Print side | Luk vindue

Smart home Go/No go

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162184
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 16:00


Emne: Smart home Go/No go
Skrevet af: Kvaaen
Emne: Smart home Go/No go
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 08:10
Hej alle,

Jeg står og skal til at flytte. Jeg overvejer, at i hele lejligheden skal der være smart lys (styring via app) samt smart gardiner (også styring via app)

Noget tiltaler mig ved det. Planen er at det skal være IKEA hele vejen igennem. Jeg tror det er en god måde at starte smart home på og de anmeldelser jeg ser, viser at det bestemt er blevet bedre med tiden.

Mit spørgsmål er mere, hvad mener i om smart home? Er det fedt? Har i prøvet det? Er det investeringen værd?

Lad mig høre jeres erfaringer.

-------------
Mvh.

Anders Nielsen



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 08:26
lys styret via app er ikke smart, det er bare besværligt.
Smart lys er styret af sensore, kontakter, automationer eller stemme.


Skrevet af: spanky
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 08:54
et smart Home der kun styres via en app er ikke super smart i virkeligheden som lahan også skriver, men det er stadig sjovt legetøj 😋

Det smarte kommer med automationen af tingene, stemmestyring, timere, sensore osv. 

Vi har selv hue i hele huset med sensore og dimmer kontakter hvor det nu gir mening, samt tado radiator termostater + en masse andre småting, og det hele passer sådan set sig selv. 

Så jeg er meget glad for smart home løsninger, men en app alene gør det ikke smart 😊


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio" rel="nofollow - Min hjemmebio tråd


Skrevet af: spanky
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 08:56
og hvad ikea angår, så tror jeg lyset fungerer som det skal, men syns jeg har læst lidt blandet om deres gardiner. 

Jeg har dog ikke selv prøvet andet end Ikeas “sonos” højttaler. 

Men overvejer da selv mørklægningsgardinerne, hvis de altså passer til vores vinduer 😋


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio" rel="nofollow - Min hjemmebio tråd


Skrevet af: Kvaaen
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

og hvad ikea angår, så tror jeg lyset fungerer som det skal, men syns jeg har læst lidt blandet om deres gardiner. 

Jeg har dog ikke selv prøvet andet end Ikeas “sonos” højttaler. 

Men overvejer da selv mørklægningsgardinerne, hvis de altså passer til vores vinduer 😋

Tak for svaret. :-) Planen er bestemt at automatisere så meget som muligt. Det er jo også intregeret med Google home, så f.eks. at sige "jeg vil gerne se en film" og system så både slukker lyset og kører gardiner ned. Det er altså lidt sexet syntes jeg.

Husk at gardinerne kan forkortes til trods for at man mister garantien.


-------------
Mvh.

Anders Nielsen


Skrevet af: spanky
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 11:17
så syns jeg bestemt det er et GO herfra 😋

Jeg gør mig mest i sensore, og så er lyset feks sat til at tænde på en lavere styrke efter 22 og endnu lavere efter 24. 

Ja jeg har set en del korte dem af, spørgsmålet er bare om de er lange nok til at starte med, vi skal til at flytte, og der er nogle ret brede vinduer i det nye hus 🤔


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio" rel="nofollow - Min hjemmebio tråd


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

så syns jeg bestemt det er et GO herfra 😋

Jeg gør mig mest i sensore, og så er lyset feks sat til at tænde på en lavere styrke efter 22 og endnu lavere efter 24. 

Ja jeg har set en del korte dem af, spørgsmålet er bare om de er lange nok til at starte med, vi skal til at flytte, og der er nogle ret brede vinduer i det nye hus 🤔
har du afprøvet adaptive light som kom på hue i går ?


Skrevet af: spanky
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

har du afprøvet adaptive light som kom på hue i går ?

Nej det har jeg ikke set, hvordan fungere det ?


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio" rel="nofollow - Min hjemmebio tråd


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 25-November-2020 kl. 12:58
adaptive light sætter selv farve temperaturen afhængigt af tid på døgnet.
Det kræver muligvis at man styrer lyset via HomeKit.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 26-November-2020 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

lys styret via app er ikke smart, det er bare besværligt.



Enig, det fungerer dårligt. Mit IKEA røg ud igen efter 14 dage, det er et irritationsmoment, at skulle rode med en app - jeg burde nok have gættet det inden købet.


Skrevet af: Kvaaen
Skrevet den: 27-November-2020 kl. 08:03
Det er ikke så meget for at kunne styre det hele med app. Der kommer jo "fjernbetjeninger" med, så de kan styres som helt normale lys på en kontakt.
Det jeg er efter er automatiseringen i det. 


-------------
Mvh.

Anders Nielsen


Skrevet af: BBubble
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 15:47
Der er mange positive ting ved at kunne styre både lys og gardiner, med smart home features.
Personligt bruger jeg Philips Hue, med tilhørende tilbehør, som Smarte kontakter og motion sensor.
Jeg har derfor sjældent fat i app'en for at styre lyset, og kan også styre det med Google Home.

Til gardiner benytter jeg Soma, men kvaliteten syntes jeg ikke er så høj.

IKEA har nogle udmærkede smart home produkter, men du skal huske, at det er lavet, til kun at fungere med deres eget økosystem, hvilket betyder, at du ikke kan koble dem på eksisterende smart homes, og du derfor, er nød til, at fortsætte dit smart home, i deres produkt lineup, hvis tingene skal snakke sammen.

For både lys og gardiner, findes der mange gode produkter, som kan bruges
Kig evt. her, på nogle af de forskellige smart lys produkter:  https://smarthomeguiden.dk/kategori/lys-og-lamper/" rel="nofollow - https://smarthomeguiden.dk/kategori/lys-og-lamper/


-------------
https://smarthomeguiden.dk" rel="nofollow - Smart Home Guiden


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 16:02
@BBubble Du kan da knytte dit Ikea system op på Apple Homekit

-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: BBubble
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 16:15
Du har ret!
Og de har også fået integreret både Google Assistant og Alexa kan jeg se :)


-------------
https://smarthomeguiden.dk" rel="nofollow - Smart Home Guiden


Skrevet af: JayKay
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 17:52
@BBubble og ikea lys kan køres på Hue systemet. 


Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 19:07
jeg har efterhånden rigtig mange smarthomeenheder og generelt er jeg tilfreds. Et konstant irrationsmoment er dog der ikke er lavet enhed der samler det hele OG som kommer med en lækker brugervenlig dashboard


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 19:16
den eneste ulempe med Ikea er at det ikke virker sammen Logitech Remote. Det gør Philips hue derimod.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af BBubble BBubble skrev:

Der er mange positive ting ved at kunne styre både lys og gardiner, med smart home features.
Personligt bruger jeg Philips Hue, med tilhørende tilbehør, som Smarte kontakter og motion sensor.
Jeg har derfor sjældent fat i app'en for at styre lyset, og kan også styre det med Google Home.

Til gardiner benytter jeg Soma, men kvaliteten syntes jeg ikke er så høj.

IKEA har nogle udmærkede smart home produkter, men du skal huske, at det er lavet, til kun at fungere med deres eget økosystem, hvilket betyder, at du ikke kan koble dem på eksisterende smart homes, og du derfor, er nød til, at fortsætte dit smart home, i deres produkt lineup, hvis tingene skal snakke sammen.

For både lys og gardiner, findes der mange gode produkter, som kan bruges
Kig evt. her, på nogle af de forskellige smart lys produkter:  https://smarthomeguiden.dk/kategori/lys-og-lamper/" rel="nofollow - https://smarthomeguiden.dk/kategori/lys-og-lamper/
ikke korrekt, Ikea understøtter HomeKit. Det er ikke et Ikea ØKO system.


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 09:38
Det jeg er mest glad for af mine 'smart home' dimser er mine termostater fra Tado som sikrer en god besparelse på varmeregningen.

jeg har alle mulige andre ting 'online' fx hue, sous vie, hvidevarer etc. men det mest praktiske er som sagt termostaterne.


-------------
.


Skrevet af: Kvaaen
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 09:52
Hej alle,

Tak for alle jeres svar. Jeg har nu investeret i en r*vfuld Ikea Trådfri pærer, remotes og en gateway. Herudover også deres smarte blinds til hele lejligheden.

Jeg flytter først i uge 51, så der skal jeg have sat det hele op. 
Herudover, har jeg også købt en Google Nest Mini til at styrer det meste. Jeg har valgt, at købe blænddæksler til alle kontakter der styrer "hovedlys i rum" og klister en Ikea remote på. På den måde, kan jeg både styre med stemme, med app og med kontakter direkte på væggen.

Vi ser hvordan det går. 


-------------
Mvh.

Anders Nielsen


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

jeg har efterhånden rigtig mange smarthomeenheder og generelt er jeg tilfreds. Et konstant irrationsmoment er dog der ikke er lavet enhed der samler det hele OG som kommer med en lækker brugervenlig dashboard

Har du kigget på Home Assistant? - Smartthings med add on dashboards kan også bruges 


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 08-December-2020 kl. 01:42
Er vel oplagt at smide er link op til min side,
Det kan måske hjælpe dig med at komme i gang.

https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/



-------------
BaaaaaH


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 00:37
Ang. Ikea Trådfri

Kan nogen hjælpe her:

Min Gateway er tilsluttet via ethernet-kabel. Men da min iPhone kører på vores mesh-netværk, kan Ikea app'en ikke se gateway'en. Sjovt nok kan både Google Home og Apple HomeKit.

Men hvordan får jeg Ikea's app til at se min gateway via mesh?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 08:14
er det google mesh


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

er det google mesh

Nope; Netgear Orbi.


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ang. Ikea Trådfri

Kan nogen hjælpe her:

Min Gateway er tilsluttet via ethernet-kabel. Men da min iPhone kører på vores mesh-netværk, kan Ikea app'en ikke se gateway'en. Sjovt nok kan både Google Home og Apple HomeKit.

Men hvordan får jeg Ikea's app til at se min gateway via mesh?

Lugter af at du har tilsluttet din gateway med ethernet kabel ind i din router (formentlig den du har fået fra din internet-udbyder), og du også har koblet en dine MESH-AP'er (accesspoint) ind i router via. ethernet kabel.

Hvis jeg har ret i det, og du ikke kan se gateway'en fra en af dine trådløse enheder, så har jeg formentlig også ret i næste hypotese: 

Du har ikke slået DHCP-serveren fra på enten routeren eller MESH-enhederne.

Med andre ord kører du med dobbelt DHCP-server, og det er et no-go, fordi det betyder, at Routeren f.eks. tildeler alle enheder som er koblet til den med IP-adresse i form af 192.XXX.X.XXX, men alle enheder der tilslutter via. MESH enhederne får IP-adresser i form (f.eks.) 83.XXX.X.XXX
Så kan enhederne ikke umiddelbart finde hinanden.

Så det er ikke nok, at du har slukket WIFI i din udleveret router.. Du skal også ind i MESH-enhederne og slå DHCP fra.. (Alternativt så slå det fra i routeren, MEN så kan du ikke tilslutte enheder med ethernet til din router mere..)


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ang. Ikea Trådfri

Kan nogen hjælpe her:

Min Gateway er tilsluttet via ethernet-kabel. Men da min iPhone kører på vores mesh-netværk, kan Ikea app'en ikke se gateway'en. Sjovt nok kan både Google Home og Apple HomeKit.

Men hvordan får jeg Ikea's app til at se min gateway via mesh?

Lugter af at du har tilsluttet din gateway med ethernet kabel ind i din router (formentlig den du har fået fra din internet-udbyder), og du også har koblet en dine MESH-AP'er (accesspoint) ind i router via. ethernet kabel.

Hvis jeg har ret i det, og du ikke kan se gateway'en fra en af dine trådløse enheder, så har jeg formentlig også ret i næste hypotese: 

Du har ikke slået DHCP-serveren fra på enten routeren eller MESH-enhederne.

Med andre ord kører du med dobbelt DHCP-server, og det er et no-go, fordi det betyder, at Routeren f.eks. tildeler alle enheder som er koblet til den med IP-adresse i form af 192.XXX.X.XXX, men alle enheder der tilslutter via. MESH enhederne får IP-adresser i form (f.eks.) 83.XXX.X.XXX
Så kan enhederne ikke umiddelbart finde hinanden.

Så det er ikke nok, at du har slukket WIFI i din udleveret router.. Du skal også ind i MESH-enhederne og slå DHCP fra.. (Alternativt så slå det fra i routeren, MEN så kan du ikke tilslutte enheder med ethernet til din router mere..)

Det lyder som en plausibelt forklaring. Det vil jeg prøve at rode med. Foreløbig tak ;-)


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 22-Marts-2021 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ang. Ikea Trådfri

Kan nogen hjælpe her:

Min Gateway er tilsluttet via ethernet-kabel. Men da min iPhone kører på vores mesh-netværk, kan Ikea app'en ikke se gateway'en. Sjovt nok kan både Google Home og Apple HomeKit.

Men hvordan får jeg Ikea's app til at se min gateway via mesh?

Lige en update; Løsningen var ganske ligetil. I stedet for at tilslutte Ikea-gateway til min router, tilsluttede jeg den i stedet i mesh'ens LAN-port (Det er en Netgear Orbi). Og det virker, nu kan alle hustandens enheder se Trådfri dimserne.


Skrevet af: Ole N 84
Skrevet den: 22-Marts-2021 kl. 18:32

https://www.youtube.com/watch?v=j2DxjgP0ljk" rel="nofollow - Smarthome for Nybegyndere - Hvor skal du starte ? - hvad er Gateway, Bridges, HUBS -Tale assistenter - YouTube



Print side | Luk vindue