Print side | Luk vindue

Hi-Fi Klubben sænker sine standarder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162324
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 03:26

Emne: Hi-Fi Klubben sænker sine standarder
Skrevet af: yahooboy
Emne: Hi-Fi Klubben sænker sine standarder
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 17:19
Efter en længere mail udveksling har Hifiklubben nu oplyst mig at:

I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio.

Det ser jeg som en knæfald af de store. Hvorfor er en standard som siden 1982 har været netop det, standard opløsning, pludselig løftet op til at være Hi-Res/HD Audio.

Eksempelvis hed det førhen:

………understøtter højopløste musikfiler helt op til 24-bit/96 kHz. Dette er langt højere end cd-kvalitet, og du vil tydeligt kunne høre forskellen i form af en væsentligt forbedret detaljering,  https://web.archive.org/web/20111002212122/http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/arcam_rdac_tradlos.htm#" rel="nofollow - , rumfornemmelse og generel musikalitet i lydbilledet. Højopløste 24-bit musikfiler vinder lige så stille frem på markedet 

Efter download kan du afspille ægte højopløst musik fra computeren og lade rDAC give dig den fulde oplevelse på anlægget.

Lidt ærgerligt når nu firmaets stifter i den grad tidligere har kæmpet for bedre lydkvalitet.
Håber der er tale om en fejl fra kundeservice og at en ledende medarbejder får et kig på dette.

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 18:41
de lever af salg og ikke som i gamle dage hvor flere smed mange penge på lækkert grej 

Skrevet den: 11-December-2020 kl. 18:44
Jo men ligefrem at hæve en standard som blev fastsat for 40 år siden til Hi-Res
Resten af verden (med undtagelse af streamingtjenester) anser CD-kvalitet for at være standard IKKE HDConfused

Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 20:25
Helt tilbage i 90'erne mistede jeg tilliden til dem, hvad angår rådgivning om Hi-Fi. Det gik fint nogle år efter de havde overtaget Audioscan, men det har været en lang tur ned ad bakke.
Det er egentligt forståeligt nok, for deres (Peters' ?) gamle holdning om at Mini-anlæg og trådløst ikke er HiFi er ikke foreneligt med at tjene penge i dag (slet ikke med ca 100 butikker), så de surfer i gråzonen og dit eksempel er vel bare endnu et tegn på at de skal tækkes kunderne.
Det er ikke god praksis at sælge en kunde noget udstyr, som man så kalder dårlig kvalitet.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 21:09
Man er altid fri til at bruge sine penge hvor man lyster.

Tiden er bare en anden nu. Vis mig et teenage værelse med to kæmpe Cervin Vega højttalere i dag. Det findes ikke. Alle vil have trådløs lyd ofte med Bluetooth. 

I sin tid drejede det også om at tjene penge. Der gik man uden om grossister og importerede hi-fi som blev solgt billigt men stadig med god fortjeneste. Marketing var også et sted der blevet sparet. I stedet for glittede reklamer lavede man reklamer som en avis med egne artikler. I min optik en lidt ufin måde at sælge produkter på.

Hi-fi klubben har altid været dygtige til at sælge det efterspurgte. Det kan man vel ikke sige noget til.

Butikker der sælger rigtig godt gammeldags hi-fi er nærmest ikke eksisterende.

Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-December-2020 kl. 23:18
Forstår jeg dig ret, at de mener at 16/44,1 også anses som hi-res?

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 00:01
HiFi klubben var tilbage i tiden ganske seriøse.

Frekventerede "klubben" i Randers og demorumsleder Niels var for "vild".

Men må nok sige at da de begyndte at forhandle playstations, så gik der her med HiFi lidt fløjten og til trods for at de har en masse lækre produkter (Dali højttalere, Lyngdorf produkterne osv.), må jeg nok sige at det er ved at være lang tid siden at jag sidst har været i en "klub".

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 12-December-2020 kl. 00:28
I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio

Ovenstående er copy - paste fra HFK

Undrede mig lidt over MQA i 16/44 men den er god nok, et reelt 13 bits signal er nu også Hi-ResOuch

Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 06:09
Sonos er vist meget populært og høj waf.

Købte selv et par gode tr¨ådløse (-snublefrie) ørebøffer for ikke så længe siden i "klubben".

Skrevet den: 12-December-2020 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

HiFi klubben var tilbage i tiden ganske seriøse.

Frekventerede "klubben" i Randers og demorumsleder Niels var for "vild".

Men må nok sige at da de begyndte at forhandle playstations, så gik der her med HiFi lidt fløjten og til trods for at de har en masse lækre produkter (Dali højttalere, Lyngdorf produkterne osv.), må jeg nok sige at det er ved at være lang tid siden at jag sidst har været i en "klub".

Klaus
Jeg ikke uenig Klaus.

Hvis de havde holdt fast i konceptet fra gamle dage, var de helt sikkert lukket.

Du kan finde brugere herinde der spørger til hvordan man kan tilslutte en grammofon til en BT højttaler. Bare fordi LPer er blevet moderne.

Klubben har et sortiment der er efterspurgt. Så må vi gamle hifi dinosaurer søge andre steder hen. 

Det er også lang tid siden jeg har været i klubben. Det skyldes at jeg er ganske tilfreds med lyden fra mit næsten 20 år gamle hi-fi. Mit seneste TV købte jeg hos klubben på nettet. Fordi det var billigst her og garantien bedre. Er det seriøst?

Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 09:58
Konkurrencen imod de store “teknikhaller” elgiganten og power er nådesløs. Fona gik ned, og expert har trange kår. Jeg vil også mene at HFK kun overlever ved at forny sig og følge tidens trend med BT højttalere og spilkonsoller. Jeg oplever nu stadigvæk en seriøsitet når jeg har brug for råd i HFK, og den er jo ikke eksisterende i teknikhallerne.

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 12:46
farme også for dårligt at klubben har udviklet sig for at følge med kundernes præferencer. 
Alle andre normale virksomheder plejer jo at stædigt holde fast indtil deres indtjeningsgrundlag er væk...
Eller noget.

Skrevet den: 12-December-2020 kl. 15:10
Men når man sænker sine standarder er der tale om afvikling, ikke udvikling.

En Range Rover Sport er jo heller ikke en sportsvogn fordi man sætter et "Sport" badge på

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Konkurrencen imod de store “teknikhaller” elgiganten og power er nådesløs. Fona gik ned, og expert har trange kår. Jeg vil også mene at HFK kun overlever ved at forny sig og følge tidens trend med BT højttalere og spilkonsoller. Jeg oplever nu stadigvæk en seriøsitet når jeg har brug for råd i HFK, og den er jo ikke eksisterende i teknikhallerne.

Hvis HFK ikke følger tidens trend, så ender de jo med en stigende markedsandel hos en uddøende kundegruppe. De er immervæk nødt til at være med på noderne og tiltrække fremtidige kunder.

Jeg synes bedre om HFK end de mere dedikerede "high-end" butikker, som jeg synes stinker lidt af snobberi. Jeg går altid fra de butikker med en underlig fornemmelse. Har mere en en gang fået at vide i de butikker at det bare er fordi jeg hører til det forkerte musik. 

Med hensyn til BT-højttalere osv, så har HFK, i modsætning til "teknihallerne", kun de bedste så hvis man går i HFK er sandsynligheden for at man bliver solgt noget billigt bras ikke så stor. Jeg synes dog kunderådgivning er faldet i kvalitet, men det er vel bare konsekvensen af et presset marked.

Hvorfor HFK nu vil kalde cd-kvalitet for Hi-Res, forstår jeg ikke rigtigt. Jeg synes det er meget underligt valg, da det jo så bare betyder at alt deres udstyr er Hi-res og gør begrebet betydningsløst

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 17:25
Jeg har de sidste par mdr smidt en del penge i både TV, højtalere og receiver.
Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Det endte dog med at jeg købte en NAD T778 som er intet mindre fantastisk!

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.
Den samme service (eller min oplevelse, bedre)findes også i selvstændige forretninger, altså forretninger der ikke er en del af et franchise. 
Der findes så meget lækkert hifi, og hvis man går andre steder end i HFK opfager man det. Det kan godt være, at det er min opfattelse, men HFK er ikke længere udbyderen af seriøst highend udstyr. Det er mere metervare butikken, der skal tilfredsstille “manden under tøflen” hvor samleveren ikke ønsker udstyr der afviger fra nipset i reolen.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 12-December-2020 kl. 18:13
Nu er det ikke bare en tilfældig person eller butik. Jeg har kommunikeret med HiFiklubben Kundeservice siden midten af November.

Oprindeligt spurgte jeg hvordan HFK definerer HD kvalitet, Højopløst, Tabsfrit og ægte 24 bit.
Fra starten af gik spørgsmålet på MQA (som ud fra Deres eget patent gemmer en 17 bits fil i en 24 bits container - og kalder det HiresShocked)

I begyndelsen af December modtager jeg så et svar tilbage hvor HiFiklubben henviser til MQA's (løgnagtige) marketing og kører ud af en tangent (som er en del af MQA's marketing) om hvorvidt FLAC, WAV, AIFF nu også er lossless.Dead

Men den indeholder også dette guldkorn:
I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio

Så kan man spørge sig selv, kan et lossy format betragtes som Hires ? I min verden kan man ikke.

Skrevet af: bbond
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

DET er SERVICE !

Den samme service (eller min oplevelse, bedre)findes også i selvstændige forretninger, altså forretninger der ikke er en del af et franchise. 
Der findes så meget lækkert hifi, og hvis man går andre steder end i HFK opfager man det. Det kan godt være, at det er min opfattelse, men HFK er ikke længere udbyderen af seriøst highend udstyr. Det er mere metervare butikken, der skal tilfredsstille “manden under tøflen” hvor samleveren ikke ønsker udstyr der afviger fra nipset i reolen.
Mere præcist kan det vist ikke siges... Wink - 

Bond Cool

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Nu er det ikke bare en tilfældig person eller butik. Jeg har kommunikeret med HiFiklubben Kundeservice siden midten af November.

Oprindeligt spurgte jeg hvordan HFK definerer HD kvalitet, Højopløst, Tabsfrit og ægte 24 bit.
Fra starten af gik spørgsmålet på MQA (som ud fra Deres eget patent gemmer en 17 bits fil i en 24 bits container - og kalder det HiresShocked)

I begyndelsen af December modtager jeg så et svar tilbage hvor HiFiklubben henviser til MQA's (løgnagtige) marketing og kører ud af en tangent (som er en del af MQA's marketing) om hvorvidt FLAC, WAV, AIFF nu også er lossless.Dead

Men den indeholder også dette guldkorn:

Så kan man spørge sig selv, kan et lossy format betragtes som Hires ? I min verden kan man ikke.

Hvorfor stiller du spørgsmål om noget du godt ved svaret på? 

Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Hvorfor stiller du spørgsmål om noget du godt ved svaret på? 

Retorisk spørgsmål? (skræmmende.. mit er næsten er rekursivt retorisk spørgsmål)

Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

DET er SERVICE !

Jeg har det sidste 1/2 år været rigtigt mange steder og hørt / set på meget udstyr.
Der har været gode og knap så gode steder.
Ved AV-connection fik jeg rigtig god service flere gange, trods jeg endte med ikke at bruge ret mange penge der.

Jeg har som en anden også nævner, været et sted hvor jeg bad om at lytte til noget udstyr med det musik jeg hører, og fik samme besked, du hører det forkerte musik..  REALLY???

Jeg skal ikke forsvare hifiklubben,  jeg påpeger at jeg har fået en fantastisk service.

HiFi er vel også lidt udvasket og gennemkneppet begreb efterhånden, hvornår er det High Fidelity? For jeg synes da at jeg kan nævne flere produkter som jeg mener er i det segment.

Skrevet den: 12-December-2020 kl. 23:32
I frustation over Hifiklubben kalder 16/44 for Hires og i særdeleshed 16/44 MQA (Tidal har lige erstattet RIGTIG mange ægte 16 bit PCM/FLAC albums med 13 bits MQA/FLAC versioner) 

Skrevet af: jensgk
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 02:19
Jeg kan nu godt forstå at de "sænker standarden", for måske er Hires standarden for højt sat.

Problemet er vel at få mennesker kan høre forskel på 320 kbps Ogg Vorbis (Spotify), 256 kbps AAC (iTunes) og 16/44.1 FLAC (CD). Næsten ingen almindelige forbrugere kan høre forskel.

Og meget, meget få mennesker (hvis overhovedet nogen), selv blandt unge  professionelle lydfolk, kan høre forskel på 16/44.1 og højere  opløsning/samplingrate. Der er lavet flere dobbelt blindtests, og de viser  næsten altid, at testgruppen ikke kan høre forskel.  

Jeg kan selv ikke høre over 14khz, og kan ikke høre forskel på 320 kbps Ogg  Vobis og CD, men jeg kan godt lide ideen om at eje noget musik selv og have det  i høj kvalitet, så derfor har jeg både CD'er, Hires FLAC filer, og Spotify, selv  om jeg altså reelt set ikke kan høre forskel.  

Faktisk er det også pt sådan, at der ikke er nogen lydsystemer der kan gengive  bedre end ca. 21 bit. Selv de bedste og allerdyreste DAC's kan ikke levere et  dynamisk område svarende til mere end ca. 21 bits, da resten drukner i støj.  Ligeledes med de bedste forstærkere, for ikke at tale om højtalerne.. Så f.eks.  24bit er der nok ingen samlede systemer, der reelt kan gengive, måske ikke  engang 20 bits samlet set (DAC->forstærker->højtaler). For ikke at tale om  frekvensområdet, der står det lige så slemt til..

Dette betyder at f.eks. bluetooth hovedtelefoner, Spotify, og andre  lydkomponenter med lossy audio er blevet meget populære, fordi folk simpelthen  ikke kan høre forskel.

Derfor synes jeg det giver mening at samle de systemer, som meget få mennesker  reelt vil kunne sætte pris på, lossless CD og bedre, og brande den slags  systemer som "Hires", - hvilket det jo er i forhold til de lossy systemer, som  der nu er flest af. 

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 07:22
Det som jeg nok tror med nogle af jer der siger i ikke kan hører over 14 kHz. Den tror jeg godt på. Men det er ikke formålet med hi-res. Formålet er at for optaget den mindste detalje af frekvenserne, og at der er plads til en ordenligt rulloff i highpass filteret. Og afspillet lige så

Men det er et problem hvis standarden sænkes

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 08:11
Jeg tror, der er tale om en misforståelse.

"Hi-Res" siger næsten sig selv (High Resolution, som jo direkte kan oversættes til høj opløsning).

Hvis en fil enten (eller begge dele) har en højere samplerate eller er mere end 16 bit, kvalificerer det sig som HiRes; der er så kommet andre formater til, som ikke lagrer data på samme måde som en CD, men stadig har tilsvarende eller bedre lyd, hvilket jeg tro, det er det, der hentydes til.

Man kan jo ikke pludselig lave sin egen standard!

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 09:48
Det kan jo ikke nytte noget at sænke barren. Da jeg startede med stereoanlæg, var der noget der hed DIN norm, som var en målemetode til god lyd akkurat som der også findes til billede. Men efterhånden er vi blevet vænnet til at høre dårlig lyd gennem DAB radio og streaming. 

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 09:54

Det kan jo ikke nytte noget at sænke barren. Da jeg startede med stereoanlæg, var der noget der hed DIN norm, som var en målemetode til god lyd akkurat som der også findes til billede. Men efterhånden er vi blevet vænnet til at høre dårlig lyd gennem DAB radio og streaming. 
og der har jeg et godt eksempel. For fruen købte Lars Lilholt nye jule CD. Edit: en kritik jeg havde blev gjort til skamme, efter jeg rigtigt fik sat mig ned og lyttet med friske øre. Det er et godt produceret album.

-------------

Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 10:15
Kender ingen (er knap 40) der har et par seriøse højtalere...

Kender mange der har Sonos og lignende trådløse standarder - fordi det er nemt og lyder “godt nok”

Spørgsmålet er vel egentlig om bind niveauet er hævet?

Ser flere indlæg med “hvordan kan jeg SE om jeg får Atmos” - hvis du ikke kan høre det, er det nok ligemeget ;-)

Ligeledes med tv, “hvordan ved jeg om jeg ser HDR/DV/SDR?”...

Ingen tvivl om at et fint sammensat anlæg til 100k lyder fedt, men når “alle” kan nøjes med et til 5-8000, skal Hifiklubben (og andre) jo gøre “et eller andet”

Det gik ikke skidegodt for Nokia der stædigt holdt fast i deres styresystem :-)

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 14:16

Øhhh.

Det er en norm og ikke et kvalitets stempel.

Fordi det overholder normen er det ikke nødvendigvis kvalitet.

Jeg nævner B&O. De bruger din stik....... Ikke verdens bedste stik.

Generelt synes jeg at lydkvaliteten er hævet rundt i de danske hjem. I gamle dage var der godtnok mange anlæg med tvivlsom lydkvalitet.

Vi må nok bare indse at det traditionelle hi-fi anlæg med forstærker og højttaler ikke er det der bliver solgt mest af.

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Øhhh.

Det er en norm og ikke et kvalitets stempel.

Fordi det overholder normen er det ikke nødvendigvis kvalitet.

Jeg nævner B&O. De bruger din stik....... Ikke verdens bedste stik.

Generelt synes jeg at lydkvaliteten er hævet rundt i de danske hjem. I gamle dage var der godtnok mange anlæg med tvivlsom lydkvalitet.

Vi må nok bare indse at det traditionelle hi-fi anlæg med forstærker og højttaler ikke er det der bliver solgt mest af.

Så har du ikke forstået det, og det er ikke et stik jeg snakker om. Det er nogle målinger på s/n ratio eller signal/støj forhold. Og det er reel watt opgivelse ved hele toneområdet med begge kanaler og 8 ohm, og ikke kun 1 kanal ved 1000 Hz i 6 ohm, som er meget anvendt idag.

Generelt er lydkvaliteten blevet ringere pga kilden er blevet ringere. Og så er hifi et udvandet begreb da det er brugt i flæng. Jeg kan desværre ikke give dig et link til DIN normen, så du kan se det er seriøst. Skyldes sikkert der er kommet nyere normer for lyd.

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 14:41
Jeg tror, der er tale om en misforståelse.

Tro mig, der er IKKE tale om en misforståelse. Jeg satte spørgsmålstegn ved Hifiklubbens markedsføring af MQA produkter, "Tabsfrit", "ægte 24 bit", "Højopløst", "uovertruffet lydkvalitet"
Dette førte en længere udveksling med sig, bl.a. tog HFK kontakt til NAD som i en længere forklaring også roder sig ud i en forklaring om at "magien sker efter D/A konverteringenDead

"Hi-Res" siger næsten sig selv (High Resolution, som jo direkte kan oversættes til høj opløsning).

Fuldstændig enig, problemet her er bare Hifiklubbens "standard":

I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio.

Hvis en fil enten (eller begge dele) har en højere samplerate eller er mere end 16 bit, kvalificerer det sig som HiRes; der er så kommet andre formater til, som ikke lagrer data på samme måde som en CD, men stadig har tilsvarende eller bedre lyd, hvilket jeg tro, det er det, der hentydes til.

Vi er næsten enig, jeg hælder mere til den Japanske definition som siger minimum 20 bit 48 kHz dette gælder så hele vejen fra optagelse, mix, master og lossless filer.

Man kan jo ikke pludselig lave sin egen standard!

Enig

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 14:50
http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf%20" rel="nofollow - http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf

DIN Norm 45500 Heim-Studiotechnik (Hi-Fi) Noget uddateret - men er også fra 1966

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 18:43
Ikke virksomt link :-(

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 19:20

http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf" rel="nofollow - http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf

DIN Norm 45500 Heim-Studiotechnik (Hi-Fi) Noget uddateret - men er også fra 1966
Linkfix, snask efter .pdf 

-------------
Mvh. JørgenT

Skrevet den: 13-December-2020 kl. 20:02
DIN er en forkortelse af Deutsche Industri Norm

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 22:57
Jeg sidder selv med noget simpelt Onkyo 6xx og Dali Ikon, men synes der er langt imellem musik som har en god dynamik. Tager man musik med eksempelvis Madonna, Michael Jackson, U2, David Bowie etc. så er der virkeligt kredset for detaljerne af lydstudiet. Men de fleste nye numre synes jeg lyder er meget "flade" og ikke særligt spændede.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 00:31
Tager man musik med eksempelvis Madonna, Michael Jackson, U2, David Bowie etc. så er der virkeligt kredset for detaljerne af lydstudiet. Men de fleste nye numre synes jeg lyder er meget "flade" og ikke særligt spændede. 

Dengang (er det virkelig mere end 30 år siden ?) indspillede og mixede man med henblik på høj lydkvalitet. CD'en var lige kommet og man kunne pludselig udnytte dynamikken uden at pick-up'en hoppede ud af rillen.

I dag indspiller og mixer man med henblik på at lave en lydkvalitet som ikke forværres hørbart når den konverteres til MP3/OGG/MQA

Det er meget tydligt hvis man hører ny Dansk musik, der er stort set ingen lag i musikken og alt hvad der førhen ville ligge lidt længere nede i mixet er trukket så langt frem med kompression at det lyder meget unaturligt. (åbenbart den eneste måde at få det med gennem den lossy kompression)

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 01:16
Jeg elsker ny musik, men troede at det var fordi at jeg var blevet "gammel" at jeg synes det meste ældre musik lyder bedre end størstedelen af det nye musik.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 05:33

[COLOR=#0000ff]<span style=": rgb250, 250, 250;]Tager man musik med eksempelvis Madonna, Michael Jackson, U2, David Bowie etc. så er der virkeligt kredset for detaljerne af lydstudiet. Men de fleste nye numre synes jeg lyder er meget "flade" og ikke særligt spændede. </span>[/COLOR]

Dengang (er det virkelig mere end 30 år siden ?) indspillede og mixede man med henblik på høj lydkvalitet. CD'en var lige kommet og man kunne pludselig udnytte dynamikken uden at pick-up'en hoppede ud af rillen.

I dag indspiller og mixer man med henblik på at lave en lydkvalitet som ikke forværres hørbart når den konverteres til MP3/OGG/MQA

Det er meget tydligt hvis man hører ny Dansk musik, der er stort set ingen lag i musikken og alt hvad der førhen ville ligge lidt længere nede i mixet er trukket så langt frem med kompression at det lyder meget unaturligt. (åbenbart den eneste måde at få det med gennem den lossy kompression)
det lader til du skære alle over med en kam, når vi taler om dansk musik. For hvis vi tager Hjalmer, Rasmus Seebach, Marie Kay og Volbeat som eksempel. Der taler vi om gode produktioner med massere af dynamik,eller Lukas Graham.

Jeg indrømmer at vi skal ikke mange år tilbage, hvor selv i Danmark meget blev produceret med så lidt dynamik som overhovedet muligt. Men meget inde for de senere år er blevet bedre

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 06:00
Hvis man synes at hi-fi i 70erne og 80’erne lød fedt kan det stadig købes.

https://www.av-cables.dk/pladespiller/soundmaster-pl186-pladespiller-brun.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=EAIaIQobChMI98yc39fM7QIVAfuyCh1qMAr5EAYYBSABEgJ3tvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/pladespiller/soundmaster-pl186-pladespiller-brun.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=EAIaIQobChMI98yc39fM7QIVAfuyCh1qMAr5EAYYBSABEgJ3tvD_BwE

SmileSmile

Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 06:03
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis man synes at hi-fi i 70erne og 80’erne lød fedt kan det stadig købes.

https://www.av-cables.dk/pladespiller/soundmaster-pl186-pladespiller-brun.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=EAIaIQobChMI98yc39fM7QIVAfuyCh1qMAr5EAYYBSABEgJ3tvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/pladespiller/soundmaster-pl186-pladespiller-brun.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=EAIaIQobChMI98yc39fM7QIVAfuyCh1qMAr5EAYYBSABEgJ3tvD_BwE

SmileSmile

LOLLOLLOLLOLHi-FI?!?!?! Lyder den i linket ikke som en vindtør transistorradio?LOLLOLLOLLOL

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 06:35

Mit bud er st det næppe er med komprimeringen at gøre, men nærmere afspilleren i den sidste ende, hvor der grundet manglende dynamisk formåen komprimeres som en tosset.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: itjf
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 08:03
Til Trådstarter,

Helt ærligt! Så forstår jeg ikke denne tråd...
Du har haft en længere kommunikation med HFK's kundeservice, hvad I har skrevet om ved vi ikke helt, men en medarbejder har skrevet noget, måske endda ved en fejl, som du selv skriver.
Først så forstår jeg ikke du gider bruge tid på at skrive med HFK's kundeservice om dette emne, når du nu selv kender definitionen på Hi-Res/HD Audio.
Dernæst mener jeg ikke det er rimeligt at hænge en butikskæde ud på grundlag af en mulig fejl fra en enkelt medarbejder. Er det noget der er publiceret på HFK' hjemmeside?

Hvad vil du egentlig opnå med dit indlæg?

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 08:09

Mit bud er st det næppe er med komprimeringen at gøre, men nærmere afspilleren i den sidste ende, hvor der grundet manglende dynamisk formåen komprimeres som en tosset.

Klaus
nja den giver jeg ikke meget for. Som jeg fortalte tidligere i tråden så fx. Lars Lilholt nye julecm CD er ikke produceret med særlig høj dynamik, og om jeg afspiller den i stuen, via min bluetooth højtaler fra Sony, eller i min bil, den lyder ens.

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Klaus
nja den giver jeg ikke meget for. Som jeg fortalte tidligere i tråden så fx. Lars Lilholt nye julecm CD er ikke produceret med særlig høj dynamik, og om jeg afspiller den i stuen, via min bluetooth højtaler fra Sony, eller i min bil, den lyder ens.

Det gør jeg.
Det er ikke noget nyt, det har været sådan i de sidste 15-20 år, længe før bluetooth højttalere blev moderne.

Klaus

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 09:02
Klaus vi er enige om at igennem 90'erne og 00'erne at produktioner kunne være meget bedre. Og de senere år af produktioner blevet meget bedre end den gang.

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 14:47
Har været i flere studier, der tjekker man helt brutalt om man kan bibeholde den samme lyd når man konverterer til MP3 etc. forsvinder der for meget mikser man om til laveste fællesnævner (lossy)

Når Du siger afspilleren har manglende dynamisk formåen tænker Du her på eksempelvis River eller Audirvana ?

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 15:24
Helt ærligt! Så forstår jeg ikke denne tråd...
Du har haft en længere kommunikation med HFK's kundeservice, hvad I har skrevet om ved vi ikke helt, men en medarbejder har skrevet noget, måske endda ved en fejl, som du selv skriver.

Jeg har nu ikke skrevet at der kunne være tale om en fejl, der var en som mente der kunne være tale om en fejl. Dette kan jeg kategorisk afvise, da er gentaget flere gange, formuleret på forskellige måder og over flere mails.

Først så forstår jeg ikke du gider bruge tid på at skrive med HFK's kundeservice om dette emne, når du nu selv kender definitionen på Hi-Res/HD Audio.

Jeg startede egentlig kommunikationen med Hifiklubben fordi jeg synes det var ærgerligt at man misrepræsenterede MQA (man oversolgte ret voldsomt MQA's egenskaber) Jeg bad Dem derfor tage stilling til disse udsagn og henviste samtidig til målinger foretaget af lydentusiaster (? som Du og jeg) som viser at der ikke er tale om et højopløst tabsfrit 24 bits "format" I Hifiklubben's svar dukker der så pludselig udsagn op om at man betragter 16/44 WAV, FLAC, AIFF etc. og op som Hires. Da HFK markedsfører sig som seriøse og "specialkæde inden for højkvalitets HiFi"  så finder jeg det da ret interessant at man betragter CD kvalitet som Hires.

Dernæst mener jeg ikke det er rimeligt at hænge en butikskæde ud på grundlag af en mulig fejl fra en enkelt medarbejder. Er det noget der er publiceret på HFK' hjemmeside?

Nu er det jo Din tolkning at jeg hænger Dem ud. Jeg lægger blot fakta, som HFK har præsenteret dem for mig, frem. Jeg anklager ikke Hifiklubben for ulovligheder. Men gør blot opmærksom på at De ikke deler standarder med hvad Vi som kunder og entusiaster, verden over, opfatter som standarden.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 15:41
Jeg tog lige et kig på hvor DR (Dynamic Range) ligger på Lukas Graham og Volbeat.

Lukas Graham Album DR4  Numre fra DR3-6
Volbeat Album "Rewind, Replay, Rebound" DR5 Numre fra DR4-7

Samme genre men fra 80'erne
Thomas Helmig "2"  Album DR13 Numre fra DR11-15
AC/DC "Back in Black" Album DR12 Numre fra DR11-13

Et hurtigt kig viser den samme tendens på langt størstedelen af musik fra i dag og fra dengang.

Men for mig er det værste at det som gør musik "spændende" er de ting man ikke lige opdager ved første gennemlytning. Det findes stort set ikke i nyere musik, simpelthen fordi disse ting får musikken til at lyde dårligt (eller forsvinder) når man konverterer til de formater man streamer musikken i.

Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:16

... det lader til du skære alle over med en kam, når vi taler om dansk musik. For hvis vi tager Hjalmer, Rasmus Seebach, Marie Kay og Volbeat som eksempel. Der taler vi om gode produktioner med massere af dynamik,eller Lukas Graham.

Jeg indrømmer at vi skal ikke mange år tilbage, hvor selv i Danmark meget blev produceret med så lidt dynamik som overhovedet muligt. Men meget inde for de senere år er blevet bedre

Jeg tror du bilder dig selv noget ind! At noget "Lyder" dynamisk, er slet ikke det samme som at det er det - tværtimod.
Og de kunstnere du nævner ligger i den lave (dårlige) ende, hvad dynamik angår:

Rasmus Seebach: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=rasmus+seebach&album=

Lukas Graham: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=lukas+graham&album=

Volbeat: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=volbeat&album=

Selv Volbeats vinylplader, har langt højere dynamikområde, end deres CD'er og streming. Dead

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:19

Klaus vi er enige om at igennem 90'erne og 00'erne at produktioner kunne være meget bedre. Og de senere år af produktioner blevet meget bedre end den gang.

De er kun blevet ringere...

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:32
Og når produceren får pitchet sangeren i Phlakes stemme - så den får en "feminin klang", så kan hverken format eller dynamik få det til at lyde som musik . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:33

Har været i flere studier, der tjekker man helt brutalt om man kan bibeholde den samme lyd når man konverterer til MP3 etc. forsvinder der for meget mikser man om til laveste fællesnævner (lossy)

Når Du siger afspilleren har manglende dynamisk formåen tænker Du her på eksempelvis River eller Audirvana ?

Det med studierne er nyt for mig, “dengang det hele begyndte” var det for at man skulle kunne høre “det hele” på en bilradio, transistorradio, eller walkman med ringe dynamikformåen.

Der havde intet med moderne digital kompression og formidling at gøre.

Klaus

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:40
Yahoo boy og Flippo.
Nu har jeg lige kigge på de links. Interessant i den form, at de kun har med Lukas Graham kigget på lossy streaming. Volbeat har de ikke lyttet til i hires audio, Rasmus Seebach ja op tempo delen er som op tempo desværre er.

-------------

Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:42
Bare en strøtanke..

Kan det ikke have en sammenhæng med tidal HiFi og spotify ( -premium?) om hvorvidt det er lossy eller lossless.

Hvis CD kvalitet og derover, fremover betragtes som højst værende lydkvalitet, så fred være med det.

Jeg kan stadig nemt høre forskel på flac og mp3 på mit beskedne stereo, så bare jeg ved hvor minimum CD lyd befinder sig; HiFi og/eller HD.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

De er kun blevet ringere...
det tror jeg godt nok folkene bag det pop man kan købe på hires audio.com bliver kede af, at deres målinger og lytning er uenige med dig

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:50

Nej, det er ikke en hat bedre.
Dengang som nu er størstedelen af udgivelser hårdt komprimeret, men der findes altid perler (som eksempelvis Black Album, eller Back In Black).

Klaus

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:50

Jeg tog lige et kig på hvor DR (Dynamic Range) ligger på Lukas Graham og Volbeat.

Lukas Graham Album DR4  Numre fra DR3-6
Volbeat Album "Rewind, Replay, Rebound" DR5 Numre fra DR4-7

Samme genre men fra 80'erne
Thomas Helmig "2"  Album DR13 Numre fra DR11-15
AC/DC "Back in Black" Album DR12 Numre fra DR11-13

Et hurtigt kig viser den samme tendens på langt størstedelen af musik fra i dag og fra dengang.

Men for mig er det værste at det som gør musik "spændende" er de ting man ikke lige opdager ved første gennemlytning. Det findes stort set ikke i nyere musik, simpelthen fordi disse ting får musikken til at lyde dårligt (eller forsvinder) når man konverterer til de formater man streamer musikken i.
men hvordan er de test lavet. Og på hvad? Der står ikke meget om krav til der bliver sendt ind til ham. Det kan godt være han gør det i en god mening. Hvis han ikke stille krav til lytte udstyr eller målinger. Hvad er sådan en database værd?

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:53

Nej, det er ikke en hat bedre.
Dengang som nu er størstedelen af udgivelser hårdt komprimeret, men der findes altid perler (som eksempelvis Black Album, eller Back In Black).

Klaus
der er stadig meget der er meget hø ja, det er vi enige. Men jeg oplever det er blevet bedre de sidste 5-6 år. Men mange albums der bliver remastet og sendt ud til bl.a hiresaudio.com

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 16:59
Mine tal er alle fra lossless rippede CD'er på min egen maskine.
Volbeat er der ingen forskel i DR på 24 bit og 16 bit

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:00
Var selv rystet, kom en del i Danske studier midt i 80'erne
Der var fokus noget anderledes

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:04
Radiostationerne stiller krav til headroom for at de vil afspille musikken. Studieværterne eller teknikerne på radiostationerne er ikke til stede eller ikke dygtige nok til justere lyden. Ingen gider lytte til en radiostation hvor de selv hele tiden skal skrue op og ned.

Vil man producere kommercielt musik, hvor en del af strategien er at det skal afspille i radioen, så er man som producer underlagt begrænsninger på hvor meget headroom der må være.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:07
Bare en strøtanke..

Kan det ikke have en sammenhæng med tidal HiFi og spotify ( -premium?) om hvorvidt det er lossy eller lossless.

Bestemt, problemet med Tidal er bare at de i øjeblikket fjerner langt det meste af (lige nu Warners) katalog i tabsfrit og erstatter det med lossy 16/44 MQA (med væsentligt dårligere signal/støj)
Rygtet går på at de tre store (Warner, Universal og SONY - som iøvrigt er blevet foræret aktier i MQA) arbejder på at fjerne tabsfri FLAC fra alle streamingtjenester (p.t. Deezer, Amazon og Quboz - Tidal har i årevis arbejdet sig hen imod rent lossy)

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:09
Lyder interessant, nogle eksempler?

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:11
Jep - det er derfor man førhen på albums ofte fandt, hittet, som radio edit.
Det gør man ikke mere nu er alt "radio edit"Dead

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:29
Altså når jeg hører musik i min udmærkede DAB radio, og som er noget jeg har hørt på CD i 100-vis gange, så gør det sq ondt. Og når det så oveni er voldkomprimeret for at der er plads til flere stationer, så er kvantitet på bekostning af kvalitet. Og så kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge en radio til mere.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 18:00

så du mener altså at et firma der lytter på alt fra klassisk til pop, at de tager fejl. For alle albums skal igennem lytte test og målinger før de de kommer ind i shoppen på hires audio. At de ikke gør et godt stykke arbejde

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 18:18

Jep - det er derfor man førhen på albums ofte fandt, hittet, som radio edit.
Det gør man ikke mere nu er alt "radio edit"Dead
kan vi ikke blive enige om at hvis dynamikken er højere på lossless så er der forskel hvis man komprimere dem. Jeg er måske lidt bange for du ser spøgelser, når vi taler om tidal. For tidal startet med lossy, og derefter op i lossless. Så skulle de afvikle lossless igen? MQA er jo nærmest bare en zip fil til musik som jeg forstår det når jeg har læst om det

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:20
så du mener altså at et firma der lytter på alt fra klassisk til pop, at de tager fejl.

Overhovedet ikke, hvor ser Du mig sige/skrive det. Jeg anser faktisk Simon som ejer og driver Highresaudio for at være en god ven.
Vi har haft mange og lange diskussioner omkring lydkvalitet.
Det var Simon som oprindeligt gjorde Mig opmærksom på problemerne med MQA som han bestemt ikke er fan af Hires indspilninger gjort rigtigt er hans ting

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:26

[COLOR=#0000ff]<span style=": rgb250, 250, 250;]så du mener altså at et firma der lytter på alt fra klassisk til pop, at de tager fejl.</span>[/COLOR]

Overhovedet ikke, hvor ser Du mig sige/skrive det. Jeg anser faktisk Simon som ejer og driver Highresaudio for at være en god ven.
Vi har haft mange og lange diskussioner omkring lydkvalitet.
Det var Simon som oprindeligt gjorde Mig opmærksom på problemerne med MQA som han bestemt ikke er fan af Hires indspilninger gjort rigtigt er hans ting
godt så, du læner dig op ad denne side som du og Flippo refererer til. Hvor det kun var vinyl udgaven af Volbeat der høj dynamisk Range. Hvad laver de så på hiresaudio og hvad laver MQA codecs der, hvis han går meget op lyd?

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:34

så du mener altså at et firma der lytter på alt fra klassisk til pop, at de tager fejl. For alle albums skal igennem lytte test og målinger før de de kommer ind i shoppen på hires audio. At de ikke gør et godt stykke arbejde

Om noget er HiRes har absolut INTET med dynamik at gøre. Hvis du allerede under indspilning og mixning voldkomprimerer dynamikken - så det lyder bedre når det afspilles på dåseanlæg, DdAB-radioer og Sonos, så kan du sample det nok så meget til HiRes, det får du bred ikke et bedre dynamikområde af.

Den side der linkes til, har 100% styr på, hvad han laver. Hvis du har CD'er kan du selv lynhurtigt se dynamikområdet for dem. Det kræver blot et stykke software på computeren, som så ræser CD'en igennem på et minuts tid. Herefter har du tallene for dynamikområde, på hvert enkelt nummer. I og med at det er digitalt, er det lynhurtigt at afkode fra en CD.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:56

Om noget er HiRes har absolut INTET med dynamik at gøre. Hvis du allerede under indspilning og mixning voldkomprimerer dynamikken - så det lyder bedre når det afspilles på dåseanlæg, DdAB-radioer og Sonos, så kan du sample det nok så meget til HiRes, det får du bred ikke et bedre dynamikområde af.

Den side der linkes til, har 100% styr på, hvad han laver. Hvis du har CD'er kan du selv lynhurtigt se dynamikområdet for dem. Det kræver blot et stykke software på computeren, som så ræser CD'en igennem på et minuts tid. Herefter har du tallene for dynamikområde, på hvert enkelt nummer. I og med at det er digitalt, er det lynhurtigt at afkode fra en CD.
nu har jeg ikke forstand på at læse den slags grafer, det jeg lader jeg folk om at forklare, og så lytter jeg. Men du siger denne garanti for god lyd fra hiresaudio ikke er noget værd? https://www.highresaudio.com/en/content/qualityguarantee" rel="nofollow - https://www.highresaudio.com/en/content/qualityguarantee

https://www.highresaudio.com/en/content/about" rel="nofollow - https://www.highresaudio.com/en/content/about

Nu er jeg godt forvirret. For du siger alt er vold komprimeret. Mens yahooboy siger han har stor tiltro til manden bag hiresaudio., Samtidig han taler det ned som de sælge på hiresaudio

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 20:33
kan vi ikke blive enige om at hvis dynamikken er højere på lossless så er der forskel hvis man komprimere dem. 
Øhhh? 

Allerførst skal vi skille den kompression som tilføjes i studiet og den kompression som foretages når man anvender lossy formater MP3, AAC, OGG og MQA
Den kompression som foregår i studiet blev oprindeligt brugt for"at pickup'en kunne blive i rillen. En LP har en teoretisk grænse omkring 70dB (forskellen mellem laveste og højeste "lyd" som kan gemmes på LP) Et trommesæt kan ramme 130 dB! derfor er der naturligt "ikke plads" til disse udskejelser. Så man bruger en limiter (kompressor) senere begyndte man at bruge kompression kreativt så man kunne opnå et andet forhold mellem de enkelte instrumenter/stemmer. Op til begyndelsen af halvfemserne var alle kompressorer analoge og kunne ikke komprimere så meget som de digitale.

Loudness war, har vel egentlig eksisteret siden de sene 60'ere men med fremkomsten af digitale kompressorer giv det helt galt. 

Sanne Salomonsen "Unico" 2009 lossless rip fra CD Album DR3 (Jep der står TRE)

Dynamikken bliver ikke nødvendigvis lavere af at blive komprimeret fra eksempelvis en WAV 16/44 1411 kbps til en MP3 fil i 320kbps. Det man mister er lyd/detaljer hovedsagligt i yderenderne. Brent Butterworth Audiophile review har foretaget målinger som viser at dynamikken typisk sænkes med 0,3 dB.

Jeg er måske lidt bange for du ser spøgelser, når vi taler om tidal. For tidal startet med lossy, og derefter op i lossless. Så skulle de afvikle lossless igen? MQA er jo nærmest bare en zip fil til musik som jeg forstår det når jeg har læst om det

Ingen spøgelser, bare selskaber som med et proprietært "format" pakker DRM, Licens, lossy komprimering og beskatning af musikelskere ind i samlet pakke.
Tidal startede som WiMP hvis store fordel var at de som de første tilbød musikken i 16/44 FLAC og AAC.
WiMP er et lidt uheldigt navn hvis man vil ind på Engelsksprogede markeder, så man omdøbte sig til Tidal og blev kort tid efter købt af et konsortie af musikere. 
Warner, Universal og SONY har alle fået en lille gave af MQA i from af aktier. I det firma som vil beskatte musikere, elektronik producenter, pladeselskaber og købere/abonnenter for at give dem en ringere lydkvalitet.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 20:58
Alt det du skriver er jeg godt klar over.

Jeg ved godt man komprimere musik i studiet. Men det svare jo stadig ikke på mit spørgsmål omkring hi-res audio forretnings grundlag. For hvis du siger alt bliver komprimeret så meget, så ville hi-res audio jo ikke have et forretnings grundlag

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:00
godt så, du læner dig op ad denne side som du og Flippo refererer til. Hvor det kun var vinyl udgaven af Volbeat der høj dynamisk Range. Hvad laver de så på hiresaudio og hvad laver MQA codecs der, hvis han går meget op lyd?

Vinyl'en kan jeg ikke udtale mig om, aldrig lagt øre til den. Jeg tror Du har misforstået hvad det er Highresaudio.com gør. Alle filer som sælges på siden er tjekket i forhold til om der foreligger en master i eksempelvis 96kHz (tog lige et kig på siden, det ser ud til at man ikke er så kritiske længere - hvor sandsynligt er det at en Barry Manilow indspilning foretages i 24/192?)

http://www.hifiplus.com/articles/highresaudio-to-stop-offering-mqa/" rel="nofollow - http://www.hifiplus.com/articles/highresaudio-to-stop-offering-mqa/
Mon ikke han er blevet presset af "nogen" Jeg kan se at de MQA albums der er umiddelbart alle er "Studio"

MQA PÅSTÅR: 
MQA ‘Studio’ (blue light) gives confirmation directly from mastering engineers, producers or artists to their listeners. MQA Studio authenticates that the sound you are hearing is exactly as played in the studio when the music was completed and, by implication, that this is also the definitive version of the recording at that point in time.

Der er mange eksempler på at INGEN af ovenstående har godkendt noget. Ofte fordi alle er døde eller direkte adspurgt er svaret: Hvad er MQA???

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:03
Hvor vil "pladeselskaberne" helst tilbyde den bedste lydkvalitet fremadrettet,  hvis ikke det er streaming ?  ? ? 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:08
Men det svare jo stadig ikke på mit spørgsmål omkring hi-res audio forretnings grundlag. For hvis du siger alt bliver komprimeret så meget, så ville hi-res audio jo ikke have et forretnings grundlag

??? Forretningsgrundlag
Han udbyder musik, han sælger det dyrere end han køber !

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:12
Spørgsmålet er: Ønsker De at sælge den bedste kvalitet?

Rygtet går på at man fremover ikke vil tilbyde rene FLAC filer men MQA filer pakket i FLAC container.

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:22

[COLOR=#0000ff]<span style=": rgb250, 250, 250;]godt så, du læner dig op ad denne side som du og Flippo refererer til. Hvor det kun var vinyl udgaven af Volbeat der høj dynamisk Range. Hvad laver de så på hiresaudio og hvad laver MQA codecs der, hvis han går meget op lyd?</span>[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]<span style=": rgb250, 250, 250;]
</span>[/COLOR]
<span style=": rgb250, 250, 250;">Vinyl'en kan jeg ikke udtale mig om, aldrig lagt øre til den. Jeg tror Du har misforstået hvad det er Highresaudio.com gør. Alle filer som sælges på siden er tjekket i forhold til om der foreligger en master i eksempelvis 96kHz (tog lige et kig på siden, det ser ud til at man ikke er så kritiske længere - hvor </span>sandsynligt er det at en Barry Manilow indspilning foretages i 24/192?)

http://www.hifiplus.com/articles/highresaudio-to-stop-offering-mqa/" rel="nofollow - http://www.hifiplus.com/articles/highresaudio-to-stop-offering-mqa/
Mon ikke han er blevet presset af "nogen" Jeg kan se at de MQA albums der er umiddelbart alle er "Studio"

MQA PÅSTÅR: 
<span style="caret-color: rgb51, 51, 51; color: rgb51, 51, 51; font-family: Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; font-style: italic;">MQA ‘Studio’ (blue light) gives confirmation directly from mastering engineers, producers or artists to their listeners. </span><i style="caret-color: rgb51, 51, 51; color: rgb51, 51, 51; font-family: Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; -webkit--shadow: none !imant;">MQA Studio<span style="caret-color: rgb51, 51, 51; color: rgb51, 51, 51; font-family: Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; font-style: italic;"> authenticates that the sound you are hearing is exactly as played in the studio when the music was completed and, by implication, that this is also the definitive version of the recording at that point in time.</span>
<span style="caret-color: rgb51, 51, 51; color: rgb51, 51, 51; font-family: Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; font-style: italic;">
</span>
<span style="caret-color: rgb51, 51, 51; color: rgb51, 51, 51; font-family: Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; font-style: italic;">Der er mange eksempler på at INGEN af ovenstående har godkendt noget. Ofte fordi alle er døde eller direkte adspurgt er svaret: Hvad er MQA???</span>
åbenbart har Barry manilow lavet en 24/192. De de siger de ikke tager upsample indspilninger ind.

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:23

[COLOR=#0000ff]<span style=": rgb250, 250, 250;]Men det svare jo stadig ikke på mit spørgsmål omkring hi-res audio forretnings grundlag. For hvis du siger alt bliver komprimeret så meget, så ville hi-res audio jo ikke have et forretnings grundlag</span>[/COLOR]

??? Forretningsgrundlag
Han udbyder musik, han sælger det dyrere end han køber !
det var ikke det jeg mente. Hvis det er løgn og latin hires kommer med om kvalitet, så mister de kunder

-------------

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 21:27

Tog lige et kig på Barry Manilow i 24/192. Det er vist passende med en forklaring fra highresaudio.com, der intet over 40kHz

Så min tiltro til Simon er oppe til revision, indtil jeg har hørt fra ham

Skrevet den: 14-December-2020 kl. 23:16
T-Duck.

Jeg prøver én gang til, eftersom du blandet pærer og bananer:
Samplingfrekvensen (kHz) har INTET med indspilningens dynamikområde at gøre! Så har du en indspilning lavet i 192 kHz samplingfrekvens, med et dynamikområde på f.eks. 16dB, så vil det også på en 44kHz CD-skive og en 320 kbps MP3-fil, have et dynamikområde på 15-16dB.

Yahooboy.

At et stykke musik samples ved 192kHz betyder ikke at indspilningen vil have (musik)information op til det halve af samplingfrekvensen - tværtimod. Det betyder blot at der en teoretisk mulighed for det. Men jeg kender ikke noget musik, som har information så langt op. Faktisk er jeg imponeret over, at den viste indspilning har info op over 40kHz.

M.h.t. studio komprimering, så er det foregået de seneste 20+ år, netop for at tænkes alle de små l*rte afspille enheder folk benytter i dag. Med komprimeringen hæver man de svageste instrumenter, og dæmper de kraftigste. På den måde får man et lydbillede, hvor alt er "lige højt". Det gør at man på selv en transistorradio får det hele med. Taberen er så dynamikområdet, som begrænses til det latterlige.

Skrevet af: Old Puma
Skrevet den: 15-December-2020 kl. 00:05
[QUOTE=yahooboy]Efter en længere mail udveksling har Hifiklubben nu oplyst mig at:

Det ser jeg som en knæfald af de store. Hvorfor er en standard som siden 1982 har været netop det, standard opløsning, pludselig løftet op til at være Hi-Res/HD Audio.

Eksempelvis hed det førhen:

………understøtter højopløste musikfiler helt op til 24-bit/96 kHz. Dette er langt højere end cd-kvalitet, og du vil tydeligt kunne høre forskellen i form af en væsentligt forbedret detaljering,  https://web.archive.org/web/20111002212122/http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/arcam_rdac_tradlos.htm#" rel="nofollow - , rumfornemmelse og generel musikalitet i lydbilledet. Højopløste 24-bit musikfiler vinder lige så stille frem på markedet 

Efter download kan du afspille ægte højopløst musik fra computeren og lade rDAC give dig den fulde oplevelse på anlægget.

Lidt ærgerligt når nu firmaets stifter i den grad tidligere har kæmpet for bedre lydkvalitet.
Håber der er tale om en fejl fra kundeservice og at en ledende medarbejder får et kig på dette.

Jeg forstår ikke hel hvordan man kan anklage en forhandler af audio hardware for de laver knæfald for det er vel medie branchen som ikke se et marked i High Rec 96 KHz / 24 Bit som i den sidste ende skyldes bekvemlighed i de seneste årstider er vægtet højere en lydkvalitet 😢😢😢 sagt med andre ord der desværre ikke et profitabelt marked for Hig rec i en hårdt presset medie branche som må sælge tilgang til kæmpe musiksamling tusindes LP til til pris pr. måned til næste samme pris som enkelt  CD kostede for 20 år siden

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 05:45
Flippo de går hånd i hånd. For jo færre stops der bliver taget af en frekvens, og mindre hører man detaljerne i frekvensen, så jeg tidligere i tråden beskrevet selv. Og jo færre frekvenser der er, til et pågældende instrument, er der det mindre at lave stops af. Så hvis man sænker endten bits eller frekvens, mister man dynamik. Og hvis man sænker begge dele, så er den gal

-------------

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-December-2020 kl. 09:33

T-Duck.

Jeg prøver én gang til, eftersom du blandet pærer og bananer:
Samplingfrekvensen (kHz) har INTET med indspilningens dynamikområde at gøre! Så har du en indspilning lavet i 192 kHz samplingfrekvens, med et dynamikområde på f.eks. 16dB, så vil det også på en 44kHz CD-skive og en 320 kbps MP3-fil, have et dynamikområde på 15-16dB.

Yahooboy.

At et stykke musik samples ved 192kHz betyder ikke at indspilningen vil have (musik)information op til det halve af samplingfrekvensen - tværtimod. Det betyder blot at der en teoretisk mulighed for det. Men jeg kender ikke noget musik, som har information så langt op. Faktisk er jeg imponeret over, at den viste indspilning har info op over 40kHz.

M.h.t. studio komprimering, så er det foregået de seneste 20+ år, netop for at tænkes alle de små l*rte afspille enheder folk benytter i dag. Med komprimeringen hæver man de svageste instrumenter, og dæmper de kraftigste. På den måde får man et lydbillede, hvor alt er "lige højt". Det gør at man på selv en transistorradio får det hele med. Taberen er så dynamikområdet, som begrænses til det latterlige.
Det må vel være såkaldte Loudness War:
http://www.recordere.dk/?s=loudness+war" rel="nofollow - https://www.recordere.dk/?s=loudness+war

-------------
Mvh. JørgenT

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 12:21
Jeg forstår ikke hel hvordan man kan anklage en forhandler af audio hardware for de laver knæfald for det er vel medie branchen som ikke se et marked i High Rec 96 KHz / 24 Bit

Nu er problemet heller ikke at der ikke er 24/96 til rådighed. Men at Hifiklubben "ophøjer" en standard (16/44) indspilning til Hires.
Undersforstået at Spotify nu er standard.........

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 12:25

Flippo de går hånd i hånd. For jo færre stops der bliver taget af en frekvens, og mindre hører man detaljerne i frekvensen, så jeg tidligere i tråden beskrevet selv. Og jo færre frekvenser der er, til et pågældende instrument, er der det mindre at lave stops af. Så hvis man sænker endten bits eller frekvens, mister man dynamik. Og hvis man sænker begge dele, så er den gal

Nej! Hvor mange bidder du sampler musikken i, ændrer ikke på dynamikken. Det går derimod ud over detaljer og den generelle lydkvalitet - men IKKE dynamikken!

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 12:44

Nej! Hvor mange bidder du sampler musikken i, ændrer ikke på dynamikken. Det går derimod ud over detaljer og den generelle lydkvalitet - men IKKE dynamikken!
så du mener man ikke mister dynamik hvis de små fine lave detaljer forsvinder fra en lydspor? Den er jeg ikke enig. For hvis der ikke er de små fine detaljer, hvordan skulle dr kunne retfærdiggøre omkring 90db, hvis man alligevel ikke har mulighed for at lytte til detaljerne der er med til at give den samlet dynamik sammen med dr i et lydspor

-------------

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 14:48
Hold da op med at fluekneppe detaljerne

Selvfølgelig er det da forkert at HFK nu pakker lorten finere ind.

Hi-res er i lang tid blevet markedsført som noget der bare er bedre end CD. Det er sikkert også sket i nogle af HFK kataloger, så når CD pludselig er Hi-res, så pisses der lidt på dem der har været i HFK og købt udstyr der kan afspille Hi-res, "fordi det jo lyder bedre" end almindelig CD-kvalitet

Det var der måske noget om med fremkomsten af SACD, men det er sidenhen blevet udvandet.

Udbyderne af hi-res musik er desværre blevet komprommiteret af at der reelt ikke har været nogen præcis standard for kvaliteten. Husker tydeligt de sager hvor folk fandt ud af alt den dyre hi-res musik i 24/192 viste sig ikke at stamme fra hi-res indspilninger, men fra upsamplede CD-kvalitet.

Problemet her var jo at det var hi-res i følge bitraten, men absolut ikke mere autentisk i forhold til den faktiske produktion udgivet på CD

Jeg har eksempelvist et Nirvanaalbum i Hi-res, men det er svært at retfærdiggøre at en indspilning der bevidst er lo-fi overhovedet skal udgives i Hi-res.

Markedet for hi-res vil forblive et nichemarked, der er få der kan få glæde af den højere opløsning. At HFK modsiger deres egen markedsføring er vel bare udtryk for noget som de fleste efterhånden er klar over: Hifiklubben er blevet stedet hvor der sælges fornuftig lyd til herr og fru Danmark, men nørder man, så kigger man alligevel andetsteds

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 14:54
så du mener man ikke mister dynamik hvis de små fine lave detaljer forsvinder fra en lydspor? Den er jeg ikke enig. For hvis der ikke er de små fine detaljer, hvordan skulle dr kunne retfærdiggøre omkring 90db, hvis man alligevel ikke har mulighed for at lytte til detaljerne der er med til at give den samlet dynamik sammen med dr i et lydspor

Meget firkantet så angiver antallet af bits hvor stort et dynamikområde som kan indeholdes i filen (16 bit ≈96 dB - 24 bit ≈ 144 dB) 
DR er en angivelse af forskellen mellem højeste og laveste lyd i en given fil. Komprimeringen i lossy formater fungerer på den måde at man analyserer hvilke informationer som (man mener) ikke kan høres da de er overdøvet af andre toner. Denne information smider man så væk. 
Et dårligt eksempel kunne være et symfoni orkester hvor alle instrumenter spiller på samme tid, der anser MP3 enkoder algoritmen ikke at trianglen kan høres. Så den smider disse informationer væk og sparer dermed plads i MP3 filen. Men da der på dette tidspunkt alligevel er høje "lyde" går dette ikke ud over en DR måling.
Men præcis det faktum at lossy formater er forudindstillet til at afgøre hvad der kan høres og ikke kan høres. Gør de små detaljer som kan høres på gode systemer.

se denne video:  https://www.youtube.com/watch?v=UoBPNTAFZMo" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=UoBPNTAFZMo

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 14:58
Selvfølgelig er det da forkert at HFK nu pakker lorten finere ind.
..............så når CD pludselig er Hi-res, så pisses der lidt på dem der har været i HFK og købt udstyr der kan afspille Hi-res, "fordi det jo lyder bedre" end almindelig CD-kvalitet

Slumbert ClapClapClap

Præcis

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 16:32

<span style=": rgb250, 250, 250;">så du mener man ikke mister dynamik hvis de små fine lave detaljer forsvinder fra en lydspor? Den er jeg ikke enig. For hvis der ikke er de små fine detaljer, hvordan skulle dr kunne retfærdiggøre omkring 90db, hvis man alligevel ikke har mulighed for at lytte til detaljerne der er med til at give den samlet dynamik sammen med dr i et lydspor</span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">
</span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">Meget firkantet så angiver antallet af bits hvor stort et dynamikområde som kan indeholdes i filen (16 bit ≈96 dB - 24 bit ≈ 144 dB) </span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">DR er en angivelse af forskellen mellem højeste og laveste lyd i en given fil. Komprimeringen i lossy formater fungerer på den måde at man analyserer hvilke informationer som (man mener) ikke kan høres da de er overdøvet af andre toner. Denne information smider man så væk. </span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">Et dårligt eksempel kunne være et symfoni orkester hvor alle instrumenter spiller på samme tid, der anser MP3 enkoder algoritmen ikke at trianglen kan høres. Så den smider disse informationer væk og sparer dermed plads i MP3 filen. Men da der på dette tidspunkt </span>alligevel er høje "lyde" går dette ikke ud over en DR måling.
Men præcis det faktum at lossy formater er forudindstillet til at afgøre hvad der kan høres og ikke kan høres. Gør de små detaljer som kan høres på gode systemer.

se denne video:  https://www.youtube.com/watch?v=UoBPNTAFZMo" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=UoBPNTAFZMo
vi er sådan set enige i det. Hvis vi tager triangel hypotesen og over føre til klangen, som jeg mener er en del af den samlet dynamik, hvis de lyse dele i den klang bliver sorteret væk ved at skrue ned eller fjerne de frekvenser, pga. Data kompression, så er noget af dynamikken væk. Og så når man så samtidig laver kompression i studiet pga. Loudness, så er den jeg endnu mere gal. For man miste først de små fine lyde, og så booster man resten med loudness.

Derfor jeg mener at dr kan ikke stå alene kun for at ødelægger dynamikken, men fjernelse af de øvre frekvenser kan også.

Selvfølgelig alt efter musik stykke

-------------

Skrevet af: teinhart
Skrevet den: 15-December-2020 kl. 16:48
jeg tror det handler lidt om din personlig præference og du er selvfølgelig i din gode ret til at føle frustration men du stillede spørgsmålet "hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald" I min verden er ikke specielt spændende om fil formatet er det ene eller det andet, det der er så mange andre parametre der er rigtig meget vigtigere. optagelse/ indspilning. Kvaliteten af udstyr. Opsætning. Lytterum med mere.
 Men det er selvfølgelig også nemmere og parret på tal og kan man få et højere tal har man fået bedre kvalitet ;-)

Skrevet af: teinhart
Skrevet den: 15-December-2020 kl. 16:50
og i den virkelige verden må man nok indrømme at Spotify er standard i dag

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 17:01
T-Duck.

Klang og dynamik har intet med hinanden at gøre.

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 17:26

T-Duck.

Klang og dynamik har intet med hinanden at gøre.
så det har den ikke. Uden dynamik har vi heller ikke en decideret klang og omvendt. Hvis en guitar miste noget af sin klang så er noget af dynamikken væk i klangen https://denstoredanske.lex.dk/klangfarve" rel="nofollow - https://denstoredanske.lex.dk/klangfarve

-------------

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 18:56
Thomas, Du er nødt til at komme noget mere ud.

Du forstår ikke Dynamik, klang etc.
Find nogle musikere gerne nogle som har lidt teoretisk baggrund, eks. en guitarist. Spørg Dem om De vil hjælpe Dig med at forstå termerne.

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 19:19

Thomas, Du er nødt til at komme noget mere ud.

Du forstår ikke Dynamik, klang etc.
Find nogle musikere gerne nogle som har lidt teoretisk baggrund, eks. en guitarist. Spørg Dem om De vil hjælpe Dig med at forstå termerne.
så linket er ikke nok for dig? Der beskriver det

-------------

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 19:27

Der beskriver det

"Oplevelsen af klangfarve beror i høj grad på lytterens subjektive reaktion på lyden; beskrivelser af fænomenet har derfor ofte et uklart og metaforisk præg."

Klaus

-------------

Skrevet den: 15-December-2020 kl. 19:42

Der beskriver det

"Oplevelsen af klangfarve beror i høj grad på lytterens subjektive
reaktion på lyden; beskrivelser af fænomenet har derfor ofte et uklart
og metaforisk præg."

Klaus
der står først. Klangfarven bestemmes især af en række fysiske egenskaber ved det akustiske signal, fx toneansatsens karakter, overtonernes antal og indbyrdes styrkeforhold samt lydens dynamiske og klanglige udvikling i tid (udklangen)

og det er det sidste i skal bide mærke i.

For hvis en lys frekvens bliver fjernet i en tone, pga. Data kompression så miste man jo også den del af dynamikken i udklangen.

-------------

Print side | Luk vindue