Print side | Luk vindue

Aktuel Windows opdatering - bliver ikke færdig?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163000
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 09:09


Emne: Aktuel Windows opdatering - bliver ikke færdig?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Aktuel Windows opdatering - bliver ikke færdig?
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 06:57
Hej.

De sidste par dage har der været en Windows opdatering, som man kun kan opdatere ved en genstart. (I stedet for sluk og opdatér el.lign.). Det har jeg så sat den til om aftenen, når jeg normalt ville slukke computeren inden jeg går i seng, i forventning om at computeren så ville være tændt og færdig med opdateringen om morgenen. Men om morgenen var computeren slukket og da jeg tændte for den, var der en linie på skærmen "Fortryder seneste ændringer på computeren" - eller noget i den stil. Hen på eftermiddagen fik jeg så den samme besked om at der var en opdatering som krævede genstart. Jeg gjorde det samme om aftenen og her til morgen var det, det samme. Det får mig til at tro at opdateringen ikke lykkes.

Andre der oplever det samme?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.

De sidste par dage har der været en Windows opdatering, som man kun kan opdatere ved en genstart. (I stedet for sluk og opdatér el.lign.). Det har jeg så sat den til om aftenen, når jeg normalt ville slukke computeren inden jeg går i seng, i forventning om at computeren så ville være tændt og færdig med opdateringen om morgenen. Men om morgenen var computeren slukket og da jeg tændte for den, var der en linie på skærmen "Fortryder seneste ændringer på computeren" - eller noget i den stil. Hen på eftermiddagen fik jeg så den samme besked om at der var en opdatering som krævede genstart. Jeg gjorde det samme om aftenen og her til morgen var det, det samme. Det får mig til at tro at opdateringen ikke lykkes.

Andre der oplever det samme?
Ja windows og opdateringer er en kombination der over de sidste par år altid har betydet problemer.

Har du nok ledig plads på harddisken og er du over ca 75% af max kapaciteten?


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 11:34
Tja, hvis jeg kigger på den partition, der hedder OS (C:), så har jeg 18,4 GB ledig ud af 124 GB, hvilket vel svare til omkring 85%.

Det burde vel ikke være noget problem - eller? Jeg har sådan set plads nok på harddisken til at jeg kunne udvide C-drevet til f.eks. 150 GB. Så ville jeg komme ned på 70% udnyttelse.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 17:55
Hvad er det for en opdatering ?

Personligt har jeg aldrig oplevet at man ikke kan vælge opdaterer og sluk pc

Har lige så sent som i går da jeg gik i seng opdateret min win 10 LTSC (1809) samt Win server 2016 med seneste opdateringer uden probs


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 18:32
Lige nu, når jeg tjekker, kan jeg godt vælge opdater og luk. Det har jeg ikke kunnet de sidste 2 dage.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: oleahmed
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, hvis jeg kigger på den partition, der hedder OS (C:), så har jeg 18,4 GB ledig ud af 124 GB, hvilket vel svare til omkring 85%.

Det burde vel ikke være noget problem - eller? Jeg har sådan set plads nok på harddisken til at jeg kunne udvide C-drevet til f.eks. 150 GB. Så ville jeg komme ned på 70% udnyttelse.

Kør Diskoprydning, det fjerner en del.

Gør det to gange, hvor sidste gang hedder Ryd op i systemfilerne.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.

De sidste par dage har der været en Windows opdatering, som man kun kan opdatere ved en genstart. (I stedet for sluk og opdatér el.lign.). Det har jeg så sat den til om aftenen, når jeg normalt ville slukke computeren inden jeg går i seng, i forventning om at computeren så ville være tændt og færdig med opdateringen om morgenen. Men om morgenen var computeren slukket og da jeg tændte for den, var der en linie på skærmen "Fortryder seneste ændringer på computeren" - eller noget i den stil. Hen på eftermiddagen fik jeg så den samme besked om at der var en opdatering som krævede genstart. Jeg gjorde det samme om aftenen og her til morgen var det, det samme. Det får mig til at tro at opdateringen ikke lykkes.

Andre der oplever det samme?
Prøv at deaktivere dit antivirusprogram. Det KAN til tider godt hjælpe. HUSK at genaktivere det bagefter en genstart.

Der kan også være diverse Temp-mapper i C-drevet, som skal tømmes. Dette skal gøres manuelt.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 20:22

Lokal disk

Windows

Scroll ned til SoftwareDistribution, og klik på den

Åbn Download-mappen

Marker alt, der er i Download-mappen, og slet det, der kan slettes

 

Lokal disk

Windows

Scroll ned til Temp

Åbn Temp-mappen

Marker alt, og slet, hvad der kan slettes. Resten lader du bare være…

 

I Søg, skriver du: %temp% og trykker Enter

Slet alt, der kan slettes

 

Tøm derefter, Papirkurv



-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 11-Marts-2021 kl. 21:35
Papirkurven er faktisk et godt sted at starte. Jeg tror der ligger temmeligt meget i den p.t. Har ind i mellem tænkt på at tømme den, men har ikke fået det gjort.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 15:53
Der er meget som kan gå galt i Windows Update.

Det lyder som om du har plads nok, så jeg tror ikke at det er problemet.

Der findes flere forskellige guides til at slette midlertidige filer osv.
Men jeg er lidt usikker på hvor mange af dem, som er gældende efter at Microsoft skiftede over til USOClient.

Jeg ville starte med at forsøge med SFCFix, som er et anerkendt værktøj.
Det gør en masse ting automatisk, som man ellers var nødt til at gøre manuelt.

Først så skanner det alle eksisterende opdateringer i dit system, for at kontrollere om de er korrekte.

Den vil så lave en rapport, som den efterfølgende bruger til at lave reparationer på dit system. Den laver reparationer, ved at hente de korrekte filer ned fra Microsoft.

Du kan læse mere omkring det her og hente programmet:
http://www.sysnative.com/forums/downloads/sfcfix/" rel="nofollow - https://www.sysnative.com/forums/downloads/sfcfix/

Der findes dog en problematik omkring "Recovery Partition" som kan være fyldt eller for lille.
Men det er meget bøvlet at forklare, men noget man kan kigge på hvis intet andet virker, da det sjældent er her problemet ligger.

Jeg har også oplevet enkelte opdateringer, som ikke kunne udføres imens man var i "Secure Boot"
Det var blandt andet på Dell maskiner at jeg oplevede det.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 16:24
Hej.
Ok, jeg vil tage et kig på scffix, det ser interessant ud. Der kan jo ikke ske noget ved at køre det, for at optimere computeren el.lign. Også nogle af de andre ting som andre har nævnt, for at rydde lidt op i filer, som man alligevel ikke bruger til noget, men som bare ligger og hober sig op, efter et stykke tids brug.

Men forleden dag kørte den faktisk opdateringen, med en opdater og luk computeren. Det var efter jeg havde tømt papirkurven, men om det reelt hjalp på opdateringen ved jeg ikke, selvom det ser ud til at det frigav et par GB.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.
Ok, jeg vil tage et kig på scffix, det ser interessant ud. Der kan jo ikke ske noget ved at køre det, for at optimere computeren el.lign. Også nogle af de andre ting som andre har nævnt, for at rydde lidt op i filer, som man alligevel ikke bruger til noget, men som bare ligger og hober sig op, efter et stykke tids brug.

Men forleden dag kørte den faktisk opdateringen, med en opdater og luk computeren. Det var efter jeg havde tømt papirkurven, men om det reelt hjalp på opdateringen ved jeg ikke, selvom det ser ud til at det frigav et par GB.

I Opdatering og Sikkerhed, kan du se, om den er røget ind. Du skal klikke på Vis opdateringsoversigt, og så ellers gå listen igennem.

Lykkedes det ikke denne gang heller, så prøv at deaktivér dit antivirusprogram, og så prøv nok en gang.

Der er desuden en R*Vfuld indlæg på det engelske Microsoft-forum, angående denne problematiske opdatering. Så, du er ikke alene...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tja, hvis jeg kigger på den partition, der hedder OS (C:), så har jeg 18,4 GB ledig ud af 124 GB, hvilket vel svare til omkring 85%.


Det var dog vildt som du har overfyldt dit C drev. Jeg har formentlig installeret langt flere programmer end de fleste, og der er "kun" ca 55 GB brugt på mit C drev. Tømmer du aldrig din papirkurv eller kører en diskoprydning?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 20:11
Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)


Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 13-Marts-2021 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming

Sådan har jeg det også. Jeg har i rigtigt mange år, kørt mine computere (og andres som jeg måtte have sat op), sådan at der er en C-drev partition, kun til program installationer og windows. Mens data ikke gemmes på C-drevet.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Bare som eksempel: En million billeder, der aldrig er blevet kategoriseret eller overført til ekstern harddisk, kan godt fylde en sjat ;-)


Det har du ret i, men C drevet er til Windows og programmer, ikke lagerplads. Bare min mening.
Man er lidt på skideren hvis der sker noget med Windows og man bruger drevet til lager.

Flemming
C-drevet et jo standardplacering for brugerprofilen.
Hvad skulle der ske som gør at man ikke bare kan kopiere sine data ud af sin profil inden man installerer windows igen?
Langt størstedelen af maskiner har ikke flere fysiske drev og det er bøvlet for de fleste brugere at resize en partition og lave en ekstra til data.
Ofte vil det også være mere usikkert da de færreste kan sætte rigtige fil-rettigheder på det ekstra drev og sikre sig imod utilsigtet adgang.
Antivirus programmerne skal også ændres, så de kan beskytte dine data på den nye placering, så man er beskyttet imod ransomware.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 07:48
Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

I Opdatering og Sikkerhed, kan du se, om den er røget ind. Du skal klikke på Vis opdateringsoversigt, og så ellers gå listen igennem.

Lykkedes det ikke denne gang heller, så prøv at deaktivér dit antivirusprogram, og så prøv nok en gang.

Der er desuden en R*Vfuld indlæg på det engelske Microsoft-forum, angående denne problematiske opdatering. Så, du er ikke alene...

Ok, jeg kan se at der under "Funktionsopdateringer" er en "Funktionsopdatering til Windows 10, version 20H2 (2)", der senest er forsøgt men ikke gennemført d. 10-03. Mens der under kvalitetsopdateringer er en d. 11-03 der er gennemført - som jeg nok troede var den, men det er så en anden opdatering.

Ja, jeg kan overveje at slå antivirus fra og prøve igen. Men jeg kan vel også bare afvente om ikke det løser sig af sig selv. Hvis der er andre end mig der oplever et problem, kan det jo være at Microsoft finder ud af at gøre et eller andet ved opdateringen, så den virker. Jeg har aldrig før, mig bekendt, haft problemer med windows opdateringer - at de ikke kører igennem.  :-)


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det var dog vildt som du har overfyldt dit C drev. Jeg har formentlig installeret langt flere programmer end de fleste, og der er "kun" ca 55 GB brugt på mit C drev. Tømmer du aldrig din papirkurv eller kører en diskoprydning?

Flemming

Ved ikke om det er overfyldt. Jeg har en del programmer installeret og måske også reelt flere end jeg bruger. Så hvis jeg fik tid en dag, kunne jeg sikkert godt afinstallere en del programmer som jeg måske aldrig kommer til at bruge igen. Men korrekt - jeg tror ikke at jeg i de ca. 2½ år jeg har haft denne computer har kørt en diskoprydning (eller måske en enkelt gang, husker det ikke) eller tømt papirkurven før den anden dag.  :-)

Men igen, hvis jeg fik tid til det, kunne jeg sikkert godt få ryddet lidt op på C-drevet. Og sikkert også på mine datadrev. Men det er langhåret og tidskrævende at rydde op i måske henved 24 års data af forskellig art.  :-)  Så er C-drevet lidt nemmere at overskue og måske også vigtigere.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

C-drevet et jo standardplacering for brugerprofilen.
Hvad skulle der ske som gør at man ikke bare kan kopiere sine data ud af sin profil inden man installerer windows igen?
Langt størstedelen af maskiner har ikke flere fysiske drev og det er bøvlet for de fleste brugere at resize en partition og lave en ekstra til data.
Ofte vil det også være mere usikkert da de færreste kan sætte rigtige fil-rettigheder på det ekstra drev og sikre sig imod utilsigtet adgang.
Antivirus programmerne skal også ændres, så de kan beskytte dine data på den nye placering, så man er beskyttet imod ransomware.

Det er også rigtigt. Langt de fleste computere har kun én harddisk og jeg synes at jeg kun én gang har oplevet at man under den grundlæggende installation blev spurgt om man ville dele den op i to partitioner. Så jeg vil give dig ret i at for hr og fru Jensen, er det nemmere at bruge de af windows udstukne mapper "dokumenter", "billeder" osv. Selv hvis man så faktisk på deres computer laver en data partition og forklarer hvorfor, er det ikke altid de bruger det i det daglige.

Fordelen ved partitioner er jo at hvis C-drevet bliver ramt af virus, eller man bare gerne vil re-installere computeren, så kan man gøre noget ved det, uden at tænke på at man har data, man skal gøre noget ved først.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.

De to første ting du siger er jeg helt med på. Men der plejer altid at være begge muligheder, ikke kun "opdater og genstart". Og ja, jeg tænkte også ok - så er computeren bare tændt og klar næste morgen. Men det var den så bare ikke fordi opdateringen af en endnu uvis årsag ikke var gennemført.

Nej, jeg har endnu ikke prøvet en oprydning i midlertidige mapper osv. Det har jeg ikke haft tid til. Der er andet der er vigtigere. Men en dag, hvis jeg får tid til det.  :-)


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når du klikker på "Opdater og luk", så gør computeren jo det, du har sat den til - altså, at lukke, når den er færdig med første halvleg i opdateringen... Det burde jo være klart!Big smile

Klikker du derimod "Opdater og genstart", ja - så vil den stå klar til brug næste morgen...

Men har du prøvet at rydde op i de midlertidige mapper, som beskrevet på side 1? Der kan sagten lige meget. Ikke slette selve mapperne, men blot tømme dem for hvad der måtte være i dem, og lad evt. rester blive tilbage. Der VIL være nogle ting, der ikke kan slettes.

Og, næste gang, deaktivér dit antivirusprogram. Dette plejer også at hjælpe på skidtet. Om ikke andet, så går det hurtigere, synes jeg at kunne mærke.

De to første ting du siger er jeg helt med på. Men der plejer altid at være begge muligheder, ikke kun "opdater og genstart". Og ja, jeg tænkte også ok - så er computeren bare tændt og klar næste morgen. Men det var den så bare ikke fordi opdateringen af en endnu uvis årsag ikke var gennemført.

Nej, jeg har endnu ikke prøvet en oprydning i midlertidige mapper osv. Det har jeg ikke haft tid til. Der er andet der er vigtigere. Men en dag, hvis jeg får tid til det.  :-)

Jeg kan fortælle noget dybt åndssvagt... Angående en computer, som kun har Windows' eget antiviruaprogram - Windows Defender. Dette kører normalt uden opdateringsbøvl. MEN!!! Det KAN ske, at man skal deaktivere.... Ja - rigtigt gættet! Windows Defender, for at opdatere det!! LOLLOL


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

..
Ok, jeg kan se at der under "Funktionsopdateringer" er en "Funktionsopdatering til Windows 10, version 20H2 (2)", der senest er forsøgt men ikke gennemført d. 10-03. 
Hvis det er hele Version 20H2 den forsøger at opdatere til kan det godt tage lidt tid, det er en af de store.
Du kan se din aktuelle windows 10 build udgave ved at skrive "winver" i søgefeltet og køre app. Wink


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 14-Marts-2021 kl. 12:27
Sjovt. Har lige kørt omtalte funktionsopdatering. Det tog 0,0 dut på en budget bærbar.


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 15-Marts-2021 kl. 14:57
Sidder og tænker i mit stille sind, at jeg er glad for min Mac :-)


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 15-Marts-2021 kl. 15:02
Jeg sidder i mit stille sind og tænker jeg er glad for min Windows baserede computer. Generelt er det (efter min mening) ret uproblematisk at have Windows. Det er uhyre sjældent jeg støder ind i nogen særlige problemer med Windows.

Smile  Wink


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 15-Marts-2021 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg sidder i mit stille sind og tænker jeg er glad for min Windows baserede computer. Generelt er det (efter min mening) ret uproblematisk at have Windows. Det er uhyre sjældent jeg støder ind i nogen særlige problemer med Windows.

Smile  Wink


Jeg kan ikke huske, at have haft en fejl relateret direkte til windows (altså ikke hardware fejl, eller andet software) siden windows XP.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-Marts-2021 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Sidder og tænker i mit stille sind, at jeg er glad for min Mac :-)
Apple har også fejl indimellem. Desværre så har Apple den dårlige vane at de får slettet så mange forum indlæg hos dem selv og hos andre på nettet, at det nogen gange er umuligt at finde noget brugbar information til en løsning.
Der er også et andet problem, som består i at størstedelen af macbrugere har "mindre" reel viden omkring MacOS. Det sammenkoblet med at der ofte er en mindre regulær fejlbeskrivelse tilgængelig fra Mac operativsystemet, resulterer ofte i at man måske finder en masse beskrivelser fra folk med samme problem men uden nogen løsninger.

Hvor imod man eksempelvis på Windows ofte kan gå efter en Event ID og finde brugbar information direkte fra Microsoft eller en masse andre forums.

Jeg supporterer begge dele, men oplever ikke flere fejl pr. Windows maskine end på MacOS. Til gengæld er der jo langt flere windows maskiner, så derfor hører man ofte om Windows problemer.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 22:10
Nå - men - i mellemtiden er der kørt lidt windows opdateringer. Men sidst jeg tjekkede, så det ikke ud til at denne funktionsopdatering (ny version af Windows 10) er gennemført siden sidste forsøg d. 10. marts. Men da jeg ikke længere får "tilbudt" at køre opdateringen, hvordan får jeg den så til at køre denne specifikke opdatering?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nå - men - i mellemtiden er der kørt lidt windows opdateringer. Men sidst jeg tjekkede, så det ikke ud til at denne funktionsopdatering (ny version af Windows 10) er gennemført siden sidste forsøg d. 10. marts. Men da jeg ikke længere får "tilbudt" at køre opdateringen, hvordan får jeg den så til at køre denne specifikke opdatering?


Forsvandt den efter at have søgt efter opdateringer? Er det den opdatering, som hedder KB5001649? Kig i Opdateringsoversigten. Hvis ja, så er det fordi, Microsoft har trukket den tilbage. Der var for mange verden over, som havde problemer med den, efter installationen - hvis den da i det hele taget ellers lod sig downloade!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:11
Hvis opdateringen hedder KB.....802, .....803, ....808, ....809 eller ....822, skal du bare være glad. Det var “uheldige” opdateringer der allerede er udsendt patches for at rette!


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:29
I opdateringsoversigten står der bare:
Funktionsopdateringer (1)
Funktionsopdatering til Windows 10, version 20H2 (2)
Senest mislykkede installation blev forsøgt den ‎10-‎03-‎2021-0xc1900101

Men der er en 808, der er gennemført. Og så kan jeg se, når jeg går et skridt tilbage, at der er kommet en valgfri opdatering: Samlet opdatering til Windows 10, KB5001648, som der er mulighed for at downloade og installere.

Men hvis Microsoft har trukket den tilbage som jeg ikke kunne gennemføre, så er det vel bare ok. Jeg kan jo bare lade opdateringerne kører i det omfang de kører. Det plejer jo at fungere - før eller siden. Og jeg mærker jo ikke om en opdatering ikke er gennemført i første omgang. Det specielle ved den her og årsagen til at jeg startede tråden, var bare at jeg denne gang, for en gangs skyld, kunne se, at opdateringen tilsyneladende ikke kørte som den skulle.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:47
Installér den, som venter ligenu - deaktiver først dit antivirusprogram. Så PLEJER det at gå bedre...

Efter en genstart, Klik så på Søg efter opdateringer nogle gange. Til sidst, vil den mislykkede i opdateringsoversigten forsvinde af sig selv. Det gjorde den her.

Hvordan har du det med english? Se mere om opdateringsbøvl her - du er ikke alene Beklager - et lidt langt link:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum?sort=LastReplyDate&dir=Desc&tab=All&status=all&mod=&modAge=&advFil=&postedAfter=&postedBefore=&threadType=All&isFilterExpanded=false&page=1" rel="nofollow - https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum?sort=LastReplyDate&dir=Desc&tab=All&status=all&mod=&modAge=&advFil=&postedAfter=&postedBefore=&threadType=All&isFilterExpanded=false&page=1


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:55
Ok, ser på det. English is my 2nd best sprog...   Wink   Så tak for linket. Det kan jeg jo læse, hvis jeg får lyst.  Smile

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-Marts-2021 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok, ser på det. English is my 2nd best sprog...   Wink   Så tak for linket. Det kan jeg jo læse, hvis jeg får lyst.  Smile

Det er altid et godt sted at starte, hvis man har bøvl med det elendige Windows Update. Du kan selvfølgelig også tilmelde dig Communityet, hvis lysterne er til det! Brug det engelske forum - det er bedre end det danske ditto.

Syntes ellers, man VAR blevet bedre til at lave opdateringer - nu er Microsoft igen inde i en dårlig stime.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Syntes ellers, man VAR blevet bedre til at lave opdateringer - nu er Microsoft igen inde i en dårlig stime.



Tjaaa, når nu udgangs punktet er en lorte version af Windows som man så bare laver lappeløsninger på, og så lapper på lapper på lapper, så ender det jo galt på et eller andet tidspunkt


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Syntes ellers, man VAR blevet bedre til at lave opdateringer - nu er Microsoft igen inde i en dårlig stime.



Tjaaa, når nu udgangs punktet er en lorte version af Windows som man så bare laver lappeløsninger på, og så lapper på lapper på lapper, så ender det jo galt på et eller andet tidspunkt

Ja - du har sikkert ret! Lap på lap - det eneste, der mangler, er en knap!!LOL


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:08
Og så, her en gang i foråret, så kommer en opgradering mere. Ju-huuu?

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:10
Kørte den aktuelle opdatering, kørte genstart (uden at deaktivere antivirus). No problems og gennemførte genstarten ret hurtigt.

Søgte efter opdateringer en del gange i træk, men den mislykkede opdatering forsvandt ikke fra opdaterings oversigten. Men det er jo også ligegyldigt.

Så mon ikke det er ved at være ok nu.  Smile


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kørte den aktuelle opdatering, kørte genstart (uden at deaktivere antivirus). No problems og gennemførte genstarten ret hurtigt.

Søgte efter opdateringer en del gange i træk, men den mislykkede opdatering forsvandt ikke fra opdaterings oversigten. Men det er jo også ligegyldigt.

Så mon ikke det er ved at være ok nu.  Smile

Jo... Den må vel dampe af, på et tidspunkt. Men, næste gang, du døjer, så deaktivér det antivirusprogram. Det plejer at hjælpe, og om ikke andet, så gå noget hurtigere.

Og så ellers lusk over på det engelske Microsoft-forum. Det KUNNE jo være, andre også døjer...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Lap på lap

Er det ikke sex i lapland?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Lap på lap

Er det ikke sex i lapland?


Klaus
LOLLOLLOL

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Syntes ellers, man VAR blevet bedre til at lave opdateringer - nu er Microsoft igen inde i en dårlig stime.



Tjaaa, når nu udgangs punktet er en lorte version af Windows som man så bare laver lappeløsninger på, og så lapper på lapper på lapper, så ender det jo galt på et eller andet tidspunkt

Øh nå! Har på intet tidspunkt oplevet problemer, på min efterhånden meget gamle, hjemmebyggede, PC. Har kørt Windows perfekt alle årene.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Syntes ellers, man VAR blevet bedre til at lave opdateringer - nu er Microsoft igen inde i en dårlig stime.



Tjaaa, når nu udgangs punktet er en lorte version af Windows som man så bare laver lappeløsninger på, og så lapper på lapper på lapper, så ender det jo galt på et eller andet tidspunkt

Øh nå! Har på intet tidspunkt oplevet problemer, på min efterhånden meget gamle, hjemmebyggede, PC. Har kørt Windows perfekt alle årene.

For nogle, ingen problemer - for andre, problemer en gang imellem.  Og når nu, Microsoft trækker fejlslagne opdateringer tilbage, så må der vel være noget om snakken? At det ikke ALTID virker.

Har du prøvet at se i det engelske Microsoft-forum, som jeg linkede til, tidligere? Der er i TONSVIS af indlæg om, at l*rtet ikke funker.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 11:48
Selvfølgelig kan man risikere at noget går galt med så meget hardware på markedet. Windows 10 understøtter jo alt fra Core 2 op til de nyeste CPU'er med tilhørende udstyr. Det er trods alt et span på 15 år.

Den seneste marts update har givet mig en del problemer på arbejdet, da den crasher maskinerne, hvis man bruger bestemte printere fra Kyocera, Ricoh og Dymo.
Så jeg måtte i fredags sørge for at der kom en "out of band" opdatering på alle maskinerne, for at løse problemet.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Grnkjr0
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 19:50
Hej

Faktisk har jeg forsøgt at installere seneste Windows 10 opdatering 3 gange - hver gang med det resultat, at lyden forsvandt til mine højtalere. Det skal bemærkes, at jeg har et eksternt lydkort og et 5.1 lydsystem tilsluttet min PC.

Kunne ikke få computeren til at genkende mine højtalerere - lige meget hvad jeg gjorde - og jeg har altså haft computere igennem 25 år, jeg selv har samlet, så har rimelig meget styr på det. 

Men seneste opdatering fra Windows 10, kunne jeg ikke finde ud af, hvad som var galt med. 

Så har pauset opdateringen indtil viderere.....

Mvh Poul Wink


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Hej

Faktisk har jeg forsøgt at installere seneste Windows 10 opdatering 3 gange - hver gang med det resultat, at lyden forsvandt til mine højtalere. Det skal bemærkes, at jeg har et eksternt lydkort og et 5.1 lydsystem tilsluttet min PC.

Kunne ikke få computeren til at genkende mine højtalerere - lige meget hvad jeg gjorde - og jeg har altså haft computere igennem 25 år, jeg selv har samlet, så har rimelig meget styr på det. 

Men seneste opdatering fra Windows 10, kunne jeg ikke finde ud af, hvad som var galt med. 

Så har pauset opdateringen indtil viderere.....

Mvh Poul Wink

Hvad, hvis du prøvede at installere skidtet (opdateringen) igen, og så efter genstarten gik på lydkortproducentens hjemmeside og tog seneste lyddriver? Kunne det være en mulighed?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Marts-2021 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Hej

Faktisk har jeg forsøgt at installere seneste Windows 10 opdatering 3 gange - hver gang med det resultat, at lyden forsvandt til mine højtalere. Det skal bemærkes, at jeg har et eksternt lydkort og et 5.1 lydsystem tilsluttet min PC.

Kunne ikke få computeren til at genkende mine højtalerere - lige meget hvad jeg gjorde - og jeg har altså haft computere igennem 25 år, jeg selv har samlet, så har rimelig meget styr på det. 

Men seneste opdatering fra Windows 10, kunne jeg ikke finde ud af, hvad som var galt med. 

Så har pauset opdateringen indtil viderere.....

Mvh Poul Wink

Hvad, hvis du prøvede at installere skidtet (opdateringen) igen, og så efter genstarten gik på lydkortproducentens hjemmeside og tog seneste lyddriver? Kunne det være en mulighed?
Jeg ville gætte på at han har vendt de mest oplagte muligheder, når han har haft computer igennem 25 år.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Print side | Luk vindue