mit anlæg.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 19:44
Bromberg5 - smut grønært. Det er helt alm standard viden man skal starte med når man beder om hjælp - om nogen er du en af de bedste her i forummet til ikke at gøre det.

vi ved nu at der er tale om både noget blød rock og elektro synth. OG så skal det ikke være trådløs. Så det kan sagtens være fx Sennheiser HD serie eller Beierdynamic DT serie. Men der er mange om buddet deroppe. Vil nok også sige at Shure ville høre til i det leje, sammen med ultrasone og  AKG.

Der er rigtigt mange på thomann.de. Men ellers ville jeg også kigge på Meze 99 classic. De skulle efter sigende være fuldkommen fantastiske. Eller gå en lille tur på linsoul.com - Gold Planar skulle også være ganske fremragende eller Thieaudio bøfferne. Kan man overleve et par wired In-ear, så har linsoul også et kæmpe sortiment af dem, og mange af dem spiller afskyeligt godt. Kan kun på det varmeste anbefale at købe et sæt BLON BL03 for sjov. (de koster rent faktisk kun 30 eur) De er fuldt ud på højde med mine Shure E3c som desværre døde. Og er man oppe i det prisleje, kan man jo købe dem med for sjovs skyld.

Men som sagt der er voldsomt mange om buddet og det behøver altså ikke bare være standard sennheiser.
Men prøv at tjekke et par reviews af meze 99 classic på Youtube.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 19:59

Nu skriver jeg jo ikke noget for du skal være enig med mig. Jeg skriver om de ting som jeg har prøvet eller selv ejet. Og her mit forslag altså stadig B&W og SennheiserWink

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 16-September-2020 kl. 20:16

Bromberg5 - smut grønært. Det er helt alm standard viden man skal starte med når man beder om hjælp - om nogen er du en af de bedste her i forummet til ikke at gøre det.

vi ved nu at der er tale om både noget blød rock og elektro synth. OG så skal det ikke være trådløs. Så det kan sagtens være fx Sennheiser HD serie eller Beierdynamic DT serie. Men der er mange om buddet deroppe. Vil nok også sige at Shure ville høre til i det leje, sammen med ultrasone og  AKG.

Der er rigtigt mange på thomann.de. Men ellers ville jeg også kigge på Meze 99 classic. De skulle efter sigende være fuldkommen fantastiske. Eller gå en lille tur på linsoul.com - Gold Planar skulle også være ganske fremragende eller Thieaudio bøfferne. Kan man overleve et par wired In-ear, så har linsoul også et kæmpe sortiment af dem, og mange af dem spiller afskyeligt godt. Kan kun på det varmeste anbefale at købe et sæt BLON BL03 for sjov. (de koster rent faktisk kun 30 eur) De er fuldt ud på højde med mine Shure E3c som desværre døde. Og er man oppe i det prisleje, kan man jo købe dem med for sjovs skyld.

Men som sagt der er voldsomt mange om buddet og det behøver altså ikke bare være standard sennheiser.
Men prøv at tjekke et par reviews af meze 99 classic på Youtube.

Ændrer ikke på du kunne have startet langt mere sagligt — nuvel, nu fik du lidt mere at arbejde ud fra og kunne så først nu komme med et input. Det er sgu ikke sådan man får folk med på vognen og lidt samme retorik du bruger ift mig. Hvor det er jeg har fået trådt på dig har jeg ikke en ide om, men du har ihvertfald travlt med at fortælle mig om mine mangler.
Jep jeg trådte først ind på dette Forum og denne scene i 2012 tror jeg og har da fået svar på en masse spørgsmål som sikkert fordi er latterlige, men vi skal vel starte et eller andet sted allesammen.

Kan du uddybe hvad det er jeg ikke gør?
Sidste gang var det et spørgsmål om hvorvidt der var kommet muligheder hdhomerun med boxer - dee himlede du også op over mine elendigheder med netværk, wtf?.
Heldigvis er der der mange andre herinde der ikke er kede af at lære fra sig

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-September-2020 kl. 05:28
Det er da utroligt som folk udveksler flabetheder i denne tråd. 

Stop med det.

Det er meningen man skal hjælpe og give egne erfaringer. Det handler ikke om at få ret.

Til den pris som trådstarter nævner, bør man lytte inden køb. Så tag noget musik med ned til forhandleren og lyt inden køb. Så kan man også fornemme hvordan de føles at have på og om man kan holde ud at lytte længe.

Jeg holder mig fra at anbefale et bestemt mærke, da min erfaring i denne prisklasse er ikke eksisterende.

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 17-September-2020 kl. 23:34
Som altid gælder det om at lytte - og ikke til hvad andre synes.

Faktisk er Hifi-Klubben et godt sted at starte, fordi de har et bredt udvalg.

Åbne hovetelefoner lyder som udgangspunkt bedst, fordi der ikke opstår resonans i kammeret. Ulempen er, at omgivelserne kan lytte med.

I HFK vil jeg anbefale dig at lytte til disse to:

Sennheiser HD 660 S 

og:

Audeze LCD-1

To forskellige principper, men begge med fantastisk lyd.

Vil du lytte helt isoleret fra omverden, kan du give disse lukkede fra Denon et lyt:
Denon AH-D5200

Ellers vil jeg anbefale Grado, fx SR325E (fås ikke i HFK, men fx i Tape Connection)
De er også åbne, men med en indtagende, varm og musikalsk lyd.

God fornøjelse.

Skrevet af: Henrik_s
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 00:43

Hifiman sundara fås hos tapeconnection til 2790...

-------------
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........

Skrevet af: danji
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 09:47
Jeg vil foreslå at du overvejer et par Grado labs, i den prisklasse du nu synes. De spiller fantastisk på bekostning af at det er åbne udadtil, og derfor ikke er så venlige overfor andre i rummet. Men da jeg afprøvede dem (og købte dem ad to omgange) slog de tilsvarende prisklasse Sennheiser.

Jeg sammenlignede med pink floyd og klassisk. Det var i sidstnævnte jeg kunne høre mest forskel.

Held og lykke. Til den pris skal du nok få en lækker lydoplevelse.

-------------
Mvh dan.

Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 10:32

nu skriver du bare hovedtelefoner - det er jo teknisk en absolut latterlig udmelding 

Bromberg5 - smut grønært

Kunne du måske overveje et mere imødekommende sprog? Blot et forslag, der sikkert ville gøre dit online-liv lettere.

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af ulrik6900 ulrik6900 skrev:

Er der nogen forslag?
Hvis du skal i HiFiklubben og lytte, så prøv evt. også Dali IO-4 og IO-6.
De er godt nok født til trådløs, men har også minijack Wink
http://www.hifiklubben.dk/dali-io-4-traadloest-headset/daliio4ironbk/" rel="nofollow - https://www.hifiklubben.dk/dali-io-4-traadloest-headset/daliio4ironbk/
http://www.hifiklubben.dk/dali-io-6-traadloest-headset/daliio6caramelwh/" rel="nofollow - https://www.hifiklubben.dk/dali-io-6-traadloest-headset/daliio6caramelwh/

IO-6 med ANC (noise canceller) kan måske hjælpe mod støjende kone/børn  LOL

-------------
Mvh. JørgenT

Skrevet den: 18-September-2020 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Er der nogen forslag?
Hvis du skal i HiFiklubben og lytte, så prøv evt. også Dali IO-4 og IO-6.
De er godt nok født til trådløs, men har også minijack Wink
http://www.hifiklubben.dk/dali-io-4-traadloest-headset/daliio4ironbk/" rel="nofollow - https://www.hifiklubben.dk/dali-io-4-traadloest-headset/daliio4ironbk/
http://www.hifiklubben.dk/dali-io-6-traadloest-headset/daliio6caramelwh/" rel="nofollow - https://www.hifiklubben.dk/dali-io-6-traadloest-headset/daliio6caramelwh/

IO-6 med ANC (noise canceller) kan måske hjælpe mod støjende kone/børn  LOL

ANC hører ikke hjemme i hifi. Det er fint på farten, men spolerer for meget lyd, når man lytter i lænestolen.

Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 15:53
Ulrik.

Indenfor din budgetramme, er du deroppe hvor du er tæt på de rigtig gode hovedtelefoner er - hvis vi taler nyere brugt. Min klare anbefaling vil være, at lytte til STAX. Har du ført lyttet til dem, så bliver det meget nemmere, at sortere (det meste) andet fra. Smile

Skrevet den: 18-September-2020 kl. 17:32
Mange tak for input til alle.
Jeg har valgt et par Audeze LCD-1. De spiller fantastisk og er lette og praktiske.

Mvh Ulrik 

Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 18-September-2020 kl. 22:15
Det er absolut en fordel hvis du kan prøve først og måske endda lytte.
For det handler (i hvert fald for mig) også meget om komfort.

Jeg ved godt de efterhånden har en del år på bagen, men jeg vil lige nævne Shure SHR1540.
En god all-rounder hvis vi snakker closed back.
(Har selv hørt Dire Straits i dem og tror også Pink Floyd vil tage sig godt ud i dem)

Jeg bruger selv closed back fordi familien eller medpassagerer i toget ikke skal lytte med Smile

Nu hvor jeg tænke lidt mere over det... at hovedtelefoner kan være på markedet i en del år siger vel også noget om at de kan noget, der ikke bare bankes året efter.

-------------
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62

Skrevet af: jensgk
Skrevet den: 19-September-2020 kl. 10:44

Jeg har valgt et par Audeze LCD-1. De spiller fantastisk og er lette og praktiske.

Mvh Ulrik 

Dem kunne jeg også godt overveje, de får gode anmeldelser (god neutral lyd) på RTINGS: https://www.rtings.com/headphones/reviews/audeze/lcd-1" rel="nofollow - https://www.rtings.com/headphones/reviews/audeze/lcd-1

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-September-2020 kl. 00:53
Jeg har selv lige købt et par Sennheiser HD 800S, som både er ergonomisk skønne og meget analytiske, hvis man kan lide det (hvilket jeg kan). Men der er lidt over budgetrammen der gives. Jeg har længe haft et par AKG K701 som stadig lyder relativt ret godt, selv ved siden af Sennheiser HD 800S's magt og vælde, som meget åbne, detaljerede og stadig med en ret stor lydscene, mens de dog mangler lidt af samme bund og punch i de dybeste frekvenser som Sennheiser HD 800S klarer markant bedre - Men der mere end med nogen anden hovedtelefon jeg kan komme i tanker om VIRKELIGT tale om EKSTREM "bang for the buck" med AKG K701, hvis man er ude efter den slags. Sennheiser HD 650S kan også anbefales som et godt all-rounder budget bud, inden for rammerne af det nævnte budget.

Grado SR325e fortjerne også at blive nævnt, jeg har bare ikke selv erfaringer med dem og bryder mig ikke om selve deres størrelse (Kan selv bedre lide større over-the-ear størrelser) da jeg gerne sidder med dem på ret længe af gangen.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K

Skrevet den: 20-September-2020 kl. 22:59

Mvh Ulrik 

Tillykke, et godt valg. De er dejligt musikalske og ikke trættende at høre på - selv efter timers lytning. Det er jo entry-modellen, så det kan være, du senere får lyst til mere. I så fald, undgå klaropgraderinger, så næste trin hedder X-modellen ;-)

Selvom de er letdrevne (16 ohm) fortjener de alligevel en hovedtelefonforstærker, og sådan kan man blive ved...

Men i første omgang; bare nyd dem, de spiller fantastisk.  

Print side | Luk vindue