Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162404
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 12:56
Emne: Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
Skrevet af: Kosmo12
Emne: Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 10:19
Hej Alle 😀👍
Søger råd og erfaring omkring opgradering af surround system.
Jeg har pt. en Yamaha reciever rx-a3070, samt Elac fronthøjttalere og center, samt Velodyne sub. Har 2 Audiovector on Wall baghøjttalere og 4 stk. Piega indbygnings lofthøjttalere i mit Dolby Atmos system.
Muligt at højttalere også skal opgraderes på sigt, men overvejer pt. at købe for og effekt forstærker, da jeg gerne vil have lidt mere kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo.
Har ikke nogen erfaring med for/effekt system ud over det jeg har læst mig til, og vil derfor gerne høre fra alle jer erfarne her på siden 😀👍
Jeg har umiddelbart overvejet Yamaha CX 5200 og MX5200 (alternativt en Emotiva effekt forstærker)
Alternativt har jeg også set på Marantz AV 8005 og MM8077 (effekten mangler dog et par kanaler til mit 9.1 system)
Evt. et andet mærke, som jeg ikke har set eller læst om ?
Hvad kan i evt. anbefale ?
Vil jeg få en mærkbar effekt i forhold til min Yamaha 3070, som kan godtgøre investeringen ?
Bør man evt. overveje 2 stk. subwoofer til sit system ?
Håber der er en masse der kan byde ind med råd og erfaring 😀👍
|
Svar:
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 14:36
Synes det lyder bagvendt. Din nuværende forstærker er fin. Sørg først for at gå indstillingerne igennem med en tættekam, så der ikke er slået alt muligt "lydforbedring" til. Hvis ikke det er nok, så overvej højttalerne. Er de gode nok og kan de i det hele taget håndtere mere effekt? Overvej også hvad mået er, - at spille højere eller "bedre". Imo er gevinsten ved at få en anden forstærker til at hælde sammen effekt ind i samme højttaler beskeden eller ikke eksisterende.
Hvad er det for ELAC du har?
|
Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 15:49
er det marantz av8805 du tænker på? Har du overvejet evt en receiver og en effekt, så receiveren trækker bagkanalerne mens at effekt tager sig af front kanalerne, da de typisk er mere krævende end bagkanalerne
------------- Mvh.
Vilstrup ---------------- http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 16:12
Tak for svar Mefisto.
Mine fronter er Elac FS 247 og center højttaler i samme serie.
Synes min receiver er indstillet fornuftigt, men det kan selvfølgelig godt være det kan forbedres. Er absolut ikke ekspert i at opsætte recievere 😀👍
Synes eller jeg har hørt der kan være en stor gevinst i et Setup ved at få en seperat processor og effektforstærker, men det er måske ikke tilfældet ?
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 16:16
Tak for svar Vilstrup.
Ja ups det er selvfølgelig 8805 jeg tænker på.
Ja har ikke lige tænkt over måske at beholde reciever, og så køberen effekt forstærker. Får man et ligeså godt resultat, som hvis man køber processor og effektforstærker ?
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 16:46
Kosmo12 skrev:
Tak for svar Mefisto.
Mine fronter er Elac FS 247 og center højttaler i samme serie.
Synes min receiver er indstillet fornuftigt, men det kan selvfølgelig godt være det kan forbedres. Er absolut ikke ekspert i at opsætte recievere 😀👍
Synes eller jeg har hørt der kan være en stor gevinst i et Setup ved at få en seperat processor og effektforstærker, men det er måske ikke tilfældet ? |
Svaret på det ? er meget mere nuanceret end det bliver gjort til. Når du skifter til seperate enheder, fra et andet mærke, så skifter du både den grundlæggende dekodning og forstærkning, men du skifter også signalbehandlingen, som er vidt forskellig mellem mærkerne, så du kan ikke afgøre på forhånd om det er bedre eller ligefrem dårligere. Det bliver en smagssag fordi audyssey lyder anderledes end YPAO.
Det jeg mente med mit andet svar var, at man ikke får ret meget, hvis over hovedet noget, ud af bare at skifte til en anden -effektforstærker-, med mindre man reelt har et behov for mere effekt. Det har de færreste med mindre de har for vane at spille meget højt.
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 17:09
ok og håber ikke jeg misforstår dig, men har netop overvejet at skifte fra min Yamaha rx-a3070 til Yamaha s processor og effektforstærker, men ville samtidig høre om der kunne være andre alternativer anbefalet af erfarne brugere her på siden.
Men hvis jeg beslutter mig for Yamaha, så vil det jo fortsat være samme mærke, og så var mit håb at få mere effekt/overskud både i surround og stereo i forhold til min nuværende reciever. Men vil ikke ofre så mange penge, hvis det blot er et marginalt løft men får, og det dårligt kan registreres. Men har aldrig haft andet end recievere, så jeg ved det ikke selv 😀👍
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 18:11
Jeg køre med en Yamaha 3060 og har haft flere multikanals effektforstærker med hjemme og lytte, jeg køre med et High End stereo Setup i et andet værelse så mine øre er nok mere over i den audiophile verden, men derfor må et surround Setup godt kunne være optimal både til stereo og surround.
Skulle valget stå mellem Yamaha og Emotiva rent lydmæssigt, så valgte jeg klart Yamaha’en, der er så klart mere power i Emotiva’en, men mine øre bliver meget hurtig træt af lyden fra Emotiva.
Skulle du så vælge Yamaha’en, ja måske. Men helt ærligt. så henter du ikke meget i forhold til din 3070 andet end 2 kanaler mere, og det kan meget nemt klares på en anden måde. Og hvis du så samtidig deller ved f.eks. 80Hz. Så burde du umiddelbart have effekt nok. Yamaha’s 11 kanals effektforstærker er ikke ligefrem noget effekt monster og det er en 3060/70/80 nu heller ikke, men de er dog i den gode ende i feltet, også rent lydmæssigt. Måske du kan nøjes med en rigtig god effektforstærker til dine fronter ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Jeg valgte at sætte nogle High-end stereo effektforstærker i rumpen på min 3060 på L C R til starte med, og det lyder nu ret godt til det hele og der er rigelig effekt til at følge mine 4 subwoofer, 2 mellem og 2 High-end.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 18:22
Hej Potter
Tak for input, og lyder meget fornuftigt 😀👍
Har nok været så naiv og tror der ville være en verden til forskel fra mon 3070, som jeg købte for 13.000 kr., og en processor og effekt (Yamaha) til en samlet pris af ca. 44.000 kr. 😳
Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ?
|
Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 18:37
Kosmo12 skrev:
Tak for svar Vilstrup.
Ja ups det er selvfølgelig 8805 jeg tænker på.
Ja har ikke lige tænkt over måske at beholde reciever, og så køberen effekt forstærker. Får man et ligeså godt resultat, som hvis man køber processor og effektforstærker ? |
Haha det tænkte jeg nok😀 men nej det gør du dog ikke, du får bedre resultat ved at købe processor og effekt. Da der i processoren er brugt penge på bedre komponenter og derved bedre lyd. Men spørgsmålet er om man vil bruge de ekstra penge på den løsning eller på den anden med reciever og effekt, er op til dig.
Men hvis du vil spare penge, så kunne det være en mulighed at vælge mulighed nummer 2 - reciever og effekt
------------- Mvh.
Vilstrup ---------------- http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 18:37
Kosmo12 skrev:
ok og håber ikke jeg misforstår dig, men har netop overvejet at skifte fra min Yamaha rx-a3070 til Yamaha s processor og effektforstærker, men ville samtidig høre om der kunne være andre alternativer anbefalet af erfarne brugere her på siden.
Men hvis jeg beslutter mig for Yamaha, så vil det jo fortsat være samme mærke, og så var mit håb at få mere effekt/overskud både i surround og stereo i forhold til min nuværende reciever. Men vil ikke ofre så mange penge, hvis det blot er et marginalt løft men får, og det dårligt kan registreres. Men har aldrig haft andet end recievere, så jeg ved det ikke selv 😀👍 |
Det er lidt utydeligt hvad du i virkeligheden mener. - Jeg gætter på at det er spild af penge, hvis det du tror at de gør nogen særlig forskel, i forhold til "lydkvaliteten", at skifte til det omtalte yamahasæt uden at gøre andet. Det vil lyde på 99% samme måde medmindre du skifter højttalere og/eller adderer en subwoofer, som vi ikke ved om du har.
|
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 19:01
Det korte svar er, ja du gør.
Generelt er pre outs på receivere elendigt designet og impedans er ofte et problem vs effekt forstærkers.
Dernæst er forstærker delen specielt med atmos og antallet kanaler jo en kæmpe begrænset del af en receiver. Specs lyver og specielt behov for at drive 4ohm er et problem.
Har selv haft topmodeller af flere mærker med receivere og opgradering til processor har altid været markant. Blev aldrig gode venner med av8801 fra marantz, men det er jo en smagssag.
Alt efter behov er der meget at spare på brugte processorer om du kan undvære atmos
|
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 19:06
![](uploads/41409/B3E3CF8E-26BC-4BC1-86FA-DD1E4A0070D6.png)
Omkring subs har jeg faktisk målt lidt i går.
Her er første billede primær lytte position med mine tre subs målt enkeltvis er derefter samlet med kalibrering:)
Det er dag og nat:)
|
Skrevet af: wamsler
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 20:37
interessant emne 😊
Købte en 3080 men mine JBL front HT fik den i knæ så jeg købte 2 stk. XTZ edge til fronterne så nu har jeg kraften nok.
Jeg havde håbet at yamahaen som på papiret skulle have kræfter nok kunne styre mine HT.
Jeg fortryder op ingen måde at jeg fik et par effekt trin på.
Jeg kom fra Sony str-1080 og den kunne ikke trække noget som helst.
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 20:40
Det er mange penge du vil ud at bruge, men jeg tror ikke du får den bedste forbedring for hver brugt krone ved vad at lave den dyre opgradering til processor og effekt.
Find en god effet til dine fronter. Eventuelt en 3-kanals effekt til center L og R da det er dem der kræver mest i et surroundsetup. Det koster ikke alverden og slet ikke hvis du kigger efter eksempelvist en brugt Emotiva eller lignende.
Dertil vil jeg anbefale en ekstra sub. En bas der er godt uden at være indstillet for kraftigt gør en kæmpe forskel.
Det var bare mine 5 cent på hvor du skal smide dine penge.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 21:02
Tak for godt råd Vilstrup, så må jeg lige overveje om der er råd processor og effekt eller om det bliver løsning nr. 2 (reciever+effekt). Det løber op, hvis der også skal kigges på højttalere og måske en ekstra sub 😬😬
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 21:11
John Connor tak for input 😀👍 Lyder fornuftigt at en processor og effekt vil give et godt løft, og så kan det godt være jeg skal kigge på højttalere og mere end en sub. Ja der er garanteret en del at spare på at købe brugt, men vil dog gerne have Atmos.
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 21:15
Godt at høre jeres råd og løsning Wamsler og Slumbert, og overvejer også om der måske skal købes effekttrin, da det jo er en billigere løsning 👍 Og noget tyder på det nok også er en god ide med 2 subwoofere
|
Skrevet den: 26-December-2020 kl. 22:05
Da jeg skulle vælge receiver i tidernes morgen havde jeg en Yamaha CX 5100 og en RX-a 3060 hjemme m.fl. Begge blev kørt som preamp via RCA stikkene, da 3060 ikke har xlr stik.
De lyder altså fuldstændig ens.
Det er ligemeget med de balanceret stik i min optik, hverken Yamaha’s cx5100 eller 5200 er ægte balanceret, og det er deres 11 kanals forstærker nu heller ikke.
Jeg vil forvente at en processor som Lyngdorf mp 60 er ægte balanceret “fully balanced” til prisen. Men jeg ved det faktisk ikke.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 09:29
Kosmo12 skrev:
Hej Potter
Har nok været så naiv og tror der ville være en verden til forskel fra mon 3070, som jeg købte for 13.000 kr., og en processor og effekt (Yamaha) til en samlet pris af ca. 44.000 kr. 😳
Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ? |
En anbefaling af en effektforstærker ud fra mit audiophile perspektiv, uha da da....
På mit stereo som er et high end setup, havde jeg flere effektforstærker med hjem som blev afprøvet og lyttet til. Det skal siges at jeg aldrig har været til klasse D, det er en længere historie...... Men jeg køre faktisk den dag i dag med nogle UFPD effektforstærker i mit surround setup "Primare A60"
Hvis det skal være nyt og det må være class D "der er sket meget på 20 år" så ta et kig på Lyngdorf SDA-2400 den spiller faktisk ret og overaskende godt, meget for pengene syns jeg.
NAD har også en M22, jeg har dog kun hørt den første udgave, hvilket ikke var nogen succes.
Jeg købte mine Primere som brugte der i øvrigt er "ægte fully balanced", de spiller hammerende godt og stadig lidt til den varme siden i lyden, dog ikke lige så varm som en f.eks. en Primare A32 A/B forstærker, som i øvrigt også kunne være en mulighed, de går for omkring 12-15.000,- som brugt.
Classé laver nogle meget velspillende forstærker, ligeledes har Rotel også noget på hylderne som spiller ret godt, men der er dog langt flere muligheder specielt som brugt hvis prisen også er et parameter.
|
Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 10:00
Jeg er lige gået fra en 5.1 på Marantz SR6009 til 5.1.4 på NAD T778.
Der er virkeligt sket noget med lyden, ud over at der er kommet mere power til mine højtalere, så er der bare et stort spring fra Audesy til DIRAC, og NAD lyder bare langt mere 'Ren'.
Bor du i nærheden af Esbjerg, så skal du være velkommen til et lyt.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 10:36
Potter skrev:
[QUOTE=Kosmo12]Hej Potter
Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ? |
En anbefaling af en effektforstærker ud fra mit audiophile perspektiv, uha da da....
På mit stereo som er et high end setup, havde jeg flere effektforstærker med hjem som blev afprøvet og lyttet til. Det skal siges at jeg aldrig har været til klasse D, det er en længere historie...... Men jeg køre faktisk den dag i dag med nogle UFPD effektforstærker i mit surround setup "Primare A60"
Hvis det skal være nyt og det må være class D "der er sket meget på 20 år" så ta et kig på Lyngdorf SDA-2400 den spiller faktisk ret og overaskende godt, meget for pengene syns jeg.
NAD har også en M22, jeg har dog kun hørt den første udgave, hvilket ikke var nogen succes.
Jeg købte mine Primere som brugte der i øvrigt er "ægte fully balanced", de spiller hammerende godt og stadig lidt til den varme siden i lyden, dog ikke lige så varm som en f.eks. en Primare A32 A/B forstærker, som i øvrigt også kunne være en mulighed, de går for omkring 12-15.000,- som brugt.
Classé laver nogle meget velspillende forstærker, ligeledes har Rotel også noget på hylderne som spiller ret godt, men der er dog langt flere muligheder specielt som brugt hvis prisen også er et parameter.
Hej igen Potter
Mange tak og tydeligt at høre du har godt styr på tingene 😀👍 Har selv meget at lære.
Jeg ser en del Blu-ray koncerter på mit system, og nogle 4K film, og jeg søger lidt mere overskud specielt når jeg ser koncerter. Koncerterne ser jeg typisk i surround 5.1 eller 7.1
Derudover vil jeg også gerne have bedre stereo når jeg hører CD,ere og har også enkelte SACD ere.
Men primært er det nok Blu-ray koncerter og film jeg benytter mit anlæg til.
Vil kigge lidt nærmere på dine bud 😀👍
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 10:41
KevinL skrev:
Jeg er lige gået fra en 5.1 på Marantz SR6009 til 5.1.4 på NAD T778.
Der er virkeligt sket noget med lyden, ud over at der er kommet mere power til mine højtalere, så er der bare et stort spring fra Audesy til DIRAC, og NAD lyder bare langt mere 'Ren'.
Bor du i nærheden af Esbjerg, så skal du være velkommen til et lyt. |
Hej Kevin
Har tidligere haft Marantz reciever, og har nu en Yamaha 3070.
Har aldrig hørt en NAD, så det kunne godt være man skal give det et seriøst forsøg 😀👍
Mange tak for buddet om at lytte, men bor på sydvestfyn, så der er lidt langt. Men hvis jeg skal på de kanter, og ved det i god tid, så kan det godt være jeg kontakter dig forinden for et muligt lyt på dit anlæg 👍👍
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 10:43
Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:00
Munch skrev:
Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft. |
Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft.
Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:11
Det er ikke et enten eller. Men for at få dynamik og kraft, skal du op i større membranoverflade. Og for at det lyder godt, en stor forstærker der kan styre de større membraner. Detaljerne kommer fra diskanter mellemtone, og derfor er det vigtigt at få styr på bassen, så den ikke mudrer lyden. Jeg har smidt en sort betonflise under fronter og sub, og det gir altså et renere og mere detaljeret lydbillede. Jeg vil påstå at det hjælper på alle gulvhøjttaleres lyd.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:24
Munch skrev:
Det er ikke et enten eller. Men for at få dynamik og kraft, skal du op i større membranoverflade. Og for at det lyder godt, en stor forstærker der kan styre de større membraner. Detaljerne kommer fra diskanter mellemtone, og derfor er det vigtigt at få styr på bassen, så den ikke mudrer lyden. Jeg har smidt en sort betonflise under fronter og sub, og det gir altså et renere og mere detaljeret lydbillede. Jeg vil påstå at det hjælper på alle gulvhøjttaleres lyd. |
Tak for tippet, og så må jeg se om jeg både skal kigge på processor og effekt eller evt. kun en effekt, og kommer nok heller ikke uden om at se om jeg har de rigtige højttalere, og om det er relevant med 2 stk. sub.
|
Skrevet af: Jamic
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:26
Hej Kosmo
Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo"
Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne.
Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig)
Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo.
Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder.
Godt nytår
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:40
[QUOTE=Jamic]Hej Kosmo
Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo"
Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne.
Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig)
Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo.
Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder.
Godt nytår Hej Jacob
Tak for godt input og lyder som en fin løsning 😀👍
Muligt jeg spørger dumt, men hvis jeg f.eks køber en Vincent vil den så kun trække fronterne når jeg spiller stereo ? Og hvad med min reciever vil den også bidrage med effekt til fronterne ved både stereo og surround ? Eller vil receiveren så bruge al sin effekt på lofthøjttalere/baghøjttalere, center og sub ?
Også godt nytår til dig
Henry
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:56
Kosmo12 skrev:
Munch skrev:
Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft. |
Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft.
Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍 |
Kosmo, du er inde på noget af det helt rigtige, overskud og dynamik ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Læste lige kort på anmeldelser af dine Elac, og kan se at de faktisk får fine anmeldelser, iflg. spec. kan de når ned på 30Hz. hvordan de gør det der nede ved jeg ikke, men en højtaler på 4Ohm jeg læste et sted at den når ned på 3.2Ohm.
Så en god effektforstærker vil klart give dig mere kontrol og dynamik, specielt når du begynder at lukke op ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) .
Jeg køre selv med højtalere placeret på væggen og har sat crossover på 60hz.
SA Exact er baseret på SA Explore, dvs. de har kun 2 basser mod 4 stk. og et væsentligt mindre kabinet, dog et relativ stort kabinet af en væghøjtalere der spiller overaskende dybt.
Og selv her er forskellen forbløffende stor, selv i stereo mode hvor alle kræfterne er tilrådighed i en 3060, så kan den ikke følge en god effektforstærker, også selvom der et crossover på 60hz.
Det lyder og klinger bare bedre, mere hul i gennem, og så er der selve dynamikken, men noget jeg blev overaskede over, var selv stereo perspektivet som blev forbedret, set i forhold til de indbygget forstærker i 3060
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 11:57
Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.
Mvh. Jacob
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 12:28
Potter skrev:
Kosmo12 skrev:
Munch skrev:
Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍 |
Kosmo, du er inde på noget af det helt rigtige, overskud og dynamik ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Læste lige kort på anmeldelser af dine Elac, og kan se at de faktisk får fine anmeldelser, iflg. spec. kan de når ned på 30Hz. hvordan de gør det der nede ved jeg ikke, men en højtaler på 4Ohm jeg læste et sted at den når ned på 3.2Ohm.
Så en god effektforstærker vil klart give dig mere kontrol og dynamik, specielt når du begynder at lukke op ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) .
Jeg køre selv med højtalere placeret på væggen og har sat crossover på 60hz.
SA Exact er baseret på SA Explore, dvs. de har kun 2 basser mod 4 stk. og et væsentligt mindre kabinet, dog et relativ stort kabinet af en væghøjtalere der spiller overaskende dybt.
Og selv her er forskellen forbløffende stor, selv i stereo mode hvor alle kræfterne er tilrådighed i en 3060, så kan den ikke følge en god effektforstærker, også selvom der et crossover på 60hz.
Det lyder og klinger bare bedre, mere hul i gennem, og så er der selve dynamikken, men noget jeg blev overaskede over, var selv stereo perspektivet som blev forbedret, set i forhold til de indbygget forstærker i 3060
|
Tak Potter for endnu et indlæg, hvor jeg bliver klogere 😀👍, og det lader til jeg kan nå meget langt med en god brugt effektforstærker.
Fantastisk med det her Forum, og en fornøjelse at medlemmerne er så flinke til at hjælpe.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 12:32
Jamic skrev:
Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.
Mvh. Jacob |
Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ?
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 13:59
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Synes du skylder at forklare at man så ikke kan tilslutte digitale lydkilder (uden også at købe en dac) og at man heller ikke nemt kan bruge subwooferen.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 14:11
Kosmo12 skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ? |
Det er et lumsk spørgsmål som ikke rigtig kan besvares som det er stillet.
I grunden er svaret nej, sålænge strømforsyningen ellers kan følge med, og det kan den sålænge du ikke spiller ørene af dig selv. "effekten" som går til en højttaler er en funktion af volumenkontrollens indstliing, som bestemmer forstærkerens udgangsspænding. Jo højrere spænding, jo flere ampere og jo mere effekt. Men så længe strømforsyningen kan holde spændingen så mærker den ene højttaler ikke hvad den anden laver.
Kun i det tilfælde at du spiller så højt (med front højttalerne) at strømforsyningen ikke kan følge med vil de andre højttalere have glæde at du skifter til en efstern power amp.
Yamaha har en mængde indstillinger under amp assign, men ingen af dem kan slå LCR forstærkerne fra eller omkonfigurere dem til andet brug, så det gør næppe nogen forskel hvad du sætter den til. Der er mere til hvordanman indretter multi room. (baseret på hvordan menuen i min rxa 2040 er)
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 14:15
Kosmo12 skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ? |
Ja i teorien, da recieverens strømforsyning ikke skal trække fronterne. D.v.s. der blir mere effekt til surround og Atmos højttalerne.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 14:48
Subwooferen fungerer da helt normalt ved surround. Det kan godt være jeg er gammeldags, men i min optik skal der ikke bruges Subwoofer ved stereo.
Jeg skriver jo netop at Vincent er en mulighed, når jeg fremhæver den er det jo kun fordi jeg selv har gode erfaringer med den sammen med Elac højttalere. Jeg skriver jo også at Hegel kan være en mulighed. Deres stereo forstærkere har jo Dac indbygget. Man skal selvfølgelig vælge en stereo forstærker, der har de indgange man efterspørger og overveje om man har behov for intern Dac og Riaa, der kan sågar vælges en "stereo forstærker" der også kan håndtere en subwoofer.
Jeg vil stadig fastholde at løsningen med en stereo forstærker, er den bedste til det, der efterspørges.
Mvh. Jacob
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 15:45
Mefisto skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Synes du skylder at forklare at man så ikke kan tilslutte digitale lydkilder (uden også at købe en dac) og at man heller ikke nemt kan bruge subwooferen. |
Man kan da udmærket tilslutte digitale lydkilder. Det skal man gøre til sin receiver, som selvfølgelig så ikke skal være slukket. Det kan så diskuteres om bøvlet med en stereoforstærker giver mening, men det kommer igen an på om DAC'en i receiveren er god nok eller om den ender som det svageste led.
Jeg har løst det lidt på en anden måde her hos mig, selvom subwoofer ikke længere er aktuelt. En enkelt subwoofer fungerer ikke i min stue og jeg foretrækker musik uden én subwoofer. Jeg er heller ike ene om indretningen og 2 subwoofere kunne jeg ikke trumfe igennem. Mit valg var 2 små højttalere og en sub, eller 2 gulvhøjttalere, som jeg foretrak:-)
Jeg har en XTZ A100D3 mend 5 digitale indgange og samme DAC som den tidligere så berømmede Benchmark DAC1. Den har også 2 subwooferudgange, men jeg tror ikke man kan bruge rumkorrektionen i recieveren til subwooferen. Hvis man vil have subwoofer til stereomusik, så skal man nok køre det som en 5.0 opsætning når lyden sættes op i recieveren.
Det er ikke den mest smidige løsning, da min stereofrostærker ikke har HT-passthrough, så jag skal sørge for den står på et bestemt niveau når jeg ser film. Her er min harmony rimeligt uundværlig.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 16:06
Ej, stop lige.
I forhold til det jeg citerede og svarede på,
"Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.
Mvh. Jacob "
, så kan man ikke hverken bruge en sub, eller tilslutte digitale kilder uden at tilkøbe en dac. Bemærk at Jamic fremhævede og referede til en bestemt Vincent, model SV234, som ikke har de muligheder.
Der er gansk rigtigt masse af andre muligheder som gøre det mere eller mindre besværligt, men det var altså ikke det svarede på :-) Jeg svarede på det jeg citerede og det var alene for at påpege at dén løsning indebærer nogle ulemper som ikke er tydelige, med mindre man allerede er bekendt med hvordan det virker.
At jeg heller ikke kan få øje på hvad man skulle får ud af det er en anden snak. Imo, er det er 99.9% det samme som at spille med med OPs 3070 i pure direct mode, som i øvrigt betydeligt mere strømforsyning end langt de fleste stereo forstærkere, hvis det er det man er bange for.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 16:27
@Mefisto
Vi er jo helt enige. Mit svar til dig var kun for at vise at tingene kan løses på forskellige måder og jeg synes egentligt også mit svar indeholdt den forklaring, som du rigtigt nok skrev, at skyldte at forklare. Jeg skrev det ikke som et argument for at man skulle gå den vej som jeg er gået. Det skal man kun hvis man prioriterer musikken højere end hjemmebiooplevelsen. Jeg mener stadig at den bedste løsning for Kombo er at bruge pengene på effekt til front og eventuelt center, samt købe en ekstra subwoofer
Til trods for min stereoforstærker på papiret ikke har så mange rå watt til rådighed som min Surroundforstærker, så lyder den bedre end min surroundforstærker i stereo. Mit gæt er at det skyldes opbygningen, forforstærkerdelen og kvaliteten af den indbyggede DAC.
Hvordn den lyder bedre er svært at sige præcist og det bedste argument er at jeg ikke oplever lyttetræthed, jeg kan skrue meget højt op uden det lyder dårligt og kan spille meget højere før min kone beder mig skrue ned:-)
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 16:37
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Yamaha har en mængde indstillinger under amp assign, men ingen af dem kan slå LCR forstærkerne fra eller omkonfigurere dem til andet brug, så det gør næppe nogen forskel hvad du sætter den til. Der er mere til hvordanman indretter multi room. (baseret på hvordan menuen i min rxa 2040 er) |
Det er rigtig at man ikke slå L C R fra, men på en 3060/70 kan man godt sætte en effektforstærker på via preout FL og FR og benytte de 2 indbygget frontforstærker FL og RF til andre kanaler i et 7.4.2 setup.
Når nu strømforsyningen begynder at få problemer med at levere så falder effekten nu ret hurtig, og lyden bliver klart ringere. Strømforsyningen i en AVR ligger typisk ikke lige frem i den tunge ende, nogle er dog bedre andre.
Ikke ikke desto mindre, kunne en Yamaha 3060 faktisk klart bedre trække et sæt B&W 802 D3 i stereo drift fremfor hvad en Marantz SR7011 kunne præstere, lidt overraskende faktisk. Marantz'en havde en anden fordel, man behøver ikke noget varme apparat, den blev så varm at der kunne spejles æg på den ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
En effekt test på en Yamaha 3070 viser at den kan levere 252 watt i 4 ohm 2 kanalsdrift 1kHz. sinus. ikke at man kan bruge det til så meget isoleret set, men man kan se at effekten falder til 116 watt i 7 kanalsdrift men dog så i 6Ohm 1kHz. sinus. Link: http://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/" rel="nofollow - https://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/
Mon ikke effekten minder meget om en 2070'ere
Se på dette link på en Yamaha RX-A 2070: http://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a2070-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a2070-av-receiver-review-test-bench
Her går vi fra 167watt i 2 kanalsdrift til 7 kanals drift og så er vi nede på beskedne 46watt ved 0,1% i 8ohm. Interesant ikk ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 16:51
Trods min begrænsede indsigt, så kan jeg godt se der er flere kompetente debattører i tråden.
Hvis jeg skal forsøge at opsummere, så er det blevet nævnt at en løsning med ny processor og effekt vil være en bedre løsning end at bygge videre min 3070 med en effektforstærker. Det vil også være en dyrere løsning end at bygge på mit nuværende system. Andre mener jeg kan få det jeg ønsker med en begrænset investering i en forstærker, som sammen med min 3070 er vil få det ønskede resultat.
En anden mener det er uklart om jeg overhovedet vil få udbytte af en ny processor og effekt med de højttalere jeg har i mit setup.
Ikke at jeg siger eller tror der nødvendigvis kun er en løsning, hvis man ønsker et lydbillede med mere overskud og dynamik, som håndterer både surround og stereo på en overbevisende måde. Er super glade for alle kommentarer, men er grundet ovennævte også i tvivl om hvad det kræver og hvilken af vejene jeg skal gå.
Det er muligt at man skal prøve sig frem med det billigste bud, men da jeg ikke er så erfaren på området, så er jeg lidt på usikker grund.
Selvom der er forskellige holdninger, så er bud stadig velkomne, og det er fornøjelse at se hvor meget i har sat jer ind i tingene 😀👍
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 17:05
Potter skrev:
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Yamaha har en mængde indstillinger under amp assign, men ingen af dem kan slå LCR forstærkerne fra eller omkonfigurere dem til andet brug, så det gør næppe nogen forskel hvad du sætter den til. Der er mere til hvordanman indretter multi room. (baseret på hvordan menuen i min rxa 2040 er) |
Det er rigtig at man ikke slå L C R fra, men på en 3060/70 kan man godt sætte en effektforstærker på via preout FL og FR og benytte de 2 indbygget frontforstærker FL og RF til andre kanaler i et 7.4.2 setup. #1
Når nu strømforsyningen begynder at få problemer med at levere så falder effekten nu ret hurtig, og lyden bliver klart ringere. Strømforsyningen i en AVR ligger typisk ikke lige frem i den tunge ende, nogle er dog bedre andre. #2
Ikke ikke desto mindre, kunne en Yamaha 3060 faktisk klart bedre trække et sæt B&W 802 D3 i stereo drift fremfor hvad en Marantz SR7011 kunne præstere, lidt overraskende faktisk. Marantz'en havde en anden fordel, man behøver ikke noget varme apparat, den blev så varm at der kunne spejles æg på den ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
En effekt test på en Yamaha 3070 viser at den kan levere 252 watt i 4 ohm 2 kanalsdrift 1kHz. sinus. ikke at man kan bruge det til så meget isoleret set, men man kan se at effekten falder til 116 watt i 7 kanalsdrift men dog så i 6Ohm 1kHz. sinus. Link: http://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/" rel="nofollow - https://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/ #3
Se på dette link på en Yamaha RX-A 2070: http://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a2070-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a2070-av-receiver-review-test-bench
Her går vi fra 167watt i 2 kanalsdrift til 7 kanals drift og så er vi nede på beskedne 46watt ved 0,1% i 8ohm. Interesant ikk ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
#1 Så har de endelig lavet det om. Som det er på min 2040 er det håbløst ufleksibelt selvom det er multiple muligheder for amp assign. Der er bare ikke det man skal bruge .. :-)
#2 "Når nu strømforsyningen begynder at få problemer .." Det er ikke en selvfølge, med mindre man spiller ørerne af sig selv. Jeg vil påstå at de små 5" enheder i OPs højttalere kommer i problemer længe før forstærkeren.
"strømforsyningen i en AVR ligger typisk ikke lige frem i den tunge ende, nogle er dog bedre andre." Vi taler ikke om alle mulige forstærkere. Det er helt konkret end rxa 3070 som har et bådanker af en strømforsyning.
#3 Ja, jeg kender godt de test. Det er hat og briller og har INtet at gøre med virkeligheden. Der er INgen film soundtrack der trækker fuld effekt i alle kanaler samtidig. Hvis du er i tvivl, så træk stikkene ud af LCR så du kun hører de 4 surround højttalere og evt atmos og skru godt op. Det ville overraske mig hvis der nogensinde er brug for mere end nogle få watt til det. Det sagt er det er det sært som yamaha gør i de test. Tror dog ikke på det er strømforsyningen der brækker sig. Mit bedste bud er at det er en art "selvbeskyttelse" der slår til når man driver den så hårdt. Sikkert for at den ikke skal blive for varm. En yamaha forstærker lukker også ned selvom der slet ikke er sat højttalere til, hvis man skruer højt nok op. Andre mærker er tilsyneladende ligeglade, Herunder M og D der som du har bemærket kan blive stegende varme af almindeligt brug.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 17:30
Ja det kan godt være du er mere rundforvirret end da du stillede spørgsmålet. Alle herinde har en erfaring, som de gerne gir videre. Og så ender det gerne i nørderi mellem de mest dedikerede.
Jeg mener stadigvæk at din reciever er kraftig nok, men for at få bedre stereo, gir det go mening at sætte en stereoforstærker til at drive fronterne, helst en med hometheater passthrough. Der findes en liste over hvilke stereoforstærkere der har det i dette forum.
Og så ville jeg nok prøve højttalere med større woofere.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 18:08
Mefisto skrev:
Potter skrev:
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Jamic skrev:
Mvh. Jacob |
Det er rigtig at man ikke slå L C R fra, men på en 3060/70 kan man godt sætte en effektforstærker på via preout FL og FR og benytte de 2 indbygget frontforstærker FL og RF til andre kanaler i et 7.4.2 setup. #1
Når nu strømforsyningen begynder at få problemer med at levere så falder effekten nu ret hurtig, og lyden bliver klart ringere. Strømforsyningen i en AVR ligger typisk ikke lige frem i den tunge ende, nogle er dog bedre andre. #2
En effekt test på en Yamaha 3070 viser at den kan levere 252 watt i 4 ohm 2 kanalsdrift 1kHz. sinus. ikke at man kan bruge det til så meget isoleret set, men man kan se at effekten falder til 116 watt i 7 kanalsdrift men dog så i 6Ohm 1kHz. sinus. Link: http://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/" rel="nofollow - https://audiovision.de/yamaha-rx-a3070-test/ #3
|
#1 Så har de endelig lavet det om. Som det er på min 2040 er det håbløst ufleksibelt selvom det er multiple muligheder for amp assign. Der er bare ikke det man skal bruge .. :-)
#2 "Når nu strømforsyningen begynder at få problemer .." Det er ikke en selvfølge, med mindre man spiller ørerne af sig selv. Jeg vil påstå at de små 5" enheder i OPs højttalere kommer i problemer længe før forstærkeren.
"strømforsyningen i en AVR ligger typisk ikke lige frem i den tunge ende, nogle er dog bedre andre." Vi taler ikke om alle mulige forstærkere. Det er helt konkret end rxa 3070 som har et bådanker af en strømforsyning.
#3 Ja, jeg kender godt de test. Det er hat og briller og har INtet at gøre med virkeligheden. Der er INgen film soundtrack der trækker fuld effekt i alle kanaler samtidig. Hvis du er i tvivl, så træk stikkene ud af LCR så du kun hører de 4 surround højttalere og evt atmos og skru godt op. Det ville overraske mig hvis der nogensinde er brug for mere end nogle få watt til det. Det sagt er det er det sært som yamaha gør i de test. Tror dog ikke på det er strømforsyningen der brækker sig. Mit bedste bud er at det er en art "selvbeskyttelse" der slår til når man driver den så hårdt. Sikkert for at den ikke skal blive for varm. En yamaha forstærker lukker også ned selvom der slet ikke er sat højttalere til, hvis man skruer højt nok op. Andre mærker er tilsyneladende ligeglade, Herunder M og D der som du har bemærket kan blive stegende varme af almindeligt brug.
|
Jeg sagtens følge dig, om det med at alle kanaler ikke spiller samtidig og alt det der, men det rykker altså bare ikke ved at ved min egen oplevelse, at det lyder bare bedre med med den/ de effektforstærker der i rumpen af min 3060 og sådan er det, men lad nu selv trådstarter prøve det af, det jo hans øre og oplevelse indtryk der tæller, og det er jo enlig rimeligt nemt at lige sætte en effekt i mellem en 3070 og nogle højtalere, så ud og lån/ købe med returret
Hvis en Yamaha 3070 har et båd-Anker af en strømforsyning, ja jeg fik sgu lige en griner ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
Så tænkte jeg hvad man så skal sammenligne/kalde strømforsyningen i mine ML No33 som har 2 stk. 2.45kVA transformer og en 1/2 farad kondensator som kan levere 1200 joule af energi i hver mono blok? Stabil ned til 1 ohm. Og 2400watt.
Det er i øvrigt samme strømforsyning som sider i en 3060 og en 3070, måske endda og den samme der bliver brugt i en 3080 og i den efterhånden lidt ældre 3050.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 18:36
"Hvis en Yamaha 3070 har et båd-Anker af en strømforsyning, ja jeg fik sgu lige en griner "
Hvorfor? Kig ned i den. Det er ikke tilfældigt at en 3070 vejer tæt ved 20 kg.
Langt de fleste stereoforstærkere som anbefales her på forum og andre steder, som erstatning, er langt svagere. Det kan heller ikke undre. Den er beregnet til at drive 9 kanaler mod en stereoforstærkers 2.
Man kan naturligvis sagtens finde andre forstærkere med mega strømforsyninger, men come on. Det meste af det er rent hat, og har ikke andet formål end at tiltrække et bestemt segment af hifi nørder der tror at man har glæde af at sætte et atomkraftværk til et drive en hjemme højttaler. Det gælder bla ML 33 som sikkert kan drive en 0.1 ohms højttaler. Hvad skal man bruge det til og hvad skulle fordelen være ved det, andet end at betale 10.000 vis af kroner for noget man med stor sandsynlighed ikke har behov for.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 18:45
Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.
Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?
Der er vel grunde til at producenter laver sådanne sæt ?
Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ?
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 18:52
Mefisto skrev:
"Hvis en Yamaha 3070 har et båd-Anker af en strømforsyning, ja jeg fik sgu lige en griner "
Langt de fleste stereoforstærkere som anbefales her på forum og andre steder, som erstatning, er langt svagere. Det kan heller ikke undre. Den er beregnet til at drive 9 kanaler mod en stereoforstærkers 2.
Man kan naturligvis sagtens finde andre forstærkere med mega strømforsyninger, men come on. Det meste af det er rent hat, og har ikke andet formål end at tiltrække et bestemt segment af hifi nørder der tror at man har glæde af at sætte et atomkraftværk til et drive en hjemme højttaler. Det gælder bla ML 33 som sikkert kan drive en 0.1 ohms højttaler. Hvad skal man bruge det til og hvad skulle fordelen være ved det, andet end at betale 10.000 vis af kroner for noget man med stor sandsynlighed ikke har behov for.
|
Rent hat, lol lol. Jeg skal nok selv vurderer hvad der nok og hvad der skal til og ikke mindst hvilke behov, alene dit sidste indlæg, gør at jeg sætter mine tvivl til om du overhoved ved hvad du snakker om, beklager ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) god jul.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 18:59
Kosmo12 skrev:
Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.
Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?
Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ? |
Du får ikke et entydigt svar uanset hvor meget du spørger. Sorry :-)
Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.
Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 19:16
Potter skrev:
Mefisto skrev:
|
Rent hat, lol lol. Jeg skal nok selv vurderer hvad der nok og hvad der skal til og ikke mindst hvilke behov, alene dit sidste indlæg, gør at jeg sætter mine tvivl til om du overhoved ved hvad du snakker om, beklager ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) god jul. |
Jeg vurderer ikke dine behov for dig. Men mon ikke du kan forklare mig hvorfor man skal have monsterstrømforsyninger til at forsyne en 150w/8ohm ?? (35V) forstærker, når selv en 2 ohm højttaler ikke kan hive mere end 17,5A ud af forstærkeren, hvis man skruer helt op til en nano db fra klip?
Ved normalt, men højt niveau omkring, lad os sige 20V ud (svarende til "50W/8ohm), vil en normal, men lettere vanskelig højttaler, som en B&W, med minimumsimpedans på 3 ohm, trække max 7A. Det er da ikke noget at bekymre sig om.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 19:17
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ? |
Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.
Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet. |
Ja Mefisto svært at stille de rigtige spørgsmål, når man ikke er på “hjemmebane” og dermed famler noget 😬😬
Læser hvad du skriver og forsøger at forstå 😀👍
Så lad mig spørge lidt anderledes. Hvis jeg skal lave en opgradering der batter, hvad kunne du så foreslå af højttalere og subwoofere til et godt seperat sæt ? Og hvilket seperat sæt kan du evt. anbefale ? Og jeg tænker ikke på High end til flere hundrede tusinde kr. Kunne være godt at høre et bud.
|
Skrevet den: 27-December-2020 kl. 21:39
Mefisto skrev:
|
Det ar jo ikke altid det er en stor stærk Yamaha der skal aflastes når der anbefales stereoforstærkere. Jeg giver dig ret i at den 3070 er stor og stærk, men den skal jo netop drive mange kanaler og filmlyd er ofte meget dynamisk. Ideen med en stereo eller effekt til at drive fronterne, som er der hvor den tungeste belastning ligger, er jo også at give receiveren mere overskud til de resterende kanaler. Jeg ved ikke om jeg misforstår dig her, men jeg mener stadig det vil give et samlet løft.
|
Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 07:03
Inden du skifter højttalere eller andet, så prøv at låne en Lyngdorf integreret forstærker hjem. Så kan du prøve at kombinere rent stereo og surround. Hvorfor jeg anbefaler Lyngdorf, er fordi jeg selv er meget begejstret for Lyngdorf og deres roomperfekt, har selv en kombination med Yamaha og Lyngdorf 🙂
Frank
|
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 09:02
Frank13 skrev:
Inden du skifter højttalere eller andet, så prøv at låne en Lyngdorf integreret forstærker hjem. Så kan du prøve at kombinere rent stereo og surround. Hvorfor jeg anbefaler Lyngdorf, er fordi jeg selv er meget begejstret for Lyngdorf og deres roomperfekt, har selv en kombination med Yamaha og Lyngdorf 🙂
Frank
|
Tak for tippet Frank 😀👍
Tråden her har lært mig at en løsning måske ikke er helt enkel, og der blandt erfarne brugere er flere forskellige meninger. Men fint at få flere løsningsmodeller.
|
Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 09:08
Kosmo12 skrev:
Frank13 skrev:
Frank
|
Tak for tippet Frank 😀👍
Tråden her har lært mig at en løsning måske ikke er helt enkel, og der blandt erfarne brugere er flere forskellige meninger. Men fint at få flere løsningsmodeller. |
Heldigvis er det ikke enkelt, det ville dælme være kedeligt hvis det var 😉
Frank
|
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 11:27
Kosmo12 skrev:
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Ja Mefisto svært at stille de rigtige spørgsmål, når man ikke er på “hjemmebane” og dermed famler noget 😬😬
Så lad mig spørge lidt anderledes. Hvis jeg skal lave en opgradering der batter, hvad kunne du så foreslå af højttalere og subwoofere til et godt seperat sæt ? Og hvilket seperat sæt kan du evt. anbefale ? Og jeg tænker ikke på High end til flere hundrede tusinde kr. Kunne være godt at høre et bud.
|
Jeg vil foreslå dig at gøre dig nogen egne erfaringer. Jeg er sikker på at HIFI klubben, AVconnection eller nogen i den størrelse, kan vise dig hvad man har ud af at bytte højttalere på samme AVR og hvad man har ud af sætte en effektforstærker ind vs indbyggede forstærkere. Så kan du selv prøve at lytte til dine egne numre/film ved ca samme lydtryk som du selv bruger hjemme, og bedømme hvordan du kommer derhen med lyden, som du gerne vil.
Jeg vil dog stadig opfordre til at eksperimentere med opsætningen af det du har inden du fyrer en masse penge af. - Tænd/sluk for room EQ, prøv at lytte til musik med (eller uden) sub, prøv at skifte sub delefrekvens, sæt dynamic range til max, slå enhancer fra, Flyt rund med højttalerne, mv.
|
Skrevet den: 28-December-2020 kl. 15:22
Mefisto skrev:
Kosmo12 skrev:
Mefisto skrev:
[QUOTE=Kosmo12]Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.
|
Jeg vil foreslå dig at gøre dig nogen egne erfaringer. Jeg er sikker på at HIFI klubben, AVconnection eller nogen i den størrelse, kan vise dig hvad man har ud af at bytte højttalere på samme AVR og hvad man har ud af sætte en effektforstærker ind vs indbyggede forstærkere. Så kan du selv prøve at lytte til dine egne numre/film ved ca samme lydtryk som du selv bruger hjemme, og bedømme hvordan du kommer derhen med lyden, som du gerne vil.
Jeg vil dog stadig opfordre til at eksperimentere med opsætningen af det du har inden du fyrer en masse penge af. - Tænd/sluk for room EQ, prøv at lytte til musik med (eller uden) sub, prøv at skifte sub delefrekvens, sæt dynamic range til max, slå enhancer fra, Flyt rund med højttalerne, mv.
Tak for hjælpen og vil i de næste måneder prøve mig frem, og føler mig bedre rustet nu efter mange gode input 👍👍
|
|