Print side | Luk vindue

Dali Phantom S-180 erfaringer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=162962
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 07:28


Emne: Dali Phantom S-180 erfaringer
Skrevet af: Potter
Emne: Dali Phantom S-180 erfaringer
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 09:37
Jeg går i tankerne om at udskifte mine L C R til forhåbenligt noget bedre end nuværende, men jeg er låst på at at det skal være On-Wall, eller der kan måske monteres en hylde i stedet og benytte nogle bookshelf højtalere, men ryggen på dem kommer helt ind til væggen.

Har haft MK S300 hjemme og lytte på, de rigtig fine til surround alene og spiller sindsygt højt, men til hifi lytning falder de desværre ikke i min smag og er enlig også lidt for klodset, men det er er en anden sag.

Så så jeg dem fra Dali af, men jeg har ingen erfaringer med dem

Evt. andre der har nogle ideer til on wall løsninger?

Jeg har også set på: Legasy Audio on wall, men de findes ikke ikke umiddelbart i europa

http://www.legacyaudio.com/products/view/silhouette/" rel="nofollow - https://www.legacyaudio.com/products/view/silhouette/


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |



Svar:
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 10:06
Dali Phantom højttaleren er det ikke en in wall model, Dali Oberon er en on wall. Men der findes jo et hav af producenter, der har on wall højttalere på programmet. 
Et lille Googleopslag giver masser af ideer, endda på en del danske salgssites. Et lille udpluk af on wall muligheder, KEF, System Audio, DALI, Audiovector, JAMO, og listen er uendelig lang. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 10:41
Har du hørt Lyngdorf FR-1 on-wall? 

Det selvfølgelig ikke sikkert at det er for dig, men i mine øre er de bedre end nogen Dali on-wall.
Men jeg synes generet at Dali er meget skinger når de bliver presset lidt



Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Dali Phantom højttaleren er det ikke en in wall model, Dali Oberon er en on wall. Men der findes jo et hav af producenter, der har on wall højttalere på programmet. 
Et lille Googleopslag giver masser af ideer, endda på en del danske salgssites. Et lille udpluk af on wall muligheder, KEF, System Audio, DALI, Audiovector, JAMO, og listen er uendelig lang. 

Jo Dali Phantom er in-wall, men man kan købe en ramme så de bliver on-wall.

Det er nok rigtig at der findes mange on wall modeler, men jeg leder efter nogle som også kan levere lidt bund, og så skal de kunne spille! Du ved sikkert godt hvad jeg mener med, at spille.Wink
Men skal dog også kunne benyttes til surround.
De nye on wall fra SA kan slet ikke det samme som mine nuværende SA Exact

60Hz og ned klares fra nogle high-end subs.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Har du hørt Lyngdorf FR-1 on-wall? 

Det selvfølgelig ikke sikkert at det er for dig, men i mine øre er de bedre end nogen Dali on-wall.
Men jeg synes generet at Dali er meget skinger når de bliver presset lidt

+1. Du skal høre dem, de lyder som om de er meeget større, og der savnes ikke stram bas.
https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/7-vghjttalere/lyngdorf-fr-1/" rel="nofollow - https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/7-vghjttalere/lyngdorf-fr-1/


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Har du hørt Lyngdorf FR-1 on-wall? 

Det selvfølgelig ikke sikkert at det er for dig, men i mine øre er de bedre end nogen Dali on-wall.
Men jeg synes generet at Dali er meget skinger når de bliver presset lidt

+1. Du skal høre dem, de lyder som om de er meeget større, og der savnes ikke stram bas.
https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/7-vghjttalere/lyngdorf-fr-1/" rel="nofollow - https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/7-vghjttalere/lyngdorf-fr-1/
Nej har ikke hørt dem, endnu.... Men jeg har dem dog på min listeBig smile

Men det vil være imponerende til den pris de har, hvis lyden fra FR-1 er på højde selv med bookself eller on-wall/ in-wall der måske 2 - 3 eller 4 gange så dyr.

Det skal ikke være for analytisk men velspillende med gode detaljer, der skal være noget brede og dybde og meget gerne noget åbenhed og være bare lidt transparent, hvor f.eks stemmer står skarpt og præcis, og ligeledes skal dynamik, hurtighed, attack og rytme være til stede.

Jeg har haft nogle bookshelf fra Dynaudio contour 20i med hjem, men det dutter bare ikke hos da de skal langt ud fra væggen og er fysisk svære at placere og så er de er alt alt for dybe, men for søren hvor spiller de godt, men de skal godt nok have noget saft for at lukke op.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 17:05
Højttalere som både kan surround/stereo, nedlægger du din stereo stue?
Frank


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-Marts-2021 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Højttalere som både kan surround/stereo, nedlægger du din stereo stue?
Frank
Yep, det var/ er enlig min meningEmbarrassed


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 07-Marts-2021 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Højttalere som både kan surround/stereo, nedlægger du din stereo stue?
Frank
Yep, det var/ er enlig min meningEmbarrassed
Mon ikke det bliver noget af en "kamp" hvis du skal finde noget som kan matche dine 802, eller er du klar på at træde et trin ned af hi-fi stigen?

Frank


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-Marts-2021 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Højttalere som både kan surround/stereo, nedlægger du din stereo stue?
Frank
Yep, det var/ er enlig min meningEmbarrassed
Mon ikke det bliver noget af en "kamp" hvis du skal finde noget som kan matche dine 802, eller er du klar på at træde et trin ned af hi-fi stigen?

Frank
Jo, jeg er nok blevet klar og jeg ved den er og bliver svær! 

Så jeg tager det som en udfordring, men når man ved at der vil opstå nogle kompromiser, så er den måske nemmere at slugeEmbarrassed

Jeg noget i går at høre på flere b.la. lyngforf FR og Dali phantom m375 som er en lidt billigere model end S-180 som ikke var en mulighed at høre, så jeg hørte i stedet på Dali Phantom S-80. 

Den korte, der er laaaaangt vej. Men det er også en anden lyd, og en anden lyd behøver nødvendigvis ikke at være ringere, men lige her, så er vejen altså lang....... 

Dog lidt overraskede over Lyngdorf FR1 fra mellemeste mellemtone og ned, rimelig overaskende til den pris. Men der var nu noget mere pow pow i Dali Phantom m375, udemærket til surround, men fra mellemtone og op mangler der noget, her var der f.eks. noget mere opløsning i dette område med Phantom S-80.

Jeg skal lytte på dem igen, men med noget mere power i rumpen, speciel Lyngdorf FR kunne jeg godt tænke mig at høre om de lukker mere op og evt. kommer ud af busken, hvis de for en rigtig effektforstærker i rumpen

Jeg fik i øvrigt et hint om, at jeg skulle prøve at høre Elac WS 1665, jeg kender dem slet ikke

http://www.elac.com/series/on-wall/ws-1665/" rel="nofollow - https://www.elac.com/series/on-wall/ws-1665/


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-Marts-2021 kl. 20:01
Jeg kender én som har den store Dali in-wall som LCR (også placeret on-wall). Har ikke selv fået hørt hans setup , men han er meget glad for dem lydmæssigt. Kan du ikke få demo i Hifi-Klubben?

Har du kigget på Triad-højttalere? De laver en del on-wall modeller og skulle efter sigende spille fantastisk (Disclaimer: Har ikke hørt dem). JBL SCL-2 er også et bud dog lidt dyrere end det prisleje du ser på nu.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-Marts-2021 kl. 21:52
Den store Dali, det er nok 280’eren du mener, men den har jeg desværre ikke plads til umiddelbart.
Men finder en afdeling hvor de har lillebroren S-180 udstillet.
Triad og JBL’erne ser nu ret spændende ud, men jeg tror der bliver for meget kun bio lyd i dem. 
De JBL spiller garanteret sindssygt højt.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 08-Marts-2021 kl. 08:23
Fandt denne, og endda en ret interessant liste i pdf fra geckohomecinema

Det er en rangering/ sammenligning af 12 forskellige systemer inkl. SteinwayLyngdorf. måske lidt forsimplet, men lidt interresant alligevel selvom det nok mere bio lyd der vægtes i.

http://www.geckohomecinema.com/wp-content/uploads/2016/01/surround-system-reviews.pdf" rel="nofollow - http://www.geckohomecinema.com/wp-content/uploads/2016/01/surround-system-reviews.pdf

Her er det .f.eks. Triad - JBL Synthesis og Procella der ligger fra midten og ned i kvaliteten af lyden, men hvor f.eks. MK Sound giver mere værdi men også bedre lyd for for pengene.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 08-Marts-2021 kl. 08:32
Ham der har lavet artiklen sælger MK og Steinway Lyngdorf :) 


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 08-Marts-2021 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ham der har lavet artiklen sælger MK og Steinway Lyngdorf :) 

Ja, det er også gået op for migEmbarrassed





-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 02:08
Men jeg er nok ikke helt den rigtige at snakke 'biolyd' og 'musiklyd' med. Min erfaring siger mig, at er højttalere god, så gør den begge ting. De ulemper den har til musik, vil den også have top film og omvendt. Der er selvfølgelig nogle ulemper man bedre kan leve med til musik end film...

 Akustikken i rummet er dog en anden sag.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Min erfaring siger mig, at er højttalere god, så gør den begge ting. De ulemper den har til musik, vil den også have top film og omvendt. Der er selvfølgelig nogle ulemper man bedre kan leve med til musik end film...
Lige præcis.

Jeg skal have kikket dybere på de Dali Phantom, har læst lidt på dem. 
Det dog er mest den store S-280 som bliver omtalt i et set up hvor de fungere som FL og FR, og at man faktisk kan undervære en sub, det komme nok mere an på hvad man har eller sætter af krav til det.

Men det er nogle store drenge. Nu kan jeg desvære ikke lige finde linket, men der var en der skrev i en anmeldelse, at hvis han skulle sammenligne lyden, så var det op i mod en Epicon, eller måske i mellem en Rubicon og en Epicon. Det skal man nok tage med et gran salt, men det skal selvfølgelig afprøves hvis der er mulighed for det.

Men må se om der ikke er andre mærker som laver og kan som med Dali sammen med en ramme.




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Den store Dali, det er nok 280’eren du mener, men den har jeg desværre ikke plads til umiddelbart.
Men finder en afdeling hvor de har lillebroren S-180 udstillet.
Triad og JBL’erne ser nu ret spændende ud, men jeg tror der bliver for meget kun bio lyd i dem. 
De JBL spiller garanteret sindssygt højt.

Hejsa

Jeg har S-280 som LCR og 4 x S-180 som surrounds og surround back og så 9 stk E-80 i loftet.

Jeg er ovenud tilfreds. Jeg har haft mange højtalere før bl.a. senest nogle store custom Line Arrays og Dali'er leverer fantastisk lyd uagtet prisen.

Faktisk er S-280erne så kraftige at det fungerer godt i mit rum at dele ved 55hz. Skulle man vælge S-80 ville jeg blot prøve at dele ved fx 80-120hz, hvilket jeg tror ville være fremragende med et par gode subs.

Dali Phantom har overrasket mig så positivt at jeg beholder dem i forbindelse med min version 2.0 bio som jeg er i gang med at planlægge nu. Jeg håber Dali kommer med en Phantom serie in ceiling og forhåbentlig en seriøs in wall subwoofer til serien også.

Jeg spiller i et rum på 140m3 og de har ingen problemer med spille det op - overhovedet.

Jeg købte i øvrigt Phantom Frames som jeg malede sorte til at montere i. LCR er bag et lærred, men også i frames fra Dali.

Jeg fik demo af S-280 på deres rejsesæt, ved ikke om de stadig har det? De faciliterede det hvert fald for mig.

Held og lykke.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Den store Dali, det er nok 280’eren du mener, men den har jeg desværre ikke plads til umiddelbart.
Men finder en afdeling hvor de har lillebroren S-180 udstillet.
Triad og JBL’erne ser nu ret spændende ud, men jeg tror der bliver for meget kun bio lyd i dem. 
De JBL spiller garanteret sindssygt højt.

Hejsa

Jeg har S-280 som LCR og 4 x S-180 som surrounds og surround back og så 9 stk E-80 i loftet.

Jeg er ovenud tilfreds. Jeg har haft mange højtalere før bl.a. senest nogle store custom Line Arrays og Dali'er leverer fantastisk lyd uagtet prisen.

Faktisk er S-280erne så kraftige at det fungerer godt i mit rum at dele ved 55hz. Skulle man vælge S-80 ville jeg blot prøve at dele ved fx 80-120hz, hvilket jeg tror ville være fremragende med et par gode subs.

Dali Phantom har overrasket mig så positivt at jeg beholder dem i forbindelse med min version 2.0 bio som jeg er i gang med at planlægge nu. Jeg håber Dali kommer med en Phantom serie in ceiling og forhåbentlig en seriøs in wall subwoofer til serien også.

Jeg spiller i et rum på 140m3 og de har ingen problemer med spille det op - overhovedet.

Jeg købte i øvrigt Phantom Frames som jeg malede sorte til at montere i. LCR er bag et lærred, men også i frames fra Dali.

Jeg fik demo af S-280 på deres rejsesæt, ved ikke om de stadig har det? De faciliterede det hvert fald for mig.

Held og lykke.

Det var super og nyttig informationThumbs Up Takker....

Jeg har måske, kan aldrig huske det... men omkring 35-38m2 i stuen med loft til kip, syns dog at 280'eren måske bliver for voldsom sådan ren visuelt, så jeg forstiller mig 3 stk. 180'ere til L C R. og dele ved måske 60 eller 70hz. hvis 180erne kan følge med der nede.

Jeg har masser af tryk og kræfter fra subs under crossoverBig smile

Kan du evt. sætte lidt ord på 180 vs 280eren, tænker hvor meget mindre bund og mellemtone/ energi der i 180eren?

Loft til kip suger bassenCry



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 15:48
Jeg hørte S 280 i HI FI klubben i Aalborg, jeg var ikke imponeret over den dybde, eller mangel på samme.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 15:59
Husk at bas er det absolut sværeste at bedømme, da det er så rumafhængigt. En 18" subwoofer kan lyde som en clock-radio hvis du står det forkerte sted i rummet. 


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 16:00
Da jeg anvender S-180 som surrounds har jeg kun vurderet i den sammenhæng. Bortset fra diskanten så er S-280 jo reelt to gange S-180 - altså dobbelt op på 8" og passive 10". Dermed vil output i bas og mellemtone være største forskel.

S-280 opleves som fullrange når jeg hører musik og integrerer perfekt med subs i surround.

Uden at have testet det direkte op i mod hinanden tror jeg at S-80/180 har mindre hug i bas og mellemtone, men en del af det kan hentes ved brug af subs. S-280 opleves som stor i lyden og fylder rummet, og jeg vil antage at alt er lidt mindre med s-80/180.

Om muligt, se om du kan demo dem op i mod hinanden. Jeg er sikker på at S-280 vil tage dig med storm også uden subs.




Skrevet af: Potter
Skrevet den: 09-Marts-2021 kl. 20:45
Må se at få hørt på dem, vil godt høre hvordan der leveres power fra ca. 90hz. til ca.200hz. du ved det slam/ punch og attack ligger i det område.

Har fået et hint om at se på KEF CI5160RL In Wall og B&W CWM7.3s2 in-Wall hvis det da er muligt


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Må se at få hørt på dem, vil godt høre hvordan der leveres power fra ca. 90hz. til ca.200hz. du ved det slam/ punch og attack ligger i det område.

Har fået et hint om at se på KEF CI5160RL In Wall og B&W CWM7.3s2 in-Wall hvis det da er muligt

I mit rum, med mit udstyr har de faktisk rigtig god slam/punch. Det havde det også til den demo jeg fik.





Print side | Luk vindue