Print side | Luk vindue

Mobilt bredbånd i stedet for dårlig wired?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163287
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 07:54


Emne: Mobilt bredbånd i stedet for dårlig wired?
Skrevet af: Steen2000
Emne: Mobilt bredbånd i stedet for dårlig wired?
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 12:19
Hej
Jeg har kun internet gennem telefonstikket hvor vi bor (i Dragør). Og Bredbånd ved jeg ikke hvornår lander.
Vi har haft TDC og det var ikke godt, men nu er vi skiftet til Hiper (i en firmabindingsperiode på 12 mdr) og det er blevet virkelig ringe. Som i vi kan flere aftener ikke streame på TV'et og min sønner går helt i sort næsten hver dag når deres gaming PC eller Playstation fryser.

Jeg påtænker derfor at erstatte/supplere med Mobilt bredbånd indtil bredbånd måtte komme.
Jeg har i den forbindelse en række spørgsmål !!

1. Bliver det bedre reelt selvom de reklamerer med meget power (udendørs i hvertfald)
2. Bør man have udendørs antenne tilknyttet?
3. Bør man købe en router som har 5G allerede som option til når det kommer? (Oister tilbyder en Netlink til 1400 kr og siger det er halv pris men un 4G)
4. Hvad er bedste router til prisen lige nu og hvad skal man kigge efter?
5. Er der andet man kan gøre for at styrke sit internet signal så det bliver problemfrit ? 

Jeg har virkelig ikke større behov at mine Teams møder ikke hakker, vi kan se streaming og drengene kan spille.

På forhånd tak !

Mvh
Steen




Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 12:39
RepairGuyDK har en del erfaring med mobiltbredbånd på Amager:
http://www.youtube.com/watch?v=zcMTqx2Eqig" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=zcMTqx2Eqig


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

  Jeg påtænker derfor at erstatte/supplere med Mobilt bredbånd indtil bredbånd måtte komme.

Hej.

Jeg kan godt forstå at I ønsker at supplere med et alternativt internet. Men har du undersøgt andre muligheder?
F.eks om der er mulighed for Internet via coax. Måske fra YouSee?

Men ellers vil jeg foreslå dig, at slå jeres adresse op på 
 
https://www.mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx" rel="nofollow - https://www.mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx

Vælge 'Mobiltelefoni', 5G eller LTE for 4G samt sætte et 'Hak' i eksisterende positioner.

Så vil du kunne få en ide om hvilke mobiludbydere der har master i nærheden af hvor i bor?
Og dermed også se, hvilke udbydere du nok ikke skal vælge et abonnement hos.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 13:06
Tak begge !!!
Vedr COAX (hvad det end betyder). Det er ikke youSee/KabelTV muligheder på adressen. Det er vel en forudsætning? TV2 kører vi antenne.
Når jeg på hjemmesider har tastet min adresse er det altid kun via telefonstik der kommer som mulighed


Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Det er ikke youSee/KabelTV muligheder på adressen. Det er vel en forudsætning? 

Hej.

Ja, youSee/KabelTV muligheder på adressen er nødvendigt for at kunne bruge deres COAX Internet.

Men hvilke mobiludbydere har master tæt på jeres adresse og hvor langt er der over til dem. Og hvis du klikker på de blå prikker, kan de se hvilke frekventer de sender på: LTE 800, LTE 1800 eller LTE 2600. Det kan have indflydelse på hvilken antenne der passer.

Hilsen Carsten



Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

1. Bliver det bedre reelt selvom de reklamerer med meget power (udendørs i hvertfald)
2. Bør man have udendørs antenne tilknyttet?
3. Bør man købe en router som har 5G allerede som option til når det kommer? (Oister tilbyder en Netlink til 1400 kr og siger det er halv pris men un 4G)
4. Hvad er bedste router til prisen lige nu og hvad skal man kigge efter?
5. Er der andet man kan gøre for at styrke sit internet signal så det bliver problemfrit ? 

Jeg har virkelig ikke større behov at mine Teams møder ikke hakker, vi kan se streaming og drengene kan spille.


1. Det kommer an på, om du har fornuftig dækning fra teleselskabet. I byområder er det sjældent nødvendig med en ekstern antenne.
2. Se svar nr. 1.
3. Når der kommer 5G, så kig på markedet til den tid. 5G er spild af penge lige nu.
4. Huawei B535 - du kan evt. kigge på DBA.dk hvor du kan købe den "brugt" til 600 kroner.
5. Sørg for at koble ungernes gaming-PC til 4G routeren med et netkabel - undgå wifi for enhver pris.

Du har allerede kigget på Oister,. Hvis du ikke ved noget om routere, så kig på deres Oister Wifi, og glem resten af dette indlæg.

Hvis du derimod er frisk på en lille udfordring, så køb en Huawei B535 router på DBA eller lignede, og køb et Oister mobilabonnent til 159 kroner (Fri tale / Fri data). Dernæst sæt simkortet i routeren og ændrer APN indstillingen til følgende:

Profilnavn: Oister
Opkaldsnummer: *99#
APN-Type: Statisk
APN: data.tre.dk

Når du har gjort det, så har du fri data til 159 kroner i måneden via 4G.

Wifi delen af Huawei B525 er ikke perfekt. Hvis du har et stort hus så overvej en anden Wifiløsning. Du kan altid slukke for Wifi på routeren og bruge en anden Wifi løsning  - f.eks. en MESH løsning.


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:39
start med at tage din mobiltelefon.. Tilsikre at wifi er slukket.. 

Derefter ind på http://www.tjekditnet.dk" rel="nofollow - www.tjekditnet.dk , og lav en hastighedstest.

Gør det evt. både indenfor og udenfor.

Så har du en antydning af, om signalet er godt nok på din adresse.. (og hvis det ikke er særlig godt, jamen så se om du kender nogle med mobil på andre netværk (3, TDC, Telia), og se om det er bedre).

Hvis du får en respektabel forbindelse via. din mobil, ja så bliver det kun bedre når du får en router med simkort i.. Evt. med udvendig antenne, hvis det er nødvendigt.

Så start med at test dit signal på din mobiltelefon. Det giver en ide om, hvorvidt det reelt er muligt med 4G/5G internet på din bopæl


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:40
Tak ! Værdsat !! 


Jeg har vel relativt stort hus relativt. 200 m2 i et-plan vinkelhus. Lige nu står router i den ene ende hvor tlf stik er og så har jeg sådan en wifi extender siddende midt i huset

Hvis jeg skal kable gaming PC skal routeren vel så stå på en af knægtenes værelse? eller kan man gøre det via noget extender?

Lige det her forstår jeg intet af, men det kan man måske google sig til Smile"Du kan altid slukke for Wifi på routeren og bruge en anden Wifi løsning  - f.eks. en MESH løsning."


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:42
NikolaiDS:
Tak !
Vi har forskellige mobilabonnementer i familien
- Telenor
- Telmore
- Oister
Så lidt at teste af på :-)


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:43
Hvor godt kal det være på tjekditnet for at det er godt nok/bedre end min rædderlige nuværende tlf net forbindelse?



Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:47
Er du sikker på det er din nuværende ADSL forbindelse der er problemet, og ikke dit eget netværk?

WIFI ekstender er noget skrald at have, da de tit gør mere skade end gavn.


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:48


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:50
100 - 200 Mbit/s
Mobilt bredbånd ***
Skjul udbydere
3
10 - 20 Mbit/s
Vis udbydere
TDC
10 - 20 Mbit/s
Vis udbydere
Telia
100 - 200 Mbit/s
Vis udbydere
Telenor
100 - 200 Mbit/s


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Tak ! Værdsat !! 


Jeg har vel relativt stort hus relativt. 200 m2 i et-plan vinkelhus. Lige nu står router i den ene ende hvor tlf stik er og så har jeg sådan en wifi extender siddende midt i huset

Hvis jeg skal kable gaming PC skal routeren vel så stå på en af knægtenes værelse? eller kan man gøre det via noget extender?

Lige det her forstår jeg intet af, men det kan man måske google sig til Smile"Du kan altid slukke for Wifi på routeren og bruge en anden Wifi løsning  - f.eks. en MESH løsning."


Jeg ville sætte routeren på knægtens værelse, hvis routeren viser fornuftig dækning i vindueskarmen.

En Wifi-extender er noget fanden har skabt i vrede. Hvis routerens indbyggede Wifi ikke dækker, så kig på noget MESH udstyr.

Der findes et hav af forskellige MESH løsninger, og alle kokkene anbefaler forskellige løsninger baseret på deres egne opskrifter.  Jeg er den nærrige type, og jeg vil nok anbefale en billig løsning til dit brug: https://www.avxperten.dk/mesh-router/atria-mesh-startkit-strong-2-pack.asp

Husk at routerens Wifi skal slås fra (i routerens opsætningsmenu), hvis du bruger MESH løsningen. Routerens indbyggede Wifi vil forstyrre MESH enhederne, hvis de benyttes på samme tid.

Men hvis ovenstående er helt sort snak, så start med 4G routeren og se om mobilt bredbånd virker hos dig. I Dragør kan du gå ned til Dragør Lyd og Billede, og få hjælp til en Wifiløsning (mit bedste råd, hvis det der med Wifi er sort snak for dig).


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:52
50 / 10 Mbit/s
Kobbernet (xDSL)


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:54
Tak alle !
Super skarpt og hurtigt input


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:58
Tjekditnet.dk

Min mobil med wifi slået fra med telenor siger 
Download 136,9
Upload 47,7

Min PC via routeren
Download 20,7
Upload 17,5
Og jeg sidder lige ved siden af routeren lige nu

Det er vist en no brainer hva?




Skrevet af: mskp
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 14:59
Måske skal du lige tænke over pris også. Hvis du udelukkende bruger mobilt bredbånd så kan du godt ende med at nå grænsen for forbrug på dit abonnement og så skal du betale for de ekstra MB som du bruger.

-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Tjekditnet.dk

Min mobil med wifi slået fra med telenor siger 
Download 136,9
Upload 47,7

Min PC via routeren
Download 20,7
Upload 17,5
Og jeg sidder lige ved siden af routeren lige nu

Det er vist en no brainer hva?



Tag lige en test i aften mellem 20-22, og se om resultatet også holder der. Telenor har også mobilt bredbånd til 249 kroner.


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:02
Min kones Telmore siger så til gengæld kun 6,5 og 2,0
Det virker da mega underligt?



Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:03
Min er samsung S20 hendes en en iphone


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Måske skal du lige tænke over pris også. Hvis du udelukkende bruger mobilt bredbånd så kan du godt ende med at nå grænsen for forbrug på dit abonnement og så skal du betale for de ekstra MB som du bruger.


Det skal man kun, hvis man bruger ekstrem meget. Det er langt udover et normalt forbrug, hvis man bruger 1000 GB om måneden.


Skrevet af: Steen2000
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:07
Oister
41,3 / 16,3

Anyway nu har jeg vist belemret jer alle nok Big smile



Skrevet af: Thomas.T
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Min PC via routeren
Download 20,7
Upload 17,5
Og jeg sidder lige ved siden af routeren lige nu



Tjek lige, for en sikkerheds skyld, din internethastighed via kabel fra router til PC. Husk at slukke for wifi på PCen. Det kunne jo være wifi der er droslet helt ned.


Skrevet af: wuffer28
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 20:18
Hvis i har telmore i familien. Så ringer i ind og får fat i et datadelingskort. Det koster normalt 29kr men fåes som regel gratis.

Smider den i en router, aner ikke hvilke der er gode. Og så kører det ellers bare derud af.

Telmore er så flinke at de ikke nedsætter hastigheden eller lukker den ved overskridelse af den grænse man har. Der er dog gratis data indtil 31 august, fordi de er målt til bedste netværk

Jeg ligger normalt over 50-60gb hvor mit abonnement ligger på 15gb. Og der er mange der bruger det som deres primære net derhjemme


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-April-2021 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af wuffer28 wuffer28 skrev:

Hvis i har telmore i familien. Så ringer i ind og får fat i et datadelingskort. Det koster normalt 29kr men fåes som regel gratis.


Selve kortet er gratis, men abonnementet koster 29 kr. om måneden.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ahp
Skrevet den: 30-April-2021 kl. 06:41
Har du verificeret at det er jeres xDSL der er problemet, og ikke jeres WiFi ?

De steder jeg støder på ADSL er forbindelserne faktisk meget stabile. Det samme kan ikke altid siges om WiFi.


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 30-April-2021 kl. 09:04

Jeg bruger selv bredbånd via kobber-telefon kabler via Yousee.

Det er en Dual Bonding løsning, hvilket betyder at der anvendes 2 kobberforbindelser.

Det giver en dobbelt hastighed på minimum 40/10 Mbit


For det betaler jeg 180 kr. pr. måned.


Jeg tror (ligesom andre), at en stor del at dine problemer skyldes andet end din bredbåndsforbindelse (f.eks. dårlig WiFi dækning).


Få opgraderet din forbindelse til Dual Bonding og køb en Mesh WiFi løsning med f.eks. 3 enheder.


Venlig hilsen

Claus



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-April-2021 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Jeg har vel relativt stort hus relativt. 200 m2 i et-plan vinkelhus. Lige nu står router i den ene ende hvor tlf stik er og så har jeg sådan en wifi extender siddende midt i huset

Steen,

Start med at trække et kabel fra router til knægtens værelse og lad ham game via det.
Så finder du hurtigt ud af om det vitterligt er jeres forbindelse der er galt med.

Kablet trækker du bare hen over gulvet i et til to døgn.

Du skriver at i havde problemer med internet via telefonstikket da i brugte TDC (YouSee). Hvad sagde YouSee når i kontaktede dem og klagede over den dårlige forbindelse?

Et skift til hiper via samme kabler gør ikke noget bedre, da det - hvis det er kablerne det er galt med - er det samme. Det eneste der skiftes er routeren hjemme hos dig.

Men, inden du brænder penge af på endnu en løsning, så se at få testet med kabel......


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 30-April-2021 kl. 09:23
hvad siger din leverandør når du fremlægger de målinger du har lavet? Og hvordan er målingerne via en kablet forbindelse? 



Skrevet af: wuffer28
Skrevet den: 01-Maj-2021 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af wuffer28 wuffer28 skrev:

Hvis i har telmore i familien. Så ringer i ind og får fat i et datadelingskort. Det koster normalt 29kr men fåes som regel gratis.


Selve kortet er gratis, men abonnementet koster 29 kr. om måneden.

Flemming

Måske. Jeg kender adskillige der har det gratis. Jeg betaler ikke for at ha det kort.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 01-Maj-2021 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af wuffer28 wuffer28 skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af wuffer28 wuffer28 skrev:

Hvis i har telmore i familien. Så ringer i ind og får fat i et datadelingskort. Det koster normalt 29kr men fåes som regel gratis.


Selve kortet er gratis, men abonnementet koster 29 kr. om måneden.

Flemming

Måske. Jeg kender adskillige der har det gratis. Jeg betaler ikke for at ha det kort.


Ikke måske, det er fakta. Jeg har de sidste 4-5 år haft et datadelingskort et par måneder om året. Det sidste udløb i går. Du kan selv tjekke priserne på Telmores hjemmeside, og så tjek lige dit eget abonnement én gang til Smile.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100



Print side | Luk vindue