Nye højttaler med basport på bagsiden ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162900
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 23:35
Emne: Nye højttaler med basport på bagsiden ?
Skrevet af: gasolin
Emne: Nye højttaler med basport på bagsiden ?
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 12:39
Har lige fået et Audiovector QR 1 ind af døren og de spiller godt, lige indtil jeg spillede et bas tungt nummer, både forstærkeren og højttalerne kunne klarede det, men jeg oplevede en udsædvanlig stor mængde luft fra den lange smalle bassport i fronten (nearfield) og det kom bag på mig.
Så meget at jeg tænker jeg skulle have valgt nogen med basport på bagsiden, men med alle de her butikker som stadig er lukket og corona,covid 19 og jeg alligevel ikke kan få et sæt med hjem da jeg ikke har bil, så må man nogen gange tage chancen (efter længere research).
Forstærkeren er en Rotel A11 Tribute
Hvad vil i råde mig til, evt nogen andre højtalere ?
|
Svar:
Skrevet af: wamsler
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 13:18
er det et problem med basporten foran?
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 13:33
Lidt da et bas nummer spillet højt overaskede mig ved at have så meget luft fra basporten.
Derfor er jeg lidt i tvivl om jeg skal beholde dem
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 13:40
Når man bevæger en membran frem og tilbage i et ventileret kabinet, flyttes mængden af luft bagved membranen ud gennem porten.
Uanset hvilken højttaler (med port) du vil have til at spille det stykke musik med det samme lydtryk, vil have samme mængde luft til at flytte sig gennem porten. Det er simpel fysik og jeg kan ikke forstå hvorfor det overrasker dig.
Hvis ellers højttalerne spiller tilfredsstillende, kan jeg ikke forstå, hvorfor de skal byttes, bare fordi du har opdaget at der kommer luft ud gennem basrefleksporten..
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 14:06
Prøver lige at omformulere det.
Der kommer selvfølgelig luft ud af en basport, men det var så meget at det var vildt, ja man vil nok tænke det kun en fordel hvis jeg spiller et bass tungt nummer højt om sommeren når det er varmt
Det fik mig bare til at tænke at det ikke er perfekt hvis jeg spiller et sådan nummer højt imens jeg sidder tæt på høttalerne, for højt det kan højttalerne og min Rotel A11 tribute spille og det lyder samtidig godt, når man har sådan en kombination har man ofte tendens til at spiller lidt højt (på den positive måde).
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 14:22
Der er vel grænser for hvor højt man spiller når man sidder helt tæt på. Jeg tænker det mere er dine ører du skal bekymre dig om, end lidt luft fra porten.
Jeg husker du købte B&W - Blev du trætte af dem?
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 14:57
Lidt luft, der var sku meget
Fik jo skiftet forstærker til noget rotel A11 Tribute imens jeg havde B&W 607 (de blev solgt i går på under 2 timer for 2600kr incl fragt, havde købt dem til 3000kr med fragt for ca 3½ måneder siden (de var nye).
Jeg synes egentlig forstærkeren gav ret meget forbedring, faktisk så meget at jeg også fik mod på at skifte højtalerne.
Ville have en lidt bedre top, så noget ribbon amt diskant, QR 1 har fået gode test og selv om den ikke er helt 100% neutral,så blev det dem da jeg fandt dem som b stock til under 6000kr og selv hvis jeg skulle låne pengene ville de koste under 7500kr, som de koster det billigste sted som er topsoundhifi, alle andre steder er prisen over 8000kr.
Trods det toppen ikke er neutral ændre toppen sig ikke når jeg spiller højt, det iøvrigt også kendetegnet ved en Rotel a11 tribute, den ændre ikke lydkarakteren når man skruer højt for lyden, 70-80 ud af 100 spiller den stadig rent og klart med en god bund
Med et sæt Audiovector QR 1 med en bånddiskant kan man godt høre hvorfor de laver danmarks dyreste højtalere, R11 arrete , Raidho Td-4.8 koster ca 1.0005.000kr, børrresen 05 til 750.000kr for et sæt, Dynaudio Confidence 60 koster sølle 3000.000kr, hvor danmarks dyreste audiovector R 11 arrete koster ca 1million 449.000kr
Fandt dette som jeg vil betegne som en lille fejl i den ene bas,mellemtone enhed, som jeg også har skrevet til lydspecialisten angående, om det en ombytter eller hvad, skal jeg ikke kunne sige. Kunne ikke få det væk med en blød børste og ved at puste på det. Selv det som de har bruget til at lime kantophæget med klister, derfor er der støv på det
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 15:33
Hvis lyden er i top finder du vel ud af en diskret måde at lede luften en anden retning.
Lige efter du havde købt dine B&W havde jeg forgængeren inde at vende, B&W 685 S2. Kunne læse mig frem til de manglede noget bas i forhold til dem du havde, men generelt var de en stor skuffelse. Jeg ville ke skrive det, da det for det første ikke er de samme som dem du havde og da du allerede havde købt og var tilfreds.
Jeg oplevede lyden som rimeligt neutral, men det rykkede bare ikke noget. De gjorde som sådan ikke noget forkert, men de fik mig bare ikke til at få lyst til at lytte. ikke firdo de var skingre, men de var bare uengagerende og måske lidt kedelige. Kan du genkende nogle af elementerne?
Forstærkeren trækker normalt et sæt store gulvhøjttalere tilfredsstillende, så det var ikke pga for lidt power. Måske er jeg bare ikke til B&W, måske er den prisklasse ikke noget for mig eller måske skulle jeg have leget lidt mere med placering osv. De blev hurtigt solgt igen
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 16:26
B&W 607 kan godt lyde lidt skinger ved høj lydstyrke, efter jeg optimeret mine med hvad jeg havde og ikke havde, så lød de ganske hæderlige. Rotel a11 Tribute Topping E30,inakustik excelence usb, wbc gotham,canare 4S11,isoacoustics standere, diverse fødder,ikea skærebræt
Ser den korte udgave af Metallica - The Making Of Hardwired...To Self-Destruct (full movie ikke full documentary ca 30 min til forskel), det bare fedt at skrue op når de gir den gas, så længe forstærkeren følger med lyder det bare super rent uden nogen forvrængning før lyden er meget høj Rigtig mange har ofte en lys lyd, forskellen er så om den er lys og øretrættende eller bare er lys,livlig i toppen. B&W 606 https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1984:nrc-measurements-bowers-wilkins-606-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 16:30
Audiovector gør ikke brug af ribbon/bånd til diskanten, det er en AirMotionTransformer /AMT diskant.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 16:47
Skriver også noget ribbon amt diskant, altså jeg vil have noget båndiskant,amt og hvad de nu ellers hedder, som adam audio,dali, elac og alle de andre :) selv i deres billigste modeller gør den det godt, om end den ikke altid er neutral i lydstyrken.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 16:51
Ribbon er lig bånddiskant, og det bruger Audiovector ikke.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 20:23
gasolin skrev:
B&W 607 kan godt lyde lidt skinger ved høj lydstyrke, efter jeg optimeret mine med hvad jeg havde og ikke havde, så lød de ganske hæderlige. Rotel a11 Tribute Topping E30,inakustik excelence usb, wbc gotham,canare 4S11,isoacoustics standere, diverse fødder,ikea skærebræt
|
Hold da op. USB kabel til 400 kroner. Det er godt at der er nogen der holder gang i branchen.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 20:38
KlausDM skrev:
gasolin skrev:
B&W 607 kan godt lyde lidt skinger ved høj lydstyrke, efter jeg optimeret mine med hvad jeg havde og ikke havde, så lød de ganske hæderlige. Rotel a11 Tribute Topping E30,inakustik excelence usb, wbc gotham,canare 4S11,isoacoustics standere, diverse fødder,ikea skærebræt
|
Hold da op. USB kabel til 400 kroner. Det er godt at der er nogen der holder gang i branchen.
Klaus |
400kr er på ingen måder high end hvad prisen angår
https://www.lydspecialisten.dk/produkter/397-ansuz-usb/3562-ansuz-usb-d2-20m/" rel="nofollow - https://www.lydspecialisten.dk/produkter/397-ansuz-usb/3562-ansuz-usb-d2-20m/
https://www.futureshop.co.uk/nordost-valhalla-2-type-a-to-type-b-usb-cable" rel="nofollow - https://www.futureshop.co.uk/nordost-valhalla-2-type-a-to-type-b-usb-cable
|
Skrevet af: wamsler
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 21:31
hvad betyder B-Stock ? Jeg tænker om man så kan reklamere over den fejl?
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 21:44
wamsler skrev:
hvad betyder B-Stock ? Jeg tænker om man så kan reklamere over den fejl? |
1 gang om året køber vi alt ved Audiovector de kalder B stock De har en vild kvalitets kontrol, så er der noget er det mikroskopisk. Vi har solgt 30-40 sæt og har ikke fundet noget på noget, eller hørt om nogle der har fået noget. Eks. Hvis de ved en fejl kommet til at sende et sæt sorte i stedet for hvide til en kunde, og de sendes retur uden at have været åbnet er det er B stock. Da den har været ude af deres hænder. Osv.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Februar-2021 kl. 23:39
gasolin skrev:
400kr er på ingen måder high end hvad prisen angår
https://www.lydspecialisten.dk/produkter/397-ansuz-usb/3562-ansuz-usb-d2-20m/" rel="nofollow - https://www.lydspecialisten.dk/produkter/397-ansuz-usb/3562-ansuz-usb-d2-20m/
https://www.futureshop.co.uk/nordost-valhalla-2-type-a-to-type-b-usb-cable" rel="nofollow - https://www.futureshop.co.uk/nordost-valhalla-2-type-a-to-type-b-usb-cable
|
400 kroner er dyrt og du kan ikke høre forskel med mindre at du sammenligner med et defekt kabel.
De to andre beviser at snakeoil er guld værd!
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 04:23
De er vel næsten dyrere end guld ;)
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 10:10
Yamaha NS-555 og NS-777 har refleksporten bagpå. Der må vel kunne findes andre med bagudvendt refleksport? Da jeg købte mine fik jeg at vide, de ikke mere kunne købes i DK!! Det var de sidste, som Tricomp kunne få hjem... Kan nævnte højttalere stadig købes i DK alligevel, så er tilslutningsterminalerne altså placeret ret højt oppe på dem, i modsætning til mine gamle Jamo CBR 1302. Den ene ledning skulle lige forlænges vha. en stump ledning og en samlemuffe, da anlægget ikke kan flyttes hvorfra det står nu.
Og skulle diskanten være rigelig høj, kan man vel bare justere lidt på Treble-knappen. Det er vel det, den er der til?
Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"!
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 10:35
mnielsen skrev:
Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"!
|
Fremragende idé.
Just for info, mine Buchardt S300 Mk.2 har også basport henne agter.
Og selvom der er en meget flot bas på mine højtalere, sidder jeg ikke med tilbagestrøget hår fra basporten.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 10:47
Hother skrev:
mnielsen skrev:
Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"!
|
Fremragende idé.
Just for info, mine Buchardt S300 Mk.2 har også basport henne agter.
Og selvom der er en meget flot bas på mine højtalere, sidder jeg ikke med tilbagestrøget hår fra basporten.
|
Næh... Men nu er refleksporten jo også, som nævnt BAGPÅ! Mine højttalere er dem på billedet herunder. 777'erne var lige voldsomme nok i kabinetstørrelsen, såderfor valgte jeg 55'erne i stedet for.
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet af: pnhh
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:05
Dynaudio Excite X14 har også basport på bagsiden.
------------- Oppo 93. Lg 55 b6 Audio Classic rørforstærker 509. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Zu Audio Omen Def.
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:18
gasolin skrev:
Har lige fået et Audiovector QR 1 ind af døren og de spiller godt, lige indtil jeg spillede et bas tungt nummer, både forstærkeren og højttalerne kunne klarede det, men jeg oplevede en udsædvanlig stor mængde luft fra den lange smalle bassport i fronten (nearfield) og det kom bag på mig. | Hvorfor er det et problem?
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:21
gasolin skrev:
Har lige fået et Audiovector QR 1 ind af døren og de spiller godt, lige indtil jeg spillede et bas tungt nummer, både forstærkeren og højttalerne kunne klarede det, men jeg oplevede en udsædvanlig stor mængde luft fra den lange smalle bassport i fronten (nearfield) og det kom bag på mig.
Så meget at jeg tænker jeg skulle have valgt nogen med basport på bagsiden, men med alle de her butikker som stadig er lukket og corona,covid 19 og jeg alligevel ikke kan få et sæt med hjem da jeg ikke har bil, så må man nogen gange tage chancen (efter længere research).
Forstærkeren er en Rotel A11 Tribute
Hvad vil i råde mig til, evt nogen andre højtalere ?
|
Nu er det jo luft der flyttes, der skaber lyden. Synes selv det er skønt når man fysisk kan mærke dybbas, foretrækker dog større enheder vs basport. Men virkningen er den samme, bassen går direkte i mellemgulvet og giver en fysisk oplevelse ligesom når man er til live koncert.
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:23
Når jeg nogen gange spiller højt og der er bas tung numre så kommer der bare rigtig meget luft ud af porten.
I en anden tråd anbefalede jeg et sæt quad s-2 til en herinde, prisen var 3000kr og han købte dem og var glad for dem, nu der igen et sæt til salg for 3000kr (synes de er meget pænere i valdnød)
https://www.dba.dk/hoejttaler-quad-s-2/id-1076765357/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/hoejttaler-quad-s-2/id-1076765357/
Højtalerne som jeg har, har fået gode anmeldelser og svært at vide hvordan de lyder lige præcis med mit anlæg og rum,derfor skal,kan man også først bedømme lyden når man har fået dem og evt spillet dem til.
Har tit læst om nogen som lytter til højttalere i en butik som bliver lidt skuffet når de for dem hjem med det anlæg og rum (akustikken) man har. Man skal jo bruge dem i ens egen hjem og ikke i butikken.
Hvis jeg skal komme med et kritikpunkt af højttalerne så kan bassen godt være lidt slank, men er velkontrolleret og kan sagtens tåle noget effekt
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:23
FLarsen skrev:
gasolin skrev:
Har lige fået et Audiovector QR 1 ind af døren og de spiller godt, lige indtil jeg spillede et bas tungt nummer, både forstærkeren og højttalerne kunne klarede det, men jeg oplevede en udsædvanlig stor mængde luft fra den lange smalle bassport i fronten (nearfield) og det kom bag på mig. | Hvorfor er det et problem?
|
Ja, det må guderne vide.... Om luften skubbes ud forfra eller bagfra (ikke for at være sjov ), er vel lige meget?!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:32
For nogen er det vigtig at passporten ikke sidder på bagsiden hvis de skal stå tæt på et hjørne
Basport på bagsiden kan også gøre designet lidt mere kompakt
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 11:33
gasolin skrev:
For nogen er det vigtig at passporten ikke sidder på bagsiden hvis de skal stå tæt på et hjørne
Basport på bagsiden kan også gøre designet lidt mere kompakt |
Men din sidder jo foran, det er det du siger er problemet? På den måde kan de jo placeres som du vil?
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 12:01
gasolin skrev:
Når jeg nogen gange spiller højt og der er bas tung numre så kommer der bare rigtig meget luft ud af porten.
|
Når jeg så rykker mine DLS R66 “rundt” op spiller techno med fuld banan, så kommer der satme også rigtig meget luft ud af portene på dem!
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 12:04
gasolin skrev:
For nogen er det vigtig at passporten ikke sidder på bagsiden hvis de skal stå tæt på et hjørne |
Eller hænges op på væggen.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 12:24
Oplevede også det med luften på et sæt dali lektor, tror de vare de store 3'er
Det ødelægger det lidt når man bruger højtalkeren som nearfiled
Bortset fra et brugt sæt Quad S-2 til 3000kr (ribbon tweeter) kan jeg ikke rigtig se noget fornuftigt alternativ
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 12:31
Når du nu kender til det og ved du ikke kan lide det, hvorfor køber du så en højttaler med port foran?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 12:54
Læste ikke noget om problemet og det var nogen af de bedste nye højtalere til under 10000kr, skulle være bedre en Dynaudio evoke 10 til 9999kr for er et sæt(ifølge test ligger de desværre omkring 82 db i følsomhed), kef ls50 meta har vidst ikke så dyb bas,men skulle lyde ret godt,Elac Carina BS243.4 har et super flad frekvensgang fra den lavere mellemtone og op samt en god fyldig bund, lidt dyrere end QR 1, dali menuet 7998kr, høj kvalitet men er måske lidt lille og så havde jeg ikke flere "nye" valgmuligheder
Brugt er man jo afhængig af hvad folk vil sælge, nye er mest i disse tider om modellen er på lager
Når man køber højttalere er det jo bedste at lytte til dem med det anlæg man har og i det rum de skal bruges i, desuden er der som minimum 14 dages returret ved køb af nye højttalere som der ikke er ved at købe brugt på f.eks dba
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 15:57
mnielsen skrev:
Den ene ledning skulle lige forlænges vha. en stump ledning og en samlemuffe, da anlægget ikke kan flyttes hvorfra det står nu.
Og skulle diskanten være rigelig høj, kan man vel bare justere lidt på Treble-knappen. Det er vel det, den er der til?
Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"!
|
I mine unge dage hvor jeg forsynede mit bofællesskab med en glimrende Luxman/JBL kombi, var det mere vigtigt at der kunne spilles op til fest og højttalerne ikke stod et sted hvor de kom til skade ved fysiske udfoldelser. Hifi var ikke prioriteret. Højttalerplaceringen betød at jeg også forlængede det ene kabel med ekstra ledning og en samlemuffe. Konsekvensen var at lydniveauet var højere i den kanal uden samlemuffe på ledningen. Selvfølgelig intet problem da forstærkeren havde en balanceknap, så det kunne justeres væk. Har du tjekket om du har samme lydniveau i begge kanaler efter ti tilføjede en samlemuffe?
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 16:08
Har samme lydniveau i begge højttaler, bruger ikke samlemuffe
Der bare masser af luft fra porten nå jeg når op på 80 med elektronisk musik
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 16:25
slumbert skrev:
mnielsen skrev:
Den ene ledning skulle lige forlænges vha. en stump ledning og en samlemuffe, da anlægget ikke kan flyttes hvorfra det står nu.
Og skulle diskanten være rigelig høj, kan man vel bare justere lidt på Treble-knappen. Det er vel det, den er der til?
Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"!
|
I mine unge dage hvor jeg forsynede mit bofællesskab med en glimrende Luxman/JBL kombi, var det mere vigtigt at der kunne spilles op til fest og højttalerne ikke stod et sted hvor de kom til skade ved fysiske udfoldelser. Hifi var ikke prioriteret. Højttalerplaceringen betød at jeg også forlængede det ene kabel med ekstra ledning og en samlemuffe. Konsekvensen var at lydniveauet var højere i den kanal uden samlemuffe på ledningen. Selvfølgelig intet problem da forstærkeren havde en balanceknap, så det kunne justeres væk. Har du tjekket om du har samme lydniveau i begge kanaler efter ti tilføjede en samlemuffe?
|
Ingen forskel i lydtrykket. Der er også kun tale om ca. en halv meters forlængelse.
Men på min arbejdsplads, hvor der indtil fornyligt stod et musikanlæg henne i det ene hjørne, og den ene højttaler, ca. 20 meter væk derfra, og den anden under ti meter fra anlægget, der kunne der høres forskel, når balanceknappen stod i midterstillingen. Værkstedet er under ombygning, så ved ikke, om anlægget kommer til at stå ligesådan igen.
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 22:04
Bortset fra når der spilles høj edm, med meget bass (luft), som begge dele kan (forstærkeren og højtalerne), spiller de super (bedre end man skulle tro i forhold til målingen af frekvensgangen), rimelig følsomhed og de holde til alt jeg gir den, har dog holdt mig til max 80 ud af 100 på min rotel a11 tribute, ville dog ønske at uanset om det er en metal diskant, soft dome,amt eller ribbon diskant at man ville lave højttalere med en neutral top, som er en fordel hvis mna vil spille højt når højtaler bruges nearfield.
Max varriation på 6 db fra ca 60 til ca 11khz er også ok
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 23:17
Gasolin
Har du forsøgt at måle frekvensgangen hjemme hos dig selv? Rummet gør kæmpe froskel i forhold til de officielle målinger. Mit gæt er at du kan finde en smartphone app til at gøre det med
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 27-Februar-2021 kl. 23:32
Nej målinger af højttalerne https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1199-audiovector-qr-1" rel="nofollow - https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1199-audiovector-qr-1
Anden målinger https:// audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf" rel="nofollow - https://audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf" rel="nofollow - https://audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 03-Marts-2021 kl. 20:30
Synes lige jeg vil komme med en opdatering.
Audiovectore QR 1 blev sendt tilbage, lidt for styore lidt for meget luft når der spilels højt, måske var lyden lidt kedelig for blød jævn, der var ikke den fornemmelse når man køber noget som man er glad for og vil beholde
Fik det skøre ide at jeg ville prøve et sæt System audio Saxo 5 til 3998kr, jeg kende dem lidt i den gamle version, lidt tynd bass og kan lyde lys i det, som kan gi en åben og slank lyd som sa er kendt for, heldigvis er der buy & try hos av connection, blev betalt kontant 3998kr og jeg fik et sæt hvide som var de eneste der var på lager.
I 2021 har jeg en bedre forstærker end jeg havde den gang, har ikke de seneste 10 år haft en bedre forstærker end min rotel ra11 tribute.
De opflyder alle mine krav.
Ikke for højde/dybe, ingen huller i fronten til coveret, basport på bagsiden, opgivet til 87db, samlignet med audiovector qr 1 så spiller de ikke så højt som jeg tror skyldes saxo 5 er tættere på 8 ohm hvor QR er mere tæt på 4 end 8 ohm, 150 watt max power, holder mig til 80 ud af 100 på min forstærker og sweetspot er 70 begge dele holder til 80 ud af 100 også med edm (electronisk danse musik) og så var den til at betale.
4000kr for et sæt saxo 5 10000kr for et legend 5 og 5.2 som jeg ikke synes mange butikker har på lager, de har kun 5'erne, system audio har dog 5.2'erne på klager
Hvordan kan det være ?
Hvorfor laver system audio ikke mere noget højttalere prismæssigt imellem 4000 og 10000kr
Højttalerne er tilsluttet min rotel a11 tribute, toppping e30 dac inakustisk excellence usb kabel, wbc gotham fra dacen,Canare 4S11 højttalerkabel, de står på 135 isoacoustics standere på en lidt for højt beton flise da jeg lytter lidt tættere på bas/mellemtone enheden end midt imellem den og diskanten, de er ikke vinklet for at undgå en for meget direkte diskant.
Diskanten er livlig men bedre end jeg mindes med den gamle diskant (højttaleren med huller til front coveret), mellemtonen er behalig at lytte til selv ved høj lydstyrke med en god bredde og dybde i lyden og en velkontrolleret ikke mudre buldrende bas, måske ikke super slagkraftig og ultra dyb men mere naturlig
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 14:26
gasolin skrev:
Nej målinger af højttalerne https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1199-audiovector-qr-1" rel="nofollow - https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1199-audiovector-qr-1
Anden målinger https:// audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf" rel="nofollow - https://audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf" rel="nofollow - https://audiovector.com/wp-content/uploads/pdf/i-fidelity-QR-1-review_1.pdf
|
Det er mest fordi du går utroligt meget op i målinger, frekvenskurver o.lign. de målinger du linker til er foretaget i "perfekte" omgivelser.
Vi ved jo godt alle sammen at lyden bliver meget påvirket af miljøet, så derfor kunne det være interessant for dig hvis du selv tager nogle målinger i din egen stue hvor dit udstyr spiller. Det kan megfet vel resultere i en aha oplevelse, hvos du med forskellige placeringer, hardware osv kan syudere målingerne og spore dig ind på lige præcist hvad der er godt og dårligt.
Sanserne er en bedragerisk størrelse og har slet ikke nogen mindeværdig hukommelse i modsætning til arkiverede målinger. Det er såmænd bare en opfordring til at gå systematisk og videnskabeligt til værks, hvis du vil finde den lyd du ønsker
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 14:52
Som en i en anden tråden på en anden side skrev, det ofte kun dæmpning af rummet med diverse skum paneler med mere som gir mening hvis man vil have så neutral og god lyd som muligt når man har studio monitors.
De fleste af os har bare en alm stue hvor mange ikke lyddæmper og med hifi højtaler gir det heller ikke at lave det vilde lyddæmpning da hifi højttalere langt fra er neutrale mange er ofte fremhævet i toppen og lidt ekstra bass, der gir det bedre mening med at have højttalerene i den rette højde,vinkel,fødder, sorbotan, isoaccoustiocs standere,metal eller træ standere og så videre, i private hjem skal det ikke nødvendigvis lyder neutral og kedelig, men det skal lyde godt så man for lyst til at lytte til musik
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 15:27
gasolin skrev:
Som en i en anden tråden på en anden side skrev, det ofte kun dæmpning af rummet med diverse skum paneler med mere som gir mening hvis man vil have så neutral og god lyd som muligt når man har studio monitors.
De fleste af os har bare en alm stue hvor mange ikke lyddæmper og med hifi højtaler gir det heller ikke at lave det vilde lyddæmpning da hifi højttalere langt fra er neutrale mange er ofte fremhævet i toppen og lidt ekstra bass, der gir det bedre mening med at have højttalerene i den rette højde,vinkel,fødder, sorbotan, isoaccoustiocs standere,metal eller træ standere og så videre, i private hjem skal det ikke nødvendigvis lyder neutral og kedelig, men det skal lyde godt så man for lyst til at lytte til musik |
Pointen var at du med målinger har mulighed for at sammenligne. Du har konkret data du kan vende tilbage til så du med tiden kan se frekvenskurverne for hvad du mener lyder bedst hos dig. Det blev intet skrevet om dæmpning eller neutralitet.
Det er kun fordi sansehukommelse er bedragerisk og MEGET kortvarig. Hvis du ikke går op i målinger hos dig selv, så giver det jo heller ikke mening at gå op i studiemålinger. Faktisk bør du i stede kigge på hvor meget impedansdyk der er på forskellige højttalere, da det er her forstærkerne kan blive pressede.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 15:40
Hvornår er neutral lyd blevet kedelig, det er den gengivelse der ikke giver lyttetræthed. Og hvorfor studere andres målinger af udstyret, og derefter så beslutte, at udstyret ikke virker i ens eget setup. Her har man jo allerede fortalt sine sanser, at udstyret vil performe på en given måde i ens setup. Efter min bedste overbevisning, er man ude i en gang nocebo effekt, når man på forhånd ud fra eksterne målinger søger det negative.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 15:44
Det bevist mange gange at en neutral lyd ofte er lidt kedeligt
Ved målinger kan man do se om lyden er til den lyse side hvis ikke det er det man vil han skal have et anlæg der matcher godt eller nogen højtaler emd en slank bass hvis man har problemer med bassen, men det siger ikke noget om kvaliteten af lyden
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 15:51
Naturlig lydgengivelse kan ikke være kedelig, det må altid være et parameter, at tilstræbe en lineær frekvensgang, og lade musikerne om at gøre indspilningen spændende. Hvorfor udsætte sig for nocebo effekt, når du ikke aner hvordan en given højttaler performer i dit lytterum.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 15:57
Siger ikke det ikke vil virker men hvis en test og målinger siger at denne højttaler har en lys lyd skal man være opmærksom på det evet have et anlæg der matcher så det ikke bliver for lyst i det med mindre man går efter den lyd
Hvornår er neutral lyd blevet kedelig, det er den gengivelse der ikke giver lyttetræthed. Hvorfor har dali,system audio, b&w often en meget lys lyd
https://forums.stevehoffman.tv/threads/audiophiles-dont-really-want-neutral-audiophiles-dont-really-like-neutral.232731/" rel="nofollow - https://forums.stevehoffman.tv/threads/audiophiles-dont-really-want-neutral-audiophiles-dont-really-like-neutral.232731/
http://www.hifi-forum.de/viewthread-59-1177.html" rel="nofollow - http://www.hifi-forum.de/viewthread-59-1177.html
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 16:12
gasolin skrev:
Det bevist mange gange at en neutral lyd ofte er lidt kedeligt
Ved målinger kan man do se om lyden er til den lyse side hvis ikke det er det man vil han skal have et anlæg der matcher godt eller nogen højtaler emd en slank bass hvis man har problemer med bassen, men det siger ikke noget om kvaliteten af lyden |
Her vil jeg gerne vende tilbage til pointen. Du ved jo faktisk intet om lyden i dit eget rum. Du aner ikke hvilke frekvenser dit rum booster og dæmper.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 16:49
Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.
Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.
Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.
I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 16:53
Under hvilke forhold er testen foretaget og med hvilket forstærkerudstyr, er det en laboratorie opsætning, er det målinger “in real life”, alt vil have en indflydelse på lyden. De målinger fortæller intet om, hvordan det lyder hos dig, eller kan komme til at lyde. Vi kan tage en historie fra det virkelige liv, hvor et sæt Audiovector SR6 Avantgarde Arreté MKll indgår. De bliver ikke flyttet rundt på, intet andet udstyr end forstærkning udskiftes. Forstærker setup koster næsten på ører det samme, men lyden/gengivelsen fra højttalerne ændres fuldstændigt, som i er det overhovedet samme højttaler. Hvor ville dine frekvensmålinger kunne vise det? En laboratorie test vil selvfølgelig vise, hvor lineær frekvensgang og område, impedans og følsomhed højttaleren arbejder i, men siger intet om lyden i dit lytterum. Det eneste de målinger kan bidrage til, er din noceboeffekt.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 16:55
Mufti skrev:
Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.
Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.
Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.
I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet. |
Kan bare være svært at vide hvordan en optagelse "skal" lyde?!
Jeg har en forkærlighed for jazz og der kan være en kæmpe forskel på forskellige masters. Der findes en original presning (har ikke nogen), en analog master, en digital master, en remaseter, og de er alle blevet produceret.
Du har nok ret i at man bør tilstræbe en rimelig neutral indstilling, men rør-forstærkere farver jo f.eks. lyden mere end en klasse "D". Hvad er mest korrekt?
kan man ikke bare sige at når det kommer til lydreproduktion, er det lang hen af vejen, smag og behag?
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 17:04
Pede8000 skrev:
Mufti skrev:
Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.
Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.
Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.
I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet. |
Kan bare være svært at vide hvordan en optagelse "skal" lyde?!
Jeg har en forkærlighed for jazz og der kan være en kæmpe forskel på forskellige masters. Der findes en original presning (har ikke nogen), en analog master, en digital master, en remaseter, og de er alle blevet produceret.
Du har nok ret i at man bør tilstræbe en rimelig neutral indstilling, men rør-forstærkere farver jo f.eks. lyden mere end en klasse "D". Hvad er mest korrekt?
kan man ikke bare sige at når det kommer til lydreproduktion, er det lang hen af vejen, smag og behag? |
Det mest korrekte er det mest naturtro, og du skal du jo kende og genkende lyden fra et givent instrument, hvis du vil vide hvad der fremstår mest naturtro. Hvad en kunstner og eventuel producer tilføjer eller fjerner, er du eller anlæg ikke herre over, men med “rene” indspilninger” skal dit setup “blot” gengive det naturtro. Helt som når en billedgengiver er kalibreret, vil det gengive som et spejlbillede af virkeligheden ( forudsat kunstneren ikke har valgt, at græsplænen skal gengives rød). Alt kan være efter smag og behag, det gælder både mad, lyd og billede, men ændrer jo ikke på, at det naturtro afspejler virkeligheden.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 17:21
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere.
Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.
Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 17:56
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere.
Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.
Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
|
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 17:58
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. |
Fordi?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:01
JeTex skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere.
Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.
Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
|
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.
|
Tjek!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:25
JeTex skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere.
Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.
Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
|
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.
|
Mange studio monitors med lineær frekvensgang kan godt lyder kedligt, hvor andre studio monitors kan lyde godt (ikke lyder kedelig) selv om de ikke spiller lineært
Ved ikke hvor meget techno det er over Yello (meget dynamisk), kraftwerk og musik som det her https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:35
KlausDM skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. |
Fordi?
Klaus |
Ikke forstået? Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?
Er du sur igen?
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:38
gasolin skrev:
JeTex skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere.
Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.
Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
|
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.
|
Mange studio monitors med lineær frekvensgang kan godt lyder kedligt, hvor andre studio monitors kan lyde godt (ikke lyder kedelig) selv om de ikke spiller lineært
Ved ikke hvor meget techno det er over Yello (meget dynamisk), kraftwerk og musik som det her https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4 |
En studiemonitor der ikke gengiver korrekt, er ikke velegnet til redigering af indspilninger. En højttaler der lyder kedelig, er vel næppe på grund af lineær frekvensgang. En spaghetti carbonara kan også smage godt, hvis der er brugt fløde, men det er bare ikke en ægte carbonara. En højttaler uden lineær frekvensgang, kan også lyde godt, men nok bare ikke så naturtro.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:41
Pede8000 skrev:
KlausDM skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. |
Fordi?
Klaus |
Ikke forstået? Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?
Er du sur igen? |
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:45
Lige præcis det jeg mener.....
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 18:47
jo netop pga af en linær frekvensgang kan studio monitors lyde lidt kedelig, bare samlign med hvor mange hifi højttaler til samme pris der har et lineært frekvensgang, da hifi højttaler skal lyde så godt som muligt frem for analytisk og lineært, så har mange hifi højttaler ikke en flad frekvensgang.
Ved hifi skal lyden være så god som muligt, ved studiomonitors skal de gengive musikken sådan som den er optaget, også selv om noget lyder af lort, lyder forfærdeligt.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 19:00
Pede8000 skrev:
Ikke forstået? Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?
Er du sur igen? |
Sur - næh :-)
Hvis man hører elektronisk musik, kan man nu sagtens høre om et anlæg er neutralt eller ej, når blot man kender musikken. Der er ingen forskel til andet musik.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 21:16
gasolin skrev:
jo netop pga af en linær frekvensgang kan studio monitors lyde lidt kedelig, bare samlign med hvor mange hifi højttaler til samme pris der har et lineært frekvensgang, da hifi højttaler skal lyde så godt som muligt frem for analytisk og lineært, så har mange hifi højttaler ikke en flad frekvensgang.
Ved hifi skal lyden være så god som muligt, ved studiomonitors skal de gengive musikken sådan som den er optaget, også selv om noget lyder af lort, lyder forfærdeligt. |
En god studiemonitor er analytisk. Det vil sige den afslører fejl som forvrængning mv.
Det har intet med lineær frekvensgang at gøre.
Synes du bevæger dig ud på tynd is.
Jeg vil aldrig bedømme en højtaler på målinger. Det er en god rettesnor men ikke sandheden om lyttekvalitet.
En bils specifikationer siger intet om køreglæde.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 22:16
gasolin skrev:
Max varriation på 6 db fra ca 60 til ca 11khz er også ok
|
Er det ikke helt normalt? Mine højttalere har +/- 3dB 40Hz til 25 kHz.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 22:35
KlausDM skrev:
gasolin skrev:
Max varriation på 6 db fra ca 60 til ca 11khz er også ok
|
Er det ikke helt normalt? Mine højttalere har +/- 3dB 40Hz til 25 kHz.
Klaus |
Din højttalere er sikkert også af bedre kvalitet end dem jeg har nu
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 09:54
JeTex skrev:
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt. |
Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik
Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 09:58
hele den her debat om studiemonitors er lidt ved siden af. Ja de skal være liniære, men det er ofte en sandhed med modifikationer. Eksempelvis er Avantone/Auratone meget anderkendte. Det er meget præcise men dækker et relativt lille område, hvor de så virkeligt shiner og er gode ti at mikse vokal på i mellemtoneområdet.
Som jeg ser det så kan studiøjttalere mangle lidt klang, netop fordi det er vigtige at man kan skelne små forskelle meget præcist i produktionen, hvilket måske går lidt ud over klang og transientgengivelse.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 10:10
slumbert skrev:
JeTex skrev:
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt. |
Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik
Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar. |
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter). Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 13:15
@JeTex.
Mange 80-90ér produktioner er lidt tyndbenede i f.eks. bassen, det var sådan man foretrak det den gang. Når der kommer reissues/ remasters, lyder de anderledesrobuste i bassen, hvilken bas lyder mest korrekt? Det er sgu ikke nemt at afgøre.
Vi ved alle hvordan en bas lyder, men hvor dyb skal den være? En produktion er kun så "god" som den produceres. Det er der det hele starter, men producere/ lydteknikere har jo også en præference, og det er ikke nødvendigvis at ramme den mest naturlige lyd. Vil du justere dig ud af det?
Herudover farver forstærkeren også i visse tilfælde lyden. Jeg foretrækker den neutrale lyd, man ofte oplever i en klasse D forstærker, det gør du ikke. Hvad kommer tættest på det oprindelige udtryk?
Men ja, igen, jeg foretrækker personlig også den klare neutrale lyd.
Dog kan DSP være en kæmpe hjælp, når man som jeg, skal indsætte en subwoofer i et stereo setup. Her var RoomPerfect særdeles velkomment! Det lyder fantastisk!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 13:43
Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af. Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb. Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er. Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro. Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 13:48
JeTex skrev:
slumbert skrev:
JeTex skrev:
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt. |
Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik
Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar. |
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter). Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg.
|
Nu var det dig der nævnte producerens ører. Du ved lige så lidt om hvordan guitaren har lydt i hans studie, som en "computergenereret " lyd.
KAn du give eksempler på computergeneret musik. Er en trommelyd fra qbase computergenereret?
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 14:02
@JeTex.
Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen.
Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!
Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor.
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 14:03
JeTex skrev:
Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af.Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb. Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er. Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro. Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens. |
Har du hørt jeff rowland Class D ?
https://www.youtube.com/watch?v=jhsO0NRp1P0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=jhsO0NRp1P0
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 18:26
Pede8000 skrev:
@JeTex.
Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen tel:10000-20000" rel="nofollow - 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen.
Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!
Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor.
|
Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 18:27
gasolin skrev:
JeTex skrev:
Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af.Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb. Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er. Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro. Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens. |
Har du hørt jeff rowland Class D ?
https://www.youtube.com/watch?v=jhsO0NRp1P0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=jhsO0NRp1P0 |
Nej det har jeg ikke.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 18:30
JeTex skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex.
Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen tel:10000-20000" rel="nofollow - 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen.
Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!
Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor.
|
Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.
|
Korrekt billede kan måles og sammenholdes med industriens standarder. Lyd kan ikke på samme måde bedømmes ved målinger.
Tror jeg slutter her, det kører lidt i ring, lige på det med korrekt lyd. Vi kommer ikke rigtigt ud af stedet.
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 18:46
slumbert skrev:
JeTex skrev:
slumbert skrev:
JeTex skrev:
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt. |
Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik
Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar. |
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter). Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg.
|
Nu var det dig der nævnte producerens ører. Du ved lige så lidt om hvordan guitaren har lydt i hans studie, som en "computergenereret " lyd.
KAn du give eksempler på computergeneret musik. Er en trommelyd fra qbase computergenereret? |
Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt. Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment. Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”). Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 19:05
Pede8000 skrev:
JeTex skrev:
Pede8000 skrev:
@JeTex.
Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen tel:10000-20000" rel="nofollow - 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen.
Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!
Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor.
|
Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.
|
Korrekt billede kan måles og sammenholdes med industriens standarder. Lyd kan ikke på samme måde bedømmes ved målinger.
Tror jeg slutter her, det kører lidt i ring, lige på det med korrekt lyd. Vi kommer ikke rigtigt ud af stedet. |
Der findes da målestandarder for lydgengivelse, hvor der skal opfyldes visse krav. De er dog aldrig blevet skærpet/forbedret, siden industrien indførte dem i 1950’erne.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 19:33
JeTex skrev:
Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt. Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment. Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”). Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).
|
Jeg kan se du blev lidt fornærmet, men du svarer jo faktisk ikke rigtigt. Det er fint at skriver computergenereret musik, men langt det meste musik i dag har været gennem digitale filtre og er på den vis computergenereret. Dertil er musikken formet af diverse wauwwauw pedaler og andre analoge anordninger der former lyden.
Den er lidt billigt bare at skrive computergenereret musik. Der er keyboars, synsthesizere og alverdens andre ting der bliver benyttet.
Hvis vi så endelig skal tale akustiske instrumenter hvor indspilningerne ikke er efterbehandlet, så man kan høre hvordan instrumenterne lyder, fordi man kende dem i virkeligheden, så må man da lige støtte sig til musikerne som er ret hurtige til at sige at alle guitarer og andre instrumenter har deres egen unikke lyd.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 19:57
Enig med Slumbert, hvis budskabet er, at der ikke på samme måde findes målbar facitliste for lyd, som der gør for billede . .
Til gengæld enig med JeTex, hvis holdningen (mellem linierne)er,at computere er mere destruktive for musik end positivt bidragende . .
Eneste gang jeg oplevede Prince live overraskede han i introen med at bekendtgøre noget i retning af : " Ladies and Gentlemen we don’t use computers at all,only instruments - hope you like it . . "
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 20:59
slumbert skrev:
JeTex skrev:
Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt. Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment. Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”). Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).
|
Jeg kan se du blev lidt fornærmet, men du svarer jo faktisk ikke rigtigt. Det er fint at skriver computergenereret musik, men langt det meste musik i dag har været gennem digitale filtre og er på den vis computergenereret. Dertil er musikken formet af diverse wauwwauw pedaler og andre analoge anordninger der former lyden.
Den er lidt billigt bare at skrive computergenereret musik. Der er keyboars, synsthesizere og alverdens andre ting der bliver benyttet.
Hvis vi så endelig skal tale akustiske instrumenter hvor indspilningerne ikke er efterbehandlet, så man kan høre hvordan instrumenterne lyder, fordi man kende dem i virkeligheden, så må man da lige støtte sig til musikerne som er ret hurtige til at sige at alle guitarer og andre instrumenter har deres egen unikke lyd.
|
Fornærmet, ikke i nærheden, nærmere forundret. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du ganske udmærket ved hvad der menes, når termen computergenereret musik/kunstværker bruges. Og du kan nævne alle mulige instrumenter, der er opfundet i nyere tid, og kan efterligne akustiske instrumenter i alle afskygninger, og som måske ikke lyder helt som originalinstrumentet. De kan såmænd også lyde som alt andet end genkendelige akustiske instrumenter, hvor det måske bliver sværere eller måske umuligt, at vide hvordan det skal lyde. Og så er der genkendelige instrumenter, hvor kunstner eller producer har skamredet optagelsen i diverse computere, filtre osv, her kan det jo også være svært at snakke om naturtro lyd. Et strengeinstrument med resonanskasse lavet på naturens egne råmaterialer, vil vel i et eller andet omfang på mikrodetaljeniveau, fremstå med egen unik lyd. Men vil det ændre på, at det lyder naturtro, næppe.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 21:49
Jetex
Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener med computergenereret musik.
Vi andre ved jo strengt taget heller ikke hvordan Maria Callas skal lyde og vi aner intet om hvordan Miles Davis lød live, so blev optaget med det udstyr de havde dengang.
Bare fordi en akustisk "ren" optagelse af en guitar lyder 100% naturligt på et anlæg betyder det slet ikke at netop den guitar rent faktisk har den lyd i virkeligheden. For at sige at anlægget gengiver lyden naturtro, så skal man kende den bestemte guitar, og de stemmer der synger.
Min pointe er at det er lige så specifikt, som den computergenererede musik produceren hører i studiet.
Jeg siger jo ikke at det kan lyde virkeligt godt, men er bare ikke enig med dig.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 22:18
Bølgen af "un-plugged" i slut80’erne var i min verden en erkendelse af, at - fra nu af tar computerne over i alle leddene .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 23:07
slumbert skrev:
Jetex
Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener med computergenereret musik.
Vi andre ved jo strengt taget heller ikke hvordan Maria Callas skal lyde og vi aner intet om hvordan Miles Davis lød live, so blev optaget med det udstyr de havde dengang.
Bare fordi en akustisk "ren" optagelse af en guitar lyder 100% naturligt på et anlæg betyder det slet ikke at netop den guitar rent faktisk har den lyd i virkeligheden. For at sige at anlægget gengiver lyden naturtro, så skal man kende den bestemte guitar, og de stemmer der synger.
Min pointe er at det er lige så specifikt, som den computergenererede musik produceren hører i studiet.
Jeg siger jo ikke at det kan lyde virkeligt godt, men er bare ikke enig med dig.
|
Musik / toner der frembringes af andet end akustiske instrumenter, dermed ikke sagt, at en elektrisk guitar (samt andre instrumenter i den kategori), er lig en computer. Men meningen med beskrivelsen var, at musik tilvejebragt helt eller delvist elektronisk, kan være umuligt at kategorisere naturligt/naturtro, og måske ikke genkendelig, kan jo være første gang “instrumentet” høres. Og medgivet, computergenereret, nok lidt for uspecifik. Er jo lidt svært, at sige, at det smager som jordbær, hvis et jordbær aldrig har været smagt. Se nu rundede du kriteriet for begrebet High Fidelity i din søgen efter stemmen/lyden på Callas og Davis, der var et af kravene, at den gengivet musik skulle lyde som under optagelsen, altså dermed et krav til optageudstyr og gengivelse. Så lidt groft skitseret, lyden af en specifik sangstemme behøvede du ikke at kende i virkeligheden, for specifikationen sagde “skal gengives og lyde som under indspilningen”. Så her må vi stole blindt på, at stemmen lød sådan, og håbe på, at vores setup gengiver det korrekt. Men en sangstemme kan alligevel godt lyde unaturlig - ved et bevidst valg. Tag blot en indspilning fra 1965 “Girl Happy” med Elvis Presley, hvor sangstemmen til tider har et fast pitch i omegnen af 9 %. Det er udenfor High Fidelity normen, hvis det skal gengives som indspilningen, for det var ikke Elvis der sang hurtigere, men en producer med en underlig beslutning. Her behøver man ikke, at kende sangstemmen i virkeligheden, for det lyder ganske unaturligt.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 05-Marts-2021 kl. 23:24
JeTex skrev:
slumbert skrev:
Jetex
Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener med computergenereret musik.
Vi andre ved jo strengt taget heller ikke hvordan Maria Callas skal lyde og vi aner intet om hvordan Miles Davis lød live, so blev optaget med det udstyr de havde dengang.
Bare fordi en akustisk "ren" optagelse af en guitar lyder 100% naturligt på et anlæg betyder det slet ikke at netop den guitar rent faktisk har den lyd i virkeligheden. For at sige at anlægget gengiver lyden naturtro, så skal man kende den bestemte guitar, og de stemmer der synger.
Min pointe er at det er lige så specifikt, som den computergenererede musik produceren hører i studiet.
Jeg siger jo ikke at det kan lyde virkeligt godt, men er bare ikke enig med dig.
|
Musik / toner der frembringes af andet end akustiske instrumenter, dermed ikke sagt, at en elektrisk guitar (samt andre instrumenter i den kategori), er lig en computer. Men meningen med beskrivelsen var, at musik tilvejebragt helt eller delvist elektronisk, kan være umuligt at kategorisere naturligt/naturtro, og måske ikke genkendelig, kan jo være første gang “instrumentet” høres. Og medgivet, computergenereret, nok lidt for uspecifik. Er jo lidt svært, at sige, at det smager som jordbær, hvis et jordbær aldrig har været smagt. Se nu rundede du kriteriet for begrebet High Fidelity i din søgen efter stemmen/lyden på Callas og Davis, der var et af kravene, at den gengivet musik skulle lyde som under optagelsen, altså dermed et krav til optageudstyr og gengivelse. Så lidt groft skitseret, lyden af en specifik sangstemme behøvede du ikke at kende i virkeligheden, for specifikationen sagde “skal gengives og lyde som under indspilningen”. Så her må vi stole blindt på, at stemmen lød sådan, og håbe på, at vores setup gengiver det korrekt. Men en sangstemme kan alligevel godt lyde unaturlig - ved et bevidst valg. Tag blot en indspilning fra 1965 “Girl Happy” med Elvis Presley, hvor sangstemmen til tider har et fast pitch i omegnen af 9 %. Det er udenfor High Fidelity normen, hvis det skal gengives som indspilningen, for det var ikke Elvis der sang hurtigere, men en producer med en underlig beslutning. Her behøver man ikke, at kende sangstemmen i virkeligheden, for det lyder ganske unaturligt. |
Vi kan da også vende den om. Computermusik eller digital musik om man vil er helt fra start til slut digitalt. Det er en langt binær sekvens som ikke bliver ændret af noget som helst analogt på noget tidpunkt. Benytter man udstyr der eliminerer jitter og en digital forstærker, så sker ændringen til analog først til allersidst i processen, når signalt skal sendes til højttaleren. Ingen akustisk indspilning kan her ligge tættere på hvad kunstneren oprindeligt ønskede det skulle lyde som om. Kunstneren skal sådan set bare oplyse om dimensionerne på sit lyttelokale og hvilke højttalere der er benyttet, hvis nogen skulle ønske sig en 100% naturtro gengivelse af værket.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
|