Print side | Luk vindue

Mørke områder "blinker" på mit TV :(

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16314
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 20:06

Emne: Mørke områder "blinker" på mit TV :(
Skrevet af: Bobcat3003
Emne: Mørke områder "blinker" på mit TV :(
Skrevet den: 16-Oktober-2006 kl. 18:32

Hejsa!

Jeg har et lille spørgsmål, er det normalt at billedet på en LCD skærm "blinker"? Nu skal jeg nok uddybe det.

For noget tid siden opdagede jeg, at mit fjernsyn (Toshiba 32WL66 - fra fælleskøbet) i mørke områder, ikke kunne fastholde en bestemt lysstyrke, men skruede hele tiden op og ned for lyset i disse områder. Jeg lå mærke til det da jeg havde sat et xbox 360 spil på pause, og billede i baggrunden var et væg med skygger som stod og "blinkede".
Efter jeg har lagt mærke til det ser jeg det bare konstant, både i spil og dvd film. Det er ikke så markant når billedet bevæger sig, men når man f.eks. ser en samtale i en film, står stille i et spil eller sådan noget, er det helt tydeligt at de mørke områder skifter farve... Så nu spørger jeg bare om det er helt normalt, eller om det er en fejl i TV'et? Jeg må jo nok indrømme at det irritere mig pænt meget nu.

Jeg kunne muligvis godt optage en lille film med det, hvis i ikke helt forstår hvad jeg mener, men jeg tvivler på man ville kunne se hvad jeg ser, da det vil blive optaget med en telefon...

Svar:
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 16-Oktober-2006 kl. 21:11

Definition af detaljer i mørke områder er jo pr. definition et af alle LCD tv's svagheder - men når det er sagt så står mit Toshiba altså ikke og "blinker" eller skifter farve eller skruer op og ned for lyset når billedet er pauset. Der kan være uro i de mørke områder hvis man afspiller noget der på grund af kompression eller billedstøj har lidt uro i billedet, eks. en divx film, eller for den sags skyld en dvd-film der ikke er optimalt komprimeret, eller ved TV så ses det tydeligst i de mørke områder, men her kommer uroen fra selve kilden. Der er ikke og skal heller ikke være uro i billedet når det er på pause.

Hvordan det lige passer sammen med din xbox360 ved jeg ikke noget om, har ikke selv sådan en, men det er ikke første gang jeg læser om "mærkeligheder" ved tilsluttede xbox360'ere - hvordan er din x360 tilsluttet ? afspiller du også dvd-film fra denne ? hvis du gør, og du sætter en dvd-film på pause "blinker" det så stadig ?

der kan sagtens være kildeuro i baggrundsflader når du eks. afspiller samtale - ved et roligt billede vil kompressionen benytte en lav bitrate hvilket kan give uro i større flader hvis bitraten er for lav, så skal du vurdere rigtigt er det vigtigt at du rent faktisk pauser afspilningen så det bliver et statisk billede.

Du kan også prøve at slå "black stretch" fra på TV'et hvis du har dette aktiveret, for at se om det har nogen indvirkning.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Bobcat3003
Skrevet den: 17-Oktober-2006 kl. 11:34

Mange tak for svaret!

Min xbox er tilsluttet via component stikket. Ja hvis jeg sætter en dvd på pause "blinker" (skifter til forskellige toner af sort/hvid) det stadig i de mørke dele af baggrunden, ikke i ansigter eller lyse dele af billedet. Det er dog ikke altid den gør det, afhænger lidt af hvornår man pauser en scene (f.eks. når et "objekt" bevæger sig), også selvom begrunden er den samme. Men hvis det skulle være xbox'en forstår jeg bare ikke hvorfor f.eks. dashboardet og diverse menuer står fuldstændig klart og skarpt. Det virker som om at fjernsynet ikke lige kan besteme sig for hvilken sort/hvid nuance den skal bruge i farveovergangen i skygger og lignenede.

Kan godt være det bare er mig der er lidt for opmærksom på den slags, men når jeg først har lagt mærke til det, prøv så at forestil dig hvor belastene det er at se Sin City... Corpse Bride er også rigtig slem, der gør den det konstant når man pauser billedet.

Black stretch har jeg allerede fjernet, da jeg synes det gav nogle ualmindeligt mørke billeder, der fjernede en hel del detaljer.

Skrevet af: Decap_dk
Skrevet den: 17-Oktober-2006 kl. 13:04
tja det lyder ret underligt. Jeg har ikke selv lagt mærke til dette fænomen - men vil da lige tjekke om det forekommer på mit TV.

Print side | Luk vindue