Hvad er det med vinylplader?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163194
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 19:10
Emne: Hvad er det med vinylplader?
Skrevet af: Pede8000
Emne: Hvad er det med vinylplader?
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 11:23
Jeg har fået et søndagsritual, hvor jeg brygger en god kop kaffe, sætter en plade på (ofte jazz) og bare sidder og lytter en times tid eller to.
Det er ren balsam for sjælen, og med tanke på en tråd jeg deltog i for nyligt, så FØLES rigtigt godt. Jeg er klar over at CD og HIFI streaming måler bedre, lyder mindre "forurenet" og er meget billigere at anskaffe. Det FØLES bare ikke så godt.
Med fare for at lyde som en en hipster, er hele ritualet omkring LP-lytning meget afstressende, og det kan vi vel alle have brug for. Bruger lidt tid på at finde pladen, nyder de flotte covers (Blue Note er i særklasse), på med pladen , afstøvning, ned med nålen og over i sofaen med en varme drik. Stuen fyldes med fin, varm lyd. Man er tilbage i New York i 1961. Det er som at have besøg af John Coltrane eller Horace Silver. Hard Bop er nemlig en klar favorit.
Når man køber vinyl i en fysisk butik, får man altid en god snak med medarbejderen omkring pladen og alt muligt andet. Det er jo ofte folk der brænder for musik der driver disse forretninger, og det er altid en fornøjelse. En lørdag på vinyl jagt er hyggelig, men desværre er det gået op for de fleste hvad de gode udgivelser er værd. Man kan dog være heldig at finde en plade i god stand til en fornuftig pris. Det er en stor fornøjelse at komme hjem og høre den. LP´er holder sig fint, hvis de er behandler ordentligt.
Har taget en beslutning om at begrænse min samling til udgivelser, der er kommet før CD overtog markedet først i 80´erne. Det giver bedst mening at det er produceret med vinyl for øje.
Vinylfavoritter ud over jazz, classic og prog rock og fra 70´erne, pub rock fra slut 70´erne.
Hvad mener I andre er grunden til at vinyl er kommet så stærkt tilbage, både brugt og som reissue? Hvordan bruger I andre musikken, er det baggrund, eller lytter I til den, mens I læser en bog?
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Svar:
Skrevet af: Samsung_M
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:14
Jeg er ikke selv vinyl-mand men ELSKER din entusiasme og indlevelse. Jeg har en fornemmelse af, at det netop er oplevelsen (og måske et drys nostalgi) der gør vinyl til noget ganske særligt når nu lyden reelt ikke er overlegen (underlegen på visse parametre som støj - men måske på visse udgivelser ganske overlegen i opløsning og ægthed).
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:19
Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl.
Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:48
Samsung_M skrev:
Jeg er ikke selv vinyl-mand men ELSKER din entusiasme og indlevelse. Jeg har en fornemmelse af, at det netop er oplevelsen (og måske et drys nostalgi) der gør vinyl til noget ganske særligt når nu lyden reelt ikke er overlegen (underlegen på visse parametre som støj - men måske på visse udgivelser ganske overlegen i opløsning og ægthed).
|
Du har helt ret, nogen udgivelser gør sig bare rigtigt godt på vinyl. Umiddelbart vil jeg mene at f.eks Joy Division og de første tre med Dire Straits samt alle Led Zeppelin er helt fantastiske på vinyl.
Nostalgi kunne godt spille en rolle.....
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:49
DanishCanadian skrev:
Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl.
Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.
|
Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris. Hvad lytter du selv til, når du hører plader?
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:50
Jeg har det også på samme måde... Kan godt li' det store format, når vi snakker LP'er... Og det, at gå og rode i diverse genbrugsbikser efter plader.
Vil også lige fortælle en lille historie. Jeg har en del gamle singler. Med 50'er - 60'er-musik på. Disse smider jeg da også på, nu og da. Men, dengang, jeg brugte min kassettebåndoptager, da overspillede jeg dem til bånd, fordi så var det jo unægteligt noget nemmere, bare at smide kassetten i, trykke på Play, BZZZZZ! Kassettelåget lukkede i, og den begyndte at spille - dejligt...
Dog, efter at have gjort dette et par gange, så endte jeg med at vende/skifte plade, når den var spillet til ende. Det VAR jo alligevel sjovere at stå med det fysiske medie, i stedet for blot at smide kassetten i!
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:55
Jeg tror der er bl.a duften af cover og vinylen Der gør det. Har skam selv lyttet på meget vinyl gennem tiden med min far. Så jeg forstår godt mentaliteten.
Jeg vil dog sige at et godt mastede klassisk musik, på CD eller hi-res slår vinylen, da dynamikken er langt højere, og får en bedre følelse af at sidde i koncertsalen, når orkestret sætter i gang
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:25
T-Duck skrev:
Jeg tror der er bl.a duften af cover og vinylen Der gør det. Har skam selv lyttet på meget vinyl gennem tiden med min far. Så jeg forstår godt mentaliteten.
Jeg vil dog sige at et godt mastede klassisk musik, på CD eller hi-res slår vinylen, da dynamikken er langt højere, og får en bedre følelse af at sidde i koncertsalen, når orkestret sætter i gang |
Kender ikke så meget til klassisk, så det kan meget vel være.
Nogen af dem der omfavnede digitalt hurtigst, var dem der hørte klassisk. (CD).
Noget andet er dog jazz og klassisk rock/ country, synes jeg. Det er skabt til vinyl. Nogen af de helt analoge reissues der kommer for tiden er fantastiske. Ved dog ikke helt hvad det dufter af.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:39
Kan ikke klage over lydkvaliteten af klassisk musik på vinyl. Det der var den store issue som jeg husker det, var nålestøj (og hak) i de stille passager der ofte er i klassisk musik. Her var det jo skønt at sætte en CD på istedet for, med de begrænsninger i det fulde toneområde man måtte finde sig i til gengæld slap man for støjen.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:51
Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk. Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.
Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.
Kan du anbefale en god begynder indspilning?
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:56
Pede8000 skrev:
DanishCanadian skrev:
|
Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris. Hvad lytter du selv til, når du hører plader? |
Uha, det er meget forskelligt. Mike Oldfield, Pink Floyd, Depeche Mode. Curve, Sisters of Mercy, Moby, The Avener, Tycho, The Cure, U2 (det gamle), killing Joke, Bowie, The XX, The The, Slowdive, Talk Talk, Roger Waters bare for at nævne nogen
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:58
DanishCanadian skrev:
Pede8000 skrev:
DanishCanadian skrev:
|
Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris. Hvad lytter du selv til, når du hører plader? |
Uha, det er meget forskelligt. Mike Oldfield, Pink Floyd, Depeche Mode. Curve, Sisters of Mercy, Moby, The Avener, Tycho, The Cure, U2 (det gamle), killing Joke, Bowie, The XX, The The, Slowdive, Talk Talk, Roger Waters bare for at nævne nogen |
Mike Oldfield - i hvert fald, de plader, der ikke bare er højglanspoleret popmusik, har da også mange stille passager, ligesom klassisk musik, og Jean Michel Jarre har.
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:02
Spændende, du køber også nyere udgivelser på vinyl? Lyder The XX og Slowdive bedre på vinyl end digitalt? Fede grupper i øvrigt.
Jeg har også købt The Smiths på vinyl, selv om de oprindeligt kom på CD. Lyder fantastisk! Leder i øjeblikket efter The The, ikke nemme at finde til en overskuelig pris (brugt). Billigste Soulmining er til 50€ (brugt) på Discogs
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:11
Pede8000 skrev:
Spændende, du køber også nyere udgivelser på vinyl? Lyder The XX og Slowdive bedre på vinyl end digitalt? Fede grupper i øvrigt.
Jeg har også købt The Smiths på vinyl, selv om de oprindeligt kom på CD. Lyder fantastisk! Leder i øjeblikket efter The The, ikke nemme at finde til en overskuelig pris (brugt). Billigste Soulmining er til 50€ (brugt) på Discogs
|
Lige præcis Soul Mining har jeg ikke. For mig er hans Infected og Mind bomb de bedste med tekster i verdensklasse. Dusk er også ok og var jeg hans gennembrud men den har jeg heller ikke. Kun favorit skiverne. Jeg har ikke sammenlignet The XX og Slowdive. For mig handler vinyllytning ikke så meget om lydkvaliteten men mere en følelse af nostalgi, hygge og en tur tilbage til mig ungdom. Skønt
Har iøvrigt også sådan en plade jeg går og leder efter. The Cures Wish. på Discogs ligger den på en pris mellem 93 euro til langt over 200
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:16
Munch skrev:
Kan ikke klage over lydkvaliteten af klassisk musik på vinyl. Det der var den store issue som jeg husker det, var nålestøj (og hak) i de stille passager der ofte er i klassisk musik. Her var det jo skønt at sætte en CD på istedet for, med de begrænsninger i det fulde toneområde man måtte finde sig i til gengæld slap man for støjen.
| nu er der færre begrænsninger i det fulde toneområde på CD og hi-res end vinyl.
Og som Pede siger nålestøj og ridser, er der dog ikke meget af, hvis man har passet på dem, og har brugt gode pickupper
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:18
Jagten på "The The" fortsætter, de må være derude i en kasse på et loppemarked, til 10,- kr.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:33
Skal nok også i gang igen, til at lede efter noget underligt musik:
Olivier Messiaen Turangalilla symfoni, hvor der spilles på Theremin. Har set den på CDon, og at man kan høre den på YouTube...
Derudover, hørte jeg for snar mange år siden i DR P2, en elektronisk version af Vivaldis De 4 årstider. Der var INGEN pladeforretninger dengang, der ville skaffe den hjem til mig!!
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:38
Pede8000 skrev:
Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.
Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.
Kan du anbefale en god begynder indspilning? |
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:43
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater. |
Også, Vivaldis De fire årstider - dog den normale version. Den er et must, når man skal i gang med klassisk musik.
G. F. Händels Watermusic og Fireworks music er også rigigt gode.
Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe...
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:47
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Takker, prøver at Google gode indspilninger. 👍🏻👍🏻
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:48
mnielsen skrev:
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Også, Vivaldis De fire årstider - dog den normale version. Den er et must, når man skal i gang med klassisk musik.
Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe... |
Takker! Jeg er så heldig at have Tidal, mon ikke jeg kan tjekke det der?
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:50
Pede8000 skrev:
mnielsen skrev:
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe... |
Takker! Jeg er så heldig at have Tidal, mon ikke jeg kan tjekke det der? |
Det kan være... Har det ikke, så ved det desværre ikke. Men prøv, om du kan prøve...
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:55
Der er også Georg Philipp Telemann, som har komponeret megen go' musik. Lige så dejlig, som Vivaldi.
Husk også, at Vivaldi har lavet meget andet end De Fire Årstider.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:00
Pede8000 skrev:
Jagten på "The The" fortsætter, de må være derude i en kasse på et loppemarked, til 10,- kr.
|
Kan se efter den i min lokale pladebiks og sende den hvis jeg er heldig.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:03
DanishCanadian skrev:
Pede8000 skrev:
|
Kan se efter den i min lokale pladebiks og sende den hvis jeg er heldig. |
Ville være fantastisk! Mange tak!!
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:05
Pede8000 skrev:
DanishCanadian skrev:
Pede8000 skrev:
|
Kan se efter den i min lokale pladebiks og sende den hvis jeg er heldig. |
Ville være fantastisk! Mange tak!! |
Tjekker næste gang jeg er i byen
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:10
Tchaikovsky klaverkoncert nr. 1, er heller ikke til at slippe udenom, som nybegynder. Ej heller, at forglemme Tchaikovskys 1812-Ouverture...
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:15
Tak for de mange gode tips!
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:17
Pede8000 skrev:
Tak for de mange gode tips! |
Så lidt!! Og kan du ikke bruge Tidal - så klik ind på YouTube. Findes det - så findes det der!! Også hele symfonier, klaverkoncerter, og hva' har vi.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:24
Pede8000 skrev:
Tak for de mange gode tips! | Beethovens klaver sonater, kan også varmt anbefales, og Johann Strauss skønne valse.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:36
Nok den bedste klassiske vinylplade jeg havde. Den får virkelig anlægget på prøve.Stravinskij: Le Sacre de Printemps
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:44
Og man kan også bare høre bidder af de 50 populæreste her. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 18:51
Munch skrev:
Og man kan også bare høre bidder af de 50 populæreste her. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0 |
Godt link. Tak. Mange mener at Holst “Planeterne” er et godt sted at starte. Det er også udbredt andre steder på nettet. Kender I den?
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 19:05
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Og man kan også bare høre bidder af de 50 populæreste her. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0" rel="nofollow - https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0 |
Godt link. Tak. Mange mener at Holst “Planeterne” er et godt sted at starte. Det er også udbredt andre steder på nettet. Kender I den? |
Har selv Planeterne. Den er go', men om det er et godt sted at starte, er jeg så ikke sikker på. Jeg synes, du skal starte med det allerede foreslåede. Så er du kørende, indtil du har lyst til at bevæge dig videre.
Du skal nok LIIIIIge vente nogen tid med at kaste dig over Turangalilla-symfonien, som jeg skrev om tidligere. Den tror jeg, du vil synes er noget sær, sådan lige her-og-nu!
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 19:08
Jeg kunne generelt bare godt lide at handle i små dedikerede musik butikker. Kan huske engang, hvor jeg købte en Fleetwood Mac CD i Badestue rock i Århus. Sælgeren fortalte historier om Peter Green og om hans koncert oplevelser. Det var nu også så hyggeligt at shoppe på den måde
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 19:37
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Godt link. Tak. Mange mener at Holst “Planeterne” er et godt sted at starte. Det er også udbredt andre steder på nettet. Kender I den? |
Det er jo forskelligt hvor man har lyst til at starte. Mozart’s klaversonater er nemme at lytte. Grieg Peer Gynt er også, Chopin er også.
Jeg har selv lige lyttet til de fleste af de 50 i linket. Jeg kender faktisk kun de halve, så der er nye opdagelser jeg skal ha fat i og lytte hele værket.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 19:46
Ved ikke om de kan fås på vinyl. Men ringenes herre musikken, er også godt indspillet.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:02
Klassisk er ikke lige mig, mit favorit soundtrack er klart det fra “The Knick” af Cliff Martinez.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:05
KlausDM skrev:
Klassisk er ikke lige mig, mit favorit soundtrack er klart det fra “The Knick” af Cliff Martinez.
Klaus |
Heller ikke, Jernbanedampgaloppen?
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:24
T-Duck skrev:
Ved ikke om de kan fås på vinyl. Men ringenes herre musikken, er også godt indspillet. |
Ellers har Wagner skrevet Ringen. https://klassisk.org/nyhed/tyvstart-paa-wagner-aaret-2013-ringen-med-solti/" rel="nofollow - https://klassisk.org/nyhed/tyvstart-paa-wagner-aaret-2013-ringen-med-solti/
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:25
mnielsen skrev:
Heller ikke, Jernbanedampgaloppen? |
Nope.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:29
KlausDM skrev:
Klaus |
Netop filmmusik benytter sig meget af klassiske værker. Vi oplever også populærmusik der er skabt ud fra klassisk musik. Så det er langtids holdbart
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 20:53
Munch skrev:
KlausDM skrev:
Klaus |
Netop filmmusik benytter sig meget af klassiske værker. Vi oplever også populærmusik der er skabt ud fra klassisk musik. Så det er langtids holdbart |
Bare ta' den her: http://www.youtube.com/watch?v=HRNsRm5QuxM" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=HRNsRm5QuxM Kald det, hvad du vil........
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 21:06
Munch skrev:
Vi oplever også populærmusik der er skabt ud fra klassisk musik. Så det er langtids holdbart |
Sorgenfri rap, MC Einar.
Klaus
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 21:14
KlausDM skrev:
Munch skrev:
Vi oplever også populærmusik der er skabt ud fra klassisk musik. Så det er langtids holdbart |
Sorgenfri rap, MC Einar.
Klaus |
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 21:36
Mine LP plader har været pakket ned i garagen i 20-25 år. Pladespilleren, en Pioneer købt i 1984, står i bunden af skabet i soveværelset. CD skiverne er også pakket ned i garagen, men forinden kopieret over på harddisk.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 22:10
mnielsen skrev:
|
Sæt i gang......
Klaus
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 22:42
For mig er det hygge og nostalgi.
Ridserne og mislydende i mine lp er stadig de samme steder som da jegvar teenager.
Der er også den afslappende dimension, hvor pladen ligge på og så går der 15-25 minutter før der igen skal ske noget. sidder man med fjernbetjening eller telefon og har mulighed til at skifte til næste nummer der lige popper frem fra underbevidstheden, så slapper man ikke af og fordyber sig
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 23:34
slumbert skrev:
Der er også den afslappende dimension, hvor pladen ligge på og så går der 15-25 minutter før der igen skal ske noget. sidder man med fjernbetjening eller telefon og har mulighed til at skifte til næste nummer der lige popper frem fra underbevidstheden, så slapper man ikke af og fordyber sig |
Se, det er grunden til at jeg hører meget radio og bruger særligt meget streaming. Ved radio er det andre der tager valget af hvilken musik jeg skal høre. Jeg har ikke mulighed for at skippe til næste nummer, så kommer der noget "lort", så udvides min horisont......
I begge biler har jeg et 64GB SD kort med masser af musik, men bruger det sjældent, for det bliver til alt for meget "skippen videre til næste nummer".
Klaus
|
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 01:35
Uden tvivl The police som jeg synes har en tør og dynamisk lyd og klassikeren Dire Straits, behøver jeg nævne hvorfor ?
|
Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 05:47
Jeg elsker også vinyl - af alle de årsager, der allerede er nævnt.
Jeg lytter mest til Jazz og kan anbefale begyndere indenfor den genre: Stan Getz i hans Bossa Nova periode Niels Henning Ørsted Pedersen/Kenny Drew (de 2 Duo plader) Oscar Peterson Count Basie - f.eks. "Sinatra at the Sands"
Derfra kan man så bevæge sig op gennem tiden.
Sideløbende med Vinylerne kan I lytte til DR P8 Jazz, der kan give inspiration til Jazz, man måske ikke lige har hørt før.
Til interesserede sender jeg gerne en playlist.
Men Jazz lyder specielt godt på Vinyl :-)
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 05:49
KlausDM skrev:
mnielsen skrev:
|
Sæt i gang......
Klaus |
Netop, lige nøjagtigt hvad jeg gjorde...
For at der ikke går for megen OFF TOPIC i den, så vil jeg lige oprette en ny tråd, "Fra klassisk til pop/rock", lige om lidt..
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 07:09
ClausBP skrev:
Jeg elsker også vinyl - af alle de årsager, der allerede er nævnt.
Jeg lytter mest til Jazz og kan anbefale begyndere indenfor den genre: Stan Getz i hans Bossa Nova periode Niels Henning Ørsted Pedersen/Kenny Drew (de 2 Duo plader) Oscar Peterson Count Basie - f.eks. "Sinatra at the Sands"
Derfra kan man så bevæge sig op gennem tiden.
Sideløbende med Vinylerne kan I lytte til DR P8 Jazz, der kan give inspiration til Jazz, man måske ikke lige har hørt før.
Til interesserede sender jeg gerne en playlist.
Men Jazz lyder specielt godt på Vinyl :-) |
Samme her. Især de løbende genudgivelser fra Blue Note som,Tone Poets og de lidt billigere 80 års jubilæums, er fremragende. Sidstnævnte kan erhverves for ca. 150,- og de lyder skide godt.
Har lige fået Moanin, med Art Blakey and The Jazz Messangers, forrygende album! (159,-)
Fine begyndertips, jeg vil også slå på tromme for Chet Baker (Chet Sings), som kan være svær at skaffe, og alt andet med ham fra hans Riverside periode 59-63.
En ting med gode Jazz udgivelser, er at de hurtigt bliver udsolgt, så man skal være hurtig.
TIP
Pas på russiske bootleg versioner fra labels som WAX Time og lignende. Disse firmaer udnytter den europæiske rettighedslovgivning, og ripper hele plader fra CD. Det KAN være fristende at købe disse, da de udgiver sjældne eller populære jazz plader, til en rigtig god pris. De har i sagens natur IKKE adgang til den originale master, men finder så på andre tricks. Det er derfor vigtigt at tjekke at det er en legitim udgiver der står bag.
|
Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 12:22
Pede8000 skrev:
Jeg har fået et søndagsritual, hvor jeg brygger en god kop kaffe, sætter en plade på (ofte jazz) og bare sidder og lytter en times tid eller to.
Det er ren balsam for sjælen, og med tanke på en tråd jeg deltog i for nyligt, så FØLES rigtigt godt. Jeg er klar over at CD og HIFI streaming måler bedre, lyder mindre "forurenet" og er meget billigere at anskaffe. Det FØLES bare ikke så godt.
Med fare for at lyde som en en hipster, er hele ritualet omkring LP-lytning meget afstressende, og det kan vi vel alle have brug for. Bruger lidt tid på at finde pladen, nyder de flotte covers (Blue Note er i særklasse), på med pladen , afstøvning, ned med nålen og over i sofaen med en varme drik. Stuen fyldes med fin, varm lyd. Man er tilbage i New York i 1961. Det er som at have besøg af John Coltrane eller Horace Silver. Hard Bop er nemlig en klar favorit.
Når man køber vinyl i en fysisk butik, får man altid en god snak med medarbejderen omkring pladen og alt muligt andet. Det er jo ofte folk der brænder for musik der driver disse forretninger, og det er altid en fornøjelse. En lørdag på vinyl jagt er hyggelig, men desværre er det gået op for de fleste hvad de gode udgivelser er værd. Man kan dog være heldig at finde en plade i god stand til en fornuftig pris. Det er en stor fornøjelse at komme hjem og høre den. LP´er holder sig fint, hvis de er behandler ordentligt.
Har taget en beslutning om at begrænse min samling til udgivelser, der er kommet før CD overtog markedet først i 80´erne. Det giver bedst mening at det er produceret med vinyl for øje.
Vinylfavoritter ud over jazz, classic og prog rock og fra 70´erne, pub rock fra slut 70´erne.
Hvad mener I andre er grunden til at vinyl er kommet så stærkt tilbage, både brugt og som reissue? Hvordan bruger I andre musikken, er det baggrund, eller lytter I til den, mens I læser en bog?
|
Har det lidt på samme måde som dig, men her er følelsen i stedet på CD skiver. Det ren guf man lige kan tage min Sennheiser hørebøffer på mens ungerne skriger og larmer, og man samtidig lige kan læse den lille folder i CD´en, og samtidigt drømme at man ligger på en massage briks og får lidt massage. Nogle gange er der sange skrevet i lyrics og jeg kan synge med. Det lige godt for den indre djævel og sjælen. Det især fedt hvis ungerne skriger så kan jeg tage min old school CD skive med George Micheal - Jesu to a child på, og sætte mig ud i bilen og køre en lille tur. Så hører man lige nogle gange den ridse i CD´en, og musikken lige pauser i split sekund. Det er bare træls at konen ikke gider at støve CD skiverne, det må jeg selv sørge for.
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 14:54
Samsung_M skrev:
|
Vinyl er ikke underlegen på (hørbar) støj. Det er helt misforstået!
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 14:56
T-Duck skrev:
Jeg vil dog sige at et godt mastede klassisk musik, på CD eller hi-res slår vinylen, da dynamikken er langt højere, og får en bedre følelse af at sidde i koncertsalen, når orkestret sætter i gang |
Det er ganske enkelt noget forkvaklet vrøvl, at CD har højere dynamik, end en LP-plade. Det er indspilningen, som er begrænsningen.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 14:58
T-Duck skrev:
Munch skrev:
| nu er der færre begrænsninger i det fulde toneområde på CD og hi-res end vinyl.
|
Igen, noget forfærdeligt vrøvl! Prøv for én gang skyld, at sætte dig ind i det du kloger dig på - INDEN du "kloger" dig.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 16:37
Åh Gud. Nu kører denne tråd også af sporet - suk!
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 16:40
Flippo skrev:
T-Duck skrev:
Munch skrev:
|
Igen, noget forfærdeligt vrøvl! Prøv for én gang skyld, at sætte dig ind i det du kloger dig på - INDEN du "kloger" dig. | vinyl har en begrænsning på 70 dB Dr CD har en begrænsning på på op til 96 dB
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog_and_digital_recording" rel="nofollow - vinyl dB
https://www.google.com/search?q=cd+dynamic+range&safe=off&client=ms-android-samsung-gs-rev1&biw=412&bih=724&sxsrf=ALeKk00jSpkZWgGsnsI4oyIuWltGZKEA5A%3A1618238043965&ei=W1p0YPuUOv2I9u8PyICTgAk&oq=cd+dynamic+range&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAMyBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBQgAEMsBMgUIABDLAToECAAQRzoECCMQJzoECAAQQzoCCAA6BwgjELACECc6BAgAEA06CAgAEAcQHhATUMIXWJImYKQqaABwAXgAgAFiiAGKB5IBAjExmAEAoAEByAEGwAEB&sclient=mobile-gws-wiz-serp" rel="nofollow - CD dB
Men indspilningen har noget at sige ja. Men et stykke klassisk det er godt indspillet slår vinyl, på alle punkter
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 16:58
T-Duck skrev:
Flippo skrev:
T-Duck skrev:
Munch skrev:
|
Igen, noget forfærdeligt vrøvl! Prøv for én gang skyld, at sætte dig ind i det du kloger dig på - INDEN du "kloger" dig. | vinyl har en begrænsning på 70 dB Dr CD har en begrænsning på på op til 96 dB
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog_and_digital_recording" rel="nofollow - vinyl dB
https://www.google.com/search?q=cd+dynamic+range&safe=off&client=ms-android-samsung-gs-rev1&biw=412&bih=724&sxsrf=ALeKk00jSpkZWgGsnsI4oyIuWltGZKEA5A%3A1618238043965&ei=W1p0YPuUOv2I9u8PyICTgAk&oq=cd+dynamic+range&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAMyBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBQgAEMsBMgUIABDLAToECAAQRzoECCMQJzoECAAQQzoCCAA6BwgjELACECc6BAgAEA06CAgAEAcQHhATUMIXWJImYKQqaABwAXgAgAFiiAGKB5IBAjExmAEAoAEByAEGwAEB&sclient=mobile-gws-wiz-serp" rel="nofollow - CD dB
Men indspilningen har noget at sige ja. Men et stykke klassisk det er godt indspillet slår vinyl, på alle punkter
|
Muligvis, men der er en speciel "lyd" som man kun opnår når man spiller vinyl. Har man en bare OK pladespiller, er det er stor fornøjelse. Det er som at have en intim koncert i stuen.
Det er stadig til debat rundt omkring, men det med dB kommer nok i sidste ende på om man vil høre musikken eller anlægget?!
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:00
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:02
DanishCanadian skrev:
Glem det..... slettet! |
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:03
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:05
DanishCanadian skrev:
Åh Gud. Nu kører denne tråd også af sporet - suk! |
Så må vi jo få den tilbage, i rillen... Derfor, jeg også oprettede en ny tråd "Fra klassisk til pop/rock".
|
Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:10
slumbert skrev:
Ridserne og mislydende i mine lp er stadig de samme steder som da jegvar teenager.
Der er også den afslappende dimension, hvor pladen ligge på og så går der 15-25 minutter før der igen skal ske noget. sidder man med fjernbetjening eller telefon og har mulighed til at skifte til næste nummer der lige popper frem fra underbevidstheden, så slapper man ikke af og fordyber sig |
Sammen med den varmere lyd er dette også grunden for mig! Du flipper ikke bare videre til næste indspark, du hører et album, som kunstneren/produceren har tænkt sig det. I sin helhed. Det giver et helt andet aspekt! Og lige en anbefaling... Trådstarter snakker om en god kop mokka, I'm all in, men W&V... Whiskey & Vinyl 😜 det holder (lige indtil man har fået for meget musik og ridser pladen med pickup'en 🤨🤣)
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:13
ZkiiFreak skrev:
slumbert skrev:
Sammen med den varmere lyd er dette også grunden for mig! Du flipper ikke bare videre til næste indspark, du hører et album, som kunstneren/produceren har tænkt sig det. I sin helhed. Det giver et helt andet aspekt! Og lige en anbefaling... Trådstarter snakker om en god kop mokka, I'm all in, men W&V... Whiskey & Vinyl 😜 det holder (lige indtil man har fået for meget musik og ridser pladen med pickup'en 🤨🤣) |
Vi kender nok allesammen det med, at man søndag morgen efter en våd komsammen, nervøst tjekker sine plader og ikke mindst sit udstyr.
UHA!
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:46
det er rigtigt nogle er. Specielt de der single hits. Men en god optagelse fylder det spectrum.
Jeg er godt med på vinyl har en bestemt lyd. For som sagt jeg er opvokset med det, og hvis jeg skulle have det en gang selv. Ved jeg hvad jeg skal købe, fprnat både at passe på vinylen og for at få en god lyd
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:16
T-Duck skrev:
Flippo skrev:
T-Duck skrev:
Munch skrev:
|
|
Hold nu!
De bedste indspilninger har et dynamikområde omkring de 16 dB. Så om du har teoretisk mulighed for 70 dB eller 90 dB dynamikområde, er fløjtende ligegyldigt.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:21
Frekvensmæssigt beskærer CD-afspilleren stejlt lige omkring 22 kHz (det halve af samplingfrekvensen på 44 kHz). Det betyder at en CD-afspiller stort ikke spiller noget over 20 kHz, og man mister f.eks. alle overtoner. En god pickup går frekvensmæssigt pænt over 30 kHz.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:34
Det betyder at en CD-afspiller stort ikke spiller noget over 20 kHz, og man mister f.eks. alle overtoner.
der ikke mange oppe i årene f.eks over 40 år, der kan høre i nærheden af 20khz ofte er det f.eks kun op til 14-15 khz, så hvis overtonerne er over 15khz, så der ikke mange der for gavn af dem når de er over 40-50.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:51
Flippo skrev:
Hold.nu!
De bedste indspilninger har et dynamikområde omkring de 16 dB. Så om du har teoretisk mulighed for 70 dB eller 90 dB dynamikområde, er fløjtende ligegyldigt. | Synes det er sjovt du ikke kan skelne hvad der er fysisk muligt og hvad produceres. For skrev at et godt stykke indspillet klassisk musik overgår vinyl vis det er sammen indspilning. 1. der er ikke analog støj. 2. de når op eller over vinyl.
bare et billede eksempel på det, fra egen samling af
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:52
gasolin skrev:
<span style=": rgb254, 254, 254;">Det betyder at en CD-afspiller stort ikke spiller noget over 20 kHz, og man mister f.eks. alle overtoner. </span><span style=": rgb254, 254, 254;"> </span> <span style=": rgb254, 254, 254;"> der ikke mange oppe i årene f.eks over 40 år, der kan høre i nærheden af 20khz ofte er det f.eks kun op til 14-15 khz, så hvis overtonerne er over 15khz, så der ikke mange der for gavn af dem når de er over 40-50. </span>
| Nu er det bliver videnskabelig bevist at selvom man ikke kan omdanne de frekvenser til lyde, så registrer hjernen det alligevel, så jo man kan godt hører det. Men ved det er mere behageligt at lytte på
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 21:27
Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.MEN!!! Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi, at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 22:10
mnielsen skrev:
Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.MEN!!! Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi, at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før. | jeg er ikke sådan ind over jazz. Men en der nok har fanget min interesse og det er Susan Wong. Da det er noget blidere form for jazz, hvis man kan sige det på den måde
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 05:07
mnielsen skrev:
Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.MEN!!! Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi, at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før. |
Er ikke sikker på at jazz burde være obligatorisk på Teknisk Skole. Det har nok givet dig en dårlig indgang til musikken. Kan lige se det for mig!
Kan huske at grunden til at jeg i sin tid begyndte at interessere mig for Jazz, var en scene i en Clint Eastwood film, hvor han kommer hjem fra noget action og sætter en jazzplade på og tager sig en voksen whisky. Tror det var en Charlie Parker plade?!
Synes det var sejt, og begyndte selv at undersøge sagen. Jazz er mange ting, og kan som du siger nydes på mange måder.
Jazz er en genre der spænder mega vidt, og derfor ser man ofte at folk søger en bestemt subgenre som kan være Be Bop, Swing, Big Band, Hard Bop (min favorit genre) eller Free Jazz (det er FOR vildt og underligt, og nok et tegn på tiden 61-70). Der er jo også Bossa Nova, som er rigtig godt, hvis man får drinks og drømmer sig hen til Copacabana, her har jeg også nogen stykker.
Det er et stort og spændende univers, og ovennævnte er kun en lille del.
At afvise Jazz som værende dårligt eller kedeligt som genre, er som at afvise Rock som værende for støjende. Hvis man ikke giver tingene en chance, og lære noget om musikken, går man virkeligt glip af meget. Næsten al god, holdbar musik skal læres, og dermed høres mere end en gang.
Som jeg vist skrev i starten af tråden, synes jeg at Jazz gør sig rigtigt godt på vinyl, sikkert grundet sin analoge natur. Min smag spænder dog vidt, og alting til sin tid, meget afhængig af humør og omstændigheder.
Når jeg er alene og skal slappe af, er det dog Jazz der er på menuen!
I sidste ende er det jo et spørgsmål og smag, og min mission er selvfølgelig ikke at omvende dig til Jazz-fan (sikkert umuligt efter din oplevelse på skolen), blot at give input til gode ting der egner sig til pladespilleren.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 11:31
Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik.
Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 12:04
Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd
Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 12:26
Man kan få hørebøffer der kan lyde som analogt.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 12:35
gasolin skrev:
Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd
Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok. | der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 14:54
Munch skrev:
Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik.
Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene. |
Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade!
Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den!
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 15:18
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok. | der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter. |
Hvordan gør jeg det med cder ?
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 16:28
Køber en digital til analog konverter
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 16:30
Jeg har en digital til analog konverter, en dac Topping E30
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 16:34
gasolin skrev:
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok. | der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter. |
Hvordan gør jeg det med cder ? | der dacs som fx fra ps audio, som gør det. Og ellers burde man nemt kunne Google sig frem til det.
Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 17:09
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene. |
Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade!
Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! |
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 17:12
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
Hvordan gør jeg det med cder ? | der dacs som fx fra ps audio, som gør det. Og ellers burde man nemt kunne Google sig frem til det.
Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt |
Hæng et tykt tæppe foran højttaleren, så lyder det analogt.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 17:17
Munch skrev:
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
T-Duck skrev:
gasolin skrev:
Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt |
Hæng et tykt tæppe foran højttaleren, så lyder det analogt. |
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 17:40
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! |
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf. |
Tja, min lyder ganske godt. Lidt klinisk, måske. Det er en Verve reissue fra 2019, da den originale presning er lidt svær at skaffe.
Hvilken udgave har du?
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 18:43
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Pede8000 skrev:
Munch skrev:
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf. |
Tja, min lyder ganske godt. Lidt klinisk, måske. Det er en Verve reissue fra 2019, da den originale presning er lidt svær at skaffe.
Hvilken udgave har du? |
Jeg synes ikke der er forskel på den ja kliniske lyd fra vinyl til CD. Hele min vinylsamling er sendt videre til sønnike som har opdaget det vidunderlige i fordybelse af hele album. Jeg har opkøbt rigtig mange af de gamle vinyler på CD. Jazz Samba med Stan Gets er en af mange Jazz Bossa Nova skiver i et boxset med 18 originale udgivelser i 24 bit digital remastered uncompressed 44,1 KHz 16 bit CD’s. Der står Masterworks Series Original Albums.
|
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 19:07
Lyder som et lækkert sæt. Er ret sikker på at min også er en digital remaster. Lidt ærgerligt, men det er sådan det er. Jeg har simpelthen ikke tid og penge til at købe de originale presninger. Bare jeg havde.
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 21:26
Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj. Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har. Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp. Den seneste var ac dc nye
|
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 10:42
Bromberg5 skrev:
Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har. Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp. Den seneste var ac dc nye |
Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt.
|
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 12:23
Pede8000 skrev:
Bromberg5 skrev:
Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har. Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp. Den seneste var ac dc nye |
Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. |
Det jeg enig i her: Den sidste LP plade jeg hørt var 80´er holdets danske vm sang recepten. Den havde en behagelig lyd og pladen var ikke så stor som alm. LP plade. Men den lyder godt vinyl. Behageligt man ikke behøver at skrifte nr. den havde kun en sang :)
|
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 17:53
Pede8000 skrev:
Bromberg5 skrev:
Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. |
Et lille tip er at lade muligheden for at skifte nummer henne ved anlægges når du lytter til CD eller streamer.
Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være.
|
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 18:11
slumbert skrev:
Pede8000 skrev:
Bromberg5 skrev:
Et lille tip er at lade muligheden for at skifte nummer henne ved anlægges når du lytter til CD eller streamer.
Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være. |
Ikke sikker på jeg helt forstår dit råd og dit spørgsmå?! Går ikke ud fra at du tager min lille far-vits alvorligt?
Jeg FØLER ikke lyttetræthed ved vinyl på samme måde som jeg oplever det ved streaming. Med hensyn til fødekæde, har jeg listet en del af mit udstyr i min signatur.
Er det rigtigt forstået?
|
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:04
Pede8000 skrev:
slumbert skrev:
Pede8000 skrev:
Bromberg5 skrev:
Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være. |
Ikke sikker på jeg helt forstår dit råd og dit spørgsmå?! Går ikke ud fra at du tager min lille far-vits alvorligt?
Jeg FØLER ikke lyttetræthed ved vinyl på samme måde som jeg oplever det ved streaming. Med hensyn til fødekæde, har jeg listet en del af mit udstyr i min signatur.
Er det rigtigt forstået?
|
Forstår ikke far-vitsen Hvis det er det med dovenskab, så vil jeg nævne at når min bagdel først er sunket ned i sofaen, så skal den ikke op lige med det samme.
Jeg spørger til fødekæden, da du har Lyngdorf og dermed også digital forstærkning som en del af fødekæden, så finder det lidt underligt du skriver at det er trættende af lytte til digitalt.
Personligt oplever jeg ikke lyttetræthed ved digitale kilder, Så jeg vil tillade mig at være flabet og mene at der måske er noget i din fødekæde der ikke er helt som det skal være eller en kombination at tingene der i sidste ende betyder du hurtigere finder det trættende at lytte til digitale kilder.
|
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 03:29
Jeg er ikke alene om at at mene at der er øget lyttetræthed ved streaming. Nogen oplever det ikke, men jeg gør. Kan måske have noget med dynamikken gøre. Det er vist ikke klinisk påvist, men det er en ting. Jeg oplever det sjovt nok ikke i bilen, på et tvivlsomt VW standart anlæg.
Jeg taler om koncentreret lytning i fokuspunktet, hjemme i sofaen, og ikke om baggrundsmusik.
At forstærkeren er digital er ikke afgørende, det er kiiden der afgør lyden, som du ved. Der er STOR forskel på lyden fra analoge og digitale kilder, også selvom forstærkeren er helt digital.
Jeg vil gerne understrege at det er noget jeg føler, og derfor ikke kan påvise. Det er en personlig ting. Jeg foretrækker simplethen lyden fra vinyl, trods de skavanker der er ved den.
Det er da slet ikke flabet at spørge ind til min opsætning, men alt lyder bestemt som det skal. Alt er forbundet med OK kabler og kvaliteten er fra Tidal HIFI via optisk fra Denon netværksstreamer til forstærker, og det lyder fremragende.
|
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 06:21
Pede8000 skrev:
Jeg er ikke alene om at at mene at der er øget lyttetræthed ved streaming. Nogen oplever det ikke, men jeg gør. Kan måske have noget med dynamikken gøre. Det er vist ikke klinisk påvist, men det er en ting. Jeg oplever det sjovt nok ikke i bilen, på et tvivlsomt VW standart anlæg.
Jeg taler om koncentreret lytning i fokuspunktet, hjemme i sofaen, og ikke om baggrundsmusik.
At forstærkeren er digital er ikke afgørende, det er kiiden der afgør lyden, som du ved. Der er STOR forskel på lyden fra analoge og digitale kilder, også selvom forstærkeren er helt digital.
Jeg vil gerne understrege at det er noget jeg føler, og derfor ikke kan påvise. Det er en personlig ting. Jeg foretrækker simplethen lyden fra vinyl, trods de skavanker der er ved den.
Det er da slet ikke flabet at spørge ind til min opsætning, men alt lyder bestemt som det skal. Alt er forbundet med OK kabler og kvaliteten er fra Tidal HIFI via optisk fra Denon netværksstreamer til forstærker, og det lyder fremragende. |
Nok ikke så underligt, at du ikke oplever det i bilen... Fordi, bilen larmer lidt. Og du skal samtidigt koncentrere dig om kørslen, og har derfor mest fokus på det.
Går man derhjemme, er det jo en anden sag. Diverse lokalradioer, bruger vist også streaming. Fx, Radio Nord, har de dårligste af slagsen. På mit arbejde, troede jeg, at radioen ikke var ordentligt stillet ind - en gammeldags radio med drejeskala, men det viste sig altså at være musikken, som var en dårlig kvalitet! Den samme "hvæsen" når den blev spillet herhjemme. Og det er som skrevet, ikke så meget bedre med andet, der spilles. Når det er Radio ABC, så er lydkvaliteten i orden - selv ved høj lydstyrke.
|
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 07:37
Pede8000 skrev:
Det er da slet ikke flabet at spørge ind til min opsætning, men alt lyder bestemt som det skal. Alt er forbundet med OK kabler og kvaliteten er fra Tidal HIFI via optisk fra Denon netværksstreamer til forstærker, og det lyder fremragende. |
Det kan være du har fat i noget i forhold til dynamikken, der er anderledes på LP og fra digitale medier.
Jeg streamer næsten udelukkende fra NAS, selvom jeg også har Tidal. Det kan være det er der den ligger.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 08:02
Når jeg lytter til LP, så foregå det helt analog hos mig og det giver en langt bedre lyd. Det synes jeg.
Når jeg ser film eller har noget baggrunds støj, så er det via min Marantz receiver. Hvis det så er jeg vil lytte til LP, så har jeg et setup, hvor jeg bruger en gammel NAD forforstærker (nok fra 80 erne) og så en Rotel effektforstærker. Og ind imellem kan jeg også finde på at hører CD, hvor jeg har gammel Onkyo Untegra CD afspiller (> 10 kg vægt, bare for en CD).
Og det giver en bedre lyd oplevelse for mig.
Jeg har så købt en omskifter, så jeg enkelt og let kan skifte kilde på mine B&W højtaler, så det enten er Marantzen der er forbundet eller Rotel effkten.
|
|