Print side | Luk vindue

Nvidia Shield eller ATV 4K?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162686
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 09:04


Emne: Nvidia Shield eller ATV 4K?
Skrevet af: transporter
Emne: Nvidia Shield eller ATV 4K?
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 14:01
Hej

Er på udkig efter en streamingboks til vores tv. Det er et Samsung.

Valget bliver nok enten Nvidia Shield eller Apple TV 4K og, det er primært pga. deres mulighed for at auto-matche framerate. Rygtet går, at Google TV får samme funktion i Android 11, men jeg har lært at tage rygter, særligt om Google, med et gran salt.

Vores brugsbehov:
- netflix
- viaplay
- DRTV
- Youtube
- HBO Nordic
- Disney+
- Filmstriben (engang i mellem)
- nem styring

Krav:
- Stabil boks og apps (krav fra konen, så ekstra vigtigt)
- helst ingen hak i billedet pga. skæv billedhastighed
- Casting (vi har en chromecast, som evt kan blive siddende)
- helst kunne styre vores JVC-soundbar (vist lavet af Elgiganten på licens)
 

Jeg var landet på en ATV (og med Netflix på tv'et, skulle hak pga. 24p blive et problem), men nu prøver en kammerat at sælge mig på en Shield. Den AI-upscaling ser ret imponerende ud, og med en Apple TV+ app på vej..

Vi har ingen rips eller andre medier, som skal afspilles. Forskellige lydformater er ikke afgørende. På sigt overvejer jeg noget lokal lagring af billeder, men det er nok ikke afgørende at kunne se dem på tv'et.

Jeg har læst mig blå i hovedet på tekniske specifikationer, men sælg mig gerne på jeres foretrukne boks, så jeg kan få brugt nogle penge og støtte en udenlandsk kæmpe-virksomhed!




Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Hej

Er på udkig efter en streamingboks til vores tv. Det er et Samsung.

Valget bliver nok enten Nvidia Shield eller Apple TV 4K og, det er primært pga. deres mulighed for at auto-matche framerate. Rygtet går, at Google TV får samme funktion i Android 11, men jeg har lært at tage rygter, særligt om Google, med et gran salt.

Vores brugsbehov:
- netflix
- viaplay
- DRTV
- Youtube
- HBO Nordic
- Disney+
- Filmstriben (engang i mellem)
- nem styring

Krav:
- Stabil boks og apps (krav fra konen, så ekstra vigtigt)
- helst ingen hak i billedet pga. skæv billedhastighed
- Casting (vi har en chromecast, som evt kan blive siddende)
- helst kunne styre vores JVC-soundbar (vist lavet af Elgiganten på licens)
 

Jeg var landet på en ATV (og med Netflix på tv'et, skulle hak pga. 24p blive et problem), men nu prøver en kammerat at sælge mig på en Shield. Den AI-upscaling ser ret imponerende ud, og med en Apple TV+ app på vej..

Vi har ingen rips eller andre medier, som skal afspilles. Forskellige lydformater er ikke afgørende. På sigt overvejer jeg noget lokal lagring af billeder, men det er nok ikke afgørende at kunne se dem på tv'et.

Jeg har læst mig blå i hovedet på tekniske specifikationer, men sælg mig gerne på jeres foretrukne boks, så jeg kan få brugt nogle penge og støtte en udenlandsk kæmpe-virksomhed!

Den er ikke nem.
Da begge bokse har fordele og bagdele. shield tv har ikke filmstriben. Men alle de andre du nævner.

Nem styrring ville jeg siger shield tv.
er automatch framerate vigtig, så er det apple tv, men jeg synes dog at shield tv på trods af den native ikke har automattch framerate, så oplever jeg ikke judder (hakkende billede) som det hedder. Men det gør jeg på apple tv, hvis den kørte rent 60Hz

Nu ejer jeg selv begge bokse, hvor apple tv er bare standby for nogle få film jeg har købt der.

Men i er vandt til underteksternes udseende på chromecast, vil synes at apple tv, er kantet og klodset alá teletekst.

Prøv at lån din vens shield tv i første omgang og hvis i synes om den, så køb den, hvis i ikke gør, aflever den tilbage og køb et apple tv

og ja AI upscaleren er fantastisk

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:23
Han bruger desværre selv sin Shield, så ingen lånemuligheder :)

Jeg troede, at Shield fik auto-match i en opdatering sidste efterår?

Lige nu bruger vi kun Chromecasten til DRTV, da det ofte er 50/50 om tv'ets indbyggede DR-app virker, så ved ikke om vi decideret er vant til underteksterne.


Skrevet af: miri
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:36
Som du måske er klar vil dit indlæg være blus på en langvarende religionskrig Wink Dit spørgsmål svarer vel til at spørge en rabbiner, en imam og en præst om hvilken religion, der er den bedste. Og svaret er vel altid - det kommer an på hvem du er!

De to bokse er begge vældig gode, de er begge stabile - og de kan løse det meste af det, som du beder om til UG - men der er forskelle.

De kan alle håndtere de apps, som du ønsker - bortset fra Filmstriben, der ikke findes på Shield! DBC, der er ejet af kommunerne/KL understøtter kun Apple TV med app på Smart-TV platform. Dog understøttes Chromecast, men officielt kun Googles egen, og man kan derfor ikke regne med at de "indbyggede" Chromecast i Shield eller tv fra Sony, Philips etc. også kan afspille Filmstriben via Chromecast.

Men da du har en Google Chromecast i forvejen, så er dette nok ikke et betydeligt issue - og din Chromecast kan du jo fortsat anvende til anden casting, hvis du vælger Apple TV

Auto framerate switching er "indbygget" i AppleTV, men der er tilfælde, hvor det ikke fungerer perfekt. En del klager over stutter på TV2-play (som du ikke selv ønsker), og nogle kæmper også med optagelser på 24.000 fps, som fx Netflix bruger. Der er tilsvarende udfordringer på Shield, da Google har valgt en anden strategi, nemlig at lade producenterne af apps selv stå for en evt. tilpasning til framerate - hvilket (næsten) ingen har gjort. Shield har derfor valgt at implementere en semi-løsning, hvor du aktivt skal bede Shield (ved tryk på remote) om at tilpasse til framerate, når filmen er startet(!), og der kommer et lille hickup, mens den justerer. Hvis du havde en masse rips, så kunne du køre dine apps via Kodi på Shield og lade Kodi tilpasse til framerate - for det kan Kodi - Men du har ikke en masse rips!

De kan formentlig begge uden problemer sende lyd til din JVC soundbar, men uddybning kræver nok, at du oplyser mere om model - er det en model, hvor der skal sløjfes gennem HDMI og hvilke lydformater skal understøttes - men du skriver, at forskellige lydformater ikke har den store betydning for dit valg (og her er der ellers religionskrigere, der mener at der er stor forskel på boksene!).

Jeg har valgt en Shield fordi det passe mig bedst - Men det er ikke nødvendigvis den bedste boks for dig af den grund.......! Hvis du i forvejen er på Apples platform, så lyder det for mig som oplagt, at du vælger Apple TV. Men hvis du i øvrigt er på Android, så kan integrationen med Google via Shield måske være en fordel for dig. 






-------------
miri


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:37
Køb en ATV simpelt og brugbart.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Han bruger desværre selv sin Shield, så ingen lånemuligheder :)

Jeg troede, at Shield fik auto-match i en opdatering sidste efterår?

Lige nu bruger vi kun Chromecasten til DRTV, da det ofte er 50/50 om tv'ets indbyggede DR-app virker, så ved ikke om vi decideret er vant til underteksterne.

Shield har automatch, hvis app udviklerne implementere det i deres apps. og der er det kun, KODI, plex og emby der har det(dvs programmer til egne rip)

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 15:51
Valget er enkelt, når det gælder stabilitet og funktionalitet - ATV4K.


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 16:00
Ah, jeg troede, at judder måske var lidt mindre et problem på Shield - for jeg har godt læst mig til, at særligt en del Netflix-materiale, men åbenbart også Apple TV+-film (?!?!), skulle have problemer med 24p.




Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Valget er enkelt, når det gælder stabilitet og funktionalitet - ATV4K.
med de ting du nævner er Shield lige så kvalificeret.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Ah, jeg troede, at judder måske var lidt mindre et problem på Shield - for jeg har godt læst mig til, at særligt en del Netflix-materiale, men åbenbart også Apple TV+-film (?!?!), skulle have problemer med 24p.


jeg oplever ikke judder på Shield på den sammen måde jeg gjorde på Apple TV. I må se om i kan prøve begge af. Du har jo set din vens, så du ved hvad du går ind til. Ved så ikke om i kan låne et Apple tv et sted

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 17:24
AppleTv4K pga adgang til først og fremmest Itunes, men også AppleTV+ . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 20:22
hvor meget materiale oplevede du buddet på? Kan kun læse, at det er på Netflix-materiale, og måske også enkelte Apple TV+ titler? 

Har faktisk ikke oplevet min kammerats Shield, han har bare talt rosende om den - der er dog både en pandemi og afstand til hinder for lige at smutte forbi og opleve den. 


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 26-Januar-2021 kl. 20:27
Soundbarens præcise navn kan jeg desværre ikke huske, men den kan forbindes med både Bluetooth, e-arc (er det ikke navnet?) og så optisk med tv’et. E-arc brugte vi tidligere, men havde svingende held, så kører optisk nu. Det betyder dog, at den skal tændes separat. Det vil være et stort plus, hvis enten Shield eller ATV kan styre alting, inkl. tv'et, med boksens fjernbetjening.

Jeg har en iPhone, konen en Android. Så vi er som så ikke afsat til en bestemt platform. 

Shield’en synes jeg virker ret interessant, delvis pga nørde-aspektet, som dog ikke lyder umiddelbart brugbart ift mit behov. Fruen har dog til aften givet udtryk for, at hun godt lige ville se UI på begge afspillere, men at hun hældte til en ATV.

Edit: Nu hælder hun til en Shield, lol.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 04:51
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 
er automatch framerate vigtig, så er det apple tv, men jeg synes dog at shield tv på trods af den native ikke har automattch framerate, så oplever jeg ikke judder (hakkende billede) som det hedder. Men det gør jeg på apple tv, hvis den kørte rent 60Hz

Nu ejer jeg selv begge bokse, hvor apple tv er bare standby for nogle få film jeg har købt der.


Autoswitch er, samme med bitstreaming og god opskalering det absolut vigtigste for mig og muligheden for autoswitch var selveste grunden til at jeg i sin tid købte et ATV 4K. Nu har jeg så skiftet til Shield 2019 fordi den slår ATV'et på alle de benævnte parametre.

For i dag slår Shielden også ATV'et i muligheden for autoswitch på tværs af streaming apps. Ja, i tidligere tider var det kun apps som KODI der kunne autoswitches, men i dag har man med installation af appen "Refresh Rate" af bytearray.mobi langt større brede på apps man kan få opsat til autoswitch på Shielden, endog med langt større grad af bruger kontrol over præferencerne for autoswitch i forbindelse med den enkelte app (hvor man kan opsætte diverse præferencer for autoswitchingen af framerate) ...Det skal dog siges at det er meget mere nørdet at opsætte appen end bare at aktivere match funktionerne på ATV og man skal bl.a. gøre det med udvikler-mode aktiveret og som godkendt service i baggrunden (med andre ord skal man følge instruktionen for tilladelser og opsætning nøje første gang det installeres, før man får åbnet for en virksom konfigurationskontrol over alle diverse video apps man vil bruge servicen til. Men når først det er sat op, så åbner det for mulighed for switching af langt flere apps end på ATV'et.

Jeg plejer altid at anbefale ATV 4K til novice brugere og Shielden til mere nørdede og krævende brugere med hang til større kontrol og versatilitet. Det finder jeg fortsat relevant, selv om Shielden naturligvis stadig kan bruges af novice brugere også, særligt hvis de skal have bitstreaming, bare uden at få lige så meget ud af den som en mere nørdet bruger hurtigt ville kunne få.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 05:45
Opdateringsaspektet er værd at tage med i betragtning. Nvidia Shield er stadig på Android 9 fra 2018. Nvidia har gjort det rigtig godt på dette punkt historisk, men at køre på 2+ år software synes jeg ikke længere man kan rose. Nvidia har indtil videre undladt at kommentere på planerne for Android 10 og 11 samt Google TV (den nye brugerflade ovenpå Android TV). Såfremt Googles krav om AV1-support, hvilket på rygteplan kædes sammen med Google TV, står ved magt, så er det ikke sikkert, at Shield 2019 længere vil holde trit med seneste software fra Google.

På Apple TV 4K får du opdateringen samme dag, som den frigives fra Apple.

Du kan se hvilke apps, der findes til de forskellige TV-platforme her:  https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

"AI" funktionen mener jeg ikke, at du skal vælge ud fra. Det er billedbehandling, der kan variere sin tilgang afhængigt af scenens type. Noget som har været i brug i bl.a. Sony TV siden de første 4K TV, men kun hvis man vælger Standard, Dynamisk og lignende billedprofiler. Det deaktiveres i Film/Movie, Filmmaker Mode og andre billedprofiler med korrekt billedgengivelse - som det naturligvis bør ske. Nvidias version vil primært tage sig ud i form af kunstig skarphedsforbedring omkring kanter og konturer. Når man først ser hvad den gør, så er det svært at abstrahere fra, at det forringer billedet på en pixel-præcis skærm - sikkert fint på projektorer, som ikke er pixel-præcise. I nogle sekvenser forringer Nvidias "AI" sågar farvesætningen. Det er fordi det ikke er en opskalering, men derimod billedredigering.

I årevis har TV-producenterne solgt pang-farver og "billedforbedring" i butiksudstillingerne. Nu vil producenterne af mediebokse åbenbart også gøre det. Det er en årsag til, at tiltag som Darbee blev afvist i Oppo Blu-ray-afspillere - det hører sig ikke til i afspillere, hvor fokus er på god og korrekt billedfremvisning. Der er en grund til at disse systemer ikke er tilladt under DCI-specifikationen i biografer, at de ikke er tilladt under Filmmaker Mode osv. Hvis systemerne virkelig var så fantastiske, så ville studierne jo tage dem i brug i redigeringsprocessen, hvor man har tiden på sin side (i stedet for noget der skal ske i realtid under afspilning på TV/boks).

Billedredigering er noget af skaberen af indholdet skal tage stilling til - ikke afspillerenheden.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 06:15
PS: Vær opmærksom på, at der rygtes ny Apple TV hardware på vej i år. Det er snart 3,5 år siden, at Apple TV 4K blev frigivet. Nvidia Shield 2019 er overordnet samme hardwareplatform som Shield 2015, så der må også være noget opgraderet hardware på vej. Det hjælper naturligvis ikke noget, hvis du skal bruge boksen her og nu, men blot så du er opmærksom på det.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 06:53
så der er en reel risiko for, at NVIDIA holder Shield på Android 9, og ikke smider en opdatering til Android 11/Google TV? 

Den med opdatering af ATV har redet mig som en mare :) synes o hvert fald, at der allerede i 2019, og i hvert fald hele sidste år var rygter om, at nu kom en ny udgave, for den gamle var gammel. Og fokus på den nye skulle være gaming. Gaming har dog ikke betydning af valget, hverken på Shield eller ATV. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 06:54
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Soundbarens præcise navn kan jeg desværre ikke huske, men den kan forbindes med både Bluetooth, e-arc (er det ikke navnet?) og så optisk med tv’et. E-arc brugte vi tidligere, men havde svingende held, så kører optisk nu. Det betyder dog, at den skal tændes separat. Det vil være et stort plus, hvis enten Shield eller ATV kan styre alting, inkl. tv'et, med boksens fjernbetjening.

Fjernbetjeningen til både Shield 2019 (ikke de tidligere) og Apple TV kan styre TV'et i den forstand, at TV'et kan tændes/slukkes og at lydstyrken kan reguleres. I vil ikke ikke kunne styre f.eks. kanaler fra den indbyggede tuner i TV'et via boksenes fjernbetjening. Omvendt vil TV'ets fjernbetjening også kunne styre Shield og Apple TV, herunder brugerfladen (op/ned/højre/venstre), så der er flere scenarier.

Tænd/sluk sammen kræver dog, at TV'et har HDMI CEC.

Hvis soundbaren skal tænde/slukke sammen med de andre enheder, så skal den også forbindes via HDMI og understøtte HDMI CEC.

CEC = consumer electronics control, altså det system, der kan tænde/slukke via HDMI-forbindelsen.
ARC = audio return channel, altså den forbindelse, som bruges til at sende lyden fra TV til soundbar.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

så der er en reel risiko for, at NVIDIA holder Shield på Android 9, og ikke smider en opdatering til Android 11/Google TV? 

Den med opdatering af ATV har redet mig som en mare :) synes o hvert fald, at der allerede i 2019, og i hvert fald hele sidste år var rygter om, at nu kom en ny udgave, for den gamle var gammel. Og fokus på den nye skulle være gaming. Gaming har dog ikke betydning af valget, hverken på Shield eller ATV. 

Jeg tror, at der kommer Android 10 til Shield (og måske endda Android 11), men jeg er ikke overbevist om, at der også kommer Google TV-brugerfladen. Android TV kan godt rykke op på Android 10 og 11 uden at det nødvendigvis = Google TV. Det er ifølge de producenter, som jeg talte under CES-messen tidligere på måneden.

Der går rygter om 2 nye Apple TV bokse. En erstatning for Apple TV 4K til det brede marked og en dyrere gaming-fokuseret udgave med kraftigere SoC. De ekstra kræfter vil naturligvis være tiltænkt gaming, men det kommer jo også til gode i længden ift. hvordan den kører senere og hvor længe den modtager opdateringer.

Hvad Nvidia planlægger med ny Shield har der ikke rigtig været snak om. På et eller andet tidspunkt melder de vel ud om ny Tegra-chip, som er den der giver liv til Shield. Samme SoC-teknologi anvendes i Nintendos Switch og her går rygtet, at der kommer en 4K-udgave i 2021. Det betyder sandsynligvis, at Nvidia snart er klar med opgraderet Tegra-hardware.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PS: Vær opmærksom på, at der rygtes ny Apple TV hardware på vej i år. Det er snart 3,5 år siden, at Apple TV 4K blev frigivet. Nvidia Shield 2019 er overordnet samme hardwareplatform som Shield 2015, så der må også være noget opgraderet hardware på vej. Det hjælper naturligvis ikke noget, hvis du skal bruge boksen her og nu, men blot så du er opmærksom på det.

Mjah... Det rygte har kørt de sidste to år, og på et eller andet tidspunkt, kan en eller anden sige "Se hvad jeg sagde"... Ingen, ud over Apple, aner om der går et år mere.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 07:48
Mark Gurman fra Bloomberg plejer at være rimelig spot-on og han siger, at ny Apple TV hardware kommer i 2021.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 08:32
Ud fra hvad jeg har set, så kan jeg ret godt lide Google TV-interfacet og synes umiddelbart, at Shield's virker lidt mere gammeldags. I hvert fald når man bare ser det på videoer. Så det ville være noget ærgeligt, hvis Nvidia sidder Google TV over, men måske forståeligt nok.

Havde Google TV været officielt til salg i Danmark, så havde jeg nok bare været et smut forbi Elgiganten. Den kan selvfølgelig bestilles fra EU, men det virker... tungt Smile

I havde fået en Google TV til test på Flatpanels?

Tv'ets fjernbetjening har tidligere (da vi ikke kørte optisk) kunne tænde/slukke for soundbaren, så der bør være HDMI-CEC. Kan se, at Samsung dog kalder det "Anynet+"..

Jeg har også relativt ofte undret mig over, at Apple ikke for længst har smidt en billigere ATV på markedet. Ikke nødvendigvis 50$, men de har vel reelt set markedets dyreste streamingboks, og det forhindrer nok stadig en del i at hoppe på vognen. Når Apple så på det seneste har vist sig villige til at udbrede Apple TV+ til Android og andre platforme, så virker det mærkeligt, hvis de ikke pønser på en billigere indgang til ATV.




Skrevet af: Guests
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Jeg har også relativt ofte undret mig over, at Apple ikke for længst har smidt en billigere ATV på markedet. Ikke nødvendigvis 50$, men de har vel reelt set markedets dyreste streamingboks, og det forhindrer nok stadig en del i at hoppe på vognen. Når Apple så på det seneste har vist sig villige til at udbrede Apple TV+ til Android og andre platforme, så virker det mærkeligt, hvis de ikke pønser på en billigere indgang til ATV.

Det er ikke rigtig den måde Apple gør tingene på. Tror de er fint tilfredse med Apple TV og så Apple TV+ app til andre platforme.

Når næste version af Apple TV kommer, så kan det være de sætter prisen lidt ned på ATV4K, men tror næppe de kommer med noget ala chromecast eller firestick.


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 10:46
Min tanke gik heller ikke på en ATV, som prismæssigt var på niveau med Amazon eller Googles produkter. Dertil tror jeg ikke, at Apple mener, at de overhovedet behøver være en del af konkurrencen på den del af markedet.

Jeg kunne dog godt se for mig, at Apple ved næste ATV (dvs. +- 0-5 års tid) sænker prisen til 99 elller 149 USD.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men i er vandt til underteksternes udseende på chromecast, vil synes at apple tv, er kantet og klodset alá teletekst.
 

Det synes jeg ikke er rigtigt. Underteksterne er da meget skarpe på Apple TV 4K.

Disney+ eksempel.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 14:07
Og nu er hustruen måske mest til en Google TV, mest pga. prisen. Så kan vi bedre bytte den ud, hvis der kommer en ny ATV i løbet af i år.

Beslutningsprocessen er ikke blevet mere effektiv LOL

Er der nogen nævneværdig forskel på hvor hurtigt, at boksene åbner en app, når man går ind i den? De indbyggede apps, som vi har på tv'et, kan (med undtagelse af Netflix) være afsindigt langsomme, og når barn vil se Brandmand Sam, så skal det jo helst gerne ske indenfor så få sekunder som muligt..



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men i er vandt til underteksternes udseende på chromecast, vil synes at apple tv, er kantet og klodset alá teletekst.
 

Det synes jeg ikke er rigtigt. Underteksterne er da meget skarpe på Apple TV 4K.

Disney+ eksempel.


måske lidt overdrevet af mig. Men når man som på mit billede fra Disney+ på Android tv
Ser det mere klodset ud. Og jeg har ikke kunne ændre det på Apple tv, så det så mindre klodset ud, uden det blev for småt at se på

Og fra Netflix

For at vise punktummers forskel i forhold til Apple tv. Jeg ved det er en smags sag

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 27-Januar-2021 kl. 21:06
Altså de bruger en anden font. Ligner da på ingen måde teletekst. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Havde Google TV været officielt til salg i Danmark, så havde jeg nok bare været et smut forbi Elgiganten. Den kan selvfølgelig bestilles fra EU, men det virker... tungt Smile

I havde fået en Google TV til test på Flatpanels?

Det har vi, men den er kun lige blevet sluttet til. Tiden har simpelthen ikke været til det endnu pga. den virtuelle CES-messe. Normalt er det hele overstået på en uge, men fordi messen i år var virtuel, så præsenterer producenterne ved særskilte præsentationer. Det er strukket godt ud.

Du kan godt importere fra EU, men vær opmærksom på, at i ikke-supporterede lande såsom Danmark får man en neddroslet version af den nye brugerflade. Den Google TV-brugerflade, som man ser hos Google og i diverse videoer, er anderledes og kræver pt. opsætning af DNS/VPN. Den skifter vel, når Google TV officielt lanceres i Danmark senere på året.


Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Tv'ets fjernbetjening har tidligere (da vi ikke kørte optisk) kunne tænde/slukke for soundbaren, så der bør være HDMI-CEC. Kan se, at Samsung dog kalder det "Anynet+"..

Jep, det er Anynet+ hos Samsung. Alle producenternes opfindsomme navne til standardiserede systemer... Smile


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Er der nogen nævneværdig forskel på hvor hurtigt, at boksene åbner en app, når man går ind i den? De indbyggede apps, som vi har på tv'et, kan (med undtagelse af Netflix) være afsindigt langsomme, og når barn vil se Brandmand Sam, så skal det jo helst gerne ske indenfor så få sekunder som muligt..

Min erfaring med den "billige" aflange Nvidia Shield 2019 er, at den nærmest ikke kan holde én app i hukommelsen. Det er ikke min erfaring med de tidligere Shield-bokse, så det må skyldes, at den aflange kun har 2GB RAM. I praksis betyder det reelt, at apps skal koldstarte nærmest hver gang - selvom man lige har været inde i Netflix for lidt siden. Jeg synes, at det er enormt forstyrrende i daglig brug. Den åbner dog apps hurtigere end Smart TV, helt afgjort.

Apropos prisaspektet: Jeg synes faktisk, at Apple og Nvidia overordnet holder den rette strategi for TV-mediebokse. Hold et fast prisniveau, som sikrer, at hardwaren ikke skal nedskaleres for meget. Her synes jeg, at den aflange Shield er et skridt i den forkerte retning. Når hardware bliver "race to the bottom", til stadigt lavere priser, så får vi også dårligere produkter, er min erfaring. Jeg håber derfor, at Apple og Nvidia - og andre - retter blikket opad i stedet for nedad med næste generation af hardwaren til disse mediebokse.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Og nu er hustruen måske mest til en Google TV, mest pga. prisen. Så kan vi bedre bytte den ud, hvis der kommer en ny ATV i løbet af i år.

Beslutningsprocessen er ikke blevet mere effektiv LOL

Er der nogen nævneværdig forskel på hvor hurtigt, at boksene åbner en app, når man går ind i den? De indbyggede apps, som vi har på tv'et, kan (med undtagelse af Netflix) være afsindigt langsomme, og når barn vil se Brandmand Sam, så skal det jo helst gerne ske indenfor så få sekunder som muligt..


Apple åbner apps på under to sekunder (cirka).



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Og nu er hustruen måske mest til en Google TV, mest pga. prisen. Så kan vi bedre bytte den ud, hvis der kommer en ny ATV i løbet af i år.

Beslutningsprocessen er ikke blevet mere effektiv LOL

Er der nogen nævneværdig forskel på hvor hurtigt, at boksene åbner en app, når man går ind i den? De indbyggede apps, som vi har på tv'et, kan (med undtagelse af Netflix) være afsindigt langsomme, og når barn vil se Brandmand Sam, så skal det jo helst gerne ske indenfor så få sekunder som muligt..



Apple åbner apps på under to sekunder (cirka).

Arh det gør det så ikke. i hvert fald ikke PLEX, drtv, netflix eller disney+

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 08:49
Hjemme hos os har vi 4 apple tv og 2 shield. Den nye (rør) og en 2017.

Shield er i begge tilfælde møg hamrende ustabil. Og skal tit genstartes. 
Mens det er sjældent at apple tv fejler. Jeg holder fast i min shield til hjemmebioen pga hd lyd, ellers var de begge nok røget af h til.
Overordnet er min oplevelse også at der er flest af de apps vi bruger på apple tv, men det er selvfølgelig mest et spørgsmål om de enkelte behov.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hjemme hos os har vi 4 apple tv og 2 shield. Den nye (rør) og en 2017.

Shield er i begge tilfælde møg hamrende ustabil. Og skal tit genstartes. 
Mens det er sjældent at apple tv fejler. Jeg holder fast i min shield til hjemmebioen pga hd lyd, ellers var de begge nok røget af h til.
Overordnet er min oplevelse også at der er flest af de apps vi bruger på apple tv, men det er selvfølgelig mest et spørgsmål om de enkelte behov.
undre mig over jer der siger shield er ustabile. For det er ikke min oplevelse, tværtimod. Jeg er på min anden shield nu, hvor mit apple tv er pakket væk, da vi syntes den var ustabil, og skulle gerne genstartes hver anden dag. Det er så 2015 og 2019pro vi har

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 undre mig over jer der siger shield er ustabile. For det er ikke min oplevelse, tværtimod. Jeg er på min anden shield nu, hvor mit apple tv er pakket væk, da vi syntes den var ustabil, og skulle gerne genstartes hver anden dag. Det er så 2015 og 2019pro vi har

Det er jo tydeligt du har et eller andet imod Apple TV. Du synes undertekster lige teletekst fordi de bruger en anden font hvor punktum og komma er mere firkantet i designet. Det var jo på ingen måde mere kantet.
De har begge nogle mangler, men du har jo åbenlyst noget imod Apple TV som gør du ser dem i et lys som der ikke er andre der kan genkende. 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 undre mig over jer der siger shield er ustabile. For det er ikke min oplevelse, tværtimod. Jeg er på min anden shield nu, hvor mit apple tv er pakket væk, da vi syntes den var ustabil, og skulle gerne genstartes hver anden dag. Det er så 2015 og 2019pro vi har


Det er jo tydeligt du har et eller andet imod Apple TV. Du synes undertekster lige teletekst fordi de bruger en anden font hvor punktum og komma er mere firkantet i designet. Det var jo på ingen måde mere kantet.
De har begge nogle mangler, men du har jo åbenlyst noget imod Apple TV som gør du ser dem i et lys som der ikke er andre der kan genkende. 
Prøv lige at læs mit første svar til trådstarter? Der står der tydligt at han kunne hvis det var muligt at prøve begge bokse. Det ville jeg aldrig forslå hvis jeg ikke kunne lide apple.
Ja jeg har haft dårlige oplevelser med apple tv 4k, ja den mishandler lyden. Men synes jeg det er en dårligt boks? Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer. Ja jeg kan ikke lide underteksterne, og når man kommer fra android universet med mere blødere font, så er det overraskende grimt at se på en så moderne en boks som apple tv

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan godt importere fra EU, men vær opmærksom på, at i ikke-supporterede lande såsom Danmark får man en neddroslet version af den nye brugerflade. Den Google TV-brugerflade, som man ser hos Google og i diverse videoer, er anderledes og kræver pt. opsætning af DNS/VPN. Den skifter vel, når Google TV officielt lanceres i Danmark senere på året.


Det er "For You"-kategorien, som pt. ikke virker i DK? Vi er vant til ikke at have en samlet præsentation, så vi overlever, hvis det er.

Boksen skal først og fremmest overtage streamingen fra vores tv-apps. Med undtagelse af Netlix, som er bundstabil, så er de resterende (Youtube, Viaplay, DRTV og Disney+) ustabile, svingende i billedkvalitet og kan tage tid at åbne.

Jeg har forsøgt at finde videoer af apps på Google TV, men det har vist sig svært. Virker den umiddelbart ok ift. åbning af apps og generel opstart?

Kommentaren om Shield og hastighed på apps har jeg ikke læst før, men, jeg har læst om Androids ram-udfordringer, så er vel ikke voldsomt overrasket.




Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 13:58
Så brug af Helvetica er no go på en moderne boks?

Det er en af de mest letlæselige skriftsnit overhovedet og matcher egentlig meget godt det skriftsnit, som f.eks. TV 2 bruger til indebrændte tekster (der dog er lidt condensed).

Derudover er der masser af skriftsnit med "klodsede" punktummer - det har intet at gøre med om det er moderne eller ej.


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Mark Gurman fra Bloomberg plejer at være rimelig spot-on og han siger, at ny Apple TV hardware kommer i 2021.

Er der nogle specifikationer oplyst?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer.


Og, hvornår er det at man har brug for det - ud over når man streamer film fra sin egen server?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Og nu er hustruen måske mest til en Google TV, mest pga. prisen. Så kan vi bedre bytte den ud, hvis der kommer en ny ATV i løbet af i år.

Beslutningsprocessen er ikke blevet mere effektiv LOL

Er der nogen nævneværdig forskel på hvor hurtigt, at boksene åbner en app, når man går ind i den? De indbyggede apps, som vi har på tv'et, kan (med undtagelse af Netflix) være afsindigt langsomme, og når barn vil se Brandmand Sam, så skal det jo helst gerne ske indenfor så få sekunder som muligt..



Apple åbner apps på under to sekunder (cirka).

Arh det gør det så ikke. i hvert fald ikke PLEX, drtv, netflix eller disney+


Øh jo....


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer.


Og, hvornår er det at man har brug for det - ud over når man streamer film fra sin egen server?


Klaus

Klaus. efter jeg fik min 2019 pro, har jeg haft test med sammen film, mellem DD+ atmos(2019pro) og DD+ atmos(apple tv 4k)
Selv mellem 2019 pro og apple tv 4k, er lyden mere detaljeret på 2019 pro end på apple tv 4k. dog ikke lige så godt som true hd, men den er tættere på end end med apple tv. sorry to say't

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer.


Og, hvornår er det at man har brug for det - ud over når man streamer film fra sin egen server?


Klaus

Klaus. efter jeg fik min 2019 pro, har jeg haft test med sammen film, mellem DD+ atmos(2019pro) og DD+ atmos(apple tv 4k)
Selv mellem 2019 pro og apple tv 4k, er lyden mere detaljeret på 2019 pro end på apple tv 4k. dog ikke lige så godt som true hd, men den er tættere på end end med apple tv. sorry to say't


Streamet fra?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer.


Og, hvornår er det at man har brug for det - ud over når man streamer film fra sin egen server?


Klaus

Klaus. efter jeg fik min 2019 pro, har jeg haft test med sammen film, mellem DD+ atmos(2019pro) og DD+ atmos(apple tv 4k)
Selv mellem 2019 pro og apple tv 4k, er lyden mere detaljeret på 2019 pro end på apple tv 4k. dog ikke lige så godt som true hd, men den er tættere på end end med apple tv. sorry to say't


Streamet fra?


Klaus
Disney+ (bl.a. Mulan og ironman) Netflix med den der nye britiske , der forgår i Victoria tiden, med sex

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 Disney+ (bl.a. Mulan og ironman) Netflix med den der nye britiske , der forgår i Victoria tiden, med sex

Tak.
Du har tidligere kun talt om streaming fra egens server, hvilket er absolut ligegyldigt for 98% af brugerne.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men i er vandt til underteksternes udseende på chromecast, vil synes at apple tv, er kantet og klodset alá teletekst.
 

Det synes jeg ikke er rigtigt. Underteksterne er da meget skarpe på Apple TV 4K.

Disney+ eksempel.



Underteksternes format kan ændres i Tilgængelighed -> Billedtekst og undertekster.
Man kan endda vælge sit helt eget format.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men i er vandt til underteksternes udseende på chromecast, vil synes at apple tv, er kantet og klodset alá teletekst.
 

Det synes jeg ikke er rigtigt. Underteksterne er da meget skarpe på Apple TV 4K.

Disney+ eksempel.




Underteksternes format kan ændres i Tilgængelighed -> Billedtekst og undertekster.
Man kan endda vælge sit helt eget format.
som jeg beskrev tidligere, så kunne jeg ændre det uden det blev for småt at se på, eller også fyldte det halvdelen af skærmen

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: zunex
Skrevet den: 28-Januar-2021 kl. 22:46
Er der nogen rare mennesker der kan forklare hvor det her jidder kommer fra - er det 60 til 50 Hz der gør det eller wtf?

Og det lyder nærmest som om at det aldrig kan løses 100 % - er det rigtigt?


Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af zunex zunex skrev:

Er der nogen rare mennesker der kan forklare hvor det her jidder kommer fra - er det 60 til 50 Hz der gør det eller wtf?

Og det lyder nærmest som om at det aldrig kan løses 100 % - er det rigtigt?


Hej.

Jeg vil begynde med et Citat: 'Originally Posted by Brandon View Post
ah HA!

Many 24p productions, especially those that are made only for TV and video distribution, actually have a frame rate of 24 * 29.97 / 30 frame/s, or 23.976frame/s (24/100.1% to be exact). Many use the term "24p" as a shorthand for this frame rate, since "23.976" does not roll off the tongue as easily. This is because the "30frame/s" framerate of NTSC is actually 30/100.1%, also referred to as 29.97frame/s – this framerate is matched when video at 23.976frame/s has a 3:2 pulldown applied. Similarly, 60i is shorthand for 60/100.1% fields per second.

Film productions may be shot at exactly 24.000 frame/s. This can be a source of confusion and technical difficulties if material is treated as normal video, since the slightly differing framerates can be problematic for video and audio sync. However, this is not a problem if the video material is merely treated as a carrier for material which is known by the editing system to be "true" 24frame/s, and audio is recorded separately from moving images, as is normal film practice.

You're welcome!'

Fra:   http://www.reduser.net/forum/showthread.php?12994-23-98-or-24-fps-what-s-the-difference&p=215996" rel="nofollow - http://www.reduser.net/forum/showthread.php?12994-23-98-or-24-fps-what-s-the-difference&p=215996

Og så et link der forklarer 3:2 pulldown, og som jeg bruger Google translate til at oversætte:

https://translate.google.com/translate?sl=es&tl=en&u=https://www.wikiversus.com/tv/judder/" rel="nofollow - https://translate.google.com/translate?sl=es&tl=en&u=https://www.wikiversus.com/tv/judder/

Forskellige TV Bokse bruger forskellige løsninger til at prøve at løse problemet med judder.
Men den mest komplette løsning jeg har set er IKKE til en Android TV Boks. Men til en Android
Boks, der bruger samme Android Styresystem som en tablet.

Her er en beskrivelse AFRd app'en, som er udviklet af Andrey Zabolotny (anpaza):

https://androidpctv.com/afrd-automatic-refresh-rate-switch-amlogic-tvbox/" rel="nofollow - https://androidpctv.com/afrd-automatic-refresh-rate-switch-amlogic-tvbox/

I ovenstående link er der et link til Andrey Zabolotny project side:

https://github.com/anpaza/afrd" rel="nofollow - https://github.com/anpaza/afrd

Citat: 'Now it is possible to choose either only fractional frame rates
(23.976, 29.97, 59.94), only integer (24, 30, 60) or all.'

Fra:  https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/ChangeLog-en.txt" rel="nofollow - https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/ChangeLog-en.txt

FAQ-en.txt
Fra:  https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/FAQ-en.txt" rel="nofollow - https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/FAQ-en.txt

Og
https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/README.md" rel="nofollow - https://github.com/anpaza/afrd/blob/master/README.md

Hvis man f.eks også ønsker at vise 25Hz og 30Hz kan man bruge et arf script som dette:

https://forum.freaktab.com/forum/tv-player-support/amlogic-based-tv-players/s905x2/firmware-roms-tools-do/763134-script-auto-frame-rate-for-x96max-atv-and-other-clones" rel="nofollow - https://forum.freaktab.com/forum/tv-player-support/amlogic-based-tv-players/s905x2/firmware-roms-tools-do/763134-script-auto-frame-rate-for-x96max-atv-and-other-clones

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 05:00
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan godt importere fra EU, men vær opmærksom på, at i ikke-supporterede lande såsom Danmark får man en neddroslet version af den nye brugerflade. Den Google TV-brugerflade, som man ser hos Google og i diverse videoer, er anderledes og kræver pt. opsætning af DNS/VPN. Den skifter vel, når Google TV officielt lanceres i Danmark senere på året.
Det er "For You"-kategorien, som pt. ikke virker i DK? Vi er vant til ikke at have en samlet præsentation, så vi overlever, hvis det er.

"For You" og "Movies / Shows" mangler Og så trækker den ikke på samme måde indhold ud på hovedskærmen i ikke-supporterede lande. Man vil i større grad springe ind og ud af apps for at navigere i indholdet. Mere i stil med, hvordan Android TV fungerer i dag.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 05:16
Oprindeligt skrevet af zunex zunex skrev:

Er der nogen rare mennesker der kan forklare hvor det her jidder kommer fra - er det 60 til 50 Hz der gør det eller wtf?

Og det lyder nærmest som om at det aldrig kan løses 100 % - er det rigtigt?

Kort fortalt:
- Film (og mange amerikanske tv-serier) er i 24fps (billeder per sekund)
- Europæisk tv-indhold er i 25/50fps (billeder per sekund)
- Amerikansk tv-indhold er i 30/60fps (billeder per sekund)

Så når en TV-skærm kører i 60Hz (eller afspillerboks udsender i 60Hz), hvilket er udgangspunktet når TV-platformene er udviklet i USA (som det oftest er tilfældet), så går 25/50fps ikke op i 60Hz. Det giver mismatch, altså hak. 24fps kan afspilles i 60Hz vha. en rimelig konvertering, men det er ikke ideelt.

Den ideelle situation er derfor, at afspiller/skærm automatisk kan skifte sin opdateringsfrekvens til at matche billedfrekvensen i indholdet. Det er det, der menes, når der tales om "match af billedfrekvens". På nogle enheder såsom Chromecast kan man også skifte frekvens manuelt, men det kræver jo, at man som seer har forholdsvis stor indsigt i det indhold, som man afspiller.

Det kompliceres dog yderligere af, at man traditionelt ikke har brugt heltal. Så f.eks. film kan laves i både 23,976 og 24,000 billeder per sekund. Og kompliceres af, at europæiske/danske indholdsdistributører stadig ofte konverterer film/serier i 24fps til 25fps ved blot at sætte hastigheden på filmen op
Læs evt: "Filmen er hurtigere færdig på danske streaming-tjenester":  https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1594357614" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1594357614

For tv-indholdet stammer det tilbage fra den tid, hvor skærmfrekvenser var bundet op på elnettet i de forskellige regioner. Fra PAL og NTSC tiderne. For film stammer det tilbage fra overgangen fra stumfilm til talefilm. Der er en del bagage i denne branche. Med automatisk match af frekvens og bredere support for 120Hz/fps er man så småt begyndt at afhjælpe situationen, ligesom man med HDR-standarderne så småt er ved at vriste sig fri af bagagen fra standarder defineret med udgangspunkt i billedrør-skærme.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 05:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nej ikke til rent tv lyd og til soundbars. men til hjemmebio er den uegnet, pga den lyden op, da den ikke bitstreamer.


Og, hvornår er det at man har brug for det - ud over når man streamer film fra sin egen server?


Klaus

Klaus. efter jeg fik min 2019 pro, har jeg haft test med sammen film, mellem DD+ atmos(2019pro) og DD+ atmos(apple tv 4k)
Selv mellem 2019 pro og apple tv 4k, er lyden mere detaljeret på 2019 pro end på apple tv 4k. dog ikke lige så godt som true hd, men den er tættere på end end med apple tv. sorry to say't

Er du sikker på, at det ikke er din receiver, som tilføjer "lydforbedring", når den udpakker og behandler DD+ bitstreamet? Husk at aktiver "pure", "direct" eller hvad det måtte hedde i den pågældende receiver.

Lydsignalet fra serveren er jo det samme, om du modtager det på Shield eller Apple TV. 


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

]

Er du sikker på, at det ikke er din receiver, som tilføjer "lydforbedring", når den udpakker og behandler DD+ bitstreamet? Husk at aktiver "pure", "direct" eller hvad det måtte hedde i den pågældende receiver.

Lydsignalet fra serveren er jo det samme, om du modtager det på Shield eller Apple TV. 
ja det er jeg 100 på at der ikke er. Der er kun rumkorrektion på. Hverken dynamic EQ eller noget af den slags. Pure direct er No go, da den sætter højtalere som large så det kun er lfe. Subwooferen spiller.

Lige præcis sammen fil fra serveren.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zunex zunex skrev:

Er der nogen rare mennesker der kan forklare hvor det her jidder kommer fra - er det 60 til 50 Hz der gør det eller wtf?

Og det lyder nærmest som om at det aldrig kan løses 100 % - er det rigtigt?

Kort fortalt:
- Film (og mange amerikanske tv-serier) er i 24fps (billeder per sekund)
- Europæisk tv-indhold er i 25/50fps (billeder per sekund)
- Amerikansk tv-indhold er i 30/60fps (billeder per sekund)


Jeg var ellers af den opfattelse, at det primært var europæiske tv-serier, og så Netflix's originale produktioner, som var i ren 24fps - og derfor gav problemer på særligt ATV?

Men da lidt pudsigt, at man har konventioner og internationale aftaler om utroligt mange ting, men man fik aldrig lige sat sig ned og lavede standarder indenfor film.

Vores tv er 99% sikkert ikke en 120hz skærm, så jeg forestiller mig, at vi vil opleve judder ved 24fps (uanset afspiller?). Er det helt slemt, så må vi bruge Netflix-app'en på tv'et. Men selv Apple TV+ skulle være skyldig i det?


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 09:59
Der skal nok findes en god håndfuld europæiske tv-serier i 24fps, men de laves typisk i 25fps, herunder også The Crown på Netflix. Danske tv-serier er også typisk i 25fps.

Hvis det er et 50/60Hz TV I har, så kan der forekomme judder ved 24fps, ja. Men hvis I ikke ser det på f.eks. Netflix-film i dag, så ser I det nok heller ikke med ny afspiller.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der skal nok findes en god håndfuld europæiske tv-serier i 24fps, men de laves typisk i 25fps, herunder også The Crown på Netflix. Danske tv-serier er også typisk i 25fps.

Hvis det er et 50/60Hz TV I har, så kan der forekomme judder ved 24fps, ja. Men hvis I ikke ser det på f.eks. Netflix-film i dag, så ser I det nok heller ikke med ny afspiller.


Jeg har ikke lagt mærke til noget judder ved Netflix-film i hvert fald. Fandt en liste tidligere med de film og shows, som skulle være berørt. Prøver at teste lidt fra den i aften.

En bekendt har vist sig muligvis at have en ATV (ikke 4K), som jeg kan teste, så det vil jeg nok forsøge.

Forresten, så virker Google TV ret meget "barberet", når den bruges på dansk - er det helt skævt læst? Troede kun det var "For You", som ikke virkede.
Hvordan er hastigheden, når du åbner apps? Skal de kold-startes hver gang?


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 10:59
Er det kun mig der absolut ikke kan se det 24fps judder der snakkes om. (Der var også nogle der snakkede om hak ved TV2?). 
jeg ser det virkelig ikke. (bruger Apple TV4K. 

jer der ser det. har i oLED TV eller sker der på alle?. og er det bare mine øjne der er langsomme siden jeg ikke oplever det? :)


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Forresten, så virker Google TV ret meget "barberet", når den bruges på dansk - er det helt skævt læst? Troede kun det var "For You", som ikke virkede. 
Hvordan er hastigheden, når du åbner apps? Skal de kold-startes hver gang?

Ja lidt amputeret, men den virker stadig fint nok i Danmark. Jeg skal nok smide lidt flere betragtninger snarest Smile


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Er det kun mig der absolut ikke kan se det 24fps judder der snakkes om. (Der var også nogle der snakkede om hak ved TV2?). 
jeg ser det virkelig ikke. (bruger Apple TV4K. 

jer der ser det. har i oLED TV eller sker der på alle?. og er det bare mine øjne der er langsomme siden jeg ikke oplever det? :)
jeg ser det heller ikke på hver Shield eller Apple tv

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der skal nok findes en god håndfuld europæiske tv-serier i 24fps, men de laves typisk i 25fps, herunder også The Crown på Netflix. Danske tv-serier er også typisk i 25fps.

Hvis det er et 50/60Hz TV I har, så kan der forekomme judder ved 24fps, ja. Men hvis I ikke ser det på f.eks. Netflix-film i dag, så ser I det nok heller ikke med ny afspiller.


Jeg har ikke lagt mærke til noget judder ved Netflix-film i hvert fald. Fandt en liste tidligere med de film og shows, som skulle være berørt. Prøver at teste lidt fra den i aften.

En bekendt har vist sig muligvis at have en ATV (ikke 4K), som jeg kan teste, så det vil jeg nok forsøge.

Forresten, så virker Google TV ret meget "barberet", når den bruges på dansk - er det helt skævt læst? Troede kun det var "For You", som ikke virkede.
Hvordan er hastigheden, når du åbner apps? Skal de kold-startes hver gang?

Er det en der lige kort kan forklare hvordan ser Judder ud på skærmen?
Taler vi om lidt forringet billedkvalitet eller opløsning ikke er helt skarpt.

Personligt har jeg selv opdaget ved et tilfælde, er nogle film på netflix (tror det var den nye Outside the Wire) Der var personerne lidt kantet i det.
Samme film på Sheild TV var den knivskarp. Er det så judder jeg har set på mit ATV4k?
Jeg har plasma fra 2010.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Er det kun mig der absolut ikke kan se det 24fps judder der snakkes om. (Der var også nogle der snakkede om hak ved TV2?). 
jeg ser det virkelig ikke. (bruger Apple TV4K. 

jer der ser det. har i oLED TV eller sker der på alle?. og er det bare mine øjne der er langsomme siden jeg ikke oplever det? :)


Jeg har heller aldrig oplevet det.
Hverken på mine 2 LCD tv eller på min projekter , der alle 3 har et Apple tv.

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 12:25
Nej! Judder ses tydeligst ved panorering, hvor billedet vises stødvist i små hak.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 29-Januar-2021 kl. 12:25
Jeg ville købe et ATV, det er en dejlig lille boks

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 30-Januar-2021 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Er det kun mig der absolut ikke kan se det 24fps judder der snakkes om. (Der var også nogle der snakkede om hak ved TV2?). 
jeg ser det virkelig ikke. (bruger Apple TV4K. 

jer der ser det. har i oLED TV eller sker der på alle?. og er det bare mine øjne der er langsomme siden jeg ikke oplever det? :)

Jeg har heller aldrig oplevet det.



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 30-Januar-2021 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Er det kun mig der absolut ikke kan se det 24fps judder der snakkes om. (Der var også nogle der snakkede om hak ved TV2?). 
jeg ser det virkelig ikke. (bruger Apple TV4K. 

jer der ser det. har i oLED TV eller sker der på alle?. og er det bare mine øjne der er langsomme siden jeg ikke oplever det? :)

Jeg har heller aldrig oplevet det.

Det sker med alle TV, da det ikke har noget med TV'et at gøre men er fra selve streamingboksens output det findes på - men altså kun når og hvis man ser 24 fps materiale og ikke 23,976 fps materiale som ATVet klarer lige så fint som f.eks. Shielden. Bemærk at langt det meste "24" fps materiale er 23,976 og ikke 24.  ...Om man så er følsom nok til at se det og generes af det er en anden snak. Det er jo fortsat nok >90% af alle dem der ejer en streamingboks med mulighed for match af framerate der alligevel stadig har den stående på 50 eller 60 hz default output uden nogen sinde at have aktivere match af framerates og ikke tænker en hujende fis videre over det - så der er jo stor forskel på hvor meget man går op i det og hvor opmærksom man er.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Highway 2
Skrevet den: 07-Februar-2021 kl. 10:12
Hej.

Jeg står overfor samme valg imellem ATV og Shield pro. 
Har lige læst det meste igennem her i tråden.
Dog faldt jeg ikke over:

Er der mulighed for at leje nye film på Shield pro? Her kunne det være Google Play movie. Eller anden app. 
Jeg skal lave en Plex server og i den forbindelse skal jeg streame filer (f.eks mkv filer). Vil i ikke mene at Shield er mere åben for streaming af diverse filet end ATV? Er der nogen som kører Plex på ATV? 

Det var de pkt jeg hænger lidt i bremsen på - nogen erfaringer med disse spørgsmål? 

Vh Michael


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Februar-2021 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Highway 2 Highway 2 skrev:

Hej.

Jeg står overfor samme valg imellem ATV og Shield pro. 
Har lige læst det meste igennem her i tråden.
Dog faldt jeg ikke over:

Er der mulighed for at leje nye film på Shield pro? Her kunne det være Google Play movie. Eller anden app. 
Jeg skal lave en Plex server og i den forbindelse skal jeg streame filer (f.eks mkv filer). Vil i ikke mene at Shield er mere åben for streaming af diverse filet end ATV? Er der nogen som kører Plex på ATV? 

Det var de pkt jeg hænger lidt i bremsen på - nogen erfaringer med disse spørgsmål? 

Vh Michael
ja du kan godt leje film på Google Play, Apple tv komme senere på året til Android tv også.

Apple tv konvertere alt lyd til PCM, og jeg synes det fjerne detaljer i lyden, i modsætning til bitstream på Shield. Apple tv kan kun levere atmos fra streaming via dolby digital+ .
Så plex er bedst med Shield tv

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Highway 2
Skrevet den: 07-Februar-2021 kl. 18:24
Så Google Play er som en app på Shield?
Jeg vidste ikke angående atmos. Det er rykket da valget mod Shield fremfor ATV


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Februar-2021 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Highway 2 Highway 2 skrev:

Så Google Play er som en app på Shield?
Jeg vidste ikke angående atmos. Det er rykket da valget mod Shield fremfor ATV
ja Google Play film er som app på Android tv. Jeg har begge bokse, og er mest glad for Shield tv. Da vi også kører plex server her i huset. Og upscaleren i Shield 2019 er rigtig god

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 02:11
AppleTV’s bedste våben har hidtil været streaming i almindelighed, og adgang til leje af 4k HDR Premiere film i særdeleshed ( via Itunes) . Har man derimod selv rippet film, og værdsætter muligheden for lyd på øverste hylde - så er Shield lige nu mere alsidigt . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 Apple tv konvertere alt lyd til PCM, og jeg synes det fjerne detaljer i lyden, i modsætning til bitstream på Shield. Apple tv kan kun levere atmos fra streaming via dolby digital+ .
Så plex er bedst med Shield tv

Lyden skal jo pakkes ud et sted i kæden. Hvis ikke Apple TV eller anden boks gør det, så gør din receiver/soundbar det. Med bitstream er der dog større risiko for AV-syncproblemer.

PCM er den optimale fremgangsmåde ift. at udbrede Dolby Atmos mv. Bitstream er kun til pakketeret media og kan ikke anvendes, hvis man f.eks. vil have Dolby Atmos i spil, på live-indhold, anden type real-tids-indhold, på menu/systemlyde osv. Enheden skal derfor kunne afkode Dolby Atmos og sende det som PCM, hvis man vil gøre brug af Dolby Atmos i bredere forstand fremadrettet.

Man bliver jo nødt til at bygge fundamentet før man bygger huset.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 09:09
..


Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PCM er den optimale fremgangsmåde ift. at udbrede Dolby Atmos mv. Bitstream er kun til pakketeret media og kan ikke anvendes, hvis man f.eks. vil have Dolby Atmos i spil, på live-indhold, anden type real-tids-indhold, på menu/systemlyde osv. Enheden skal derfor kunne afkode Dolby Atmos og sende det som PCM, hvis man vil gøre brug af Dolby Atmos i bredere forstand fremadrettet.

Dør Atmos ikke i PCM. Metadata som gør det til Atmos lyd bliver vel tabt i PCM. Må altid være reciveren som skal afkode Metadata for at se hvilket højtaller setup brugeren har og tilpasse metadata hertil. Den eneste måde at overfører metadata data er som bitstream. Er vel også derfor at Dolby Digital Atmos bitstreamet og reciveren netop skriver Dolby Atmos i displayet.

Men ellers er jeg enig i at hvis man ikke bruger Atmos delen og kun har et 5.1 eller 7.1 setup, så er PCM ganske fint.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 Apple tv konvertere alt lyd til PCM, og jeg synes det fjerne detaljer i lyden, i modsætning til bitstream på Shield. Apple tv kan kun levere atmos fra streaming via dolby digital+ .
Så plex er bedst med Shield tv


Lyden skal jo pakkes ud et sted i kæden. Hvis ikke Apple TV eller anden boks gør det, så gør din receiver/soundbar det. Med bitstream er der dog større risiko for AV-syncproblemer.

PCM er den optimale fremgangsmåde ift. at udbrede Dolby Atmos mv. Bitstream er kun til pakketeret media og kan ikke anvendes, hvis man f.eks. vil have Dolby Atmos i spil, på live-indhold, anden type real-tids-indhold, på menu/systemlyde osv. Enheden skal derfor kunne afkode Dolby Atmos og sende det som PCM, hvis man vil gøre brug af Dolby Atmos i bredere forstand fremadrettet.

Man bliver jo nødt til at bygge fundamentet før man bygger huset.
Jeg har aldrig haft sync problemer overhovedet i de snart næsten 20 år jeg har kørt bitstreame. lader mere til en form for skræmme kampagne fra dem der ikke kan kører bitstreame undskyld mig, og har aldrig hørt om andre der havde

Nu er system lyde ikke vigtig når man ser film. og jeg kan fortælle at google assistenten svare fint tilbage selvom vi ser film i bitstreame. så hvis det er det du mener, så er det mere apple tv der har en udfordring.

Det kan godt være til live indhold men de kører jo ikke lige trueHD lydspor, så der er det jo underordnet .




-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PCM er den optimale fremgangsmåde ift. at udbrede Dolby Atmos mv. Bitstream er kun til pakketeret media og kan ikke anvendes, hvis man f.eks. vil have Dolby Atmos i spil, på live-indhold, anden type real-tids-indhold, på menu/systemlyde osv. Enheden skal derfor kunne afkode Dolby Atmos og sende det som PCM, hvis man vil gøre brug af Dolby Atmos i bredere forstand fremadrettet.


Dør Atmos ikke i PCM. Metadata som gør det til Atmos lyd bliver vel tabt i PCM. Må altid være reciveren som skal afkode Metadata for at se hvilket højtaller setup brugeren har og tilpasse metadata hertil. Den eneste måde at overfører metadata data er som bitstream. Er vel også derfor at Dolby Digital Atmos bitstreamet og reciveren netop skriver Dolby Atmos i displayet.

Men ellers er jeg enig i at hvis man ikke bruger Atmos delen og kun har et 5.1 eller 7.1 setup, så er PCM ganske fint.

På apple tv, udpakker den DD+ Atmos til pcm + mate 2.0 som kan sende atmos videre. Men der mener jeg stadig der at der sker noget med lyden, for den er knap så detaljeret som på shield 2019. hvis man tester sammen film på disney+/ netflix mellem apple tv og shield

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PCM er den optimale fremgangsmåde ift. at udbrede Dolby Atmos mv. Bitstream er kun til pakketeret media og kan ikke anvendes, hvis man f.eks. vil have Dolby Atmos i spil, på live-indhold, anden type real-tids-indhold, på menu/systemlyde osv. Enheden skal derfor kunne afkode Dolby Atmos og sende det som PCM, hvis man vil gøre brug af Dolby Atmos i bredere forstand fremadrettet.

Dør Atmos ikke i PCM. Metadata som gør det til Atmos lyd bliver vel tabt i PCM. Må altid være reciveren som skal afkode Metadata for at se hvilket højtaller setup brugeren har og tilpasse metadata hertil. Den eneste måde at overfører metadata data er som bitstream. Er vel også derfor at Dolby Digital Atmos bitstreamet og reciveren netop skriver Dolby Atmos i displayet.

Men ellers er jeg enig i at hvis man ikke bruger Atmos delen og kun har et 5.1 eller 7.1 setup, så er PCM ganske fint.

Til formålet med Atmos via PCM har Dolby udviklet Dolby MAT 2.0 (Metadata-Enhanced Audio Transport). Det er PCM med metadata. Læs eventuelt mere om det i denne guide til Dolby Atmos:  https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1591177061" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1591177061

Eller i Dolbys dokumentation her:  https://professional.dolby.com/siteassets/tv/home/dolby-atmos/dolby-atmos-for-home-theater.pdf" rel="nofollow - https://professional.dolby.com/siteassets/tv/home/dolby-atmos/dolby-atmos-for-home-theater.pdf

Det er korrekt, at mange systemer ikke viser Dolby Atmos i display, når de modtager Dolby MAT 2.0. I stedet vises PCM. Det er dog uden betydning.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har aldrig haft sync problemer overhovedet i de snart næsten 20 år jeg har kørt bitstreame. lader mere til en form for skræmme kampagne fra dem der ikke kan kører bitstreame undskyld mig, og har aldrig hørt om andre der havde

Nu er system lyde ikke vigtig når man ser film. og jeg kan fortælle at google assistenten svare fint tilbage selvom vi ser film i bitstreame. så hvis det er det du mener, så er det mere apple tv der har en udfordring.

Det kan godt være til live indhold men de kører jo ikke lige trueHD lydspor, så der er det jo underordnet .

Der er tusindvis af rapporter online om forsinkelse ved bitstream, særligt fra folk, der ikke forstår hvorfor bitstream ikke er optimalt med konsolspil. I andre tilfælde omhandler det videresending via HDMI ARC, men det skyldes transkodning.

Der er en grund til, at f.eks. Xbox sender Atmos-spillyd ud som MAT 2.0. At konsoller har mulighed for at bitstreame surround og/eller Atmos skyldes, at de også er afspillere til film og serier. Til spillyd skal man bruge PCM-output.

På moderne systemer tager det typisk 100ms +/-50ms at udpakke et bitstream. Det er fint med pakketeret indhold som film/serier, da billedet kan korrigeres tilsvarende. Der er intet tabt ved at forsinke billedet, men det kan være svært at afgøre forsinkelsen 100%. 

Man kan derimod ikke forsinke billed-output fra et PC/konsolspil, og kun i begrænset omfang gøre det med live-indhold - at foretrække helst ikke.

Hvor følsom man er overfor forsinkelse, billedhak osv. varierer som bekendt meget fra person til person.

Hvad har Dolby TrueHD med sagen at gøre? Du er klar over, at et TrueHD-signal også er komprimeret og skal udpakkes, ikke sandt?


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har aldrig haft sync problemer overhovedet i de snart næsten 20 år jeg har kørt bitstreame. lader mere til en form for skræmme kampagne fra dem der ikke kan kører bitstreame undskyld mig, og har aldrig hørt om andre der havde

Nu er system lyde ikke vigtig når man ser film. og jeg kan fortælle at google assistenten svare fint tilbage selvom vi ser film i bitstreame. så hvis det er det du mener, så er det mere apple tv der har en udfordring.

Det kan godt være til live indhold men de kører jo ikke lige trueHD lydspor, så der er det jo underordnet .


Der er tusindvis af rapporter online om forsinkelse ved bitstream, særligt fra folk, der ikke forstår hvorfor bitstream ikke er optimalt med konsolspil. I andre tilfælde omhandler det videresending via HDMI ARC, men det skyldes transkodning.

Der er en grund til, at f.eks. Xbox sender Atmos-spillyd ud som MAT 2.0. At konsoller har mulighed for at bitstreame surround og/eller Atmos skyldes, at de også er afspillere til film og serier. Til spillyd skal man bruge PCM-output.

På moderne systemer tager det typisk 100ms +/-50ms at udpakke et bitstream. Det er fint med pakketeret indhold som film/serier, da billedet kan korrigeres tilsvarende. Der er intet tabt ved at forsinke billedet, men det kan være svært at afgøre forsinkelsen 100%. 

Man kan derimod ikke forsinke billed-output fra et PC/konsolspil, og kun i begrænset omfang gøre det med live-indhold - at foretrække helst ikke.

Hvor følsom man er overfor forsinkelse, billedhak osv. varierer som bekendt meget fra person til person.

Hvad har Dolby TrueHD med sagen at gøre? Du er klar over, at et TrueHD-signal også er komprimeret og skal udpakkes, ikke sandt?

Ramus punkt 1. HDMI ARC fair nok når det er lyd fra tv til receiver/soundbar, men at man prøver på at køre tv til hdmi switch som skal paththrough, er nok det kæden hopper af. Så man begynder på at tv eller stream boks selv skal dekode lyden. Men hvis det ikke dekodes ordenligt som apple tv eller shield kan. Så ender man med ringere lyd end bitstream.

om hvad de gør på xbox med atmos til spil, er denne sag uvedkommende.

Hvad trueHD har med sagen at gøre? det har det for os der kører egne rips, på bl.a plex som Highway 2 også havde tænkt sig. Han skulle vide, at apple tv ikke kan sende trueHD atmos videre. Og det eneste atmos der var på apple tv hvad via DD+

og på den måde som apple tv pakker den(trueHD) ud på lyder ikke bedre end det DD+ som apple tv afspiller. Derfor som en filmelsker med hjemmebio, der er bitstream stadig at fortrække


-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 11:16
Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 08-Februar-2021 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.
I denne tråd snakker vi shield vs apple tv4k, så pak lige gaming væk, og gem det til konsol forummet.

Som du siger, så shield 15/17 kan ikke håndtere atmos via DD+, men via trueHD atmos som bitstream, true. Og det ser du som en begrænsning, den kun kan håndtere den ene måde med atmos.

Jamen Apple tv 4k. kan kun atmos via dd+, og ikke via trueHD som jeg ser en begrænsning der det udelukker os der har egen server med egne rips.

hvor på som shield 2019 som du selv skriver kan afvikle atmos på begge måde, og jeg kun godt.

Highway 2 spurgte til forskellen mellem apple tv 4k og shield 2019. Jeg forklaret det med lyden. hvorpå du stadig holder på, der ingen forskel er mellem bitstream og apples dekodning om til pcm. det kan godt være der ikke er forskel på når lytter på en sonos Arc eller anden soundbar i den prisklasse.

Men det er der på en dedikeret højtaler setup. Hvis vi tager en udpakket DTS hd master/ trueHD på et apple tv 4k og lytter på sammen film på netflix, disney+ eller itunes. Lyden er næsten ens i detaljer, og dynamikken. Men hvis vi tager bitstream, kontra streaming DD+, det er dag og nat forskel. Og jeg er ikke den eneste der har pointeret det, og det ved du.

Så når en person har til øje med at afspille egne ris via plex, med dedikeret setup, vil jeg til en hver tid anbefale shield, ov er alt andet, så længe den er den eneste der tilbyder best of both worlds.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Februar-2021 kl. 10:26
Det vedrører som sagt Dolby Atmos i både spil, live-tv og andet realtidsindhold.

Hvad der er vigtigt for trådstarter eller andre som stiller spørgsmål i denne tråd, synes jeg ikke, du skal gøre dig til herre over. Information fremlægges og så må folk selv vurdere, om det spiller en rolle for dem.

TrueHD vs. DD+ er kun en side af sagen. Bitstream vs. PCM output er en anden side af sagen ift. hvordan Atmos kan udnyttes nu og fremadrettet. Det er en vigtig betragtning, som ikke mange er opmærksom på.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 09-Februar-2021 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.
I denne tråd snakker vi shield vs apple tv4k, så pak lige gaming væk, og gem det til konsol forummet.

Siger en som ALDRIG kunne finde på at køre ud af en tangent som ikke omhandler det oprindelige spørgsmål i en tråd......Dead


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Februar-2021 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.
I denne tråd snakker vi shield vs apple tv4k, så pak lige gaming væk, og gem det til konsol forummet.


Siger en som ALDRIG kunne finde på at køre ud af en tangent som ikke omhandler det oprindelige spørgsmål i en tråd......Dead
måske har den person lært noget

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Highway 2
Skrevet den: 09-Februar-2021 kl. 22:33
Ja, vi komme vidt omkring 😁
Det lyder til at valget må være Shield. Jævnfør alsidighed, mulighed for at tilslutte eksterne HDD, køre Plex server. Videre har jeg set mig frem til at Shield er hurtigere samt jeg synes om deres opsætning og måden hvorpå de viser indhold via apps installeret. Har set en del test på YouTube angående setup at Plex server sammen med enten ATV el Shield. De fleste anbefaler Shield pro. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 05:29
Foruden 2019 Shield Pro, så skal du vel også have investeret i Plex-serveren? Det lyder som en forholdsvis dyr løsning for at kunne streame nogle .mkv filer til skærmen. De er vel næppe med lyd Atmos i TrueHD?

Jeg er personligt gået væk fra Plex efter at have brugt det tidligere. Plex er blevet noget væsentlig andet end den afspiller til lokal media, det engang var. Har du overvejet Kodi (kun Shield) eller Infuse (kun Apple TV)? Her behøver du ikke at opsætte en streamingserver med filerne til dekodning/transkodning osv. Kodi og Infuse kan læse direkte fra en netværksopkoblet harddisk (f.eks. sat til router) og så foregår de tunge opgaver på hhv. Shield eller Apple TV, som begge er mere end kraftige nok til at varetage de opgaver - og ofte bedre til videorelaterede opgaver end den Plex-server der skulle køre i den anden ende.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Foruden 2019 Shield Pro, så skal du vel også have investeret i Plex-serveren? Det lyder som en forholdsvis dyr løsning for at kunne streame nogle .mkv filer til skærmen. De er vel næppe med lyd Atmos i TrueHD?

Jeg er personligt gået væk fra Plex efter at have brugt det tidligere. Plex er blevet noget væsentlig andet end den afspiller til lokal media, det engang var. Har du overvejet Kodi (kun Shield) eller Infuse (kun Apple TV)? Her behøver du ikke at opsætte en streamingserver med filerne til dekodning/transkodning osv. Kodi og Infuse kan læse direkte fra en netværksopkoblet harddisk (f.eks. sat til router) og så foregår de tunge opgaver på hhv. Shield eller Apple TV, som begge er mere end kraftige nok til at varetage de opgaver - og ofte bedre til videorelaterede opgaver end den Plex-server der skulle køre i den anden ende.
Edit: nu kan jeg ikke svare for ham. Men der er mange skiver der har atmos efterhånden, og hvis han samtidig har 4k skiver han skal rippe. Så er der endnu flere. Hvis han ser på mere end én enhed, så er plex klart at anbefale, da filmene kun skal vedligeholdes et sted

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 08:13
Hvorfor svarer du for ham?

Og hvorfor antager du, at jeg - som har bygget en omfattende database over film i 4K, HDR og Dolby Atmos - ikke ved, at der findes mange skiver i formatet?

Både Infuse og Kodi kan hente metadata fra andre steder, så metadata kan deles.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvorfor svarer du for ham?

Og hvorfor antager du, at jeg - som har bygget en omfattende database over film i 4K, HDR og Dolby Atmos - ikke ved, at der findes mange skiver i formatet?

Både Infuse og Kodi kan hente metadata fra andre steder, så metadata kan deles.
havde ikke lige fået skrevet "ikke", er ændret nu.

Det mere den måde du skriver på, med at han sikkert ikke nogle film i atmos med trueHD. Der får det til at lyde der nærmest ingen film er på blu-ray i atmos.

Ja det kan de. Kodi er ikke bare sådan lige at få til at sync. Mellem enheder, og jeg har også hørt historier om infuse, der har sync problemer mellem enheder.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: mskp
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg er personligt gået væk fra Plex efter at have brugt det tidligere. Plex er blevet noget væsentlig andet end den afspiller til lokal media, det engang var. Har du overvejet Kodi (kun Shield) eller Infuse (kun Apple TV)? Her behøver du ikke at opsætte en streamingserver med filerne til dekodning/transkodning osv. Kodi og Infuse kan læse direkte fra en netværksopkoblet harddisk (f.eks. sat til router) og så foregår de tunge opgaver på hhv. Shield eller Apple TV, som begge er mere end kraftige nok til at varetage de opgaver - og ofte bedre til videorelaterede opgaver end den Plex-server der skulle køre i den anden ende.

Jeg synes det er svært at vurdere, hvor mange lokale mkv rips trådstarteren forventer at skulle se. Jeg benytter en kombination af Plex og Kodi på Nvidia Shield Pro 2019 da ingen af løsningerne kan det hele - desværre:

  • Kun Kodi kan finde ud af at afspille DSD multi-channel filer
  • Indtil videre kan kun Kodi afspille DTS-HD, 96 KHz (men nyeste Plex beta kan godt)
  • Kun Plex kan afspille Dolby Vision fra MKV filer på Nvidia Shield (dog er der en beta version af Kodi, der muligvis kan)
  • Der er nogle high bit rate Atmos titler som Kodi ikke kan afspille. Eksempelvis Beatles - Abbey Road. Det kan Plex godt finde ud af
  • Plex har den fordel at synkronisering af metadata - herunder også, hvor man er kommet til i en film eller serie - kan ske på tværs af enheder. Derfor bruger jeg Plex sammen med Infuse på mine ATVer

Så jeg synes ikke det ene eller det andet er entydigt bedst. Jeg ville ønske der var een løsning, der bare var klart bedst, men sådan er det IMHO ikke endnu.


-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: transporter
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Jeg synes det er svært at vurdere, hvor mange lokale mkv rips trådstarteren forventer at skulle se.


Jeg forventer at se cirka 0 lokale mkv rips Smile

Det er endnu ikke lykkedes mig at få lånt min kammerats Apple TV til testning, men håber på, at det bliver snart. Så kan vi forhåbentlig komme nærmere en beslutning.



Skrevet af: mskp
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Jeg forventer at se cirka 0 lokale mkv rips Smile

Det er endnu ikke lykkedes mig at få lånt min kammerats Apple TV til testning, men håber på, at det bliver snart. Så kan vi forhåbentlig komme nærmere en beslutning.

Haha, så er det sgu lidt overkill, det som vi sidder og nørder med her. Hvis det primært er til streaming tjenester og det som de kan tilbyde i form af billede og lyd så køb en ATV 4K. Den er fantastisk og har apps til stort set alt.


-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.
I denne tråd snakker vi shield vs apple tv4k, så pak lige gaming væk, og gem det til konsol forummet.


Siger en som ALDRIG kunne finde på at køre ud af en tangent som ikke omhandler det oprindelige spørgsmål i en tråd......Dead
måske har den person lært noget

Mon dog......

Fra trådstarters første indlæg: "Vi har ingen rips eller andre medier, som skal afspilles. Forskellige lydformater er ikke afgørende."


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:15
Trakt, der findes som plugin til Plex, Kodi og Infuse, kan synkronisere kiggehistorik, afspilningssted og andre ting på tværs af enheder. Hvis man ikke har lokale metadata på filmene, så kan man opsætte de forskellige apps til at hente automatisk fra flere databaser, bl.a. themoviedb.com.

Support af Dolby Vision metadata i .mkv er en nylig udvikling, så hvis man ikke vil rippe om igen, så har man nok ikke fået det med i sin .mkv. Support skal lige rulle ud til de forskellige apps. Hvis man vil afspille Dolby Vision så husk sondringen mellem et-lags (single-layer) og to-lags (dual-layer) Dolby Vision. Men ellers falder videoen jo typisk bare tilbage på HDR10-format - det er sjældent et stort tab. Infuse har understøttet Dolby Vision (et-lags) siden midten af 2019, så to-lags vil falde tilbage på HDR10. Plex har andre begrænsninger ift. profil-support i Dolby Vision.

Den perfekte afspiller-app findes ikke, nej, ligesom den perfekte boks ikke findes. Jeg synes bare personligt, at Plex er blevet en træg løsning. Jeg synes samtidig, at det er mere oplagt at de tunge opgaver sker ovre på boksen, nu hvor bokse har fået muskler.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:17
Det er fordi vi taler i 2 spor.

Trådstarter er bedst tjent med Apple TV 4K, baseret på ønskerne delt her.

Highway spurgte senere ind til lokal afspilning. Det er det som de seneste par siden har handlet om. For Highways vedkommende er løsningen nok Shield 2019 Pro, men jeg synes stadig der bør overvejes om Plex er vejen frem.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: mskp
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 09:28
Fair nok. Jeg tror ikke  vi er uenige. Det er langt henad vejen et spørgsmål om personlige præferencer. Jeg bruger som nævnt et mix af bokse og apps. Men ville da ønske, at der var en universel løsning som gav optimal kvalitet og brugeroplevelse.

-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.

Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.

HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning.
I denne tråd snakker vi shield vs apple tv4k, så pak lige gaming væk, og gem det til konsol forummet.


Siger en som ALDRIG kunne finde på at køre ud af en tangent som ikke omhandler det oprindelige spørgsmål i en tråd......Dead
måske har den person lært noget


Mon dog......

Fra trådstarters første indlæg: "<span style=": rgb254, 254, 254;">Vi har ingen rips eller andre medier, som skal afspilles. Forskellige lydformater er ikke afgørende."</span>
som Rasmus skrev. Tråd starter skal kun bruge til streaming.

Og Highway 2 på side 7 spurgte til lokal fil streaming, og det er det, de sidste par side har handlet om

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Highway 2
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 13:42
Jeg har faktisk overvejet at sætte ekstern HDD direkte i router. Så dele data lokalt. Mine rips er mkv 1:1. Kun dvd rips indtil nu. Ellers er det blue Ray. Jeg synes bare jeg mangler backup med den løsning....


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Highway 2 Highway 2 skrev:

Jeg har faktisk overvejet at sætte ekstern HDD direkte i router. Så dele data lokalt. Mine rips er mkv 1:1. Kun dvd rips indtil nu. Ellers er det blue Ray. Jeg synes bare jeg mangler backup med den løsning....


Jeg ville anbefale dig at bruge shield tv som plexserver, og sætte hdd til shield i stedet og sd kort til udvidet lager til plex dataen.

Backup af film er dyrt. Da man skal have sammen lagerplads to gange. Ved ikke om du på sigt køber en nas med to eller flere diske i, så de kan lave data sikkerhed, ved at hvis den ene disk går, så kan du bare skifte den, og så kører du videre som intet var hent.(det er dog ikke en backup)

ville anbefale dig at kører dvd filmene igennem handbrake på preset HQ25p
så du kan bruge AI upscaleren i shielden. For en flot dvd film, og den upscaler, slår alt andet form for upscaling


-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Dkiceman
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 20:04
jeg bruger den løsning med jeg har en HDD direkte i min router...

Til det bruger jeg Apple TV 4K og INFUSE app, den æder alt som i alt ude at brokke sig.. uanset om det er ISO, m2ts eller andet så kører alt perfekt, uanset størrelse og format.. har brugt det nu i knap 2 år vel aldrig stødt på problemer...

betydelig skønnere end at ha en plex server kørende konstant


Skrevet af: leif sønderlund
Skrevet den: 10-Februar-2021 kl. 23:21
er Nvidia shild bedre til at opskalere dvd, end bruge den indbyggede fra en topmodel fladskærm fra sony eller samsung



Print side | Luk vindue