Print side | Luk vindue

Upgradering af 5.1 setup

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162611
Udskrevet den: 05-November-2024 kl. 09:27

Emne: Upgradering af 5.1 setup
Skrevet af: TvHomer
Emne: Upgradering af 5.1 setup
Skrevet den: 18-Januar-2021 kl. 13:12
Jeg købte for nyligt en ny Denon AVC-X3700H til mit 5.1 setup i stuen.

Højtalerne er:
Monitor Audio radius 270 (fronter)
Monitor Audio radius 45 (bag)
Monitor Audio radius 225 (center)
Monitor Audio Sub (kan ikke finde den på MA´s hjemmeside, men en mindre model)

+ gammel Pioneer BDP-320 Blu-ray afspiller.

Jeg har ikke fulgt med eller rodet med mit system i 10 år, og kender ikke alle de nye lydformater, men hvis jeg skulle udvide lidt med 2 små højtalere, hvad vil folk så anbefale mig, og vil det give noget mærkbart?

Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 18-Januar-2021 kl. 13:17
Så vil jeg anbefale det Dolby atmos. hvor du enten har højtalere sidende op under luftet, eller på sidevæggen med alá Dali alteco(Andre laver også den slags højtalere) at få den 3d boble er bare skøn

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Skrevet den: 19-Januar-2021 kl. 12:35
Skal sådan et par så i loftet over fronterne, eller hvor placeres de bedst?

Vil de kunne skubbes ud i hjørnerne på samme væg som fronterne står op ad, så de er lidt mindre iøjnefaldende?

Er der noget specielt ved de Dali du henviser til, eller ville et par almindelige små højtalere kunne gøre det samme?

Sidste opfølgende spørgsmål: Hvor får jeg Dolby Atmos lyd fra? Blu-ray? andet?

Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 12:21
bump.

Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Skal sådan et par så i loftet over fronterne, eller hvor placeres de bedst?

Vil de kunne skubbes ud i hjørnerne på samme væg som fronterne står op ad, så de er lidt mindre iøjnefaldende?

Er der noget specielt ved de Dali du henviser til, eller ville et par almindelige små højtalere kunne gøre det samme?

Sidste opfølgende spørgsmål: Hvor får jeg Dolby Atmos lyd fra? Blu-ray? andet?
almindelige eller indbygget loft skal sidde som dette https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide/" rel="nofollow - Link

og hvis det er lige som alteco er skal de som vist i linket, bare ude på sidevæggene, da de skal pege ned med sweatspot.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 13:14
Bedste resultat opnås ved at følge https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/" rel="nofollow - Dolby's Atmos vejledning  hvor bedste resultat opnås med højtaler i loftet. Det er en god idé at bruge højtaler med samme "lyd", så du kunne med fordel anvende same model som du har til surround/bag. Højtalerne bør pege mod sweet spot.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music

Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 13:24
Og 4 højtaler i loftet er bedre end 2, selvom det er diskussioner om 7.x.2 er bedre end 5.x.4, kan se din forstærker har 9 kanaler.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD

Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 13:58
Bruger i øvrigt dette beslag til loftet: SAT WMB 10 W

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 12:17
Hvad tænker I vil give det bedste resultat af følgende:

2 stk. Monitor Audio 45 (samme som baghøjtalerne) op på væggen (samme væg som fjernsyn og fronter) under loftet og ude i hjørnerne og pegende mod sweet-spot

eller 

2 stk. Dali alteco med samme placering som ovenfor. 

Jeg kan være lidt i tvivl om Dali´erne kan dreje mod sweet spot, som MA´erne, eller de kun kan pege lige ud).

Stuen er lidt aflang, så baghøjtaleren i den ene side sidder ca. 3 m fra sweet spot, hvor den anden sidder 1 meter fra. Det samme vil komme til at gøre sig gældende for ovennævnte højtalere.

Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 12:52
Det er ikke nødvendigt at dreje Dali højtalere, da de er bygget til bred sweetspot

-------------

Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:02
Kan de/gør de noget specielt de Dali højtalere ift. almindelige højtalere?

Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Kan de/gør de noget specielt de Dali højtalere ift. almindelige højtalere?
de er lavet til at skyde lyden ned i den 100% rette vinkel, så man får den ovenfra lyd man skal have.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2021 kl. 12:09
Nå, lige en updatering.

Jeg endte med to Monitor Audio radius 45 height højtalere oppe under loftet i hver hjørne på "forvæggen", og er meget tilfreds. 

Har ikke prøvet dedikeret atmos materiale endnu, men Denon´en har nogle sound modes der udnytter height speakers (Dolby Surround og DTS Neural:X) for et tredimensionelt lydfelt, og det virker bare lækkert. Meget mere fylde i hele rummet er den bedste måde at beskrive det på.

Jeg skulle vælge height speakerne manuelt under Audyssey setup, og Denon´en kalder godt nok set-uppet for 7.1 i stedet for 5.1.2, men afbilleder højtalerplaceringerne som et 5.1.2 setup, og det lyder også som det skal.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 02-Februar-2021 kl. 19:05
Jeg har også mine Atmos højtalere siddende højt oppe ca. 3.5m over gulv med en vinkel på ca. 45grader, gælder både for front og bag, DTS X virker og lyder klart best med den opsætning hos mig, og kan enlig ikke høre at der går noget tabt med Atmos fremfor at følge Dolby’s anvisningerne ved loft montage, følger jeg til gengæld  Atmos vejledning med loft montage, så er DTS X oplevelsen klart forringet.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Print side | Luk vindue