Print side | Luk vindue

Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=161863
Udskrevet den: 05-November-2024 kl. 14:49

Emne: Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+
Skrevet af: T-Duck
Emne: Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+
Skrevet den: 16-Oktober-2020 kl. 23:17
Jeg ved jeg stikker mine hænder i en hvepserede nu. Efter Disney+ kom med alle titler i min. Dolby digital plus. Og har sammen med pigerne set ironman, x-men og og jeg har set resten af MCU færdig selv.

Og med lyden skruet så højt op så talen var normalt højde som når man står og taler i virkeligheden.

Med scener med høje eksplosioner ganske forvrænget bas i de nederste frekvenser, så jeg troet bassen i min sub sang på sidste vers pga. Dens alder.

Men der slog det mig her i uge 42 at ja vi har snakket om lossy lyd, ogbja jeg taler for lossless lyd. Jeg kom til at tænke på de diskussioner jeg har været i, når folk har skrevet man ikke kan hører forskel på dd+ og HD formaterne.

Og at de nye soundbar som Sonos arc osv i den prisklasse klart kan fortrækkes pga. Ovenstående diskussion.

Men jeg satte gennem de sidste par dage egen Rip af ironman filmene, det fleste af x-men, matrix og ready player one på, for at hører, var jeg gal på den.
Var det mig der prædiket galt? Var det min sub der var ved at gå. Men da jeg hørte hvor kontrolleret bassen var, så ren og dyb, og godt tryk i brystet når den skulle slå hårdt. med sammen høje volumen, På mine egne rips kontra streaming fra Disney+ og iTunes

Jeg ved der vil være nogle nu der vil skriver.
Du kan bare kalibrere det ordentligt, det er mig der har dårligt udstyr. Men igen når bassen er god stram, tør og ren. Ved HD lydspor og ikke ved lossy lydspor.

Det var bare et lille prædiken om at det gør ikke lige meget om det er dd+ eller HD formaterne hvis man vil have ren lyd hele vejen igennem.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Svar:
Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 10:07
Jeg er helt enig. Lydkvaliteten på en del af streaming tjenesterne er ikke ret god.

Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg er helt enig. Lydkvaliteten på en del af streaming tjenesterne er ikke ret god.

Hvorfor skulle lyden ikke halte, det gør billedkvaliteten jo som regl også

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Hvorfor skulle lyden ikke halte, det gør billedkvaliteten jo som regl også
for der efterhånden en del bl.a. her på sitet der påstår, man ikke kan hører forskel på HD lydformaterne og dd+

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 14:26
Kan man ikke høre forskel har man næppe et godt nok anlæg Wink. Jeg kan sagtens høre forskel på iTunes, fx med Matrix 1, men mangle at sammenligne Disney+. Problemet med streaming er vel også at de sparer på båndbredden til lyden, mener ikke nogen har mere end 768kbps.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 14:33
Nej 768 er det højeste, og der oplever jeg virkelig de piller de dybe frekvenser fra. Men det ville hjælpe hvis de lavet rulloff længere oppe, så man ikke skulle have den der blæver bas. Eller hvad man skal kalde det for

-------------

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 21:20
Tænk sig, at selv tilbage på gode kamle laserdisc leverede med 1400 kbps med DTS. Og senere 1509 kbps på DVD med DTS.
Det er over 25 år siden. Man skulle ellers tro, at det ville være gået fremad siden det.
Og ja, jeg ved godt nyere formater komprimerer mere effektivt, men DD+ på 768 kbps lyder IKKE lige så godt som DTS på 1509 kbps. Om det så er på grund af komprimeringen eller mixet, skal jeg lade stå i det uvisse. 

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tænk sig, at selv tilbage på gode kamle laserdisc leverede med 1400 kbps med DTS. Og senere 1509 kbps på DVD med DTS.
Det er over 25 år siden. Man skulle ellers tro, at det ville være gået fremad siden det.
Og ja, jeg ved godt nyere formater komprimerer mere effektivt, men DD+ på 768 kbps lyder IKKE lige så godt som DTS på 1509 kbps. Om det så er på grund af komprimeringen eller mixet, skal jeg lade stå i det uvisse. 
tja de fleste film på dvd var så højt oppe de fleste var kun på 768. Men ja du har ret. Det gået fremad. Men på vej tilbage

-------------

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 21:50
Men alle DTS spor på laserdisc var på 1400 kbps.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 22:13
Enig at man kan køre forskel på Lossless og streamning, men man kan også høre forskel på streamning tjenesterne i mellem sig: Netflix vs iTunes købte film. 
Film som f.eks. The Matrix - Aquaman - Fury - Mad Max Fury Road m.fl. Lyder klart bedre på iTunes fremfor Netflix. Og det gælder også når ATV 4K er  sat til kun Dolby Digital.

En anden oplevelse hvis snakker om at der mangler noget i bunden, tag filmen Master And Commander, her er lyden klart klart bedre på DVD’en fremfor udgivelsen på den blå udgave.

Jeg har i øvrigt masser af dybde på streamning tjenesterne sådan generelt, det jeg oplever som er bedre på f.eks. En blå Skive med DTS HD MA etc. er mere hele dynamikken i lydbilledet som er bedre, sammenlignet er det fuldstændig som med en CD der er blevet komprimeret til 128k eller mindre, det er den forskel jeg oplever sådan generelt, men jeg oplever og decideret et dårlig mix af lydsporet lidt ala det man oplever på flow TV.

Men det er sten sikkert at ens udstyr også gør en enorm forskel på hvor god en oplevelse man får, her tænker jeg på selve kvaliteten af DAC - DSP - forforstærker mv.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Enig at man kan køre forskel på Lossless og streamning, men man kan også høre forskel på streamning tjenesterne i mellem sig: Netflix vs iTunes købte film. 
Film som f.eks. The Matrix - Aquaman - Fury - Mad Max Fury Road m.fl. Lyder klart bedre på iTunes fremfor Netflix. Og det gælder også når ATV 4K er  sat til kun Dolby Digital.

En anden oplevelse hvis snakker om at der mangler noget i bunden, tag filmen Master And Commander, her er lyden klart klart bedre på DVD’en fremfor udgivelsen på den blå udgave.

Jeg har i øvrigt masser af dybde på streamning tjenesterne sådan generelt, det jeg oplever som er bedre på f.eks. En blå Skive med DTS HD MA etc. er mere hele dynamikken i lydbilledet som er bedre, sammenlignet er det fuldstændig som med en CD der er blevet komprimeret til 128k eller mindre, det er den forskel jeg oplever sådan generelt, men jeg oplever og decideret et dårlig mix af lydsporet lidt ala det man oplever på flow TV.

Men det er sten sikkert at ens udstyr også gør en enorm forskel på hvor god en oplevelse man får, her tænker jeg på selve kvaliteten af DAC - DSP - forforstærker mv.
Men jeg tror nu ikke som sådan det er komprimeringen alene der gør den store forskel. Det er nok endda i større grad mixet. Man bruger som regel ikke samme mix på skiver og streaming. På streaming tages der hensyn til de, der ser filmen på kun TV'ets højttalere eller en middelmådig soundbar. På skiver forventer man at de fleste også har et dedikeret lydsystem og tager derfor ikke de samme hensyn til højttalere, der ikke kan klare trykket eller være klare nok til både skudkampe og dialog på en gang.
Skiverne får så heller ikke samme mix som biograferne.
Kunne så godt forestille mig at købe/lejefilm fra fx iTunes får samme mix som skiverne og det så er derfor man kan høre forskel fra fx Netflix. For Atmos på Netflix og iTunes er nemlig samme bitrate. 

-------------

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 23:07
[/QUOTE]
Men jeg tror nu ikke som sådan det er komprimeringen alene der gør den store forskel. Det er nok endda i større grad mixet. Man bruger som regel ikke samme mix på skiver og streaming. På streaming tages der hensyn til de, der ser filmen på kun TV'ets højttalere eller en middelmådig soundbar. På skiver forventer man at de fleste også har et dedikeret lydsystem og tager derfor ikke de samme hensyn til højttalere, der ikke kan klare trykket eller være klare nok til både skudkampe og dialog på en gang.
Skiverne får så heller ikke samme mix som biograferne.
Kunne så godt forestille mig at købe/lejefilm fra fx iTunes får samme mix som skiverne og det så er derfor man kan høre forskel fra fx Netflix. For Atmos på Netflix og iTunes er nemlig samme bitrate. 

[/QUOTE] jeg kan godt forestille mig at netflix, bliver mixet med tv referencen i stedet for hjemmebio. Men er så ret sikker på at iTunes bliver det sammen, for både med matrix og med dark Phoenix som jeg har både som skive og som iTunes køb, oplever jeg sammen frustrerende defuse og forvrænget bas på itunes, som på Disney+ .

-------------

Skrevet den: 17-Oktober-2020 kl. 23:23
Jeg har lige testet mellem Disney+ med frost 2 og den skandinaviske Bd udgave af frost 2 som også kun er i dd+ ingen forskel i kvaliteten af lyden på de to. Men der er ikke meget dybt bas på hverken den ene eller den anden udgave. Men er jeg er så ikke imponeret over dynamikken i filmen, kontra hvis vi tager den første frost på Bd

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har lige testet mellem Disney+ med frost 2 og den skandinaviske Bd udgave af frost 2 som også kun er i dd+ ingen forskel i kvaliteten af lyden på de to. Men der er ikke meget dybt bas på hverken den ene eller den anden udgave. Men er jeg er så ikke imponeret over dynamikken i filmen, kontra hvis vi tager den første frost på Bd

Desværre er man også begyndt at fjerne de dybeste frekvenser i mange BD udgaver . Der er flere tråde om det på bl.a. avsforum hvor folk er begyndt at bruge DSP for at få det tilbage.

https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/" rel="nofollow - https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 07:49

Desværre er man også begyndt at fjerne de dybeste frekvenser i mange BD udgaver . Der er flere tråde om det på bl.a. avsforum hvor folk er begyndt at bruge DSP for at få det tilbage.

https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/" rel="nofollow - https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/

det bliver trist hvis det vil ske mere af det

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 08:05

Det skal vi nok desværre regne med i takt med at der bliver længere og længere imellem folk med anlæg som reelt kan gengive ULF.

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 08:13

Det skal vi nok desværre regne med i takt med at der bliver længere og længere imellem folk med anlæg som reelt kan gengive ULF.

men så slipper vi da for den forvrænget bas på streaming. Men det er en glidebane. Bare for det de "billige" soundbar og dets sub ikke kan følge med

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 09:03

men så slipper vi da for den forvrænget bas på streaming. Men det er en glidebane. Bare for det de "billige" soundbar og dets sub ikke kan følge med
Hvad er det du mener med forvrængning i LFE sporet? 
Jeg oplever absolut intet som minder forvrængning på streamning tjenesterne f.eks. Fra  iTunes - Netflix Disney+.

Jeg kan da godt høre forskel fra en blå Skive vs streamning, men jeg opfatter det altså ikke som forvrængning absolut ikke, det er dynamikken som er klart bedre på en blå, men det så ikke kun i lFE sporet der er forskel, det er alle kanaler og hele spekteret som er bedre på en blå skive.

Enig at der findes mix som er ringet mixet, ligesom på flow TV

En film som Egde Of Tomorrow på Netflix har i øvrigt stadig sit subwoofer killer instinkt, du kan kalde det forvrængning, det er der måske nogen der vil kalde det, fordi deres sub ikke klare mosten når der bare skrues lidt op, men det er det samme dybe fænomen som er på lyden fra en blå Skive.

Jeg har selv 4 subs i mit setup, 2 mellem klasse og 2 high end, jeg vil absolut kunne høre hvis det forvrænget, men måske vi fortolker hvad forvrængning er, forskelligtSmile

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 09:24

Jeg kan da godt høre forskel fra en blå Skive vs streamning, men jeg opfatter det altså ikke som forvrængning absolut ikke, det er dynamikken som er klart bedre på en blå, men det så ikke kun i lFE sporet der er forskel, det er alle kanaler og hele spekteret som er bedre på en blå skive.

Enig at der findes mix som er ringet mixet, ligesom på flow TV

En film som Egde Of Tomorrow på Netflix har i øvrigt stadig sit subwoofer killer instinkt, du kan kalde det forvrængning, det er det måske nogen der vil kalde det, fordi deres sub ikke klare mosten når der bare skrues lidt op, men det er samme dybe fænomen som er på lyden fra en blå Skive.

Jeg har selv 4 subs i mit setup, 2 mellem klasse og 2 high end, jeg vil absolut kunne høre hvis det forvrænget, men måske vi fortolker hvad forvrængning er, forskelligtSmile

det jeg mener med forvrængning bas er, ved eksplosion, hvis der er jægerfly, eller bare dybt rumlende lyd som i ad Astra så er bassen ikke ren, det lyder som det hele rasler på en unaturlig måde, og den dybe bas lyd er ikke eksisterende og subben bliver orienter bar. Hvor på Bd på sammen film er bassen klar, tydelig, ren og når så langt ned så at selv bassen mærkes i kroppen.. det er nok det bedste jeg kan beskrive
Men sammen oplever jeg ved lossy musik men mest oppe i de lyse område, hvor bl.a Madonna og Enya stemmer skrætter.
Ja skrætter der er en fin formulering for både bas og de lyse toner

Og min sub som er en 20 år gammel men spiller stadig klart ned til 35 Hz (har lyttet testet det) før den dykke i en. Og kostede den gang 5000 kr. Så vil sige det var ikke en bilig en. Men ved der er sket meget siden, på den udvikling

Vores stue lidt ret angulær form, og hele opsætningen gør at jeg køre med en højst xover på 60 Hz og x over test kører den fint ned uden noget dyk, så problemet ligger ikke i de normale kanaler men mere i lfe sporet

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 10:08
Som tidligere skrevet, så er min oplevelse absolut ikke noget med forvrængning, men derimod et tab i selve dynamikken og det gælder i hele spekteret ikke kun LFE, altså en lidt mere flad og tam oplevelse med streamning vs lossless lyd. 
Men ikke som du skriver/ oplever, at den dybe baslyd ikke er eksisterende, at det rasler på en unaturlig måde og at subben bliver orienterbar, det er altså ikke noget jeg selv kan genkende. Jeg når ned på ca.20hz. bevares at det kan da gå dybere, men SPL niveauet ruller også stille af.

Jeg kan sagtens høre forskel på streamning vs lossless lyd ingen tvivl om det, og der kan selvfølge også være forskel i selve lyd mixet, lidt som lyden via flow tv, der er de da experter til at ødelægge et lyd mix.

Jeg syns også at lyden fra iTunes købefilm lyder bedre , iTunes vs Netflix.

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 10:19

Som tidligere skrevet, så er min oplevelse absolut ikke noget med forvrængning, men derimod et tab i selve dynamikken og det gælder i hele spekteret ikke kun LFE, altså en lidt mere flad og tam oplevelse med streamning vs lossless lyd. 
Men ikke som du skriver/ oplever, at den dybe baslyd ikke er eksisterende, at det rasler på en unaturlig måde og at subben bliver orienterbar, det er altså ikke noget jeg selv kan genkende. Jeg når ned på ca.20hz. bevares at det kan da gå dybere, men SPL niveauet ruller også stille af.

Jeg kan sagtens høre forskel på streamning vs lossless lyd ingen tvivl om det, og der kan selvfølge også være forskel i selve lyd mixet, lidt som lyden via flow tv, der er de da experter til at ødelægge et lyd mix.

Jeg syns også at lyden fra iTunes købefilm lyder bedre , iTunes vs Netflix.

men ja generelt ligger dynamikken ikke lige i den gode ende, som jeg også testet med frost 2 igår. Men det jo så også klart for jo lavere samlet bitrate jo færre til hver kanal. For med iTunes, Disney+ og Netflix har vi kun ca 154 kbps Per kanal. Ved så ikke hvor meget at atmos kræver ekstra af bitrate og hvordan den udregnes?

-------------

Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 10:22
Jeg oplever - som Potter - heller ikke nogen som helst forvrængning i bas/LFE, på Disney+ eller Netflix.

ja, der er selvfølgelig forskel på lyden sammenlignet med BD, men forvrængning, nej... Måske på tide med nyt anlæg/subwoofer?

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Jeg oplever - som Potter - heller ikke nogen som helst forvrængning i bas/LFE, på Disney+ eller Netflix.

ja, der er selvfølgelig forskel på lyden sammenlignet med BD, men forvrængning, nej... Måske på tide med nyt anlæg/subwoofer?
det kan godt være at de booster lfe frekvenser som dd+ kan som kompensation for de manglende frekvenser dd+ ikke spiller og det går så ud over den gamle sub ved at der får for højt input

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 10:57
T-Duck , når skriver at din Jamo sub er 20 år gammel til godt kr. 5k dengang. Er det så en SW 505?

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 11:00

T-Duck , når skriver at din Jamo sub er 20 år gammel til godt kr. 5k dengang. Er det så en SW 505?
nej det er en sw 1008. Købte den som en demo model da jeg var 14-15 år så jeg fik den billigere end de 5 den kostede.

Men det irriterer mig bare, for med Bd film spiller subben skønt. Slå hårdt når den skal, spiller fint blødt når den skal..

Så der er noget med det lyd der er anderledes ved dd+ minus frost 2

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 11:14
T-Duck, Er det sådan du oplever lyden?Smile Her en SW1008, og man må sige at DEN forvrænger eller det signal der kommer ind i den er forvrænget.

http://www.youtube.com/watch?v=1-zOM6Tr9q8" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=1-zOM6Tr9q8

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 12:20
Det er heller ikke forvrængning jeg oplever på streaming, men lige som flere andre, manglende dynamik og lav båndbredde, som jeg specielt kan høre på stemmerne hvilket er voldsomt generende for mig. Mit setup med 4 subwoofers spiller lineært til under 10Hz så det er bestemt ikke der at der mangler noget.

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 12:53

T-Duck, Er det sådan du oplever lyden?Smile Her en SW1008, og man må sige at DEN forvrænger eller det signal der kommer ind i den er forvrænget.

http://www.youtube.com/watch?v=1-zOM6Tr9q8" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=1-zOM6Tr9q8
nej det er sådan det lyder. Det er lidt svært forklare men har fået tilladelse af fruen til at flytte rundt på den nu. Så nu ser vi om det er stående bølger eller. For det er ikke sådan de lyder. Hvis vi tager ironman, når han flyver på dd+ lyder han som en færge der stævner ud, men Bd udgaven lyder det som en jetfly. Det er det nærsmmeste jeg kan komme

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 13:12
Den raslende lyd var et billede☺️ bassen at stadig ikke ren de titler jeg har kunne sammenligne med. Men det jo så mixet der er anderledes på dd+ end på HD sporet og tror de kompetencerer for manglende frekvenser.

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 13:20
Nu kom det udtryk jeg ledte efter bassen er mudret i forhold til Bd udgaverne jeg har

-------------

Skrevet den: 18-Oktober-2020 kl. 14:50
Okay en funktion jeg ikke viste var aktiveret efter jeg opdateret min firmware på min receiver der der hedder loudness manager var slået til. Det tog vis den mudret bas. Men savner stadig dynamikken på HD sporet

-------------

Print side | Luk vindue