Har haft en sag hvor en kunde mente deres TV ikke virkede, da det ikke kunne koble på wifi. Det havde virket, men hoppede nu af netværket. Det viser sig at tv’et Philips 65PUS7303 ikke kan modtage wifi på 5ghz på de høje kanaler i frekvensbåndet. Det kan udelukkende modtage på de første kanaler. På 2.4 kan det modtage på alle 13 kanaler. Kundens router er blevet opdateret. Fra at have to netværk “wifinet2,4” og “wifinet5” har man nu kun eet net, som automatisk skifter mellem de to bånd. Så sender routeren lige pludselig ud på 5 GHz på de høje kanaler. Det gør at tv’et ikke kan modtage wifi.😒 kunden tror selfølgelig at tv’et er gået i stykker. Løsning: gik ind i routeren og fjernede styringen til automatisk skift mellem 2,4 og 5 GHz. Lavede navnet på 2,4 netværket om. Nu har kunden fast 2 forskellige net. TV bliver koblet op på det “nye” 2,4 GHz net.
Så havde jeg rent tilfældigt nogenlunde samme sag. Denne gang med et Samsung TV. Her var det nok at genstarte routeren, da tv’et så koblede på en anden kanal.
Så to forskellige TV, hvis wifimodtagere angiveligt ikke er glade for de høje kanaler på 5 GHz. Mit spørgsmål er: er det en trend fra de forskellige producenter af TV, at man lægger sig på de første kanaler på 5 GHz båndet? Og i så fald hvorfor?
|