Print side | Luk vindue

rip af cder hvorfor ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162661
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 15:34


Emne: rip af cder hvorfor ?
Skrevet af: forzajuve
Emne: rip af cder hvorfor ?
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 12:52
Hejsa min kæreste har en 100-150 cdere måske lidt mere. Hun kan godt lide at tage dem frem og afspille dem indimellem, men hvor jeg derimod vi finder dem da bare på Tidal eller en anden streaming tjeneste. Nu tænker jeg at rippe dem alle sammen og ligge dem over på en NAS - og så afspille dem via det. 

Men kan ikke helt starte op på det, da jeg ikke rigtig kan se fornuften i det, hvis cderne nu er tilgængelige via streaming.

Får jeg bedre kvalitet ved at rippe dem ? og hvilket program vil folk anbefale.

Håber at starte en lille debat, om fordele og ulemper ved streaming


-------------
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44



Svar:
Skrevet af: Damme
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 13:09
Synes det er et af de svære spørgsmål at få et entydigt svar på, men for mit vedkommende, så fortrækker jeg at købe min musik selv (som CD eller som download i FLAC format), idet jeg så kun har det musik jeg vil høre, fremfor at kunne streame en masse som jeg alligevel ikke gider høre.

I sidste ende er det, for mig, også billigere at købe, fremfor at betale en streamingtjeneste et månedligt abonnement. Min beregning er baseret på mit gennemsnitlige årlige køb, sat op mod et abonnement hos TIDAL.

I forhold til det kvalitetsmæssige så ripper jeg alt i FLAC format og streamer via en NAS og ja, der er hørbar forskel på det jeg selv har rippet og den kvalitet jeg kunne få f.eks. via Spotify, hvilket også afholder mig fra at hoppe på streamingbølgen når det angår musik.

Jeg ripper mine CD'er via "DB Poweramp CD Ripper" da det program er det, som jeg vurderer, giver en optimal kvalitet.         


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 13:16
Hvad for et Tidal-abonnement har du? Hvis det ikke er Hi-Fi, så er hendes cd'er bedre.

Hvis du har Tidal Hi-Fi, så er det måske det samme, eller måske er streaming eller cd'en bedre. Det er ikke nødvendigvis samme mastering på cd'en som på Tidal, og så har Tidal jo også nogle gange højere kvalitet, men om I, eller nogen som helst andre, kan høre forskel på en almindelig CD eller high-res lyd er uvist. Nogle vil selvfølgelig meget gerne kunne høre forskel, men igen kan det lige så godt være forskel i mastering som opløsning.


Skrevet af: forzajuve
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 13:18
Damme - hvilket program på nassen bruger du til at holde styr på cderne

-------------
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 13:39
Jeg har rippet alle mine CD’er og jeg synes at de lyder bedre end at streame dem via Spotify.

Jeg ripper mine cd’er med eac  https://www.exactaudiocopy.de/" rel="nofollow - https://www.exactaudiocopy.de/

Og så har jeg dem liggende på min nas og afspiller dem via squeezebox og en Cambridge DAC og så analog over i min gamle and forforstærker og rotel effektforstærker.

Da squeezebox ef ved at være en udløb race, har jeg anskaffet min en sonos, somså også kører over DAC etc.


Skrevet af: itjf
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa min kæreste har en 100-150 cdere måske lidt mere. Hun kan godt lide at tage dem frem og afspille dem indimellem, men hvor jeg derimod vi finder dem da bare på Tidal eller en anden streaming tjeneste. 

Når nu din kæreste kan lide at afspille CD'erne, vil det da være synd for hende og spil af tid at rippe dem.
Jeg har det på samme måde og synes det er hyggeligt at afspille en CD eller vinylplade.

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Får jeg bedre kvalitet ved at rippe dem ? 

Nej, som udgangspunkt er kvaliteten den samme. Der er dog nogle bit-fedtere, der vil mene at rip er en tand bedre pga. CD-afspillere har et fejl korrektions system, men det har ingen praktisk betydning, hvis CD skiverne er i fin kvalitet. Omvendt kan dårlige skiver heller ikke rippes korrekt.


Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 14:34
Alle vores CD'er er for mange år siden, rippet i FLAC ved brug af https://www.mediamonkey.com/download?gclid=EAIaIQobChMI3MXRqZSy7gIVshJ7Ch22dgEXEAAYASAAEgISxPD_BwE" rel="nofollow - Mediamonkey  I forhold til den tid jeg brugte har det ikke været arbejdet værd, men når vi opdager, at noget af vores musik ikke kan findes hos Tidal, så er det alligevel rart, lige at kunne gå via vores NAS, og lytte til dagens musikønske Smile

Men enig i, at i dagligdagen er Tidal rigtig godt Thumbs Up 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 15:45
Jeg ripper i øvrigt til ALAC på en Mac Mini og bruger Roon til at afspille Tidal Hi-Fi (17,- om måneden i Tyrkiet) og ALAC-filerne. Jeg bruger stadig ALAC trods skiftet fra iTunes, så jeg en dag kan gå tilbage, hvis de 800,- om året for Roon skulle blive for meget. Både iTunes og Roon kan styres fra mobil eller iPad.


Skrevet af: Damme
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 16:35
Til at holde styr på de efterhånden mange musiknumre (ca. 2000 CD'er) bruger jeg Asset

https://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm" rel="nofollow - https://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm

Spiller gennem følgende server:

https://bubblesoftapps.com/bubbleupnpserver2/" rel="nofollow - https://bubblesoftapps.com/bubbleupnpserver2/




Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 17:56
Jeg ripper med Windows Media player til FLAC. Og bruger plex server som kilde, også bruger dnla fra plex til heos i stuen, hvis det skal være bit perfect på højtalerne, plexamp på mobil i bilen, og med hovedtelefoner usb player pro på mobil som køre bit perfect

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 23-Januar-2021 kl. 21:19
ingen streaming services har CD kvalitet på alle numre, uanset hi-fi abonnement eller ej. Store dele af Tidals musik ligger i lossy udgaver, også i deres High Rez service. 
Giver dine cd’er bedre lydkvalitet? Ja. Kan du høre det? Måske - det kommer an på dit anlæg. 


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 00:28
jeg ripper også med DB poweramp. Jeg.ripper til WAV-format. Jeg har Synology NAS, og bruger deres app, til afspilning, oprette spillelister mv. Jeg gør det pga. lydkvalitet og pris. Jeg køber ikke cd’er nok til jeg at streaming kan betale sig for mig. Og dem jeg køber, køber jeg ofte brugt...

-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 03:28
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

ingen streaming services har CD kvalitet på alle numre, uanset hi-fi abonnement eller ej. Store dele af Tidals musik ligger i lossy udgaver, også i deres High Rez service. 
Giver dine cd’er bedre lydkvalitet? Ja. Kan du høre det? Måske - det kommer an på dit anlæg. 

Så er der også den ret store fordel, næsten alt som er produceret før 1993 (og ikke er remastered siden) der har man fortsat den oprindelige dynamik eks. 

Supertramp - Breakfast in America originale CD udgivelse 1992
Album DR 13
http://dr.loudness-war.info/album/view/174537" rel="nofollow - http://dr.loudness-war.info/album/view/174537

Supertramp - Breakfast in America (The Supertramp remasters) udgivelse 2002
Album DR 08
http://dr.loudness-war.info/album/view/157562" rel="nofollow - http://dr.loudness-war.info/album/view/157562

Når Du har Dit eget rip forsvinder det ikke efter pladeselskabernes forgodtbefindende


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:


Så er der også den ret store fordel, næsten alt som er produceret før 1993 (og ikke er remastered siden) der har man fortsat den oprindelige dynamik eks. 

Supertramp - Breakfast in America originale CD udgivelse 1992
Album DR 13
http://dr.loudness-war.info/album/view/174537" rel="nofollow - http://dr.loudness-war.info/album/view/174537

Supertramp - Breakfast in America (The Supertramp remasters) udgivelse 2002
Album DR 08
http://dr.loudness-war.info/album/view/157562" rel="nofollow - http://dr.loudness-war.info/album/view/157562

Når Du har Dit eget rip forsvinder det ikke efter pladeselskabernes forgodtbefindende

Enig, selvom fordelen afhænger helt af musikalske præferencer. Hvis man primært lytter til musik fra 90’erne og frem - som store dele af dem under 40 gør - så er fordelen mere teoretisk end praktisk. 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 12:32
Jeg har altid foretrukket https://www.dbpoweramp.com/" rel="nofollow - dbPoweramp
Meget nemt og brugervenligt at have med at gøre. Den smmenligner rips over nettet med alle andre rips, og retter, hvis der er fejl i rip eller på cd. Husk lige fra start at ligge dig fast på hvordan du foretrækker numrene bliver beskrevet i mappen mht tracknummer, titel osv


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 14:44
Mht. kvaliteten kan du rippe til et tabsfrit format som eks. FLAC eller ALAC. Det svarer dybest set til en zip-fil med musik - dvs. data er komprimeret, men det kan pakkes ud igen, så man får den originale udgave - dvs. det er tabsfrit.

Hvis du har mange enheder fra Apple, er ALAC nok at foretrække mens FLAC er til alt andet. Begge er som nævnt tabsfrie og du kan frit konvertere fra det ene format til det andet uden at tabe data - men det tager selvf. tid.

Når du ripper CD'erne er der forskellige programmer til formålet og mange af dem understøtter AccurateRip der sammenligner dit rip med en database på nettet og for hvert nummer melder tilbage om det er en eksakt kopi af nummeret eller ej (på bit-niveau). Hvis en CD eks er ridset, kan der opstå fejl, som forsøges fikset af software/hardware og det involverer mere eller mindre kvalificeret gætværk, som nogle gange selvfølgelig går galt i forhold til originalen. Langt fra sikkert at fejl i nummeret er hørbart i resultatet.

Jeg startede selv med at rippe min samling til FLAC-format for ca. 15 år siden og har gjort det siden - køber stadig CD'er, som rippes til NAS'en og afspilles fra diverse enheder. Efterhånden som rollingerne vokser op, bliver en stor del af "musik-lageret" genopdaget til stor glæde for de små rollinger. Den mindste på knap 2 gik helt bananas til YMCA fra Village People i går - det er nok nogle år siden jeg sidst har hørt den :-)

Jeg har været over mange af programmerne (EAC, DBPowerAmp, MediaMonkey, WinAmp, MP3Tag mm) gennem årene og de sidste mange år har jeg benyttet en lille overset perle, som hedder https://www.getmusicbee.com/" rel="nofollow - MusicBee . Det er gratis og håndterer både rip til mange forskellige formater (m. AccurateRip), tagging, cover art, organisering, transcoding (konvertering mellem forskellige formater), normalisering (ReplayGain) og meget mere. Det kan alt hvad man har brug for til at håndtere sin digitale musiksamling.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 15:13
tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 15:39
En fordel ved at rippe cd’er er bl.a. at man kan lave playlister. 

Jeg startede med at rippe på pc med exactaudiocopy i FLAC, men efter jeg har fået Mac, bruger jeg XLD.
Og jeg organiserer musikken i iTunes + der ligger et spejl på NAS, der afspilles med Sonos.

XLD
https://tmkk.undo.jp/xld/index_e.html" rel="nofollow - https://tmkk.undo.jp/xld/index_e.html


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 
Men det kan du med AIFFWink
Alt mit musik fra alm.cd’er ligger i 1:1 aiff 44.1 16 bit fuldstændig ukomprimeret 100% Audio information.
 
Tjekket lige, fylder ca. 2.2 tera


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

FLAC, ALAC og eventuelle andre lossless formater er jo tabsfrie. Der er intet at vinde ved at bruge AIFF.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:


Hvis du har mange enheder fra Apple, er ALAC nok at foretrække mens FLAC er til alt andet. Begge er som nævnt tabsfrie og du kan frit konvertere fra det ene format til det andet uden at tabe data - men det tager selvf. tid.


Jeg ripper som nævnt til ALAC, så jeg kan gå tilbage til iTunes hvis det bliver nødvendigt. De fylder vist i snit et par megabyte mere end FLAC-filer, men dét er vist et meget lille problem


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

Jeg kender ikke til AIFF, men begge formater vil jo give den originale oplevelse - altså 100% identisk lyd (med mindre der er fejl i software/firmware). FLAC vil spare noget plads pga. komprimeringen, hvilket gør at et musiknummer hurtigere flyttes over netværk og optager mindre plads på disken. Jeg tror også at supporten for FLAC er mere omfattende og at der er flere mulige tags, der kan bruges i metainformationen. Jeg kan ikke se, at AIFF giver nogle fordele - kun ulemper?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 17:35
2,2TB vil ca. modsvare 6.000 albums i FLAC. (skaleret udfra mit eget musikbibliotek). Ved ikke, hvad det ca. svarer til i AIFF?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

FLAC, ALAC og eventuelle andre lossless formater er jo tabsfrie. Der er intet at vinde ved at bruge AIFF.
jeg ved nu godt at begge er tabsfrie den er jeg med på, men jeg fortrækker nu bare lydfilerne i 1:1 altså hel samme fil størrelse som på selve skiven, pladsen koster koster jo ikke noget i dag

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 19:10
Der er bare ikke nogen grund til det


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det
Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 

Man kan rippe til tabsfri Windows WMA, så får man også Metadata med.


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 

Jeg har altid kun rippet WAV. Hvad er det for metadata jeg mangler? 


-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.
Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?

Jeg har for mange år siden encodet en fil i wave-format til flac-format og derefter decodet den tilbage til wave-format igen. De to wave-filer var 100% identiske - sammenlignet på hver eneste bit. (Den slags gør man naturligvis inden man begynder at rippe sine cd'er... - eller det gjorde jeg i hvertfald :-)) (det var ikke helt så modent for 15 år siden).


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.

Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?



De ér ens.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Januar-2021 kl. 23:39
Ok, super. Bare lige for at gøre det klart, det er ikke fordi jeg ikke tror på hvad du siger/svareSmile men jeg bare ikke selv så sikker, og derfor vil jeg gerne have se et spektrum fra en wav/ aiff fil fra en fysisk CD til flac, og hvad der enlig sker her, og så retur igen. Det ligger til grund for, at nogle ingeniør jeg har været sammen med på tidspunkt, som er inden digital lyd bare er af en helt anden opfattelse, og jeg blev sat skakmat i den diskussion.

I en lidt ældre mail korrespondance, figurere b.la. dette link

http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0716/Why_Do_WAV_And_FLAC_Files_Sound_Different2.htm" rel="nofollow - http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0716/Why_Do_WAV_And_FLAC_Files_Sound_Different2.htm


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Damme Damme skrev:

Jeg ripper mine CD'er via "DB Poweramp CD Ripper" da det program er det, som jeg vurderer, giver en optimal kvalitet.          

Så længe du ripper til et lossless format så burde det være ligegyldigt hvilken ripper du bruger, kvalitets mæssigt. Lossless er lossless altså 1:1 med den CD du ripper. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: mrjocs
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 12:06
Potter: Jeg forstår godt din logik - men, Komprimeringen i flac sker ikke som et codec (der er ikke noget der bliver encoded / converted / decoded). Så vidt jeg husker benytter flac sig af teknologi fra det gamle winzip format. ja filen er pakket ned med som en zip fil der fylder mindre. så det er ikke selve lyden der bliver komprimeret i en flac fil det er filen i sig selv. så må du selv lige slå op hvordan winzip eller andre komprimerings værktøjer fungerere i praktis :).

mvh


-------------
mvh


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 14:15
Potter: Det du linker til er jo primært en vurdering af den lydkvalitet der kommer ud af højttalerne, som jeg forstår det? En sådan vurdering (uanset, hvor videnskalbeligt den måtte være angrebet) er jo afhængig af alle leddene i kæden og afhængig af hvordan en wave-fil hhv. en flac-fil håndteres af dit udstyr, så kan du jo få resultater der ikke er helt ens. Det ændrer dog ikke ved at flac-formatet er tabsfrit - uanset valg af komprimeringsgrad. Men mange andre faktorer har betydning for det endelige output. Det er dog nok de færreste, som har anlæg, hvor det har en praktisk og ikke kun en teoretisk betydning.


Skrevet af: Damme
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Damme Damme skrev:

Jeg ripper mine CD'er via "DB Poweramp CD Ripper" da det program er det, som jeg vurderer, giver en optimal kvalitet.          

Så længe du ripper til et lossless format så burde det være ligegyldigt hvilken ripper du bruger, kvalitets mæssigt. Lossless er lossless altså 1:1 med den CD du ripper. 


Helt enig! - burde nok have beskrevet det lidt anderledes, da jeg egentlig mente, at det var den ripper den opfyldte flest af de behov jeg efterspurgte, i form af muligheder for opsætning og tilpasning til mine specifikke krav. 


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 25-Januar-2021 kl. 14:34
NB: Jeg har i sin tid rippet surround-tracks til FLAC-format (fra koncert-dvd'er) - lyder fedt, afspillet fra en Squeezebox på et surroundanlæg - ikke noget med at rode rundt med dvd'erne. Så man er ikke begrænset til de almindelige stereo-cd'er i FLAC :-)


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 07:57
Nogle cd'er er ikke på Spotify, så du kan nøjes med at rippe dem

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 08:33
Fordi de er på Spotify i dag, betyder jo ikke, de behøver være det i morgen!
Det er én af de ting, der gør, jeg synes, det er rart at have sin egen musik, men man kan jo sagtens bruge en kombination af begge dele...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Fordi de er på Spotify i dag, betyder jo ikke, de behøver være det i morgen!
Det er én af de ting, der gør, jeg synes, det er rart at have sin egen musik, men man kan jo sagtens bruge en kombination af begge dele...
jeg giver dig ret.
Det jeg oplevet var dog med tidal, at et specifikt album med roxette forsvandt efter Marie Fredrikson døde. Så jeg mistænker hun havde rettighederne til det album

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E



Print side | Luk vindue