Hej Andreas
Det var godt nok mange spørgsmål på en gang  Men da dit setup på mange måder minder om hvad jeg har/bruger vil jeg i hvert fald komme med mit bud. Inden puritanerne fortaber sig i at rummet skal males SORT og beklædes med waffels, baffels og donuts. De har helt sikkert ret i at oplevelsen bliver endnu bedre, men mindre kan også gøre det.
1. Billed størrelse. Tror de fleste projektorer med 4 meter fra linse til lærred kan fylde en HEL væg med billed. Nu skriver du ikke noget om bredden af rummet. I mit setup er der 3,80 fra linse til lærred. Og den kan snilt fylde fra gulv til loft og dele af sidevæggen også  På grund af forholdene (dør osv.) er den "begrænset" til et 110" lærred. Det er sådan ca. det samme som 4x det 55" TV fruen vil have i stuen. Mon ikke det er nok. 2. Lærred. Er det et must? Min simple holdning er JA. Jeg har tidligere kørt en gammel projektor på en flad hvid væg. Men da jeg tog mig sammen og fik det første lærred voksede billedkvaliteten bare 1000% Om du så vil have fast lærred eller et der kan rulles op er en smagssag. Jeg har fx. "udstilling" på væggen hvor lærred ruller ned foran. Synes det er rart at multirummet også kan ligne en "ikke"-biograf. P.S. Lærred skal være "max". Lad være med at starte med et "som du kan leve med". Det kan du ikke ret længe  3. Projektoren er ligeglad med om den hænger i loftet eller står på en hylde. Men... Hvis du tænker at hylden skal sidde under loftet så kan de lige så godt hænge i loftet. Så samler den hylde da ikke støv. Det du skal huske er at linsens underkant er billedes under- eller overkant. Så med mindre at hylden skal hænge i sofahøjde så skal den i loftet og vendes på hovedet. Hvis det giver mening  4. Hvilken projektor til 10K. PAS. Det er der nok nogen andre der kunne have et bud på! Men der er mange muligheder. 5. Højtalere. Uhm. Du mangler jo ikke "bare" center/baghøjtalere. Du mangler noget der kan spille sammen med det du har. Så de 2 "OK" højtalere skal være bestemmende for hvad du forsætter med. Er det gulvhøjtalere eller noget andet. Er der BAS nok til at forsætte uden Sub. osv. osv. Der findes jo en billion muligheder.
Der er enkelte ting som du skal overveje. Det lyder som om at skærmen skal sidde på en væg og sofaen skal stå op ad den modsatte med projektoren hængende over?!? Det bliver så samme væg baghøjtalerne skal hænge på. Du kan få meget ud af at flytte sofaen en halv eller hel meter væk fra væggen. "surround mæssigt". Men det skal jo passe med mulighederne for rum indretning.
/fra kontoret i bagenden af multirums biografen 
------------- Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
|