Print side | Luk vindue

hvor store er jeres biografer der hjemme ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162106
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 23:33


Emne: hvor store er jeres biografer der hjemme ?
Skrevet af: sr7009
Emne: hvor store er jeres biografer der hjemme ?
Skrevet den: 16-November-2020 kl. 20:30
hey
jeg skal i det nye år købe hus og vil jo i den forbindelse gerne afsæt et rum til min egen dedikeret hjemme biff men hvor stort er det optimale rum ?


jeg så en video på youtub hvor han regnet det ud for et rum der var 14  fod gange 18 fod dvs 4,5 m gange 6 meter men er det så det man skal gå efter ?

eller hvor meget plads har i andre sat af ?

nogle gode råd ? :)







Svar:
Skrevet af: Troelsfilm
Skrevet den: 16-November-2020 kl. 21:55
Mit bifrum er 5,85*3,45 med en højde på 231

Jeg har et 305cm bredt scope lærred og 7.2.4 atmos /dtsX opsætning



Jeg ville gerne have haft at mit rum var lige en meter større på alle leder - større afstand til surround og loftkanaler - det ville have været skønt - men heller ikke sådan når man flytter ind i et hus og ikke selv får det bygget


mvh
Troels



-------------
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 16-November-2020 kl. 22:14
sjovt har lige set på et hus hvor det logiske rum til bif var næsten de mål  hvad højtaler har du så sat inde i det ?


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 16-November-2020 kl. 23:03
5.5 x 3.6


Skrevet af: Troelsfilm
Skrevet den: 16-November-2020 kl. 23:33
jbl synthsis opsætning

Array 880 center
Array 1000 fronter
2 stk S1s-ex subwoofere
4 stk S4ai som surround
4 stk revel w870 i loftet

Front, center og subwoofere bag akustisk transparent lærred 

Mvh Troels 


-------------
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred


Skrevet af: Lydkilde
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 10:02
Man føler sig helt gennemsnits agtig med 5,8 x 3,5LOL

Men som Troels siger. En ½-1 meter mere i bredden havde været bedre til sidehøjtalerne


-------------
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

nogle gode råd ? :) 

Dit spørgsmål svarer til at spørge folk om råd til hvor stor en bil du skal have - svaret afhænger af dine behov.

Et godt råd (som er lidt kringlet at forklare, men her er et forsøg)

1. Tegn de sæder og rækker du ønsker.
2. Fra dine yderste siddepladser tegner du en linje ud til siden på 1 meter (dvs. du har gjort rummet 2m bredere end bredden på siddepladsområdet)
3. Fra din bagerste siddeplads tegner du 1.5m bagud (mindre kan gå an hvis du accepterer kompromis)
4. Fra centrum af forreste række, tegn to linjer mod "fronten" af rummet som tilsammen udgør 45 grader (50 grader hvis du kan lide et stort lærred)
5. Fra de to yderste sæder på første række, tegn en lige linje mod fronten af rummet.
6. Det sted hvor de vinklede linjer og de lige linjer krydser angiver den nødvendige afstand til lærredet.
7. Hvis du kører akustisk transparent lærred, så skal dit rum være tilsvarende længere ift. den nødvendige plads bag lærred

Ovenstående besvarer som udgangspunkt hvor stort dit rum skal være. Så kan du selvfølgelig begynde at justere ud fra det ift. lærredstørrelse og evt. tage nogle kompromisser for at gøre rummet mindre.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

nogle gode råd ? :) 

Dit spørgsmål svarer til at spørge folk om råd til hvor stor en bil du skal have - svaret afhænger af dine behov.

Et godt råd (som er lidt kringlet at forklare, men her er et forsøg)

1. Tegn de sæder og rækker du ønsker.
2. Fra dine yderste siddepladser tegner du en linje ud til siden på 1 meter (dvs. du har gjort rummet 2m bredere end bredden på siddepladsområdet)
3. Fra din bagerste siddeplads tegner du 1.5m bagud (mindre kan gå an hvis du accepterer kompromis)
4. Fra centrum af forreste række, tegn to linjer mod "fronten" af rummet som tilsammen udgør 45 grader (50 grader hvis du kan lide et stort lærred)
5. Fra de to yderste sæder på første række, tegn en lige linje mod fronten af rummet.
6. Det sted hvor de vinklede linjer og de lige linjer krydser angiver den nødvendige afstand til lærredet.
7. Hvis du kører akustisk transparent lærred, så skal dit rum være tilsvarende længere ift. den nødvendige plads bag lærred

Ovenstående besvarer som udgangspunkt hvor stort dit rum skal være. Så kan du selvfølgelig begynde at justere ud fra det ift. lærredstørrelse og evt. tage nogle kompromisser for at gøre rummet mindre.
Rigtig god enkel og forståelig forklaring på hvor stort et biorum skal være. Thumbs Up


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 17:37
Helst mindst 4x4 til en biograf, ville jeg sige, men med kun fire meter i længden stiller det dog begrænsninger for hvilke projektorer der kan bruges, hvis man vil have et stort lærred. Jeg har f.eks. lidt over 4x4 og kan ikke få samme størrelse billede med DLP som jeg kan med den D-ILA jeg har.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 17:44
5 x 4,5 meter
120" lærred i formatet 2,35:1 = 280 cm billedbredde


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 17:55
6,3 x 4 meter
120" lærred i formatet 2,35:1 = 280 cm billedbredde


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 19:26
Smile


så det jeg høre er at ca 4,5 m i breden og gerne 6 meter i længden

min plan er at gå efter mulighed med akustisk transparent lærred.

jeg tror ikke det bliver med 2 sofer men kun med en

ville det i sådan et rum være over kill med 9.4.6 ? 




Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

Smile


så det jeg høre er at ca 4,5 m i breden og gerne 6 meter i længden

min plan er at gå efter mulighed med akustisk transparent lærred.

jeg tror ikke det bliver med 2 sofer men kun med en

ville det i sådan et rum være over kill med 9.4.6 ? 



Du kan få et rigtigt fornuftigt rum på 4.5x6m. 
9.4.6 er ikke overkill. 


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 22:07
puha det bliver dyrt men godt  :)   


nu skal jeg lige have fundet det rette hus og så skal jeg igang  .. 

ville ønske jeg hade råd til jbl men 150000 kr for 3 højtaler får jeg ikke igennem cheffen  :)    

men jeg glæder mig til at få center om bag ved og op et læret jeg hørt det inde på hifi messen for nogle år siden hvor det netop var jbl højtaler i et rum som htp (tror jeg de heder ) hade sat op og nøj det lød godt  .og det var uden atmos.   men mindre må kunne gøre det  :) 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 22:17
Husk at et mid-price system sat korrekt op i et velplanlagt akustisk optimeret rum, lyder meget bedre end et dyrt high-end system sat middelmådigt op i et middelmådigt rum. Så mindre kan bestemt gøre det :) 


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 17-November-2020 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Husk at et mid-price system sat korrekt op i et velplanlagt akustisk optimeret rum, lyder meget bedre end et dyrt high-end system sat middelmådigt op i et middelmådigt rum. Så mindre kan bestemt gøre det :) 

det var det jeg håbet på  :)    

jeg kender ikke meget til akustik men tænker / håber der er meget viden her inde  .. 




Skrevet af: olepro
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 10:58
695 x 310
Lærred bredde 290


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

695 x 310
Lærred bredde 290


hvad højtaler har du så .. har du følsen af at side for tæt på side højtaler  ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 12:33
Cirka 8x4 meter - min stue.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

695 x 310
Lærred bredde 290


hvad højtaler har du så .. har du følsen af at side for tæt på side højtaler  ?

Kører 7.1
Tannoy D700 front, Tannoy System 1000 Center og 4 x Tannoy VX6 som surround og baghøjttalere.
Surround højttalerne (side) er vinklet 45 grader op mod loftet for at sprede/diffuse lyden, og det fungerer super godt.
Mit lærred er hjemmegjort af Porsa system skelet med strækstof udover.
Så alle mine fronthøjttalere spiller gennem lærredet, hvilket er KLART at foretrække fremfor center under billedet, da det er fantastisk at lyden kommer lige ud af billedet.

Min lofthøjde er i øvrigt 210 cm (Kælder kompromiset ;-)


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 13:42
Bedste lyd i en stue er hvis stuen rektangulær.


Skrevet af: Klaus.S
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 14:20
Mit rum som er dedikeret er før bafflewall mv. længde 7,80 brede 4,88 lofthøjde 2,80.

Der er så lavet en bafflewall der 45 cm dyb. En falskbagvæg der er 60 cm dyb og sidevægge er der 11 cm i hver side med plads til dæmpning mv. 

Så når det er taget fra og rammer til molton er taget er der målene 6,70 x 4,62 x 2,80.  

Lærred er 400 cm bredt


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 15:38
Jeg skal netop igang med mit projekt herhjemme. Forventer at lave rummet 5x6 meter.
 Der vil så være skråvægge, men det må jeg prøve at få det bedste ud af


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 19:36
Min er 7x4m og jeg ville ønske jeg havde en meter mere i bredden.
Jeg har loft til kip som er fuldt beklædt med trolltekt, som desværre ikke er malet mørkt. Jeg har malet væggene mørke og alle møbler er mørke også, det kan klart anbefales.



Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Cirka 8x4 meter - min stue.....


Klaus

hvordan har du så fixet det så det lyder godt for det klart det også er inde min overjelser :) 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 22:01
Jeg har forsøgt at få det bedste ud af det. Det er dog langt fra optimalt.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har forsøgt at få det bedste ud af det. Det er dog langt fra optimalt.


Klaus

øv da :/  


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-November-2020 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

øv da :/  

Nej, det er ikke så slemt.

4x DLS R66 og en enkelt RC50 med konens velsignelse. Fronterne står okay ude fra væggen og centeren er placeret lige under tv.
Baghøjttalerne er samme model som fronterne.
Sub har jeg ikke (endnu), men der er pænt “riv” i anlægget med 8x 6,5” og 2x 5,5”.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 19-November-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helst mindst 4x4 til en biograf, ville jeg sige, men med kun fire meter i længden stiller det dog begrænsninger for hvilke projektorer der kan bruges, hvis man vil have et stort lærred. Jeg har f.eks. lidt over 4x4 og kan ikke få samme størrelse billede med DLP som jeg kan med den D-ILA jeg har.
Det kommer vel helt an på hvilken model man vælger, hvor nogle er med Short Throw (ST), eller endda Ultra Short-throw (UST).
Problemet med DLP-projektorer er ofte, de ikke har særlig stor zoom, uden jeg egentlig ved hvorfor?
Jeg kan huske, jeg gjorde en fejl første gang jeg købte en brugt projektor, hvor der fulgte et 90" lærred med, som jeg startede med at hænge op.
Da jeg efterfølgende monterede projektoren, viste det sig, den ikke kunne projektere et billede, der rakte til mere end ca. 80", så det blev en ommer!
Senere har jeg set nogle, som har været nødt til at montere deres projektor midt i rummet, da billedet ellers ville blive for stort, så man skal altid huske at bruge en projector calculator, som f.eks. denne:

https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

, så er man sikker på, projektoren passer til det rum, den er beregnet til...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 19-November-2020 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helst mindst 4x4 til en biograf, ville jeg sige, men med kun fire meter i længden stiller det dog begrænsninger for hvilke projektorer der kan bruges, hvis man vil have et stort lærred. Jeg har f.eks. lidt over 4x4 og kan ikke få samme størrelse billede med DLP som jeg kan med den D-ILA jeg har.
Det kommer vel helt an på hvilken model man vælger, hvor nogle er med Short Throw (ST), eller endda Ultra Short-throw (UST).
Problemet med DLP-projektorer er ofte, de ikke har særlig stor zoom, uden jeg egentlig ved hvorfor?
Jeg kan huske, jeg gjorde en fejl første gang jeg købte en brugt projektor, hvor der fulgte et 90" lærred med, som jeg startede med at hænge op.
Da jeg efterfølgende monterede projektoren, viste det sig, den ikke kunne projektere et billede, der rakte til mere end ca. 80", så det blev en ommer!
Senere har jeg set nogle, som har været nødt til at montere deres projektor midt i rummet, da billedet ellers ville blive for stort, så man skal altid huske at bruge en projector calculator, som f.eks. denne:

https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

, så er man sikker på, projektoren passer til det rum, den er beregnet til...


go pointe som sikkert nu med mit held og iver på det brugte marked har sparet mig for et uheldigt køb  .. tak :) 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 19-November-2020 kl. 23:01
Nu er det jo altså ikke en dødssynd at have projektoren siddende i loftet midt i rummet, det er der da mange som har (os inklusive). Vores bio er 6.32 x 4.63, altså ca. 30m2.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 20-November-2020 kl. 06:39
Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 20-November-2020 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank


nu jeg ikke gift :)     hvordan har i indrettet det ? 


Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 20-November-2020 kl. 10:14
Min bio er bxlxh 3,5m x 7,5m 2,1m. Hvor jeg har 1m bag ved lærredet til højttalere og subs. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 20-November-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank


nu jeg ikke gift :)     hvordan har i indrettet det ? 
Lucky you 😉
Har en tråd som hedder "bio i stuen" ligger i forummet "min hjemme biograf" ikke noget voldsomt, men giver stor glæde 🙂

Frank


Skrevet af: kamajoka
Skrevet den: 20-November-2020 kl. 10:30
Vi har også valgt at bruge stuen til" hjemmebiograf". Stuen måler ca. 5,6 x 4,9 meter men reelt bruger vi de ca. 5,6 x 3,5 meter da der er et par døre i ene side af stuen for gennemgang til vores musikrum :).
Er opbygget med 5.2.4 surround anlæg, og for ganske nylig er der tilføjet motoriseret lærred og projektor. Projektor er placeret på reol bagerst i stuen og valgte bevidst projektor som kunne placeres stående bagerst i lokalet og zoome tilstrækkeligt til den størrelse lærred der lige nøjagtig var plads til imellem fronthøjttalerne. Selve tilføjelsen af lærred og projektor er nok den bedste opgradering vi har lavet - giver lige det sidste til en rigtig biografoplevelse :). Har samtidig monteret mørklægningsgardiner på 2 x dobbeltdøre i rummet så der kan blive rigtig mørkt i lokalet.


-------------
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred


Skrevet af: Tbent
Skrevet den: 21-November-2020 kl. 12:20
Ved godt det er den forkerte tråd med elsker hjemmebioer som er integreret i stuen, så der burde altid være billeder med Tongue

-------------
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu


Skrevet af: sr7009
Skrevet den: 26-November-2020 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Tbent Tbent skrev:

Ved godt det er den forkerte tråd med elsker hjemmebioer som er integreret i stuen, så der burde altid være billeder med Tongue

det ville jo også spare et rum  men er det ikke svært at forline lyd lyd akostik og højtaler mm i en stue der også gerne må være hyggelig ?


må ind rømmer at jeg jo drømmer om en stue hvor 9 6 4 ikke kan ses når det ikke bruges:)   

og så savner jeg at lyden fra center kommer bag læret og ikke fra nede under tv men jeg kan ikke forstå hvordan de motoreseret læred kan holdes stille nok ?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 26-November-2020 kl. 09:14
Når man laver en hjemmebiograf, så designes alt rundt om lyden. Dvs. man placerer højttalere efter de rigtige regler og krav om symmetri,  sofa/subs placeres hvor bassen opfører sig bedst, akustiks behandling placeres på specifikke reflektionspunkter osv.

Dér hvor stuebiografer ofte bliver et problem er, at man laver stuen ud fra indretning og de møbler man skal have derinde - og derefter placerer man setup hvor det er muligt. Og det følger sjældent de rigtige principper.

De bedste stuebioer er dém hvor bio tænkes ind fra starten og den person som laver designet kender til de konsekvenser forskellige kompromisser medfører. Det gælder om at tage de kompromisser som betyder mindst lydmæssigt. Det kan sagtens blive godt.



Print side | Luk vindue