Print side | Luk vindue

LGs nye LCD skærme

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16295
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 20:27

Emne: LGs nye LCD skærme
Skrevet af: Olzini
Emne: LGs nye LCD skærme
Skrevet den: 15-Oktober-2006 kl. 23:49
Jeg har kigget på LGs nye LCD skærm LB2RF der findes i en 42" og 47"
udgave. Når jeg læser om dem lyder de helt fantastiske og de ulemper
der tidligere har været med LCD skærme skulle være væk.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, så nu spørger jeg forummet
om jeg kan stole på fabrikantens lovprisninger. De skriver blandt andet...

De har "højst mulig billedspecifikation, både to megapixels og 120 Hz,
den kombinationen er LG den første med i verden"De har forbedrede
opdateringer, fra 50 Hz som alle nutidens LCD-tv har til 100 Hz (120 Hz
NTSC). Opdateringerne indebærer en total eliminering af skygger som
hidtil har været LCD-krystallernes akilleshæl."

Det er lidt mere teknisk end jeg kan være med til så nu håber jeg på jeres
hjælp....

-------------
Jan Olsen

Svar:
Skrevet af: Colakanin
Skrevet den: 16-Oktober-2006 kl. 19:05
er med på en lytter?

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 16-Oktober-2006 kl. 19:13

Du kan kun stole på én - dig selv

Skrevet af: CleoA
Skrevet den: 17-Oktober-2006 kl. 01:51

Oprindeligt skrevet af Olzini Olzini skrev:

Det er lidt mere teknisk end jeg kan være med til så nu håber jeg på jeres
hjælp....

Jeg havde selv forsøgt at tale "warmt" for LB2RF skærmene  http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15624&KW=lb2rf&TPN=5 - her men det handlede nu mest om 1080p spørgsmålet. Og det er nok ikke altid "tekniske data" bakker op om hvor godt billedet ser ud i virkeligheden.

Men, tidligere blev det hurtigt bragt op, at lcd skærme ikke skulle kunne "måle sig" med en lignende plasmaskærm. Nu skal det lige siges, at en "lignende" plasmaskærm med 1080p pt. kun findes i Pioneers PDP-5000EX, der koster omkring de kr.70.000,-. Ikke destro mindre, lcd vs. plasma var så blevet til spørgmålet. Og jeg kan da også se argumenterne for og imod. Men jeg er egentlig ikke så sikker længere, at de nyere lcd skærme, som f.eks. lb2rf'erne, ikke kan måle sig, selv imod en god plasmaskærm.

Jeg kan nu sige, at jeg har (flere gange) været nede i den lokale fona og el-el-efanten for at "studere" lcd vs. plasma... et spørgsmål man sikkert ikke kommer uden om alligevel (herinde, i hvertfald,) bliver bragt på banen i denne tråd også. Personligt har jeg meget svært ved at se en betydelig fordel i plasmaskærmene, i forhold til lcd. Et overordnet bud, fra mig, lyder på, at plasma er mere kontrastrige, men farverne ser relativt ens ud - efter min mening. Om 1080p bliver en afgørende faktor, har jeg ikke besluttet endnu. En ting er dog sikker... mit næste tv SKAL tage imod et ægte 1080p signal, men om det så står med eller uden skalering f.eks. 1920*1080 (uden) eller 1365*768/1024*1080 (med), er jeg ikke sikker på kommer til at gøre en forskel eller ej.

Dertil, ved jeg ikke med sikkerhed om 50/60Hz -> 100/120Hz "dobblet op" skulle gøre billedet bedre, men vil da tro på, at det gør en forskel fra tidligere problemer med opdateringshastigheder begrænset til 8 ms på lcd.

Nå, men jeg tror også, at vi nok bliver nødt til at vente indtil LB2RF modellerne rent faktisk lander i butikkerne, før en egentlig sammenligning med plasma, i alt retfærdighed, kan udføres. Det bliver en spændende dag

Jeg er selv rimeligt tændt på disse nye LG skærme, da jeg står med et ønske om at afskifte mit gamle CRT snarest, for netop at udnytte mit C MORE HD (hulk, hulk), samt benytte min pc til tv.

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Du kan kun stole på én - dig selv

Jeg vil derfor give nextgeneration ret i, som mange andre her på recordere.dk sikkert også vil fortælle dig, at det handler om at "se" skærmen, evt. sammenligne lys/farve i filmscener, med analogt signal samt hvordan du syntes tv'ets funktioner/design m.m., tager sig ud i forhold til dine forventninger og pengepung

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 17-Oktober-2006 kl. 09:06
En ting er dog sikker... mit næste tv SKAL tage imod et ægte 1080p signal

Der er andre der styrter ud og køber 720p skærme inden konkurrencen og sælgerne tvinger markedet over i 1080p skærme, så 720p ikke fås mere

Fra tidligere tråd om netop dette emne; De kloge siger at SD og 720p signal står generelt bedre på en 720p end på en 1080p fladskærm. DR og andre vil mange år frem sende i SD, og når de begynder at sende i HD blir det i 720p. Fremtidige blu-ray DVD afspillere etc. vil også kunne levere et 720p. Den afstand man normalt vil sidde fra sin fladskærm er over den grænse hvor man kan se forskel på 1080p og 720p visning.

De kloge siger at man er ikke sikker på om de nuværende 1080p fladskærme på markedet er kompatibel med den blu-ray 1080p standard der endnu ikke er fastlagt.

Print side | Luk vindue