Print side | Luk vindue

MÅ SLETTES

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163268
Udskrevet den: 17-April-2024 kl. 01:17


Emne: MÅ SLETTES
Skrevet af: Guests
Emne: MÅ SLETTES
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 08:08
Slet tråd



Svar:
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 08:51
#Vil en sådan kalibrering give samme naturlige billed som et Panasonic tv har out of the box?"

OOB er et pana TV lige så skævt som alt andet, men en kalibrering af et LG burde give et neutralt billede, hvis den der laver det ved hvordan det skal laves. Om det skal være pana eller LG er nok mere et ? om daglig betjening, look n feel mv.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 09:57
Panasonic TV er skam lige så slanke som LG, det er samme Oled panel. Det slanke look forsvinder når man kommer op i HZ2000, som har indbygget Atmos højttalere og forstærkere. 


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 10:50
Jeg har selv fået foretaget en kalibrering hos TV-kalibrering. En ganske behagelig ung mand, som ved hvad han gør. Der er ret stor forskel i billedet fra før og nu.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 12:19
slet



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 12:43
Et kalibreret lg og ditto Panasonic vil performe 99.99% ens, den omkringliggende hardware har måske betydning i forhold til levetid. Her ville jeg vælge Panasonic, med min holdning til producenten og produktets kvalitet.
Til sidst er det vel et spørgsmål om daglig betjening (software), og design/kvalitet af apparatet. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Tak Flemming, hvad vil prisen være omkring 2500kr ca? Er dette en professionel kalibrering som mange omtaler inde på f. eks avforums o.s.v.? Og til Munch Panasonic er da mange gange tykkere når det er vægophængt eller er jeg forkert på den?

Problemet er at i min lejlighed får jeg kun plads til at vægophænge et 65 tommer oled mellem mine højtalere, jeg lytter til en masse lp´er og min Rega pladespiller står lige i midten af midt setup. Og musik har 100% første prioritet i min stue, så vil gerne have et så diskret tv som muligt med den bedste billed kvalitet. Ellers hade jeg helt klart ventet på JZ2000 eller JZ1500, men de er alt for tykke når de hænger på væggen ihvertfald deres forgængere og tror ikke der bliver nogen ændring i år heller, men på foden der ser JZ2000 mega fed ud synes jeg. Klart det fedeste design blandt alle tv i min verden.

Så jeg tænkte bare på hvor lang man kunne komme med et kalibreret LG oled, iforhold til Panasonic som har et outstanding out of the box billedkvalitet iforhold til LG.

Ellers må jeg bare beholde mit 55C7 et års tid eller mere endnu og se hvad der sker, men det begynder at blive en smule småt efterhånden.. :)


De har alle en kasse bagpå som er ca 4-5 cm tyk, og sidder forneden. Så uanset hvad du gør, kan et tyndt Oled TV ikke komme tættere på væggen end et tyndt LCD TV. De vil alle fylde 6-7 cm med det tyndeste ophæng.
Ejer selv et Panasonic GZ2000 som netop har outstanding billedfilosofi, som minder om den vi kender fra plasma TV. Pga 15 højttalere under, bag og foroven på panelet, fyldet det 8,5 cm incl tyndt ophæng.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 13:23
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 13:28
slet


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 14:40
LG GX bygger væsentligt mindre end 8,5 cm ud fra væggen . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

8,5 centimer, super Munch jeg prøver lige at måle op engang. Den største fordel ved HZ-JZ2000 er at man ikke behøver en soundbar, så kan man måske nemmere retfærdigøre tykkelsen. Men fint at du lige sætter tal på, så slipper jeg da for selv at finde ud af det, takker :)
Ja det er med Vogels Thin 505 beslag på 1,5 cm, hvor skinnerne til TV kan trækkes ud i fuld højde. Så kan TV vippes ud forneden da vip punktet er tæt på toppen.

Lydmæssigt kan man helt undvære et anlæg, da der også sættes en Sub til hovedtlf udgangen med justering af crossover osv.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

LG GX bygger væsentligt mindre end 8,5 cm ud fra væggen . . 
Men uden Atmos lydanlæg indbygget?
Hvis der vælges JZ 1000 eller 1500, er jeg sikker på dybden er den samme LG GX.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:24
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:35
Ok det tyder på en meget tynd kasse bagpå smurt ud over hele bagsiden. Det må jo se ret pænt ud, men er prisen så ikke dårlig varmeafledning med kommende plamager synligt forfra på panelet. Synes jeg kan huske der er skrevet om det herinde.

Og med “zero gap” vægophæng. Så det fylder intet...

https://www.lg.com/dk/tv/lg-oled65gx6la" rel="nofollow - https://www.lg.com/dk/tv/lg-oled65gx6la


Størrelse uden stativ (VxHxD)
1446 x 830 x 19.9


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:35
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:40
Det har intet at gøre med tilladelser, Oled panelet er 6,5 mm tykt uanset hvilket mærke TV, da LG er eneste Oled panel producent. Alt over de 6,5 mm er til teknik.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Tak Flemming, hvad vil prisen være omkring 2500kr ca? Er dette en professionel kalibrering som mange omtaler inde på f. eks avforums o.s.v.?

Ja, det er en professionel kalibrering. Thomas har et noget, som han sætter til din skærm og så sker der en masse ting på hans PC. Det gør en stor forskel.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 15:52
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:02
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:20
Hvis tykkelsen er det vigtigste, er der Wallpaper TV fra LG. Så blir det nok ikke tyndere.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1605866245" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1605866245


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Tak Flemming, hvad vil prisen være omkring 2500kr ca? Er dette en professionel kalibrering som mange omtaler inde på f. eks avforums o.s.v.? Og til Munch Panasonic er da mange gange tykkere når det er vægophængt eller er jeg forkert på den.


Nu oplyses der pris på kalibrering fra 1495 kr, så 2500 kr er måske sat lidt højt. 
Noget tyder på, at et oled panel har gavn af, at elektronikken sidder lidt længere væk fra panelet. Det nedsætter varmen omkring pixels, og dermed mindre risiko for burn in og varmeplamager. Prisen for dette er et lidt tykkere tv, som i virkeligheden er ligegyldigt, når vi blot tænker tilbage på crt tv tiden, hvor vi havde +50 cm tv i dybden. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:25
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:29
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Det wall paper tv har jo en soundbar som følger med nedenunder og som man ikke kan slippe for, det jeg slet ikke interesseret i. GX er klart det mest interessante tv lige pt IMO hvis man kigger væk fra billedkvalitet.
Det er jo ideelt ift varmeskade på panelet, da al elektronik ligger soundbaren. Og så er wallpaper TV’et kun 5k dyrere end et Panasonic JZ2000. Så den ligger da lige til højrebenet.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 16:36
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 17:38
slet


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 18:07
Nej! Kalibrerede OLED TV vil langt fra performe 99,99% ens! Heller ikke selvom de har samme panel.
Hvorfor? Fordi hver producent har sin egen billedbehandling. Selve panelet står for 50-60% af billedkvaliteten - resten er billedbehandling.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Jeg har besluttet mig for ikke at købe LG GX alligevel, så det bliver et Panasonic oled som jeg egentlig også var mest ude efter, hellere kvalitet fremfor smarthed der risikere at gå i stykker.
God beslutning Thumbs Up


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-April-2021 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Nej! Kalibrerede OLED TV vil langt fra performe 99,99% ens! Heller ikke selvom de har samme panel.
Hvorfor? Fordi hver producent har sin egen billedbehandling. Selve panelet står for 50-60% af billedkvaliteten - resten er billedbehandling.
Derfor bliver unødvendig billedbehandling som det første slået fra, og når der skrives 99.99% ens, drejer det sig om farve og sortniveau. Se blot på kalibreringsrapporter, uanset mærke, og du vil se hvor ens de performer.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 25-April-2021 kl. 13:15
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-April-2021 kl. 13:25
Til streaming køb JZ1000, til UHD 4k bluray skal du ha JZ 2000 med ekstra lys også kaldet nits.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 25-April-2021 kl. 14:20
slet


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 11:41
Ift. LG vil jeg da gerne lige bemærke, at hverken CX eller BX kan dekode DTS (f.eks. HD-MA) og ej heller sende det videre via eARC.

Det lærte jeg på den ærgerlige måde Unhappy

Og ja, jeg kan bare føre HDMI direkte til receiver, men det er jo det jeg gerne vil undgå, ved at benytte eARC.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til streaming køb JZ1000, til UHD 4k bluray skal du ha JZ 2000 med ekstra lys også kaldet nits.

JZ1500 har også det mere lysstærke panel, så det er en fin mellemting, hvis man allerede har et lydsystem.

Jeg har personligt ikke været imponeret over lydsystemet i Panasonics 2000-serier fra de seneste år, hvorfor jeg ikke synes, at man skal kaste for mange penge efter det.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til streaming køb JZ1000, til UHD 4k bluray skal du ha JZ 2000 med ekstra lys også kaldet nits.

JZ1500 har også det mere lysstærke panel, så det er en fin mellemting, hvis man allerede har et lydsystem.

Jeg har personligt ikke været imponeret over lydsystemet i Panasonics 2000-serier fra de seneste år, hvorfor jeg ikke synes, at man skal kaste for mange penge efter det.
Ok det lyder da godt.

Jeg var også skeptisk, men jeg tænder ikke så ofte for det store anlæg mere, så det vinder ved nærmere bekendskab.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til streaming køb JZ1000, til UHD 4k bluray skal du ha JZ 2000 med ekstra lys også kaldet nits.

JZ1500 har også det mere lysstærke panel, så det er en fin mellemting, hvis man allerede har et lydsystem.

Jeg har personligt ikke været imponeret over lydsystemet i Panasonics 2000-serier fra de seneste år, hvorfor jeg ikke synes, at man skal kaste for mange penge efter det.
Ok det lyder da godt.

Jeg var også skeptisk, men jeg tænder ikke så ofte for det store anlæg mere, så det vinder ved nærmere bekendskab.
Lydsystemet på Panasonic´s 2000 modeller har aldrig haft til opgave at konkurrere med et egentligt  surroundsystem. Men hvis man er interesseret i en ganske dynamisk og fyldig filmlyd, hvor der fra tid til anden kan observeres forskellige lydeffekter i "Lydbilledet", så er systemet i mine ører alle pengene værd med tanke på, at det er lyd fra en fladskærm. Selv en koncert blu-ray lyder fornuftigt, omend naturligvis ikke koncertagtigt - men bestemt hører værdigt. Tilslutter man derudover en lille subwoofer kommer der lidt ekstra boller på suppen.




-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 19:02
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 20:02
Ja du vil helt sikkert kunne “nøjes med” det Atmos lyd der er indbygget i JZ2000 med en lille Yamaha sub sat til. Det er dejligt diskret og fylder rummet med en omsluttende lydboble fra 15 højttalere, de to af dem i toppen, tre gange tre i grillen under panelet, to aktive- og to slave- bas bag panelet, og 140 watt forstærkere i rumpen.

Problemet med streaming er vel mgl båndbredde til at lave HDR som kan noget. Der skal man stadigvæk have fat i bluray UHD skiverne.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 21:17
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 21:35
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-April-2021 kl. 21:50
slet


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-April-2021 kl. 07:05
iTunes og Apple TV+ leverer god 4K HDR streaming. TV+ tjenesten har efterhånden nogle seværdige naturdokumentarer, inklusiv en ny med David Attenborough. Når HBO Nordic overgår til HBO Max, så får de nok også en pulje, men jeg tror ikke, at man skal forvente, at det er overvældende.

HDR kræver ikke noget særligt på båndbredde. Det er primært opløsningen, som kræver høj bitrate. F.eks. DRTV vil se ud som det gør - ikke meget selv de bedste OLED TV kan gøre ved det.

Mht. apps, så vær opmærksom på, at udvalget er meget spinkelt i Panasonics TV. Der er f.eks. ikke apps til Apple TV+, HBO eller Paramount+. Du kan se hvilke apps, der findes til hvilke TV-platforme her:  https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

Også værd at bemærke, at iTunes og Apple TV+ kun leveres i den høje bitrate via Apple TV 4K-boksen. Den vil jeg uanset hvad anbefale, at du overvejer som makker til et Panasonic TV, såfremt streaming er noget du vil benytte i hverdagen. Panasonics fjernbetjening kan styre Apple TV-boksen, og Apples fjernbetjening kan tænde/slukke og justere lydstyrken på Panasonic TV.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Steen Hansen
Skrevet den: 27-April-2021 kl. 10:56
Hej,
Jeg har et LG CX 65, som er kalibreret at omtalte firma.
Det foregår professionelt, og kan varmt anbefales. Og når man tænker på TV'ets samlede pris, syntes jeg ikke at prisen er overvældende. 


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 27-April-2021 kl. 23:48
slet


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 06:39
Det er LG Display, som leverer OLED-panelet til samtlige OLED TV på markedet, så de er meget ens, når de indstilles. Kalibreringen vil sikre, at lyskurven (gråtoner, højlys, graderinger mv.) og farver (præcision, farvetemperatur mv.) følger standarden og her vil OLED-skærme ende meget tæt, plus/minus få procenter.

På motion vil der være forskel såfremt man aktiverer motion-systemet. Nog brugere gør, andre gør ikke. På OLED kan det være ønskværdigt at køre på et meget lavt niveau for at modvirke "stroboskop"-effekten, som opstår på særligt film i 24fps fordi billedraten i indholdet er så lav og OLED-pixels er så hurtige (responstiden). De fleste andre billedsystemer bør man slå fra i forbindelse med kalibreringen, hvorfor de er ude af ligningen.

Så er der selvfølgelig forskelle på kredsløbet i den forstand, at nogle TV kan arbejde med signaler i højere kvalitet (HDMI 2.1), variabel billedopdatering (VRR) mv. Det ligger udenfor kalibreringsemnet.

Og så er der naturligvis forhold som signalkvaliteten - billedet bliver ikke bedre end kilden tillader - osv. Her synes jeg, at Apple TV 4K boksen er et godt match fordi den trækker højest mulige streamingkvalitet ned fra de forskellige tjenester, respekterer indholdets SDR/HDR-format og billedfrekvens (med boksens match-funktioner) og fordi den er nem at anvende for alle, inklusiv mulighederne for fjernbetjening.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Steen Hansen
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 12:04
Jeg gav 1800 for min kalibrering. Bor i Jylland, så der kom en smule kørsel på. Men bestemt en rimelig pris, syntes jeg.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 17:16
slet



Skrevet af: bbond
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 18:13
Så er spørgsmålet vel om en kalibrering er en kalibrering ?

Altså, er der forskellige metoder/kvaliteter af en kalibrering ? (og efterfølgende forskel i pris)

Power i Grenaa viste ved åbningen af butikken to Tv over hinanden, hvor det ene var kalibreret og det andet ikke.....

Man skal ikke være ekspert for at se at ingen af dem viste korrekt (kalibreret) billede Wink - mit gæt er at det "kalibreret" stod i "butiksmode" og det andet, det samme, men med stærkt dæmpede farver ?Shocked

Igen, hvis Power har brugt en (deres egen?) kalibrering, så håber jeg virkelig at der findes et alternativ LOL 

Bond Cool


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Så er spørgsmålet vel om en kalibrering er en kalibrering ?

Altså, er der forskellige metoder/kvaliteter af en kalibrering ? (og efterfølgende forskel i pris)

Power i Grenaa viste ved åbningen af butikken to Tv over hinanden, hvor det ene var kalibreret og det andet ikke.....

Man skal ikke være ekspert for at se at ingen af dem viste korrekt (kalibreret) billede Wink - mit gæt er at det "kalibreret" stod i "butiksmode" og det andet, det samme, men med stærkt dæmpede farver ?Shocked

Igen, hvis Power har brugt en (deres egen?) kalibrering, så håber jeg virkelig at der findes et alternativ LOL 

Bond Cool
Tv kalibrering udført af firma med samme navn, er en korrekt udført kalibrering. De påståede kalibreringer udført af supermarkederne, har jo i lang tid været genstand for kritik, og mange har fået beløb for ydelsen tilbagebetalt.
Jeg ville ikke betænke mig et sekund, når tv kalibrering udfører opgaven (har fået udført to af slagsen).


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 18:36
Ja, men nu var spørgsmålet ikke om hvem der har fået det udført, hvor mange gange, eller af hvilket firma....Wink

Fremskridtet og udvikling er ikke sådan at stoppe - der kommer hele tiden nye metoder/produkter, så hvordan gennemskuer man hvem og hvilket kalibrerings-udstyr der er det bedste pt. ?

Bond Cool



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 19:15
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 20:00
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-April-2021 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Men det stadig et super interessant emne fordi jeg troede ikke at et entry oled kunne matche det allerdyreste med en enkelt kalibrering. Hvad skal alle disse endeløse lange debatter inde på avforums så nytte for det går jo alt sammen ud på at have den bedste billedkvalitet i sidste ende når de debattere i uendelighed? Har brugt den hjemmeside rigtig meget.. Men det jo genialt for dem der ikke har mange penge eller som gerne vil spare penge så det bare at kalibrere et LG oled og hopla du har markedets bedste billed kvalitet. 
Det har jeg nu også tilgode at se.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 06:13
Jeg synes, at forumdebatter om valg af TV-model og mærke hurtigt kammer over i en diskussion, hvor hver køber forsøger at retfærdiggøre sit eget valg. Mange af de emner, som debatteres er resultater af billedbehandling eller en funktion, der er slået til. Funktioner til at modvirke banding (som er i indholdet), men som så sænker den effektive opløsning. Eller motion-systemerne, som er der fordi indhold optages og leveres i lav billedfrekvens. Der er en tendens til at pege på skærmen, når man ser et eller andet, men ofte er det jo også i kilden eller videokæden, at der er begrænsninger og lignende.

Alt andet lige er der altså ikke meget forskel på OLED TV på markedet, når de er indstillet. Og man kommer rigtig langt ved blot at vælge den mest præcise billedprofil. Naturligvis endnu længere ved at få det individuelle panel kalibreret i stuen.

Power samarbejder med firmaet TV-kalibrering om kalibrering.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 06:17
Når det er sagt, så er Panasonics 2000-serie - og fra i år også 1500-serien - netop en undtagelse, fordi den har et mere lysstærkt panel. Det giver noget ekstra på toppen.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 08:30
Med det sidste indlæg fra FlatpanelsDK bliver man (jeg) igen forvirret....

Først slår man fast at alle Oled-Tv, incl. Panasonic, er med samme panel fra LG og derfor performer ens....

Hvordan har Panasonic så pludselig fået et mere lysstærkt panel ?? Ermm

Bond Cool



Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 08:52
Panasonic har modificeret panelet, bl.a. med bedre køling. Lidt á la en overclocket processor :-)

Jeg synes, at det er beskrevet og undersøgt ret fyldestgørende i vores anmeldelser af Panasonic GZ2000 og HZ2000. Der kommer tilsvarende et ændret OLED-panel i kommende 2021-modeller fra Sony (A90J) og LG (G1), men det er jo et nyt tema for 2021.

PS: 55" Panasonic HZ1000 koster pt. 6.999 kroner, hvis man er på udkig efter nyt OLED TV.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg synes, at forumdebatter om valg af TV-model og mærke hurtigt kammer over i en diskussion, hvor hver køber forsøger at retfærdiggøre sit eget valg. Mange af de emner, som debatteres er resultater af billedbehandling eller en funktion, der er slået til. Funktioner til at modvirke banding (som er i indholdet), men som så sænker den effektive opløsning. Eller motion-systemerne, som er der fordi indhold optages og leveres i lav billedfrekvens. Der er en tendens til at pege på skærmen, når man ser et eller andet, men ofte er det jo også i kilden eller videokæden, at der er begrænsninger og lignende.

Alt andet lige er der altså ikke meget forskel på OLED TV på markedet, når de er indstillet. Og man kommer rigtig langt ved blot at vælge den mest præcise billedprofil. Naturligvis endnu længere ved at få det individuelle panel kalibreret i stuen.

Power samarbejder med firmaet TV-kalibrering om kalibrering.
Der er ingen billedbehandlinger slået til overhovedet på mit GZ2000, og det er kalibreret af TV-kalibrering.dk. Mine observationer er begrundet i en interesse for et naturligt billede. Og har fulgt med siden de første LG Oled ramte markedet, og set den udvikling der har været i processorernes billedbehandling. Jeg mener Panasonic i deres 2000 serie har ramt en anden mere naturlig billedfilosofi end de andre producenter har valgt. Ja man kan næsten kalde det for Plasma + billede, da der er opnået et mere naturligt plasma-agtigt billede og stadigvæk med den klarhed, lys og kontrast der kendetegner Oled. Jeg vil endda sige at Panasonic med 2000 serien har lavet et TV, som ikke trætter øjnene. Jeg savner lidt at læse om den nuancering i danske anmeldelser. Det er som om man koncentrerer sig om alt andet end billedkvalitet når man skal rate diverse Oled modeller.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 13:00
GZ2000 er et herligt TV, så jeg kan godt forstå, at du er glad for det. Det er rigtigt, at OLED-panelet fra LG Display er skånsomt for øjnene. Det bruger ikke PWM (pulse width modulation) ligesom LED-belysningen i mange LCD TV. Det er certificeret filmmerfrit mv. af bl.a. tyske testinstanser.

Den ekstra lysstyrke giver noget fordi panelet har mere overskud både for hele skærmen og for de mindre områder med kraftigt højlys i HDR, så måske er det det, du oplever som udslagsgivende? Det synes jeg, at vi både viser med målinger og perspektiver i teksten i vores anmeldelser.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 15:21
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 16:33
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 19:47
slet


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 20:45
selvom prof kalibrering er godt hvis man er villig til at btale for det, tror jeg der er rigtig mange der kommer til at nøjes med apples nye metode.  https://www.youtube.com/watch?v=i0oQKsYc-tU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=i0oQKsYc-tU
det var faktisk ret overraskende.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 07:19
slet




Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 07:25
Apples kalibrering er jo ikke en kalibrering af TV, men en "kalibrering" af ATV. 
Den kan slet ikke sammenlignes med en "rigtig" kalibrering!

Kan godt forstå din beslutning om at få kalibreret, det løfter virkeligt billedet, og man ved at man får det bedste ud af skærmen!

Har det på samme måde med vinyl! Tongue Har lige fået Dexter Gordons : "One Flight Up" fra Blue Note Tone Poet serien hjem. Den lyder FANTASTISK!


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 07:33
slet


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 07:39
Enig, problemet er bare at det er rasende dyrt, der kommer hele tiden nye lækkerier. 
Helt enig i det med det analoge, de tre første Dire Straits album har den helt rigtige analoge lyd, det er lige til at falde i svime over.

Ellers er det, som du skriver, meget Jazz jeg køber. Det er først her de sidste par år, jeg har fået øjenene op for Jazz, og det er en fornøjelse! (men igen, DYRT) Wink

Håber også det bedste for Panasonic, de har altid drevet TV-markedet i retning af høj kvalitet.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

selvom prof kalibrering er godt hvis man er villig til at btale for det, tror jeg der er rigtig mange der kommer til at nøjes med apples nye metode.  https://www.youtube.com/watch?v=i0oQKsYc-tU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=i0oQKsYc-tU
det var faktisk ret overraskende.


Bortset fra, at hvis man har valgt en god billedprofil som udgangspunkt (f.eks. Professionel 1 i Panasonics tilfælde), vil den som regel ikke justere noget som helst, da billedet er godt nok ifht. Apples måling.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 20:07
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 20:30
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 12-Maj-2021 kl. 21:52
slet


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 16-Maj-2021 kl. 10:57
Ja, de der Craft udgaver med Chet Baker er fantastiske, købte  3 stk, sprang dem med Musical numre over.

Har du fået Gil Evans; Out of The Cool, Acoustic Series. (250,-)

Den er helt fantstisk. 

Har du fået dit TV sat op?


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 16-Maj-2021 kl. 15:34
slet


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Maj-2021 kl. 15:47
Told you so, you got the best. Tillykke med det Thumbs Up


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 16-Maj-2021 kl. 16:22
Tillykke med det. 
Super at høre at du er begejstret. 

Tak for grundigt input- meget anvendeligt for andre brugere! Thumbs Up


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Maj-2021 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Netflix ser nogenlunde flot ud ikke sådan helt vildt begejstret men det er skam okay til mit forbrug
Har du deres dyreste og bedste abonnement med HDR?
Har du indstillet dit nye TV bedst muligt og skiftet til den rette profil?
Har du gjort dette, burde billedet på Netflix kunne begejstre dig, dog er jeg ikke sikker på, de stadig er oppe at køre fuld båndbredde, som blev reduceret pga. den såkaldte pandemi...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Guests
Skrevet den: 18-Maj-2021 kl. 17:54
slet


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 18-Maj-2021 kl. 20:41
Prøv at opleve dit TV med nogle bedre digital transfer, end den usynlige mand. Den er nu ikke dårligt overført, men jeg er absolut ikke synderlig imponeret af den. Jeg har både den tyske og amerikanske/engelske Blu Ray udgave. 

Prøv med film som f.eks. Jaws - close encounters - m.fl. 
Men en film Domme Dag Nu i den seneste transfer er simpelhen State of the art, her sidder Dolby Vision lige skabet, og så må vi slet ikke glemme filmen The Matrix det dur.

Men der er faktisk mange på listen, ja selv filmen Grease er imponerende.

Jeg ser på LG OLED C9 77” - E6 65” og håber snart på en G1 77” kommer ind af dørenTongue


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 18-Maj-2021 kl. 21:27
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 20-Maj-2021 kl. 18:07
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-Maj-2021 kl. 09:48
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 29-Maj-2021 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Efter at have fået sat min nye Apple 4k tv boks op som jeg fik igår, så det som om Netflix ser pænere ud. Det er helt sikkert acceptabelt nu billedet generalt selvom jeg kun streamer Boksen er indstillet efter videoen fra Rasmus af inde fra flatpanels. Hold fast hvor er det en smart boks, føles mange gange bedre med sådan en lille fjernbetjening og fed måde man kan styre igennem menuerne på. Det går også langt hurtigere.

Så spørsmålet bare om apple 4k boksen også kan styre volumen på aktive højtalere eller en soundbar, skal ihverfald hurtigt have fat i noget bedre lyd.

Nu har du selv oprettet en tråd om kalibrering og købt et fedt TV og nu en ATV4 2021 og snakker om acceptabelt billedkvalitet 😂 Har du hørt om begrebet “green push” Hvis du ikke har fået kalibreret op mod din ATV, så kan du ikke kalde det god kvalitet … Du kan kompensere ved at indstille til “høj RGB” men god … nej.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 18:18
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 18:43
slet


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 07:27
Du kan også "nøjes" med Apple Tv'ets indbyggede kalibrering :-)

Jeg lavede en manuel kalibrering med noget ældre udstyr - og testede så ift Apples "kalibrering", de er så tæt på ens som man næsten kan komme...

Du kan også lige svinge forbi den her tråd - der er billeder af mit HZ1000 out of the box, målt med noget gammelt grej (så forbehold tages), men det står nu "meget pænt" (passer også med avforums observeringer)

http://https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=15&t=51959" rel="nofollow - http://https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=15&t=51959


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

....... Hade jeg købt et LG oled så hade jeg ikke tøvet men bestilt en kalibrering med det samme.

Og så havde du nok heller ikke kunne se nogen større forskel, hvis din tese holder, da de begge scorer lige pænt i anmeldelser rundt omkring Smile


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

....... Hade jeg købt et LG oled så hade jeg ikke tøvet men bestilt en kalibrering med det samme.

Og så havde du nok heller ikke kunne se nogen større forskel, hvis din tese holder, da de begge scorer lige pænt i anmeldelser rundt omkring Smile

Og det ville han ikke kunne. Jeg har selv et CX, en i1Display Pro Plus, Hdfury Integral 2, PGenerator og Calman. Jeg kalibrere selv SDR, HDR og DV. Panelet afviger så lidt 1-2 dE og en manuel kalibrering er spild af tid. Det er først når jeg lader Calman generere en 1dlut og 3dlut at det MÅSKE kan betale sig. Men når man ikke ved hvor elendig ATV4K og 2021 er til at “vise” DV og syntes det ser godt ud, så er det vist ligegyldigt om det er en appelsin eller tomat man køber.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 18:09
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 18:54
 Nu nævner jeg selv dE men så enkelt er det ikke. Men jeg vil vove den påstand at det er spild af penge for langt de fleste. Sony, Panasonic, LG … vælges den “mest korrekte” profil, så er jeg overbevist om at det er et fåtal som kan se forskellen efter en kalibrering.

Når du så også har et Apple TV og bruger den, så er det at skylle penge ud! Jeg nægter at tro på at du kan finde nogen i DK som kalibrere 3 billedprofiler SDR, HDR, DV for så derefter at kalibrere din hdmi hvorpå du har din apple tv til SDR, HDR, DV. Måske du kan finde en som gør det, men så kommer det til at koste kassen!


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 19:00
Mit råd er: Indstil dit TV til den profil som andre har målt som værende den mest korrekte og indstil dit Apple TV til 4K SDR, RGB High, Match Range & Frame Rate. Og så er det bare at nyde dit nye TV 👍


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 19:25
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 19:40
slet


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 20:38
Jeg ved ikke om du kan se forskel :)
Jeg kan fordi jeg ved hvad jeg skal kigge efter, og det gør jeg så … altså kigger efter det. Jeg mener bare at “sort” og “hvid” og alt der i mellem er så tæt på “rigtig”  “sort” og “hvid” at jeg ikke tror på at du ser den store forskel.

Jeg kan nu ikke se du laver dårlig reklame for nogen. Jeg er sikker på han gør det han skal gøre, og til den rigtige pris 😊


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 20:49
slet


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Og til TvHomer, jeg ikke helt enig. Jeg synes at Panasonic bliver beskrevet rundt omkring i diverse test med den bedste out of the box billedkvalitet. Har støvet nettet fuldstændig tørt for det inden jeg købte det, både fra brugere og anmeldelser fra troværdige sider. Men jeg kan da godt ske at tage fejl, og personligt tror jeg heller ikke på at forskellen er særlig stor hvis der overhovedet er nogen. De ligger så uhyre tæt de Oled, men alligevel bliver Panasonic gang på gang beskrevet som det tv med mest naturlige farver.

Hvis vi snakker de gode senere OLED modeller, eks. LG CX ctr. Pana´en, så tror jeg det bliver mere et "trosspørgsmål" end et spørgsmål om noget man reelt kan se.



Print side | Luk vindue