Print side | Luk vindue

Arendal 1723 sub2 vs JL E112

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161786
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 20:43

Emne: Arendal 1723 sub2 vs JL E112
Skrevet af: sehested
Emne: Arendal 1723 sub2 vs JL E112
Skrevet den: 04-Oktober-2020 kl. 21:14
Jeg skal have skifte mine 2 gamle B&W asw600 til noget der tilsvare resten af setuppet i bioen lidt bedre.

Det nuværende setup er 7 stk Dali rubicon LCR, 4 stk Monitor Audio Super Slim CSS230 monteret i loftet. Det er drevet af en Marantz SR-8012. Bioen har en størrelse på ca 25m2. Bio bruges til film/serier/sport.

Jeg har kig på enten 2 stk Arendal 1723 sub 2 eller 2 stk JL e112, men har lidt svært ved at finde ud af hvad der vil være den bedste løsning. Pris for begge løsninger vil være ca den samme da e112 købes brugt.

Svar:
Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-Oktober-2020 kl. 21:46
Du får en del mere membran areal med Arendal. Jeg vil sige det er en nobrainer, Arendal sub 2 spiller fantastisk!
Spørger du Potter, siger han selvfølgelig det modsatte, men sådan er detSmile
Og jeg har aldrig hørt JL´eren, men de bedste 12"´ere jeg har hørt har ikke været i nærheden af hvad en Sub 2 levere. Der er flere test sites som har Arendal sub 2 som deres reference sub. Så tænker det også må betyde den ikke så ringe endda :-)

Skrevet af: sehested
Skrevet den: 04-Oktober-2020 kl. 22:59
Har lidt svært ved at forholde mig til at Arendal’s woofer sidder placeret på begge sider af kabinettet. Da den er lidt størrere end E112 så kommer de til at stå helt op af væggene i hver side af lærred for ikke at skygge for billedet. Tænker ikke at det er det bedste for output. E112 har en front Racing woofer så den ikke bliver bouncet direkte ind i væggen.

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-Oktober-2020 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af sehested sehested skrev:

Har lidt svært ved at forholde mig til at Arendal’s woofer sidder placeret på begge sider af kabinettet. Da den er lidt størrere end E112 så kommer de til at stå helt op af væggene i hver side af lærred for ikke at skygge for billedet. Tænker ikke at det er det bedste for output. E112 har en front Racing woofer så den ikke bliver bouncet direkte ind i væggen.

Det har ikke den store betydning. Min kammerat der har en sub 2, har den også pegende med en enhed mod muren. Du kan afprøve det med din nuværende sub, vend den med enheden mod muren. Jeg tvivler på du kan høre forskel. Jeg har faktisk målt på dette med umik mikrofon. Og jeg har aldrig kunne måle forskel i lytteposition ved og dreje en sub rundt om sig selv. Udstrålingen er 360 grader uanset hvad du gør ved den.
Og ellers hvis du er i tvivl er jeg sikker på Arendal er behjælpelige mht opsætning og placering. De har en Arendal handbook på deres hjemmeside,  der står det måske allerede i.

Print side | Luk vindue