Flytte plads fra D-drev til C-drev.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163198
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 09:04
Emne: Flytte plads fra D-drev til C-drev.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Flytte plads fra D-drev til C-drev.
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 13:35
Hej.
Jeg var ved at hjælpe min far med at rydde lidt op på hans computer, over Teamviewer. Selv efter oprydningen er der ikke så voldsomt meget plads tilbage på hans C-drev, men masser af plads på hans D-drev. I sin tid da jeg satte hans computer op, delte jeg hans 250 GB SSD op i ca. 50 GB til C-drev og 200 GB til D-drev. Det gjorde jeg med Easus Partitionmaster, der stadig er installeret på hans computer. Så jeg tænkte at jeg lige kunne bruge det til at flytte noget plads fra D-drevet til C-drevet.
Jeg er ellers ret sikker på at jeg har gjort noget tilsvarende før, men idag kunne jeg ikke finde ud af det. Jeg gjorde D-drevet mindre. Så var der noget ikke-allokeret plads, som jeg så ville lægge til C-drevet. Men det kunne jeg ikke få den til.
Hvordan er det nu lige man gør det? ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Det er jo ikke noget jeg gør hver dag. ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Det er jo som regel kun en sjælden gang imellem.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 14:10
Brug diskhåndtering Start - kør - DISKMGMT.MSC
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 14:14
Thorvald skrev:
Hej.
Jeg var ved at hjælpe min far med at rydde lidt op på hans computer, over Teamviewer. Selv efter oprydningen er der ikke så voldsomt meget plads tilbage på hans C-drev, men masser af plads på hans D-drev. I sin tid da jeg satte hans computer op, delte jeg hans 250 GB SSD op i ca. 50 GB til C-drev og 200 GB til D-drev. Det gjorde jeg med Easus Partitionmaster, der stadig er installeret på hans computer. Så jeg tænkte at jeg lige kunne bruge det til at flytte noget plads fra D-drevet til C-drevet.
Jeg er ellers ret sikker på at jeg har gjort noget tilsvarende før, men idag kunne jeg ikke finde ud af det. Jeg gjorde D-drevet mindre. Så var der noget ikke-allokeret plads, som jeg så ville lægge til C-drevet. Men det kunne jeg ikke få den til.
Hvordan er det nu lige man gør det? ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Det er jo ikke noget jeg gør hver dag. ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Det er jo som regel kun en sjælden gang imellem.
|
Easeus-programmet er også ganske godt... MEN!!! Sørg alligevel lige for, at billeder, dokumenter og andre personlige filer er gemt på eksterne dimser, eller på et online-drev!! Hvis nu, det skulle ende i hegnet...
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 15:26
#KlausDM: Nå det vil sige Windows egen diskhåndtering er lige så godt til det?
#mnielsen: I princippet ja. Men jeg har nu aldrig haft problemer med det. Jeg har aldrig oplevet at data er blevet slettet efter sådanne operationer. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 15:33
Thorvald skrev:
#KlausDM: Nå det vil sige Windows egen diskhåndtering er lige så godt til det?
#mnielsen: I princippet ja. Men jeg har nu aldrig haft problemer med det. Jeg har aldrig oplevet at data er blevet slettet efter sådanne operationer. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) |
Gør de nu alligevel. Fordi, hvis nu der skulle ske noget... Det er ikke sikkert, at videoer og Word-dokumenter kan gendannes med diverse filrecovery-programmer. Det skal du SLET ikke regne med. Så kom du bare igang med at gemme eksternt. Blot mit råd.
Du bliver jo også advaret om risikoen, i Easeus-programmet, så vildt jeg husker.
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 15:39
Jeg har i mange år haft ekstern backup af data fra min computer. P.t. kun på ekstern HDD, tidligere havde jeg også keepit - det må jeg se om jeg kan komme tilbage til. Men nu er det min fars computer vi snakker om, ikke min. Men som sagt - der er aldrig sket noget ved at ændre på størrelser af partítioner.
Thorvald.
|
Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 15:42
Windows' egen diskhåndtering kan ikke klare opgaven, da det kræver D-drevet skal flyttes. Hvis D kunne nedlægges, kunne diskhåndterng klare det, da C så blot skulle udvides.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:00
D-drevet skal ikke flyttes. Det skal bare laves mindre - og den plads, der bliver til overs, skal lægges til C-drevet.
Jeg har godt nok tænkt på, om jeg kunne sammensmelte C- og D-drev - og så bagefter dele det op igen. Men det tror jeg ikke vil fungere. Det så i hvert fald ikke ud til at være muligt i Easus.
Så opgaven er: Lave D-partitionen mindre og flytte den overskydende plads over på C-drevet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 16:15
Det af flytte... Det handler om den måde, dine drev ligger fysisk/logisk på SSD'en. D skal flyttes, før du kan udvide C. Andre partitioneringsprogrammer kan gøre det, diskhåndtering kan ikke.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:08
Ok - tror ikke jeg helt forstår det med at "flytte D". Der er kun en harddisk (dvs. SSD) i computeren og denne er partitioneret i et C-drev og et D-drev.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-April-2021 kl. 17:29
Det er en intern flytning af data på din SSD.
|data fra C|data fra D|
skillelinjen mellem C og D skal flyttes, før C kan udvides.
Diskhåndtering kan kun flytte den linje, som markerer slutningen på et drev. Her skal linjen, som markerer starten på D, flyttes.
Når D er flyttet, ser det sådan ud:
|data fra C|tomrum|data fra D|
C kan nu udvides.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 07:41
Ok - ja, i Easus kan man gøre det grafisk, men i Windows diskhåndtering, ser det ud til der kun er funktionen "formindsk diskenhed". Men den funktion vil ikke fungere - sådan at man så kan udvide C-partitionen bagefter?
Og ja, som du forklarer det, var også sådan jeg forsøgte i Easus. Men jeg kunne ikke gøre (data fra C) længere, for at inkludere "tomrummet". Og det undrede mig, fordi jeg er ret sikker på jeg har gjort noget tilsvarende før. Men om det har været i Easus programmet, andet program eller i Windows Diskhåndtering husker jeg ikke.
Thorvald.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 09:24
Thorvald skrev:
Ok - tror ikke jeg helt forstår det med at "flytte D". Der er kun en harddisk (dvs. SSD) i computeren og denne er partitioneret i et C-drev og et D-drev. | Du kan også flytte D-filerne ud på ekstern disk, slette D-drev og udvide C-drev til ønskede størrelse, og så lave ny D-drev partition igen på resten af plads.Derefter kopiere filer tilbage fra ekstern disk. ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 09:35
Ja, den variant har jeg også tænkt på, kunne være en mulighed. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Thorvald.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 15:30
Hvis D er under halvt fuldt, er det lettere at gøre D mindre, oprette et E drev, kopiere alt fra D til E, slette D og udvide C til at indeholde D drevets plads. Herefter er det blot at omdøbe E til D.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 15:40
Aha - ja, det kunne måske være en mulighed. Og som du siger nemmere, da det foregår over Teamviewer. Der er masser af plads på D, til at jeg burde kunne lave dette trick. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Godt forslag. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Den havde jeg ikke lige selv tænkt på.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:02
HA-HA!! At få Thorvald til at gemme filerne på eksterne dimser, får du ham ALDRIG til! Den "kamp" har jeg tabt... Det kan du jo se, i tidligere indlæg. Det må jo være bedre at miste noget...
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:22
mnielsen skrev:
... HA-HA!! At få Thorvald til at gemme filerne på eksterne dimser, får du ham ALDRIG til! Den "kamp" har jeg tabt... Det kan du jo se, i tidligere indlæg. Det må jo være bedre at miste noget...
|
Denne kommentar er altså ikke på sin plads. Som jeg skriver lidt tidligere, tager jeg backup (dagligt) af data på min computer, på ekstern harddisk, hvilket jeg har gjort i en del år og har tidligere også haft Keepit. Så jeg tror du må tænke på en anden.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:24
Thorvald skrev:
mnielsen skrev:
... HA-HA!! At få Thorvald til at gemme filerne på eksterne dimser, får du ham ALDRIG til! Den "kamp" har jeg tabt... Det kan du jo se, i tidligere indlæg. Det må jo være bedre at miste noget...
|
Denne kommentar er altså ikke på sin plads. Som jeg skriver lidt tidligere, tager jeg backup (dagligt) af data på min computer, på ekstern harddisk, hvilket jeg har gjort i en del år og har tidligere også haft Keepit. Så jeg tror du må tænke på en anden. |
Det havde jeg så ike set. UNDSKYLD!! Hvis det da hjælper.
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:47
KlausDM skrev:
Hvis D er under halvt fuldt, er det lettere at gøre D mindre, oprette et E drev, kopiere alt fra D til E, slette D og udvide C til at indeholde D drevets plads. Herefter er det blot at omdøbe E til D.
Klaus
|
Jeg misser måske noget her, men hvad er pointen i E? Hvis man kan gøre som du beskriver, kan man så ikke bare gøre D mindre og så gøre C større?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX
Tæller nu film i K!
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 17:57
MaXer skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
|
Jeg misser måske noget her, men hvad er pointen i E? Hvis man kan gøre som du beskriver, kan man så ikke bare gøre D mindre og så gøre C større? |
Det vil kun ændre slutpositionen på D. Startpositionen skal ændres, før C kan udvides. Hvis man bruger et program (diskhåndtering), som ikke kan udføre den operation, må man ty til krumspring.
Hvis man tænker datasikkerhed, er dette krumspring faktisk lidt mere sikker, da man ikke skal overlade flytning af data til en eller anden obskur algortime i et eller andet program, som måske/måske ikke fejler undervejs.
|
Skrevet den: 12-April-2021 kl. 20:27
mnielsen skrev:
Thorvald skrev:
mnielsen skrev:
|
Denne kommentar er altså ikke på sin plads. Som jeg skriver lidt tidligere, tager jeg backup (dagligt) af data på min computer, på ekstern harddisk, hvilket jeg har gjort i en del år og har tidligere også haft Keepit. Så jeg tror du må tænke på en anden. |
Det havde jeg så ike set. UNDSKYLD!! Hvis det da hjælper. |
Ja, ja, helt ok, ikke noget problem. Jeg synes faktisk jeg svagt kan huske det har været diskuteret før. Men det må være meget lang tid siden, måske mere end 10 år siden. Men never mind. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Thorvald.
|
|