Print side | Luk vindue

Nyt tv efter 10 år

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162806
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 22:31


Emne: Nyt tv efter 10 år
Skrevet af: JacobH
Emne: Nyt tv efter 10 år
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 14:13
Hej,

Jeg har et gammelt Sony 55NX723, som jeg har været rigtig glad for. Også selvom det ikke har givet det bedste billede til vores streamingbehov i flere år nu. Men et nyere og bedre tv lokker. 55 eller 65 tommer.

Jeg har kigget på Samsung Q95T, som jeg godt kan lide pga. One Connect og mulighed for montering helt fladt på væggen. 

Jeg kan dog læse, at mange anbefaler LG CX. Og det ser også lækkert ud. 

Men hvad passer bedst til mit behov?

Vi streamer alt. TV 2 Play, DR, Netflix, Viaplay, HBO og mere. Vi ser meget sport (primært Formel 1) og film/serier. Pt. gennem vores Apple tv-boks. 

Vi har en stor og til tider lys stue. Vi lever med vores gamle Sony, så måske lysstyrken på OLED også er til at leve med. Jeg ved ikke, hvor stor forskellen er. Men vi kan ikke lukke for alle lysindfald, så det må ikke være værre end det gamle Sony. 

Da vi havde plasma, var jeg ret nervøs for burn-in, men jeg ved reelt ikke, hvor stort problemet er med OLED. 

Nogle videoer YouTube påstår, at man næsten ikke kan se forskel på de to tv (hvilket taler for Samsung), mens andre siger, at der er kæmpe forskel (hvilket taler for OLED). 

Budgettet er omkring de 15.000.

Jeg håber på et par gode råd til at tage den rigtige beslutning :-)

//Jacob





Svar:
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 14:56
Målt på billedkvalitet er der meget stor forskel. Vi taler reelt så godt som markedets bedste billedkvalitet (LG CX) kontra billedkvalitet i middelklassen (Samsung Q95T).

Målt på billedkvalitet står Q95T dårligt i sammenligningen med mindre du kan få den markant billigere end LG CX. Samsung Q95T kan reelt heller ikke fremvise HDR, hvilket mere og mere indhold udgives i.

Der er forskel på TV-platformene i skærmene, webOS kontra Tizen, men hvis du bruger Apple TV, så spiller det ingen rolle. Samsungs eksterne One Connect-boks er smart, synes jeg, men er dog også blevet en stor kasse i seneste udgaver.

Der er risiko for burn-in på OLED, særligt på de første generationer. Producenterne hævder, at risikoen er kraftigt formindsket i de nyere generationer, men reelt ved vi der jo ikke før der er gået nogle år og køberne kan melde tilbage.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 15:11
JacobH_ du nævner billedkvalitet i forhold til streaming. Der skal du bare være klar over,at der kan være nogle kvalitets-issues,som intet TV kan rette op på . Jeg tænker først og fremmest live-sport via streaming, som i rigtigt mange tilfælde er en temmelig tvivlsom oplevelse . 
Ellers har Rasmus givet dig svar på hvad der er det absolut bedste udgangspunkt lige nu.Hvis ikke du har været der, bør du gå over på hans site Flatpanels.dk, og læse nogle test. Og i langt de fleste stue miljøer vil OLED’s lysoutput forøvrigt være mere end godkendt . . 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af JacobH JacobH skrev:

Vi har en stor og til tider lys stue.


Hvilket absolut ikke er noget problem er for et OLED tv.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JacobH
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 15:48
Hej alle,

Tusind tak for svar. Både på billedkvalitet og mht. lysstyrke på OLED. Det er virkelig brugbart. 

Jeg ved godt, at sport ikke er den bedste oplevelse på streaming, men det er bare sådan, det er. Som sportsjournalist ser jeg meget sport, særligt motorsport, og jeg kan leve med det på mit gamle Sony, så det går nok også på et nyt tv :-)

Det er mere film og serier, hvor kvaliteten gerne må være god. 

Prismæssigt ligger de to tv jo tæt op ad hinanden, så det taler jo for LG. Er dette egentligt det “normale” LG CX:  https://www.bilka.dk/produkter/lg-55-oled-tv-oled55cx6/100535259/" rel="nofollow - https://www.bilka.dk/produkter/lg-55-oled-tv-oled55cx6/100535259/

Det ender jo nok med OLED. Men er der andre end LG, jeg burde overveje? Jeg har læst i timevis på Rasmus’ fine hjemmeside, der er virkelig god og informativ, og der bliver også talt godt om Philips OLED. 

Og så må jeg arbejde på at slappe af mht. burn-in :-) På plasma kunne man få lidt beskyttelse ved at “køre  tv’et til” i de første timer. Gælder det for OLED?

Endnu engang - stor tak!


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 15:57
alle nye OLED er utrolig meget ens da paneler kommer fra samme fabrik

Så kun med meget trænet øjne eller måle udstyr kan forskelle påvises.

Men der er meget andet at tage stilling til ved køb af tv

Hdmi indgange og versioner 
Styresystem 




Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 16:16
Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.


Skrevet af: OleA
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 16:27
jeg har selv Panasonic, som jeg er meget tilfreds med. Det er dog lidt dyrere end LG. 

Du kan få 65” LG til 15000

https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/153748/lg-65-cx-4k-oled-tv-oled65cx-2020" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/153748/lg-65-cx-4k-oled-tv-oled65cx-2020



-------------
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.





Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-Februar-2021 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.



Jeg er godt klar over du ikke er enig, det kan jeg jo læse ud fra din generalisering, at alle Oled TV skulle præstere ens fordi alle paneler kommer fra LG. Det viser jo bare din uvidenhed om at der er forskel på “billedmotorer” eller processorer i de forskellige TV. Har du selv et Oled TV, og i så fald hvilket?

Jeg kan ikke henvise til nogen test der underbygger mine egne betragtninger. Du kan se det som en nyttig brugeroplysning af en der har ejet flere Oled TV.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.



Jeg er godt klar over du ikke er enig, det kan jeg jo læse ud fra din generalisering, at alle Oled TV skulle præstere ens fordi alle paneler kommer fra LG. Det viser jo bare din uvidenhed om at der er forskel på “billedmotorer” eller processorer i de forskellige TV. Har du selv et Oled TV, og i så fald hvilket?

Jeg kan ikke henvise til nogen test der underbygger mine egne betragtninger. Du kan se det som en nyttig brugeroplysning af en der har ejet flere Oled TV.

Man kan til gengæld læse at du gør dig en del i "HIFI-begreber" som hverken kan verificeres eller falcificeres fordi de grundlæggende er substans- og definitionsløse. Det er HIFIbavl om igen, bare applikeret på billede.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 07:02
Til Munch

Jeg ejer flere OLED TV 

Modellerne er fra LG og Panasonic      så er det på plads 
Og de blev ikke købt i går Wink

Vi er bare ikke enig i dine "varme" påstande


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 09:52
Jeg berører åbenbart et ømtåleligt emne, når jeg påstår Panasonic’s to seneste årgange Oled TV har varmt billede ift de andres analyserende billede. Det kan bruges til inspiration, når man er træt af at se folks hudorme i ansigter i close-ups. Derfor er jeg glad for mit billede på mit GZ2000, bare min mening når eksperterne ikke synes forskellen er værd at fremhæve.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:11
Normalt vil jeg ikke mere blande mig i den type af diskussioner, for det er helt håbløst, for der kommer intet ud af skyttegravs krigen.

Jeg vil dog mene, at der er forkel i billedet, også på OLED TV. Hvis der ikke var forskel, kunne vi alle jo bare smutte i Elgiganten og hente et LG OLED TV til 9000.

Forskellene ligger for mig i hvorledes producenten har prioriteret deres billede og dermed deres billede processor. Og til en vis grad deres efterbehandling af skærmteknologien.  F.eks. er visse af LG´s high-end TV bedre end andres, når det kommer til gameing, hvor LG flere gange har høstet palmerne.

Når det kommer til f.eks. visning af film, så er det Panasonic der løber med palmerne, det siger alle de seriøse tests.

Jeg indrømmer gerne at jeg i over et år ikke har set på forskellige OLED tv pga. Corona. så her falder min viden til kort. Men jeg kan dog læse hvilke TV der over en bred kam af eksperterne prioriteres - og til hvad.   


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JacobH JacobH skrev:

Vi har en stor og til tider lys stue.


Hvilket absolut ikke er noget problem er for et OLED tv.


Klaus


Det er Flatpanels ikke helt enig i.

Billedet herunder viser Q90R til venstre og et 2018-OLED-panel til højre.


https://www.flatpanels.dk/billeder/Samsung_Q90R_large_24.jpg" rel="nofollow">Samsung Q90R test


Hvor man jo nok normalvis ville sigte efter, at skabe så gunstige omgivelser, som muligt til TV-kigning, så vil man med Q90R være så frit stillet, at man kan bruge skærmen under stort set alle omstændigheder. Det er lidt som med støjreducerende hovedtelefoner - hvis du SKAL lytte til musik i støjende omgivelser, så er det oftest mere fordelagtigt, hvis hovedtelefonerne kan reducere støjen end hvis de ikke kan.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:35
Det er to 2018 TV og begge er slukkede. Testen viser ikke lysoutput i tændt tilstand i lys stue. For Oled TV’s vedkommende er lysoutput væsentligt højere i 2020 modelkerne end i 2018.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg vil dog mene, at der er forkel i billedet, også på OLED TV. Hvis der ikke var forskel, kunne vi alle jo bare smutte i Elgiganten og hente et LG OLED TV til 9000.


Jeg er naturligvis enig i, at billedkvaliteten er det vigtigste ved et TV, men der er masser af andre egenskaber der skal tages i betragtning så et TV køb passer ind i ens personlige smag.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er to 2018 TV og begge er slukkede. Testen viser ikke lysoutput i tændt tilstand i lys stue. For Oled TV’s vedkommende er lysoutput væsentligt højere i 2020 modelkerne end i 2018.


Ja, billedet viser blot hvor stor forskellen er på spejleffekten på de to skærme. Det er værd at tage i betragtning hvis man har kraftigt lysindfald fra f.eks. vinduer.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er to 2018 TV og begge er slukkede. Testen viser ikke lysoutput i tændt tilstand i lys stue. For Oled TV’s vedkommende er lysoutput væsentligt højere i 2020 modelkerne end i 2018.


Ja, billedet viser blot hvor stor forskellen er på spejleffekten på de to skærme. Det er værd at tage i betragtning hvis man har kraftigt lysindfald fra f.eks. vinduer.

Flemming
Det er og fint at vide at når TV er slukket, sidder man over for et spejl. Men når et Oled TV er tændt, er der ingen spejling, du kan ikke se et spejlbillede fordi Oled er så lysstærkt at der ikke er blegede farver og manglende kontrast, som vi husker fra plasma TV. 


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er og fint at vide at når TV er slukket, sidder man over for et spejl. Men når et Oled TV er tændt, er der ingen spejling, du kan ikke se et spejlbillede fordi Oled er så lysstærkt at der ikke er blegede farver og manglende kontrast, som vi husker fra plasma TV. 


Du har åbenbart ikke læst hvad Flatpanels skriver under billedet. Jeg refererer blot hvad de skriver i testen. Jeg har ikke selv nogen af de nævnte TV og mine egne udtalelser er derfor generelle.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 11:16
Bundniveauet er bare så højt på OLED, at (billed)forskellene op til reference modellerne er meget dyrt købt - og for almen brugere knapt synligt . Men forskel er der . . 
Som tidligere nævnt, så vil OLEDs lysoutput være mere end godkendt i langt de fleste stuemiljøer . Har man seriøs lysforurening i stuen, ville jeg nok forsøge at kompensere med andre midler end valg af tv . . 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er og fint at vide at når TV er slukket, sidder man over for et spejl. Men når et Oled TV er tændt, er der ingen spejling, du kan ikke se et spejlbillede fordi Oled er så lysstærkt at der ikke er blegede farver og manglende kontrast, som vi husker fra plasma TV. 


Du har åbenbart ikke læst hvad Flatpanels skriver under billedet. Jeg refererer blot hvad de skriver i testen. Jeg har ikke selv nogen af de nævnte TV og mine egne udtalelser er derfor generelle.

Flemming
Jo det er teksten jeg går op imod. Den er skrevet i 2018, og udviklingen har overhalet forskellen. Jeg har selv haft LCD/LED TV efter Plasma TV, og det var virkeligt en omvæltning i lysoutput, men desværre også introduktion af en masse billedfejl, som jo er kendte og accepterede i LCD/LED. 

Derfor vil jeg bare pointere at det ser anderledes ud idag. Oled er lige så lysstærkt som LCD/LED, og derfor er der intet issue i en lys stue når man vælger et Oled TV, intet!


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 12:00
hvis du ikke havde burnin problemer med det tidligere plasma vil du sikkert heller ikke opleve noget på OLED, og med streaming i dag er problemet med kanal logoer fra plasma tiden jo også væk.
Hvis det er samme stue som du tidligere har kunne bruge et plasma tv i bør du heller ikke være bekymret over lysstyrke og genskin i et OLED i dag.




Skrevet af: OleA
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er to 2018 TV og begge er slukkede. Testen viser ikke lysoutput i tændt tilstand i lys stue. For Oled TV’s vedkommende er lysoutput væsentligt højere i 2020 modelkerne end i 2018.


Ja, billedet viser blot hvor stor forskellen er på spejleffekten på de to skærme. Det er værd at tage i betragtning hvis man har kraftigt lysindfald fra f.eks. vinduer.

Flemming
Det er og fint at vide at når TV er slukket, sidder man over for et spejl. Men når et Oled TV er tændt, er der ingen spejling, du kan ikke se et spejlbillede fordi Oled er så lysstærkt at der ikke er blegede farver og manglende kontrast, som vi husker fra plasma TV. 

Arg. Det er lige at stramme skruen for meget. Jeg har et Pana HZ1000 og kan godt være generet at vinduet der sidder modsat væg. Og af lys hvis jeg tænder det i mørket. 


-------------
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 13-Februar-2021 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af OleA OleA skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er to 2018 TV og begge er slukkede. Testen viser ikke lysoutput i tændt tilstand i lys stue. For Oled TV’s vedkommende er lysoutput væsentligt højere i 2020 modelkerne end i 2018.


Ja, billedet viser blot hvor stor forskellen er på spejleffekten på de to skærme. Det er værd at tage i betragtning hvis man har kraftigt lysindfald fra f.eks. vinduer.

Flemming
Det er og fint at vide at når TV er slukket, sidder man over for et spejl. Men når et Oled TV er tændt, er der ingen spejling, du kan ikke se et spejlbillede fordi Oled er så lysstærkt at der ikke er blegede farver og manglende kontrast, som vi husker fra plasma TV. 

Arg. Det er lige at stramme skruen for meget. Jeg har et Pana HZ1000 og kan godt være generet at vinduet der sidder modsat væg. Og af lys hvis jeg tænder det i mørket. 
Jamen selvfølgelig er lyskilde som et vindue lige overfor eller en lampe synlig. Jeg taler om solskin i stuen, som tidligere umuliggjorde TV kig en sommerdag. Det problem haves ikke mere med Oled TV.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg berører åbenbart et ømtåleligt emne, når jeg påstår Panasonic’s to seneste årgange Oled TV har varmt billede ift de andres analyserende billede. Det kan bruges til inspiration, når man er træt af at se folks hudorme i ansigter i close-ups. Derfor er jeg glad for mit billede på mit GZ2000, bare min mening når eksperterne ikke synes forskellen er værd at fremhæve.


Så du vil faktisk helt have et billede som skjuler detaljerne?
Kan de fleste TV ikke ødelægge billedet på den måde hvis man slår nok af deres "features" til?

Personligt vil jeg have et billede som er så tæt på kilden som muligt. Så er der hudorme, så vil jeg se dem. Er der sne, så vil jeg se en kold hvid og ikke en varm hvid.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg berører åbenbart et ømtåleligt emne, når jeg påstår Panasonic’s to seneste årgange Oled TV har varmt billede ift de andres analyserende billede. Det kan bruges til inspiration, når man er træt af at se folks hudorme i ansigter i close-ups. Derfor er jeg glad for mit billede på mit GZ2000, bare min mening når eksperterne ikke synes forskellen er værd at fremhæve.


Så du vil faktisk helt have et billede som skjuler detaljerne?
Kan de fleste TV ikke ødelægge billedet på den måde hvis man slår nok af deres "features" til?

Personligt vil jeg have et billede som er så tæt på kilden som muligt. Så er der hudorme, så vil jeg se dem. Er der sne, så vil jeg se en kold hvid og ikke en varm hvid.
Nah det er ikke det jeg vil ha, men der er en forskel i billedet fra mit tidligere Oled til mit nuværende, som gør at detaljerne stadigvæk er lige så skarpe. Den med hudormene var Svigerfar der sagde han aldrig skulle ha Oled fordi det er alt for afslørende hvor uren hud der er i ansigterne på folk. Og det synes jeg da også det er på de LG TV jeg har set. Sjovt nok er det ikke nær så generende på et Panasonic TV af nyere dato. 

Og iøvrigt har jeg alle hvide toner i sneen, der er ikke bare én kridhvid tone som på et LCD/LED.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 18:05
Eller blå sne, som TV med for kolde farver har tendens til...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Guests
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nah det er ikke det jeg vil ha, men der er en forskel i billedet fra mit tidligere Oled til mit nuværende, som gør at detaljerne stadigvæk er lige så skarpe. Den med hudormene var Svigerfar der sagde han aldrig skulle ha Oled fordi det er alt for afslørende hvor uren hud der er i ansigterne på folk. Og det synes jeg da også det er på de LG TV jeg har set. Sjovt nok er det ikke nær så generende på et Panasonic TV af nyere dato. 

Og iøvrigt har jeg alle hvide toner i sneen, der er ikke bare én kridhvid tone som på et LCD/LED.
Hvis du kan se hudorme på LG tv og ikke på Panasonic, så er det jo fordi de har et eller andet "forbedrende" filter slået til eller deres opskalering er helt af helvede til.
Fair nok man har den holding du gerne vil have det udvisket, men objektivt er billedet jo ikke korrekt hvis der på kildematerialet er hudorme på folks næser og der er så ikke er når du har indstillet TVet som du gerne vil have billedet.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Februar-2021 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nah det er ikke det jeg vil ha, men der er en forskel i billedet fra mit tidligere Oled til mit nuværende, som gør at detaljerne stadigvæk er lige så skarpe. Den med hudormene var Svigerfar der sagde han aldrig skulle ha Oled fordi det er alt for afslørende hvor uren hud der er i ansigterne på folk. Og det synes jeg da også det er på de LG TV jeg har set. Sjovt nok er det ikke nær så generende på et Panasonic TV af nyere dato. 

Og iøvrigt har jeg alle hvide toner i sneen, der er ikke bare én kridhvid tone som på et LCD/LED.
Hvis du kan se hudorme på LG tv og ikke på Panasonic, så er det jo fordi de har et eller andet "forbedrende" filter slået til eller deres opskalering er helt af helvede til.
Fair nok man har den holding du gerne vil have det udvisket, men objektivt er billedet jo ikke korrekt hvis der på kildematerialet er hudorme på folks næser og der er så ikke er når du har indstillet TVet som du gerne vil have billedet.
Nej det er professionelt kalibreret. Jeg kan ikke forklare dig forskellen, den skal opleves. Og det drejer sig slet ikke om hudorme, det var bare et sjovt eksempel fra julefrokosten, som svigerfar kom med - glem det! Panasonic GZ og HZ har den bedste billedkvalitet, det står ikke til diskussion.


Skrevet af: JacobH
Skrevet den: 15-Februar-2021 kl. 11:01
Tak til alle for hjælpen. Jeg skal vist have mig et OLED-tv :-)

Er der nogen, der har erfaring med et fornuftigt ophæng til et LG CX? Det ser jo noget anderledes med den tynde skærm i toppen og noget kraftigere i bunden. Jeg vil gerne have det forholdsvis tæt på væggen.

//Jacob Hammerholt


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 15-Februar-2021 kl. 11:39
du skal blot vælge et "slim" ophæng




Skrevet af: JacobH
Skrevet den: 12-Marts-2021 kl. 12:48
Jeg har nu haft et LG CX 65" i et par uger, og det er helt fantastisk. Tak for hjælpen til alle!

Mvh.
Jacob


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-Marts-2021 kl. 13:12
Tillykke med det nye TV, det er en wauw oplevelse ikke?


Skrevet af: JacobH
Skrevet den: 12-Marts-2021 kl. 20:00
Jo, det er virkelig noget andet :-)



Print side | Luk vindue