Print side | Luk vindue

Sonos Arc på Panasonic TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163214
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 01:51


Emne: Sonos Arc på Panasonic TV
Skrevet af: Hougaard
Emne: Sonos Arc på Panasonic TV
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 10:53
Har installeret en ACR til mit Panasonic TX58DX730 TV. Det er forbundet med det medfølgende HDMI kabel. Det sidder i HDMI2, som er det der understøtter ARC.
ARC'en er kablet til nettet.
Når TV'et har været slukket længere tid, f.eks. over natten, eller slukket på kontakten, er der ingen lyd på, når det tændes.
Først når jeg vælger HDMI1, HDMI2 eller HDMI3 og derefter TV på fjernbetjeningen kommer der lyd.
Nogen der har en idé til hvad der kan være galt.


-------------
Vh Jan



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 11:30
hvis du slukker for strømmen til sonos er den 30-45 sekunder om at boote

og så går det nok galt


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 12:21
Jamen jeg slukker ikke for ARC’en, men kun TV’et.

-------------
Vh Jan


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 14:20
Hvad hvis du ikke slukker for TV på kontakten ?

er det så samme fejl


Formoder du har indstillet tv til lyd via arc udgang ?


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 15:27
Som jeg skrivet i første opslag er det efter TV’et har været slukket i længere tid. Hvor lang tid ved jeg ikke præcis, men når jeg slukket det om aften, er der ingen lyd på, når det tændes næste dag. Når jeg nu skriver slukket, er det på fjernbetjeningen.
Og ja det er tilsluttet HDMI2, som er det stik der understøtter ARC.




-------------
Vh Jan


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 13-April-2021 kl. 18:45
Fandt ud af at det er lige meget om det er HDMI1, HDMI2 eller HDMI3 man vælger, bare det er en HDMI man vælger derefter TV, for at få lyden til at virke.

-------------
Vh Jan


Skrevet af: xcalibur
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 12:07
Det ligner, at TVet glemmer at sende et power-on til ARCen (selv om den egentligt vel altid er tændt og står stand-by) og først får sendt det når du skifter input.
Har TVet en "deep sleep" mode, som aktiveres når det har været slukket et stykke tid? Hvis det har, så prøve at deaktiver denne.

Du har nok søgt efter opdateringer for både ARC og TX-58DX730, ikke?

Hvad sker der, hvis du tænder for TVet, der er ingen lyd på soundbar, og så skruer op? Skruer TVet så op, som om den ikke ved der er en soundbar?


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 19:01
Jeg rodede noget(meget) med det i går. Præcis hvad jeg lavede aner jeg ikke, men i morges da jeg tændte det, virkede det fint med lyd.

Både ARC og TV er opdateret med seneste opdatering.

Når jeg tændte det var der ingen lyd på og det var lige meget hvor meget jeg skruede op. Dog viste det grafisk på TV-skærmen at der blev skruet op.

Nu ser jeg om det stadig virker i morgen.... ellers vende jeg tilbage.
Tak for dine indspark.



-------------
Vh Jan


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 19:13
Panasonic TV

Det holdt så ikke så længe Dead

Er der noget her jeg bør ændre?



-------------
Vh Jan


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 20:50
Der kan være funktioner der ikke virker når du har ALT sat på ØKO indstilling. Studér manualen.


Skrevet af: PerGew
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 21:09
Sådan ser det ud hos mig, og jeg har ingen problemer



Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:05
Nu har jeg prøvet at rette lidt til.
1=Fra
2=Til
3=Til
4=Til
5=Fra
6=Til
7=Til
8=Til

Nu håber jeg det hjælper Wink


-------------
Vh Jan


Skrevet af: PerGew
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:12
jeg har nr 2=off

Ved ikke om det betyder noget


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

jeg har nr 2=off

Ved ikke om det betyder noget

Det så jeg godt, men mente ikke det havde noget at sige.
Hvis jeg sætter den til “Fra” bliver billedet/lyset noget skarpere/lysere.



-------------
Vh Jan


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:44
Ambient sensor anbefales altid at slå fra da det går ind og ændrer på billedkvaliteten. Især væsentligt hvis man har fået TV kalibreret.


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 14-April-2021 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ambient sensor anbefales altid at slå fra da det går ind og ændrer på billedkvaliteten. Især væsentligt hvis man har fået TV kalibreret.

Okey.. Det var jeg ikke klar over, så det skal da prøves 😉


-------------
Vh Jan


Skrevet af: AV-Con
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 08:55
Som input til tråden kan jeg oplyse, at jeg for nylig har personligt kæmpet en del med ARC mellem et ældre Panasonic TV (60ZT60) og surround receivere med HDMI 2.1. Det er præcis samme fejl som der omtales her, og jeg havde ikke de samme problemer med en ældre surround receiver. Det har været samme problem på både en 2020-21 model af Yamaha og Marantz receiver, og jeg har nok også været igennem samtlige indstillinger uden held. Periodisk, ofte dagen efter (men ikke altid), så er TV lyden ikke med over ARC, selv om Viera link indstillingerne stadig står til "Hjemmebiograf". Når man så vælger tilbage til TV og retur igen, så kommer lyden normalt.

Jeg tænker der måske er en ARC hardware/software kompatibilitets udfordring på ældre Panasonic TV og udstyr med HDMI 2.1, uden at have noget bekræftet. Så jeg håber på en opdatering til TVet, men det er svært at sige om der stadig bliver fejlrettet på de ældre TVs software.

Jeg er blevet nødt til at løse det ved at trække et optisk kabel og slå ARC fra, hvilket naturligvis virker 100%. Det betyder ikke noget i praksis for mig, da alle enheder med HD lyd er tilsluttet receiveren direkte med HDMI.


-------------
Ronni, AV-Connection
www.av-connection.dk


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 16:24
Der har ikke været problemer idag, så ...Clap

I skal alle ha’ tak for de gode råd og kommentarer alle sammen Thumbs Up


-------------
Vh Jan


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af AV-Con AV-Con skrev:

Jeg er blevet nødt til at løse det ved at trække et optisk kabel og slå ARC fra, hvilket naturligvis virker 100%. Det betyder ikke noget i praksis for mig, da alle enheder med HD lyd er tilsluttet receiveren direkte med HDMI.
Det ender nok også med at blive min løsning, da jeg igen var for hurtig med at skrive at det nu virkede.
Jeg har bare min ARC (og en Sonos SUB på systemet) tilkoblet TV’et og har alt lyd fra TV ud af ARC’en. Altså ikke TV-lyd til min receiver.
Vil det påvirke lyden (feks Atmos) at benytte optisk kabel i stedet for HDMI?


-------------
Vh Jan


Skrevet af: Hougaard
Skrevet den: 15-April-2021 kl. 19:30
Som det kan ses i mit svar til AV-Con var jeg igen for hurtig, så forslag er stadig velkommen.
Software versionen er 3280, som skulle være den nyeste.


-------------
Vh Jan



Print side | Luk vindue