Print side | Luk vindue

convertere optaget dvd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162257
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 08:32


Emne: convertere optaget dvd
Skrevet af: tjensen02
Emne: convertere optaget dvd
Skrevet den: 02-December-2020 kl. 20:34
har lidt svært ved og finde ud af hvor dette skal placeres men her må vidst være her.

jeg har nogle gamle dvd'er der er optaget på philips og sony dvd optagere.
der er både privatoptagelser  og optagelser fra tv.

jeg vil gerne have dem konverteret  til mp4 filer.
jeg fandt et program der hedder wondershare uniconverter der kunne en helt masse så derfor valgte jeg det.

den kan konvertere alle mulige slagt filer men problemet er stadig mine dvd'er.
mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 
kopierer jeg dvd'en ind på harddisken og omdøber VOB til MPG læser programmet filerne fint.
problemet er så bare at det jeg har konverteret jo så er delt midt i det hele.

nogle der ved hvad det er for noget mærkeligt noget.
mit gamle konverterings program havde ingen problemer men efter en opdatering er det forældet.
jeg har nok ledt i et års tid efter et program til og konvertere.   
der er jo et tons programmer og hvad skal man vælge.  



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-December-2020 kl. 21:40
 Kan dette hjælpe.?  https://www.bluraycopys.com/da/resource/rip-dvd-to-mp4.html" rel="nofollow - https://www.bluraycopys.com/da/resource/rip-dvd-to-mp4.html  eller
https://download.dk/programmer/multimedie/film-redigering/mpeg4-direct-maker/3493" rel="nofollow - https://download.dk/programmer/multimedie/film-redigering/mpeg4-direct-maker/3493


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 02-December-2020 kl. 21:53
Jeg har forgængeren for din Wondershare, og der kan man lade programmet samle flere filer til én og samlingen kan ikke ses. Jeg brugte funktionen, da jeg optog tv på en boks, der opdelte udsendelserne i bidder på 2 GB. Perfekt. Jeg kan ikke huske det, men mon ikke også Wondershare kan indlæse VOB-filer og udlæse MP4-filer?


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 02-December-2020 kl. 21:57
Brug makemkv, du får godtnok der over i en mkv container i stedet for mp4


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 09:22
Jeg har i mange år brugt Wondershare uden nogen problemer udover at programmet er meget længe om at loade vob filer. Hvis man omdøber dem til mpeg går det lynhurtigt. Hvis dine DVD'er er fejlfri når de afspilles som DVD burde det derfor virke.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har i mange år brugt Wondershare uden nogen problemer udover at programmet er meget længe om at loade vob filer. Hvis man omdøber dem til mpeg går det lynhurtigt. Hvis dine DVD'er er fejlfri når de afspilles som DVD burde det derfor virke.

Flemming

det burde virker men det gør det ikke rigtigt.

jeg har flere dvd'er med fx. 10 ting så det dur ikke og omdøbe filerne da de så bliver skilt af midt i det hele.
det underlige er at når jeg indlæser dvd'en er der steger på når den afspillet i programmet når der er bevægelse..
det gør det også når jeg kopierer filerne til harddisken me omdøber jeg dem til MPeg er der ingen problemer og den konverter fint. 
det forstår jeg altså ikke.   


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Jeg har forgængeren for din Wondershare, og der kan man lade programmet samle flere filer til én og samlingen kan ikke ses. Jeg brugte funktionen, da jeg optog tv på en boks, der opdelte udsendelserne i bidder på 2 GB. Perfekt. Jeg kan ikke huske det, men mon ikke også Wondershare kan indlæse VOB-filer og udlæse MP4-filer?


jeg har bare dvd'er men flere ting på som ikke skal samles. 
den konverter alt men bare ikke dvd'erne.
omdøber jeg dem virker det fint men er det dvd filerne(VOB) konverterer den med streger.  


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Brug makemkv, du får godtnok der over i en mkv container i stedet for mp4


det var måske en ide.
så vidt jeg ved er der ingen kvalitets tab og konvertere til MKV.
den må kunne konvertere fra MKV til MP4.
sjovt nok konverterer den alt undtagen dvd'erne



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:


jeg har bare dvd'er men flere ting på som ikke skal samles. 
 


Er det værre de bliver samlet som en mpeg4 fil end at de ligger samlet på en DVD?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:


jeg har bare dvd'er men flere ting på som ikke skal samles. 
 


Er det værre de bliver samlet som en mpeg4 fil end at de ligger samlet på en DVD?

Flemming

jo værre.

hvis jeg har en dvd med 10 ting fordelt på 2 timer kan jeg sætte den i og afspille en ting.
hvis de bliver samlet er det er spoleri hver gang.

det er jo derfor de blev delt op dengang de blev optaget.




Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 20:35
jeg kan bare ikke forstå hvad forskelle er.

henter jeg en enkelt vob fil ind i programmet er der ingen problemer.
henter jeg alle filer ind er der streger under bevægelse.


har lige konverteret alle mulige andre filer og der er heller ingen problemer.
men alle mine dvd'er er der.
dvs. det er der jo ikke hvis jeg henter en fil ind af gangen.     hvad er forskellen når filen er den samme.
det er helt ufatteligt.

kan læse på file information at når jeg hiver en fil ind står der i bit rate 5 MB/S og er det hele dvd'en er det 7 MB/S.    
hvad er forkellen på den samme fil.    det giver mig grå hår.   ved ikke engang hvordan jeg ændrer det eller hvad det egenlig betyder.   


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:


hvis jeg har en dvd med 10 ting fordelt på 2 timer kan jeg sætte den i og afspille en ting.
hvis de bliver samlet er det er spoleri hver gang.

det er jo derfor de blev delt op dengang de blev optaget.



Så skal du nok bruge et program der kan indsætte kapitler. Det kan Videoredo f.eks. Jeg har selv programmet, men har aldrig prøvet denne facilitet, idet jeg primært bruger Videoredo til redigering, selvom det også indeholder en udmærket encoder.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-December-2020 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:


hvis jeg har en dvd med 10 ting fordelt på 2 timer kan jeg sætte den i og afspille en ting.
hvis de bliver samlet er det er spoleri hver gang.

det er jo derfor de blev delt op dengang de blev optaget.



Så skal du nok bruge et program der kan indsætte kapitler. Det kan Videoredo f.eks. Jeg har selv programmet, men har aldrig prøvet denne facilitet, idet jeg primært bruger Videoredo til redigering, selvom det også indeholder en udmærket encoder.

Flemming

Kapitler??
er det de opdelinger der er for det indlæser den.
de er opdelt men det er måske der der går noget galt.  
jeg kender ikke lge de andre programmer.

der er ingen problemer med andre filer men der er en enkelt fil til hver opdeling/afsnit.




Skrevet af: olepro
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 07:00
MakeMKV gemmer hver titel/kapitel for sig
Det er absolut det bedste program at bruge til at konvertere DVD'ere
Det nederste link er til forum (deres eget) med kode til programmet

https://www.makemkv.com/" rel="nofollow - MakeMKV - Make MKV from Blu-ray and DVD
https://www.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1053" rel="nofollow - MakeMKV is free while in beta - www.makemkv.com


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 09:49
Pavtube Bytecopy kan alt det du efterlyser. Bl.a. bevares afsnittene/kapitlerne fra DVDen, og så er programmet lynhurtigt i modsætning til MakeMKV, men desværre ikke gratis. http://www.pavtube.com/guide/rip-dvd-to-mkv-with-chapter-structure.html" rel="nofollow - http://www.pavtube.com/guide/rip-dvd-to-mkv-with-chapter-structure.html

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 09:59
Makemkv og handbrake skal kunne klare det uden problemer

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Makemkv og handbrake skal kunne klare det uden problemer


Njaa. Problemet ligger i, at de begge er sindsygt langsomme.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Makemkv og handbrake skal kunne klare det uden problemer


Njaa. Problemet ligger i, at de begge er sindsygt langsomme.

Flemming
Øh hos mig klare makemkv fint en dvd på 10-15 minuter. ved ikke om det er langtsomt hos dig, når man tænke på der kun pakker om til en anden container end vob

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 10:37
Men til tråd starter, prøv handbrake et af de bedste programmer til transcoding, og den kan transcode direkte til mp4, hvis du helst vil have dette.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men til tråd starter, prøv handbrake et af de bedste programmer til transcoding, og den kan transcode direkte til mp4, hvis du helst vil have dette.


det er længe siden jeg har prøvet det men dengang lavede den måske 100 filer med næsten det samme.
dvs jeg skulle se så mange filer igennem bag efter og finde de måske 10 ting der var.

skulle måske prøve det igen og se om det virker bedre nu.

uniconverter gør det ellers rigtigt godt til alt andet.
har lige konverteret flere optagelser fra tv og det gør den uden problemer.
 
prøvede en original dvd og der er også streger på under bevægelse så der er så nok ikke noget galt med mine dvd'er jeg selv har optaget.
mærkeligt nok så virker det fint når jeg omdøber filerne til mpg.
det kan jeg så gøre hvis det er en dvd med ganske få ting på.  da kan man jo klippe og samle fx. to filer til en.

har endnu ikke prøvet makemkv og se om man ikke kan konvertere mkv'erne til mp4.
det er åbenbart kun et problem når det hedder VOB


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 04-December-2020 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men til tråd starter, prøv handbrake et af de bedste programmer til transcoding, og den kan transcode direkte til mp4, hvis du helst vil have dette.



det er længe siden jeg har prøvet det men dengang lavede den måske 100 filer med næsten det samme.
dvs jeg skulle se så mange filer igennem bag efter og finde de måske 10 ting der var.

skulle måske prøve det igen og se om det virker bedre nu.

uniconverter gør det ellers rigtigt godt til alt andet.
har lige konverteret flere optagelser fra tv og det gør den uden problemer.
 
prøvede en original dvd og der er også streger på under bevægelse så der er så nok ikke noget galt med mine dvd'er jeg selv har optaget.
mærkeligt nok så virker det fint når jeg omdøber filerne til mpg.
det kan jeg så gøre hvis det er en dvd med ganske få ting på.  da kan man jo klippe og samle fx. to filer til en.

har endnu ikke prøvet makemkv og se om man ikke kan konvertere mkv'erne til mp4.
det er åbenbart kun et problem når det hedder VOB
von er kom en container som MP4 er. Video formatet er MPEG-2 og når du ripper med makemkv, så pakker den bare MPEG-2 ud af vob og lægger den i en mkv. Handbrake kan du derimod transcode til h264 og lægge dem i mkv eller i mp4

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men til tråd starter, prøv handbrake et af de bedste programmer til transcoding, og den kan transcode direkte til mp4, hvis du helst vil have dette.



det er længe siden jeg har prøvet det men dengang lavede den måske 100 filer med næsten det samme.
dvs jeg skulle se så mange filer igennem bag efter og finde de måske 10 ting der var.

skulle måske prøve det igen og se om det virker bedre nu.

uniconverter gør det ellers rigtigt godt til alt andet.
har lige konverteret flere optagelser fra tv og det gør den uden problemer.
 
prøvede en original dvd og der er også streger på under bevægelse så der er så nok ikke noget galt med mine dvd'er jeg selv har optaget.
mærkeligt nok så virker det fint når jeg omdøber filerne til mpg.
det kan jeg så gøre hvis det er en dvd med ganske få ting på.  da kan man jo klippe og samle fx. to filer til en.

har endnu ikke prøvet makemkv og se om man ikke kan konvertere mkv'erne til mp4.
det er åbenbart kun et problem når det hedder VOB
von er kom en container som MP4 er. Video formatet er MPEG-2 og når du ripper med makemkv, så pakker den bare MPEG-2 ud af vob og lægger den i en mkv. Handbrake kan du derimod transcode til h264 og lægge dem i mkv eller i mp4


det er jo til og blive skør af.

har ledt i flere år og prøvet et hav af sprogrammer og endelig fandt et der var let.
gav 400 kr for det og så kan det alligevel ikke.

nu har jeg igen prøvet Handbrake.   
den viser mig 21 titler og der er kun 10 ting på dvd'en.
jeg trykker start og den tager kun en af dem.
vælger jeg nummer 2 er den halv og igen og så siger den bare den allerede eksisterer.

det endte så ud med at jeg har fået en af de 10 ting overført til en MP4.
hvad så med resten.  
det den har lavet er så godt nok og fejler intet.   
det er da utroligt.   hvordan får jeg alt det lagt ind.   
skal jeg virkelig sætte en dvd afspiller til en ripper og overspille det hele manuelt før det bliver overskueligt og let.

har brugt år på det 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men til tråd starter, prøv handbrake et af de bedste programmer til transcoding, og den kan transcode direkte til mp4, hvis du helst vil have dette.



det er længe siden jeg har prøvet det men dengang lavede den måske 100 filer med næsten det samme.
dvs jeg skulle se så mange filer igennem bag efter og finde de måske 10 ting der var.

skulle måske prøve det igen og se om det virker bedre nu.

uniconverter gør det ellers rigtigt godt til alt andet.
har lige konverteret flere optagelser fra tv og det gør den uden problemer.
 
prøvede en original dvd og der er også streger på under bevægelse så der er så nok ikke noget galt med mine dvd'er jeg selv har optaget.
mærkeligt nok så virker det fint når jeg omdøber filerne til mpg.
det kan jeg så gøre hvis det er en dvd med ganske få ting på.  da kan man jo klippe og samle fx. to filer til en.

har endnu ikke prøvet makemkv og se om man ikke kan konvertere mkv'erne til mp4.
det er åbenbart kun et problem når det hedder VOB
von er kom en container som MP4 er. Video formatet er MPEG-2 og når du ripper med makemkv, så pakker den bare MPEG-2 ud af vob og lægger den i en mkv. Handbrake kan du derimod transcode til h264 og lægge dem i mkv eller i mp4



det er jo til og blive skør af.

har ledt i flere år og prøvet et hav af sprogrammer og endelig fandt et der var let.
gav 400 kr for det og så kan det alligevel ikke.

nu har jeg igen prøvet Handbrake.   
den viser mig 21 titler og der er kun 10 ting på dvd'en.
jeg trykker start og den tager kun en af dem.
vælger jeg nummer 2 er den halv og igen og så siger den bare den allerede eksisterer.

det endte så ud med at jeg har fået en af de 10 ting overført til en MP4.
hvad så med resten.  
det den har lavet er så godt nok og fejler intet.   
det er da utroligt.   hvordan får jeg alt det lagt ind.   
skal jeg virkelig sætte en dvd afspiller til en ripper og overspille det hele manuelt før det bliver overskueligt og let.

har brugt år på det 
den gemmer kun en titel af gangen og du skal huske at navngive hver Rip ellers gemmer giver den sammen navn

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 05-December-2020 kl. 22:38
Og makemkv skal du sikre dig at alle titler er vinget af, hvis de ikke kan se alle titler er det skiven der har problemer

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

nu har jeg igen prøvet Handbrake.   
den viser mig 21 titler og der er kun 10 ting på dvd'en.
jeg trykker start og den tager kun en af dem.
vælger jeg nummer 2 er den halv og igen og så siger den bare den allerede eksisterer.

det endte så ud med at jeg har fået en af de 10 ting overført til en MP4.
hvad så med resten.  
det den har lavet er så godt nok og fejler intet.   
det er da utroligt.   hvordan får jeg alt det lagt ind.   
skal jeg virkelig sætte en dvd afspiller til en ripper og overspille det hele manuelt før det bliver overskueligt og let.

har brugt år på det 


Jeg er bange for der er for meget fejl 40 med i det.Cry

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

det er jo til og blive skør af.

har brugt år på det


Tillad mig at anbefale

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tvmw7.html" rel="nofollow - TMPGEnc Video Mastering Works 7 (bruger selv 6'eren lige i øjeblikket)

og/eller

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tmsr6.html" rel="nofollow - TMPGEnc MPEG Smart Renderer 6

Den første, hvis du vil konvertere MPEG-2 til (f.eks.) MP4/AVC eller MP4/HEVC, den anden, hvis du vil bevare det i original kvalitet i MPG format (men her kan du også bruge MakeMKV).

Ja - de koster noget, men er (i mine øjne) alle pengene værd. Begge programmer kan downloades og prøves i 30 dage.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

nu har jeg igen prøvet Handbrake.   
den viser mig 21 titler og der er kun 10 ting på dvd'en.
jeg trykker start og den tager kun en af dem.
vælger jeg nummer 2 er den halv og igen og så siger den bare den allerede eksisterer.

det endte så ud med at jeg har fået en af de 10 ting overført til en MP4.
hvad så med resten.  
det den har lavet er så godt nok og fejler intet.   
det er da utroligt.   hvordan får jeg alt det lagt ind.   
skal jeg virkelig sætte en dvd afspiller til en ripper og overspille det hele manuelt før det bliver overskueligt og let.

har brugt år på det 


Jeg er bange for der er for meget fejl 40 med i det.Cry

Flemming

ja det er det helt sikkert.
jeg kan ikke finde ud af det.  

hvorfor kan man ikke bare sætte  disken  i og vælge billed og lyd format og trykke start.
det kan man med uniconverter med alle slags filer.  
det var bare mest til mine optagede dvd'er jeg skulle gemt på en harddisk.

tror efterhånden bare jeg kopierer mapperne og kopiere og så må jeg se hvad der kan afspille det når jeg skal bruge det.


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

det er jo til og blive skør af.

har brugt år på det


Tillad mig at anbefale

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tvmw7.html" rel="nofollow - TMPGEnc Video Mastering Works 7 (bruger selv 6'eren lige i øjeblikket)

og/eller

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tmsr6.html" rel="nofollow - TMPGEnc MPEG Smart Renderer 6

Den første, hvis du vil konvertere MPEG-2 til (f.eks.) MP4/AVC eller MP4/HEVC, den anden, hvis du vil bevare det i original kvalitet i MPG format (men her kan du også bruge MakeMKV).

Ja - de koster noget, men er (i mine øjne) alle pengene værd. Begge programmer kan downloades og prøves i 30 dage.

uah.  nu begynder det forfra igen.
det ene program efter det andet.
de fleste kan jeg ikke finde ud af desværre.  

mange tak for link men syntes det ser noget indviklet ud.  

vil det sige det ikke er en god ide og lave MP4.
jeg vil bare det da det meste kan læse de filer men optagelser fra gamle vhs'er er jo ikke de bedste så de skal jo ikke forringes endnu mere.


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 20:49
Nu har jeg skrevet til wondershare support.

det kan jo ikke passe alle andre programmer kan afspille og convertere uden streger når dere ikke kan.
det må jo være noget galt et eller andet sted.

det er let og bruge det wondershare og alt andet går fint uden problemer.
har konverteret meget andet med programmet uden problemer. 
måske nogle herinde vidste lige hvad der var galt.  


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 21:42
Jeg kan ikke huske, om det er nævnt i et af de tidligere 20 indlæg i denne tråd, men dvd'er fremstillet på dvd-optagere bliver som standard ikke lukket og opfører sig derfor ikke som købte dvd'er...


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 21:53
 Korrekt, de lukkes ikke som standard, det skal gøres efterfølgende på den maskine hvor på de er optaget.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 06-December-2020 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Korrekt, de lukkes ikke som standard, det skal gøres efterfølgende på den maskine hvor på de er optaget.
Ja, selvfølgelig er det korrekt.


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Jeg kan ikke huske, om det er nævnt i et af de tidligere 20 indlæg i denne tråd, men dvd'er fremstillet på dvd-optagere bliver som standard ikke lukket og opfører sig derfor ikke som købte dvd'er...


jo, det ved jeg.
alle mine er lukkede.

har fået svar fra support. 
der er ingen løsning på problemet.   der er ikke noget programmet kan klare.
det kan så heldigvis en masse andet også.  det gør det så også rigtigt godt.  kan på en optagelse fra tv ikke se forskel på   det optagede og det konverterede.
havde en masse jeg skulle have klippet ud.

nu skal jeg igen finde et nyt program til mine optagede dvd'er så de kan blive til filer.



Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

det er jo til og blive skør af.

har brugt år på det


Tillad mig at anbefale

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tvmw7.html" rel="nofollow - TMPGEnc Video Mastering Works 7 (bruger selv 6'eren lige i øjeblikket)

og/eller

https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tmsr6.html" rel="nofollow - TMPGEnc MPEG Smart Renderer 6

Den første, hvis du vil konvertere MPEG-2 til (f.eks.) MP4/AVC eller MP4/HEVC, den anden, hvis du vil bevare det i original kvalitet i MPG format (men her kan du også bruge MakeMKV).

Ja - de koster noget, men er (i mine øjne) alle pengene værd. Begge programmer kan downloades og prøves i 30 dage.

så fik jeg kikke på programmet. 
det er desværre lige dyrt nok men kan se det også kan en masse.


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 20:38
så fik jeg prøvet makemkv.
den kunne lave filerne men da der ikke er meget der kan afspille mkv filer lavede jeg en mp4 ud af det.
nu er billedet ok men lyden kradser når der snakkes.

det er jo håbløst.
havde jeg da bare de originale bånd.
eller mit gamle program der er forældet.  det var elgato turbo.  der var aldrig noget problem.
navnet turbo forstod jeg aldrig.  det var håbløst langsomt men virkede bare.
nåede bare aldrig og få alle dvd'er konverteret.  


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

men da der ikke er meget der kan afspille mkv filer lavede jeg en mp4 ud af det.


Det er vist noget du har misforstået vedrørende MKV. Det er ikke et format, men en container hvor man kan lægge forskellige video- og audioformater ind i. MakeMKV laver ikke om på disse formater, men muxer dem bare til en MKV fil. Så hvis du vil lave en MKV fil skal du blot bruge de formater dit udstyr kan afspille.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 07-December-2020 kl. 22:30
@tjensen02 - stort set enhver afspiller på jorden er i stand til at afspille MKV. Det er intet andet end en glaskrukke hvor man smider video ned i. DET du smider ned i kan være encodet i et format som ikke kan afspilles, men hvis du har brugt makemkv, så har den bare kopieret MPEG2 formatet over. Det er standard DVD format, og det er rent faktisk nu SÅ gammelt at Microsoft valgte ved windows 10 at de IKKE ville betale licens for at kunne understøtte det format. - VLC kan så let som ingenting afspille det.

i stedet for at bruge makemkv, så hent handbrake fra handbrake.fr - den læser din DVD direkte og kan konvertere direkte til h.264 (som er det format der er inde i mp4) - Det understøtter microsoft, apple og alle andre fuldt ud i dag.

ellers brug VLC til at afspille filerne med. Så kan du stadig bibeholde makemkv brugen. VLC kan hentes fra videolan.org


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 08-December-2020 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

men da der ikke er meget der kan afspille mkv filer lavede jeg en mp4 ud af det.


Det er vist noget du har misforstået vedrørende MKV. Det er ikke et format, men en container hvor man kan lægge forskellige video- og audioformater ind i. MakeMKV laver ikke om på disse formater, men muxer dem bare til en MKV fil. Så hvis du vil lave en MKV fil skal du blot bruge de formater dit udstyr kan afspille.

Flemming

det er vidst noget jeg ikke helt kan finde ud af.
har før prøvet med MKV men intet tv,, medieafspiller, dvd med usb, telefon, computer eller noget kunne afspille det.

det er noget tid siden så kan ikke huske hvad jeg lavede men det har nog været en dvd 


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 08-December-2020 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@tjensen02 - stort set enhver afspiller på jorden er i stand til at afspille MKV. Det er intet andet end en glaskrukke hvor man smider video ned i. DET du smider ned i kan være encodet i et format som ikke kan afspilles, men hvis du har brugt makemkv, så har den bare kopieret MPEG2 formatet over. Det er standard DVD format, og det er rent faktisk nu SÅ gammelt at Microsoft valgte ved windows 10 at de IKKE ville betale licens for at kunne understøtte det format. - VLC kan så let som ingenting afspille det.

i stedet for at bruge makemkv, så hent handbrake fra handbrake.fr - den læser din DVD direkte og kan konvertere direkte til h.264 (som er det format der er inde i mp4) - Det understøtter microsoft, apple og alle andre fuldt ud i dag.

ellers brug VLC til at afspille filerne med. Så kan du stadig bibeholde makemkv brugen. VLC kan hentes fra videolan.org

åbenbart jeg har en helt masse der kan afspille ingenting.
fodrer jeg det med en MP4 er der næsten aldrig problemer.  


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 08-December-2020 kl. 19:48
nu fandt  jeg min helt gamle mac mini.
derpå ligger det gamle program.

elgato turbo.  der har aldrig været problemer.
det er vildt langsomt men virker.   man sætter disken i.  afmærker det der skal konverteres og vælger filformat.  

handbrake kan også men det vrier totalt skørt man skal rippe den samme dvd 21 gange. 
den anden var der 50 titler selvom der var 10 ting på den.  
dvs jeg skal rippe den 50 gange for og få det hele med.   



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-December-2020 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver (  http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC (  http://avisynth.nl/index.php/QTGMC" rel="nofollow - http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip (  http://github.com/staxrip/staxrip/releases" rel="nofollow - https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced:  http://youtu.be/foalDG2ok9Q" rel="nofollow - https://youtu.be/foalDG2ok9Q  

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 09-December-2020 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver (  http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC (  http://avisynth.nl/index.php/QTGMC" rel="nofollow - http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip (  http://github.com/staxrip/staxrip/releases" rel="nofollow - https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced:  http://youtu.be/foalDG2ok9Q" rel="nofollow - https://youtu.be/foalDG2ok9Q  


det lyder som det er det der sker.
ligner i hvert fald det samme som på det første link.
de andre links forstår jeg intet af overhovedet hvad jeg skal gøre.

jeg forstår bare ikke hvorfor det pludseligt er interlaced fordi man sætter det i en computer.
der er intet på nogle afspillere eller tv.  
er det optaget sådan men ikke vises sådan???

jeg vil også have kopieret nogle dvcam bånd om til filer der er med lidt ældre tv optagelser så jeg sætter til computeren med et DV stik.   der er sørme også streger under bevægelse.  altså så åbenbert også interlaced.

er alt interlaced men hvorfor ser man det ikke før man sætter det i en computer.
jeg er helt forvirret.
de dvcam bånd har jeg aldrig nogensinde set de optagelser sådan.  de ligger bare på dvd'er og defor tog jeg original båndet det kommer fra.  sætter jeg dvcam'en til et tv ser det jo fint ud uden streger under afspilning.

jeg kan ikke gennemskue hvordan man deinterlace ud fra de links.
det er ikke noget jeg kan se mig ud af.  



Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 09-December-2020 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver (  http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC (  http://avisynth.nl/index.php/QTGMC" rel="nofollow - http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip (  http://github.com/staxrip/staxrip/releases" rel="nofollow - https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced:  http://youtu.be/foalDG2ok9Q" rel="nofollow - https://youtu.be/foalDG2ok9Q  



jeg har ikke vidst hvad jeg skulle kikke efter men der er åbenbert deinterlace inbygget i uniconverter.
det hjalp.
men hvad skal den stå på .  har prøvet alle kombinationer og står det none er der streger og vælger jeg en af dem er der ikke.  

dvs alle dvd'erne er deinterlace?
så kan jeg da endelig brge programmet.
dvs. det gamle elgato program havde inbygget deinterlace uden jeg vidste det.  da kunne man bare ikke vælge noget.  det har altid bare set fint ud.
deinterlace en dvd afspiller så også under afspilning??
 









Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 10-December-2020 kl. 18:50
er der nogle der ved hvilken indstilling jeg skal vælge.
umiddelbart er den sidste indstilling den bedste.

jeg forstår heller ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
har godt nok hørt om det men troede min dvd optager optog sådan da jeg aldrig har set det på nogle afspillere.



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 07:57
Umiddelbart ud fra de angive muligheder, så skal du i hvert fald ikke vælge "Repeat"-mulighederne, da de vil halvere din vertikale opløsning.

De to andre muligheder lyder også som dårlige valg. Normalt vælger man "Bob" eller "Weave" som mulighed ved de-interlacing. Det er muligt, at dette program kalder dem noget andet.

Jeg kan igen på det kraftigste anbefale de to programmer jeg nævnte tidligere. De kan alt det du skal bruge (og mere til), og når de først er sat op, så er det (næsten) point-and-click (eller drag'n'drop) for at konvertere en DVD (eller næsten enhver anden fil) til MP4 format. Jeg skal gerne give lidt undervisning (via TeamViewer) i programmet, hvis du finder det for kompliceret til at begynde med, så du kan få det sat op, så det er nemt at bruge til at konvertere dine DVD'er...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Umiddelbart ud fra de angive muligheder, så skal du i hvert fald ikke vælge "Repeat"-mulighederne, da de vil halvere din vertikale opløsning.

De to andre muligheder lyder også som dårlige valg. Normalt vælger man "Bob" eller "Weave" som mulighed ved de-interlacing. Det er muligt, at dette program kalder dem noget andet.

Jeg kan igen på det kraftigste anbefale de to programmer jeg nævnte tidligere. De kan alt det du skal bruge (og mere til), og når de først er sat op, så er det (næsten) point-and-click (eller drag'n'drop) for at konvertere en DVD (eller næsten enhver anden fil) til MP4 format. Jeg skal gerne give lidt undervisning (via TeamViewer) i programmet, hvis du finder det for kompliceret til at begynde med, så du kan få det sat op, så det er nemt at bruge til at konvertere dine DVD'er...


det ser i hvert fald meget kompliceret ud.
jeg er ved og være rigtigt godt træt af computer filer.
det var først meningen jeg ville kopiere dem tilbage på bånd.
der er hverken streger eller noget.     sæt i og tryk på optag.

har en del bånd stadig der skal konverteres men jeg tør ikke engang købe noget for hvor mange rippere skal jeg købe før det bliver godt.
jeg har en gammel dvd optager men den laver jo så åbenbart interlacing som jeg ikke kan få lagt ind i en computer men sagtens se.  

du kan godt høre jeg er totalt rundt på gulvet.  

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd.  
da har jeg 2 digitale lydoptagere.   
vælg lydfil og kvalitet, tryk på. optag og sæt kortet i computeren og ikke mere.   
det virker bare altid.  
hvorfor kan man ikke det med video.  
 


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 19:22
nu kopierer jeg bare alle mine optagede dvd'er ind på en harddisk.
så ligger de der i original format indtil jeg finder ud af et eller andet.
nogle kan ikke spilles mere så de skal gemmes inde der er flere der ikke virker.

jeg har bøvlet med og findet et let og hurtigt program i årevis og prøvet mange.  
endelig fandt jeg så uniconverter der kan alt og virker.  undtagens mine dvd'er.

totalt skørt. men nu ligges de ind på en disk og så må jeg se.
så er de i hvert fald sikret.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd. [...] hvorfor kan man ikke det med video.

Det kan man også - når man har fundet det rette program. Det er også kompliceret med lyd. Er det multi-kanal lyd (DVD-Audio eller SACD)? Hvilket format skal du gemme det i? WAV? FLAC? AIFF? AAC? DTS? AC3? MP3? Joint Stereo eller Discrete Stereo? AAC Low Complexity, SBR eller High Profile? Kan din afspiller afspille dette format? Skal du gemme det i 44 KHz eller 48 KHz? 16-bit eller 24-bit?



-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd. [...] hvorfor kan man ikke det med video.

Det kan man også - når man har fundet det rette program. Det er også kompliceret med lyd. Er det multi-kanal lyd (DVD-Audio eller SACD)? Hvilket format skal du gemme det i? WAV? FLAC? AIFF? AAC? DTS? AC3? MP3? Joint Stereo eller Discrete Stereo? AAC Low Complexity, SBR eller High Profile? Kan din afspiller afspille dette format? Skal du gemme det i 44 KHz eller 48 KHz? 16-bit eller 24-bit?



hold da op.   vildt men så vildt behøver det ikke og være.
jeg har 2 lydoptagere til digitalisering  af gamle bånd, plader og optagelser.
da plejer wav og mp3 være rigeligt og kan afspilles af de fleste afspillere.
nogle gange skal det til cd.

der har aldrig været nogle problemer og jeg har digitaliseret lyd siden 90'erne. 
jeg holder mig til det.  det plejer og virke.

skal man gå så meget i detaljer kan jeg bedre forstå jeg aldrig har kunne finde noget der kan konvertere mine optaget dvd'er.   
det er jo dømt til og opgive med alle de ting.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 07:09
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd....
hvorfor kan man ikke det med video. 


Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor du stadig er frustreret. Du skrev jo tidligere at det virkede med Uniconverter, blot du huskede at slå deinterlacing til. Så hvorfor fortsætter du ikke bare med det?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd. [...] hvorfor kan man ikke det med video.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det kan man også - når man har fundet det rette program. Det er også kompliceret med lyd. Er det multi-kanal lyd (DVD-Audio eller SACD)? Hvilket format skal du gemme det i? WAV? FLAC? AIFF? AAC? DTS? AC3? MP3? Joint Stereo eller Discrete Stereo? AAC Low Complexity, SBR eller High Profile? Kan din afspiller afspille dette format? Skal du gemme det i 44 KHz eller 48 KHz? 16-bit eller 24-bit?

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

vildt men så vildt behøver det ikke og være.

Nej - ikke, når man først har fundet vej genem junglen og lagt sig fast på et format...

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

da plejer wav og mp3 være rigeligt og kan afspilles af de fleste afspillere.

Ja - og ligeså kan MP4 afspilles af de fleste video-afspillere...

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

der har aldrig været nogle problemer og jeg har digitaliseret lyd siden 90'erne.

Sandt at sige, så er de fleste af disse options også kommet efter 90'erne .

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

det er jo dømt til og opgive med alle de ting.

Nej, det er det ikke. Der er måske en stejl indlæringskurve (som der også vil være, hvis man starter på lydkonvertering i dag), men når først man har fået lagt sig fast på et format (og et program), så er det point-and-click (eller drag'n'drop).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd....
hvorfor kan man ikke det med video. 


Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor du stadig er frustreret. Du skrev jo tidligere at det virkede med Uniconverter, blot du huskede at slå deinterlacing til. Så hvorfor fortsætter du ikke bare med det?

Flemming

jeg mener ikke jeg skrev det virkede.   mener jeg skrev det hjalp men er ikke korrekt.
jeg ved heller ikke hvilke af de 4 indstillinger den skal stå på.

der er også kun de dvd'er der er optaget på sony'en.
den må næsten have skrevet nogle forkerte informationer.
kopierer jeg en enkelt eller flere VOB filer ind på harddisken og trækker dem ind er der ingen problemer.

de fandt jeg først ud af senere. så er der dog ingen kapitler og alt er ud i en køre.  
programmet virker også fint med alt andet.  også originale dvd'er.  



Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd. [...] hvorfor kan man ikke det med video.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det kan man også - når man har fundet det rette program. Det er også kompliceret med lyd. Er det multi-kanal lyd (DVD-Audio eller SACD)? Hvilket format skal du gemme det i? WAV? FLAC? AIFF? AAC? DTS? AC3? MP3? Joint Stereo eller Discrete Stereo? AAC Low Complexity, SBR eller High Profile? Kan din afspiller afspille dette format? Skal du gemme det i 44 KHz eller 48 KHz? 16-bit eller 24-bit?

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

vildt men så vildt behøver det ikke og være.

Nej - ikke, når man først har fundet vej genem junglen og lagt sig fast på et format...

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

da plejer wav og mp3 være rigeligt og kan afspilles af de fleste afspillere.

Ja - og ligeså kan MP4 afspilles af de fleste video-afspillere...

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

der har aldrig været nogle problemer og jeg har digitaliseret lyd siden 90'erne.

Sandt at sige, så er de fleste af disse options også kommet efter 90'erne .

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

det er jo dømt til og opgive med alle de ting.

Nej, det er det ikke. Der er måske en stejl indlæringskurve (som der også vil være, hvis man starter på lydkonvertering i dag), men når først man har fået lagt sig fast på et format (og et program), så er det point-and-click (eller drag'n'drop).


jo med lyd bruger jeg bare stadig de 2 formater.  i hvert fald til digitalisering.
jeg har faktisk også altid brugt MP4 hvis jeg konverterede noget video.


det ender nok ud i at jeg må optage alle de dvd'er over igen med en HDMI optager.
der må så åbenbert være noget galt med de informationer sony'en skriver til dvd'erne. 
de er lukkede og det er DVD-R og ikke RW da det tid gav problemer og afspille.

bare underligt det gamle program jeg havde ikke var noget problem og også det endnu tidligere.

ja.  nok ikke andet og gøre.
uniconverter gør det jo ellers fint til alt andet.
har en del tv optagelser fra nyere på usb og det tager den også fint.  
det fylder enormt meget så det er jeg ved og konvertere.  da kan  jeg ikke se forskel.   



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

jeg ved heller ikke hvilke af de 4 indstillinger den skal stå på.


Så prøv dog alle fire for at se hvilken du er mest tilfreds med - sværere er det jo ikke.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

jeg ved heller ikke hvilke af de 4 indstillinger den skal stå på.


Så prøv dog alle fire for at se hvilken du er mest tilfreds med - sværere er det jo ikke.

Flemming

det har jeg åbenbart ikke skrevet.
det har jeg prøvet men ingen var godt.  det hjalp men det dur ikke.



Skrevet af: olepro
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:02
Jeg har altså lidt svært ved at forstå at du ikke kan bruge MKV som format.
Det er jo nærmest blevet universelt. 
MakeMKV kan lige præcis det du forlanger 
Kan ikke huske hvad du afspiller med.
Jeg har ikke selv nogen apparater som ikke kan afspille MKV. 


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

Jeg har altså lidt svært ved at forstå at du ikke kan bruge MKV som format.
Det er jo nærmest blevet universelt. 
MakeMKV kan lige præcis det du forlanger 
Kan ikke huske hvad du afspiller med.
Jeg har ikke selv nogen apparater som ikke kan afspille MKV. 

det forstår jeg så heller ikke hvis alt kan. 
det er længe siden jeg prøvede første gang.  
har da flere MKV filer.  

mit tv. et philips.    filformat ikke understøttet 
mit blue ray . en samsung.   format ikke understøttet.  
mit mediafspiller . en LG.  står bare og kører rundt i længer tid og går ud.
min LG harddisk optager.  ikke kompatibelt   filformat.  

min computer.  en mac.   quick time.  kan ikke afspille denne fil.
VLC.   afspiller lyd uden billede.


det var lige noget af det.   
putter disken i og ripper.  der er jo ingen indstillingsmulighed  så man kan gøre en helt masse ingenting forkert.
det skulle jo ikke kunne blive lettere 



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

Jeg har altså lidt svært ved at forstå at du ikke kan bruge MKV som format.
Det er jo nærmest blevet universelt. 


Jeg bliver lige nødt til at gentage mig selv. MKV er ikke et format, men en container man kan fylde med lige det video- og audioformat man ønsker. Det vil sige at to MKV filer kan være helt forskellige. En kan måske indeholde en mpeg2 videofil og en mp3 audiofil, mens en anden kan have f.eks. en mp4 videofil og en aac audiofil. Grunden til at MKV filen eventuelt ikke kan afspilles derfor, at ens grej ikke understøtter det format man har valgt. Mit TV kan ikke afspille en MKV fil der indeholder en HEVC videofil, men godt mange andre MKV filer.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 23:13
Det er også rigtigt, men når MakeMKV programmet ripper en DVD burde der ikke gemme sig noget underligt i containeren.
Det er derfor det undrer mig at så mange afspillere ikke vil acceptere de rippede DVD'ere
Kan dvd formatet indeholde forskellige mpeg formater? 


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 15-December-2020 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

Jeg har altså lidt svært ved at forstå at du ikke kan bruge MKV som format.
Det er jo nærmest blevet universelt. 


Jeg bliver lige nødt til at gentage mig selv. MKV er ikke et format, men en container man kan fylde med lige det video- og audioformat man ønsker. Det vil sige at to MKV filer kan være helt forskellige. En kan måske indeholde en mpeg2 videofil og en mp3 audiofil, mens en anden kan have f.eks. en mp4 videofil og en aac audiofil. Grunden til at MKV filen eventuelt ikke kan afspilles derfor, at ens grej ikke understøtter det format man har valgt. Mit TV kan ikke afspille en MKV fil der indeholder en HEVC videofil, men godt mange andre MKV filer.

Flemming

nåå.  ja men så kan det være der den er gal.
har ikke kunne forstå hvad en container er.
jeg har kun prøvet mkv med dvd'er da jeg kune havde makemakv der kun kunne tage dvd'er.

uniconverter kan lave mkv men forstår ikke hvis jeg skal lave en let læsbar mp4 om til mkv men det skal da prøves om det virker.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 16-December-2020 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

[QUOTE=TBC1][QUOTE=tjensen02]

dvs. det gamle elgato program havde inbygget deinterlace uden jeg vidste det.  da kunne man bare ikke vælge noget.  det har altid bare set fint ud.
deinterlace en dvd afspiller så også under afspilning??
 








Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features. Repeat smider halvdelen af opløsningen ud, mens guderne må vide hvilken type og grad af interpolation der bliver tale om med med de øvrige valg. Det er ren "PS5/Apple" snak hvor der er brugt "folkelige" beskrivelser, som så dækker over hvad man så bare må gætte sig til med mindre man kan finde mere brugbare specificeringer om det på nettet. 

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-December-2020 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.


Det var ligegodt grovSmile. Sikken udtalelse fra en der ikke ved hvilken effekt de 4 muligheder har. Bob, bob, bobCry.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 17-December-2020 kl. 08:44
...ja, det kan være det var en god idé liiiige at prøve det Smile


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-December-2020 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

...ja, det kan være det var en god idé liiiige at prøve det Smile


Ja, det ville bare være dæjligtWink

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 17-December-2020 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det var ligegodt grov Smile. [...] Bob, bob, bob

Det er jo netop det, der er problemet - vi ved ikke om det er "Bob" (eller "Weave")Smile, men vi ved, at de to "Repeat" options halverer den vertikale opløsning, så de er (i praksis) ubrugelige.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 17-December-2020 kl. 13:37
Handbrake og deinterlaced syns jeg giver generelt det bedste resultat med bob, måske decomb kunne være en mulighed.

Men jeg syns at fieldkit gav et langt bedre resultat. Fieldkit er et plug-in til f.eks. fcpx.
Men der er måske kommet noget nyt til, det er godt nok ved at være lang tid siden jeg har kørt interlaced footage.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 18-December-2020 kl. 03:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.


Det var ligegodt grovSmile. Sikken udtalelse fra en der ikke ved hvilken effekt de 4 muligheder har. Bob, bob, bobCry.

Ja, nemlig lige præcis: "Bob Bob Bob" Wink ...Vi ved nemlig hvilken effekt de to øverste har, nemlig BOB aka bobbing - Det er en opløsningsmæssigt direkte ødelæggende deinterlacing algoritme, hvor halvdelen af billedets opløsning i praksis smides ud for at billedet kan komme til at fremstå mere roligt og ikke riskerer at hoppe. Man gentager ganske simpelt bare halvdelen af billedets opløsning to gange og vupti, man har en helt temporal artifact-free deinterlacing ...Desværre bare kun med den halve spatiale og temporale opløsning. Det kan kun anbefales til meget små skærme eller hvis man reelt sidder for langt væk fra skærmen til overhovedet at kunne se og udnytte selv et SD billedes opløsning.

Hvad angår interpolationen begaves vi af beskrivelsen ikke nærmere med viden om hvilken interpolationsalgoritme der specifikt gøres brug af, vi kan dog antage at det må være en ret simpel og skrabet interpolationalgoritme (bedste bud blend eller weave, som så faktisk kan være godt nok til f.eks. Film-DVD'er men altså KUN NÅR og HVOR der IKKE er nogen temporal forskel på odd og even frames, som der typisk er på interlacede TV-produktioner eller hjemmeoptagelser), idet det er op til brugeren selv af skulle definere om det skal være med udgangspunkt i odd eller even frames, hvilket jo ikke ligefrem indikerer at det er en intelligent eller avanceret deinterlacingalgoritme, der selv er i stand til pixeladaptivt at indberegne temporale opløsnings og motion detaljer selvstændigt.

Så DERFOR lyder de præsenterede muligheder virkelig som en meget skrabet omgang deinterlacing-algoritmer der ikke ligefrem indgyder til tillid. Men altså, nogle syntes jo det fint nok med BOB deinterlacing, så hvis det er niveauet kan man jo bare prøve hvad der forekommer en "godt nok", men man går dermed altså bare ret fattig i byen i forhold til mere komplekse deinterlacere med temporal og motion analyse og adaptive kombinationer af forskellige mere komplekse og mere processorkrævende teknikker. Men hver sin lyst.

...Jeg blev så bare nødt til at begrunde mit udsagn, siden der blev stillet spørgsmålstegn ved dets lødighed, relevans og berettigelse Ouch 

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 19-December-2020 kl. 19:02
jeg prøver og følge med.
det er nyt for mig.  har nemlig aldrig set de streger på mine dvd'er før og havde aldrig hørt om  interlacing før.

unicover har jeg for længst opgivet og lave deinterlacing med.
har prøvet alle måder og det er ikke godt nok i forhold til originalen.
de gamle optagelser fra VHS er jo ikke så gode i forvejen så det skulle ikke gerne blive dårligere.
programmet virker ellers helt fint til alt andet.  


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 20-December-2020 kl. 13:20
interlacing er ret enkelt. Der findes progresiv og interlaced video. Progressiv video er hvor alle linjer i video bliver vist hver frame. Interlaced er hvor kun hver anden bliver vist hver frame. Dette er for at sikre kontinuert billede ved transmissioner. I gamle dage var der ikke meget båndbredde til tv over antenne. Derfor var interlaced ret nødvendig dengang og i starten var der heller ikke alt for meget kraft til rådighed da man begyndte at lege med 1080 video (altså FHD) og i starten var det meste materiale faktisk 1080i - altså interlaced, da computere og afspillere kun skulle håndtere halvdelen af datamængden. I dag er det overhovedet ikke noget problem at håndtere det, men i stedet for at arbejde med interlacing som i virkeligheden er en meget analog teknologi, så arbejder man i stedet med reduktion af datamængderne ved at køre ned i bitrate.Så bliver det lidt mere blocky, (fx Youtube med en dårlig forbindelse) men tjenesterne i dag kan selv op og nedjustere, så der er ikke behov for interlacing mere, men vi har det jo stadig på gamle DVD'ere)


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 31-December-2020 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

interlacing er ret enkelt. Der findes progresiv og interlaced video. Progressiv video er hvor alle linjer i video bliver vist hver frame. Interlaced er hvor kun hver anden bliver vist hver frame. Dette er for at sikre kontinuert billede ved transmissioner. I gamle dage var der ikke meget båndbredde til tv over antenne. Derfor var interlaced ret nødvendig dengang og i starten var der heller ikke alt for meget kraft til rådighed da man begyndte at lege med 1080 video (altså FHD) og i starten var det meste materiale faktisk 1080i - altså interlaced, da computere og afspillere kun skulle håndtere halvdelen af datamængden. I dag er det overhovedet ikke noget problem at håndtere det, men i stedet for at arbejde med interlacing som i virkeligheden er en meget analog teknologi, så arbejder man i stedet med reduktion af datamængderne ved at køre ned i bitrate.Så bliver det lidt mere blocky, (fx Youtube med en dårlig forbindelse) men tjenesterne i dag kan selv op og nedjustere, så der er ikke behov for interlacing mere, men vi har det jo stadig på gamle DVD'ere)


jeg forstår godt at man kan sende halve billeder men forstår slet ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
når jeg ser de optagede dvd'er er der jo intet og se så det må jo være noget godt deinterlacing der er i dvd afspillere.
forstår så ikke hvorfor der er så mange mulighedder i et computerprogram.
efterhånden så vil jeg bare købe en HDMI optager og overspille alle optagelser igen.  
jeg har en billig skrammel kineser hdmi capture.
den kan endda gøre det bedre en nogle af de programmer jeg har prøvet ved og sætte en dvd afspiller til den.  
den hakker bare noget engang i mellem og er i mono nok fordi den kun kostede en 60-70 kr..  
det er bare utroligt der aldrig har været noget i nogle dvd afspillere.  

ja det hele kan jeg slet ikke forstå.  jeg skal bare have mine optagelser ind i en fil.
ikke andet.   hvor besværligt skal det være.  


 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 31-December-2020 kl. 19:56
husk at et sekund er enten 25 eller 50 billeder i sekundet. Med andre ord, du kan ikke selv se tingene med det blotte øje. du kan lave 50hz interlaced altså hver 2. linje vises 25 gange i sekundet og dit øje danner dermed indtrykket af et helt billede.
Det var desværre bare de muligheder der var dengang der ikke var så meget båndbredde og der ikke var så mange frekvenser at arbejde med i TV-netværket. Det var den måde man kunne formå at "følge med" teknologien uden at man skulle hen og opgradere distributionsteknologierne og man havde ganske enkelt ikke teknologierne i starten til at kunne håndtere så stor en båndbredde som der krævedes for at lave 1080p eller for den sags skyld 720p video.


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 31-December-2020 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

husk at et sekund er enten 25 eller 50 billeder i sekundet. Med andre ord, du kan ikke selv se tingene med det blotte øje. du kan lave 50hz interlaced altså hver 2. linje vises 25 gange i sekundet og dit øje danner dermed indtrykket af et helt billede.
Det var desværre bare de muligheder der var dengang der ikke var så meget båndbredde og der ikke var så mange frekvenser at arbejde med i TV-netværket. Det var den måde man kunne formå at "følge med" teknologien uden at man skulle hen og opgradere distributionsteknologierne og man havde ganske enkelt ikke teknologierne i starten til at kunne håndtere så stor en båndbredde som der krævedes for at lave 1080p eller for den sags skyld 720p video.

nu bliver det jo så mere forvirrende.  
hvis jeg ikke kan se det.  hvorfor kan jeg så når det kommer ind i en computer.
hvis jeg på min dvd afspiller trykker på pause og skifter et billede af gangen. hvorfor ser jeg så ikke en halvt billede. 
jeg kan se på en video med time code på at det skifter hvert billede og hver 25 gang til et nyt sekund .





Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 03-Januar-2021 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

jeg forstår godt at man kan sende halve billeder men forstår slet ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
når jeg ser de optagede dvd'er er der jo intet og se så det må jo være noget godt deinterlacing der er i dvd afspillere.
forstår så ikke hvorfor der er så mange mulighedder i et computerprogram.

Det er fordi der enten kan være tidsforskel på de halve billeder (at den ene halvdel repræsenterer et andet tidspunkt i tid end den anden halvdel) eller ej (begge halvdele repræsenterer samme tidspunkt i tid). De halvbilleder der repræsenterer forskellige tidspunkter i tid er svære og komplekse at deinterlace og samle sammen til et godt progressivt billede - det kræver ret komplekse algoritmer, mens det er meget lige til at deinterlace de halve linjer der repræsenterer samme tidspunkt i tid - De skal bare på simpleste vis lægges sammen, det man kalder weave deinterlacing - og så står man i det tilfælde med et perfekt genskabt prograssivt billede. Det er sådan det fungerer med DVD'erene og 1080i udsendte film i TV. Film er normalt optaget med 24 billeder i sekundet, på Europæiske DVD'er (og til TV) er disse 24 fps speedet op til 25 fps i sekundet og på 50 Hz output er det fuldstændigt ukomplekst og ligetil at kombinere disse 25 fps halvebilleder når de repræsenterer samme tidspunkt i tiden. Så skal de bare helt ukomplekst lægges sammen til et perfekt progressivt billede unden deinterlacing udfordringer. Men er der forskel i tiden (som ved sport, live-tv, hjemmeoptagelser) er der flere temporale detaljer med også langt større udfordringer forbundet med deinterlacingen til et progressivt billede - Og det er der de komplekse algoritmer jeg har omtalt bliver relevante.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: tjensen02
Skrevet den: 03-Januar-2021 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

jeg forstår godt at man kan sende halve billeder men forstår slet ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
når jeg ser de optagede dvd'er er der jo intet og se så det må jo være noget godt deinterlacing der er i dvd afspillere.
forstår så ikke hvorfor der er så mange mulighedder i et computerprogram.

Det er fordi der enten kan være tidsforskel på de halve billeder (at den ene halvdel repræsenterer et andet tidspunkt i tid end den anden halvdel) eller ej (begge halvdele repræsenterer samme tidspunkt i tid). De halvbilleder der repræsenterer forskellige tidspunkter i tid er svære og komplekse at deinterlace og samle sammen til et godt progressivt billede - det kræver ret komplekse algoritmer, mens det er meget lige til at deinterlace de halve linjer der repræsenterer samme tidspunkt i tid - De skal bare på simpleste vis lægges sammen, det man kalder weave deinterlacing - og så står man i det tilfælde med et perfekt genskabt prograssivt billede. Det er sådan det fungerer med DVD'erene og 1080i udsendte film i TV. Film er normalt optaget med 24 billeder i sekundet, på Europæiske DVD'er (og til TV) er disse 24 fps speedet op til 25 fps i sekundet og på 50 Hz output er det fuldstændigt ukomplekst og ligetil at kombinere disse 25 fps halvebilleder når de repræsenterer samme tidspunkt i tiden. Så skal de bare helt ukomplekst lægges sammen til et perfekt progressivt billede unden deinterlacing udfordringer. Men er der forskel i tiden (som ved sport, live-tv, hjemmeoptagelser) er der flere temporale detaljer med også langt større udfordringer forbundet med deinterlacingen til et progressivt billede - Og det er der de komplekse algoritmer jeg har omtalt bliver relevante.

nåååå.   så tror jeg begynder og forstå. 
kunne bare ikke helt få ting til og passe men nu hjælper det på det.    
mange tak for det.



Print side | Luk vindue