Print side | Luk vindue

Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162933
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 14:21


Emne: Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin
Skrevet af: Benny From
Emne: Overvejer nyt oled tv, men hvad med genskin
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 13:04
Som overskriften siger, så overvejer jeg et ny oled tv.

Men da vi var på besøg hos Power i Holbæk i går og så på skærmene, så var der meget genskin / reflekser fra på skærmene fra deres lys i butikken. 

Vi har en relativ meget lys stue, så der kan forekomme en del lys, solskin igennem vores store vinduer, som ligger direkte mod syd, og det kommer aldrig på tale at sætte mørklægningsgardiner op.

Sælgeren deroppe mente, at vi i stedet for skulle se på almindelige LED tv

Men da der en del brugere, som erfaringen med OLED skærme, som kan udtale sig meget konkret om det er større problem på Oled end på LED



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 13:12
Blanke paneler vil altid have reflexer/genskin af omgivelserne ved de beskrevne omstendigheder, har det selv dog minimeret ved at TVet er vippet nogle grader ned, og et rullegardin tager sig af det resterende.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 13:13
OLED har laveste refleksionsgrad blandt skærmtyper (det er målbart, hvis man vil eftertjekke), ud over de særlige anti-refleksfiltre på de dyreste LCD-modeller fra Samsung. Dette filter tager dog fra skærmlyset, så ulempen er et noget højere strømforbrug og ikke samme høje billedkvalitet.

De andre LCD-modeller har ikke lavere reflektionsniveau og fordi LCD består af flere lag, så vil refleksionerne også gå i billedet og sænke billedkvaliteten. Der findes ikke LED TV på forbrugermarkedet.

Fordi OLED viser perfekt sort, så bliver reflektioner dog tydeligere, når der er sorte sekvenser i filmscenerne.

Personligt oplever jeg ikke store gener ved at bruge OLED i en meget oplyst stue, og det gør det bedre i en oplyst stue end vores foregående LCD og plasma TV. Husk på at kunstigt ovenlys i butikker kan give andre forhold end hjemme i stuen, når man er ude og kigge.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 14:22
Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue. Plasma og LCD har væsentligt større problemer.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.
Tror problemet er at du lavede en generel udtalelse på baggrund af en personlig use-case. 

Til OP: jeg har OLED, og min oplevelse er at der er genskin fra tændte lamper. I praksis har jeg bare rykket nogle lamper lidt og dermed reduceret problemet til et fint acceptabelt niveau. 
Men som munch beskriver, er der forskellig oplevelser: YMMV. 


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.

Så skulle du nok have skrevet "Reflektioner i mit Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue".

Alle OLED jeg har set - inkl. mit eget - har refleksioner/genskin (også når det er tændt). Ikke noget stort problem (efter min mening), men at sige det er nærmest ikke eksisterende, passer simpelthen ikke.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan siges helt kort: Reflektioner i et Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue.

Det passer jo ikke... De er blandt de mindst reflekterende, men "nærmest ikke eksisterende" er noget sludder. Sådanne udmeldinger giver OP falske forhåbninger.
Hvad er der i vejen med det, det er min oplevelse. Jeg ser ingen reflektioner når TV er tændt, til gengæld er det et stort spejl når det er slukket.

Så skulle du nok have skrevet "Reflektioner i mit Oled er nærmest ikke eksisterende selv i en lys stue".

Alle OLED jeg har set - inkl. mit eget - har refleksioner/genskin (også når det er tændt). Ikke noget stort problem (efter min mening), men at sige det er nærmest ikke eksisterende, passer simpelthen ikke.
Hvad med “næsten”? Tror faktisk også det var det jeg mente.


Skrevet af: mskp
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 18:10
IMHO: Hvis man køber et OLED TV så er man interesseret i at få et godt billede. Hvis der er meget lyst i rummet så får du ikke en særlig god oplevelse uanset hvilken teknologi du vælger. Så hvis det overhovedet er muligt så find en måde at begrænse lyset i rummet. Ellers er det et spørgsmål om at acceptere at film (specielt med mange mørke scener) skal ses om aftenen. 
Er det helt umuligt at gøre rummet nogenlunde mørkt så køb et lysstærkt TV. Dvs. noget andet end OLED. 
Min mening  - som allerede sagt. 


-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 21:26
Jeg har et Panasonic OLED og er ikke synderligt generet - dog kan det som sommeren godt være noget, men så bruger jeg dag indstillingen i stedet for nat og så er det fint igen.


Skrevet af: Perif
Skrevet den: 02-Marts-2021 kl. 22:37
Der er forskel på de forskellige OLED paneler mht. genskin (læs anmeldelser om dette), så sådan helt objektivt skal du kigge på forskellige paneler placeret samme sted for at danne dig en mening. Du har formodentlig ikke samme overbelysning fra alle sider i din stue som du oplever i en forretning, så hvad du ser der er ikke "rigtigt".
Jeg har et LG OLED og lys fra vinduer både til højre, venstre og bag hvilket ikke generer mig. Jeg har så også en standerlampe placeret ved siden af sofaen, og ja, det er selvvalgt dumt for den kan godt ses i mørke scener om aftenen i panelet - men lampen kan så slukkes Smile


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 03-Marts-2021 kl. 09:52
Mit LG OLED har mindre genskin end mit tidligere LG plasma, både slukket og tændt.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 03-Marts-2021 kl. 10:09
Mine LG OLEDs (LG C7 & LG B9s) har væsentligt mindre genskin end mine tidligere plasma tv's fra Panasonic og Samsung. En lampe placeret foran skærmen bag ved "se-positionen" er dog ganske tydelig og skal slukkes. Betydelig aften/eftermiddagssol ind fra siden gør at man skal skrue lidt ekstra op for lysstyrken. Jeg anvender her profilen "ISF/Ekspert Lys" og skruer lige 5-10% op for lys og farve-styrke.

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 03-Marts-2021 kl. 18:11
Havde kortvejet et LG OLED, synes at det var sammenligneligt med et Panasonic Plasma - ikke noget jeg ville blive voldsomt irriteret af i det daglige - at retention så var værre end på et halvgammelt plasma kunne jeg ikke affinde mig med.


Skrevet af: Nille44
Skrevet den: 04-Marts-2021 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Havde kortvejet et LG OLED, synes at det var sammenligneligt med et Panasonic Plasma - ikke noget jeg ville blive voldsomt irriteret af i det daglige - at retention så var værre end på et halvgammelt plasma kunne jeg ikke affinde mig med.

Sikke noget vås. Tror du står ret så alene med den påstand. 

Har lige udskiftet mit Panasonic 50VT20 3D fra 2010 til LG billigeste oled skærm 55BX og springet er mindst lige så stort som da jeg erstattede min 32 tommer Phillips billedrørs TV med mit førnævnte Panasonic plasma, og jeg mener seriøst at det er på alle parametre at forbedringen er tydelig. 
Billedet, lysstyrken, designet og selv lyden er markant bedre. 


-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll



Print side | Luk vindue