Print side | Luk vindue

Hvor ligger problemet Formodentligt ikke løst

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162010
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 07:41


Emne: Hvor ligger problemet Formodentligt ikke løst
Skrevet af: Benny From
Emne: Hvor ligger problemet Formodentligt ikke løst
Skrevet den: 04-November-2020 kl. 08:46
Jeg har ofte problemer med at tænde for min Airties 7410 x boks fra Fibia/Waoo

Mit setup:

Aities 7410x
Yamaha reciever
Ældre Panasonic tv
Logitech 950 med HUB

 Alt udstyr betjenes korrekt, undtaget tv boksen, som ikke tænder ordentligt, jeg skal tænde og slukke for boksen flere gange for at få liv i den.

På boksen er der en diode som lyser rødt når boksen er slukket, når boksen tændes med fejlen så er det kun den blå diode der lyser, hvor der også skal være lys i en rød diode, før der kommer tv signal til TV´et.

Jeg har flere gange kontaktet Fibia support, som siger at de ikke kan se fejl på hverken signal eller tv boks.

Jeg har selvfølgelig opdateret både Tv- og Fiber boksene

På waoo´s hjemmeside står der at Waoo er klar over dette problem, og at de arbejder på sagen, men problemet kan afhjælpes ved at tænde og slukke boksen.

De gange jeg har talt Fibia support er næsten altid endt med, at de siger deres udstyr ikke fejler, og det må være mit ustyr som fejler, især Logitech Harmony´en, og min tv boks slet ikke er ramt af den fejl som Waoo omtaler på deres hjemmeside.

Har I et bud på hvor fejlen ligger ?????

Den meget trætte








Svar:
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 04-November-2020 kl. 09:00
Der må jo være en original fjernbetjening med til boksen, hvad sker der hvis den bruges? Smile

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 04-November-2020 kl. 09:02
Nogle virker den originale fjernbetjening, men det er svært at sige, fordi problemet er periodisk


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 04-November-2020 kl. 18:46
Fejlen kan kun være på den måde din Harmony kommunikerer med boksen, såfremt den originale fjernbetjening virker - Måske noget med "delay" hvis der sendes flere kommandoer afsted.

Prøv med den rigtige fjernbetjening, det er den eneste måde at fejlsøge det på.


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 07:51
Setup med Logitech har virket upåklageligt igennem flere måneder, uden at der er blevet ændret noget som helst i opsætningen

Når først boksen er ordentlig tændt, så fungerer det hele ganske normalt, intet problem at skifte kanaler, regulere lyd og slukke boksen eller skifte direkte over til radio

Det skal lige præciseres, at boksen tænder, men får ikke forbindelse til TV portalen

Det bliver slet ikke et must at bruge den originale fjernbetjening, fordi jeg vil ikke have flere fjernbetjeninger liggende på bordet når det er unødvendigt


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 09:26
Men som Kasper siger, er det måden at fejlsøge på, og du kan vel leve med en ekstra fjernbetjening i nogle dage


Skrevet af: Kand
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 09:42
Hej

Det lyder som et HDMI forhandlings problem.

Er tvboksen forbundet til din reciever eller til dit TV?

Hvis TV boksen tilsuttet dit TV og så med ARC retur til din reciever har du så stadig problemet?

Når du har fejlen hjælper det så at tage HDMI kablet ud/ind frem for at genstarte tvboksen? - det vil kunne vis om problemet er HDMI relateret.


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

Hej

Det lyder som et HDMI forhandlings problem.

Er tvboksen forbundet til din reciever eller til dit TV?

Hvis TV boksen tilsuttet dit TV og så med ARC retur til din reciever har du så stadig problemet?

Når du har fejlen hjælper det så at tage HDMI kablet ud/ind frem for at genstarte tvboksen? - det vil kunne vis om problemet er HDMI relateret.

Hvis det er et HDMI problem, ville det så ikke være der konstant, og ikke som i mit tilfælde, at problemet opstår pludseligt efter flere måneders brug, uden dette problem ?


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Men som Kasper siger, er det måden at fejlsøge på, og du kan vel leve med en ekstra fjernbetjening i nogle dage

Prøver det selvfølgelig lige af


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 16:39
1. En Harmony kan godt - som alt andet software-styret - pludselig få hikke.
2. Et HDMI-stik kan komme til at sidde løst, og derved give periodiske problemer. Det kan komme når der røres ved apparaterne, i forbindelse med afstøvning m.v.

Det med at det har virket i flere måneder, uden problemer og ændringer, kan du ikke bruge til en rygende hattefis.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Setup med Logitech har virket upåklageligt igennem flere måneder, uden at der er blevet ændret noget som helst i opsætningen



Alting virker til det går i stykker - Virker det med den originale fjernbetjening er fejlen ved Harmony - virker det ikke med den originale kan du fejlsøge øvrige komponenter.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 05-November-2020 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

Hej

Det lyder som et HDMI forhandlings problem.

Er tvboksen forbundet til din reciever eller til dit TV?

Hvis TV boksen tilsuttet dit TV og så med ARC retur til din reciever har du så stadig problemet?

Når du har fejlen hjælper det så at tage HDMI kablet ud/ind frem for at genstarte tvboksen? - det vil kunne vis om problemet er HDMI relateret.


Hvis det er et HDMI problem, ville det så ikke være der konstant, og ikke som i mit tilfælde, at problemet opstår pludseligt efter flere måneders brug, uden dette problem ?
kand har ret i det kan være HDMI håndtryk der fejler. Og jo du kan. Tror mig det kan være periodisk, sammen oplever jeg med Apple tv, men det handler om at det håndtryk til tider ikke vil gives mellem enhederne

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 08-November-2020 kl. 08:40
Tak for alle de mulige løsningsforslag på problemet, som ikke blev aktuelle.

Problemet er formodentligt blevet løst af Fibia, ved at de lagde en ny firmware på boksen. Jeg har ihvertfald ikke haft problemet siden de lagde den nye firmware på - så må jeg bar håbe på at det holder


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 08:27
Problemet er alligevel ikke blevet løst, jeg har flere gange efterfølgende oplevet problemet.

I går havde jeg så fat i Fibia Supporten igen, han mente at det var normalt at strømmen skulle fjernes fra boksen med jævne mellemrum, fordi det formodentlig skyldtes handshake problemer, med HDMI indstillingerne

Det kan jeg bare ikke acceptere, sådanne problemer burde vel ikke forekomme her i 2021, fordi hard- og software burde da være udviklet til tidens krav

Det skal oplyses, at problemet kun forekommer når boksen skal tændes, der er ingen problemer når den først er blevet tændt, med at skifte kanaler eller slukke for for boksen, jeg kan også gå direkte fra at se TV til at høre radio  


Skrevet af: hunt
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 12:09
Nu kender jeg overhovedet ikke airties, men jeg tillader mig alligevel at stille et dumt spørgsmål: Kan den ikke stå tændt hele tiden? Måske ved at slå det her hdmi-snak-sammen fra?


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 12:13
disclaimer: jeg kender ikke dit udstyr, og derfor er dette bare mine tanker. 

Du skriver selv at boksen kun lyser blåt. Sker det samme hvis du hiver HDMI kabel ud? I så fald kan fejlen ligge i kablet, så prøv evt et andet hdmi kabel og se om det løser problemet. 

Hvis ikke det hjælper ville jeg:

1) Resette boksen helt - ikke bare slette indstillinger, men en hard reset. 
2) teste i nogle dage med den originale fjernbetjening. Hvis det heller ikke virker er boksen defekt og skal byttes. 

Hvis det virker upåklageligt ville jeg enten lægge delays ind i din Harmony activity inden boksen får sin “tænd” kommendo, eller ændre opstartssekvensen (bytte rundt på hvornår de forskellige enheder startes)

Håber at det kan bruges. 

Edit: hvis ikke din boks er direkte tilkoblet til tv’et, så kan du også prøve at teste det af. 
Alternativt hvis den er tilkoblet direkte, så prøv at køre den igennem din receiver hvis muligt. Ændrer det noget?


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

disclaimer: jeg kender ikke dit udstyr, og derfor er dette bare mine tanker. 

Du skriver selv at boksen kun lyser blåt. Sker det samme hvis du hiver HDMI kabel ud? I så fald kan fejlen ligge i kablet, så prøv evt et andet hdmi kabel og se om det løser problemet. 

Hvis ikke det hjælper ville jeg:

1) Resette boksen helt - ikke bare slette indstillinger, men en hard reset. 
2) teste i nogle dage med den originale fjernbetjening. Hvis det heller ikke virker er boksen defekt og skal byttes. 

Hvis det virker upåklageligt ville jeg enten lægge delays ind i din Harmony activity inden boksen får sin “tænd” kommendo, eller ændre opstartssekvensen (bytte rundt på hvornår de forskellige enheder startes)

Håber at det kan bruges. 

Edit: hvis ikke din boks er direkte tilkoblet til tv’et, så kan du også prøve at teste det af. 
Alternativt hvis den er tilkoblet direkte, så prøv at køre den igennem din receiver hvis muligt. Ændrer det noget?

1) boksen bliver vel sagtens resettet, når strømmen tages fra boksen, og Fibila siger at de lægger ny software ind på boksen - det vil sige, at jeg har taget strømmen på selve fiberboksen og efterfølgende fra tv boksen, efter anvisning fra Fibia

2) det er samme problem, waoo oplyser om problemet på deres hjemmeside, og de arbejder på at løse problemet, de har dog ikke løst det hos mig

Ændre delay og bytte om på rækkefølgen er afprøvet, uden bedring

Har prøvet med 2 stk. HDMI kabler, samme resultat - der køres allerede igennem en ny Yamaha receiver

Fibia vil ikke anerkende problemet, og tilsyneladende heller ikke sende mig en ny boks, selvom de er begyndt at lufte den tanke


Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 17:18
Hvis det ikke lykkedes dig at få Waoo-boksen til at fungere på en tilfredsstillende måde (du vil bestemt ikke være den første), kan du i stedet overveje at anskaffe dig en Apple TV og så anvende Waoo’s dedikerede tv-app herpå. 

Din Waoo-udbyder giver dig i øvrigt hele 20 kr. per måned i besparelse, hvis du fravælger deres tv-boks.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 12-Januar-2021 kl. 17:35
Det kunne vel ikke tænkes at følgende sker i rækkefølge:

Din Harmony tænder dit tv, som giver signal til at Fibia boksen skal tændes.
Din Harmony giver IR signal til din Fibia boks, som fejlagtigt prøver at slukke.

Som en test kan du evt. slå HDMI kontrol fra, så dit tv ikke tænder Fibia boksen.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 13-Januar-2021 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det kunne vel ikke tænkes at følgende sker i rækkefølge:

Din Harmony tænder dit tv, som giver signal til at Fibia boksen skal tændes.
Din Harmony giver IR signal til din Fibia boks, som fejlagtigt prøver at slukke.

Som en test kan du evt. slå HDMI kontrol fra, så dit tv ikke tænder Fibia boksen.

Skal selvfølgelig prøves, men problemet er periodisk, hvis det skyldtes at TV forsøger at slukke boksen, ville det vel et konstant fænomen 


Skrevet af: hamsen
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 18:17
Jeg har med interesse læst diverse indlæg i denne tråd.
Jeg har selv det problem, at efter en tid med min box, så "dør" den på samme måde som beskrevet i andre indlæg.
Tænde slukke for boxen hjælper, men det tager sin tid før du er køreklar igen.

Min mangeårige erfaring med computere siger mig, at problemet nok nærmere er et hukommelseproblem i boxen. Jeg tror den løber fuld efter en tid, i mit tilfælde efter 1-3 dages brug.




Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 07:58
Nu har Fibia/ Waoo endelig taget sig sammen og sendt mig en ny Tv boks, som har virket uden fejl i 14 dage, nu krydser jeg bare fingre for at den nye boks ikke starter med samme problem

Det er bare for ufatteligt, at de ikke ville anerkende problemet langt tidligere



Print side | Luk vindue