Print side | Luk vindue

Køb af TV serier i Danmark

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162396
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 10:28


Emne: Køb af TV serier i Danmark
Skrevet af: snowatom
Emne: Køb af TV serier i Danmark
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 13:20
Nu har jeg længe undret mig og ledt, men har ikke fundet noget svar. Håber i kan hjælpe mig.

Hvorfor kan man i Danmark ikke købe TV serier på hverken Apple (iTunes) eller Google (Google Play) ?

Jeg har flere gange forsøgt at snyde mig til adgang eks. via vpn, på eks. Hulu eller andre steder hvor man så i det mindste kan se de nyeste serier. Men disse tjenester vil ikke godtage mit danske kreditkort.

Hvordan kan det være at jeg som forbruger står og skriger TAG MINE PENGE!, og fortsat ikke kan få lov til at se eller købe de serier jeg ønsker at have i min samling. 

Er der nogen som kan bringe lidt lys på hvorfor dette er?

Det et lidt paradoksalt at alle som downloader TV-serier jagtes (fair nok, da det er ulovligt) men ikke giver et lovligt alternativ.... jeg undres....

Håber på en sund debat, med fornuftige svar på mit egentlige simple spørgmsål.

snowatom



Svar:
Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 13:33
https://www.wizcase.com/blog/how-to-pay-for-hulu-without-a-us-credit-card/%20" rel="nofollow - https://www.wizcase.com/blog/how-to-pay-for-hulu-without-a-us-credit-card/


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 13:35
Dit link virker ikke. 

Men jeg er også mest nysgerrig efter en forklaring af hvorfor man i Danmark ikke købe TV serier på hverken Apple (iTunes) eller Google (Google Play) ?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 13:42
https://www.wizcase.com/blog/how-to-pay-for-hulu-without-a-us-credit-card/" rel="nofollow - https://www.wizcase.com/blog/how-to-pay-for-hulu-without-a-us-credit-card/


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Hvordan kan det være at jeg som forbruger står og skriger TAG MINE PENGE!, og fortsat ikke kan få lov til at se eller købe de serier jeg ønsker at have i min samling.


Rettigheder.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 15:08
så langt er jeg med. Men kan det uddybes? Er det Amerikanske rettigheder eller er der et eller andet tåbeligt EU fundament som stopper det ?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

så langt er jeg med. Men kan det uddybes? Er det Amerikanske rettigheder eller er der et eller andet tåbeligt EU fundament som stopper det ?
næ det er Danmark du den er gal med det og rettigheder

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

så langt er jeg med. Men kan det uddybes? Er det Amerikanske rettigheder eller er der et eller andet tåbeligt EU fundament som stopper det ?


Formentlig fordi man har solgt eksklusiv rettigheder til en lokal tv station / distributør.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

så langt er jeg med. Men kan det uddybes? Er det Amerikanske rettigheder eller er der et eller andet tåbeligt EU fundament som stopper det ?
næ det er Danmark du den er gal med det og rettigheder


Sludder.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

så langt er jeg med. Men kan det uddybes? Er det Amerikanske rettigheder eller er der et eller andet tåbeligt EU fundament som stopper det ?


I USA har Æble aftaler med tilsyneladende så godt som alle tv-stationer om at sælge deres serier. Nogle dagen efter afsnittet vises på TV og andre efter den er færdig (f.eks. HBO). Disse synes at være uafhængige af hvilke "normale" streaming-tjenester der også har dem.

Herovre er de samme serier solgt til en lang række forskellige kanaler og tjenester. For at nå et marked på fem-seks millioner kunder skulle Æble altså snakke med en hel række nye selskaber for at kunne tilbyde samme købe-tjeneste herovre. Nogle rettigheder er måske købt for hele Skandinavien, men så er vi vel stadig på lidt over 20 millioner kunder. Det er under en tiendedel af det amerikanske marked.

Jeg tror at det er fordi, at det simpelthen ikke er besværet værd.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 24-December-2020 kl. 23:31
Mange tak for dit svar. Det er jo træls det hænger sådan sammen. Kan dog fortsat ikke forstå hvordan en uafhængig tjeneste (eks. Apple) ikke kan få lov til at sælge de serier de vil, i hvilke lande de vil, blot såfremt de har ejerens tilladelse. FOX, Paramount, CBS, ABC, Universal o.s.v. Det er vel ikke anderledes end filmselskabernes egne streaming tjenester, som tilbyder udvalgte film og serier på tværs af landene.

Man burde da mene at penge til filmselskaberne var bedre end at folk ikke kunne se dem, eller endnu værre, at de anskaffes på ulovlig vis..


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Mange tak for dit svar. Det er jo træls det hænger sådan sammen. Kan dog fortsat ikke forstå hvordan en uafhængig tjeneste (eks. Apple) ikke kan få lov til at sælge de serier de vil, i hvilke lande de vil, blot såfremt de har ejerens tilladelse. FOX, Paramount, CBS, ABC, Universal o.s.v. Det er vel ikke anderledes end filmselskabernes egne streaming tjenester, som tilbyder udvalgte film og serier på tværs af landene.

Man burde da mene at penge til filmselskaberne var bedre end at folk ikke kunne se dem, eller endnu værre, at de anskaffes på ulovlig vis..

man kan da stadig køber dem på skive.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Mange tak for dit svar. Det er jo træls det hænger sådan sammen. Kan dog fortsat ikke forstå hvordan en uafhængig tjeneste (eks. Apple) ikke kan få lov til at sælge de serier de vil, i hvilke lande de vil, blot såfremt de har ejerens tilladelse.


Dem der køber rettighederne herovre vil helst have dem for sig selv, så de kan tiltrække flere kunder.

I USA tjener de direkte på deres egne networks og tjenester, samt de 60-70% af salget de får fra Apple.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Mange tak for dit svar. Det er jo træls det hænger sådan sammen. Kan dog fortsat ikke forstå hvordan en uafhængig tjeneste (eks. Apple) ikke kan få lov til at sælge de serier de vil, i hvilke lande de vil, blot såfremt de har ejerens tilladelse.


Dem der køber rettighederne herovre vil helst have dem for sig selv, så de kan tiltrække flere kunder.

I USA tjener de direkte på deres egne networks og tjenester, samt se 60-70% af salget de får fra Apple.
så lad være med at skrive sludder til mig. For så er der jo noget galt med Danmark og rettigheder.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 08:42
Jeg er med på at der er langt til samme løsning som musik branchen har skabt. Pris på musik og film er trods alt meget forskellig, og det er den tid og ressourcer som bruges også.

Men det virker blot så tåbeligt, at alle på tværs af landende ikke har samme muligheder, når grænser er fuldstændig udvasket via internettet alligevel. De har jo allerede løst visse tiltag ved at hæve prisen, op mod det 3 dobbelte i Danmark versus andre steder i verdenen for div. streaming tjenester.

Os der interesserer sig for Film og TV, ser via div. kanaler hvad som vi har i vente eks. via YouTube. Det er jo klart, at når vi har adgang til alt her upåagtet hvor vi bor, bliver nysgerrige efter at få adgang til samme, som vises her. 

Jeg håber på et skift i branchen, hvor regions koder, og alt andet blokade fis ophører, så vi alle kan få adgang til de mange kunstværker som skabes. 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så lad være med at skrive sludder til mig. For så er der jo noget galt med Danmark og rettigheder.




Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


I USA tjener de direkte på deres egne networks og tjenester, samt se 60-70% af salget de får fra Apple.
så lad være med at skrive sludder til mig. For så er der jo noget galt med Danmark og rettigheder.


[/QUOTE] hvis du ikke synes der er noget galt det er fint nok. Men synes det er en skam for dem der vil købe dem som streaming i stedet for på skive

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

næ det er Danmark du den er gal med det og rettigheder

Hvad er det du mener med det du har skrevet herover?
Der er hverken hoved eller hale i det...

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

næ det er Danmark du den er gal med det og rettigheder


Hvad er det du mener med det du har skrevet herover?
Der er hverken hoved eller hale i det...

Klaus
at alt imens man kan købe serier i flæng på skive, så kan man ikke købe en eneste på streaming

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2020 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

næ det er Danmark du den er gal med det og rettigheder


Hvad er det du mener med det du har skrevet herover?
Der er hverken hoved eller hale i det...

Klaus
at alt imens man kan købe serier i flæng på skive, så kan man ikke købe en eneste på streaming


Aha, det er så slet ikke det du skriver noget om.

Jeg forstår udemærket at noget svarer dig “sludder”, når det du skriver overhovedet ikke giver mening.



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 10:06
Jeg har oprettet en konto med en amerikansk adresse på mit Apple tv og så kan jeg købe/leje via den amerikanske iTunes.

Premiere film plejer også at udkomme 14 dage før i USA.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 10:43
Det har jeg tænkt på at gøre. Men jeg tør ikke grundet det Apple skriver i deres retningslinjer. Som kort fortalt er:

At hvis de oplever at man ikke er bosiddende eller har ægte adresse i USA, kan Apple slette ens konto og alle ens køb uden varsel.

Dertil så kan de også pludselig ændre det, så man ikke længere kan tilgå sin konto fra dansk adresse. De kan jo nemt se, at man ikke er Amerikaner, da alle ens køb foretages via gavekort.


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 11:01
Jeg bruger det ikke så meget. Har primært brugt det til Walking Dead efter DR ikke sender det længere. 

Jeg kan godt se at det ville være træls at opbygge en stor samling og så gå lukket sin konto. Spørgsmålet er om de reelt lukker konti eller om det bare er noget der skriver for at dække sig ind. Egentligt lidt mærkeligt at de stadig kan få lov til at lave det trick efter at Netflix blev stoppet i det for år tilbage. 

Jeg er sikker på at Apple med glæde tager imod dine penge og ikke gør noget ved det med mindre de bliver pålagt det. 




Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 12:03
Jeg har haft min amerikanske konto i 10 år og aldrig hørt om nogen der har fået deres lukket.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 13:36
Hvordan tilfører i penge til jeres amerikanske konto?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 13:56
Gavekort fra PC Game Supply.


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 18:56
Jeg køber gavekort via jerrycards. Fungerer fint. 


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 20:41
Man kan købe nogle serier på Blockbuster. Desværre ikke mange, og deres kvalitet er jo elendig. Men vi kan jo håbe, at det kommer. Og at de får flere serier. Eller at nogen af de andre selskaber, kommer ind i kampen.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 21:00
Ja, og også hos SF Anytime (dog er serier til mega priser). Men jeg er Apple bruger, så min samling bygges der. Havde jeg været Android bruger havde det været ved Google.




Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Ja, og også hos SF Anytime (dog er serier til mega priser). Men jeg er Apple bruger, så min samling bygges der. Havde jeg været Android bruger havde det været ved Google.


Jeg er selv Apple bruger, og køber en hel del film gennem iTunes. Men ind imellem er der en film, som de ikke har, men er hos Blockbuster og så må jeg nøjes med dem. Det er så under 20 film, og en håndfuld serier. 


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Hvordan kan det være at jeg som forbruger står og skriger TAG MINE PENGE!, og fortsat ikke kan få lov til at se eller købe de serier jeg ønsker at have i min samling.


Rettigheder.

Men hvis en tv-serie ikke kan købes i Danmark må det jo betyde at producenten ikke har solgt den rettighed og derfor uden problemer kan tillade danske kunder at købe den hos dem selv.

Men da det ikke sker viser det netop at der er et problem med rettigheds systemer, hvor i øjeblikket man enten kan snyde og betale for serien eller man kan snyde og ikke betale for serien

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Hvordan kan det være at jeg som forbruger står og skriger TAG MINE PENGE!, og fortsat ikke kan få lov til at se eller købe de serier jeg ønsker at have i min samling.


Rettigheder.

Men hvis en tv-serie ikke kan købes i Danmark må det jo betyde at producenten ikke har solgt den rettighed og derfor uden problemer kan tillade danske kunder at købe den hos dem selv.

Men da det ikke sker viser det netop at der er et problem med rettigheds systemer, hvor i øjeblikket man enten kan snyde og betale for serien eller man kan snyde og ikke betale for serien
altså, man kan nemt købe udenlandske serier på skive i Danmark bare ikke på streaming

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Hvordan kan det være at jeg som forbruger står og skriger TAG MINE PENGE!, og fortsat ikke kan få lov til at se eller købe de serier jeg ønsker at have i min samling.


Rettigheder.

Men hvis en tv-serie ikke kan købes i Danmark må det jo betyde at producenten ikke har solgt den rettighed og derfor uden problemer kan tillade danske kunder at købe den hos dem selv.

Men da det ikke sker viser det netop at der er et problem med rettigheds systemer, hvor i øjeblikket man enten kan snyde og betale for serien eller man kan snyde og ikke betale for serien
altså, man kan nemt købe udenlandske serier på skive i Danmark bare ikke på streaming

Kan du så ikke fortælle mig hvor jeg kan købe Young Sheldon ?

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 17:15
På skive, kan Young Sheldon købes på laserdisken.dk

Men på streaming, er den som så mange andre serier ikke muligt i Danmark.

Jeg ejer ikke en dvd eller bluray afspiller, og vil kun købe film/serier online til streaming. Så er jeg ikke bundet til et format, som med tid udgår eller opdateres, dertil kan jeg have min samling med over alt.

Laserdisken er i øvrigt den eneste som fortsat kæmper mod film industrien. Ejeren har været i flere retssager grundet hans parallel import som også ønskes ulovlig gjort. 

Det er og bliver en katastrofe at man ikke kan få lov at købe tv serier til online streaming i Danmark på Apple og Google.

Købte iøvrigt lige "alle" Die Har filmene på iTunes, med undtagelse af Die Hard 3 (Mega Hard eller With a Vengance)
titel afhænger af hvor i verdenen man er. Man kan simpelthen ikke købe denne i Danmark på Apple eller Google.....WTF? 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 17:44
En katastrofe, ligefrem? Nogle her i tråden bør måske huske på, at man ikke har ret til at se eller købe noget som helst. Det er træls og næsten uforståeligt med de rettigheder, men man holder fast i dem fordi kapitalisme, og når vi ikke kan købe serier hos Æble herhjemme, så er det fordi de ikke mener det er besværet værd.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 17:57
Problemet er blot at flere istedet tager ulovlige metoder i brug, frem for mulighed for at betale for filmene/serierne som mange gerne vil.

Og at tid og ressourcer istedet bruges på at bekæmpe noget, som egentlig kan stoppes ret enkelt ved blot at give et lovligt alternativ. 

Jeg ville personligt betale mange penge hver måned for en tjeneste som gav mig adgang til alt materiale som efter en periode forbeholdt til biografen eller andre premiere prioriteter blev gjort tilgængeligt. Har pt. både HBO nordic, Netflix, Disney Plus, Amazon Prime, ATV+, TV2 play og Viaplay. 

Men stadig er der ting som jeg ikke kan se, købe eller leje via Apple eller Google, ved siden af de tjenester jeg allerede har.

Hvis musik branchen kan, hvorfor så ikke film branchen?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 20:44
Der er to klare ting.

Den ene er at filmbranchen er ved at splitte sig selv op i “tusind tjenester”, hver med sit eksklusive indhold. Du vælger selv at abonnere på 8-10 tjenester og viser dem at der kan betale sig.

Det andet er at Danmark er så lille et land at det ikke er sikker at dem der ejer serierne overhovedet gider at bruge krudt på at forhandle om udbydere.
I Danmark er vi lige så mange beboere som i Metropolregionen Hamborg. Det er klart at det er mere interessant at forhandler rettigheder for Tysklands 83 millioner indbyggere.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 20:54
Jeg forstår stadig ikke.

Hvori ligger forskellen på at eks. Apple også udbyder serierne til Danmark. De ejer jo selv streaming tjenesten til salg af film/serier, og den som står bag serien eller filmen, kan vel være ligeglad med om Apple også sælger til Danmark, det er jo blot flere penge.

Om film distributøren vælger både at have sin film på egen streaming tjeneste og til salg via online køb, er vel ikke langt fra hvad de allerede gør med skiver?

Jeg prøver alt hvad jeg kan, men jeg forstår det simpelthen ikke. Hvem i Danmark holder dette tilbage som muligvis også skal have penge, når en film sælges fra iTunes?, jeg tænker ikke at der er nogen dansk distributør involveret ved salg fra eks. Apple iTunes?


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er to klare ting.

Den ene er at filmbranchen er ved at splitte sig selv op i “tusind tjenester”, hver med sit eksklusive indhold. Du vælger selv at abonnere på 8-10 tjenester og viser dem at der kan betale sig.

Det andet er at Danmark er så lille et land at det ikke er sikker at dem der ejer serierne overhovedet gider at bruge krudt på at forhandle om udbydere.
I Danmark er vi lige så mange beboere som i Metropolregionen Hamborg. Det er klart at det er mere interessant at forhandler rettigheder for Tysklands 83 millioner indbyggere.


Klaus


De behøver ikke forhandle, de skal blok fjerne geoblokering.

Så ville de også slippe for at bekæmpe alle dem der faktisk gerne ville betale men ikke må.


-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 09:12
Hvis de bare gør det, så får de jo problemer med dem de har lavet aftaler med.

Desuden er der faktisk ikke geoblokering på iTunes...


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis de bare gør det, så får de jo problemer med dem de har lavet aftaler med.

Desuden er der faktisk ikke geoblokering på iTunes...
altså så burde man da heller ikke kunne købe film på iTunes. Da der er stadig er film/tv selvsksberne der sender serierne ud på skive, gennem en distributør.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 12:47


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

En katastrofe, ligefrem? Nogle her i tråden bør måske huske på, at man ikke har ret til at se eller købe noget som helst. Det er træls og næsten uforståeligt med de rettigheder, men man holder fast i dem fordi kapitalisme, og når vi ikke kan købe serier hos Æble herhjemme, så er det fordi de ikke mener det er besværet værd.

Det kræver nu ikke meget, de skal bare fjerne geoblokeringen

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 17:55
Nej.


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 18:12
Så lang tråd, og fortsat ikke noget klart svar på hvorfor.

En TV serie i USA kan være ejet af CBS eller ABC. Samtidig med at denne vises på en tv kanal, som folk betaler for at se, kan den herudover også købes på Apple og Google i USA.

En tv serie solgt til en dansk tv kanal, burde vel på samme måde også kunne købes på Apple og Google. Det ene udelukker vel ikke det andet. 

Det kan jo tydeligvis lade sig gøre med Mandalorian på Disney Plus og Star Trek Discovery på Netflix (hvor sidstnævnte ren faktisk er ejet af CBS). Disse 2 serie eksempler er tilgængeligt næsten overalt.

Der må være noget europæisk pladder, eller KODA afgift som er årsag til dette ikke er åbnet op. Nogen må holde på gamle metodikker og monopolisme som burde være stoppet for længst.

Om en film eller serie købes på skive i fysisk butik eller online burde være fuldstændigt det samme.

Hvis årsagen er at alt ikke bare kan være tilgængeligt, hvorfor kan nogen serier så i det mindste ikke være det. Muligheden er jo totalt fraværende på Apple og Google i store dele af Europa, hvorfor?




Skrevet af: Furry
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Så lang tråd, og fortsat ikke noget klart svar på hvorfor.

En TV serie i USA kan være ejet af CBS eller ABC. Samtidig med at denne vises på en tv kanal, som folk betaler for at se, kan den herudover også købes på Apple og Google i USA.

En tv serie solgt til en dansk tv kanal, burde vel på samme måde også kunne købes på Apple og Google. Det ene udelukker vel ikke det andet. 

Det kan jo tydeligvis lade sig gøre med Mandalorian på Disney Plus og Star Trek Discovery på Netflix (hvor sidstnævnte ren faktisk er ejet af CBS). Disse 2 serie eksempler er tilgængeligt næsten overalt.

Der må være noget europæisk pladder, eller KODA afgift som er årsag til dette ikke er åbnet op. Nogen må holde på gamle metodikker og monopolisme som burde være stoppet for længst.

Om en film eller serie købes på skive i fysisk butik eller online burde være fuldstændigt det samme.

Hvis årsagen er at alt ikke bare kan være tilgængeligt, hvorfor kan nogen serier så i det mindste ikke være det. Muligheden er jo totalt fraværende på Apple og Google i store dele af Europa, hvorfor?




Det kan sagtens være KODA der kræver at selskaberne betaler blankmedia afgift, hvis deres serier skal købes i Danmark


Men udover det så tror jeg det skyldes gamle mennesker sidder i toppen at firmaet og tænker tilbage på den gang filmspoler skulle med dampskibe over Atlanterhavet.



-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: snowatom
Skrevet den: 29-December-2020 kl. 18:20
Fandt faktisk selv svaret nu... prøv lige at se de tåbelige regler man er underlagt for at sælge i Danmark...

https://kunde.koda.dk/2195" rel="nofollow - https://kunde.koda.dk/2195

http://politiken.dk/kultur/art7410153/»Hvis-man-vil-være-her-skal-man-bidrage-til-fællesskabet«" rel="nofollow - https://politiken.dk/kultur/art7410153/»Hvis-man-vil-være-her-skal-man-bidrage-til-fællesskabet«

Så ikke nok med at vores udvalg er begrænset, så er dette også årsagen til at Danmark er i top 3 med dyreste priser på samme streaming tjenester. 

Eks. koster Netflix Premium (4 samtidige streams) 35kr. per måned i Tyrkiet (samme er 129kr. i Danmark). Her skal dog fratrækkes at denne også er billigere grundet landets gennemsnits løn.

YouTube Premium Family koster 35kr. per måned i Rusland mod 179kr. per måned i Danmark.

Så fuldstændig som med biler, så tjener producenterne mindre på salg i Danmark, selv med dyrere priser, så hvorfor overhovedet gide.



Print side | Luk vindue