Print side | Luk vindue

Yousee boks "fryser"?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162335
Udskrevet den: 02-Marts-2021 kl. 11:27


Emne: Yousee boks "fryser"?
Skrevet af: thor-thor
Emne: Yousee boks "fryser"?
Skrevet den: 12-December-2020 kl. 22:56
Har et problem med min næsten nye Yousee boks, der jævnligt "fryser", taber forbindelse til wifi etc. Har kun haft den et par måneder, så er lidt i tvivl om, hvad man skal forvente.

Hvis man bare ser alm. tv. med lidt kanalskift etc. har jeg ikke oplevet problemer. Men når man afspiller diverse arkiver, starter forfra, spoler, ser Netflix evt. med diverse kommandoer ret hurtigt efter hinanden virker det, som om den ikke kan håndtere det indimellem. Den "fryser", hvor de fleste funktioner (og alt online) først virker igen efter genstart. Nogen gange skriver den at den har mistet forbindelsen til internettet, så man kan kun se live tv. Er nu sket en del gange, måske 4-5 gange om ugen, de seneste par uger
Enkelte gange har den i øvrigt skrevet at problemet er centralt ved YS, men efter genstart af boks virker det alligevel igen....

Det er efterhånden små irriterende. Men er det sådan det er? Skal man forvente at der skal genstartes etc. jævnligt eller har jeg bare fået en defekt boks



Svar:
Skrevet af: Lydkilde
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 10:05
Man skal forvente at skramlet virker, men...
Der er sikkert alle mulige undskyldninger for eksterne påvirkninger hvis du spørger YouSee.
Og her bliver du ikke klogere  https://kundeservice.yousee.dk/tv/loes-problem" rel="nofollow - https://kundeservice.yousee.dk/tv/loes-problem
Ud over standard svaret "har du prøvet at genstarte?" - Ufatteligt at det tager 3 år at blive IT-supporter når de bare skal lære at sige "har du prøvet at genstarte?" LOL

Anyway - Jeg har 2 bokse. I hver sin ende af huset. De ene lige op ad routeren. Begge er kablet!
Og hver gang jeg starter den lige op ad routeren siger den at der er netværksfejl Confused Så går der 10-15 sekunder og så virker alt. Det er PIV irriterende.
- Jeg har skiftet boksen = Det samme
- Jeg har skiftet kablet = Det samme
Jeg har overvejet at sætte et 10 meter kabel på med en switch imellem (nogenlunde sådan står den anden boks) - Kunne jo være at elektronerne i mit 1 meter cat6e kabel er for hurtige for Yousee?!?

Når alt det er sagt - så kan det selvfølgelig godt være en defekt boks. 
Og når du ringer og taler med YouSee så bare husk at:
"Ja - jeg har genstartet boksen. Gør jeg faktisk 8 gange om dagen, fordi skramlet ikke virker."
Så er det lidt hurtigere at komme videre i forløbet Embarrassed


-------------
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 10:11
Du siger det er ufatteligt at det tager tre år. Så lad mig svare dig på det spørgsmål. Størstedelen går man at, at opsætte netværk, opsætning af servere, og fejlfinding. Og nu er vi jo ved fejlfinding. Jeg vover den påstand på at 90% af de fejl der opstår for brugerne fjernes med en genstart. At de sidste 10% og så dem vi brugere resten af tiden på at lærer at løse, som også kan være slemme nok

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Lydkilde
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du siger det er ufatteligt at det tager tre år. Så lad mig svare dig på det spørgsmål. Størstedelen går man at, at opsætte netværk, opsætning af servere, og fejlfinding. Og nu er vi jo ved fejlfinding. Jeg vover den påstand på at 90% af de fejl der opstår for brugerne fjernes med en genstart. At de sidste 10% og så dem vi brugere resten af tiden på at lærer at løse, som også kan være slemme nok

Jeg viste at jeg kunne finde IT-folk herinde Big smile Som ville "føle sig støt over den der"
Jeg har været i branchen i 15 år hele vejen fra support til Big Boss. Det er jeg så heldigvis ikke mere Embarrassed
Men det er derfor jeg hygger mig over de supportere jeg støder på. Første sætning er ALTID, "har du prøvet at genstarte".

Ud over det så er jeg enig med dig! 90% af alle problemer løses med en genstart. Det er de sidste 10% der gør at IT-folk koster kassen Wink Det er bare svært for den almindelige bruger at forstå når det eneste de høre er "har du genstartet"


-------------
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg vover den påstand på at 90% af de fejl der opstår for brugerne fjernes med en genstart. At de sidste 10% og så dem vi brugere resten af tiden på at lærer at løse, som også kan være slemme nok
Nej problemmet fjernes ikke med en genstart. Software fejlen som tvinger en til genstarten, er der jo stadigvæk, men brugeren kan komme viderer her og nu.

Tænk hvis en bilmekaniker tænkte på samme måde som en IT-supporter.
Jeg kører i min bil på motorvejen, og pludselig går motoren i stå.
På værkstedet for jeg at vide, at jeg blot skal stige ud af bilen, og vente 2min, så kan jeg sætte mig ind igen, og starte motoren, og kører videre.
Ja ja, det sker jo kun et par gange om måneden, så hvad er problemmet.LOLLOLLOLLOL


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Anyway - Jeg har 2 bokse. I hver sin ende af huset. De ene lige op ad routeren. Begge er kablet!
Og hver gang jeg starter den lige op ad routeren siger den at der er netværksfejl Confused Så går der 10-15 sekunder og så virker alt. Det er PIV irriterende.

Hej.

Jeg ved ikke om dine to YouSee bokse er ens?
Men har du prøvet at swappe dine to bokse?

Men hvis en boks virker et sted og ikke et andet sted, er det tit stedet eller forbindelsen til stedet der et noget i vejen med.

Et ultra kort kabel kan godt give for kraftigt signal og støj, som ikke mærkes ved et 10 meter langt kabel.

Elles, når du ringer, er det normalt en kunde service medarbejder du taler med. Det er noget helt andet end  en IT supporter. Kunde service medarbejdere bliver normalt målt på hvor mange kunde henvendelser de klarer på en time, og hvor få henvendelser de IKKE sender videre til IT Supporterene.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg vover den påstand på at 90% af de fejl der opstår for brugerne fjernes med en genstart. At de sidste 10% og så dem vi brugere resten af tiden på at lærer at løse, som også kan være slemme nok

Nej problemmet fjernes ikke med en genstart. Software fejlen som tvinger en til genstarten, er der jo stadigvæk, men brugeren kan komme viderer her og nu.

Tænk hvis en bilmekaniker tænkte på samme måde som en IT-supporter.
Jeg kører i min bil på motorvejen, og pludselig går motoren i stå.
På værkstedet for jeg at vide, at jeg blot skal stige ud af bilen, og vente 2min, så kan jeg sætte mig ind igen, og starte motoren, og kører videre.
Ja ja, det sker jo kun et par gange om måneden, så hvad er problemmet.LOLLOLLOLLOL
nu er der mere end bare software fejl. For det kan også være en lille bit fejl der hænger i ram.

Og selvfølgelig hvis det er en fejl der bliver ved med at opstå, bliver der jo yderligere fejlfundet på det jo

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 12:31
Tak for svarene (selvom det blev lidt rigelig support snak...)

Tror at jeg prøver at give YS et ring. I går aftes gik boksen kold igen. Havde set Netflix et par timer, pludselig går den i stå og vil ikke mere. 
Genstart, så virker alt igen. 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Tak for svarene (selvom det blev lidt rigelig support snak...)

Tror at jeg prøver at give YS et ring. I går aftes gik boksen kold igen. Havde set Netflix et par timer, pludselig går den i stå og vil ikke mere. 
Genstart, så virker alt igen. 
det er nok software eller hardware fejl. Så må de sende dig en ny

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 12:51
Helt klart en defekt enhed. Fik selv en i 2018 - har måske måttet genstarte den 2-3 gange ialt, og ellers har den aldrig  fejlet . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 20:56
Ok, lyder som den er defekt. 
Jeg har genstartet den 7-8 gange i de par måneder, jeg har haft den...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

For det kan også være en lille bit fejl der hænger i ram.

En lille bitfejl der hænger i RAM.
Hvad mener du?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Lydkilde
Skrevet den: 13-December-2020 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

selvom det blev lidt rigelig support snak...

Ups. Sorry.
Men tag fat i support. De sender nok en ny boks.

Og i øvrigt tak for at bringe emnet op Clap
Jeg fulgte mit eget råd Embarrassed 
Jeg fandt en gammel 10/100 switch og satte mellem routeren og yousee boksen. Problem solved Tongue Meget mystisk



-------------
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 05:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

For det kan også være en lille bit fejl der hænger i ram.


En lille bitfejl der hænger i RAM.
Hvad mener du?


Klaus
jeg mener at ved fx ved crosstalk , kan og vil opstå forkerte bit, og de kan så ligge i ram og og forstyrre resten af eller flere kommandoerne, derfor vi altid siger, lige at genstarte. For det er spild af tid at fejlfinde på noget der er opstået ved en bitfejl, for det er nærmest umuligt

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 06:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jeg mener at ved fx ved crosstalk , kan og vil opstå forkerte bit, og de kan så ligge i ram og og forstyrre resten af eller flere kommandoerne, derfor vi altid siger, lige at genstarte. For det er spild af tid at fejlfinde på noget der er opstået ved en bitfejl, for det er nærmest umuligt

Crosstalk, hvor?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jeg mener at ved fx ved crosstalk , kan og vil opstå forkerte bit, og de kan så ligge i ram og og forstyrre resten af eller flere kommandoerne, derfor vi altid siger, lige at genstarte. For det er spild af tid at fejlfinde på noget der er opstået ved en bitfejl, for det er nærmest umuligt


Crosstalk, hvor?


Klaus
crosstalk er en engelsk udtryk for en der løber fejlstrøm, der kan aktivere bits der ikke skal. Og jeg skrev i fx crosstalk.

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

crosstalk er en engelsk udtryk for en der løber fejlstrøm, der kan aktivere bits der ikke skal. Og jeg skrev i fx crosstalk.


Jeg ved udmærket godt hvad crosstalk er, min uddannelse er indenfor elektronik, både med hensyn til printlayout, datakommunikation og EMC/støj design.

Hvor mener du at der kan være crosstalk, der aktivere en "forkert lille bit"?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

crosstalk er en engelsk udtryk for en der løber fejlstrøm, der kan aktivere bits der ikke skal. Og jeg skrev i fx crosstalk.


Jeg ved udmærket godt hvad crosstalk er, min uddannelse er indenfor elektronik, både med hensyn til printlayout, datakommunikation og EMC/støj design.

Hvor mener du at der kan være crosstalk, der aktivere en "forkert lille bit"?


Klaus
hele vejen fra stikkontakt til det interne kredsløb

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 10:14
Crosstalk er lyd der går på tværs af kanaler. Ordet siger vel det hele.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Crosstalk er lyd der går på tværs af kanaler. Ordet siger vel det hele.
når vi snakker data er det strøm

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Crosstalk er lyd der går på tværs af kanaler. Ordet siger vel det hele.
når vi snakker data er det strøm
Ja det kan jeg læse.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hele vejen fra stikkontakt til det interne kredsløb


Hvad er det der skal crosstalke ved stikkontakten?
230 volten?


Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hele vejen fra stikkontakt til det interne kredsløb


Hvad er det der skal crosstalke ved stikkontakten?
230 volten?


Klaus


Ved du hvad klaus. nu jeg fadme ved at træt af dig. For du ved lige så godt som jeg, at en transformer godt kan føre en fejlstrøm videre, da det kan give uregelmæssigheder i frekvensen, til transformeren. Det er var noget af det første man lærte i pc teknologi i min. og ud over at jord beskytter mod at computeren futter af, så minimere den også bitfejl der kommer af fejlstrøm.

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ved du hvad klaus. nu jeg fadme ved at træt af dig. For du ved lige så godt som jeg, at en transformer godt kan føre en fejlstrøm videre, da det kan give uregelmæssigheder i frekvensen, til transformeren. Det er var noget af det første man lærte i pc teknologi i min. og ud over at jord beskytter mod at computeren futter af, så minimere den også bitfejl der kommer af fejlstrøm.
Jeg er så træt af selvudnævnte eksperter der udtaler sig om ting de ikke aner noget om LOLLOLLOL


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ved du hvad klaus. nu jeg fadme ved at træt af dig. For du ved lige så godt som jeg, at en transformer godt kan føre en fejlstrøm videre, da det kan give uregelmæssigheder i frekvensen, til transformeren. Det er var noget af det første man lærte i pc teknologi i min. og ud over at jord beskytter mod at computeren futter af, så minimere den også bitfejl der kommer af fejlstrøm.

Jeg er så træt af selvudnævnte eksperter der udtaler sig om ting de ikke aner noget om LOLLOLLOL
https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc" rel="nofollow - https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc Jeg ved ikke om jeg er ekspert, men i mit virker som it-supporter så lærer man den slags viden, under sin uddannelse

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc" rel="nofollow - https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc Jeg ved ikke om jeg er ekspert, men i mit virker som it-supporter så lærer man den slags viden, under sin uddannelse
Nu er der jo en grund til at det ikke er IT-supporter der sidder og udvikler og designer elektronik( heldigvis)Wink


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc" rel="nofollow - https://electronics.stackexchange.com/questions/417315/crosstalk-between-ac-and-dc Jeg ved ikke om jeg er ekspert, men i mit virker som it-supporter så lærer man den slags viden, under sin uddannelse

Nu er der jo en grund til at det ikke er IT-supporter der sidder og udvikler og designer elektronik( heldigvis)Wink
Det giver jeg dig dog ret i

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ved du hvad klaus. nu jeg fadme ved at træt af dig. For du ved lige så godt som jeg, at en transformer godt kan føre en fejlstrøm videre, da det kan give uregelmæssigheder i frekvensen, til transformeren. Det er var noget af det første man lærte i pc teknologi i min. og ud over at jord beskytter mod at computeren futter af, så minimere den også bitfejl der kommer af fejlstrøm.

Ved du hvorfor jeg skriver?
Fordi det du kommer med er noget totalt sludder. Du har muligvis lært noget, men tydeligvis enten ikke forstået det, ellers er det noget fordrukkent sludder du er blevet lært.

Eksempler:
En transformator er (ud over auortransformatorer) galvanisk isolerede og kan dermed kun lede en fejlstrøm videre, hvis der er fejl i isoleringen. 

Uregelmæssigheder i frekvensen har intet at sige i moderne udstyr (som computere og tv bokse), da alle drives af en switchmode forsyning, hvor netspændingen ensrettes til ren jævnspænding, for herefter at blive hakket i stykker ved en høj frekvens, kørt gennem en lille transformator og igen lavet om til DC.
Derfor kan rigtigt mange forsyninger bruges fra 110 til 240 volt og 50 / 60 Hz, fuldstændigt ukritisk.

Jord er til beskyttelse, ikke af udstyret, men mennesker omkring det.
Jord hindrer ikke en computer i at futte af, men hindrer at en strømforsyning i en computer ikke bliver farlig, til tilfælde af fejl i strømforsyningen.
Man forbinder computerens chassis til jord, så det kan fungere som en afleder for udefra kommende spændinger og kan beskytte mod indstrålet støj. Ikke desto mindre vil samme metal(liserede) kabinet virke lige så godt uden jordleder, hvis det er konstrueret dertil. Bærbare computere er et godt eksempel herpå.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ved du hvad klaus. nu jeg fadme ved at træt af dig. For du ved lige så godt som jeg, at en transformer godt kan føre en fejlstrøm videre, da det kan give uregelmæssigheder i frekvensen, til transformeren. Det er var noget af det første man lærte i pc teknologi i min. og ud over at jord beskytter mod at computeren futter af, så minimere den også bitfejl der kommer af fejlstrøm.

Ved du hvorfor jeg skriver?
Fordi det du kommer med er noget totalt sludder. Du har muligvis lært noget, men tydeligvis enten ikke forstået det, ellers er det noget fordrukkent sludder du er blevet lært.

Eksempler:
En transformator er (ud over auortransformatorer) galvanisk isolerede og kan dermed kun lede en fejlstrøm videre, hvis der er fejl i isoleringen. 

Uregelmæssigheder i frekvensen har intet at sige i moderne udstyr (som computere og tv bokse), da alle drives af en switchmode forsyning, hvor netspændingen ensrettes til ren jævnspænding, for herefter at blive hakket i stykker ved en høj frekvens, kørt gennem en lille transformator og igen lavet om til DC.
Derfor kan rigtigt mange forsyninger bruges fra 110 til 240 volt og 50 / 60 Hz, fuldstændigt ukritisk.

Jord er til beskyttelse, ikke af udstyret, men mennesker omkring det.
Jord hindrer ikke en computer i at futte af, men hindrer at en strømforsyning i en computer ikke bliver farlig, til tilfælde af fejl i strømforsyningen.
Man forbinder computerens chassis til jord, så det kan fungere som en afleder for udefra kommende spændinger og kan beskytte mod indstrålet støj. Ikke desto mindre vil samme metal(liserede) kabinet virke lige så godt uden jordleder, hvis det er konstrueret dertil. Bærbare computere er et godt eksempel herpå.


Klaus

vi et jo som sådan enige. Dog beskytter jord stadig udstyret imens. Og så længe vi har en transformer så har vi stadig chance for bitfejl hvis der opstår crosstalk. Det kan godt være du ikke vil erkende det. Men det er faktum.

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

vi et jo som sådan enige. Dog beskytter jord stadig udstyret imens. Og så længe vi har en transformer så har vi stadig chance for bitfejl hvis der opstår crosstalk. Det kan godt være du ikke vil erkende det. Men det er faktum.

Erkende og faktum - ja, du må jo selv tro på det, andet kan jeg ikke sige.



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

vi et jo som sådan enige. Dog beskytter jord stadig udstyret imens. Og så længe vi har en transformer så har vi stadig chance for bitfejl hvis der opstår crosstalk. Det kan godt være du ikke vil erkende det. Men det er faktum.
Det er faktum at du er IT-supporter, og ikke har særlig meget kendskab til elektronikken. Det du fabler om med fejlstrøm og transformatore og jord, er muligvis noget du har læst et eller andet sted, men nok ikke forstået.

Jeg har selv en længerevarende elektronik uddandelsen, og har arbejdet med elektronikudvikling de sidste 30år.
Nu kender jeg ikke Klaus personligt, men ud fra det han skriver her i forum, er det nok nogenlunde samme baggrund han har.

Og som jeg skrev tidligerer, er der en grund til at det ikke er IT-supporter der sidder og udvikler elektronik.


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

vi et jo som sådan enige. Dog beskytter jord stadig udstyret imens. Og så længe vi har en transformer så har vi stadig chance for bitfejl hvis der opstår crosstalk. Det kan godt være du ikke vil erkende det. Men det er faktum.

Det er faktum at du er IT-supporter, og ikke har særlig meget kendskab til elektronikken. Det du fabler om med fejlstrøm og transformatore og jord, er muligvis noget du har læst et eller andet sted, men nok ikke forstået.

Jeg har selv en længerevarende elektronik uddandelsen, og har arbejdet med elektronikudvikling de sidste 30år.
Nu kender jeg ikke Klaus personligt, men ud fra det han skriver her i forum, er det nok nogenlunde samme baggrund han har.

Og som jeg skrev tidligerer, er der en grund til at det ikke er IT-supporter der sidder og udvikler elektronik.
så er det godt nogle har elektriker uddannelsen frem 2005.
Og desuden var det noget vi lærte i PC teknologi

-------------
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround, zensor 1 center zensor vocal, top midt alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 14-December-2020 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


så er det godt nogle har elektriker uddannelsen frem 2005.
Og desuden var det noget vi lærte i PC teknologi
Ved sgu ikke om jeg skal græde eller grine.
Tror bare jeg lader den kommantar stå.


-------------
Mvh Jesper



Print side | Luk vindue